/spanien/barcelona/forum/1241.aspx/spanien/barcelona/forum/1241.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-02-19 15:37
[QUOTE=Liunil Masse]Vem vill ni se mot Arsenal, Alves eller Vidal? [/QUOTE] Alves. Han kliver alltid fram när det gäller och hans rutin behövs i dessa matcher.
Postat via SvenskaFans-appen
Flavia
2016-02-19 15:32
Deulofeu Vilket sammanträffande att du pratade just om Benitez, jag läste dessa tweets nedanför för en stund sedan. El Economista: Rafa Benitez’s decision to speak out about his time at Real Madrid may have cost him millions in compensation. El Economista: Benitez broke the confidentiality agreement. He could miss out on the compensation he'd receive from the club until June 30. El Economista: Rafa Benitez signed for €4m per season but was sacked on Jan 4th – leaving him at risk of missing out on 5 months of wages. Källa: RMadridhome
Barcelona neymar JR
2016-02-19 15:22
Just den delen där deras utlånade spelare inte får möta real Madrid är det mest patetiska. Hur feg kan man vara? Det är spelare som inte platsar, talanger som vill visa upp sig och ändå är man rädd för att tappa poäng pga det. Madrid världens största klubb och världens bästa lag... Nästa del är inte så antimadrid, hade själv inte velat se sanchez spela i Madrid efter Arsenal. Hur kan en storklubb som man u gå med på något sådant idiotiskt?
Barcelona Deulofeu
2016-02-19 15:11
Flavia alla klausuler Perez bakar in överallt är ju rätt intressant.

Spelare de lånar ut får inte möta dem...

Gamla tränare får inte prata negativt om dem tex Benitez då blir han utan lön...

Di maria och Özil de jag klommer på får inte säljas vidare till Barca...

Slutligen den stora anledningen till att Perez fick jobbet resten av säsongen de betalar fortfarande lön till både Benitez och Ancelotti och behövde någon billig...

Ha Ha Madrid.
Flavia
2016-02-19 15:02
Tydligen har det framkommit att Real Madrid skrev in klausuler där Manchetser United hade tvingats betala totalt €120m till den spanska huvudstadsklubben (€50m under 2015, €40m under 2016 och €30m under 2017) ifall om de sålde Di María till en valfri La Liga klubb. Men ifall om den engelska storklubben sålde argentinaren till Barcelona, hade ManU tvingats betala €30 vardera under 2018 och 2019.
Barcelona KristoferDelija
2016-02-19 14:43
@Gabriel:

Tydligen skrev du så långt inlägg så min text kom inte med hahaha.
Men det var iallafall riktigt bra skrivet hatten av.
Barcelona Gabriel
2016-02-19 14:17
Xaviesta Förstår dock inte vad KristoferDeljas qoute var av mitt inlägg var ämnar som? Det kanske hab själv kan förklara?
Barcelona DM1982
2016-02-19 13:59
Spain's National Court has closed the case of Athletic and Barcelona fans whistling the anthem at last Copa final. No offence commited. Från Barcastuff. Som om det var någon tvekan från början egentligen.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-19 13:52
Vem vill ni se mot Arsenal, Alves eller Vidal?
Barcelona Xaviesta
2016-02-19 13:52
Gabriel Jag syftade faktiskt på KristoferDelijas quote av ditt inlägg. Sett från appen kom det ut som ett kilometerlångt dravel medans det ser helt normalt och styckeindelat ut sett från datorn. Med andra ord är det ingen som.gjort fel här, bara jag som missuppfattade pga SF appen spelade mig ett spratt eftersom den är rätt oduglig. Dina inlägg är alltid en fröjd att läsa!
Barcelona neymar JR
2016-02-19 12:45
Dm1982 Samt så måste minst en från MSN vila, neymar ser ut att behöva det mest.
Barcelona DM1982
2016-02-19 12:36
Nu borde Barça fixa Las Palmas imorgon men självklart ska det vara uruselt väder imorgon. Mycket regn och blåsigt, får lite vibbar av poängtapp.
Mascherano#14 el Jefecito
2016-02-19 11:46
El Tridente

Jag blir osäker på om du försöker övertyga mig om att de spanska lagen är bättre än de engelska eller om dina frågor bara är retoriskt ställda eftersom vi verkar ha samma åsikt. Hela mitt inlägg går ju ut på att England ligger långt långt bakom Spanien vad gäller kvalité på fotbollen. Däremot är de bättre på att marknadsföra sin liga och att teckna tv-avtal. De skapar hype runt sin liga på ett helt annat sätt än vad Spanien.

Hypen tillsammans med traditionen och den geografiska närheten samt att man kan språket tror jag är den största anledningen till att det finns så många anglofiler i det här landet. Kort sammanfattat.
Barcelona El Tridente
2016-02-19 11:23
Mascherano#14

Hur många CL titlar och Europa League titlar har PL tagit? Och hur många har Spanien tagit? Då räknar vi senaste 10 åren och det är mest relevant att räkna så.

Spanien har dominerat i CL och Europa League. 1 VM guld och 2 EM guld säger detta ännu tydligare.

England och PL är inte i närheten och det är som när Zlatan kommer till Sverige och blir jämnförd med damerna av svenska journalister/dam spelare.

Man skrattar åt sånt här bara.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-02-19 11:14

Din och Gabriel's inlägg är klockrena med styckesindelning :-).

Nu om en annan sak. Sprang på ännu en video om Messi. Då DMX tar hand om soundtracket till videon var jag tvungen att kolla in. Det var inte då mycket låten som jag fastande på utan Messi's säsong hittils trots att videon bara är 3:39 sek.

Jag fastande på Messi's speed, teknik och hungern när han sätter igång.
Han är lika lätt i fötterna, samma styrka och balans som föra vårterminen. Hoppas han slipper nu alla dessa små bakslag i skadefronten. Kan inte fatta att han har varit borta 10 veckor den här säsongen men ändå spelar han lika bra som föra vårterminen.

Ville bara att ni skulle kolla in den för att först vad jag menar.
Go fortsättning...
2016-02-19 10:33
På tal om Premier League vs La liga så skrev jag ett inlägg (under ett annat nick) för drygt 3 år sedan i samband med att Messi vann guldbollen och att det bara var spelare från La liga i FIFA's världslag. Jag försökte på något sätt förstå det här med anglofilism (är det ens ett ord?)

Inlägget löd:

Angående "hatet" mot Messi och La Liga...

Grovt generaliserad historia:
I Sverige har vi länge haft en stark tradition av att följa engelsk fotboll, mycket tack vare stryktipset. Geografisk närhet spelar säkert också in. Det var hur som helst inte många svenskar som satt och kollade på spansk fotboll 1980, det kan jag lova. Däremot var det en hel del som följde den engelska ligan. Och dom hade sina favoritlag de följde. Och sedan fick dom barn och "förde över" intresset och kanske även sitt favoritlag från England på barnen. Vid denna tidpunkten sprang inte ungdomarna i skolan runt och pratade om Barcelona eller Real Madrid, dom pratade om Liverpool och Nottingham. Som sagt, detta är en aning generaliserat och självklart fanns det undantag. Men det är först "nu på senare år" som vi i Sverige börjar uppmärksamma den spanska ligan.

Vi ska också ha i åtanke att marknadsföringen av dagens Premier League är låååångt mycket bättre och större än La liga. Där finns också betydligt mera pengar i klubbarna, vilket i sej genererar medial uppmärksamhet i form av värvningar och rykten osv.

Som jag ser det så är det alltså både historian och den mediala uppmärksamheten som Premier League ligger före på. Även om vi i detta forumet (eftersom vi följer Barcelona) vet vad den spanska ligan går för så gör kanske inte den stora massan det på samma sätt. Och det räcker att jag går till mej själv, jag känner till fler spelare i tex Aston Villa än vad jag gör i tex Betis, detta trots att jag följer La liga mer än PL. Och givetvis är det media, både svensk och utländsk, som orsakar detta. Och med utländsk media menar jag engelskspråkig eftersom jag inte kan spanska, och engelskspråkig media rapporterar logiskt nog mest om engelsk fotboll. I Sverige vet vi (den breda massan) helt enkelt inte lika mycket om spansk som engelsk fotboll. Det är tex därför folk blir chockade av hur bra Cazorla är, eller Michu som många aldrig någonsin hade hört talas om innan han hamnade i England. Men vi visste. För vi kollar på tex Malaga - Rayo Vallecano eftersom vi älskar ligan. Men en PL-svenne (ursäkta uttrycket) skulle aldrig få för sej att kolla den matchen eftersom dom får för sej att Tottenham - Aston Villa är mycket bättre. Dom har tyvärr ingen aning om hur mycket fotbollsgodis dom missar pga att dom bara följer den medialt hypade ligan. (OBS! Jag säger INTE att PL är dåligt på något sätt)

Så till saken:
När FIFAs Världselva enbart består av spelare från La Liga så blir dom totalt chockade. För PL ska ju vara "världens bästa, största och mest klassiska liga". Och då börjar givetvis snacket om korruption och skämtpris runtom på olika forum. Men vi som följer spanska ligan vet att nivån på fotboll där är högre än i någon annan liga trots att 75% av svensk media handlar om PL. Vi är inte chockade över att det bara var La ligaspelare med. Men med denna teori så försöker jag förstå varför fans till lag utanför Spanien reagerar som dom gör."
2016-02-19 10:27
rANDOMhERO

Tack för ditt mycket givande inlägg. Underbar läsning, även om det nu inte innehöll styckesindelning.
Barcelona rANDOMhERO
2016-02-19 10:23
[QUOTE=Mascherano#14 el Jefecito]Även utan styckeindelning hade Gabriels klockrena inlägg varit värda att läsa igenom, även om det hade inneburit en hel del kämpande om de inte hade varit styckeindelade. Nu var det med styckeindelning och därmed bara ren fröjd att läsa någon som sätter ord på alla ens frustrerande känslor kring all denna dumlogik som anglofilerna slänger sig med. Tack för den fantastiska läsningen Gabriel! [/QUOTE] Vad babblar du om? Räcker det inte med att säga bra läsning? Börja snacka om styckesindelning.
2016-02-19 10:18
Även utan styckeindelning hade Gabriels klockrena inlägg varit värda att läsa igenom, även om det hade inneburit en hel del kämpande om de inte hade varit styckeindelade. Nu var det med styckeindelning och därmed bara ren fröjd att läsa någon som sätter ord på alla ens frustrerande känslor kring all denna dumlogik som anglofilerna slänger sig med.

Tack för den fantastiska läsningen Gabriel!
Barcelona Gabriel
2016-02-19 10:03
Xaviesta Vet inte om du syftar på mig, men alla mina inlägg har styckeindelning :)
Mod.
2016-02-19 08:49
Nästa mastadontinlägg utan styckesindelning kommer raderas.//Mod.
Barcelona neymar JR
2016-02-19 08:33
Venuzelas president är störtskön, under sitt tal igår stannar han upp mitt i och hyllar Messi/Katalonien. Källa; Någon spansk tidning Kopierat av; Aftonbladet
Barcelona Xaviesta
2016-02-19 07:43
Tur att din text innehöll styckeindelning! Annars hade jag sketit i att läsa den fullständigt och istället bara ägnat mig åt att påpeka hur jobbig den var att scrolla förbi.
2016-02-19 02:05
[QUOTE=KristoferDelija][QUOTE=Gabriel]Den här ständiga diskussionen om Premier League VS La Liga igen, seriöst? Varenda gång läggs samma argument fram av alla anglofiler. Man klagar på spelschemat, vinteruppehållet osv samtidigt som man påpekar att de engelska lagen håller en högre standard än de spanska - trots att det ständigt bevisas motsatsen.

Barcelona gav ordet lek en ny definition i ”lekstuga” med Manchester City förra säsongen. 2-1 och 1-0 var otroligt skonsamma siffror. Barcelona borde vunnit båda de matcherna med ett par bollar, men illusionen om ett "jämnt möte" pga de resultatet kan fortsätta att övertyga anglofilerna. Eller var det helt enkelt Harts, för dagen, supermanna krafter som räddade de engelska mästarna från förnedringen? Hur många gånger ska de spanska lagen behöva bevisa sig i Europaleague innan man ger cred för det? Nej, för Premier League lagen skiter alltså i Europaleague. Jaha, vad är då vitsen med att ställa upp överhuvudtaget om man ändå inte bryr sig? Varför då inte bara ställa upp med ett reservbetonat lag och spara sina bästa spelare till ligan istället, eller varför helt enkelt inte bara lämna på walk over? Det borde ju vara mer passande än att slita på sina spelare i den onödiga turneringen om man ändå skiter i Europa Leauge. Spara spelarna till ligan istället vetja. Eller?

De engelska lagen kanske inte bryr sig om den europeiska supercupen heller då, eller? För det måste ju självklart vara anledningen till varför Chelsea fick stryk av både Bayern München och Atletico Madrid när de matcherna spelades. Och samma anledning gäller säkert också för Manchester United när de förlorade mot Zenit Saint Petersburg med 2-1, 2008. För inte fan kunde United med en laguppställning bestående utav spelare som Van der Saar, Ferdinand, Vidic, Evra, Scholes, Fletcher, Tevez och Rooney förlorat matchen mot Zenits, i mångt och mycket alla okända spelare, om de verkligen, verkligen, VERKLIGEN - ville - vinna - matchen? De brydde sig helt enkelt inte! Hmm…

Nåväl. Den spanska ligan har en fått en orättvis syn i Sverige där man envist och högljutt kallar den för en två-lagsliga med enbart Barcelona och Real Madrid av hög klass. Men det var väl inte allt för längesen Atletico Madrid daskade till Chelsea rakt ut ur Champions League. Men vad vet jag, Chelsea kanske inte heller bryr sig om Champions League utan skiter fullständigt i Europaspelet. Nej, att vinna Premier League var nog mycket viktigare för Mourinho än att ro hem ytterligare en Champions League titel. Ja, så måste det vara. För den turneringen skiter han ju som vi alla vet alltid i. Hur många år tog det förresten för Manchester City innan de tog sig vidare från gruppspelet? Var det tredje året gillt förra året efter alla deras ”dödens grupp” lottningar. Ja, men, ska inte mästarna från ”världens bästa liga” klara av att - överleva - ”dödens grupp”… Fan, jag är så förvirrad? Nåja, de överlevde åtminstone till 8-delen förra året innan det blev tvärstopp där. Men det kanske man inte ska klandra dem för när Barcelona står för motståndet?!

Fast ehm, ja. Det andra Manchester laget gick det väl sådär för i år, hmm… och dem befann sig såvitt jag vet inte i någon ”dödens grupp”. Nja, dem brydde sig inte om Champions League och att United ikväll förlorade mot FC Mittjylland med 2-1 beror självklart enbart på att europaspel för Manchester United är utav, ska vi enkelt kalla det för ”less importance”? Så måste det självklart vara. Det är helt enkelt en del av deras plan att kunna lägga all vikt på liga spelet. Ordinarie spelare som Blind, Smalling, Carrick och Martial såg det helt enkelt som ett lättare träningspass där man fick ”springa av sig” lite inför helgens PL-möte. Japp!

Så ja, Sevilla har haft patent på Europaleague för att Premier League klubbarna inte bryr sig då alltså? Och det har ingenting alls o göra med att Sevilla faktiskt är ett jävla bra lag helt enkelt. Eller? Sevilla som mäktade med att slå både Barcelona och Real Madrid på Sanchez Pizjuan den här säsongen vinner Europaleague varje säsong för att PL lagen vinkar fint och snällt till dom och ger dom en fri väg till bucklan. Det är därför dom klarat av att hålla sin nivå så jämn efter försäljningar av både Rakitic och Bacca. Det har inget med deras egna kvalitée o göra, det är PL som underlättar vägen för Sevilla. Annars jävlar hade det sett annorlunda ut må ni tro.

Eller ska vi prata om den här myten om att de spanska lagen på den undre halvan av tabellen ska vara någon form av ”pushover" lag. Hur många veckor sen var det Betis kryssade mot Real Madrid? Ett uselt Valencia kanske fick stor stryk mot Barcelona på Camp Nou, men likt förbannat tog de med sig ett kryss på Mestalla i ligaspelet. Eller urusla Espanyol som fick storstryk mot Real Madrid men ändå tog med sig ett kryss mot Barcelona precis som Valencia gjorde. Eller ska vi nämna Deportivo, som låg under med 2-0 på Camp Nou men lyckades kvittera och få matchen att sluta oavgjort med 2-2. Låter ju minst sagt som pushover-lag de här. Men jag vet, självklart kommer man gå in på att Barcelona nu inte förlorat på, vad är det nu, 30 matcher? Men vi kan väl göra oss alla en tjänst helt enkelt att undvika att ens nämna Barcelona. Det är bara onödigt. Det blir ingen fair diskussion isånnafall.

Eller det kanske det blir? För självklart hade Barcelona fått det svårare i Premier League på deras perfekt nyklippta och vattnade gräsmattor än vad de får på en sandåker när de reser ner till Malaga och försöker rulla boll. Det låter logiskt och fullt vettigt, ja. Eller så kanske det mer troliga och realistiska scenariot är att firma Messi, Suarez och Neymar hade förstört alla lag i Premier League på precis samma sätt som de gör i La Liga, och som de även gjorde mot Manchester City, PSG, Bayern München och Juventus. Men vad vet jag. Stoke på bortaplan hade säkerligen kunnat stå upp bättre mot MSN än vad mästarna i deras respektive liga kunde. Eller? Eller vilka minns när United blev upprullade av Barcelona i Europaleague? Eller oj just det, det var inte Barcelona, även om United spelarna kanske trodde det, men nej, det var ju Athletic Bilbao de hade råkat ut för. Ja, nu minns jag det. Anyone else? Fast förlåt, uselt argument. United brydde sig inte att de blev utspelade på Old Trafford - för det var ju bara Europaleague ändå - så skitsamma. Fansen och publiken hade säkert förståelse dem med.

Kan det inte helt enkelt vara som så att Premier League har gått ned sig? Min kära anglofilare vid namn Rakitic på Les Rambles, vad har din älskade liga och dess lag uträttat på sistone? Nå? Ekonomin är bättre än hos i någon annan liga. Sponsorerna och pengarna som rullar in går inte att jämföras med någon annan liga men ändå går det sig helt enkelt inte. Varför inte? Premier League och dess topplag är så dåliga den här säsongen att vem som helst kan vinna. Det är därför Liecester och Arsenal är där uppe och fightas om guldet. Arsenal har inte gjort bättre ifrån sig än vad de brukar, kanske
2016-02-19 01:59
[QUOTE=Gabriel]Den här ständiga diskussionen om Premier League VS La Liga igen, seriöst? Varenda gång läggs samma argument fram av alla anglofiler. Man klagar på spelschemat, vinteruppehållet osv samtidigt som man påpekar att de engelska lagen håller en högre standard än de spanska - trots att det ständigt bevisas motsatsen.

Barcelona gav ordet lek en ny definition i ”lekstuga” med Manchester City förra säsongen. 2-1 och 1-0 var otroligt skonsamma siffror. Barcelona borde vunnit båda de matcherna med ett par bollar, men illusionen om ett "jämnt möte" pga de resultatet kan fortsätta att övertyga anglofilerna. Eller var det helt enkelt Harts, för dagen, supermanna krafter som räddade de engelska mästarna från förnedringen? Hur många gånger ska de spanska lagen behöva bevisa sig i Europaleague innan man ger cred för det? Nej, för Premier League lagen skiter alltså i Europaleague. Jaha, vad är då vitsen med att ställa upp överhuvudtaget om man ändå inte bryr sig? Varför då inte bara ställa upp med ett reservbetonat lag och spara sina bästa spelare till ligan istället, eller varför helt enkelt inte bara lämna på walk over? Det borde ju vara mer passande än att slita på sina spelare i den onödiga turneringen om man ändå skiter i Europa Leauge. Spara spelarna till ligan istället vetja. Eller?

De engelska lagen kanske inte bryr sig om den europeiska supercupen heller då, eller? För det måste ju självklart vara anledningen till varför Chelsea fick stryk av både Bayern München och Atletico Madrid när de matcherna spelades. Och samma anledning gäller säkert också för Manchester United när de förlorade mot Zenit Saint Petersburg med 2-1, 2008. För inte fan kunde United med en laguppställning bestående utav spelare som Van der Saar, Ferdinand, Vidic, Evra, Scholes, Fletcher, Tevez och Rooney förlorat matchen mot Zenits, i mångt och mycket alla okända spelare, om de verkligen, verkligen, VERKLIGEN - ville - vinna - matchen? De brydde sig helt enkelt inte! Hmm…

Nåväl. Den spanska ligan har en fått en orättvis syn i Sverige där man envist och högljutt kallar den för en två-lagsliga med enbart Barcelona och Real Madrid av hög klass. Men det var väl inte allt för längesen Atletico Madrid daskade till Chelsea rakt ut ur Champions League. Men vad vet jag, Chelsea kanske inte heller bryr sig om Champions League utan skiter fullständigt i Europaspelet. Nej, att vinna Premier League var nog mycket viktigare för Mourinho än att ro hem ytterligare en Champions League titel. Ja, så måste det vara. För den turneringen skiter han ju som vi alla vet alltid i. Hur många år tog det förresten för Manchester City innan de tog sig vidare från gruppspelet? Var det tredje året gillt förra året efter alla deras ”dödens grupp” lottningar. Ja, men, ska inte mästarna från ”världens bästa liga” klara av att - överleva - ”dödens grupp”… Fan, jag är så förvirrad? Nåja, de överlevde åtminstone till 8-delen förra året innan det blev tvärstopp där. Men det kanske man inte ska klandra dem för när Barcelona står för motståndet?!

Fast ehm, ja. Det andra Manchester laget gick det väl sådär för i år, hmm… och dem befann sig såvitt jag vet inte i någon ”dödens grupp”. Nja, dem brydde sig inte om Champions League och att United ikväll förlorade mot FC Mittjylland med 2-1 beror självklart enbart på att europaspel för Manchester United är utav, ska vi enkelt kalla det för ”less importance”? Så måste det självklart vara. Det är helt enkelt en del av deras plan att kunna lägga all vikt på liga spelet. Ordinarie spelare som Blind, Smalling, Carrick och Martial såg det helt enkelt som ett lättare träningspass där man fick ”springa av sig” lite inför helgens PL-möte. Japp!

Så ja, Sevilla har haft patent på Europaleague för att Premier League klubbarna inte bryr sig då alltså? Och det har ingenting alls o göra med att Sevilla faktiskt är ett jävla bra lag helt enkelt. Eller? Sevilla som mäktade med att slå både Barcelona och Real Madrid på Sanchez Pizjuan den här säsongen vinner Europaleague varje säsong för att PL lagen vinkar fint och snällt till dom och ger dom en fri väg till bucklan. Det är därför dom klarat av att hålla sin nivå så jämn efter försäljningar av både Rakitic och Bacca. Det har inget med deras egna kvalitée o göra, det är PL som underlättar vägen för Sevilla. Annars jävlar hade det sett annorlunda ut må ni tro.

Eller ska vi prata om den här myten om att de spanska lagen på den undre halvan av tabellen ska vara någon form av ”pushover" lag. Hur många veckor sen var det Betis kryssade mot Real Madrid? Ett uselt Valencia kanske fick stor stryk mot Barcelona på Camp Nou, men likt förbannat tog de med sig ett kryss på Mestalla i ligaspelet. Eller urusla Espanyol som fick storstryk mot Real Madrid men ändå tog med sig ett kryss mot Barcelona precis som Valencia gjorde. Eller ska vi nämna Deportivo, som låg under med 2-0 på Camp Nou men lyckades kvittera och få matchen att sluta oavgjort med 2-2. Låter ju minst sagt som pushover-lag de här. Men jag vet, självklart kommer man gå in på att Barcelona nu inte förlorat på, vad är det nu, 30 matcher? Men vi kan väl göra oss alla en tjänst helt enkelt att undvika att ens nämna Barcelona. Det är bara onödigt. Det blir ingen fair diskussion isånnafall.

Eller det kanske det blir? För självklart hade Barcelona fått det svårare i Premier League på deras perfekt nyklippta och vattnade gräsmattor än vad de får på en sandåker när de reser ner till Malaga och försöker rulla boll. Det låter logiskt och fullt vettigt, ja. Eller så kanske det mer troliga och realistiska scenariot är att firma Messi, Suarez och Neymar hade förstört alla lag i Premier League på precis samma sätt som de gör i La Liga, och som de även gjorde mot Manchester City, PSG, Bayern München och Juventus. Men vad vet jag. Stoke på bortaplan hade säkerligen kunnat stå upp bättre mot MSN än vad mästarna i deras respektive liga kunde. Eller? Eller vilka minns när United blev upprullade av Barcelona i Europaleague? Eller oj just det, det var inte Barcelona, även om United spelarna kanske trodde det, men nej, det var ju Athletic Bilbao de hade råkat ut för. Ja, nu minns jag det. Anyone else? Fast förlåt, uselt argument. United brydde sig inte att de blev utspelade på Old Trafford - för det var ju bara Europaleague ändå - så skitsamma. Fansen och publiken hade säkert förståelse dem med.

Kan det inte helt enkelt vara som så att Premier League har gått ned sig? Min kära anglofilare vid namn Rakitic på Les Rambles, vad har din älskade liga och dess lag uträttat på sistone? Nå? Ekonomin är bättre än hos i någon annan liga. Sponsorerna och pengarna som rullar in går inte att jämföras med någon annan liga men ändå går det sig helt enkelt inte. Varför inte? Premier League och dess topplag är så dåliga den här säsongen att vem som helst kan vinna. Det är därför Liecester och Arsenal är där uppe och fightas om guldet. Arsenal har inte gjort bättre ifrån sig än vad de brukar, kanske marginellt då, men i må
Barcelona Gabriel
2016-02-19 01:47
FORTSÄTTNING: Inlägg 2/2 Kan det inte helt enkelt vara som så att Premier League har gått ned sig? Min kära anglofilare vid namn Rakitic på Les Rambles, vad har din älskade liga och dess lag uträttat på sistone? Nå? Ekonomin är bättre än hos i någon annan liga. Sponsorerna och pengarna som rullar in går inte att jämföras med någon annan liga men ändå går det sig helt enkelt inte. Varför inte? Premier League och dess topplag är så dåliga den här säsongen att vem som helst kan vinna. Det är därför Liecester och Arsenal är där uppe och fightas om guldet. Arsenal har inte gjort bättre ifrån sig än vad de brukar, kanske marginellt då, men i mångt och mycket levererar dem som de alltid gjort - däremot har Chelsea och City underpresterat något ofantligt vilket gör att Premier League ser ut som de gör. Dessutom har Premier League på sistone tappat en av deras största big elephants i Manchester United som, trots pengar på banken, i dags läget inte kan räknas som ett storlag om man tar bort historik-faktorn. Så vad ska man imponeras utav egentligen i Premier League? Jämnheten? Faktumet att alla kan slå alla? Man ska alltså imponeras av den usla kvalitéen på topplagen och bara applådera faktumet om att det är så jämnt. Jaha, okej. Då ignorerar vi helt enkelt att anledningen till varför alla kan slå alla beror på att alla suger, fine. Men lika säkert som att du får ont i stjärten om du sätter dig på en spikmatta, lika garanterat är det att Barcelona, Real Madrid och förmodligen även Atletico Madrid hade haft latjolajban tajm med Premier League och hamnat på respektive en första, andra och tredje plats även där. Premier League hade sina glansdagar åren 2005-2009. Men det är nog dags att alla Premier League fantaster och anglofiler vaknar upp från deras fantasi värld och inser sanningen. Idag är Premier League, sett till det kvaliteten och fotbollen som spelas, inte ens i närheten av att längre vara världens bästa liga.
Barcelona Gabriel
2016-02-19 01:44
Inlägg 1/2 Den här ständiga diskussionen om Premier League VS La Liga igen, seriöst? Varenda gång läggs samma argument fram av alla anglofiler. Man klagar på spelschemat, vinteruppehållet osv samtidigt som man påpekar att de engelska lagen håller en högre standard än de spanska - trots att det ständigt bevisas motsatsen. Barcelona gav ordet lek en ny definition i ”lekstuga” med Manchester City förra säsongen. 2-1 och 1-0 var otroligt skonsamma siffror. Barcelona borde vunnit båda de matcherna med ett par bollar, men illusionen om ett "jämnt möte" pga de resultatet kan fortsätta att övertyga anglofilerna. Eller var det helt enkelt Harts, för dagen, supermanna krafter som räddade de engelska mästarna från förnedringen? Hur många gånger ska de spanska lagen behöva bevisa sig i Europaleague innan man ger cred för det? Nej, för Premier League lagen skiter alltså i Europaleague. Jaha, vad är då vitsen med att ställa upp överhuvudtaget om man ändå inte bryr sig? Varför då inte bara ställa upp med ett reservbetonat lag och spara sina bästa spelare till ligan istället, eller varför helt enkelt inte bara lämna på walk over? Det borde ju vara mer passande än att slita på sina spelare i den onödiga turneringen om man ändå skiter i Europa Leauge. Spara spelarna till ligan istället vetja. Eller? De engelska lagen kanske inte bryr sig om den europeiska supercupen heller då, eller? För det måste ju självklart vara anledningen till varför Chelsea fick stryk av både Bayern München och Atletico Madrid när de matcherna spelades. Och samma anledning gäller säkert också för Manchester United när de förlorade mot Zenit Saint Petersburg med 2-1, 2008. För inte fan kunde United med en laguppställning bestående utav spelare som Van der Saar, Ferdinand, Vidic, Evra, Scholes, Fletcher, Tevez och Rooney förlorat matchen mot Zenits, i mångt och mycket alla okända spelare, om de verkligen, verkligen, VERKLIGEN - ville - vinna - matchen? De brydde sig helt enkelt inte! Hmm… Nåväl. Den spanska ligan har en fått en orättvis syn i Sverige där man envist och högljutt kallar den för en två-lagsliga med enbart Barcelona och Real Madrid av hög klass. Men det var väl inte allt för längesen Atletico Madrid daskade till Chelsea rakt ut ur Champions League. Men vad vet jag, Chelsea kanske inte heller bryr sig om Champions League utan skiter fullständigt i Europaspelet. Nej, att vinna Premier League var nog mycket viktigare för Mourinho än att ro hem ytterligare en Champions League titel. Ja, så måste det vara. För den turneringen skiter han ju som vi alla vet alltid i. Hur många år tog det förresten för Manchester City innan de tog sig vidare från gruppspelet? Var det tredje året gillt förra året efter alla deras ”dödens grupp” lottningar. Ja, men, ska inte mästarna från ”världens bästa liga” klara av att - överleva - ”dödens grupp”… Fan, jag är så förvirrad? Nåja, de överlevde åtminstone till 8-delen förra året innan det blev tvärstopp där. Men det kanske man inte ska klandra dem för när Barcelona står för motståndet?! Fast ehm, ja. Det andra Manchester laget gick det väl sådär för i år, hmm… och dem befann sig såvitt jag vet inte i någon ”dödens grupp”. Nja, dem brydde sig inte om Champions League och att United ikväll förlorade mot FC Mittjylland med 2-1 beror självklart enbart på att europaspel för Manchester United är utav, ska vi enkelt kalla det för ”less importance”? Så måste det självklart vara. Det är helt enkelt en del av deras plan att kunna lägga all vikt på liga spelet. Ordinarie spelare som Blind, Smalling, Carrick och Martial såg det helt enkelt som ett lättare träningspass där man fick ”springa av sig” lite inför helgens PL-möte. Japp! Så ja, Sevilla har haft patent på Europaleague för att Premier League klubbarna inte bryr sig då alltså? Och det har ingenting alls o göra med att Sevilla faktiskt är ett jävla bra lag helt enkelt. Eller? Sevilla som mäktade med att slå både Barcelona och Real Madrid på Sanchez Pizjuan den här säsongen vinner Europaleague varje säsong för att PL lagen vinkar fint och snällt till dom och ger dom en fri väg till bucklan. Det är därför dom klarat av att hålla sin nivå så jämn efter försäljningar av både Rakitic och Bacca. Det har inget med deras egna kvalitée o göra, det är PL som underlättar vägen för Sevilla. Annars jävlar hade det sett annorlunda ut må ni tro. Eller ska vi prata om den här myten om att de spanska lagen på den undre halvan av tabellen ska vara någon form av ”pushover" lag. Hur många veckor sen var det Betis kryssade mot Real Madrid? Ett uselt Valencia kanske fick stor stryk mot Barcelona på Camp Nou, men likt förbannat tog de med sig ett kryss på Mestalla i ligaspelet. Eller urusla Espanyol som fick storstryk mot Real Madrid men ändå tog med sig ett kryss mot Barcelona precis som Valencia gjorde. Eller ska vi nämna Deportivo, som låg under med 2-0 på Camp Nou men lyckades kvittera och få matchen att sluta oavgjort med 2-2. Låter ju minst sagt som pushover-lag de här. Men jag vet, självklart kommer man gå in på att Barcelona nu inte förlorat på, vad är det nu, 30 matcher? Men vi kan väl göra oss alla en tjänst helt enkelt att undvika att ens nämna Barcelona. Det är bara onödigt. Det blir ingen fair diskussion isånnafall. Eller det kanske det blir? För självklart hade Barcelona fått det svårare i Premier League på deras perfekt nyklippta och vattnade gräsmattor än vad de får på en sandåker när de reser ner till Malaga och försöker rulla boll. Det låter logiskt och fullt vettigt, ja. Eller så kanske det mer troliga och realistiska scenariot är att firma Messi, Suarez och Neymar hade förstört alla lag i Premier League på precis samma sätt som de gör i La Liga, och som de även gjorde mot Manchester City, PSG, Bayern München och Juventus. Men vad vet jag. Stoke på bortaplan hade säkerligen kunnat stå upp bättre mot MSN än vad mästarna i deras respektive liga kunde. Eller? Eller vilka minns när United blev upprullade av Barcelona i Europaleague? Eller oj just det, det var inte Barcelona, även om United spelarna kanske trodde det, men nej, det var ju Athletic Bilbao de hade råkat ut för. Ja, nu minns jag det. Anyone else? Fast förlåt, uselt argument. United brydde sig inte att de blev utspelade på Old Trafford - för det var ju bara Europaleague ändå - så skitsamma. Fansen och publiken hade säkert förståelse dem med.
Barcelona Yellow cake
2016-02-19 01:27
@Mr. Ivan Rakitic:
Men om en liga anses vara jämn, borde det inte vara fler lag som vunnit den då? Nåt måste det väl visa i alla fall, typ att den inte är så jämn som vissa vill få det till i alla fall. Sen kanske den är jämnare än La Liga ändå.
Mr. Ivan Rakitic
2016-02-19 01:21
@Yellow cake:

Jag kommer ihåg att Marlboro nämndes lite i förbifarten, men vi gjorde aldrig direkt några konkreta försök att värva fransmannen om jag vill minns rätt. Först efter Luchos inträde, var vi seriösa med att värva Marlboro.
Mr. Ivan Rakitic
2016-02-19 01:19
Annons: