/spanien/barcelona/forum/12403.aspx/spanien/barcelona/forum/12403.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Heywood Jablome - Xavi
2011-04-14 14:12
el Flaco. Härliga nyheter!

Hur många av lagen inom klubben har vunnit sina serier? Har du någon resultatlista? Vill främst veta ålder och vad laget heter
Barcelona el Flaco - "Leave the gun, take the cannoli"
2011-04-14 14:11
Lagen från klubbens akademi fortsätter att vinna sina serier. Nu senast var det Alevín A, 12-åringar, som vann sin liga med fyra omgångar från slutet.

Och på tal om canteran och ligasegrar så hängde en affisch från 5-0 vinsten mot Real Madrid i höstas i Juvenil A-lagets omklädningsrum som syntes i samband med när medierna klev in när spelarna firade ligatriumfen. Lagkaptenerna och ledarna i laget Ivan Balliu och Sergi Gómez ska ha hängt upp bilden.
Barcelona el Maestro!
2011-04-14 13:50
"Sen... vem i helvete kom på uttrycket Camp Mou? Som om han någonsin har vunnit på den arenan. "

Marca tror jag kopplade honom på Camp Nou när han slog ut Barca i semifinalen 2010.

Rubriken på Marca löd:

"El rey del 'Camp Mou".

Se länken.

Edit:
De var ju så glada att Barca inte nådde finalen som skulle spelas i Barnebue
2011-04-14 13:36
Det sköna är väl att Pep är immun mot honom. Det verkar göra Mourinho ännu mer irriterad.

Sen... vem i helvete kom på uttrycket Camp Mou? Som om han någonsin har vunnit på den arenan.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-04-14 13:35
5-0 vinsten har gjort honom ännu mer paranoid. Ju mer han pratar desto räddare är han.
Barcelona Rambla~
2011-04-14 13:31
Visst är Mourinho en klasstränare och allt det där, hans resultat visar det. Men tänk om han för en gångs skull kunde förbereda sig inför ett möte utan att använda sig av low tactics, riva upp himmel och jord i pressen och skapa allmännt kaos. Han kan inte vinna på annat sätt, han måste sätta press på domare, snacka om tidigare möten och hur orättvist hans lag alltid blivit behandlade osv. Det är bara patetiskt och pinsamt. En stor tränare borde kunna stå över sådant kan man tycka.
2011-04-14 13:23
Hur orkar Mourinho klaga vecka in och vecka ut? Han har en av Europas bästa och bredaste trupper. Vi har en av Europas bästa fast minsta trupper.

Jag gillar verkligen klubbens återhämtningsträningar. De verkar ge något.
2011-04-14 13:18
tikitaka-GOOL

Haha! Vilken nöt. På lördag måste vi sätta ribban högt!
Barcelona Rambla~
2011-04-14 13:11
Suñol

Exakt. Presidenten Enrique Llaudet var en förhärdad francoanhängare men även en smart och slug affärsman. En vinstgivande försäljning av den gamla arenan Les Corts lade grunden till byggandet av Camp Nou. Under hans tid som president fick man förvisso ordning och reda igen inom klubben, speciellt när det gäller ekonomin.

Men till vilket pris frågade sig många culés på den tiden. Madrid blev återigen den bästa klubben i Spanien och dominerade totalt och vann allt som oftast alltid över Barcelona. I mitten av 60-talet så var Camp Nou knappast halvfylld under matcherna. Många culés gillade inte klubbens politik förstod inte hur en president kunde tillåta att man talade spanska när styrelsen sammanträde. Hur en president kunde stå på så god fot med Franco, samtidigt som han hävdade att han hade medlemmarnas intresse närmast sitt hjärta.

Jag håller med Hunting Bears. Dessa inför-krönikor är bara tröttsamma, samma ältande varje gång.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-04-14 13:08
För att lätta på stämningen lite:

Has Fernando Torres Scored For Chelsea?
Hunting Bears
2011-04-14 13:07
Hade en dröm om att Sergio Ramos i första spelminuten går in och tacklar Messi, får rött kort och Messi blir skadad. Det kommer ju typ ske. Man kan endast förvänta sig det absolut värsta från den klubben. Allt annat är att smickra dom.
Barcelona tikitaka-GOOL
2011-04-14 13:07
Mourinho har gett sina spelare order om att inte prata om el clasico i tidningarna, för att på så sätt inte ge barca-spelarna extra tändvätska,
Haha och vad är det första han går ut o säger när dem kvalificerat sig för Semi-finalen?
Jo att han måste nu börja träna med 10 spelare för att oddsen talar för att dem kommer få en utvisning på camp nou.
Tack Mourinho, tror inte det behövs mer än så!:)
Barcelona Qanii
2011-04-14 13:06
Spelar Franco och Gamper nu på lördag? Allvar det är för mycket tjat om det forna tycker jag. Det som har hänt har hänt. Hur skulle Franco och Gamper påverka de fyra kommande matcherna? Att lägga fokus på sånt är bara löjligt. Visste dessa två gubbar till hör klubbarnas historia, men jag förstår inte i vilket sammanhang det skulle kunna påverka matcherna.. Det finns delade åsikter om Franco/Gamper och att försöka få en real eller barcelona supporter att dela ens åsikter om dessa herrar är meningslöst!

Fyra matcher ska spelas och vi har ingen abidal eller Puyol hur ska detta gå? Masken är avstängd vilket betyder att sergio går ner som mittback. Hur kommer han klara sig mot adde och Benzema? Förmodligen kommer ronaldo att spela till höger mot ardiano hur kommer han klara sig? detta kommer inte bli lätt!
2011-04-14 13:01
Ser att temat kring Franco har dykt upp igen här på SF. Personligen tycker jag det är ett intressant ämne, men tyvärr tenderar de diskussionerna allt som oftast spåra ut till pajkastning.

Efter att ha läst "Morbo" av Phil Ball fick jag en ny perspektiv på det hela. Enligt engelsmannen ska Franco ha hjälpt FC Barcelona att hålla sig kvar på högsta divisionen för att försäkra sig om ett fortsatt rivalitet mellan Barça och Real Madrid, att folkets intresse för fotbollen skulle hålla de distraherade för andra saker. Även Franklin Foer, som skrev "Fotboll förklarar världen : en (osannolik) teori om globaliseringen", nämner att Franco kanske föredrog att katalanerna tog ut sin ilska på honom och diktaturregimen på Camp Nou än att bilda militanta gerillor, likt baskernas ETA.

Uppenbarligen insåg Franco vilken betydelse fotbollen hade för att å ena sidan hålla människor i landet upptagna och samtidigt för att spridda bilden av Spanien som ett fungerande samhälle. Det går inte att förneka att han involverade sig i den spanska fotbollen i allmänhet och Real Madrid i synnerhet. Att Franco utnyttjade huvudstadslaget för sin egen vinning är obestridlig. Vad Madrid fick i utbyte är däremot desto mer oklart. Den ökända 11-1 matchen och den kontroversiella köpet av Alfredo Di Stéfano är kanske de två mest klara exemplen på där Franco och hans hejdukar aktivt klev in i handling och hjälpte Real Madrid, men uteöver det finns det inga klara bevis på domarhjälp á la Moggigate.

Att sen hävda att Real Madrid vann fem Europacuptitlar på 50-talet tack vare Franco vore också fel med tanke på att Spanien var isolerad från övriga Europa och Francos rykte var allt annat än bra i resten av kontinenten. Tror knappast att hans makt sträckte sig utanför landets gränser. Att han sen använde sig av lagets segrar för att stärka sin egen populäritet är en annan sak.

I slutändan borde det räcka att konstatera att Franco utnyttjade fotbollen, likt som många andra diktatorer före och efter honom, för sitt eget bästa.
Hunting Bears
2011-04-14 12:56
Vadå, menar du att Real Madrid skäms över sina band till Franco? Trodde det var det dom var mest stolta över med sin historia.
Barcelona Suñol
2011-04-14 12:50
Rambla: Visst hade klubbledningen starka band till Franco på den tiden då dom var tillsatta av regimen då den gamla presidenten blev avrättad av falangisterna. Dom avrättade ju även Real Madrids dåvarande president. Så Madrid blev ju tyvärr kidnappat av Franco, det konstiga är ju deras ovilja att rensa ut sitt mörkna förflutna och ta tillbaka dom värderingar som en gång fanns i klubben. Det finns ju många supportrar som vägrar använda sig av namnet Bernabeu och istället säger Chemartin av den anledningen.
Hunting Bears
2011-04-14 12:48
Dom försöker väl rättfärdiga Franco med att hitta på saker som han har gjort bra för Barcelona så vi ska börja tycka Franco är en hyvens kille. Och de vill väl att Gamper inte ska få vara så genomgod som de anser honom vara. Jag är mer än lovligt trött på alla dessa artiklar inför el Clasico. Tycker vi i framtiden ska behandla dessa matcher precis som vanliga matcher och inte ge dom någon luft alls. Orkar inte med alla dessa patetiskt skrivna skitartiklar från Madrid-red.

Samtliga av deras artiklar handlar ju ändå om annat än deras egna klubb, dom verkar ha fastnat i tankegångar kring hur alla andra tycker och tänker om deras älskade klubb men att fokusera på sin egna klubb själv verkar dom inte bry sig om.

Suck
Barcelona Rambla~
2011-04-14 12:43
Börjar bli trött på de lögner de skriver om från madridhåll, nu senast från fåntratten Drilon Pollozhani. Hans (Joan) Gamper var fan ingen plantageägare som sysslade med slavhandel. Var får ni alla jävla suspekta uppgifter från eller hittar ni bara på för att verka coola?

Han sysslade med handel (fartyg) och impoterade varor som socker, kaffe och kanel. Gamper hade ett stort fotbollsintresse och hade tidigare varit lagkapten för det schweiziska laget Excelsior och var en av grundarna av FC Zurich. Han blev kvar i staden Barcelona av en tillfällighet då han blev övertalad att stanna av en släkting. Han tog jobb som chefskamrer på ett lokalt spårvagnsbolag.

Och grejen att Franco skulle ha räddat Barcelona från konkurs är ju bara ett skrattretande påhitt. Även om han skulle ha gjort det, skulle det tex helt plötsligt försvara alla de tiotusentals han lät sina stormtrupper ställa upp utmed fasaderna och arkebusera när staden Barcelona intogs?

Varför ens tag upp skiten inför varje jävla el Clásico?
Barcelona L.A.M Nr 10 - Anims Abidal, Alla Är Med Dig!
2011-04-14 12:25
Det har faktiskt varit vissa matcher på sistonde Milito har varit helt okej, inte strålande men helt klart godkänd och att man inte blir rädd så fort han är i närheten av bollen. Nu ser det trots allt ut som han startar El Clasico, vilket jag tyvärr anser vara vårt bästa alternativ just nu. Känns konsigt att säga det, men nu när Masch är avstängd så är det enda andra alternativet Fontás. Där tycker jag faktiskt Pep gjort ett litet misstag, han hade kunnat starta med ynglingen i både matchen mot Almería och mot Shakhtar, men nu när han inte fått spela i A-laget på ett tag så tycker jag det är bäst att inte chansa med honom direkt i El Clasico. Vi får nog helt enkelt ställa in oss på att Milito spelar mot Real, hur illa det än låter.
Hunting Bears
2011-04-14 12:02
Pierre13

Han gör det mot alla typ, är ett mysterium att han inte blir bannad. Vet inte varför, skit i att svara så tröttnar han nog. Han är ju inte den skarpaste kniven i lådan så han tröttnat nog när han märker att han inte har något att fortsätta skriva.

Förmodar att Milito får chansen för att innerst inne inom Milito är han ju en klassmittback, och Pep kanske hoppas/litar på att Milito med all sin rutin och sin ålder höjer sig i ett el clasico. Jag kan förstå hans tankegång även om jag är skeptisk. Bara att hålla tummarna, han kan ju inte vara totalt bedrövlig i 90 minuter, det är ju en omöjlighet.
Barcelona Deulofeu
2011-04-14 11:38
Jag hoppas faktiskt att Fontas startar matchen mot Madrid för jag vill verkligen se Busquets på mittfältet.Busquets är grym på innermittfältet och spelet blir snabbt i backlinjen är han bra men inte snabbast och mot Real blir det tufft eftersom alla i anfallet är snabba.Jag säger inte att Fontas är världens snabbaste men spelar Busquets på mitten skyddas backlinjen mer och vi kan anfalla istället för att försvara oss.de matcher fontas gjort i a laget har varit bra visserligen mot mindre namnkunnigt motstånd.Han är en klippa i b-laget och han spelar varje vecka till skillnad från Milito. Argentinaren såg riktigt nervös ut sist och istället för att bli bättre blir han just nu sämre.Mina tankar
Real Madrid Pierre13
2011-04-14 10:57
Kan inte någon admin ta tag i Barcelonistas och Ip-spärra honom.

Killen sitter och skickar runt massa dryga och personliga påhopp konstant till folk.
2011-04-14 08:29
1.70-ligan/

Tycker inte man ska behöva sätta kravet på Fontás, eller någon annan lovande mittback från akademin, att vara "en ny Puyol". Han har sagt själv att han inte tycker det vore lämpligt att jämföra honom med vare sig Puyi eller Piqué och jag kan förstå honom. Vi supportrar är alltför snabba med att stämpla unga talanger som "den nye (klistra in namn på en klubblegend)" och man borde ha lärt sig vid det här laget att ungdomarna inte gynnas av den enorma pressen.

Xavi har ju själv flera gånger berättat hur jobbigt det var honom att bli kallad för "den nye Guardiola" när han först slog igenom. Det var ju bl.a. därför som han medvetet valde att inte bära tröja nummer 4, för att på så sätt undvika flera jämförelser med Pep.

Istället borde vi låta talangerna utvecklas i lugn och ro och hitta sitt eget spel och identitet. Det viktigaste med Fontás är inte att han lyckas ersätta Puyols aggressiva spelstil, utan istället att bli en duktig spelare i sin egen rätt.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-04-14 07:59
ja, det är förvisso sant. Har dock inte fått intrycket av att han ska kunna bli en ny Puyol, men vi får hoppas att han fortsätter att gå mer åt det hållet i framtiden. Någon som vet mer om Botia? Vilken spelstil har han?
2011-04-14 07:59
Igår skrev MD att det fanns en chans att Puyol kunde spela cupfinalen mot Madrid nästa onsdag, men idag, enligt SPORT, får man läsa raka motsatsen, att kaptenen inte kommer hinna tillbaks i tid för det mötet.

Det är å en sidan bra att man inte riskerar något, men samtidigt synd att Puyi inte kan bli kvitt med alla känningar han har i knäet. Jag har en stark känsla att vi kommer sakna hans ledaregenskaper, rutin och uppoffrande spelstil i de viktiga clásicos som stundar.

När det gälelr Fontás tycker jag att han är en blandning av Puyol och Piqué sett till spelstilen. Han verkar vara bra på det mesta och när man ska agera mittback i Barça är uppspelsfasen den kanske viktigaste egenskapen att bemästra och det ser det ganska bra ut för unge Fontás.
Atlético addeh
2011-04-14 00:18
1.70

Jag förstår helt vad du menar, men i Barça B är ju Bartra den eleganta spelaren medan Fontás är krigaren. Nåja, han har inte samma vilja som Puyol men sånt kan förhoppningsvis komma med tiden. Jag säger inte att Piqué-Fontás är det ultimata paret i framtiden, men jag tror mycket på dem tillsammans.
Hunting Bears
2011-04-14 00:03
Va?! Är han så gammal?! Trodde han var typ 22.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-04-14 00:03
Fast nu spelar ju Thiago Silva i Milan. 27 år där räknas som 17 år ungefär har jag hört
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-04-14 00:01
Hunting Bears

Thiago Silva är 26 (fyller 27 i år) :P
Hunting Bears
2011-04-13 23:59
Visserligen sant det här med åldern men Piqué är ju bara 23, Thiago Silva är väl ygnre. Hummels och Subotic 21-22.

Men det är väl olika för olika spelare förmodar jag.
Annons: