/spanien/barcelona/forum/12352.aspx/spanien/barcelona/forum/12352.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona messinah!
2011-04-17 12:40
Det är komiskt att barca fansen håller madrid som klubb högre än själva realfansen här på SF ;)

Real har alltid varit ett ansikte för anfallsglad fotboll, att mou nu lägger 11 spelare bakom boll är bara pinsamt att se, jag satt bara och skrattade efter 10 minuter som att se barca möta almeria eller nånting (dock så anföll almeria mer) :P.

En sak jag inte förstår är barca fansen är helt nöjda med ett kryss på borta plan mot madrid i ett skede där vi praktiskt taget knappt behövde det krysset,
men Madrid fansen verkar överlyckliga över Krysset? MED att totalt sälja ut sin ideology om anfallsglad fotboll och lyckas kryssa på hemma plan mot ärkerivalerna är inte någon situation dom borde fira som en CL vinst ;)

Detta är inte en känga mot real madrid, utan dess supportrar, det är dags att vakna till och inse att när ni lägger miljard belopp på offensiva spelare, är det inte en ursäkt att säga vi spelar efter vad vi har, nej ni spelar efter mou sätt att tänka fotboll, 11man bakom boll.

Var imponerad av 2 saker igår, 1 var Pepe. Vilken otrolig insats igår, ett riktig odjur, och 2 Real med 10 man som faktiskt började lika det riktiga real.

Ni real supportrar som är överlyckliga över gårdagens kryss, tänk på att barca vid 0-1 skedet ledde ligan med 11 poäng med 6 matcher kvar att spela. Klart som fan man inte spelar som i en final, säger inte att de inte kämpade, men tycker man såg rätt tydligt att de inte direkt tog ut sig heller. Tro inte för 1 sekund att Finalen och CL kommer gå till på samma sätt.

Sammanfattning: Vakna ur eran bubbla, Real är för stor för att spela med bottenlags taktiker mot sina ärkerivaler. Dra upp ert självförtroende lite och sluta nöj er med kryss på hemmaplan med ultradefensiva mou.
Som återigen representerar Real som byhålan FC, sättet han beter sig i meda och sina matchkonferenser är en skam för madrid som klubb.

För barca fansen, grattis till ligan :P
Canaletes
2011-04-17 12:35
Messis "ATTACK" på publiken enligt madridistas då. Skillnaden var ju att Messi gjorde det innan bollen gick ut och att han träffar reklamskyltarna. Men visst var det inte bra gjort...

Så kul o se hur hela djungeln bara fuckar ur hahaha

Påminner för övrigt om Rio Ferdinand: http://www.youtube.com/watch?v=ub842qIfVZQ
Barcelona DM1982
2011-04-17 12:35
Gotha

Det gäller att ha en spelidé och hålla fast vid det. Barcelonas spelar som de alltid gör, på gott och på ont. Ibland har det blivit fel, just nu är det perfekt.

Man ska inte överge det man tror på eller lagets historia, det blir bara fel då.

"Fotboll går ut på att vinna, för alla lag. That´s it! "

Nej, inte i Spanien. Där ska man vinna och göra det snyggt. I alla fall för Real och Barcelona och det har många tränare fått erfara.
Barcelona Trippeln
2011-04-17 12:33
Jag vill banne mig se en kross från barcas sida på Onsdag, och jag vet att vi kommer krossa de. Vi hade inget på spel igår förutom lite prestige men vi ska en gång för alla visa vilken skitig klubb ni är och vi ska dra ner er på marken och släpa er tills vi stupar.

Vi vinner övertygande på onsdag och Mourinho får i sin stora käft som han har förolämpat hela Spanien med.
Barcelona Siempre Barça
2011-04-17 12:27
Spelarkommentarer efter el Classico 1-1

Xavi: Det kändes bra och nu har vi tagit ett litet steg närmare ligatiteln. Real Madrid kämpade på bar. Vi var bättre, höll oss till vårt spel och vi lämnade plan med goda känslor, trots att det inte blev tre poäng. Vi hade kontroll, tålmodigt försvarade vi oss mycket bra och höll undan till slutet. Poängförsprånget är fortfarande åtta poäng och det gör att det här var ett litet steg mot ligatiteln, men ännu är det inte avgjort. I Copa del Rey-finalen på onsdag ska vi försöka att dominera och visa oss från vår bästa sida, för att därifrån försöka vinna.

Dani Alves: Jag delar inte domarens beslut eftersom jag spelade rent på bollen och rörde honom inte. Dessutom sa Marcelo till mig att han var tvungen “spela”. Bäst att inte säga något om domarna, de försöker göra sitt jobb. Det är positivt att vi kan vinna, vi måste fortsätta eftersom vi har en superviktig match på onsdag. Låt oss se om vi inte har mer tur då. Vi måste fortsätta på det här sättet, att fortsätta ta poäng och försöka behålla ledningen ända till säsongsslutet. Vi är mycket motiverade inför cup-finalen, speciellt efter den här matchen. Vi förtjänade bättre och fotbollen erbjuder en möjlighet och det blir på onsdag. Avståndet är fortfarande lika stort och det är en match mindre kvar i ligan och det är jättepositivt. Alla använder sina bästa “vapen” men i slutändan tycker jag att det blev ett orättvist resultat.

Pedro: Vi gjorde en bra match. Ett oavgjort resultat är bra eftersom det gör att vi fortsätter i ligan med samma försprång. Vi vet inte hur det kommer att gå i finalen, vi vet att det kommer att bli mycket svårt och mycket hårt, men vi ska försöka vinna. Finalen kommer att bli helt annorlunda spelmässigt sett. Det spelar ingen roll hur det gick i den här matchen.

Keita: Efter målet spelade vi och spelade, vi spelade bra. Jag vill inte prata om domaren, men det är lite märkligt.

Iniesta: Vi skulle ha kunnat tagit tre poäng, men vi fick en och bedömningen ska vara positiv. Vi kunde lämna arenan nöjda. Matchen är över och nu måste vi börja tänka på onsdagsmatchen, så spelar vi om en titel. Vi kontrollerade matchen mycket bra och straffen var synd.

Valdes: Vi är stolta över att vår kapten kunde spela. Inget var lika viktigt. Vi är nöjda. Vi gillar naturligtvis att vinna, men det här var ett bra resultat för oss.
Barcelona Siempre Barça
2011-04-17 12:26
FC Barcelona V/S Real Madrid 76 % V/S 24 %.

Ännu en löjeväckande föreställning från Mourinho.

På fredagen gjorde sig Mourinho mer löjlig än vanligt och tittade på pressen men vägrade prata med pressen. Han förlöjligar både sig själv och Real Madrid ännu mera. Han inser inte hur dum har är och att han nu tränar en av historiens största klubbar. Och i går på Bernabeu gjorde han likadant på plan han vägrade totalt vägrade att låta laget spela fotboll i den mån nu laget kan spela fotboll. Med 24 % boll under matchen skämmer du ut inte bara dig själv utan hela Real Madrid. Han vägrade sedan att prata efter matchen med den närvarande pressen. Hans attityd går konsekvent nu bara i mot honom. I går stack La Liga titeln. På onsdag kommer Guardiola beordra full fart fram och Real kommer att med ett par måls marginal bli fullständigt blåsta av plan på Mestalla.

Desto fler titlar han påstår sig ska vinna. Och desto fler han förlorar så finns det väldigt många som klär sin dag i väldigt stora leenden. Mourinho god vän med domaren som vanligt bilder visar solklar utvisning på Casillas och utvisning och straff. Lika solklart är att Alves inte är på Marcelo som filmar vilt vilket det måste varit svårt för domaren att undvika att se. Segern är FC Barcelona även om nu laget inte var nära maximerat är avstånd fortsatt 8 poäng och många ler ett stort leende extra stort mot Mourinho.
Real Madrid Gotha
2011-04-17 12:23

DM1982

Sluta prata om psykologiska vinster och sånt, när jag inte har nämnt dom. Jag pratar inte ett dugg om något sådant.

Och ligan förlorades igår? LÄgg ner, ligan var förlorad innan igår, gårdagens match spelade ingen roll för ligan, oavsett vad Casillas och andra snackar om. Så det har ingen relevans heller.

Allt detta med historia och grejs som laget har och så vidare. Självklart, jag älskar real madrid för den fotbollen som trollband förr. Men eftersom att man fortfarande letar efter sitt spel, har haft problem med identitet, filosofi osv i 10 år ungefär, så har man inte den trygghet och den säkerheten och fungerande spel som till exempel Barcelona och United har. Inte så konstigt heller då det är för mycket karuseller osv.
För att vinna så bör man spela åt både sitt spel och taktiskt upplagt för att förstöra för moståndarna. Barcelona gör samma sak, alla lag gör samma sak, bara på olika sätt. Och Real var inte så defensiva som det snackas om, och man har hela säsongen levt mycket på kontringar och gjorde även så igår. Självklart vill jag se Real spela offensiv fotboll som förr, men tills laget spelats ihop och man hittat sin identitet, så kan man itne springa runt och va naiv och tro att det ska gå.

Påstå inte att du vill se Barcelona spela sin fotboll varje match om alla lag började vinna över er varje match?
Du skulle knappast försvara Barcelona om ni förlorade .med 5-0, 7-0, 3-1 vad som helst för att "vi spelade i alla fall vårt spel".

Fotboll går ut på att vinna, för alla lag. That´s it!
Atlético addeh
2011-04-17 12:19
Los mejores

Blåsta på en straff på Camp Nou? Valdés var först på bollen och att Cristiano ramlar som en docka betyder inte per automatik att han skall få straffspark. Vi blev däremot blåsta på en straff i första halvlek igår då Casillas kapade Villa. Iker var inte ens i närheten av bollen.

För övrigt förstår jag inte hur flera culés kan vara så upprörda. Vi har i princip säkrat ligatiteln, ett mirakel måste ske för att vi ska tappa detta. Tror dessutom inte Mourinho prioriterar ligan för fem öre nu och lär vila en del spelare mot Valencia nästa helg.

Det absolut viktigaste igår var att inte förlora samt inte få några spelare skadade. Nu vet vi visserligen inte riktigt hur det är med Adriano & Puyol, men de första rapporterna sa att båda var okej.

Efter 1-0-målet var det påtagligt att vi gick på halvfart. Det kommer inte ske på onsdag.
Barcelona DM1982
2011-04-17 12:13
Gotha

Barcelona spelade som de alltid gör, de rullar boll. Kanske blev det lite mer så i backlinjen men det berodde nog snarare på att det var så tjockt i mitten och de hade svårt att hitta alternativ.

Det jag ville säga var att ni övergav ert spel (Real Madrids historiska spel) och anammade Mourinhos antifotboll. Det är inte vad Reals supportrar vill (i alla fall de i Spanien) och det håller inte i längden. Se bara på alla tränare som har fått sparken från Real för att de inte spelar en attraktiv fotboll.

Att spela så här defensivt är inte Reals sätt att spela, de ska vara mycket starkare än så på hemmaplan. Att då ställa upp med den här uppställningen när man möter sin ärkerival är, för mig, ett ypperligt bevis för att man inte vågar lita på sitt egna spel utan förlitar sig på motståndarnas misstag. Ni var rädda för förlust.

Ni behövde tre poäng, inget annat. Ni fick en poäng, det kan ni inte vara nöjda med eftersom det innebär att ligan försvann för er (så är det). Ni har inte lyckats vinna över Barcelona på sex matcher. Vilka psykologiska vinster ger det? Ni misslyckades med ert uppdrag vilket rimligen borde ha varit att vinna och ni spelade anti-Real fotboll. Som jag ser det så var det ett psykologiskt misslyckande. Ni kan inte vinna när ni spelar offensivt eller när ni spelar defensivt, det var det som blev kontentan från igår.
Barcelona Abbe. - Anims Abidal!
2011-04-17 12:08
De Goda "Erat hat gör oss starkare"

Du kan logga in igen eftersom diskussionerna är på en sansad nivå.
Barcelona De Goda "Erat hat gör oss starkare"
2011-04-17 12:04
Loggar in på Barcas forum och ser massa vita tröjor. Loggar ut.
Real Madrid Gotha
2011-04-17 12:04

DM1982

Jag ser det inte som rädsla eller någonting. Real backade hem, krympte ytorna och pressade när Barcelona försökte ta sig igenom. Det handlar ju om vad man är bra på.

Ni själva vill inte se barcelona spela fysisk kampfotboll, gå på kanter och slå inlägg för att ni har inte fysiska spelare eller spelare för att slå inlägg och vinna nickdueller offensivt etc. Därav spelar inte barcelona så, för det är inte deras styrka.

Precis som real är bäst i världen på att slå om, anfalla snabbt och kontra. Och då kombinerar man sin egen styrka med att försöka slå ut motståndarna, precis som alla andra lag gör. Har inget med rädsla att göra, det är bara att vara realistisk och försöka ge sig själva dem bästa möjliga chanserna till att vinna.

Är det rädsla, så är det ju lika mycket rädsla då att barcelona igår rullade runt bollen ovanligt försiktigt i backlinjen ofta, för att man itne ville tappa boll och åka på en kontring, eller?
Barcelona Barca4eva
2011-04-17 12:03
Hur som helst hoppas jag att Puyol inte blir borta igen...han visade vem han är igår, vilken jädrans kung!
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-04-17 12:02
Ronaldos eventuella straff i förra clasicot var inte på något sätt mer solklar än den Villa inte fick igår. Och med tanke på att Marcelo tilldelades sin straff borde Villa även fått sin i första. Om man ska vara konsekvent.

Men egentligen spelar det ju ingen större roll? Ligan är vår. Madrid förlorade ligan definitivt i el Clasico. Det är bara synd att man inte på pappret kan säga att vi vann ytterligare en match på Bernabeu.

Barcelona DM1982
2011-04-17 11:59
Gotha

Självklart ska alla lag ha en taktik, det är ju fullständigt omöjligt att spela fotboll annars. Det är snarare valet av taktik som förvånar mig (och säkert många maränger). Att ställa upp med en defensiv elva och att agera räddhågsna på planen är något som jag aldrig har sett Real göra förut. Och allt ni fick för det var ett kryss när ni desperat behövde tre pinnar.

Kan inte riktigt försåt vilka psykologiska segrar man kan få då. Snarare ett bottenbetyg, att kryssa på hemmaplan när tre poäng var allt som räknades. Om nu inte ni är nöjda med ett kryss? Det förklarar allt i så fall men det är inte Reals sätt att spela fotboll eller deras ambitionsnivå.

För mig är det det slutgiltiga beviset för Barcelonas storhet i spansk fotboll när ärkerivalen är livrädda för oss. Det går nog inte att få ett bättre bevis än så och det är bara att tacka för det.
2011-04-17 11:57
Los mejores

Ska vi dra paralleller så var den situationen absolut värre än den som Marcelo var inblandad i. Villa sträcker sig efter bollen och kommer ner djupt, sedan kommer Casillas.

Gotha

"Sen tycker jag inte heller om hur marcelo visar glädje när han får straff, eller när crouch blir utvisad. Självklart blir alla spelare glada över att få sådana domslut med sig, men man håller det för sig själv. Det känns osportslig att visa det."

Precis min åsikt.
Barcelona barca111
2011-04-17 11:57
Det roliga är att Mourinho och real fan skyller på andra lag att de försvar sig med 11 spelare, när dem själva spelar likadant. Real är ett jävla skämt.
Real Madrid Los mejores
2011-04-17 11:55
Abbe

Nja, den var inte lika solklar. Då Villa bestämt sig för att dejta gräset innan Iker ens rört honom. Men på ren feeling hade jag dömt straff, tyckte det såg solklar ut direkt.

Hetfild

Visst är det du som så gärna vill se Edison Cavani Barca?
Barcelona Barca4eva
2011-04-17 11:52
Los mejores

Till att börja med skriver jag: Det var ingen straff, helt och hållet ingen alls.

Men det här snacket om att domarna alltid är på er sida tror jag inte heller på.
Visst gör statistiken att det lutar åt ert håll och kanske det t.o.m är så att de är på er sida, who knows?, men det är knappast troligt i mina ögon.

Må det bästa, smartaste?, laget vinna på onsdag!

Real Madrid Gotha
2011-04-17 11:52
Intressant diskussion just nu kring både straffar och taktiker.

Taktiken: Ser inget problem och skäms ingenting över att Real Madrid spelade som dem gjorde igår, man kan inte gå ut till en match i toppfotboll och spela utan taktik eller utan tanke på vad konsekvenserna av olika spelsätt blir. Att gå ut och anfalla och ge ytor till världens bästa passningsspel är ju bara idioti. Att man skall spela som förr och skämmas annars är ju bara Stolthet, och att vägra inse hur det ser ut och spela som förr för stolthetens skull, det är naivt och dumt.

Angående straffarna så är Villas straff solklar, dock är det röda kortet hårt. Marcelos är tveksam, dock tycker jag det är mest intressant hur domaren ger rött till Albiol, men inte ens gult till Alves. De är mycket värre det Albiol gör, men ger det rött, så bör Alves få gult. Domaren visare inte konsekvens i det läget.
Sen tycker jag inte heller om hur marcelo visar glädje när han får straff, eller när crouch blir utvisad. Självklart blir alla spelare glada över att få sådana domslut med sig, men man håller det för sig själv. Det känns osportslig att visa det.
2011-04-17 11:49
"Det jag även tycker är konstigt varför fick inte Alves kort? om domaren nu var så säker på straff borde ju väl Alves varnas."

Det är just det som var grejen. Han var inte säker på sin sak. Och det är det jag stör mig på
2011-04-17 11:49
Los mejores

Det skall väl i sådana fall även poängteras att vi blev rånade på en straff i den första halvleken då Casillas rev ned Villa.
Real Madrid Los mejores
2011-04-17 11:44
Tänker inte sitta och försvara domarens val av att blåsa straff för oss. Jag är faktiskt kluven där, Alves är ju tveklöst på Marcelo, men hur mycket är frågan. Skall dock poängteras att vi felaktig blev rånade på en straff på camp nou( Cristiano Ronaldo). Så alla teorier om att domarna ständigt är på huvudstadsklubbens sida borde skrotas. Det jag även tycker är konstigt varför fick inte Alves kort? om domaren nu var så säker på straff borde ju väl Alves varnas. Aja, bra att det inte blev så. Då straffen redan var 50/50 skulle det vara alldeles för hårt straff med en rött kort..
--
Psykologisk seger på så sätt att vi lyckades resa oss med en man mindre och kvittera. Det visar ju ändå prov på karaktär och det borde höja självförtroendet och moralen i truppen. Tror det var så skribenten menade.
Barcelona Barca4eva
2011-04-17 11:44
PedroRodriguez

Ja nu ser jag det...nej vänta, det är en fi*ta. =p
PedroRodriguez
2011-04-17 11:43
Barca4eva

Ronaldo är lite kär i Iniesta där:P
Barcelona Barca4eva
2011-04-17 11:40
Det första jag sade när Real fick straff var "Fan vad onödigt Alves.." Det var knappast "Han filma!".

Andreas - V.V [Barney S]

Vad är det med bild 25?

Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-04-17 11:40
Almer/skribent för Åtvidabergs FF

Bild 25, I knew it!
2011-04-17 11:39
Så oerhört dumt hela den situationen. Vi hade dom i brygga, för fan..
Barcelona Andreas - V.V [Barney S]
2011-04-17 11:37
Nu, när jag ser reprisen så ställer jag mig frågan?

Vad gör Alves? Vinkeln är ju skitdålig och han bör ju veta om att Marcelo är ett jävla svin..
Atlético Almer/skribent för Åtvidabergs FF
2011-04-17 11:36
Som neutral så kan man inget annat än bara njuta av det fotbollen som båda lagen presterade igår. Under länken finns lite foto från matchen. Ser redan fram emot onsdagens match.
Annons: