/spanien/barcelona/forum/12150.aspx/spanien/barcelona/forum/12150.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-05-02 19:58
Det är visst svårt att vinna när man spelar defensivt, speciellt när man inte har spelarmaterialet som Inter hade förra säsongen. Men när man spelar defensivt med världens bästa offensiva trupp OCH avviker från klubbens kultur och värderingar så är uppgiften en omöjlighet.

Jag tror inte att det är lättare att vinna ett stort mästerskap genom att vara defensivt. Båda stilarna har sina egna för- och nackdelar.

Problemet med Real Madrid är egentligen att de har en 100årig kultur av att spela bra och vacker fotboll, eller iaf försöka göra det i vilket fall. Det spenderas miljarder i spelarköp med offensiva spelare som Kaka, Benzema, Higuain, Adebayor, Pedro Leon osv. endast för att kunna spela vacker fotboll. När alla dessa spelare sitter på bänken (förutom Pedro Leon) mot ärkerivalerna, en CL-semifinal på hemmaplan, spelar med 8 defensiva spelare, avvaktar och svinspelar, precis där har man misslyckats. Oavsett resultat så skulle inte en riktig madridista, en som bor och lever i och för Madrid vara stolt över vinsten.

Mourinhos personlighet, hans dystra karaktär, hans fotbollsstil och kunnande passar inte en klubb som Madrid. Det känns faktiskt konstigt att säga det men Madrid förtjänar något bättre.
Barcelona Khazal
2011-05-02 19:51
el Maestro!

Nej. Även om det är min högsta önskan. :)
Barcelona el Maestro!
2011-05-02 19:44
Abidal är med och tränar med resten. Mirakel har hänt förut. Kan han bli uttagen i truppen, tror ni?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-02 19:37
Coach Pep

Som du säger är det mycket lättare att vinna genom ett kompakt lågt försvarsspel med snabb kontringsfotboll än att spela totalfotboll med mycket bollinhav och snabbt tempo. Gör man det senare riktigt bra blir det nog ändå det bästa alternativet, det har ju Barca visat de senaste åren. Ett under att vi lyckas behålla vårt tekniska tiki-taka spela mot ett av världens bästa lag som Real ändå är, vi lyckas vinna genom vårt spel och inte övergå till benknäckarsspel.

Som sagt kanske det är mycket lättare att spela fysiskt lågt försvarsspel men fotboll är för mig en underhållssport och jag skulle aldrig i livet vilja att Barcelona börjar spela som Real Madrid och större delen av världen, spciellt mindre lag gör. Vi ska aldrig överge tiki-taka.
Coach pep-
2011-05-02 19:29
Känns bra att många röster gjort sig hörda och synat Mourinhos svineri. Om man kan ta fram något positivt ur all denna El Clasico soppa så är det just att Mourinhos fasad har rasat i ett svep. Han framstår numer som en jubelidiot snarare än ett geni som är expert på att leka i media.

Jag hoppas att fler och fler nu vaknar och börjar ta Mou för vad han är, så att han så småningom går till historien som en fotbollsmördare snarare än att bli ihågkommen och förevigt hyllad som en av tidernas bästa tränare. Inte med den cyniska fotboll han förespråkar. Man ska ta i beaktande att det alltid är lättare att vinna genom att spela tillknäppt fegisfotboll. Det vet Mourinho om och det finns det nog med bevis för. Det var så Malmö FF helt plötsligt började vinna ligan år efter år på 70-talet, och till och med kunde ta sig till Europacupfinal en gång. Genom hårt diciplinerat totalförsvarsspel slog de individuellt bättre motstånd. Man skapar ett lag som blir bättre än summan av de enskilda spelarna. Titlar vinns men till priset av underhållningsvärde och utveckling. Det tåls att sägas många gånger hur vrickat det är att samma - i grunden engelska system - nu tillämpas i Real Madrid.
Barcelona el Maestro!
2011-05-02 19:17
Mycket bra artikel om den effekt som El Clasicon kan ha på det spanska landslaget. Bra och genomtänkt analys. Tack för det.

Själv hoppas jag på verkligen att Puyol nu ska bestämma sig för att lägga landlags-skorna på hyllan. Han kommer nu framöver att bli skadebenägen med tanke sin ålder. Jag hoppas att vi i sommar får höra honom säga, nu lägger jag av och lägger fokusen på klubblagsspelet.
Barcelona A.Gaudi
2011-05-02 19:01
Jag hoppas dom sparkar mourinho. jag ska erkänna att jag verkligen fruktar den mannens taktiska kunskap, han är en fotbollsdödare av rang. Däremot så är nog enda chansen för honom att rädda sitt rykte i real att vinna CL denna eller kommande säsong.

Hans beteende kommer nog aldrig kunna förbises ifall han inte plockar hem cl. han verkar ju dock ha nästan hypnotiska kunskaper då hela klubben följer hans flöjt på ett sätt som nästan kan liknas en ormtjusares. Sedan så är det väl tydligt numera att spanien inte klarar av hans ego, det fungerade i england och italien men han sliter sönder den här ligan med sitt beteende.
Barcelona Khazal
2011-05-02 18:58
Någon som vet något mer angående Busquets och den omtalade mono-situationen? Det är skillnad på rasism och provokation, men den ena är inte värre än den andra. Marcelo själv är ganska duktig på den senare.
På inget sätt stödjer jag Busi om det visar sig att han verkligen säger något rasistiskt, och tycker han bör straffas av klubben i sådana fall.
Barcelona Myrran
2011-05-02 18:58
LAM nr 10

Pique och Iniesta har ju 3 st. Inte riktigt Barcas bad guys om man säger så :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-02 18:56
Sjukt skumt att inegn Barcaspelare har mer än ett gult kort. Jag menar, killar som Mascherano, Dani Alves, Busquets och Piqué borde ju fått två eller mer. Dani Alves hade inte fått något kort innan semifinalen, imponerande.

Fast Barcelona har ju i och för sigbetalat UEFA så det är väl inte så konstigt trots allt?:)
Barcelona messinah!
2011-05-02 18:49
Barca 1899:
Ingen barca spelare. man blir avstängd vid 3-5 kort. och ingen barca spelare har 2-4 kort, så enda sättet de kan bli avstängda är vid ett rött kort.
Barcelona Barca 1899
2011-05-02 18:47
Vilka barca spelare har kort och riskerar att missa en ev. final om de får ett gult kort till? Eller gäller inte de reglerna längre?

Atlético addeh
2011-05-02 18:41
Frodo

Hade Madrid inte vunnit Copa del Rey hade jag varit övertygad om att han fått kicken, nu är jag lite mer skeptisk. Blir man förnedrade imorgon och fortsätter torska några ligamatcher ser det verkligen inte bra ut och hade jag varit Pérez hade jag hellre tagit min fail, sparkat Mourinho, och börjat om igen.

Men det kan mycket väl bli så att Mourinho får ett år till på sig.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-05-02 18:38
GABRIEL DE ARA TORRES,
Grymt skrivet! Tack.
2011-05-02 18:34
Arbeloa - Albiol - Carvalho - Marcelo med Lass och Alonso framför är knappast något som skrämmer skiten ur anfallarna. De 3 förstnämnda och Alonso är ju mycket långsammare än våra mittfältare och anfallare och jag hoppas att Barca börjar med högt tempå och press för att få ett tidigt mål.

Barca måste göra ett tidigt mål för att det inte ska bli nerver i 90 minuter. Står det 0-0 till 75:e så blir det riktigt svårt att stoppa adrenalinpumpade spelare som Cristiano, Di Maria, Kaka, Benxema och Higuain. Döda hoppet tidigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-02 18:31
Sparkar Real Mourinho så börjar de om igen. Jäkligt kul hur de alltid ska sparka tränare efter tränare varje säsong. Nästa säsong kommer de än en gång få börja om med spelsystemet, nya spelare som ska anpassa sig, tränare som ska lära känna alla och man måste få det att funka direkt, om man inte vill att Barcelona drar i från tidigt.

Får Real en ny tränare tappar man nog lite poäng i början, speciellt om man har ett tufft spelschema första omgångarna. Behåller man Mourinho så kommer det vara lika grisigt som nu fast kanske ännu värre och mer gnäll i media. Man kommer nog spela tråkigt och fult men hänga med i ligan och CL ganska länge i alla fall.

Vad man än gör efter denna säsong kommer det inte bli bra, och det är Mourinho som satt klubben i denna situation. Han har kört ner Real Madrid i skiten, ändå hyllar fansen honom som en kung. Det enda man kan förklara det med är väö titeltorka, har man gått tre år utan en stor titel(CL eller ligan) så kan man nog göra vad som helst för att vinna igen. Tråkigt nog.
Barcelona Frodo
2011-05-02 18:29
addeh

Jag tror inte att Mourinho får sparken. Real har lagt ner dryga 100 miljoner euro för att få honom. Han var deras crackvärvning i somras men det brukar sällan talas om summor när tränare anländer. Dessutom skulle Perez framstå som en idiot och ett misslyckande om han sparkar Mou. Han lär få ett år till såvida han själv inte fegar ur och drar tillbaka till England.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-05-02 18:28
Gud vad jag hatar Eurotalk när den där Wilbacher är med. Tål verkligen inte hans röst. Annars bra program!
Atlético addeh
2011-05-02 18:13
Känns som dem flesta är emot José Mourinho nu. Han blev ju ganska rejält sågad i dagens Euro Talk där han nämndes i samma mening som Bin Laden.

Jag tror egentligen ingen tycker om Mourinho, utöver de egna fansen när laget vinner, annars har han inte många med sig. I Italien vann han allting, i Spanien har det gått tyngre. Hans hemmasvit är bruten efter torsk mot bottengängen Sporting Gijón och Zaragoza. Han har blivit förnedrar av Barcelona inte bara en, utan två gånger, varav den ena på hemmaplan där hans lag hade under 30% bollinnehav.

Alla har sedan länge insett Mourinhos rävspel, men nu, när det inte funkar, vad händer då? Jag tippar på att portugisen får sparken efter säsongen, om man nu inte mirakulöst tar sig vidare i Champions League. Därefter får Real börja om på ruta ett igen, vilket nog kan vara bra, på sikt, för klubben.
2011-05-02 18:12
Iniesta kommer finnas med i truppen. Om han startar vet ingen tills imorgon. Själv tror jag att han startar eftersom han har tränat med laget.
Barcelona Khazal
2011-05-02 18:09
Frodo

Kunde inte sagt det bättre, tyvärr. Jag börjar genuint tycka synd om de äkta marängerna som finns där ute, detta kan inte vara hur de vill att klubben ska skötas.

Jag håller även med PedroRodriguez, det är bara att kolla på namnen som uttalar sig.
Någon inne på Puertan nämnde att dessa bara ville ha en stund i rampljuset. En stund i rampljuset är om jag börjar rabbla om orelevanta grejer på nyheterna, eller när någon sk. expert vill höras på bekostnad av Mou i detta fallet.
Ancelotti, Hiddink och Wenger är i rampljuset varje dag, de tjänar inget på att trycka ner Mou för ingen anledning, uttalar sig riktiga experter så lyssnar man.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-02 18:08
Real Madrid klagar inte längre bara för utvisningen. Just nu håller de bara på för att de är extremt dåliga förlorare och vill dra ner Barca i skiten också, röda kortet handlar det inte så mycket om längre. Har en känsla av att Real imorgon, även om det blir en grov förlust, kommer skita på sig av ilska mot domaren. Antingen för vad som hände på Bernabéu eller något litet domslut som inte går deras väg imorgon.

Nu vill jag ha svar på min tidigare fråga som kanske inte framstod så tydilg i texten, kan Iniesta spela imorgon eller? Riktigt otur för honom om han måste missa båda möterna mot Real igen, är han med har jag ännu större förhoppningar till utklassning.
Barcelona messinah!
2011-05-02 18:06
Jag njuter hur real madrid gräver sin egen grav! :D
Verkar som några från puerta forumet jobbar på deras officiella hemsida.
Så tragiskt att man nästan tycker synd om dom :)

Mou har verkligen tagit klubben och pissat ner den, det komiska är att mou kommer flytta på sig om nått år, men ryktet han lämnar kvar kommer stanna ett bra tag :)
Han har tagit en av världens största klubbar och gjort den till sin egen lekstuga, helt otroligt att real fansen inte ser hur han har och fortsätter att bara förstöra reals rykte.

Mou står och kissar på klubben samtidigt som supportrarna står dyrkandes under och tacksamma hejjer på.. lite tragiskt :)
Barcelona Frodo
2011-05-02 18:03
Sen är det ännu mer patetiskt att Real Madrid låtsas bry sig om rasism. Man låter den högerextrema fascistgruppen Ultras Sur göra vad de vill inne på Bernabeu och klubben samarbetar med dem. Under det senaste mötet hörde man hur Dani Alves fick motta rasistiska attacker från deras publik. Vissa journalister på plats har berättat om hur högt och tydligt det var från Bernabeupubliken men tyvärr har det fallit i skymundan på grund av Mous utspel i media.

Jag vill inte gå in på Busquets då jag klargjort tidigare om situationen. Såvida inga konkreta bevis framkommer så tänker jag inte lita på Marca/As eller Real Madrids ord. Vi vet sedan tidigare hur de kan ljuga om allt möjligt och förfalska bevis.
Barcelona B-Guden
2011-05-02 18:02
Real fansen på SF har ju skrivit att dom kritiserar han pga avundsjuka
Barcelona Frodo
2011-05-02 17:51
Ord kan inte beskriva hur trött jag är på svinen från Madrid. Den här upplagan av Real har fler svin än någonsin och det toppar de med tidernas vidrigaste tränare. Deras sportchef Jorge Valdano försökte rädda deras rykte i början av säsongen men Perez valde att ta Mourinhos väg. Nu följer hela klubben med deras patetiska fans Mourinho som slavar. Perez har misslyckats förr men att anställa Mourinho och ge honom fria tyglar måste vara det sämsta beslutet på väldigt länge i klubben.
PedroRodriguez
2011-05-02 17:51
Det är bara senile Mourinho som yrar. Stora tränare som Ancelotti, Hiddink och Wenger håller inte alls med honom och menar att Mourinho uppträdder väldigt oprofessionellt. En väldigt kritiserad man bland de flesta.

Imorgon åker han på en ny käftsmäll.
Barcelona Mascherano
2011-05-02 17:46
Vill spy på han.
2011-05-02 17:42
Hade inte Pepe träffat Alves så hade han nog protesterat lite mer och kanske även sparkat ihjäl Dani Alves i efterhand. Bara att han håller käften och vandrar ut borde vara tillräckligt med bevis på att han faktiskt träffar Alves.
,Sami
2011-05-02 17:41
Någon mer än mig som tror på resultatet 3-1 imorgon?
Annons: