/spanien/barcelona/forum/12072.aspx/spanien/barcelona/forum/12072.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-06-15 14:14
Mojito

Pep har fortfarande varit för feg (enligt mig enbart för att Thiago tillhört B-laget) och bara spelat med Keita när Xavi eller Iniesta varit borta. Med maliern på planen är det naturligt att det blir svårt att driva igenom plan A då han är en märkbart sämre passningsspelare än sina konkurrenter.

Dessutom klarade vi oss ganska bra under våren 2010 då vi stora delar saknade Iniesta. Vi åkte visserligen ur CL, men i ligaspelet höll vi Madrid stången.

Vi har som sagt fortfarande inte sett helt vad Thiago går för om han skulle få chansen på riktigt om någon blev skadad, men jag tror han är ett betydligt bättre alternativ än Keita då han bemästrar passningsspelet bättre.
Spanien Dragon Blood
2011-06-15 14:14
addeh

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar här. Men min poäng är den att en anglofil är en person som har ett stort intresse i av t.ex. fotboll i England och att ni har ett stort intresse av fotboll i Spanien. Att ni då använder ordet anglofil som något negativt när ni är likadana fast till Spanien känns bara dumt.
Atlético addeh
2011-06-15 14:10
Hetfield

Väldigt konstig jämförelse. Banega har knappast varit bra i Valencia under säsongen och har bänkats i ganska många matcher, någon nyckelspelare är att ta i från tårna. I landslaget har han fortfarande mycket att bevisa.

Att Thiago inte är en nyckelspelare i Barça likt Pastore är i Palermo har ju med speltiden att göra. Vem vet vart i utvecklingen Thiago hade varit om han hade spelat 30 ligamatcher förra säsongen?

För övrigt tycker jag du trampar lite väl mycket på Gio dos Santos. Han är den överlägset största anledningen till att Racing klarade sig kvar och såg du någon av hans matcher i Santander-klubben under våren eller Mexiko i VM inser du snabbt att grabben har en otroligt stor dos av talang.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-06-15 14:10
addeh och hetfield

Om någon av Xavi eller Iniesta skulle bli skadade har det visat sig att ersättarna i någon enstaka match kan gå in och fixa jobbet.

Dock anser jag att spelet och framför allt spelidén blir grymt lidande när någon av dessa inte spelar, och så klart ännu mer när båda är borta.
Då är Barca mäsnkliga och har svårt att driva igenom plan A samtidigt som Pep i princip vägrar att använda en plan B (i alla fall när det kommer till spelidén).

Med Cesc i laget skulle i alla fall jag känna mig mycket tryggare, även om det också kan bli överflödets förbannelse och brist på kontinuitet om alla stjärnor skall ha mycket speltid.

Keita tillför ingenting kreativt och Thiago försvinner ff för mycket i matcherna för att agera ersättare under en längre period. Värst är det ju också när Masch och Keita spelar = noll kreativitet och flyt i spelet.

Summerat anser jag att Cesc behövs, men sen är det en fråga om prislappen.
Det han tillför måste ju någonstans återspegla pris och lön.
Barcelona Hetfield
2011-06-15 14:03
Frodo

Men läs det jag skriver, i dagsläget så har Goetze, Özil, Banega och Pastore visat mer. Jag säger inte att någon av de är bättre, men de har bevisat mer. Jag låter Thiago få övertyga mig istället för att jag ska överhypa honom. Om Thiago exploderar och blir en megastjärna så blir ingen gladare än vad jag kommer att bli, men tills vidare så vill jag låta killen få bevisa innan man tror att hans bajs luktar godare än restens.

Thiago är en av mina favoriter (spelar med honom i FIFA :P), men han har fortfarande en lång bit kvar innan man kan säga att han är "klar". Det kan antingen gå åt skogen, eller så exploderar han. Vi får se.

Har ni glömt bort GDS :P? Killen som överhypades som nästa "Ronaldinho", nu lirar han i ett mitten/bottenlag. Ta det lugnt med talangerna, talanger kommer och går med det är få som bevisar något av substans.

Vampiro

Nu pratar vi om ett väldigt speciellt fall i Cesc, man kan givetvis inte göra som Real Madrid. Men faktum är att Cesc är en färdig produkt som skulle kunna avlasta Messi, Xavi och Iniesta, vad är det för fel med att ha en sådan spelare på bänken?

addeh

Men de är nyckelspelare i respektive lag som även får spela i landslaget. Özil är en nyckelspelare i Tyskland och Banega lär starta i landslaget i Copa America osv.
Atlético addeh
2011-06-15 14:01
Hetfield

Det där får stå helt för dig. Jag tycker du överdriver alldeles för mycket och binder dig fast på att Thiago är så pass ung som han är. Grabben har inte givits chansen i CL, hur ska han då kunna prestera? Det råder inga som helst tvivel om att han är en talang utöver det vanliga. Han spelar med ett ovanligt stort lugn trots sin ringa ålder och är inte den som ger vika under matcherna.

Ingen begär att Thiago ska tillhöra världstoppen ännu. Han är nyss fyllda 20 år och har världens två i särklass bästa mittfältare framför sig. Hur lätt är det? För övrigt har inte Götze, Pastore eller Banega visat särskilt mycket i varken landslag eller CL, det är bara i ligaspelet dessa tre övertygat. Och nej, att Pastore samspelat bra med Messi i några träningsmatcher räknas ej som succé.

Dragon Blood

Det är väl ändå skillnad då Spanien är både regerande Europa- och världsmästare och har Europas, förmodligen världens, bästa klubblag.
Real Madrid romario11
2011-06-15 13:58
Tröttsamt, men behöver vi Cesc?
Barcelona Frodo
Hetfield

Är du seriös när du jämför Thiago med Özil, Göetze, Banega och Pastore? Vad är skillnaden dessa spelare emellan? Jo, att de andra får speltid vilket Thiago inte får på grund av konkurrensen i Barcelona.

Vet du varför Göezte tagit enorma kliv den här säsongen trots att han började på bänken? Dortmunds Kagawa (som för övrigt är riktigt bra) blev skadad och då fick Göetze chansen under en längre period. Göetze får inte chansen i landslaget. Varför? För att han har en annan ung nr 10 framför sig i Özil. Är Göetze dålig som inte kan konkurrera ut Özil i landsaget? Hur skulle han känna av att ha Xavi eller Iniesta framför sig då?

"Bevisa sig i CL". Ja, för det är exakt det Banega, Pastore och Göetze har gjort va?

Det är snarare du som tror att gräset är grönare på andra ställen och att stora fiskar från små dammar är bättre än det vi har här. Hur hade du tänkt att Thaigo ska bevisa sig i CL när han har Xavi och Iniesta framför sig. Genom att köpa in Cesc?

Vi kan väl lika gärna sälja en av Xavi eller Iniesta så att vissa kan få hem "den förlorade sonen" för är man bra utanför Barcelona så måste man vara bättre än spelarna som spelar i Barcelona. Varför utveckla talangerna vi har här när man istället kan fixa problemet snabbare genom att köpa in etablerade spelare. Det går ju bra för Madrid på den punkten...
Barcelona Vampíro - Gràcies equip 2010/2011!
Hetfield:

Men det är ju själva poängen, om vi ska känna oss "säkra" när våra startspelare går sönder behöver vi ju två värdsklasspelare på varje position, hur rimligt låter det?

Jag håller med om att vi behöver rotera mer men då ser jag hellre att typ Afellay och en uppåtgående Thiago får de minutrarna istället för att lägga stora pengar på en mer etablerad spelare.
Barcelona Éluc
2011-06-15 13:55
Visst duger det med det mittfältet vi för tillfället har, men vi behöver åtminstone köpa in en anfallare av klass om vi ska klara av detta nästa säsong. Det gör att Messi exempelvis kan agera mittfältare vid enstaka matcher när det behövs som allra mest. Så Sánchez/Rossi eller någon annan anfallare av klass behövs tills nästa säsong, även om vi klarar oss utan någon förstärkning på mittfältet.
Spanien Dragon Blood
2011-06-15 13:52
Frodo

Eeh, jo.
Barcelona haeger
2011-06-15 13:49
Frodo

Ordet anglofil beskriver en person som inte är från England.

Hetfield

Man ska inte resonera att Xavi eller Iniesta kan gå skadade ett halvår, om man gör så med Valdes, ska man då ha Neuer på bänken?
4 mittfältare + Afellay duger gott och väl, om Busquets kan gå in och starta i en CL-final sitt första år i A-laget, så kan Thiago det. Tror jag.
Barcelona westinho
2011-06-15 13:48
Hetfield

Jag tror också Thiago hade klarat sig bra som startspelare i viktiga matcher. Cesc startade i PL när han var i Thiagos ålder, och han gjorde det bra. Thiago har visat gång på gång att han inte är en nervös liten tonåring. Han tar för sig när han spelar.
Barcelona Hetfield
2011-06-15 13:47
Frodo

My bad, trodde Rodwell pratade om Man U spelarna.

Hey, Man U vann trots allt CL och ligatitlar med Rooney på kanten, inte så att han var medioker som kantspelare. Visst, han levde i C.Ronaldos skugga, men det gör också de flesta i Messis skugga, det betyder inte att de är överskattade.

Nej, jag vågar nog påstå att det är motsatsen. Tack vare Beckhams utseende och glamour så fick han aldrig den cred. han förtjänade som fotbollsspelare. När han spelade i Man U så var han en av de mest tongivande spelarna, sen när han kom till Real Madrid (rekord köp) så var han även tongivande i galacticos eran. Han blev bänkad och skickad till läktaren, men när laget behövde honom så bet han ihop och drev laget till ligatiteln. Det är grande.
Bluff...hardly. :P

Vampiro

Nej, men en spelare som Cesc har tillräckligt med erfarenhet i CL och i toppfotbollen att man skulle känna sig säker ifall Xavi/Iniesta gick sönder. See my point?
2011-06-15 13:47
Hetfield:

Du skrev: " Man behöver ha en mittfältare med status som kan hoppa in och ersätta Iniesta/Xavi i t.ex: semifinal i CL" och jag svarade med att vi redan har en mittfältare som bevisat att han kan klara av en sådan uppgift.

Självklart hade vi haft svårt att vinna utan Xavi eller Messi men så är det ju, alla lag försämras av att spela utan sina bästa spelare och du kan förvänta dig att ersättarna ska hålla samma nivå, det funkar inte så. Om man tänker på det sättet så ska vi ha en Ronaldo på bänken så vi inte förlorar nått ifall Messi skulle gå sönder. Bänkspelarna har och kommer alltid vara sämre än de som startar, så är det bara.
Spanien Dragon Blood
2011-06-15 13:45
addeh

Okej... Du inser inte att väldigt många skulle anse att de flesta här inne beter sig som en spansk version av anglofil? Jag förstår inte varför folk här inne använder det som ett skällsord.
Barcelona Hetfield
addeh

"Jag må kanske ha en övertro"..nej min vän, du tror att Thiago bajsar ut guldklimpar. Det är inte övertro, det är nästan fanatism.

Thiago må vara en hypertalang, men han är långt ifrån liknande talanger runt om i världen när det gäller att bevisa att han tillhör världsfotbollen. Özil, Göetze, Banega, Pastore är liknande mittfältare som har spelat A-lagsfotboll och som spelar i landslaget (osäkert med Goetze).

Jag låter Thiago få övertyga mig istället för att hypa upp honom när han inte ens har presterat mycket i A-laget. Det du gör är att hypa upp honom när han inte ens har bevisat något i t.ex: CL.
Barcelona Frodo
Dragon Blood

Att man är engelsman utesluter inte att man kan vara anglofil.

Hetfield

Nu snackade vi om engelsmännen som Rodwell nämnde. Vidic är inte från England.;)

Dessutom skulle inte Rooney platsa. Han är the top dog i United nu när Ronaldo är borta men han var långtifrån lika bra eller målfarlig när han spelade på kanten. Ingenting som han har gjort den här säsongen tyder på att han skulle tagit en plats i Barcas startelva. Dessutom har han knappast burit United den här säsongen utan det är snarare Ferguson som gjort det genom att använda hela truppen. Att Rooney varit bra 3 månader på slutet av den här säsongen efter ha vart fullständigt bedrövlig och bänkad tidigare under året visar på hur ojämn han är.

Och Beckham är den största bluffen i fotbollen. En bra spelare i sina goda stunder i United men enormt överhypad på grund av sin image i media och utseende. En sån som Scholes var mycket bättre men han hade inte samma status i media och sålde inte lika många tröjor.

I Madrid bar han aldrig laget. Han gjorde en halv bra säsong (sista säsongen) under sina fyra år och han blir hyllad som om han botat cancer. Att han var kapten i England säger mig inte så mycket då sånt har mycket med politik att göra. Hans konkurrent till högermittfältsplatsen var Shaun Wright Phillips. Enough said.
Barcelona Sano97
2011-06-15 13:44
Lite dåliga nyheter från eurosport.

Fabregas säger sig vara lycklig i Arsenal. "Jag är en Arsenalspelare. Jag har varit väldigt lycklig i åtta år och jag är lycklig nu", säger han när han får frågan om en eventuell Barca-flytt.

Lite bra nyheter från eurosport.

Alexis Sanchez: Jag vill bara spela i Barcelona". Det verkar vara en populär klubb.
Atlético addeh
2011-06-15 13:40
Hetfield

Läste du ens mitt inlägg? Jag skrev ju precis att jag är övertygad om att både Keita och Thiago skulle kunna gå in i Xavi eller Iniestas ställe och göra bra ifrån sig. Jag tar ingenting för givet.

Rotation på fyra mittfältare är väl ultimat? Plus Afellay som vid behov också kan spela där.

Jag må kanske ha en övertro på Thiago, men jag anser att han har visat tillräckligt redan och jag skulle kunna sätta in honom i en CL-match om Iniesta eller Xavi var trasig. Allt beror på vad för typ av match det är. Keita kommer vara nummer tre i hierarkin, i alla fall till en början, och han har gjort det bra förr i stora matcher då han har fått chansen. Varför är du så orolig?

För övrigt kan du lägga ned det där att Thiago inte vore mogen bara för att han är 20 år. Åldern har betydelse, men det betyder inte allt. Man utvecklas i olika takt och Thiago har visat upp ett helt otroligt lugn, oavsett vilken match han har spelat.
Barcelona Hetfield
2011-06-15 13:34
addeh

Men kära nån, du tar för givet att Iniesta och Xavi klarar sig återigen utan skador i en hel säsong. Om någon av herrarna går sönder så måste man ha en ersättare som kan hoppa in och göra ett bra jobb, garanterat.
Rotation my friend, där är nyckelordet.

Herrejisses jag vet att du tror att Thiago är jultomten och påskharen i ett, men försök ha lite distans. Han må vara en hypertalang, men han har mycket kvar att bevisa. Han gjorde det bra i mötet mot Villarreal, men skulle han kunna axla Xavi/Iniesta under en längre period? Tveksamt. Han behöver utvecklas, inte bara slängas in sådär.

Vampiro

Jag pratar inte om enstaka tillfällen, jag pratar om Iniesta/Xavi skulle bli borta under en längre period. Då skulle vi vara f*cked. Tror du att vi hade vunnit CL och ligan om Xavi hade varit borta i 6 månader? Tveksamt.
2011-06-15 13:33
Hetfield:

Keite hoppade in i CL-semin borta mot Madrid istället för Iniesta och klarade det alldeles utmärkt. Sen så tror jag att även Thiago kommer mogna under sitt andra år med A-laget så han kan kanske också vara redo för tuffare uppgifter under kommande säsongen.
Atlético addeh
2011-06-15 13:30
Hetfield

Vi har ju för bövelen klarat oss med tre mittfältare hela säsongen, varför skulle vi inte klara oss med fyra + Afellay? Om Xavi eller Iniesta går sönder i en CL-semifinal, släng in Keita eller Thiago, inga problem. Keita gjorde en prickfri insats borta mot Madrid på Bernabéu i CL-semifinalen. Thiago gick in, i Xavi's frånvaro, och var bäst på plan borta mot Villarreal i sin första A-lagsstart i ligaspelet.

Dessutom gillar Pep små trupper så om ytterligare en mittfältare värvas tror jag någon annan lämnar.

Dragon Blood

Okej, you got me. Han är inte anglofil, men beter sig som en med den skillnaden att han faktiskt är engelsman. Han tror att engelska spelare är stört, bäst och vackrast och skulle kunna spela vart som helst.
Barcelona Hetfield
2011-06-15 13:29
Frodo

Kom igen nu. Vidic hade lätt platsat i Barcelona, lägg även till Rooney. Rooney är en av världens bästa spelare när han är på bra humör, han springer otroligt mycket för sitt lag och är hyfsat ödmjuk. Lägg till att han har otroligt mycket ansvar på sina axlar, han bär Man U i många lägen.

Dessutom så vettefan om man ska kalla Beckham för en bluff, han har varit given i Man U, Real Madrid och engelska landslaget (även kapten), då är man knappast en bluff. Lägg till att det var mycket tack vare honom som de vann ligan i hans sista säsong i Real Madrid.

El Kaiser

Jag tycker att det är rätt så sorgligt att se en klubb som Arsenal behöva dras med en nolla som Wenger. Visst, det är kanske gulligt att han satsar på talanger, men när talangerna har noll klubbkänsla så är det värdelöst.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-06-15 13:24
Hetfield//

Grejen är ju att snart har Cesc-gate dragits så långt och blivit mer och mer infekterad att det börjar bli en prestigekamp från Wenger. Han kommer vägra förlora Cesc oavsett vad som händer.
Barcelona Barcadinho.
2011-06-15 13:24
Frodo-

Oj, du var lite för hård mot de andra när du använder ett ord som bluff.
De är kanske överbetalade, kanske lite för hypade, men bluff vet jag inte.

Men jag loggar ut nu. "Syns".
Spanien Dragon Blood
2011-06-15 13:23
addeh

Du tycker inte det är lite konstigt med tanke på att Jack Rodwell är engelsk?
Barcelona Hetfield
2011-06-15 13:20
El Kaiser

Det är väl hela problemet med Arsenal, en bunt med legoknektar som inte brinner för klubben.

Cule-Messi

Där har du länken :)

addeh

Det är väl inte en smaksak, det är väl ren logik. Fyra mittfältare är helt sanslöst korkat när man ska slåss i en hel säsong, särskilt med ett lag som har ambitioner att vinna alla titlar.

Lägg till att bänken inte är precis "mogna". Keita gör ytterst lite nytta offensivt, Thiago är fortfarande grön och Afellay behöver anpassa sig. Man behöver ha en mittfältare med status som kan hoppa in och ersätta Iniesta/Xavi i t.ex: semifinal i CL.
Atlético addeh
2011-06-15 13:20
Hetfield

Vi tycker helt olika i frågan märker jag. Fyra mittfältare är enligt mig helt perfekt, fem blir för mycket, och när vi dessutom har Afellay som kan spela där också så har vi tillräckligt redan.

Dragon Blood

Ja, det säger jag.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-06-15 13:15
Dragon Blood//

Håller med dig. Tolkar själv också det Cesc på ungefär samma sätt som du.

Dock måste jag ifrågasätta Wenger här lite. Cesc må vara en absolut världsspelare och tillika kapten MEN är inte hans hjärta och huvud 100% Arsenal så tycker jag att det är fel att behålla honom. Det är alltså han i egenskap av kaptensrollen som ska lyfta resten av laget i de matcher som står och väger, som ska få laget att "walk the last mile".

Hur ska han kunna göra det när han inte ens själv är 100% närvarande?
Annons: