/spanien/barcelona/forum/12068.aspx/spanien/barcelona/forum/12068.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-07-15 13:44
tarrak

Tycker det är en bra idé. Detta kan väl knappast kallas forum längre utan snarare en chatt. Inget fel med det visserligen men vill man ha en mer seriös diskussion kan lösa detta genom två metoder (flera säkert, men dessa tycker jag är bäst):

1. Moderera hårdare, precis som du skrev. Inga korta, innehållslösa inlägg utan bara inlägg som faktiskt innehåller något konkret och bidrar till en diskussion.

2. Låta forumet vara som det är (möjligtvis att man stänger det mellan 01.30-06:00 eller liknande) och öppna La Masia forumet som du länkade till innan, där man om man vill kan föra en mer djup diskussion istället för Ronaldo vs Messi och liknande.

Personligen tycker jag nr 2. Folk som faktiskt skriver något vettigt här inne (edit: inga namn nämnda*) får för lite plats när 75% av sidan fylls upp av oseriösa troll.
Därför kan det vara kul att folk som är mer seriösa får chansen att skriva av sig. Kan nästan garantera att 80% av drägget som fyller SF med skit aldrig skulle palla med att registrera sig på ett riktigt forum och börja skriva där istället.
Iaf inte om dom är i minoritet på ett seriöst forum.

Förresten, varför är det ingen som reagerar på att vi hade en ungdom som hette Nelson Mandela? Och att han lämnar :( Tänk att få ha en Nelson Mandela i laget...respekt!
Barcelona Carles Puyi Puyol - El Gran Capitan
2011-07-15 13:37
@II Barça II

Det är precis så jag känner, för många som tror sig veta bäst och börjar man argumentera emot så blir man kallad för troll och en massa andra saker.
Barcelona DM1982
2011-07-15 13:30
Lite OT i det hela men Kameni kommer ju spela för Roma nästa säsong. Mycket glädjande nyheter, han lyckas ju alltid storspela mot oss (men han är en bra målis hur som helst).
Barcelona NoGo™
2011-07-15 13:26
Argentina spelar imorgon kl 00:15
Barcelona tarrak
2011-07-15 13:25
Criff

Min åsikt baseras inte bara på det som skett under sommaren, utan jag tycker att det är en nedåtgående trend som pågått i flera år. Det är dock endast min åsikt och det är mycket möjligt att fler håller med dig om att det bara är ett tillfälligt problem, som löser sig av sig självt.

Om man inför hårdare moderering så är det just oneliners och liknande som plockas bort av moderatorerna. Jag tyckte att det funkade bra förr och nu är verktygen för att plocka bort inlägg bättre, så det skall inte innebära något större arbete.

Om du tittar i länktipset så är det ändå gansak enkelt att leta sig fram till den kategori av inlägg som man är intresserad av. Det finns ju t o m en tydligt markerad avdelning för Off Topic.
Barcelona barca_joe
2011-07-15 13:25
Dom spelar imorgon antingen 21 eller 00.15
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-07-15 13:24
Wenger: "Xavi has no direct part to play and I don't see why he should, unless he has an official job to do for Barcelona." [arsenal.com]

Wenger: "If there is a transfer negotiation between two clubs, I don't think it is healthy if players come out who are not concerned by it."

Wenger: "Xavi saying Cesc suffering because he wants to return to Barça? I don't think it's a sentence big enough to report a club to FIFA."

Wenger ger svar på tal.

För övrigt, lägg märke till namnet på den sista spelaren ;)

Cameroonian youth players Yanick Adamou Djounsa, Camara and Nelson Mandela won't continue. They have offers from other clubs. [md]
Barcelona El Messias
2011-07-15 13:21
Tja alla cules,jag undrar om Argentina lirar imorgon eller på söndag.Tack i förhand :)
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona tarrak
2011-07-15 13:16
II Barça II

Att moderera bort vissa attityder blir nog nära på omöjligt, lite svårt att dra en klar gräns för vad som är ok och inte. Däremot skulle en moderering som verkligen följer reglerna däruppe inte tillåta, personliga påhopp och nedsättande ord. Så om vi skulle besluta oss för att styra upp forumet som de flesta hit tills verkar vilja, så kommer vi förmodligen få se mindre av den typen av beteende.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-07-15 13:15
tarrak, För mig kan vi gärna vänta tills säsongen börjar & se hur det ser ut då. Fortsätter alla OT diskussioner så är ett tråd forum att rekommendera.
Alla massa oneliners från andra lags supportar lär nog inte försvinna med ett trådforum.
Jag personligen har ingen bra syn på trådforum då jag har för mig det blir för mycket att bläddra igenom för att hitta rätt.
Mycket möjligt att det kanske är lättare att hitta idag.
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-07-15 13:10
H.Alavi

I artikeln omnämns att han inte var PK angående damlandslaget och att han kritiserade dom. Helt patetiskt att man inte får kritisera damlandslaget när dom spelar dåligt. Herrarna däremot blir sågade av alla tidningar hela tiden.

Att få sparken pga att man inte är PK nog är nog det mest tragiska jag hört. Dock vet man ju vad det är för en rutten arbetsplats.
Barcelona II Barça II
2011-07-15 13:05
Tarrak:

Jag tycker att La Masia grejen var ganska okej, den kan väll finas för de som vill ha den.

Jag vet inte hur du ser på det hela, men jag tycker personligen att problemet med forumet är våra egna fans. Man kan knappt skriva något som skiljer sig från vad andra tycker innan man blir utsedd till pajas, trög och andra otrevligheter. Tycker att det är alldeles för mycket ”jag vet bäst och alla andra är tröga” mentalitet som råder här inne. Det är väldigt tråkigt och det är en utav orsakerna till varför jag sluta skriva här. Jag skulle uppskatta hårdare tag mot dessa ”översittare”.

Tack för att du drar upp en väldigt intressant diskussion!
Barcelona tarrak
2011-07-15 12:56
Vad tycker ni andra om att återuppliva trådforumet La Masia? Jag har full förståelse för att många ser S F som en social kanal och vill kunna prata om lite allt möjligt när det är nyhetstorka. Däremot, tycker jag som hänger här för att läsa om Barcelona att det är tråkigt att behöva bläddra förbi sida efter sida med snack om allt annat. Att lägga den typen av diskussioner i La Masia borde vara ett alternativ som passar alla. Tankar?
Barcelona Svenne Banan
2011-07-15 12:44
tarrak:

Det var precis ett sånt jag tänkte på men om det inte fungerade så bra var det kanske ingen bra idé. Har man min livssituation då man inte kan sitta flera timmar i sträck vid datorn blir det svårt att diskutera i den nuvarande formen men jag antar att jag är en minoritet :)
Barcelona Smogen
2011-07-15 12:37
Tarrak

Skrev mycket här förr, men nu orkar jag inte längre då de flesta vettiga inläggen drunknar i pajkadtning och omogna kommentarer.
Däremot tycker jag inte det gör så mycket om det blir lite off-topic ibland, så länge det är en vettig diskusion o handlar om fotboll.
Självklart ska forumet vara öppet för alla, det gör ju att det blir intressanta diskusioner, tyvärr drunknar dom som sagt ofta snabbt bland alla pajer o omogna kommentarer.

Kort sagt, CoSign med addeh o barcadinho...
Barcelona Myrran
tarrak

Ett stort problem med forumet som jag känner är att för många Barcafans är för snabba att hoppa in i skyttegravarna när en utomstående kommer in och säger något. Kan vara att dem vill få ett svar på en nyhet de läst på aftonbladet som känns vinklad eller något dylikt.

Väldigt många som ser rött bara för att det är "fel tröja" bredvid namnet, speciellt när det är någon fråga om talanger, Cesc, ekonomi, Zlatan etc. Sett många gånger att folk kommer in och frågar t.ex.

"Hur känner ni att Pique går ut i media och kommenterar Cesc-gate?", en enkel fråga att svara på enligt mig men i många fall så kommer det mothugg från OSS culés. Ungefär som att "det handlar inte om din klubb va gör du här inne stick!".

Så enligt mig så är det inte utomstående fans (sen finns det folk som enbart kommer och provocerar) som alltid börjar pajkastningen. Flera gånger ser jag culés som börjar.

(Och ja, det lyser rött i mina ögon många gånger också. Men jag struntar helt enkelt att svara. Finns så många personer där ute i världen som det inte är värt att lägga energi på.)
Barcelona Criff -Llourinho
Lite överseende tycker jag dock att man får ha med tanke på vilken otrolig torka det finns just nu om Barca. Inga övergångsnyheter, inga matcher har spelats på ett bra tag.. osv.. Visst är det massa inlägg som inte handlar om Barca under brinnande säsong så fine. Varning, spärr bom.
Men nu mitt i semestern(För laget) så vet jag inte riktigt vad folk ska sitta & diskutera om Barca för tillfället?
Många har säkert detta forumet som ett ställe där de kan spendera tid om dem har tråkigt. Finns det då inte något att diskutera om Barca blir det väl lätt att ämnet lämnar vad egentligen forumet är till för.
Så fort vi spelat matchen mot Split lär nog diskussionerna ta igång igen om hur alla presterade osv..
Så jag skulle nog inte ta så stora proportioner över vad som händer just nu, utan avvakta & se vad som händer när det drar igång igen..
Barcelona De Goda "Erat hat gör oss starkare"
2011-07-15 12:35
Go for it Tarrak!
Barcelona Abbe.
2011-07-15 12:34
När det gäller "off topic" så är det som ni säger väldigt svårt att sätta gränsen. Men om man nu lyckas sätta ned foten tidigt i en "OT-diskussion" så slipper man också radera mängder med inlägg.

Men det förutsätter också att vi/de kommer fram till vad som anses vara "off topic". Tycker för övrigt Barcadinho's inlägg var väldigt bra. Från början till slut.
Barcelona tarrak
2011-07-15 12:32
addeh

Så länge det är fotbollsrelaterat, är väl det mesta ok och bör inte föranleda någon spärr, så länge man inte bryter mot någon annan regel. Däremot ser jag gärna att moderatorerna går in och försöker bryta om någon diskussion angående andra klubbar drar iväg alltför mycket. Men som sagt, för att kunna göra en någorlunda konsekvent gränsdragning så tycker jag att man borde, dra den vid fotbollsrelaterade ämnen. Självklart bör man även tillåta en del snack om staden Barcelona, restips och dylikt, men i övrigt ser jag gärna nolltolerans. Det blir säkert en svår omställning för vissa, men det har funkat bra tidigare och bör göra det nu också.
2011-07-15 12:30
Barcadinho!

Lite OT är inte hela världen så länge vi snackar konstruktivt om fotboll men alla personangrepp,hån, förakt, politik och religion blir bara jobbigt.

Jag förstår dina tankar om nattetid också till exempel nu när Copa America spelas så sent. Men då får väl "städningen" ske lite senare på dagen om de orkar.
Barcelona II Barça II
2011-07-15 12:28
De Goda "Erat hat gör oss starkare" :

Håller med dig i det du skriver, mycket bra skrivet. Dock så tycker jag inte att de borde stänga forumet på natten. Däremot anser jag att de borde vara fler användare som kan radera inlägg, spärra användare osv.
Barcelona Barcadinho.
2011-07-15 12:23
Att stänga forumet nattetid låter lite tveksamt. Jag har full förståelse för folk som vänder upp o ner på dygnet, särskilt nu när många är lediga. Klockar 02.00 på natten kan verka väldigt sent för vissa, men rätt ok för andra. Vi behöver inte kräva från moderaterna att vara vakna dygnet runt, men det får dröja då med rensning av trams till senare under dagen. Inte heller alla natt diskussioner är meningslösa.

Det är svårt att balansera det med vad som är ett relevant ämne och diskutera eller inte, det förstår jag. Men jag har återigen en full förståelse att folk (jag inkluderad) är sugna på att diskutera stora fotbollsturneringar som ofta körs under liga uppehåll. Vi är också fotbollsintresserade, inte bara Barca. Ska vi redan börja diskutera vänskapsmatchen mot Split, när det finns en rätt intressant turnering i Sydamerika?
Sen kan det vara rätt intressant med korta diskussioner om andra lag från la Liga (Barca är en del av ligan) eller korta diskussioner om lag som vi kan möta i CL.
Också intressant att läsa om konstiga domarbeslut i andra ligor, speciella prestationer från andra ligor, unga lovande talanger från andra lag osv.
Nyckelregeln bör dock vara att det handlar om fotboll. Inte om musik, politik eller en nyhets tv-kanal osv

Lösningen kan förstås vara så att var och en går in i andra forum för att diskutera andra ämnen som t ex Copa America. Men det känns lite trevligare att komma in i ett forum, där man känner till på ungefär hur det funkar.

Men det handlar om balansgång. För mycket OT är inte heller så roligt.

För att vara mer konstruktiv så slänger jag ett enkelt förslag (som jag f ö har tagit upp förut).
Välj flera lämpliga moderatorer som kan rensa trams. Ni är för få.
Det kommer räcka långt, utan att behöva ändra på mycket annat.

Se till bara att moderatorerna inte bestämmer agendan i allt för hög grad. Vi kan vara lite öppna med vad som kan anses vara ett intressant fotbollsämne.
Barcelona tarrak
2011-07-15 12:21
Hittade faktiskt det gamla trådforumet. Vet inte om det fortfarande går att använda, men om det skulle finnas intresse kan man kanske lägga upp det på sidan igen.
Atlético addeh
2011-07-15 12:19
tarrak

Svårt att säga. När det går så pass off topic att man börjar prata om saker som inte ens rör fotbollen (såvida det inte är Barcelona-relaterat) går det för långt. Detsamma gäller naturligtvis personangrepp och omogna inlägg, även om inlägget skrivs av en person som har en blåröd tröja ute till höger.

Gränsen är hårfin och väldigt svår att sätta. Vad anser du?
2011-07-15 12:19
Tarrak!

Jag har varit medlem i ett par år och håller med dig om att nivån höll en mycket bättre standard förut jämfört med idag. Jag själv skriver inte så mycket men läser nästan dagligen fast på senaste tiden har det bara blivit så att man scrollar och letar efter vissa namn som man vet alltid håller god ton och diskuterar det som skall diskuteras.

På senaste tiden känner jag endast frustration, skam, ilska osv över all dynga som skrivs här inne och det gäller Barca medlemmar också. Finns vissa Barca medlemmar som jag misstänker har någon form av störning i hjärnan eftersom de alltid är så jävla dryga, ironiska, hånfulla konstant och anklagar alla för att vara troll.

Just det med att trollanklaga är väldigt intressant eftersom det ska fan inte spela någon roll vem man är utan det ska bara diskuteras Barca. Men det verkar som vi har fått många individualister här inne som sätter sin egen person i centrum och glömmer bort att det är en Barca forum.

Att stänga över natten är en bra idé.
Om ni har ork att börja städa kommentarer kommer jag bli mycket tacksam över det. Vi ska ju inte behöva införa åldersgräns liksom.

Visca Barca!
Barcelona tarrak
2011-07-15 12:16
Svenne Banan

Vi hade faktiskt ett sådant forum (La Masia tror jag att det hette), för några år sedan. Jag vet inte riktigt varför det inte funkade, men efter några månaders ytterst sporadisk aktivitet självdog det helt. Jag tycker att det här forumformatet är helt ok, men det kräver en viss disciplin, annars drunknar de vettiga diskussionerna i allt chattande.

addeh

Ja gränssättningen för vad som är off topic är inte helt enkel och självklart svår att förklara, men ungefär var tycker du att gränsen ska gå?
Barcelona tarrak
2011-07-15 12:08
Många bra förslag och åsikter. Mina personliga åsikter är att forumet bör fortsätta vara öppet för utomstående, däremot måste vi även där bli hårdare med att spärra de som enbart vill provocera. Jag tycker även att forumet bör vara öppet på nätterna. Har sett hur fel det kan bli på andra forum, när intressanta diskussioner bryts mitt i, bara för att man ska ha nattstängt. Förhoppningsvis kan vetskapen om att man blir spärrad senare, göra att man sköter sig även om moderatorerna sover just då.

Fler moderatorer kan också vara något att titta på, helt klart ett ämne för redaktionen att diskutera.

Bara mina personliga åsikter som sagt.
Barcelona Svenne Banan
2011-07-15 12:06
Tarrak mfl:

Jag är praktiskt taget aldrig här inne då det skrivs för mycket för snabbt och det är svårt att få ett sammanhang när flera diskussioner för parallellt. Dock skulle jag vilja vara med mer och diskutera på en mogen nivå.

Skulle inte SF kunna uppdatera sina forum så de ser ut som de flesta vanliga forum istället för en chat. Dvs att man skapar en tråd om ett ämne där detta enbart diskuteras och att man sen kan ha en form av trädstruktur. Trådens skapare kunde ju få möjlighet att ställa in vilka som har tillgång till att skriva inlägg så man tex kan välja att diskutera Cesc i en tråd med bara andra Barcelona-fans.

Som addeh efterlyser skulle man ju också kunna ha mer allmäna trådar på det viset.
Barcelona Barca4eva
2011-07-15 12:00
Tarrak

Jag skyller det mesta på att säsongen inte är igång men skulle definitivt vilja se det du nämner. Absolut.
Annons: