/spanien/barcelona/forum/12038.aspx/spanien/barcelona/forum/12038.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Iniesta Lujan#8
2011-05-12 22:36
Rambla

Ett utav dom bästa inläggen jag sett någon skrivs på sf! Håller med i allt!
Fc Barcelona en mi corazón!
2011-05-12 22:05
Real Madrid es mi ?

Som att inte på era krönikor står det hur bra ni är o grejer?
Eller en gång som det stod på en krönika efter Pepe hade sparkat ner Casquero ? :
Det Pepe gjorde var helt fel men innerst inne är han en vänlig & omtänksam person.
Barcelona Hetfield
2011-05-12 21:58
Det folk glömmer bort är att en gång i tiden så stod klubben Fc Barcelona för rebellerna som stod emot general Francos fascism. Visst, idag så har Barcelona blivit lite av en "the thing" där alla ska gå runt med en Barcelona tröja trots att de inte ens kan nämna 11 spelare i laget.

Jag tror att för sanna katalaner som har varit med om förtrycket så är Barcelona just "mes que un club", en plats där de kan känna att de tillhör något stort. För turister som åker dit för att se Messi eller ta bilder så är detta obegripligt, men för folk som har varit med om att fascisterna har mördat deras familjer så är Barcelona det vackraste som finns.

Jag påstår inte att jag förstår det katalerna känner och tycker, men samtidigt så är Barcelona "mes que un club" för mig också. Jag äter och andas Barcelona, tror att alla som följer klubben känner likadant.

Slutligen: Barcelona rocks :P
Barcelona Rambla~
2011-05-12 21:51
Figeta

Tack för idén. Ska se om jag kan hitta bra material till en krönika om det när tiden räcker till.
Barcelona Rambla~
2011-05-12 21:50
GerardPique3

Ungefär: Att vara en del av Barca, är det finaste som finns.
Barcelona Figeta
2011-05-12 21:50
Rambla

Mycket bra skrivet. Har många gånger fått mycket "kritik" om att ni är en vidrig klubb för att ni säger att ni för står för nått men ni är motsatsen. Det är inte många som vet vad detta motto står för och skulle vara väldigt bra om någon kunde skriva en lång detaljerad historia i flera delar om man har kunskap i detta ämne.

Skulle bara inte hjälpa oss som inte vet så mycket om det motto utan även de där ute som håller på andra lag så att dem inte kan komma och kritisera oss för något de inte ens vet om.
Barcelona Rambla~
2011-05-12 21:49
Gracies amics. :)

Molito:

Det var bla därför jag personligen (säkert många andra med mig som har mer fog för det) blev så förbannad när Xala i Martin (visst var det väl han?) gjorde sig lustig över spanjorer. Det var något skämt eller vad det var han drog. Många människor tillhörande de penyas ute i landet tog ju väldigt illa vid sig. Det lämplar sig liksom inte att utestänga eller dumförklara människor utanför Barcelona och Katalonien på det sättet. Speciellt med tanke på mottot "més que un club" och hur det historiskt ligger till.
Barcelona GerardPique3
2011-05-12 21:46
Lite OT men har försökt att översätta detta med google men det blev inte så bra. Vad betyder detta? "ésser del barca és, el millor que hi ha"
Atlético addeh
2011-05-12 21:42
Rambla

Säger som Frodo, du förklarade allt på ett sådant fenomenalt sätt att jag sparar det. Idioter som tror att mottot är för att framhäva sig själva som bättre än andra har helt fått om bakfoten och borde nog läsa igenom dina rader.

För mig, och garanterat även er andra culés, är FC Barcelona mycket mer än bara en klubb. Det är en hel livsstil.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-05-12 21:41
Rambla~

Håller med i din beskrivning.

Laporta gjorde ett medvetet val när han "återlanserade" "Més".
I början var det inte så många som höjde på ögonbrynen, men i takt med framgångarna på planen har det blivit synonymt med "förmer" och på ett sätt tappat sin rätta innebörd i avundsjukan och bitterheten hos fansen till våra rivaler.

Laporta är ju en sann katalan och hans sätt att styra klubben genomsyrades av att göra Barca till ett politiskt medel.
Jag tycker att han misslyckades med att förklara innebörden på ett tydligt sätt (förutom att beskriva det på hemsidan), i alla fall för fansen utanför Katalonien.

Det är därför det ff finns personer som misstolkar ordet Mès, både bland culés och andra klubbars fans.

Det viktiga är att förstå att Més inte handlar så mycket om själva fotbollen, utan om identiteten och historien. Fotbollen är bara ett sätt att marknadsföra det på.
Barcelona GerardPique3
2011-05-12 21:39
Rambla

Mycket bra skrivet. Tycker de var det bästa jag har läst i vårat forum idag faktist. Tycker faktist du borde bli en skribent för FC Barcelona här på svenskafans. Jag skriver under på din klockrena beskrivning med mitt blod. Du kan verkligen föra fram och utveckla saker och ting på ett mycket bra sätt. Well done my friend keep up the good work ;)
Barcelona Frodo
2011-05-12 21:36
Rambla~

Klockren förklaring. Jag ska spara texten och använda det vid behov. Med tanke på hur ofta man hör mindre pålästa individer klanka ner på Barcelona för det mottot så är det bra att ha en färdigskriven text. Kudos!
Barcelona el Maestro!
2011-05-12 21:34
"Ni andra culés, skriver ni under på min beskrivning och förklaring?"

Inte mycket att diskutera mer. Du förklarade det så bra.
Barcelona el Maestro!
2011-05-12 21:31
Real Madrid ville först stänga av sex Barca spelare från semin. Nu ger man sig på Busquets.
Kan den klubben inte ge sig?

Busquets förnekar det bestämt enligt media, jag tror på honom tills motsatsen bevisas.

"according to busquets, he didn't say "mono, mono" ("monkey, monkey"), but "mucho morro" ("(you've got) a lot of nerve")",

Var är beviset?
AndreD - Salud el Campeón!
2011-05-12 21:30
Rambla

Klockren förklaring. Hoppas alla okunniga maränger läser det och på så sätt slutar skämma ut sig.

*Host*RealMadrid es mi corazón*Host*
Barcelona Rambla~
2011-05-12 21:23
Vet alla här inne vad det egentligen innebär med mottot "més que un club"?

Gå tillbaka till inbördeskriget. Många människor i Spanien blev då tvugna att fly pga striderna, förföljelser och mycket annat. De emigrerade från sina hem, väldigt många till Katalonien och Barcelona. Framför allt väldigt många från Andalucien. För alla dessa "invandrare" var FC Barcelona ett sätt att lättare integreras i det katalanska samhället. En möjlighet för dem att känna samhörighet med något trots att de inte tex inte talade katalanska.

Dessutom, inom klubben FC Barcelona finns det väldigt mycket andra aktiviteter, inte bara fotbollen. Många av dessa aktiviteter är inte ens på professionell nivå. De människor som är involverade är det på ideell basis. Om man ska göra en jämförelse, även om den inte blir riktigt rättvis eller på samma nivå, skulle det vara hur man tidigare i Sverige beskrev den svenska idrottsrörelsen som en folkrörelse. Visst är fotbollssektion i dagsläget väldigt kommersiell med PR och allt vad det innebär, och att den drivs som ett företag. Det är ju ett måste idag om man vill vara med och konkurrera med de allra bästa.

Därav begreppet "més que un club". Visst, klubben kanske är stolta över detta motto och gärna skyltar med det. So what? Det är inte så att de försöker framhäva sig själva att vara "för mer än andra" som de värsta belackarna har fått för sig eller som de försöker vinkla det till.

Ni andra culés, skriver ni under på min beskrivning och förklaring?
Barcelona B-Guden
2011-05-12 21:21
Hatar folk som inte vet vad mer än en klubb kommer ifrån, dom tror det är för vi har ödmjuka spelareo ch vinner titlar, läs på
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-12 21:08
Finns det verkligen fortfarande människor som inte förstår sig på "més que un club" mottot?

*Skakar på huvudet*
Lost Art Of Murder
2011-05-12 21:07
När Barcelona påstås vara "mer än en klubb". Säger vi då att andra klubbar inte är det? Varenda klubb är ju mer än en klubb, bara att Barcelonas historia råkar vara kantad av förtryck från Madrid och Francos Spanien. Således blev Barcelona, Kataloniens flaggskepp och stolthet.

Svårare än så är det inte.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-05-12 21:05
RealMadrid es mi corazón

Hur kan Liverpool fansen säga att de aldrig "walk alone"? Gäller det bara Liverpool?? De andra lagens supportrar går inte heller aldrig ensama?
Det är vår motto som vi haft sedan över 50 år bakåt i tiden efter inbördeskriget i Spanien.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-05-12 21:04
Realmadrid

Du behöver inte förstå, det räcker med att du accepterar det.

Barcelona är mer än en klubb, särskilt för alla de fans som bor i Katalonien, motbevisa mig gärna - om du kan.

Och det är väl självklart att Iniesta är mer än en fotbollsspelare, han är t ex pappa, son och medmänniska. Självklart är det lättare att förstå en människa som lägger ut sitt liv och sina tankar i självbiografier och sociala medior. Att Iniesta är mer än en fotbollsspelare behöver inte betyda att andra inte känner eller gör samma saker. Det är inte så att vi tror att Iniesta är ett unikom inom fotbollsvärlden, det betyder heller inte att vi förringar andra spelare, bara att vi vill hylla Iniesta ännu mer.

Din likgiltighet gör dock bara vår kärlek till klubben och spelaren än starkare.
Lost Art Of Murder
2011-05-12 21:04
RealMadrid es mi corazón

Artiklarna är inte avsedda till dig. Du har ett eget forum för ditt lags färger med massvis med artiklar vi absolut spyr galla över. Men vi går inte in på ert råttbo till forum för att klaga.

Tag dina klagomål annorstädes. Vår redaktion och vi som skriver här håller på Barcelona, inte Real Madrid. Således ser jag ingen anledning till att vi ska lyssna på dina åsikter kring vår lagsida.

Dessutom tror jag du behöver gå och läsa på om "mes qué un club" och vad det kommer ifrån.

Gör det, kom sedan tillbaka om du har något vettigt att komma med.
Barcelona Pique<3
2011-05-12 20:52
Har sett på videon där busquets "ropar" rasistiska ord mot Marcelo. Det finns ju inga bevis och vi får hoppas att det inte kommer fram det heller. Men om man läser på läpparna så ser det i mina ögon ut som att det kan vara sant. Om så är fallet är det någon som hört något om vad det eventuella straffet skulle vara?
Real Madrid RealMadrid es mi corazón
2011-05-12 20:51
Är inte här för att bråka eller dra igång något tjafs men seriöst. Kan inte fatta hur ni kan påstå att Barcelona är mer än klubb och Iniesta mer en fotbolls spelare.

Barcelona är en fotbolls klubb precis som alla andra klubbar. Iniesta är en fotbolls spelare på plan så enkelt är det.

Enda spelare jag respekterar heter just Iniesta. Men överdriv inte att påstå massa saker.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-12 20:45
Är Puyol fritt fårn sin skada. Det verkar ju fortfarande som att han har problem, men när det kommer till viktiga matcher så spelar han ändå. Aja, låt han köra seperata pass tills CL, mot United kommer han vad som än händer stå på ena sidan av planen och ge 100 %. Kaptenen kommer inte tillåta sig själv att missa en sådan fest.
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-12 20:41
Så länge det enda bevismaterialet kommer från Real Madrid bryr jag mig inte särskilt mycket om anklagelserna Florentinos Madrid har noll trovärdighet. Tills det inte finns mer konkreta bevis ser jag ingen poäng att förlora sömn på grund av det.

Skrev tidigare idag att enligt Marca ska Luis Enrique nästan vara klar för Atético nästa säsong, men nu skriver MD att Lucho har ännu inte undertecknat något avtal med någon klubb.

Adriano tränade idag med resten av laget, dock ännu utan el alta medica, och Puyol fortsätter med sin separata träningspass.
Barcelona Barca4eva
2011-05-12 20:39
Det ser verkligen inte ut som att han säger "Mono".
Barcelona Decinho
2011-05-12 20:35
Angående Busquets-incidenten så är jag rätt övertygad att han säger antingen momo (idiot) eller mordo (sjuklig drift att stå i centrum, teaterapa som man skulle säga på svenska), eller det är vad jag hoppas i alla fall. Men jag tycker faktiskt inte det ser ut som han säger mono, men vad kan jag om läppläsning å andra sidan...
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-12 20:35
Undrar hur Uefa ska kunna straffa en spelare utan att det finns något bevis. Och nej, man kan verkligen inte se att han säger det på hans läppar. Det är som vanligt Real Madrid som dragit i gång någon slags propaganda mot Barcelona, hur lågt ska den där klubben egentligen sjunka. Tidigare har det varit rivaler men man kan respektera dem, men under dessa El Clasicos har de visat varför man hatar dem så så mycket och att man gjorde ett rätt val när man började heja på Barca. Riktigt vidrig klubb.
Barcelona Valdés
2011-05-12 20:25
Stämmer anklagelserna ska Busquets ha 5 matchers avstängning. Visar sig däremot anklagelserna vara falska hoppas jag att UEFA straffar Real Madrid för falsk ryktesspridning. Läste följande intressanta blogginlägg; He didn't say Mono which is Monkey in Spanish. He said Momo which mean "Idiot". BIG DIFFERENCE, Real Madrid slowed the video down to make it seem like he said that but watch it in regular speed.
Annons: