/spanien/barcelona/forum/11991.aspx/spanien/barcelona/forum/11991.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-05-16 20:18
el Flaco

Det känns, av den anledningen att Milito med största sannolikhet kommer lämna efter säsongen, på ett sätt skönt att Mascherano värvades till den här säsongen då även han står nära Messi och de ofta umgås på fritiden. Vi kan bara hoppas att förlusten av Gaby inte innebär att La Pulga presterar sämre på planen.

Eftersom Messi kommer så bra överens med alla argentinare som varit i laget kan vi ju också hoppas att han blir bra polare med Esteben Andrada som verkar i stort sett klar till nästa säsong. Visserligen för B-laget men målet är att flytta upp honom permanent till A-truppen säsongen 2012/13 då Pintos kontrakt går ut. Dessutom brukar ju Miño, Olazábal eller Masip ganska ofta vara med och träna med A-laget så att Andrada får chansen att träna och lära känna de stora grabbarna redan under sin första säsong känns väldigt stor.

Barcelonito / Lucho Enrique 21

Förmodligen blir det en omröstning bland spelarna när både Puyol & Xavi lagt av och om Valdés då blir framröstad som kapten så litar jag på spelarnas omdöme. Ifrågasätter honom egentligen inte som kapten då han har alla ingredienser som krävs, det är mest att jag inte gillar målvakter som kaptener. Tycker helt enkelt det känns fel. Där nerifrån har man inte alltid så mycket att säga till om.

Piqué, Iniesta, Messi & Busquets känns tillsammans med Valdés som de kandidater att ta över bindeln efter Puyol & Xavi.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-05-16 20:16
el Flaco

Om jag inte tar helt fel så är det alltid så att den som anklagar någon annan ska betala rättegångskostnaderna om det inte blir en fällande dom mot den anklagande.
Fortfarande fail från Real dock.
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-16 20:06
Å andra sidan hävdade Kviborg att Real Madrid inte var ansvariga för anmälan mot Busquets och att det istället var UEFA som inledde den utredningen, vilket var en lögn.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-05-16 20:03
Hahaha, va roligt. Blir intressant att följa KalleAnkas nästa presskonferens.

Kviborg ska ha lite cred för sin kritik mot Madrid.
2011-05-16 19:56
Inte bara att Real Madrid inte fick sin anmälan igenom mot Busquets och de andra Barçaspelarna, men nu ska de även tvingas att betala för hela rättsprocessen som de startade. Double fail!
Barcelona el Maestro!
2011-05-16 19:51
Hur kan någon hävda att Real Madrid inte anmälde Busquets till Uefa?

Citat från Uefas beslut:

"The report lodged by Real Madrid CF concerning racial abuse against Marcelo by FC Barcelona player Sergio Busquets has been dismissed due to a lack of strong and convincing evidence...".

Real Madrid har skämt ut sig. Det var inte bara fallet Busquets det är frågan om, man ville stäng av också flera Barcaspelare att spela finalen.
Perez gör allt för att stå i vägen för Barça. Jag som trodde att Perez var en gentleman som har fasta principer. Eller är det den ouppfostrade Mourinho som har övertygat honom om att kasta paj?
I vilket fall som helst så har han sjunkit rejält i mina ögon.
2011-05-16 19:47
Dessutom är väl Valdés den största vinnarskallen i laget tillsammans med Puyol och det är viktig egenskap för en förebild för våra canteranos. Kanske kommer Messi före Pique, beroende på hans mäktiga karriär.

Vinner Barca mot United så har Messi 3 CL. 4 liga, 1 CdR och allt det där med supercopa, VM för klubblag, Europacupen osv... 3 år i rad som CL-skytteligaledare.
2011-05-16 19:45
elbraco/

Jag tvivlar på att Piqués bok skulle finnas översatt till engelska. Det brukar de sällan vara. Det samma gäller nog Xavis och Guardiolas respektive böcker. De brukar bara släppas på katalanska och spanska.
elbraco - Bojan Krkic FCB's nr. 9.
2011-05-16 19:42
el Flaco

Har eftersökt den boken på engelska sedan tidigare men utan resultat, man får väl kolla igen. Kul med såna små historier för övrigt.
AndreD - Winning!
2011-05-16 19:39
Min kusin ska på GDS födelsedagsfest imorgon, något du vill förmedla Hetfield? :D
2011-05-16 19:31
Barcelonito / Lucho Enrique 21/

"Framtiden säger väl Valdes, Iniesta, Pique, Messi i tur och ordning."

Håller nog med när det gäller den rankningen. Möjligtvis att det blir en ny omröstning bland spelarna när Puyol och Xavi lämnar, men det hade inte förvånat mig om Valdés blir vald till kapten. Han ska tydligen ha en väldigt bra relation med de canteranos som är födda utanför Katalonien, bl.a. Iniesta som är hans bästa vän i omklädningsrummet.
2011-05-16 19:24
el Flaco

Som du säger så var Pep exemplarisk som kapten. Det var också Cocu som verkligen var en av de få utländska spelarna som slet skiten ur sig för laget och faktiskt även gjorde nytta på plan. Cocu, Lucho och Puyol var alltid där för klubben.

Det som är glädjande är väl att vi har såpass många kaptensmaterial för framtiden. Bara det att någon som Iniesta är 4:e valet får mig att bli stolt. Inga Marcelotyper där inte.

Framtiden säger väl Valdes, Iniesta, Pique, Messi i tur och ordning.
2011-05-16 19:12
Största Barçakapten genom tiderna? Tufft val. Jag växte ju upp med Guardiola så han har alltid varit, för mig, prototypen för hur en kapten ska bete sig. Sedan kom Lucho som jag alltid tyckt om, en riktig krigare och slitvarg. Men jag är nog benägen att utse Puyol till GOAT kaptenen och anledningen till det är hur han bar upp laget under de svarta åren under Gasparts regim. Hans blod, svett och tårar var ovärderliga då och med Rijkaard och Pep Guardiola kom belöningarna i form av titlar.
Barcelona haeger
2011-05-16 19:07
el Flaco

Sköna anekdoter, synd att man inte kan spanska. Skulle nog vara en väldigt rolig läsning. Puyol är ju bara kung.
Jobbigt för Messi att först förlora Ronaldinho och snart(?) Milito. Hoppas Masken kan fylla deras roll, så han inte går ner i någon depression eller nåt. :P
Det måste ha känts skönt för Messi på det privata planet när Masken kom till klubben, verkar som att även de är riktigt bra polare.
2011-05-16 19:05
Milito är väl precis som Sylvinho var, mycket respekterad av folk i omklädningsrummet. Messi har själv uttalat sig om hur viktig Sylvinho har varit för honom och hans vänskap med Milito vet ju alla om.

Skönt dock för Messi att Mascherano finns där nu när Milito sticker iväg.

Men som Henrik Larsson säger: Alla vet vem ledaren är i omklädningsrummet. När kaptenen pratar så lyssnar man.

Puyol är utan tvekan Barcelonas störste kapten någonsin. Spelare som Cocu, Luis Enrique och Guardiola var fantastiska ledare, men Rey Puyol tar nog priset.
2011-05-16 18:59
addeh/

Piqué nämner även i boken just det du tog upp, att Miltio och Messi hela tiden umgås med varandra. De står väldigt nära, de bägge argentinarna. Jag gillar faktiskt Gabi och alltid uppskattat hans "garra", hans kämparegenskaper. Att han inte har någon bra passningsfot kände man till även innan han värvades så det borde inte ha varit någon större chock.

Nu tror väl även jag att han lämnar nästa säsong och med tanke på att vi har Fontás på uppgång känns som att vi bör klara oss rent sportsligt. Däremot ska det bli intressant att se hur en försäljning av Milito påverkar Messi. Menar inte att la Pulga kommer drabbas av depression, men det kan aldrig vara lätt när en väldigt god vän inom omklädningsrummet lämnar, det har vi sett förr. Minns bl.a. att Rivaldo hade det väldigt tufft när klubben sålde Giovanni i slutet av 90-talet och tappade lite av sin glädje.
Atlético addeh
2011-05-16 18:48
el Flaco

Härliga anekdoter. Tyvärr är inte min spanska tillräckligt bra för att ta mig igenom en bok så det vore kul om du ville förmedla lite fler sådana här kuriös info vid tillfälle. Sånt uppskattas alltid.

Går det att inte älska Puyol? Svårt att tro det. Piqué har än mycket att lära från el capitá men när han väl lägger av vilar ett tyngre ansvar på Piqué vilket jag tror han då är beredd och kommer klara av att axla.

Visste för övrigt inte att Piqué och Gaby Militos vänskap var så stor. Även om argentinaren inte bjudit på skönspel den här säsongen är han en otroligt viktig kugge i omklädningsrummet, en pappa. Han är bästa vän med Messi och står otroligt nära många andra. Det var också Milito som hjälpte Afellay mycket i början.

Han kommer inte saknas på planen, men för harmonins skull, tänker framför allt på Messi, kommer det nog märkas att Milito försvinner. För inte blir han kvar även nästa säsong?
2011-05-16 18:27
Har nyss läs klart Piqués bok, Viaje de ida y vuelta, och rekommenderar alla er som kan spanska att läsa den. Väldigt underhållande med alla anekdoter om fotbollsrelaterade episoder, men även händelser som har skett i hans privativ. Visst t.ex. inte att han hamnade i en koma när han var liten.

Sen var det naturligtvis kul att läsa om hans första möte med Van Gaal, där holländaren knuffade omkull honom och sa "du är inte stark nog för att vara försvarare", om hans goda vänskap med Gabi Milito under tiden i Zaragoza, trots att de nästan hamnade i slagsmål en gång under en match, och utskällningen från Guardiola strax innan Piqué debuterade med Barça mot Wisla Kraków, pga att han inte hade knyt sina skor när Pep sa till honom att värma upp.

Slutligen kändes det väntat att Piqué skulle hylla och nämna Puyol, som för övrigt skrev förorden tillsammans med Gabi Milito. Piqué minns en hemmamatch i ligan mot Numancia där laget ledde med 4-1 och det återstod fem minuter kvar att spela. Helt plötsligt skrev Puyol på sin mittbackskollega. Piqué förstod ingenting. Efter matchen förklarade Puyol att han hade gjort det för att Piqué skulle bevara koncentrationen matchen igenom. För kaptenen spelar det ingen roll i vilket skedde av matchen man befinner sig i, man får aldrig tappa fokus på det man gör ute på planen.
Atlético addeh
2011-05-16 18:13
"Jag plockade inte ut Dani Alves pga hans filmande utan övervägde mer Sergio Ramos"

- Sladjan angående årets elva i dagens Euro Talk.

Intressant att han hellre väljer att ha ett ärkesvin som spelar på ett helt annat sätt än det regelboken tillåter än Dani Alves som, ja inte vet jag när, filmade senast. Logiken sitter uppkörd någonstans. Blir läskigt förbannat på sånt där. Ursäkta språket.

Nåja, onödigt att bli lättirriterad på småsaker som "årets elva", alla har olika åsikter och väver också alltid in sina egna lagsympatier eller ligasympatier när lagen skall formas.

Kan säga som så att Marcelo åtminstone inte hade fått plats i min årselva, helt obegripligt att han ens kommer på tal. Real Madrids svar på Oleguer.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-16 18:12
Förresten så är det lite konstigt att skillnaden mellan Real Madrid och Barcelona kanske bara slutar på en eller två poäng, beroende på hru lagen prioriterar den sista matchen. Barcelona började lägga av när det var 8n poängs skillnad och det är så det ska se ut egentligen, lite småtråkigt att vi lägger av nu då tabellen snyggas till för marängerna rejält.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-16 18:10
Kul att Real på varje matchrapport/spelarbetyg numera har en bild på Ronaldo där det står saker som "Mot målrekordet" eller "Rekordmannen" etc. Snacka om att de verkligen njuter just nu när Ronaldo gör fler mål i ligan än Messi. De tar upp det som argument till att han är bättre men glömmer att de flesta av hans mål kommer mot bottenlag där han smäller in fyra baljor. Var har han varit när han behövts mest i år? I semifinalerna eller alla matcher Real tappat poäng i ligan som avgjort att de förlorar ligan.
Barcelona Ride_The_Big_One(6)
2011-05-16 18:07
los mejores

Namn på denna individ?
Barcelona Cataloniaboy
2011-05-16 17:42
Kolla in denna liraren då! Från Gijón till Barcelona!
Barcelona Blaugrana91
2011-05-16 17:35
Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i den här artikeln, men Milan kan tydligen riskera att förlora scudetton. Tydligen ska det vara något skumt med affären då Milan lånade ut Borriello till Roma, så Milan och Roma kan alltså riskera poängavdrag.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-16 17:35
Gotha

Ja, fast skillnaden mellan Reals och Barcelonas spel är ju att vi kontrolleara våra matcher från början till slut medan ni när ni möter Barca förlitar er på att vi inte kan komma igenom och sedan kontra.

Fotboll går först och främst ut på att vinna, men om man nu skulle kunna vinna med att spela med hög press och våga spela sig fram till målchanser så är ju definitivt de6t att föredra. Barcelona kan göra det, och Real skulle nog också kunna det om de organiserade den höga pressne riktigt bra.
Barcelona Sano97
2011-05-16 17:32
Jag kanske överdrev där lite grann men seriöst kolla in den här länken. Puyol sjunger på bosniska.
Real Madrid Gotha
2011-05-16 17:25
L.A.M Nr 10

Jag säger inte att Barcelona är rädda. Vad jag säger är att de som kritiserade Real madrid för att vara rädda, borde tänka sig för då barcelonas filosofi bygger på fras som sätter rädsla i fokus.

Real Madrid backade hem ja, för att det var det sätt dom trodde sig bäst kunna vinna, att täppa till på egen planhalva, och kontra. Och kontra är Real ett av världens 3 bästa lag på att göra, så jag tycker det är inte konstigt. PLus att det var inte så att Real ställde sig still i straffområdet. Man backade hem, och så fort Barcelona kom in i zonen så satte pressen igång, om än långt ner. Inget konstigt i min mening. Och visst, jag ser absolut hellre real anfalla och spela offensivt.

Men, anfalla och förlora med 5-0, 10-0 gör mig inte mer nöjd än att vinna med defensiv och kontring 1-0, 0-0 till exempel. Och den som påstår att man hellre förlorar genom att spela offensivt mot sin rival i en CL-semifinal hellre än vinna genon motsatt spel. Jag är ledsen, men köper inte en enda människa som säger det, inte en chans. Fotboll går ut på att vinna, så är det. Sen är det INTE vinna till varje pris, men vinns.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-16 17:18
Gotha

Kan på sätt och vis hålla med om att det är en taktik. Men jag skulle verkligen inte tillåta min egen klubb att spela så, med tråkig fotboll där alla ligger på egna planhalvan och väntar på motståndarna. När Barcelona är som bäst spelar de som i den andra semin och 5-0 matchen, vi kör mycket passningsspel högre upp i planen och går lite mer direkt på mål. Skulle verkligen inte kalla Barcelonas spelstil rädsla.
Real Madrid Gotha
2011-05-16 17:18
Jag säger inte att det inte är smart. Det är en ruskigt smart taktik, det är ju självklart att om man själv har bollen kan man göra mer, och motståndaren mindre.

Men "vi har boll, då kan dem inte göra mål" kommer alltid vara inriktning på att inte släppa in, att inte vilja ge bollen till motstådaren, att inte göra, att vara rädd för något. Det är det som den frasen säger. "Vi har boll, då kan vi göra mål" säger att man vill saker, skapa, göra mål etc och därav skvallrar om att våga mer etc.

Vad jag vill åt är inte att kritisera barcelonas spel.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-16 17:12
Största anledningen till att vi spelar som vi gör är väl helt enekelt att det är ruskigt effektivt om man gör det riktigt bra. Passningsspel genom hela plan funkar bättre än kontringsspel om, återigen, man gör det felfritt. För mindre lag kan jag förstå att kontringsspel funkar bättre.

När vi håller i bolle och bara spelar runt den är det antingen för att vi vill spela av en match eller locka fram motståndare, t.ex första halvlek i semin på Bernabéu.

Barcelonas spel när de spelar med mycket tikitaka på offensiv planhalva och går lite mer på mål är det vackraste som finns. När vi spelar runt den i backlinjen kanske det inte är så snyggt men ibland är det smart också.
Annons: