/spanien/barcelona/forum/11985.aspx/spanien/barcelona/forum/11985.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-19 18:17
Hetfield/

Du har skrivet värre saker än det om Jona, det vet du själv om. Om du inte anser att han är bra nog för att spela i Barça eller om du inte tror på hans potential är det en sak, men det en annan att vara respektlös mot en canterano som har visat känslor för klubben.

Jag har faktiskt inget emot Cesc för att han lämnade klubben. Har för mig att jag t.o.m. skrivet det här inne på forumet, men du har väl förmodligen inte läst det. Lite kortfattat anser jag det var fullt förstårligt att han lämnade då, precis som många andra, med tanke på det situationen klubben tidigare befann sig med Gaspart och att efter presidentvalet var Laporta tvungen att prioritera andra saker kring fotbollssektionen och A-laget. Trots det hann Rosell fixa en klausul där det stod att vi hade förtur på Cesc ifall någon annan klubb ville köpa honom.

Nej, jag har aldrig varit emot att han lämnade. Det jag är emot, vilket jag hela tiden påpekat, är att han har en för hög prislapp med tanke på att han är inte tänkt att gå in i startelvan och att vi inte är i behov av hans spelartyp, framför allt inte till den summan som Arsenal.

It's not personal, it's strictly business.
Barcelona Myrran
2011-05-19 18:14
Och där va Hamit Altintop klar för Real Madrid. Vad dem ska ha honom till förstår jag inte men men...
Barcelona tikitaka
2011-05-19 18:14
Hola cules, en liten fråga bara. Ivan de la pena, är han gillad eller ogillad bland barcelona anhängare? Själv har jag ingen koll!
Atlético addeh
2011-05-19 18:09
1.70

Även om jag älskar La Liga och helst inte vill att det bara handlar om två lag skulle jag jubla högt om Agüero kritade på för oss. Bättre spelare kan vi inte få.

Föredrar dock Neymar då jag inte skulle ha något emot att se Kun kvar i Atléti, det vore roligare för ligan.

Hetfield

"Men kom igen nu, oavsett vem vi köper för en hög summa kommer att hamna på bänken."

Jag är inte så säker på det. En anfallare av absoluta världsklass (Agüero) eller någon med potential (Neymar) skulle faktiskt kunna peta Villa redan nästa säsong. Det är vad jag tror. Åtminstone har de potential att slå sig in i elvan om ett par år då Villa börjar dippa.

Cesc däremot är jag inte säker på skulle slå sig in i elvan ens när Xavi slutar. Min tro på Thiago är extremt stor och som jag nämnde i mitt tidigare inlägg är jag övertygad om att han kommer bli bättre än vad Fábregas någonsin varit eller kommer bli. Därför tror jag, om Thiago får chansen på allvar, skulle gå före Cesc den dagen Xavi slutar.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 18:07
el Flaco

"Om det däremot handlar om t.ex: JDS och Soriano så får de ta de. "
Vad i det var hårt? Det är allmänt känt att Wenger har suktat efter JDS ett tag och han behöver ha en målgörare då Chamakh har floppat, därför vore de två utmärkta för Arsenal. Simple logic.

Jag syftar givetvis på att han drog till Arsenal när han var 16 år.
2011-05-19 18:04
Hetfield/

Om Jonathan dos Santos lämnar för att han inte visar sig vara tillräckligt bra, eller om tränaren inte anser att han har någon framtid i A-laget så är det bara att acceptera det, men jag tycker att du är lite väl hård i dina ordval mot Jona. När man läser dina inlägg om honom får du det låta som att han har mördat någon. Du kan inte göra någon bedömning om honom enbart uteifrån hans brors agerande eller hans farsas uttalande. Om man enbart ser på JDS är det endast hans sportsliga prestationer som kan förbättras, han uppförande vid sidan av planen har varit exemplarisk.

"Jag tror att du har problem med Cesc pga. en sak som hände för ett par år sen"

Vilken händelse syftar du på?
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-19 18:02
Atletico players Forlan (31) and Aguero (22) have been offered to Barcelona, that has postponed all transfer talks until after CL final [md]

Silly Season vare ja!

Hade inte tackat nej till någobn av dessa herrar, men Forlan känns väl mest trolig
Barcelona Hetfield
2011-05-19 17:54
el Flaco

Det är klart att de går igenom tuffa perioder, men du får ju B-laget att låta som ett lag i albanska ligan. Det är trots allt världens bästa akademi vi pratar om, det är inte så att han behöver strippa varje helg för att betala hyran. Han får njuta av att träna med tränare och spelare i världsklass och utvecklas, inte så att han "offrar" något. Det är just det som stör mig med hela "martyr" grejen.

Om jag tar in hur hans röv till pappa betedde sig med GDS affären och även med Mexico grejen så kan jag garantera att han lär börja kräva saker förr eller senare. Anledningen till att de leker ödmjuka är för JDS ljumma insatser, vänta tills han blir lika hypad som GDS så får du se. Detta gäller även Mazinho, om han ska börja kräva saker så f*ck him. Det värsta jag vet är när pappor ska hålla klubbarna gisslan genom krav.

Men kom igen nu, oavsett vem vi köper för en hög summa kommer att hamna på bänken. Även om vi skulle köpa Sanchez eller Rossi så skulle de fortfarande sitta på bänken, därför tar jag hellre Cesc än Sanchez/Rossi. See my point? Jag sa väl inte att det är den största eller enda anledningen, det är bara en del av hela saken att om man tar in Piques bästis så kommer Pique att må bättre. Det är inte så att vi köper en clown, vi köper en världsklasspelare som råkar vara vän med de flesta i laget.

Jag tror att du har problem med Cesc pga. en sak som hände för ett par år sen, vilket är synd då de flesta "anti-Cesc" personerna har en grudge när det gäller sånt. Du sitter och höjer JDS till skyarna genom att han är lojal, men om Cesc ville kunde han dra till vilket lag som helst, men han väljer att bara gå till Barcelona, det är väl lika bra, men inte gör jag honom till en martyr a la Jesus.
P.s. No hard feeling, bara diskussion.
Atlético addeh
2011-05-19 17:48
Bilderna när Jonathan dos Santos och Bojan kollar upp mot den katalanska natthimlen när ligaguldet firades efter matchen mot Deportivo var priceless. Man såg i deras ögon hut mycket den stunden betydde för dem.

Jag tror inte mexikanen kommer bli så bra man en gång trodde & hoppades på, men jag gillar hans kärlek till klubben. Det vore spännande att se hur Jonathan skulle klara sig i högstadivisionen, en utlåning till ett mittenlag vore därför att föredra enligt mig.

Barça B lär nog klara sig utan dos Santos & Thiago nästa säsong. Man har Sergi Roberto, som enligt mig redan är före Jonathan i hierarkin, och även Riverola på lån i Vitesse som förmodligen kommer hem i sådana fall. Sedan finns även Rafinha & Espinosa i Juvenil A som redan fått några chanser i B-laget den här säsongen.

Hetfield

Hade inte Cesc varit så bra vän med de flesta spelarna i laget hade han nog inte varit på tapeten på samma sätt. Det är dock inget vettigt argument för att han bör köpas. Han är ständigt skadad & även om Premier League är en tuff liga finns inga garantier på att hans skadehelveten försvinner bara för han kommer till La Liga. Dessutom skulle han hämma Thiagos utveckling vilket jag anser skulle göra mer skada än nytta för framtiden.

Thiago kommer bli bättre än vad Cesc varit, är och någonsin kommer bli.
2011-05-19 17:35
Hetfield/

Du får det låta som att ungdomarna i La Masia inte går igenom tuffa perioder bara för att de råkar befinna sig i en storklubb. Det är väl klart att alla, på ett eller annat sätt, offrar något. Det är ingen garanti att ta sig upp till A-laget. Ändå väljer vissa att stanna kvar och kämpa för en plats. Om du tycker att jag försöker få honom att likna en martyr så får det stå för dig. Jag håller inte alls med i den jämförelsen. Det enda jag säger är att jag gillar den viljan och kärleken för klubben som han visar upp.

Sen så kritiserar du Jonathan dos Santos för ett hypotetiskt scenario ifall hans pappa skulle öppna munnen och kräva ett A-lagskontrakt. Inser du hur korkat det låter? Du kritiserar någon för något som inte ens redan har hänt. Att Jonathans farsa agerade dumdristigt när det gällde Aguirres petning av Jona inför VM kan du inte applicera till det här fallet eftersom vi diskuterar om Barça och inte Mexikos landslag.

Cesc är alltför dyr i mina ögon och framför allt när det handlar om en spelare som inte är tänkt att gå direkt i startelvan. Jag struntar i om det är ett framtidsköp. Bättre att köpa honom i framtiden om vi i såna fall behöver honom och hans prislapp har sjunkit. Moralboost för laget? Är det inte du som alltid predikar om att detta är inget scoutläger och att man måste fatta professionella beslut. Är det meningen att Rosell måste köpa in Fabregas bara för att Piqué och Puyol ska vara lyckligare? I så fall kan de lika bra betala 40 miljoner från sina egna fickor istället för att klubben ska slösa bort hela sin tranferbudget på deras polare.

Dessutom har vi Thiago som är på väg upp. Finns inget större behov att köpa in Cesc. Idag väljer jag cantera före Arsenalkaptenen.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-05-19 17:34
Jag ser inte meningen med att ha ungdomsakademi, slösa miljoner euro på ungdomslagen och B-laget ifall man inte ska använda sig av spelarna.

Se bara på Inter, Milan, Chelsea, City, United osv. Vad är meningen att de slösar sina pengar på ungdomslagen? Det är minst 30 spelare de har att välja mellan men kanske 1 dyker upp vartannat år.

Barcas trupp är inte tunn, det är bara det att vi har bra ungdomar som kan hoppa in istället för att köpa nån spelare utifrån att värma bänken. Och sålänge de får det förtroendet ska vi alla vara nöjda och stolta. Titta bara på Madrid, Mou grät till sig Adebayor, till vilken nytta? Hade inte en B-lagsspelare kunnat göra 4-5 mål på ett halvår? Jo.
Barcelona Myrran
2011-05-19 17:32
Intressant att Malaga går in i ett sammarbete med UNESCO. Vinns ju ett par likheter med Barca nu, även om de inte kommer få samma kritik för det. Men ja, måste ju skriva av mig.

Båda klubbarna får pengar ifrån Qatar, Malagas ägare är från Qatar och släkt med sheiken som grundat Qatar Foundation. Dock har Malagas ägare mer inflytande på det sportsliga. Sedan så har båda klubbarna sammarbete med en känd välgörenhetsgrupp, UNICEF och UNESCO.

Undra om Malaga kommer få stämpeln som vi fått med tanke på UNICEF och nu när dem får pengar ifrån Qatar... Troligen inte förens de börjar vinna titlar.
Barcelona Barcaholic
2011-05-19 17:30
Hetfield

Men eftersom du verkar så säker på att Fabregas kommer kosta 30 miljoner så gå du ta över som sportchef i Barcelona och fixa det så kommer du ha ett trevligt jobb i framtiden. För det verkar som att bara du tror han kommer för 30 miljoner medans all media och rykten pratar om 40+ miljoner.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 17:22
el Flaco

När han inte ens är jämn eller briljerar i B-laget så tror jag knappast att han kommer att bli Xavis arvtagare, det är bara wishful thinking från din sida. Varför försöker du göra honom till en martyr, han spelar i världens bästa B-lag och är ung, inte så att han offrar något. Visst, han kan dra till ett annat lag men hur stor är chansen att han platsar in i ett storlag? Du försöker få JDS att låta som Jesus när han spelar i ett lag som de flesta ungdomarna i världen skulle ge ena armen för.

Dessutom så har han varit rätt så ljummen, det är därför hans röv till pappa inte har börjat babbla om A-lagskontrakt osv. men vänta tills han spelar bra igen då kommer hans pappa att kräva dittan och dattan.

Vad är det för fel på Cesc? Han kan avlasta många i laget, dessutom så är det en moralboost för de flesta i laget då han är nära vän med de.
Hur vet du att Cesc inte vill hit? Bara för att han inte är gapig så betyder det inte att hans vilja är obefintlig när det gäller att komma till oss.

Om vi kan ha Cesc i laget så skulle vi täppa till flera hål i laget som finns vid en skada av just Xavi eller Iniesta. Om han inte skulle klaga över speltid, vad är problemet? Hellre 30 miljoner för Cesc än 30 miljoner för en till kortväxt dribbelgubbe.
2011-05-19 17:18
1.70/

Precis som addeh nämnde tidigare hoppas/tror jag det hela rör sig om att skapa hype och sälja exemplar under de här dagarna, med tanke på att vi har endast en viktig match kvar att spela, som är om nio dagar. Tror inte heller att styrelsen kommer fatta några definitiva beslut om vilka som köps in och säljs förrän efter Wembley.
2011-05-19 17:16
Hetfield/

Varför måste ta in någon utifrån för att göra det Xavi gör när vi redan har Iniesta som är fullt kapabel att agera spelmotor i dagens Barça? Lägg även till att Xavi har kontrakt till 2014, som kan förlängas ytterligare till 2016, så vi är knappast i någon desperat behov att skaffa en ersättare till honom redan denna sommar.

För det andra tycker jag det är beklagligt hur du konstant trampar ner på en yngling som Jonathan dos Santos. Han har valt att stanna kvar i klubben och kämpa för en plats i Barça B, valt att tacka nej till spel för det mexikanska landslaget när såväl A-laget som B-laget har saknat många spelare. Dessutom har han höjt sina prestationer denna våren. Det går knappast att begära mer från honom och man borde visa lite mer respekt för Jona. I dagsläget hade jag hellre haft tålamod med honom och se om hans utveckling kan ta fart än att slösa flera miljoner på någon som inte verkar allt för intresserad att återvända till Barça.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-19 17:11
el Flaco

Okej, då blir det ju genast annorlunda. Men jag tror inte artikeln stämmer. Tvivlar starkt på att Rosell gör en sådan dum affär. Lika mycket tvivlar jag på att Rossi kommer för 30+ miljoner. Ska bli intressant att se vad som verkligen kommer att hända i sommar! Före Wembley lär vi nog inte få några svar
Barcelona Barcaholic
2011-05-19 17:05
JDS före Fabregas alla dagar i veckan!
Barcelona Hetfield
2011-05-19 16:58
Det handlar ju om vem talangerna är, det kan inte vara så svart och vitt. Om en av de större talangerna som t.ex: Sergi, Thiago, Fontas, Delafoue ska ingå så säger jag: F*ck that.

Om det däremot handlar om t.ex: JDS och Soriano så får de ta de.

Jag skulle personligen tacka nej till Cesc om vi hade en liknande typ i La Masia som skulle kunna komma fram, men det har vi tyvärr inte. Vi har ju Samper som sägs vara lik Xavi, men det är år och dagar tills han får chansen.
2011-05-19 16:55
1-70 ligan/

"Men det står ju faktiskt ingenstans att det nödvändigtvis måste vara två ungdomar?"

Enligt artikeln från MD handlar det just om två unga lovande talanger som kan komma att ingå i Cesc-dealen. Det är just därför jag hoppas att denna storyn visar sig vara falsk. Man köper tillbaks en egen produkt för en stor summa pengar och samtidigt gör man sig av med ytterligare två talanger? Fail.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 16:54
Med tanke på Barcelonas övergångshistorik så kommer det säkert sluta med att vi köper en överskattad spelare för en löjlig summa som alla fansen kommer att klaga på hela året. Det skulle inte förvåna mig om vi köper Rossi för 30 + miljoner.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-19 16:40
Deulofeu

Barcelona har väl inte öppte varit intresserade av Neymar, en anledning till att han hellre går till Chelsea? Det är bara snack här på forumet och en massa rykten som går om brassen i Barca.
Barcelona Deulofeu
2011-05-19 16:35
Jag tror det har med Rosells goda kontakter att göra. GUardiola har väl uttalat att Neymar är en intressant spelare men att han inte vet om han passar in i laget riktigt lite divig kanske nvad vet jag ? KOlla bara hans örhängen...värre är Alves ; ) När det gäller de andra brassevärvningarna var Pep inte involverad alls.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-05-19 16:25
Förstår inte riktigt var det här Neymar ryktet kommer ifrån, Pep brukar inte ha så stort intresse i unga brassar. Fråga Keirrison & Henrique :P
Barcelona Visca Barca #14
2011-05-19 16:22
Villarreal ask a fee of 35M for forward Giuseppe Rossi (24). They are also willing to accept 20M plus Barcelona forward Bojan Krkic. [golt]
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Deulofeu
2011-05-19 16:19
Jag är emot att köpa spelare som hämmar för våra egna ungdomar därför tycker jag Neymar är perfekt han kan spela överallt och snor ingen speciell plats.Han kommer dessutom ge många andra brassar viljan att spela för barca likt Ronaldinho,Rivaldo,Romario ; ) Köper vi tex tillbaka Fabregas stänger vi vägen för många andra centrala mittfältare som vi är experter på att skapa.Ytterbackar är annars något vi haft svårt att producera sedan Sergi och Ferrer.Nu har vi Montoya samt Muniesa på gång men de är ingen Alves eller Evra direkt men man vet aldrig...Jag är verkligen emot att köpa tillbaka Fabregas för att visa att har man lämnat så har man men de flesta i laget verkar vilja ha honom utan då möjligtvis BUsquets och Thiago...
Barcelona Deulofeu
2011-05-19 16:10
re Neymar till Chelsea
ju två unga brassar där i form av Ramires samt David Luis och det kan säkert påverka men annars varför skulle han vilja gå dit? Barca har också tre brassar och så Messi förstås vem skulle inte vilja spela med honom 23 assists eller något har han bjudit på. Visst det är lite konkurrens i Barcas anfall men att starta säsongen som 4: e anfallare som 19 åring är inte fy skam han skulle få speltid helt klart.Kolla bara på i år vi gick till final i cl och cupen så de flesta har minsann spelat en del.Man vill bara att ligan ska ta slut och att vi kan vinna cl så vi kan göra klart med något skönt nyförvärv innan det är för sent.Många storlag rustar inför nästa år...
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-19 16:04
1.70-ligan

Ja, det är klart att det går att mixtra och hålla på hur mycket man vill. Han kan som du säger varastor och stark men han måste också vara duktig i passningsspelet, presspelet och ta många löpningar i djupled. Aja, vi får se vad som händer.
Barcelona Sempre Culé
2011-05-19 16:04
@Myrran Sänt: 2011-05-19 13:44;

Jo det är svårare att vara anfallare i Barcelona. Framförallt för att ytorna är betydligt mindre. Det var därför Ibra misslyckades. I Italien får han ytrymme för löpbollar för det är så stort avstånd mellan lagdelarna. I Barcelona är det inte det och därför krävs en betydligt bättre teknik för att behärska det spelet.
Barcelona Deulofeu
2011-05-19 16:01
Har lite tråkigt och sitter och tubar lite och hittade denna http://www.youtube.com/watch?v=FmL37CyM7tk&feature=related vill man showa för mycket kan det sluta illa. Jag har kollat på Messi från förr idag då han utgick från kanten och var ett par år yngre.Han var riktigt vass men anfallet vi hade då Ronaldinho, Eto`o och Messi wow alltså...Man saknar den där riktiga strikern lite Messi är inte en sådan han är så mycket mer. Jaja får vi Neymar blir jag nöjd ändå...
Annons: