/spanien/barcelona/forum/11956.aspx/spanien/barcelona/forum/11956.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-19 20:55
Om det är någon som inte är byggd för Xavi-rollen är det ju Cesc själv. Denna säsong har han alltid spelat med två centrala mittfältare bakom sig medan han själv agerar som någon slags 10:a.

Sedan har han ju knappast imponerat i år. Har varit skadad för det mesta och väldigt mycket ur form. Om några säsonger är jag helt säker på att Thiago är en bättre spelare.
Barcelona Mangi
2011-05-19 20:49
Thiago ar inte en spelare som vi kan slanga in hetluften riktigt annu, vi kan inte rakna med att han ska var en faktor emot dom stora lagen i CL och detta vet Guardiola!

Hade han tyckt annorlunda hade varvningen av Fabregas inte varit aktuell overhuvudtaget. Thiago far iom detta 1-2 sasonger till pa sig att vaxa in i kostymen!

Men jag hoppas definitivit att han far speltid emot dom mindre lagen i ligan.
Barcelona Blaugrana91
2011-05-19 20:39
"Haya Al Nassr: "The logo of Qatar is only the beginning"

Lät ju trevligt....;)
Atlético addeh
2011-05-19 20:33
el Flaco

Plus Guardiola-favoriten Keita. Viktigt att påpeka. :P

Hetfield

Situationen vore annorlunda om Cesc värvades samtidigt som Keita lämnade. Då hade jag förmodligen bara blivit lite sur över de summorna vi skulle få betala för Fábregas, för truppen vore det bättre både ur ett moraliskt och sportsligt perspektiv.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 20:12
addeh

Nja, Cesc, Don Andres, Xavi och Thiago kämpar om 2 platser under en hel säsong där vi kommer att slåss i 4 olika turneringar (om vi nu vinner CL). Kommer inte Thiago att få speltid eller? Lägg till att Don Andres kan gå ut på kanterna om det skulle behövas.

Jag tänker såhär: I CdR så kommer Thiago och Cesc att vara ordinarie, men även i lättare matcher i ligan om vi har en tight schema.

Keita kommer nog att få mindre speltid om Cesc kommer, bara det är nog för att få mig att vilja ha Cesc :P
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-19 20:09
Är det inte nog med konkurrens för Thiagos del att försöka slå sig fram med Xavi och Iniesta framför sig?
Barcelona Mangi
2011-05-19 20:05
@ Valentin
Se min tidigare insandare!

Sedan forstar jag inte riktigt hur du saga att vi har Masherano och Keita som ersattare for vara stjarnmittfaltare, dom har ju noll kreativitet i sig!

Nar vi moter lag som ar taktist diciplinerade med kvalite t ex Real, Inter, Manutd etc ar vi valdigt kansliga for skador, framforallt pa Xavi, Messi och Iniesta. Extra viktigt da Guardiola inte vill andra varat satt att spela. Vi ska vara bollforande lag och da haller det inte ha Keita och Mash pa mittfaltet!

Atlético addeh
2011-05-19 20:00
Nu grinar marängerna illa för att Marcelo inte blivit uttagen tilli Mano Menezes brasilianska landslagstrupp som skall spela två vänskapsmatchen inför Copa América. André Santos och Adriano är vänsterbackarna som är uttagna. Riktigt kul för Adriano, den platsen har han gjort sig välförtjänt av.

Hetfield

Jag har aldrig påstått något att konkurrens inte är bra & aldrig nämnt något av det du skrev. Är bara inte så säker på att Cesc skulle anpassa sig så fort med tanke på att det är tre spelare som kämpar om platserna bakom Xaviniesta och Keita har ett långt försprång. Det borde du om någon veta.

För övrigt känns det inte som du sett Thiago spela då du säger att han är bäst i den "fria rollen" likt Iniesta. När både Thiago & Andrés spelat samtidigt, exempelvis mot Villarreal, var det ynglingen som tog på sig ansvaret som lagets temposättare och gjorde det med bravur med tanke på att han av många blev framröstad till matchens bästa spelare.

Varje match Thiago spelar lirar han i exakt samma position som Xavi. Att han inte håller samma nivå är en helt annan sak. Det som jag anser vara den största skillnaden är att Xavi är skickligare på att göra sig spelbar, där har Thiago en del att jobba med. Spelsinnet & tekniken besitter han.

Trycker inte ned någon. Hoppas inte el Maestro tog det på ett sånt sätt, det var inte min mening. Jag tyckte bara inte hans argument var hållbara.

el Masetro

Ingen kan ersätta Xavi om han går sönder. Värvas Cesc i sommar så skulle han naturligtvis gå före Thiago om Xavi väl skulle gå sönder, no doubt. Men tänker man långsiktigt och ekonomiskt vore det bara dumt att lägga en stor bunt pengar på Fábregas. Det är min åsikt. Jag tror Thiago kommer bli bättre än vad Cesc någonsin varit eller kommer bli, därför vore det smartare på alla sätt att spara pengarna och istället satsa på el canterano.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 19:56
1.70-ligan

Precis, vi har fått fram Messi, Pedro, Iniesta, Xavi osv. pga. hård konkurrens. Hela tanken med att sluta värva stora spelare bara för att Thiago ska få det bekvämt är bland det dummaste och mest skrattretande jag har hört.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-19 19:54
Hetfield

"Desto tuffare konkurrens, desto bättre spelare produceras fram. "

Det håller jag med om! Så Barca har utan tvekan "råd" med en eller två klasspelare till utan att sätta för många käppar i hjulet för våra egna talanger. Tvärtom, de kommer växa av en hårdare konkurrens om de nu är bra nog. Vilket jag tror en del är...
Sen är ju frågan om Fabregas är rätt klasspelare att köpa in? Det bör tänkas igenom mer än en gång. Visst skulle han tillföra mycket, men det finns det fler som skulle. Priset får nog avgöra om han är värd att satsa på i sommar eller inte.,
Barcelona Mangi
2011-05-19 19:52
Varvningen av Cesc ar for gora vart lag mer flexibelt samt att minska saknaden av Iniesta och Xavi nar dom ar skadade, vilar eller avstangda!

Jag har sagt det sa manga ggr forr, varvningen av Fab ar mycket viktig och skalet till det ar foljande:

1. Som vi alla har markt ar inte Guardiola sarskilt pigg pa att ha en stor trupp utan vill istallet ha en liten trupp med hog kvalite nar stottespelarna dvs. Messi, Iniesta, Xavi, Puyol och Abidal har mojlighet att klara av olika positioner beroende pa motstand och skador!

Som vi markte emot Real sa holl detta pa att sta oss mycket dyrt da Masken tvingades spela i baklinjen och vi tvingades chansa med en skadad Puyol!

2. Vi maste kunna vila Xavi och Iniesta utan att tappa sa mycket i kvalite som vi faktist gor nar ngn av dom saknas!

3. Vi far en storre mojlighet att faktist peta/vila Pedro elr Villa da Iniesta kan spela i anfallet med goda resultat, han ar inte lika dominant dar, men anda kan vara dominant uppe i kedjan!

Min anda fundering om Fab kommer och alla startspelare ar skadefria, vem han kommer att peta. For jag tror knappast dom spenderar sa mycket for att han ska sitta pa banken. Jag kan namnligen inte se Guardiola peta Busques...
Dock kan jag se Pedro petas till forman for Iniesta och i sadana fall Fab tar en av dom offensiva mittfaltspositionerna.

Vad tanker Ni?
Barcelona Qanii
2011-05-19 19:51
Namn: Ton

Hahaha där fick jag mig ett gått skratt! Klockrent
Barcelona Hetfield
2011-05-19 19:48
Jo, man är ju Chelsea fan för att man vill köpa en katalan.
Barcelona Ton
2011-05-19 19:48
Länktips från Bank&Niva :)
Barcelona Diar Iniesta Shekha
2011-05-19 19:47
Det bästa vore om vi kunde låta Fabregas spela i Arsenal ett eller två år och då kan vi köpa honom när priset har gått ner lite. Jag tror inte att han lämnar för ett annat lag, lämnar han så kommer han till Barca och inget annat.
Barcelona Valentin
2011-05-19 19:47
Stopp lite nu. Ni låter som Chelseafans, som vill köpa hela världen. Det finns inget ekonomiskt utrymme i att köpa in en världsstjärna som sedan ska sitta som backup till Xavi och Iniesta utifall att dessa blir skadade. Glöm det. Det är en utopi.
Ni får det att låta som att Barcelona inte har en enda person bakom dessa två herrar. Ni glömmer spelare som Keita, Busquets, Mascherano och Thiago. Mittfältet är inte så tunt som ni vill få det att låta som.
Barcelona el Maestro!
2011-05-19 19:44
addeh:
Tror du verkligen att "valpen" Thiago kan ersätta Xavi om Xavi går sönder i nästa säsong och är borta hela eller halva säsongen? Det tror jag inte själv på.

Thiago har potential men Barca behöver prövade spelare redan i nästa säsong som kan hoppa in vid behov och leverera.
Thiago har potential men han är inte redo för att ersätta verkan Xavi eller Iniesta i den närmaste tiden. Jag ser Cesc helst därför i Barca redan i nästa säsong.
Barcelona Hetfield
2011-05-19 19:42
addeh

Vad är det för påhitt du kommer med, Iniesta fick konkurrera med Deco & Xavi, och Xavi petade självaste Guardiola en gång i tiden. Desto tuffare konkurrens, desto bättre spelare produceras fram.

Cesc är som byggd för den rollen. Thiago kommer aldrig att ersätta Xavi då han inte ens är samma spelartyp, Thiago är utmärkt i friare roller, han är inte ens tänkt att ersätta Xavi. Thiago är högst medioker och väldigt begränsad i Xavis position där tålamod och tillgänglighet är en dygd medan i Iniesta rollen så kan man utmana osv.

Jag tycker att det är högst lustigt att du trycker ner "el Maestro" för att han spekulerar medan du säger att Thiago kommer att bli bättre än Cesc trots att han är ljusår från samma nivå och erfarenhet.
2011-05-19 19:41
addeh

Haha eller hur! Snacka om en värvning som känns "meh"
Barcelona Valentin
2011-05-19 19:40
Kan inte någon förklara varför vi ska lägga hundratals miljoner på en spelare, som vi har uppfostrat och som valde att dra när det passade?
Atlético addeh
2011-05-19 19:39
Haha, Altintop? Vad har han gjort mer än det där drömmålet ifjol som han vann Puskas Award för? Turken var ju inte ens ordinarie i Bayern. :P
2011-05-19 19:36
Alltså, den där jäkla Zlatan-värvningen. Vi kunde fått Cesc för den summan redan då eller köpt en annan bättre lämpad större forward, typ Llorente. Vi kunde köpt Villa redan då och sparat in x antal miljoner. Det finns så mycket vi kunde gjort istället om vi bara hade skitit i Zlatan :P
Atlético addeh
2011-05-19 19:36
el Maestro

"Han är en de få som med säkerhet kan ersätta Xavi."

Det där argumentet köper jag inte för fem öre. Bara för att Cesc spelade på Xavi's nuvarande position när han var lite pojke och inledningsvis i Arsenal gör honom inte per automatik till Xavis arvtagare. Vad talar för det? Ingenting. Det är i rollen liknande den Messi har i Barcelona som Fábregas gjort sig som allra bäst.

Jag säger inte att Cesc inte skulle lyckas i Xavis roll, men att han är vigd för rollen som hans arvtagare är bara något dumt påhitt.

Visst, Cesc är 24 år. Men Xavi sitter på kontrakt till 2014 och i nuläget känns det som hans kropp håller tills dess. När mittfältsgiganten väl lägger av tror jag Thiago är tillräckligt mogen för att ta över. Totalt onödigt att lägga pengar på Fábregas.

För övrigt kan du inte dra paralleller med Piqués comeback i klubben. Mittbacken konkurrerade med Rafa Márquez som då var på väg nedåt. Fábregas får konkurrera med världens två bästa mittfältare, La Masías största talang + Peps egna favorit Keita som säkerligen lär få sin beskärda speltid.
Barcelona el Maestro!
2011-05-19 19:34
Valentin//
Jag kanske spekulerar men Pique behövde ha ett par månader på sig.
Han sa det själv och det kan vi själva även se. Det är fakta.
Är man skolad i La Masia så lär det inte bli svårt att anpassa sig. Det är jag säker på.
Barcelona Valentin
2011-05-19 19:30
Hur kan du veta att han bara behöver ett par månader på sig? Du spekulerar, min herre. Du spekulerar.
Barcelona el Maestro!
2011-05-19 19:28
Valentin//
Han må vara tok för dyr men han passar in som handsken i Barca. Han är en de få som med säkerhet kan ersätta Xavi.
Kunde man lägga ut 70 miljoner euro sammanlagt på Zlatan kan jag stå ut med 45 miljoner på Cesc. Det gäller att tänka långsiktigt. Cesc är bara 24 år. Han har Barca i sin DNA. Han behöver bara ett par månader på sig så som Pique.

Thiago är för ung för att kunna ta och axla ansvar inom de närmaste två åren. Thiago ska få möjlighet men han måste ha tålamod. Det kommer att ta tid för honom att ta plats i Barca.
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-19 19:23
Wenger om Cesc: "Jag hoppas han fortsätter här och jag kommer kämpa för att han ska stanna här".

Kämpa på, Wenger! För första gången någonsin hoppas jag att han får behålla en Barçaprodukt. :P
2011-05-19 19:22
Truppen behövs förstärkas i sommar. På bredden och på spetsen. Inte mig emot om man kan fynda billigare spelare, men behövs det runt 30 miljoner för en spelare man verkligen ser kommer behövas - hosta upp pengarna då!
Därmed inte sagt att det är värt att lägga en hutlös summa på Fabregas...det gäller att värva smart. Vi har en budget och den ska absolut räcka för att finansiera de förstärkningar som bör göras.

Jag älskar också, som vi nog alla gör, la Masia, MEN det är inte lösningen på alla problem. I år hade vi uppenbara problem med en för tunn trupp och då behövs mer spelare av hög klass att sätta in. Och där kan vi inte luta oss emot La Masia. Hur lovande en del spelare må vara, man startar inte med sådana oerfarna spelare i en CL-semi t.ex. De är inte redo för det än. Men de kanske kan bli!

Pep om någon vet om detta och därför tvingades han laborera runt med våra fortfarande friska A-lagspelare så det stod härliga till i slutet av säsongen. Så vill jag inte ha det nästa säsong.... Därför behövs ytterligare ett par spelare av god klass så att vi slipper spela med mittfältare i backlinjen osv. Vi har råd med det, frågan är väl snarare om vi inte har råd att låta bli.
Barcelona Valentin
2011-05-19 19:18
Varför vill man ha Cesc? Han är på tok för dyr. Nej, jag säger som Álvaro Bañon: "Cada minuto de Thiago baja el precio de Cesc"
Barcelona Afellay_20
2011-05-19 19:17
När UEFA dök upp på dagens träning. Så tände Victor Valdes till ordentligt. Vad i helvete gör ni här nu igen nu får ni väl för fan ge er ylade Valdes så det hördes över hela Gamper med om nejd. Ni var för fan här för bara 13 dagar sedan efter att vi eliminerat Real Madrid i Champions League. Det var för övrigt 4e gången efter att Real Madrid mer eller mindre öppet anklagat FC Barcelona för doping och mera saker runt doping. MUNDO.DEPORTIVO
Annons: