/spanien/barcelona/forum/1195.aspx/spanien/barcelona/forum/1195.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Katalano
2016-02-13 21:48
@Liunil Masse:

Vilken bromance de 2 verkar ha. :)
Barcelona Liunil Masse
2016-02-13 21:47
Stats jämförelse mellan Navas och Bravo. Bravo är bättre på ALLT.
Postat via SvenskaFans-appen
Flavia
2016-02-13 21:40
Fuck, Espanyol har gjort matchens första mål mot Valencia...

Låt oss kalla lagen vid sitt rätta namn, varning.//Mod.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-13 21:31
Är det jag som har "oturen" att alltid se Pogba spela dåligt de gånger jag kollar Juve eller? Finns så många mittfältare som är bättre än honom imo.
Barcelona enkos
2016-02-13 21:04
Vi pratar mycket om lönekostnader, bla hur mycket Messi tjänar men finns det några uppgifter på hur mycket Messi bidrar ekonomiskt till klubben?
Barcelona Barcelonistas
2016-02-13 21:01
Niklas Holmgren är galen haha.

Kolla länktips!
Barcelona the cameroonians
2016-02-13 19:41
Blaugrana91

Lönekostnaden 13/14 var på €254 miljoner.

Tar man bort bonusarna för trippeln och ligan (47 miljoner) så blev det en 17,5 procentig löneökning till säsongen 14/15.

Omsättningen ökade från €530 miljoner till €608 miljoner vilket är en ökning med "endast" 14%.

Därav det jag skrev från början: Lönerna ökar i snabbare takt än omsättningen. Och det är alarmerande och gör att jag utesluter en stor värvning typ Dybala tills det nya avtalet med NIKE är klart att plocka in på intäktssidan. I alla fall om "vi" ska förnya med Messi, Neymar och Busquets.

Alternativet är som sagt att minska på lönekostnaden någon annanstans, alltså genom att sälja någon annan spelare med hög lön.

Nu får det vara nog för min del tror jag.
Barcelona neymar JR
2016-02-13 19:38
Henry Under denna säsongen behöver han inte det, varför ska det ske panikartad. Han kan gott vänta tills nästa säsong, förhoppningsvis sker det stora förändringar truppen till sommaren som lättar för lönekostnaderna. Vermaelen, adriano, Alves, Douglas och matheiu skall bort. Köpa endast in 2 duktiga mittbackar som kan även backa upp i ytterpostionerna i försvaret. Mustafi/bailly/laporte/marq.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-13 19:29
Lee och Aleña glänste tidigare idag för Juvenil A i en hemmavinst med hela 5-1 mot Lleida. (Highlights i länktips). Vilka två guldkorn vi har alltså!
Barcelona Thierry Henry
2016-02-13 19:22
@neymar JR:
Lite väll naivt att säga att en ung spelare som Neymar inte ska ha ett bättre kontrakt. Han är världens bästa spelare om något år och skall stanna i barca. Vi måste kämpa med näbbar och klor för att hålla borta gamarna. Sälj hellre Suarez och ersätt mes typ Dybala (som lär ha mycket lägre lön än Suarez) isf än att ens riskera att förlora Neymar.
2016-02-13 19:18
messiioooxavii

Till att börja med så tackar jag för respekten.

När det gäller Qatar, om vi bortser från det etiska och historiska, så är min största invändning följande;

Att gå dit det på pappret ser ut att finnas mest pengar är rätt i sig, men att på vägen dit inte kolla på andra alternativ och naivt tro att de med mest pengar alltid kommer att finnas kvar vid din sida i vått och torrt är bara dumt.

Har du inga alternativ när du ska förhandla fram en bättre deal när det finns läge (som efter en trippelsäsong) saknar du "leverage" dvs kraft att förhandla med. Det var precis det som hände Bartomeu och nu får han stå på sina bara knän och be för att Qatar ska gå med på att förnya.

Gud vet vilken sits de satt klubben i nästa gång det är dags att förhandla. För då är det ju kanske inte Bartomeu som ska göra det utan nästa president. och vilket leverage har denne då? Inget alls. Det är bara att hoppas att den nya presidenten har något alternativ, annars är vi till råttorna. Det är den återvändsgränden som ledningen lett oss in i och det är en enorm fara för klubbens fortsatta framgångar.

Oavsett pengar så kan vi inte räkna med att vi alltid kommer vinna tripplar, och om vi nu inte har något annat att erbjuda i form av identitet och historia som gör oss unika från andra klubbar - varför ska de bästa spelarna välja just Barcelona om vi plötsligt tappar vårt enda alternativ till sponsor?

Så för att koppla ihop det till den första meningen, så menar jag trots allt att moral och etik spelar större roll än vad man kanske tror - oavsett om det gäller ekonomi eller att locka spelare. Så detta bör vi nånstans hålla högre än vad som kanske sker i nuläget. Men vad vet jag som inte leder klubben?
Mod.
2016-02-13 19:11
@El Tridente

Diskutera gärna men lägg ner att kalla någon för bakom flötet. God ton, annars blir det spärr.//Mod.
Barcelona El Tridente
2016-02-13 18:55
@messiooooxavii:

Samma källor som visste hur Rosell fifflade med Neymar-köpet.
2016-02-13 18:54
@El Tridente:
€80 miljoner vet jag inte vart du fått ifrån, men antar att du syftar på sommarens transferbudget. Den ligger enligt Bartomeu själv på omkring €60 miljoner + eventuella försäljningar. Att man inte hade råd med Nolito nu beror på artikel 67 i stadgarna. Den säger att nettoskulden (nu på €328 miljoner) inte får vara mer än 2,5 ggr större än vinsten före räntor och amorteringar (EBITDA). Förra säsongen slutade faktorn på 3,24 vilket gör att ledningen inte får göra samma sak detta år igen. Med den budget som är lagd ska skulden hamna på €290 miljoner detta år och EBITDA på €120 miljoner. Skulle vi köpt Nolito med hans förmodade lönekrav på cirka €3 miljoner kunde inte transfersumman bli mer än €4-5 miljoner - något Celta såklart inte var intresserade av - även med en köpoption på ytterligare €15 miljoner efter 1/7 när räkenskapsåret var avslutat. EDIT: Transfersumman hade höjt skulden och lönekostnaden hade sänkt vinsten - för att tydligare förklara hur det hänger ihop. Inte lätt att hänga med i svängarna... Alternativet hade såklart varit att öka intäkterna, men eftersom det inte finns några nya intäkter att räkna med detta året kunde inte transfern genomföras. Det kallas att ha överspenderat för de som inte är så insatta i ekonomi och inte orkar att läsa igenom alla rapporter (som jag då har gjort...)
Barcelona messiooooxavii
2016-02-13 18:50
@the cameroonians:

Har alltid haft enorm respekt för dig som skribent här på forumet då du är betydlig mer påläst än vad vi "vanliga" supporters är och här håller jag med dig.

Men det jag tycker styrelsen gör fruktansvärt bra är att dom går där pengarna finns och struntar i det etiska lite så som dealen med Qatar.
Vi måste utnyttja alla medel vi kan för att fortsätt vara Bäst i världen rent Sportsligt även om vissa idealister vill ha reklamfri tröja 2016 där fotbollen idag ser helt annorlunda ut.

Får vi mest utav en deal med Qatar då kör vi på det helt enkelt hur oetiskt det än må vara.
Emirates e inte mycket bättre om du frågar mig.
Barcelona Blaugrana91
2016-02-13 18:45
[QUOTE=the cameroonians]Blaugrana91 Vet inte var du fått den siffran ifrån, för enligt det jag läst så är lönekostnaden i säsongens budget LÄGRE (€346 miljoner) än den som blev verklighet förra säsongen (€352 miljoner) - och då har klubben som vanligt inte räknat med bonusar om vi åter skulle vinna trippeln (vilket ändå kommer dras från vinstpengarna för samma trippel). Förra säsongen blev bonusutfallet €32 miljoner bara för CL... Susana Monje sa också i höstas att en höjning av Neymars lön INTE finns med i den nya budgeten. En sådan höjning kommer att belasta EBITDA vilket är den mest kritiska delen d den påverkar artikel 67 som den sittande ledningen måste hålla sig inom om de inte ska behöva avgå. Detta kan såklart möjliggöras med en förstärkning av själva omsättningen, och därmed vinsten, men några nya intäkter är ju inte på väg in förrän tidigast 1/7. Dessutom, sist men inte minst måste ju medlemmarna rösta igenom den nya budgeten för nästa säsong. Och dithän kan varken du eller jag sia idag. [/QUOTE] Jag läste det här gällande att klubben har budgeterat €80M mer i lönekostnader i en artikel för en tid sedan. Kan vara så att du har rätt då du alltid är väldigt kunnig inom dessa områden. :) Men när det gäller förgående års totala lönekostnad på €352M så bör ju trippelbonusar vara inräknade där. Jämför man årets budgeterade löner så är dem lägre ja, men nuvarande säsongs lönebudget är kanske större än vad klubben hade satt som budget inför förra säsongen. Att vi sen vann trippeln gjorde ju att det skenade iväg långt över vad man beräknat. Försöker hitta vad klubben satte för lönebudget för förra säsongen men hittar bara det slutgiltiga rörelseresultatet. Om någon hittar det så dela gärna den informationen.
2016-02-13 18:43
messioooxavii

Jag bryr mig inte ett dugg om hur mycket lön våra spelare lyfter, rör mig inte ryggen.
Jag skriver bara om vad som är rimligt utifrån klubbens ekonomiska situation och argumenterade för och emot vissa spelarköp till sommaren.

Lönerna är en viktig del för att spelarna ska stanna, precis som i vilket annat företag som helst. Alla vill vi fortsätta att ha de bästa spelarna i den klubb vi håller på och älskar, men varför ljuga för oss själva (genom det vi läser i media) och tro att allt är lugnt och att vi kan fortsätta på den inslagna vägen.

Så jag säger det igen, om vi ska fortsätta att betala ut de högsta lönerna (för att vi har de bästa spelarna) så måste vi också ha matchande intäkter. Så enkelt är det.
Barcelona messiooooxavii
2016-02-13 18:42
@El Tridente:
Har klubben gått ut officiellt och sagt att man har 80 millar att handla för eller har du Spanska blaskor som källa ?
Barcelona El Tridente
2016-02-13 18:40
@messiooooxavii:

Okej, intressant hur man kan ena veckan ha 80 milj € för att handla spelare till andra veckan inte ens ha råd med Nolito.

Vad är det för jävla bullshit? Om man fifflar med spelarköp så att folk fick springa ifrån klubben då tror ni på fullaste allvar att ni vet exakt lika mycket om ekonomin som presidenten vet?
Barcelona messiooooxavii
2016-02-13 18:40
@neymar JR:

Att man skriver ett kontrakt på 5 år är för att knyta spelare till klubben i minst 5år eftersom man betalar ju en del för spelaren eller hur?

Att spelarens lön skrivs baseras på vad som förväntas av honom i laget och om spelaren sen överpresterar ngt enormt som Neymar gjort ja då ökar ju värdet på hans prestationer. Visst man kan ha kvar Ney 3 år till och strunta i att förnya men signalerna det ger honom är att han inte är värd pengarna andra spelare i laget tjänar som presterar sämre än vad han gör. Lycka till att förlänga efter det, eller som MAn U gjorde i somras och budade på hans utjöpsklausul men som Neymar tackade nej till.
Jag frågar mig om han hade tackat nej om han fått svaret från ledningen att han inte kommer få nytt bättre kontrakt
Barcelona neymar JR
2016-02-13 18:38
Pedro med 2-0, och bojans dryga kommentarer innan matchen tuggas rejält nu.
Barcelona messiooooxavii
2016-02-13 18:35
@El Tridente:

Klubben ägs av medlemarna som i sin tur har all rätt att se kulbben ekonmi eller hur?
Eller har du missat att detta är Barca forum och inte Chelseas`?
Barcelona neymar JR
2016-02-13 18:33
Föryngra truppen*.
Barcelona neymar JR
2016-02-13 18:33
Neymar har kontrakt i 3 år till, därav ingen anledning till att förlänga eller förbättra. Varför ge spelare 5 års kontrakt när dom efter 1 år efter knackar vid dörren igen som tiggare? Och ja vill han lämna för mer pengar så varsågod inte Barcelonas förlust utan hans. Och jag är ändå en som gillar neymar sportsligt rejält. Värvas en bra mittback så ser jag absolut ingen anledning till varför masken ska få vidhålla samma lön på en bänkplats. Vi måste både föryngra och sänka lönekostnaderna rejält. Inte ens Messi ska få förbättrat kontrakt längre då han tjänar tillräckligt och samtidigt har 100% rättigheter över sitt varumärke. Löneförhandlingar ska stanna vid busken, ingen annan behöver få förbättrat kontrakt den här säsongen.
2016-02-13 18:32
El Tridnete

De är skyldiga att göra så, hur ska de annars kunna få en budget godkänd av medlemmarna varje år?

Barcelona messiooooxavii
2016-02-13 18:32
the Cameroonians

Vi har vunnit sjukt mycket senaste 10 åren och vi fortsätter att göra det än idag 10 år senare eller hur?
Vi har knappast gått en säsong titellösa på 10 år
Under dessa år har vi BARA sålt spelare som inte presterat eller varit bra nog för LAGET eller hur?
Vi har Aldrig gjort oss av med spelare som direkt varit vitala för laget, tror både jag och du vet att Denis och Alen inte är vitala för oss idag så som Makelele, Di maria och Özil var för Real.

Att spelarna jämför sina löner med andra spelare runt om i världen är bara logiskt och en självklarhet, om dom kan få mycket mer i andra klubbar så kommer dom kräva det av våran styrelse eller iaf att matcha budet vissa spelare får från andra klubbar.

Att vi har lyckats behålla världens bästa trupp under alla dessa år stavas LÖNERNA.
Det är klart som fan att lönerna hela tiden ökar iom att ekonomin i fotbollsvärlden idag ser sjuk ut. PL pengarna som kommer in iår, Oljepengarna, nya sponsor avtalen som är bra mycket högre idag ger klubbar större möjlighet att erbjuda våra spelare astronmiska löner.

Tänk hur ånga klubbar skulle vilja göra Bushi eller Neymar till deras högst betalda spelare eller Iniesta och Xavi när dom var som bäst? Klubben har fått kämpa hela tiden med att behålla världens absolut bästa spelare på sina positioner år in år ut mot alla dessa summor. Vi har Messi som högst betald men jag kan lova dig att City, Psg, Man U, Real tom Bayern hade kunnat erbjuda samma lön till Ney eller Bushi redan iår. Kämpa mot det är inte lätt.

Allt vi kan hoppas på är att alla dessa pengar vi ger ut går tillbaka i form av titlar och banneme vi kan inte klaga eller hur
Barcelona El Tridente
2016-02-13 18:29
@the cameroonians:

Du menar på fullaste allvar att klubben släpper den exakta informationen om deras ekonomi? Du är ju helt bakom flötet...
2016-02-13 18:25
@El Tridente:

Finns en rapport som släpps varje år.

I övrigt är det bara att söka på internet så hittar "man" lätt information.
Barcelona El Tridente
2016-02-13 18:20

Man kan tro att folk här jobbar i klubben som vet exakt hur ekonomin ser ut.
2016-02-13 18:13
Messiooooxavii

Borde nöja mig med att konstatera att du ff inte förstått hur det hänger ihop.MEN.

Världens bästa spelare ska ha de högsta lönerna, självklart.
Kul att du drar till med att sälja Messi, låter som... Rosell... Funkar inte.

För att kunna ge dem detta måste "man" dock ha pengar att betala dem med.
Där ligger problemet. Det går inte bara att strunta i att följa de stadgar som finns och som den sittande ledningen själv varit med och dragit upp när det gäller balansen mellan intäkt och kostnad.

Lönerna ökar just nu mer än vad intäkterna gör.
Ska ledningen fortsätta investera i spelartruppen måste vissa med hög lön lämna för att göra plats för nya. Såvida inte intäkterna ökar dramatiskt, vilket de inte gör förrän 2017.

Du snakcar om Perez? Real Madrid kräver 50% av dess spelares PR-intäkter, det gör inte Barcelona. Därför har de en högre omsättning, plus att de köper spelare för att sälja vilket vi inte gjort tidigare men nu börjar göra. Denis är en, förmodligen lär Halilovic bli nästa. Så vi är precis som de, i alla fall snart.

Det är jättebra med titlar, men det blir inte bättre ekonomiskt om alla vinstpengar hamnar som bonusar utöver spelarnas löner. De enstaka miljoner som blir över är inget som leder till någon större möjlighet att investera vidare. Verkar dock bli en en förändring på den punkten i år, men det är under förhandling och inget är klart. Och dessutom, om man inte lyckas göra vinst av en trippel, då är ekonomi och marknadsföring inte ens starka sida, kan jag tycka.

Men för att summera. Lönerna är inte problemet i sig, det är förhållandet mellan dem och omsättningen som är dilemmat.
Annons: