/spanien/barcelona/forum/11934.aspx/spanien/barcelona/forum/11934.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-26 12:06
Figeta

Är det någon som ska petas är det Villa. Pedro är för mig så given som det bara går och ingen skulle kunna peta honom. Gör Villa en monstersäsong så, too bad for den nye anfallaren. Nu kan ju i och för sigh Pedro hamna i en svacka men inte på samma sätt som Villa då hans förstajobb är att springa, springa och springa.

-----

Jag kom på en sak Rosell sa förra säsongen, det där om att man varje säsong flyttar upp två spelare och köper två. Det skulle verkligen funka i år, man köper José Angel och Neymar medan Fontás och Thiago flyttas upp. Behövs inte mer än så. Nästa säsong så blir det nog troligen Sergi Roberto och Bartra som tar steget.
Barcelona Qanii
2011-05-26 12:04
Sjukt nervös inför matchen på lördag! 2009 finalen var united det bättre laget ända fram tills Samu gjorde mål från ingenstans.. Sen så började vi ta över matchen sakta men säkert men innan målet så hade vi inget att komma med egentligen. Så vi får hoppas på ett tidigt mål på lördag!

Till skillnad ifrån alla lag vi har mött i år så är united väldigt sammansvetsade och dom har den där vinnarmentalitet. Det spelar ingen roll om de ligger under eller spelar dåligt förr eller senare så går det ifrån planen som vinnare... Dom har ingen crack som ronaldo eller messi men det spelar verkligen som lag och det är där deras stora styrka ligger. Och självklart har dom spelare som rooney, giggs etc som är sjukt bra.

Hur ställer vi upp vem tar mittbacks platsen puyol eller macherano? Vem av adriano eller abi spelar på vänsterplatsen? Masken har ju verkligen spelat bra dom gångerna han har vikarierat som mittback men hur blir det nu? Dessutom är han van att möta engelsk motstånd, det blir onekligen svårt val för pep. Sen hoppas jag Villa vaknar till liv och träder fram i matchen! Antagligen kommer park ligga som blodigel på messi i 90 min så hoppas villa eller pedro träder fram på lördag.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-05-26 12:04
L.A.M Nr 10,
Raul hade mycket väl fortfarande kunnat prestera i Real. Han presterar väldigt bra i Schalke. Så ser inte riktigt Vad Adebayor eller Benzema ska prestera mycket bättre än vad Raul hade gjort. Inte för att nämna vilket lyft han är för klubben bara av att vara där.
Skulle nästan säga att Raul var större än både Xavi & Puyol för Real.
Kanske inte prestationsmässigt men idolmässigt.

Ser inte riktigt vad Granero & de andra bänkvärmarna kan göra annorlunda än Guti?

Summan är att Mourinho skickade iväg dem. Och hade det hänt här hade jag blivit galen. Puyi ska lägga sina skor på hyllan här, alternativt åka till Dubai & tjäna lite pengar ett sista år. Skulle aldrig vilja se dem skickas ut ur klubben & sitta gråtandes & besvikna över att behöva lämna klubben.

Samma med en person som Valdano, som har varit i Real i 27 år mer eller mindre. Att han ska bli avskedad för att Mourinho har problem med honom?
Vem fan är Mourinho? Han kommer väl högst stanna i Real 1 år till.

Sorgligt att se legender bli pissade på så som dem blir.
Barcelona Figeta
2011-05-26 11:52
Om jag ska kommentera den senaste gästkrönikan om värvningar denna sommaren så känns det som att det blir lite för mycket. Att värva in Aguero,Cesc,T.Silva på en sommar kommer aldrig hända och skulle heller inte vara bra för truppen om det hände.

Jag håller mig till Peps teori när det gäller värvningar. Alltså "Cracks y Canteros". Man måste värva in en storstjärna varje säsong för att behålla hungern i laget och att det måste komma in lite nytt blod. Sen räcker det med att flytta upp några b-lags spelare som Thiago,Fontas och kanske några truppspelare som Angel och Botia.

Han nämner att Cesc måste komma in för att vi kommer kunna variera vårt spelsätt och att Xavi börjar bli med åren. Men denna säsongen har han verkligen inte visat brist på rörlighet och därför vill jag ge honom ytterligare en säsong som nyckel. Thiago,Afellay,Keita kanske inte är lika bra ersättare men dem skulle göra ett bra jobb och då blir det Iniesta som får agera Xavi och det har han visat tidigare att han kan,

Jag tycker därför vi är mer i behov utav en anfallare än en mittfältare för Bojan håller inte längre och måste lånas ut. Vi har bara 3 grymma anfallare och vi behöver minst 4 som kan rotera. Jeffren kan stanna men håller inte som första inhoppare. Därför ser jag Aguero som det optimala som förmodligen skulle starta och peta Pedro. Ni kanske undrar varför jag säger Pedro och inte Villa? Jag tror Villa gör en sista säsong likt Henry gjorde. Första säsongen är anpassningssäsong och andra säsongen är den riktiga!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-05-26 11:51
Criff -Llourinho

Om du menar Raúl och Guti så är det väl ändå lite skillnad på dem jämfört med Xavi pch Puyol. De två Barcaspelarna är tredje bäst i världen respektive en av de bästa mittbackarna medan Raúl och Guti inte var ordianrie sista säsongen.

Men håller dock med. Sjukt vad Mourinho gjort med Real, att med alla offensiva spelarna få till ett så tråkigt lag är ett under hur han lyckades.
Barcelona VizzlA^^ "Gracies Equip"
2011-05-26 11:32
Myrran

Nolito är klar för Benfica.
silly bollocks
2011-05-26 11:20
Criff -Llourinho //

Tränaren tar ut laget och då ska självklart tränaren få bestämma vilka som ska värvas osv.

Längtar redan till första matchen mot er på Camp Nou. Säger bara en sak: REVANSCH!

Ang. CL-finalen lär väl ni göra mål på ert första läge och sen avgör Messi :(
Barcelona Myrran
2011-05-26 10:44
Rykten från Gazzetta:

Guardiola ska ha personligen rekommenderat Romas sport chef Baldini att signa Luis Enrique. Baldini och Enrique ska tydligen ha ett möte på tisdag i Barcelona, troligen ska ett kontrakt på 4-5 år skrivas.

Skulle helst vilja att Luis stannade kvar i Spanien men ja, Roma får väl inte vara helt fel. Bara Totti inte får bestämma och leka boss för mycket så går det väl bra antar jag. Undra vilka spelare Luis vill ha med sig då? Soriano och Nolito kanske?
Barcelona Criff -Llourinho
2011-05-26 10:41
Sjukt ändå hur Mourinho får styra & ställa i Real.
Tänk om en tränare hade kommit in i Barca, gjort sig ovän med Zubi så han får sparken, samtidigt som han skickar iväg Puyol & Xavi. Allt detta på ett år!
Jag hade blivit rosenrasande!!
Men Real, titelkåta som dem är, tycker detta är helt ok.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-05-26 03:52
Kolla in detta klippet. Helt sjukt hur Messi leker med Puyol vid 0:59. Helt otroligt hur Messi leker med alla försvarare i världen. Kolla på honom. Man kan ju tro att han möter någon som spelar i Frölunda.
Barcelona Larsson1333
2011-05-26 01:02
el Flaco

Jo det är klart,den duon är ju en av världens starkaste, men Sir Alex roterar ju gärna och en sådan ändå dålig spelare (enligt mig), som Evans har fått en den speltid, för att inte tala om Smalling nu när Ferdinand varit skadad. Hade Pique varit kvar hade han säkerligen fått speltid, Smalling hade säkert aldrig anlänt heller.

Nu när Pique ville hem är det ju en sak, men det hade ändå varit intressant att se skillnaden på hur Pique hade utvecklats i United mot vad han gjort hos oss.
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-26 00:46
Cigge/

Att vårt spel inte har varit lika briljant de senaste veckorna som det var under hösten är rätt så uppenbart, det håller jag med om. En annan sak som vi också har tappat är effektiviteten Däremot tycker jag att laget har fortsatt kontrollera matchbilden och bollinnehavet precis som alltid. Under slutet på säsongen tycker jag att laget har visat upp den klassiska "vinna-utan-att-alltid-spela-snyggt" som oftast kännetecknar ett vinnarlag.

Sen vad bristen på champagnefotboll under våren har beror på vet jag inte riktigt. Kanske har spelarna märkt av lite trötthet pga den tunna truppen eller så har spelarna varit tvugna att lägga mer krut på Champions League och därmed, medvetet elelr ej, lagt mindre energi på ligaspelet.

Jag tror också att ni skulle må bra av att behålla en tränare under en 4-5 års period. Med det laget ni har nu kommer ni bara bli bättre och kanske även vinna fler titlar i framtiden, det ifrågasätter jag inte. Det som jag befarar för er del är att ni inte kommer satsa på egna talanger och på akademin eftersom det är inte Mourinhos signum.

Det hade varit en sak om ni hade haft en fail-akademi, men de talangerna ni har idag verkar grymt intressanta, framför allt de offensiva spelarna. Nu verkar du relativt övertygad om att canteranos kommer få chansen framöver, men jag är mer tveksam till det eftersom vi pratar om Mourinho...
Cigge
2011-05-26 00:31
el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"

Absolut, ett grundspel behöver ju inte innebära ett fastlåst spel, utan mer ett spel laget kan falla tillbaka på när de har kört fast. Jag tycker dock er spelidé är densamma, vilka positioner ni än har, eftersom det mer eller mindre går ut på att lirka sig igenom ett lågt motståndarförsvar. Utan att "klaga" för mycket, men visst har bolltempot tappat fart under den här säsongen? Skulle nog säga att bollinnehavet har ökat, men att ni nu för tiden skapar färre målchanser? Någon teori som kan stämma tror du?

Det jag ville få fram med att vi framöver kommer ha ett relativt ungt lag är att vi inte behöver värva så mycket framöver. Vi, som alla andra, kommer alltid att köpa/sälja en del spelare, men att vi minskar spelaromsättningen framöver. På så sätt tror jag också att ungdomarna får chansen med tiden. Det krävs dock en förändring och jag tror den är på väg även om det lär ta sin tid. Det är inget man gör på en pisskvart. Jag vet inte hur realistiskt det är, men jag vill att Mourinho stannar i bra många år framöver så att vi kan få lugn och ro på den posten. Det är vad vi behöver.
2011-05-26 00:30
Ferguson försöte t.o.m. övertala Piqué att stanna kvar i Manchester, men insåg att han inte kunde hindra katalanen från att återvända hem. Att Piqué inte fick spela så mycket i United handlade nog inte så mycket om brist på tålamod, snarare att laget hade, och har än idag, en brutal mittbacksduo i Ferdinand och Vidic.
Barcelona Larsson1333
2011-05-26 00:29
Villa/Silva

Okej my bad then, jag har bara för mig att han när han väl kom in och fick lira någon CL match eller var det var, skötte sig bra och började visa upp sig. Men vile han nu tillbaka till Spanien är det ju en sak, det är väl i stort sett omöjligt att kunna omvända en sån önskan
Valencia Villa/Silva
2011-05-26 00:26
Larsson1333//

United hade ganska mycket tålamod med Pique. Pique sade in en intervju att han själv ville återvända till Barcelona och att han pratade med Sir Alex om sin hemlängtan.
Barcelona Larsson1333
2011-05-26 00:21
Cigge

Det är klart att du får tycka det, det jag var ute var en motivering till varför du tycker det.

Jag tror inte ens att United eller Chelsea hade gett Pedro den chansen som Pep och Barcelona gav honom, han hade förmodligen blivit ivägskickad ett par år tidigare. Titta på Pique bara, hade United kanske haft lite mer tålamod där bara så kanske han hade fått en liknande utveckling som han fått nu hos oss, dock är jag nöjd att dom skickade tillbaka Pique :)
2011-05-26 00:15
Cigge/

Bara för att man har ett grundspel innebär det inte att man automatiskt inte kan variera sitt spel eller system. Det är ju Guardiolas Barça ett klar exempel på. Vi har sett flera gånger, både denna säsongen och förra, hur detta 4-3-3 väldigt smidigt kan transformeras till ett 4-2-3-1 eller 3-4-3 med några små positionsbyten och taktiska direktiv. Jag syftar naturligtvis inte att dagens Madrid är en anarki där alla elva spelare bara går ut och försöker köra sin egen grej, däremot är det uppenbart att klubben saknar en spelsystem och filosofi som kännetecknar laget.

Sen är det onödigt att gå in på hur pass starkt detta Real Madrid är eftersom det är så pass uppenbart. Både startelvan och truppen är ruskigt starkt och trots att klubben har plockat in unga intressanta namn utifrån vore det nog ändå nyttigt förlaget att satsa mer på de egna produkterna, framför allt när de visar att de har potential.
Barcelona VizzlA^^ "Gracies Equip"
2011-05-26 00:11
"I'm already in England. Today we trained at the Arsenal Training fields and I feel good. As I said, I'm very focused and enjoying this moment... by the way, do you know what will be my secret weapon for the final? ... I'll tell you tomorrow ..."

David Villa via Facebook, undra vad hans vapen är?:P
Cigge
2011-05-26 00:05
el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"

Visst, ett grundspel hade nog inte skadat. Som vi skulle kunna falla tillbaka på. Dock tycker jag att det är en styrka i sig att kunna variera mellan olika spelsystem. Jag får ibland känslan av många att det är "fult" att byta spelsystem från match till match. Det håller jag inte direkt med om, även om den defensiva fotbollen mot er på vår egen borg inte föll i min smak.

Jag tycker inte det känns som att ledningen har den där gnistan för Castilla som verkligen behövs. Vi har flera spelare, år efter år, som är med i diverse spanska ungdomslandslag, men som sällan får chansen. Just nu, för att det är ett för stort hopp mellan Castilla och Real Madrid, men annars för att vi inte har haft det lugnt på tränarsidan ett bra tag nu.

Valdano kommer bli saknad, inget snack om saken. Dock kommer det inte som någon överraskning för mig. Det här har man märkt av tidigare att Mourinho och Valdano inte drar åt samma håll. Nu litar alltså Perez på Mourinho fullt ut. Det ska bli otroligt intressant och se vad som händer med Benzema, Perez "värvning", nu när Mourinho troligtvis får så gott som fria händer.

Jag försöker se positivt på det hela och det är trots allt värvningarna han har gjort. Khedira, Özil, Sahin & Di Maria är unga och talangfyllda spelare som kommer dra ett stort lass i bra många år framöver. Lägg därtill att vi har byggstenar i Casillas, Ramos, Pepe, Marcelo, Higuain som med största sannolikhet kommer spela kvar i bra många år framöver. Vad jag vet, har Mourinho aldrig värvat så här pass ungt. Det tyder, enligt mig, på att han kanske blir kvar längre än vad fler tror. Det är en av mina högsta önskningar. Att vi fick behålla en tränare under en lång period som kan få bygga upp laget i lugn och ro. Värvningar som Altintop och Callejon kan vi skippa framöver eftersom vi redan har en tillräckligt bred trupp.
Barcelona Riiio!!
2011-05-25 23:59
Ronaldo vill fightas med en av de största genom tiderna så han kör en fuling han med... med lite sämre resultat haha
2011-05-25 23:51
Bilder från dagens träningspass i länktips. Hela truppen tränare utan några skadeproblem och i samma tempo. Även Zubi och Rosell var närvarande under träningen.
Barcelona A.Gaudi
2011-05-25 23:51
Obehagligt om Aguero går till Real. fansen har nästan(nästan) gett honom samma vördnad som Torres och så funderar han på att gå till Real. Det är Figovarning på en sån övergång. Jävligt svinigt och kommer säkert vara jobbigt för honom också, han kommer ju stöta ihop med förbannade atletico supportrar dagligen i madrid.

Kan väl tänka mig att han hellre skulle gå till barca pga den anledningen, men jag tror inte barca är beredda att punga ut hans lösensumma. Om han ska dra så hoppas jag han drar till italien, gärna Juve. skulle vara häftigt, även om jag inte själv tror på det, om han skulle ta tillbaka dom till toppne.
Cigge
2011-05-25 23:50
Larsson1333

Kan jag inte få tycka att Sanchez är en bättre fotbollsspelare?

Vem du och jag hade valt är egentligen inte det jag är ute efter. Vad hade SAF valt i Man Utd. Hade han spelat med Pedro på en kant? Jag är inte så säker på det. Hade Chelsea sett till att de spelade med kantspelare för att Pedro fanns i truppen? Jag är inte lika säker på det heller.

Jag tycker t.ex. att Sanchez är en bättre fotbollsspelare än Di Maria. Skulle det betyda att Sanchez tog över platsen från Di Maria? Nej, det tror jag verkligen inte att Mourinho skulle göra.

Coach pep-

Att Busquets skulle klara sig i Serie A tror jag alla gånger. Med det långsamma gå-tempot skulle Busquets klara sig otroligt bra och bli en nyckelspelare i vilken klubb som helst. Är inte direkt mycket för den ligan. Att Di Natale är kung säger en del...

Du har rätt i att många har haft problem i att ta en plats och acklimatisera sig till ert spel. Det jag dock har undrat är om Pedro och Busquets skulle vara "rankade" lika högt av tränarna i andra lag. Tror du verkligen att Dalglish skulle peta Kuyt för Pedro? Enligt mig har så gott som alla storlag minst en spelare som man bara inte rör. Jag tror säkert att Liverpool skulle kunna dra nytta av Pedros styrkor, men där är jag otroligt tveksam till hur Pedro skulle klara av den fysiska spelstilen i Premier League.

Jag kan dock hålla med om att Pedro och Busquets emellanåt är underskattade av den generella publiken, men här inne fick jag mothugg på en gång, hehe. Jag har bara svårt att se hur hela er startelva ska gå in i vartenda lag.
2011-05-25 23:50
Cigge/

På tal om grundspel känns det som att istället för en massa nya spelare så skulle ni skulle må bättre av att hitta en Cruyff, dvs. någon som kan sätta upp ramar för hur det är tänkt ni ska spela och även applicera det till ungdomslagen. Era akademin besitter en enorm råtalang och er nätverk är även den väldigt bredd. Om man hade kunnat förvalta ungdomssatsningen på rätt sätt hade vi fått se fler egna produkter i Real Madrid än vad ni har i dagsläget.

Vad är din syn på att Valdano lämnar? Känns som att han var den siste fotbollsromantikern kvar i föreningen och nu kommer Mou få ännu mer friare tyglar att göra vad han vill. Med tanke på portugisens track-record i hans tidigare två toppklubbar lär detta nog innebära att det kommer dröja ännu längre innan näste cantërano får sitt genombrott i Madrid.
Cigge
2011-05-25 23:32
Barcadinho.

Herregud, lugna ner dig.

Till skillnad från er, har inte vi något grundspel att falla tillbaka på. Både på gott och ont, men visst hade det varit skönt med något slags grundspel. Jag hävdar inte att någon spelare gör Pedro eller Busquets bättre, utan att dessa två herrar passar som handen i handsken i detta spelsystem. Jag skulle till och med kunna påstå att de är världens bästa spelare, på sin position, i detta spelsystem som ni använder er av. Vem skulle kunna ta platsen ifrån dessa? Dock tror jag att några förändringar hade skett om vissa spelare hade anlänt, vilket är naturligt.

Att Di Maria har blivit bättre tack vare Ronaldo? Hur då om man får fråga? Det känns däremot som att Di Maria har varit lidande av att vi inte har haft någon stor, stark targetspelare i boxen då han ofta slänger in bollen där. Ja, Xabi och Khedira kompletterar varandra och det på ett bra sätt.

Gällande dina frågor om de skulle platsa eller inte:
Nej, jag tror inte att varken Di Maria eller Pedro hade platsat i Man Utd.
Det är bra mycket större chans att Khedira skulle platsa i både Man Utd och Chelsea än att Di Maria skulle platsa i Man Utd. Khedira är av den sortens skrot och korn. Han skulle få ut mer av sitt box-box-spel, som är hans styrka, i Premier League. Jag tror att Khedira hade fått ut mer av sin potential i Premier League än i La Liga helt enkelt.
Ska vi utgå från att det är Ancelotti som tränar Chelsea tror jag faktiskt att Pepe hade tagit plats då David Luiz inte verkar ha varit någon favorit till Ancelotti. Terry går inte att flytta på, konstigt nog.

Där fick du mina, kanske luddiga, svar. Som sagt, det är inte alltid de bästa spelarna som får spela.
Coach pep-
2011-05-25 23:31
Busquets hade till exempel varit Pirlos perfekta ersättare i Milan. Tänk er Busquets i Italien. Han skulle få göra allt han gör i Barca fast i ett dubbelt så långsamt speltempo. Det betyder att han hade briljerat dubbelt så mycket.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-25 23:31
Abbe

Jag skulle t.o.m vilja sträcka mig så långt som att påstå att när Pedro är i toppform (som i vintras) så finns det ingen annan anfallare i hela världen jag hellre skulle vilja se i Barca. Han är verkligen optimal för oss. Och med det sagt är jag övertygad om att han skulle kunna bli en stjärna var som helst annanstans. Det finns liksom inget lag som inte skulle ha nytt av hans snabbhet, presspel, avslut och förmåga att löpa rätt och smälta in i spelet.
Barcelona Larsson1333
2011-05-25 23:29
Cigge

Hur fan kan du sitta och säga att Sanchez är en bättre spelare än Pedro sådär på rak arm? Visst det kan vara så, men att få det att låta som en självklarhet anser jag bara är idiotiskt. Pedro har vunnit antal titlar där han även varit stort delaktig i de flesta, titta bara på VM.

Jag hade valt Pedro före Nani, Valencia, Park, Kalou, Sanchez, ja det är inte många jag hellre vill på Pedros plats i Barcelona, den listan är fruktansvärt kort!

Pedro är enligt mig en av världens mest underskattade spelare
Barcelona Mangi
2011-05-25 23:26
Klockren gastkronika Marcus.

Framforallt gillar jag hur du belyser betydelsen och flexibilieten som en varvning av Cesc faktist innebar, alskar nar man laser en bra kronika ifran ngn som har koll.
Annons: