/spanien/barcelona/forum/11933.aspx/spanien/barcelona/forum/11933.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Larsson1333
2011-05-26 00:29
Villa/Silva

Okej my bad then, jag har bara för mig att han när han väl kom in och fick lira någon CL match eller var det var, skötte sig bra och började visa upp sig. Men vile han nu tillbaka till Spanien är det ju en sak, det är väl i stort sett omöjligt att kunna omvända en sån önskan
Valencia Villa/Silva
2011-05-26 00:26
Larsson1333//

United hade ganska mycket tålamod med Pique. Pique sade in en intervju att han själv ville återvända till Barcelona och att han pratade med Sir Alex om sin hemlängtan.
Barcelona Larsson1333
2011-05-26 00:21
Cigge

Det är klart att du får tycka det, det jag var ute var en motivering till varför du tycker det.

Jag tror inte ens att United eller Chelsea hade gett Pedro den chansen som Pep och Barcelona gav honom, han hade förmodligen blivit ivägskickad ett par år tidigare. Titta på Pique bara, hade United kanske haft lite mer tålamod där bara så kanske han hade fått en liknande utveckling som han fått nu hos oss, dock är jag nöjd att dom skickade tillbaka Pique :)
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-05-26 00:15
Cigge/

Bara för att man har ett grundspel innebär det inte att man automatiskt inte kan variera sitt spel eller system. Det är ju Guardiolas Barça ett klar exempel på. Vi har sett flera gånger, både denna säsongen och förra, hur detta 4-3-3 väldigt smidigt kan transformeras till ett 4-2-3-1 eller 3-4-3 med några små positionsbyten och taktiska direktiv. Jag syftar naturligtvis inte att dagens Madrid är en anarki där alla elva spelare bara går ut och försöker köra sin egen grej, däremot är det uppenbart att klubben saknar en spelsystem och filosofi som kännetecknar laget.

Sen är det onödigt att gå in på hur pass starkt detta Real Madrid är eftersom det är så pass uppenbart. Både startelvan och truppen är ruskigt starkt och trots att klubben har plockat in unga intressanta namn utifrån vore det nog ändå nyttigt förlaget att satsa mer på de egna produkterna, framför allt när de visar att de har potential.
Barcelona VizzlA^^ "Gracies Equip"
2011-05-26 00:11
"I'm already in England. Today we trained at the Arsenal Training fields and I feel good. As I said, I'm very focused and enjoying this moment... by the way, do you know what will be my secret weapon for the final? ... I'll tell you tomorrow ..."

David Villa via Facebook, undra vad hans vapen är?:P
Cigge
2011-05-26 00:05
el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"

Visst, ett grundspel hade nog inte skadat. Som vi skulle kunna falla tillbaka på. Dock tycker jag att det är en styrka i sig att kunna variera mellan olika spelsystem. Jag får ibland känslan av många att det är "fult" att byta spelsystem från match till match. Det håller jag inte direkt med om, även om den defensiva fotbollen mot er på vår egen borg inte föll i min smak.

Jag tycker inte det känns som att ledningen har den där gnistan för Castilla som verkligen behövs. Vi har flera spelare, år efter år, som är med i diverse spanska ungdomslandslag, men som sällan får chansen. Just nu, för att det är ett för stort hopp mellan Castilla och Real Madrid, men annars för att vi inte har haft det lugnt på tränarsidan ett bra tag nu.

Valdano kommer bli saknad, inget snack om saken. Dock kommer det inte som någon överraskning för mig. Det här har man märkt av tidigare att Mourinho och Valdano inte drar åt samma håll. Nu litar alltså Perez på Mourinho fullt ut. Det ska bli otroligt intressant och se vad som händer med Benzema, Perez "värvning", nu när Mourinho troligtvis får så gott som fria händer.

Jag försöker se positivt på det hela och det är trots allt värvningarna han har gjort. Khedira, Özil, Sahin & Di Maria är unga och talangfyllda spelare som kommer dra ett stort lass i bra många år framöver. Lägg därtill att vi har byggstenar i Casillas, Ramos, Pepe, Marcelo, Higuain som med största sannolikhet kommer spela kvar i bra många år framöver. Vad jag vet, har Mourinho aldrig värvat så här pass ungt. Det tyder, enligt mig, på att han kanske blir kvar längre än vad fler tror. Det är en av mina högsta önskningar. Att vi fick behålla en tränare under en lång period som kan få bygga upp laget i lugn och ro. Värvningar som Altintop och Callejon kan vi skippa framöver eftersom vi redan har en tillräckligt bred trupp.
Barcelona Riiio!!
2011-05-25 23:59
Ronaldo vill fightas med en av de största genom tiderna så han kör en fuling han med... med lite sämre resultat haha
2011-05-25 23:51
Bilder från dagens träningspass i länktips. Hela truppen tränare utan några skadeproblem och i samma tempo. Även Zubi och Rosell var närvarande under träningen.
Barcelona A.Gaudi
2011-05-25 23:51
Obehagligt om Aguero går till Real. fansen har nästan(nästan) gett honom samma vördnad som Torres och så funderar han på att gå till Real. Det är Figovarning på en sån övergång. Jävligt svinigt och kommer säkert vara jobbigt för honom också, han kommer ju stöta ihop med förbannade atletico supportrar dagligen i madrid.

Kan väl tänka mig att han hellre skulle gå till barca pga den anledningen, men jag tror inte barca är beredda att punga ut hans lösensumma. Om han ska dra så hoppas jag han drar till italien, gärna Juve. skulle vara häftigt, även om jag inte själv tror på det, om han skulle ta tillbaka dom till toppne.
Cigge
2011-05-25 23:50
Larsson1333

Kan jag inte få tycka att Sanchez är en bättre fotbollsspelare?

Vem du och jag hade valt är egentligen inte det jag är ute efter. Vad hade SAF valt i Man Utd. Hade han spelat med Pedro på en kant? Jag är inte så säker på det. Hade Chelsea sett till att de spelade med kantspelare för att Pedro fanns i truppen? Jag är inte lika säker på det heller.

Jag tycker t.ex. att Sanchez är en bättre fotbollsspelare än Di Maria. Skulle det betyda att Sanchez tog över platsen från Di Maria? Nej, det tror jag verkligen inte att Mourinho skulle göra.

Coach pep-

Att Busquets skulle klara sig i Serie A tror jag alla gånger. Med det långsamma gå-tempot skulle Busquets klara sig otroligt bra och bli en nyckelspelare i vilken klubb som helst. Är inte direkt mycket för den ligan. Att Di Natale är kung säger en del...

Du har rätt i att många har haft problem i att ta en plats och acklimatisera sig till ert spel. Det jag dock har undrat är om Pedro och Busquets skulle vara "rankade" lika högt av tränarna i andra lag. Tror du verkligen att Dalglish skulle peta Kuyt för Pedro? Enligt mig har så gott som alla storlag minst en spelare som man bara inte rör. Jag tror säkert att Liverpool skulle kunna dra nytta av Pedros styrkor, men där är jag otroligt tveksam till hur Pedro skulle klara av den fysiska spelstilen i Premier League.

Jag kan dock hålla med om att Pedro och Busquets emellanåt är underskattade av den generella publiken, men här inne fick jag mothugg på en gång, hehe. Jag har bara svårt att se hur hela er startelva ska gå in i vartenda lag.
2011-05-25 23:50
Cigge/

På tal om grundspel känns det som att istället för en massa nya spelare så skulle ni skulle må bättre av att hitta en Cruyff, dvs. någon som kan sätta upp ramar för hur det är tänkt ni ska spela och även applicera det till ungdomslagen. Era akademin besitter en enorm råtalang och er nätverk är även den väldigt bredd. Om man hade kunnat förvalta ungdomssatsningen på rätt sätt hade vi fått se fler egna produkter i Real Madrid än vad ni har i dagsläget.

Vad är din syn på att Valdano lämnar? Känns som att han var den siste fotbollsromantikern kvar i föreningen och nu kommer Mou få ännu mer friare tyglar att göra vad han vill. Med tanke på portugisens track-record i hans tidigare två toppklubbar lär detta nog innebära att det kommer dröja ännu längre innan näste cantërano får sitt genombrott i Madrid.
Cigge
2011-05-25 23:32
Barcadinho.

Herregud, lugna ner dig.

Till skillnad från er, har inte vi något grundspel att falla tillbaka på. Både på gott och ont, men visst hade det varit skönt med något slags grundspel. Jag hävdar inte att någon spelare gör Pedro eller Busquets bättre, utan att dessa två herrar passar som handen i handsken i detta spelsystem. Jag skulle till och med kunna påstå att de är världens bästa spelare, på sin position, i detta spelsystem som ni använder er av. Vem skulle kunna ta platsen ifrån dessa? Dock tror jag att några förändringar hade skett om vissa spelare hade anlänt, vilket är naturligt.

Att Di Maria har blivit bättre tack vare Ronaldo? Hur då om man får fråga? Det känns däremot som att Di Maria har varit lidande av att vi inte har haft någon stor, stark targetspelare i boxen då han ofta slänger in bollen där. Ja, Xabi och Khedira kompletterar varandra och det på ett bra sätt.

Gällande dina frågor om de skulle platsa eller inte:
Nej, jag tror inte att varken Di Maria eller Pedro hade platsat i Man Utd.
Det är bra mycket större chans att Khedira skulle platsa i både Man Utd och Chelsea än att Di Maria skulle platsa i Man Utd. Khedira är av den sortens skrot och korn. Han skulle få ut mer av sitt box-box-spel, som är hans styrka, i Premier League. Jag tror att Khedira hade fått ut mer av sin potential i Premier League än i La Liga helt enkelt.
Ska vi utgå från att det är Ancelotti som tränar Chelsea tror jag faktiskt att Pepe hade tagit plats då David Luiz inte verkar ha varit någon favorit till Ancelotti. Terry går inte att flytta på, konstigt nog.

Där fick du mina, kanske luddiga, svar. Som sagt, det är inte alltid de bästa spelarna som får spela.
Coach pep-
2011-05-25 23:31
Busquets hade till exempel varit Pirlos perfekta ersättare i Milan. Tänk er Busquets i Italien. Han skulle få göra allt han gör i Barca fast i ett dubbelt så långsamt speltempo. Det betyder att han hade briljerat dubbelt så mycket.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-25 23:31
Abbe

Jag skulle t.o.m vilja sträcka mig så långt som att påstå att när Pedro är i toppform (som i vintras) så finns det ingen annan anfallare i hela världen jag hellre skulle vilja se i Barca. Han är verkligen optimal för oss. Och med det sagt är jag övertygad om att han skulle kunna bli en stjärna var som helst annanstans. Det finns liksom inget lag som inte skulle ha nytt av hans snabbhet, presspel, avslut och förmåga att löpa rätt och smälta in i spelet.
Barcelona Larsson1333
2011-05-25 23:29
Cigge

Hur fan kan du sitta och säga att Sanchez är en bättre spelare än Pedro sådär på rak arm? Visst det kan vara så, men att få det att låta som en självklarhet anser jag bara är idiotiskt. Pedro har vunnit antal titlar där han även varit stort delaktig i de flesta, titta bara på VM.

Jag hade valt Pedro före Nani, Valencia, Park, Kalou, Sanchez, ja det är inte många jag hellre vill på Pedros plats i Barcelona, den listan är fruktansvärt kort!

Pedro är enligt mig en av världens mest underskattade spelare
Barcelona Mangi
2011-05-25 23:26
Klockren gastkronika Marcus.

Framforallt gillar jag hur du belyser betydelsen och flexibilieten som en varvning av Cesc faktist innebar, alskar nar man laser en bra kronika ifran ngn som har koll.
Coach pep-
2011-05-25 23:24
Det är ett allmänt fenomen i Sverige att folk tror att alla som spelar i Barcelona är bra bara för att de spelar i världens bästa lag. Jag vill då hävda motsatsen, att det pga vårt ytterst krävande spelsystem snarare är svårare att spela i Barca än i andra klubbar. David Villa, Zlatan, Henry, Hleb, Chygrynskiy är några spelare som antingen inte kunnat anpassa sig eller kommit helt till sin rätta i Barcelona. Räcker inte det kvittot?

Samtidigt anser jag att det finns spelare i Barcelona som är underskattade och hamnar i skuggan av Messi, Xavi och Iniesta. Busquets och Pedro som det pratats om ser bara ut som spelare i mängden i Barca, men sätt de i vilket annat lag som helst och deras storhet skulle uppenbara sig som aldrig förr. Busi och Pedro har enormt bra teknik, men vem ser inte medelmåttig ut bredvid Xavi, Iniesta och Messi? Jag tror att Busquets skulle passa perfekt i Italien t.ex. Där dyrkar man spelare som har det taktiska kunnandet som Busquets besitter. Byt ut Pedro mot Kuyt i Liverpool och skillnaden skulle bli enorm,.Liverpool skulle få en slitvarg med snabbhet och känsliga fötter. Ingen skulle sakna Kuyt.

Pedro och Busquets är inga dussinlirare som skulle ha det svårare än någon annan i andra klubblag. Dom är etablerade världstjärnor dom också.
Barcelona Abbe. - Anims Abidal!
2011-05-25 23:18
B-Guden

Då stärker jag 1.70-ligans argument med att säga att Pedro troligtvis var den bästa spelaren under semifinalen mot Tyskland. Inte så illa pinkat det heller.

Angående att Henry och Torres inte hade så bra form ändrar inte det faktum att spelarna faktiskt är just Henry och Torres. Det är tuffa namn att ställa åt sidan för en liten kille med moppe-mustasch från Kanarieöarna.
2011-05-25 23:18
Barca4eva

Förvisso inte, men han gjorde startplatsen till sin. Det fanns många andra bra alternativ som kunde fått den platsen istället för Pedro. Både i Barca och kanske framförallt i Spanien
Cigge
2011-05-25 23:16
Hetfield

Det är precis det jag menar. Jag förnekar inte att Pedro är en bättre fotbollsspelare än dessa du nämnde. Jag tycker t.ex. att Nani är en bättre fotbollsspelare än Valencia & Park, men vem har blivit petad nu när det gäller som mest? Jo, Nani. Blir förvånad om han startar i finalen mot er.

Vi säger att Sanchez byter klubb till er. En fantastisk spelare i mina ögon och en bättre fotbollsspelare än Pedro. Han hade dock aldrig petat Pedro då han passar in så mycket bättre i er spelfilosofi. Förstår du hur jag menar?

För övrigt är varken Malouda eller Kalou några startspelare längre. De spelar inte ens med yttrar och jag tror inte de skulle använda sig av det för att de hade Pedro i laget. Kan dock ha fel.

Frodo

Nu är vi här igen. Fan vad jag måste vara usel på att förklara. Man Utd och Chelsea har både sämre startelvor och trupper sett till namn än vad både ni och vi har enligt mig. Betyder det att Pedro tar plats i dessa lag per automatik? Nej, det fungerar ju inte riktigt så.

Som jag skrev ovan, så får spelare som Park och Valencia spela istället för Nani då de passar bättre in i Man Utd:s spelidé för tillfället. Det handlar inte alltid om vem som är den bästa fotbollsspelaren.

Jag måste fråga dig: Om du skulle ställa upp ett drömlag med rätt balans och så vidare så hade Pedro tagit plats med andra ord? Är det så vital du menar att han är?

På tal om yttrar. Är det någon av er som lite kort skulle kunna beskriva hur bra/dålig Di Maria är så objektivt som möjligt? Vill ni inte ta det här, så kanske ni kan svara med ett PM.
Barcelona Barca4eva
2011-05-25 23:14
1.70-ligan - Anims Abidal!

Torres och Henry hade väl inte världens form då men annars kan man hålla med.
Barcelona A.Gaudi
2011-05-25 23:10
Valdano har lämnat Real. Vilket jag tycker är lite synd. Efter Rauls avsked kändes han som den störste gentlemannen i Real, som nu får lämna efter stridigheter efter den provocerande åsikten att mourinho måste sluta svina.

Rätt trist men ska bli intressant att se vem som efterträder honom, om dom vågar ta Zidane kanske. Hursom spelar det inte så stor roll, det är ändå mourinho, som vill ha en mer engelsk managerroll, som kommer dra alla transferbeslut och Zidane skulle isåfall mer fungera mer som en "credgivande" figur.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-05-25 23:10
Cigge

Nej, jag har inte förstått dig fel.

Jag invände mot att Pedro (och även Busquets) inte hade platsat i t ex Sevilla eller andra (bättre) lag för den delen. "...men kan det kanske vara så..." skrev jag utan att anklaga, endast för att spinna vidare på ditt resonemang om "Barcas spelidé".

Det sista stycket var inte riktat mot dig, därav strecken...
Barcelona Figeta
2011-05-25 23:08
B-Guden

Hade Ronaldinho varit som bäst skulle inte Messi vara världens bästa längre. Tyvärr så håller jag inte med ditt argument. Pedro petade honom för han helt enkelt var bättre!
Barcelona B-Guden
2011-05-25 23:07
1.70-ligan - Anims Abidal!

Peta torren = som peta en div 3 spelare, hade han haft sin form så hade ju inte Pedro pettat honom, men att Pedro gick före ex lorrente Silva och dom var är ju bra.
2011-05-25 23:00
Pedro har under sin genombrottssäsong hunnit med att:

* Peta Henry
* Peta Fernando Torres
* Bli given i världens bästa klubblag
* Bli given i världens bästa landslag
* Vinna La liga
* Vinna VM
* Vinna klubblags-VM
* Göra mål i 6 cuper

Enough said. Men om någon ändå vill ha en vidare motivering till varför han hunnit med allt detta och varför han uppskattas av tränare i både klubb- och landslag, är jag beredd att dra den utläggningen också. För han har kommit hit av egen kraft, inte åkt på en räkmacka

Barcelona Barcadinho.
2011-05-25 22:59
Lite enkelt språk -

Ronaldo gör Di Maria bättre. Alonso gör Khediraa bättre och tvärtom. Iker gör Ramos bättre och Ramos gör Pepe bättre som i sin tur gör Alonso bättre. Carvalho gör Marcelo bättre som i sin tur gör Di Maria bättre på sin vänstra kant.
Och så funkar det vidare, Vissa gör mer och andra mindre men alla hjälper varandra.
----

Cigge -
Tror du att Di Maria skulle platsa i startelvan i United eller Chelsea?
Han skulle knappt gå förre Nani som sitter nu för tiden på bänken.
Tror du att Khedira skulle platsa i startelvan i United eller Chelsea?
Tror du att Pepe skulle peta David Luiz eller Terry i Chelsea?

Många frågor som vi bara kan spekulera.

Bara för att inte alla är Messi eller CR, så innebär det inte att de är medelmåttor.

Dessutom så finns det många briljanta spelare som har haft svårt att acklimatisera sig i topplag. De misslyckades i det ena laget för att lyckas i det andra. Ett fotbollslag är som en pussel, små och stora bitar som behöver passa ihop.
Titta hur många justeringar ni behöver göra i galacticos modell 2.0 för att få det att fungera tipptopp.

(ha det bra).
Cigge
2011-05-25 22:58
Mojito - Culé (un estilo de vida)

Du har verkligen förstått mig fel. Som sagt, jag verkar inte vara den bästa på att förklara även om vi kanske har olika åsikter.

Jag har aldrig skrivit att era spelare är sämre än alla andra. Det var dock två spelare jag tog upp, Busquets och Pedro, som jag är något osäker på om de skulle ta plats överallt. Det var egentligen bara en fundering jag hade.

Du har givetvis en poäng i att Busquets och Pedro gör andra spelare bättre kan passa bra in i andra toppklubbar. Däremot är jag fortfarande lite tveksam till om de skulle vara förstaval.

Konstiga resonemang får stå för dig, alla kan inte tycka lika och tur är väl det. Jag försöker se det på en så objektiv nivå som möjligt, men alla kan vi ha det svårt att se saker på ett objektivt sätt, inklusive jag.

B-Guden

Absolut, han har en fantastisk styrka i att vara lika bra med båda fötterna. Snabb är han också och det kommer man långt på, som du säger, men man kan dock inte tycka lika om allt. :)
Barcelona Afellay_20
2011-05-25 22:47
den har Angel har klubben redan värvat han ellr?
har ingen koll alls på vem han e,, kan nån beskriva lita
bruka inte lita på youtube
Barcelona Frodo
2011-05-25 22:46
Cigge

Ja, jag tror att Pedro skulle gå in i vilket lag som helst. Jag tror att han dessutom skulle passa ännu bättre in i lag som spelar kontringsfotboll. Han är snabb, teknisk, tvåfotad, målfarlig och jobbar extremt hårt. Det är omöjligt att lämna honom utanför startelvan i vilket lag som helst. Dessutom rankar jag inte startelvorna som Chelsea och United har lika högt som vår eller er. Det är givetvis tunga lag men sett till kvalitet finns det mycket mer av den varan hos oss eller er.
Annons: