/spanien/barcelona/forum/11920.aspx/spanien/barcelona/forum/11920.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Afellay_20
2011-05-25 22:47
den har Angel har klubben redan värvat han ellr?
har ingen koll alls på vem han e,, kan nån beskriva lita
bruka inte lita på youtube
Barcelona Frodo
2011-05-25 22:46
Cigge

Ja, jag tror att Pedro skulle gå in i vilket lag som helst. Jag tror att han dessutom skulle passa ännu bättre in i lag som spelar kontringsfotboll. Han är snabb, teknisk, tvåfotad, målfarlig och jobbar extremt hårt. Det är omöjligt att lämna honom utanför startelvan i vilket lag som helst. Dessutom rankar jag inte startelvorna som Chelsea och United har lika högt som vår eller er. Det är givetvis tunga lag men sett till kvalitet finns det mycket mer av den varan hos oss eller er.
Barcelona Hetfield
2011-05-25 22:44
Cigge

Pedro är bra mycket bättre än Kalou och Malouda. Han är bra mycket bättre än Park Ji Sung och Valencia. Why not?
Cigge
2011-05-25 22:40
Frodo

Tror du verkligen att Pedro går in i vilket lag som helst? Chelsea och Man Utd är tveksamt. Sedan beror det givetvis på hur laget är formerat. Jag tror inte att man bygger upp ett lag kring Pedro precis. Dock behövs sådana spelare också.

Blaugrana91

Det vill inte jag heller och t.o.m. jag kan tycka att det blir för mycket Ronaldo ibland. Jag tycker dock att Messi är i det närmaste likadan, men på ett annat sätt.

Det enda jag ville visa med antalet assist är att det inte speglar hur bra en spelare är. Det tycker jag inte att antalet mål heller gör. Di Natale är ett utmärkt exempel då jag kan nämna 50 anfallare som jag tycker är bättre, trots att han vann skytteligan i Serie A. Givetvis förstår jag att Xavi och Iniesta bidrar med annat än assist. Det var precis det jag ville komma fram till.

Jag vill att ni förstår att jag inte vill komma in och klanka ner på Busquets och Pedro. De är givetvis duktiga spelare, det är inget att hymla om. Jag kan tycka att Busquets emellanåt är underskattad rent generellt, men det vore intressant och se honom i en annan klubb än Barcelona. Pedro var väl inte direkt given under VM, men har väl på senare tid slagit sig in i landslaget också.

Det jag ville få fram var att det inte alltid är de bästa spelarna som får spela utan det beror på bra många faktorer hur en startelva ser ut.
Barcelona 1.70-ligan - Anims Abidal!
2011-05-25 22:35
Figeta

Jag hoppas Barca Aguero kommer om han själv vill hit. Annars måste vi lösa ut han och då blir han på tok för dyr. Annars tycker jag Pastore vore en klockren värvning. Han är en otroligt smart spelare som skulle fungera på alla offensiva postioner fårn Xavi och framåt. Kan ju bara gå på min känsla men jag tror han skulle bli en braksuccé i klubben. Att han dessutom fungerar så bra med Messi är ju bara ett extra plus. De brukar ha show tillsammans i Argentina.

Enligt mig vore det här en perfekt Silly Season:

IN: Botia, Angel, Pastore och Forlan
UT: Milito, Maxwell, Bojan (lån)

Forlan kanske är överflödig, men jag hade ändå inte tackat nej till den värvningen. Han skulle komma billigt och om Bojan lånas ut kanske vi skulle behöva en forward till, då Jeff går sönder titt som tätt. Isåfall vore Forlan ultimat att ha med sin rutin och klass.

Jag gillar inte heller att leka FM, men detta är en helt realistisk Silly Season. Den skulle varken spräcka budgeten eller skapa obalans i truppen. Tvärtom, det skulle innebära en rejäl förbättring på alla sätt och vis! Truppen behövs breddas lite. Spelarna mår bra av mer konkurrens om platserna och Pep mår bra av att kunna rotera mer.

Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-05-25 22:30
Cigge

Inte för att vara nån partybreaker, men kan det kanske vara så att det är just förmågan att anpassa sig till laget och göra andra spelare (ännu) bättre som påvisar att Pedro & Busquets skulle kunna spela i fler lag än bara Barca?

Jag anser att du underskattar Barcaspelarna och dömer dem på fel grunder.
Passningsspel, teknik och inställning passar in i de flesta lag om jag inte är helt fel ute.

Vänder jag på steken och tittar på Real kan jag påstå att Xabi Alonso endast passar i lag som spelar med två DM. Detta borde ju göra att Busi passar i många fler lag...

----------------------------------------

Om nu "medelmåttor" kan platsa i Barcelona, borde då inte alla lag, som tydligen har bättre spelare, spela på samma sätt som Barca - om det nu är spelidén som "gör" dem bra? Konstiga resonemang en del personer har.
Fc Barcelona en mi corazón!
2011-05-25 22:30
Jorge Valdano har fått sparken från Real Madrid efter det inte har funkat med Mourinho.
Barcelona Barcadinho.
2011-05-25 22:26
Det är svårt att bevisa om våra la masia spelare skulle passa bra i en annan klubb eller inte. De kommer förmodligen spela längre eller hela karriären i Barca, utan att kunna bevisa det ena påståendet eller det andra. Vi kan bara spekulera om Pedro, Valdes, Pique eller Busquets skulle passa i en annan klubb.
Men det spelar ingen roll. De fungerar ihop som ett lag och det räcker. Busqi t ex - det är viktigare att han har ett bra samspel med Iniesta och Xavi och de övriga, än att han skulle bli den bästa defensiva mittfältare i världen som individ.
Barcelona B-Guden
2011-05-25 22:25
Cigge

Förstår hur du menar men jag kan inte hålla med om Pedro, Snabbhet kan räcka lång + att killen är bra med med båda fötterna han kan bli livsfarlig i ett annat lag det är jag säker på.
Atlético addeh
2011-05-25 22:25
Skriver under på Frodos inlägg. Att hävda att Pedro inte skulle platsa någon annanstans än i Barcelona är bara påhitt. En spelare som Pedro är varje tränares dröm.
Barcelona Figeta
2011-05-25 22:22
Frodo

Perfekt förklarat!

Såg precis att Pastore återigen ryktas till oss. Han har unika egenskaper och kan bli hur bra som helst. Men passar han verkligen in i vårt system? Vi kör ett 4-3-3 och han är ingen mittfältare. Han är heller ingen anfallare och skulle därför inte passa in. Okej, han kan spela som central men då utnyttjar man inte hans fulla potential.

Tror Rosell antingen satsar på att värva Cesc eller en anfalls stjärna. Jag hoppas som många här gör på att Aguero värvas för att jag tror att Thiago kan göra ett genombrott nästa säsong.

Säsongen efter kommer vi nog inte få se Keita kvar i vår tröja. Villa har blivit äldre och kan också säljas, Afellay kanske lämnar om han inte bättrar sig nästa säsong, Xavi är ett år äldre och kanske inte håller lika bra. Därför tycker jag det passar bättre att Cesc värvas nästa silly season.

In: Aguero,Botia,Angel
Ut: Bojan(lån),Milito,Maxwell,Jeffren?

Detta är en realistisk Silly Season och inte som vissa här när dem drömmer om 2-3 crack värvningar.
Cigge
2011-05-25 22:22
Criff -Llourinho

Det är väl inte så konstigt då det spanska landslaget har valt att fokusera på det spelet ni levererar. Jag tycker inte det bevisar på något sätt att Busquets är en bättre fotbollsspelare än t.ex. Xabi, som i och för sig också är startman, men jag har fått känslan av att Busquets numera går före i rankingen.

Essienesque

Förstå mig rätt nu, men alla spelare passar inte in överallt. Det spanska landslaget spelar som sagt på ett likvärdigt sätt som ni gör. Ni har varit oerhört framgångsrika på senare år och då är det ju inte så konstigt att man får vidare ert spel till landslaget. De är absolut inga dåliga spelare, för man startar inte i Barcelona och det spanska landslaget om man inte är duktig. Dock tycker jag att det finns ett flertal bättre fotbollsspelare, totalt sett, som är bättre.

Självklart kan flera av era spelare dominera på andra håll också, men just Pedro och Busquets tror jag skulle ha större problem än t.ex. Pique, Mascherano, Xavi, Iniesta, Villa & Messi som skulle ta plats och göra det bra i så gott som varje storklubb. Det finns bra många spelare som är nyckelspelare i sina klubbar, men som ändå inte får spela i landslaget då spelsystem och spelsätt ofta skiljer sig.

A.Gaudi

Precis, Pedro är på ett ungefär er Kuyt. Jag märker att jag emellanåt har svårt att förklara hur jag menar. Kuyt är däremot ovärderlig för sitt Liverpool, även om jag inte riktigt tycker att Pedro är så ovärdelig för er så passar han in helt perfekt hos er. Busquets och Pedro är bra lagspelare, men oerhört mycket hänger på vilket spelsystem och spelsätt som används.
Barcelona Trippeln
2011-05-25 22:18
Pedro har gjort fler mål mot Madrid än vad Ronaldo har gjort på på Barca, var det någon som sa att Pedro inte platsar? Patetiskt!
Barcelona B-Guden
2011-05-25 22:12
Pedro dåligt i Andra lag ?
Nej jag tror han skulle kunna passa i många stora lag pga av sin snabbhet och många lag gillar ju att slå långbollar på snabba spelare. Så pedro tror jag hade kunnat bli ännu större i nåt annat lag faktiskt, Sedan Busquet svårt att säga faktiskt, Men han gör det grymt i både Landslag och klubblag.

Han är ju ingen fysik spelare som de flesta DM brukar vara,,,
Barcelona Blaugrana91
2011-05-25 21:58
Cigge

Jag orkar inte med någon lång diskussion gällande Ronaldo och Messi, men som sagt jag står fast vid min åsikt att Ronaldo ibland kan verka vara större än själva laget.

Sen vad spelar det för roll om Xavi och Iniesta gjort färre assits denna säsong? Messi har ju bidragit med dem flesta som sagt, spelar väl ingen rolll vem som gör dem, bara någon gör det liksom?
Xavi och Iniesta bidrar ändå med mycket annat till spelet.

Sen hoppas jag du skämtar när du säger att Pedro inte skulle ta en startplats i Sevilla och att Busquets inte skulle ta en plats i någon annat topplag i Europa?

Pedro är enomt underskattad, killen sliter som en galning i varje match och är dessutom en utmärkt målskytt, dessutom är han galet snabb.

Gällande Busquets är han också underskattad, klubbar som United och Chelsea har velat ha honom, så vadå inte platsa i något annat topplag i europa?
Han förpassar ju dessutom Xabi Alonso till bänken i landslaget....
Barcelona Frodo
2011-05-25 21:57
Jag skulle inte säga att Pedro först och främst är en slitvarg. Folk underskattar hans teknik för att han jobbar så hårt. När Pedro fick göra debut i a-laget så fick man se en ruskigt snabb trollerigubbe med massa tricks. Han har dock lagt av med sånt där allteftersom och det är därför han är så bra nu. Han är oerhört teknisk och kan driva, ta emot och passa boll med båda fötterna. Kolla på hans förstatouch och jämför med många andra toppanfallares i Europa så märker man att det inte är många som har en bättre.

En sån som Kuyt får bollen 1 meter ifrån sig när han ska ta emot den. Pedro får den limmad på fötterna och bör därför inte bara klassas som en slitvarg. Att han jobbar och sliter så fruktansvärt mycket samtidigt som han blivit klokare med och utan boll gör honom så bra. Han skulle gå in i vilket lag som helst i världen. Det spelar ingen roll om han spelar till höger eller vänster då man knappt vet vilken fot som är hans bästa.
Barcelona Barcadinho.
2011-05-25 21:52
Spelarna från Barca matade Eto'o med passningar för att han skulle vinna Pichichi för några år sen. Kanske inte lika extremt som med CR, men det förekom då.
Inte så konstigt egentligen.
Barcelona Barca4eva
2011-05-25 21:51
Lost Art Of Murder

Direkt från SVT Text:

Argentina - Paraguay 3 - 1 21:00

(Argentina) Hauche 9
F.Fernandez 36
Hauche 44

(Paraguay) Zeballos 14
Barcelona A.Gaudi
2011-05-25 21:47
Fast nu underskattar du Pedro. Jag skulle säga att Pedro är barcelonas Kuyt. han är kanske inte riktigt lika teknisk och klinisk som sina lagkompisar men han sliter mer än allihop tillsammans och är väldigt smart. Han kommer ofta på returer och skapar utrymme för dom andra genom sina löpningar.

Jag var själv skeptisk till pedro från början, men han bidrar med så mycket man inte lägger märke till. Han skulle göra bra ifrån sig i alla lag då dessa kvaliteter alltid är uppskattade. Fast jag skulle tro att han såklart inte var lika uppskattad om han spelade i sevilla. det krävs mycket för att slitvargarna ska uppmärksammas i mindre lag.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-05-25 21:45
Cigge, i spanska landslaget tar dem båda 2 plats? :P
Lost Art Of Murder
2011-05-25 21:45
Någon som har målskyttarna i Argentinas match mot Paraguay?

Spelar Baskiens landslag just nu? Mot Estland. Intressant
Barcelona Essienesque
2011-05-25 21:44
Cigge

Finns inga belägg som helst i världen för att påstå att en spelare som startar i världens bästa klubblag och världens bästa landslag, skulle ha svårt att ta plats i Sevilla. Detta gäller både Busquets och Pedro. Det är befängt att tro att Barcelonas system är anledningen till att spelare "ser" bra ut, utan att faktiskt vara duktiga.

Det är även rätt naivt att tro att spelare som passar i Barcelonas fotbollsmodell inte skulle passa i andra klubbar. Eto'o är bara ett exempel på en anfallare som passade som handen i handsken i Barcelona, men samtidigt gör ett minst lika bra jobb i Inter.
Cigge
2011-05-25 21:44
Blaugrana91

Om vi säger så här. Hade ni inte haft någonting kvar att spela om, som lag, och Messi hade haft chansen på att vinna Guldskon så tror jag alla dagar i veckan att Villa, Pedro, Iniesta och Xavi hade matat Messi med passningar. Precis så såg det ut för vår del. Att det sedan gick så enkelt att göra så många mål som han gjorde är en bedrift i sig. Så gott som alla klubbar vill att sin målspruta ska vinna titeln, om spelaren har chansen och laget inte har något särskilt att spela om.

Sedan kan jag tycka att vissa spelare söker Ronaldo för ofta. Jag tror att både Real Madrid och Barcelona, som lag, skulle må bäst av att ha flera spelare inblandade i offensiven.

Angående Messi har han tagit på sig ett, enligt mig, för stort ansvar. Han vill numera göra allt och gör det i och för sig fantastiskt, men jag tror att ni tappar på det i längden. Genom att titta på antalet assist kan man få en helt fel bild av en spelare. T.ex. så har Di Maria gjort 16 assist i år, medan Iniesta gjort 4 och Xavi 7.
Cigge
2011-05-25 21:32
Hetfield

Kan först börja med Pedro. Pedro är duktig, absolut, men han blir ju bättre än vad han egentligen är om du och ni andra förstår vad jag menar, i ert spelsystem. Han är inkörd i spelsystemet och passar som handen i handsken i ert spelsätt. Hade Pedro spelat i t.ex. Sevilla hade han haft svårt att ta en plats tror jag. Busquets är en annan som är gjuten på sin position hos er. Jag vet inte om någon överhuvudtaget hade gjort det bättre än honom i den roll han har hos er. Dock tror jag att Busquets hade haft svårt att ta en plats i flera topplag runt om i Europa.

Ballon d'Or betyder inte allt, även om den säger en hel del om spelaren i sig. Jag tycker media, fans och vad det nu är lägger för mycket energi på just målen. Jag kan ofta tycka att en framspelning är finare en själva avslutet i sig. Det som talar emot att Özil vinner Ballon d'Or framöver är hans osjälviskhet. Han har ett bra skott och kan avsluta, men passar hellre. Pastore har inte Özils passningsfot, men gör desto fler mål. Jag tror ändå att Özil ligger närmare en Ballon d'Or-titel än Pastore då han spelar för Tyskland och Pastore för Argentina. Skulle Tyskland vinna ett stort mästerskap ligger Özil nära till hands för att vinna titeln. Pastore kommer alltid att ha Messi framför sig, om Argentina skulle ta hem en titel.
Barcelona Barca4eva
2011-05-25 21:12
Blaugrana91

Jo, det är klart. Men som lag hade de väl inte så värst mycket att vinna? De fortsatte lagspelet och försökte, lite mer än så kanske, även få Cristiano att sätta lite baljor för att han ska få sitt pris. Enligt mig är det bara schysst, deras säsong var ju trots allt "över". Men vi kanske tolkar det på ett annorlunda sätt :P
Barcelona Blaugrana91
2011-05-25 21:08
Barca4eva

Ja visst, men dem gör det för Ronaldo inte för själva laget inte sant?
Barcelona Barca4eva
2011-05-25 21:06
Blaugrana91

"När alla i laget kämpar som galningar för att han ska få vinna skytteligan så kan man ju börja fundera..."

Då är de väl bara schyssta?
Barcelona Blaugrana91
2011-05-25 21:03
Cigge

"Blir Messi större än laget får ni problem. Likaså om Ronaldo skulle bli större än oss."

Vill inte starta något tjafs eller nåt, men Ronaldo är väl redan större än laget?
När alla i laget kämpar som galningar för att han ska få vinna skytteligan så kan man ju börja fundera...

Gällande Messi så vet alla att han sätter laget i första hand, bara kolla alla framspelningar han gjort denna säsong. Messi har denna säsong många gånger valt att spela fram någon annan istället för att själv gå på skott.
Barçelonista!
2011-05-25 20:44
sitter och nostalgi laddar lite inför lördag med enormt känslofyllda youtube-klipp, någon som har någon bra youtubelänk att dela med sig av?
Cigge
2011-05-25 20:44
L.A.M Nr 10

Angående att Özil varit dålig i alla möten mot er är kanske inte så konstigt. Özil ska spela offensiv fotboll, det är därför han har gjort det så bra i alla andra matcher än mot er, då vi spelade en defensiv fotboll.

Vi, Real Madrid, ska spela offensivt, även om det är en balansgång mellan offensiv och dumdristig, så är det så vi ska spela. Özil har fått agera tillbakadragen ytter i de matcher han fått spela mot er och det är väl inte direkt hans styrka. Med den taktiken ska han inte starta då det finns bra många bättre alternativ.

Får vi se en "normal-offensiv" från vår sida kommande säsong är jag säker på att Özil kommer att prestera. Även om han mer eller mindre fått en stämpel på sig, något felaktig enligt mig, att han är som sämst när det gäller.
Annons: