/spanien/barcelona/forum/119.aspx/spanien/barcelona/forum/119.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barclasico
2016-10-23 17:24
neymar JR

Pedro är ruskigt bra idag!
Barcelona neymar JR
2016-10-23 17:22
Conte*
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona neymar JR
2016-10-23 17:21
Mourinho blir avklädd av konte, Chelsea spelar bra fotboll. Något jag aldrig trodde jag skulle skriva.
Barcelona Kröjff
2016-10-23 17:00
@El Pistolero #9:
Sista stycket i det det inlägget dröjer sig kvar och får mig att tänka på en viss Mohammad Ali. I sin prime var Ali en ren fröjd att skåda med sin boxning, när han rörde sig på fjäderlätta fötter och dominerade matcherna från början till slut, med sina blixtsnabba slagserier och den oefterhärmliga förmågan att alltid undvika motståndarnas försök till träffar, med sin blotta avståndsbedömning. Ren och skär konst. Men i den klassiska återkomsten som obestridlig tungviktsmästare mot den då "oövervinnlige" slagmaskinen George Foreman, fick den smått balettliknande konstarten stå tillbaka för taktiska manövrar i dess ställe. Ali var långt ifrån sitt graciösa jag och i direkt strid med sin tränares direktiv, så undvek han inte att bli uppträngd mot ringrepen. Utan tvärtom lät han sig fångas in av Foreman i hörnorna. Som i övertron på sin egen oövervinnlighet, gick för knockout från första början. Otroligt förenklat kan man sammanfatta det följande scenariot, med att Ali lät Foreman slå sig trött i drygt sju ronder, för att i den åttonde och sista sänka sin antagonist med en snabb mycket välriktad kombination som definitivt avgjorde "the rumble in the jungle". Jag vill nog mena att Messi idag motsvarar den där avgörande kombinationen. Och att det "vi" gör idag (igår), inte alls liknar det vi gjorde för några år sedan. Vill man se skymten av fotbollens motsvarighet till den dansande Mohammad Ali i sin glans dagar,så måste man tyvärr istället ta sig en titt på Manchester City. Såg nyligen andra halvlek mot Southampton och "shity" har redan blivit "pritty under Peps ledning, på väldigt kort tid. Visserligen två förlorade poäng. Men förhoppningsvis också många vunna hjärtan hos sanna fotbollsälskare. Som fortfarande föredrar vackra kombinationer framför snabba "knockouts".
Barcelona El Pistolero #9
2016-10-23 16:35
Känns som Cityspelarna tabbar sig enormt defensivt nuförtiden. Tycker synd om Pep. Vad fasiken gör Stones när han passar Redmond fri? Jag är väldigt imponerad av Southampton dock. Otroligt bra lagspel där alla krigar för varandra, se o lär Barça!
Barcelona Cule4life
2016-10-23 16:30
@Blaugrana91:

Goda nyheter som ja tyvärr missa. Mitt internet var helt urform igår plus massa annat runt om.
Barcelona neymar JR
2016-10-23 16:23
5 raka utan vinst
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2016-10-23 15:03
Kommentatorn mellan City - Southampton har ffa inte fattat att Citys mål blev bortdömt av domaren för offside, 4 min har gått.
2016-10-23 14:35
Kom nyss på att Iniesta missar El Clasico. Fan vad illa! Sen City och Sevilla på bortaplan utan Piqué, Alba och Iniesta? Väldigt trevligt må jag säga!
Barcelona Mdawg
2016-10-23 13:51
Fuerza

Sett att du fått utstå en hel del mothugg.

Så måste bara få skriva även min synpunkt. Jag måste få berömma dig för dina inlägg senaste dygnet, några av de intressanta inlägg som prytt vårt forum senaste dygnet, som även bemöter väldigt viktiga punkter som hände under och efter matchen som jag finner väldigt intressanta.

Det uppskattas iallafall från min sida. Tack!
Barcelona Barcadinho.
2016-10-23 13:40
Gio Style.

Himla kul att läsa om ditt besök. Jag vill veta mycket mer, men jag ska inte tjata.
Du får berätta mer nästa gång du åker :-)

Gick du hela Diagonal med en 8-årig? Vilken kondition ! Din grabb är en idrotts grabb.

Så smart att göra resan till en tradition. Vi har också bestämt samma sak. Jag har tre barn och resan har blivit som en julklapp el konfirmations present. Vi har åkt hela familjen bara två ggr för det blir dyrt. Jätte mysigt att åka med bara ett barn i taget så att han/hon får hela uppmärksanhet i tre dygn. Jag har åkt också med två barn ibland och det sista var kvar hemmea själv med mamma. Också speciellt. Sist åkte jag bara med frugan, fördel med stora barn...P

Som du skriver, det är bara att gå runt mycket. Så vackert. finns arkitektur, torg, berg, strand, parker, marknader o bästa fotbollen.
Tapas passar också prefekt för man har inte så stor lust att äta jäkla mycket på en gång och blir trött. Små rätter på många små platser. det är bästa för mig.
Vi försöker spara pengar till våren, gå trögt, bara 3500 spänn än så länge :-(
Barcelona Blaugrana91
2016-10-23 13:10
Cule4life Du är medveten om att Roberto är tillbaka? Han spelade hela matchen igår.
Barcelona LennyRomario
2016-10-23 12:31
@Fuerza:
Precis. Ditt tjat om Barcas första mål är enligt din egen definition propaganda. Vad är det som gör att det är så viktigt för dig att få fram att det inte är offside (vilket det såklart är)?
Barcelona Gabriel
2016-10-23 12:13
Santiago Cazorla Tack för det. Såg ut som att han hade kul mot Arsenal igår.
Barcelona Santiago Cazorla
2016-10-23 11:37
@Gabriel:

Här.
Barcelona Los Andres
2016-10-23 11:10
Förresten ni som bara höjde Gomes till skyarna utan att kritisera honom bör kolla på första målet igen. Vart är understödet till backlinjen? Han joggar tillbaka och lämnar Munir helt fri. Där är det hans jobb och markera när han ser att Busquets klev fram tidigare, snabbt tillbaka och markera andra ytan! Dessutom känns Rafinha som ett bättre alternativ än Gomes. Andre känns väldigt tam, tar inte egna initiativ..
Barcelona zigazaga
2016-10-23 08:04
En annan som spelade igår just mot Arsenal var Victor Valdes. Han höll nollan, gjorde några bra räddningar under matchen. Jävligt kul att se att han lever! Hoppas han tycker det är kul, kommer följa Middlesbrough lite mer numera när både Adama och V.V lirar där.
Barcelona Gabriel
2016-10-23 07:39
Om någon sitter på individuella highlights på Adama Traore så får de gärna länka de i länktips här inne. Är fortfarande besviken över att han lämnade och har kvar hoppet om att han en dag återvänder. Vill gärna se vad han uträttade mot Arsenal igår.
Barcelona DM1982
2016-10-23 06:53
[QUOTE=El Pistolero #9]Officiellt: Iniesta borta 6-8 veckor. [/QUOTE] Lång tid men mycket kortare än vad jag trodde. Det som oroar lite är alla andra skador på viktiga spelare.
Barcelona Cule4life
2016-10-23 06:44
Skadade : Pique Alba Iniesta Rafinha Turan Cillisen Roberto

Tillgängliga: Stegen Macherano Umtiti Mathieu Digne Vidal Busquets Rakitic Gomes Denis Messi Suarez Neymar

Set här ser inte bra ut. Man får fortfarande ihop en bra startelva med en något skakig backlinje. Vi behöver få tillbaka Roberto Turan Rafinha ganska omgående. Iniesta Alba Pique blir borta över 1 månad drygt om man förstått det rätt. Finns det ingen från B-laget som kan gå in och göra det bra ? Vi är inte vana med så många skador då vi har varit väldigt skonade från sådant.
Barcelona Gio Style
2016-10-23 02:56
grande jw

Givetvis förstår jag att det beror på det. Men det var trots allt väldigt många turister i rörelse denna vecka och då är vi ändå inne i oktober. Och vad jag hört av bekanta så har det vart bra med turister hela oktober och inte enbart denna. Säger detta för att man inte ska tro att det endast berodde på CL-matchen :)

Med det sagt känns 2 dagar i veckan... ja lite väl sydländskt, lite väl slappt :)
Noterade också att det var annorlunda under sommaren, men inte ens då var det mer än 3 dagar i veckan (fontänen), vilket ändå känns rätt sjukt.
Barcelona grande jw
2016-10-23 01:55
Gio Style,

Kul att läsa om din upplevelse. Angående öppettiderna du blev förvånad över. Det har med hög och lågsäsong att göra. Tivolit är lite som Liseberg och Grönda Lund, dvs öppet många timmar, hela veckan, när det är turistsäsong. Samma sak med ljusshowen. Tror den är runt 4 dagar i veckan under sommarhalvåret. Sånt avtar med att hösten tar plats.

Något jag rekommenderar alla culés att göra när de besöker Barcelona för att ta in kulturen och komma så nära supportrarna som möjligt. Gå på basket! Extremt bra stämning i Palau Blaugrana och hejarklacken är vid vissa tillfällen öronbedövande. Kan verkligen rekommenderas och är oftast ganska billigt.
Barcelona Gio Style
2016-10-23 01:12
Barcadinho.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag aldrig i mitt liv skrivit en reseskildring, så det är högst tveksamt att jag får fram det på "rätt" sätt osv :)

Men resan var riktigt mysig. Vi promenerade i snitt 1.5 mil per dag, vilket är väldigt mycket med tanke på att min son är åtta år gammal.
Blev tapas, frukost och tilltugg på El Mercat de Boqueria och skön brunch på Brunch and cakes. Massa godsaker dvs. Lite pokemonjakt klämde vi också in så att sonen skulle orka promenera längst hela Diagonal :)

Jag var lite tveksam om han skulle orka sitta och kika på matchen i 90 minuter men det var inget problem. Han sjöng med ramsorna som nya klacken körde. Riktigt bra jobbat av de som står där faktiskt, de sjunger KONSTANT! Problemet är att läktarkulturen är annorlunda, "vår" sida sjöng med alla ramsor men endast en "runda". Så det blev endast tryck en gång per ramsa, för sedan forsatte endast klacken att sjunga några rundor till som man bör när man sjunger ramsor. Publiken håller förövrigt andan varje gång ter Stegen tar lite tid på sig med bollen, ganska underhållande faktiskt :) Neymars bolltapp är också en topic på läktarna. Sonen blev dock väldigt glad när han satte sitt mål. Kan tänka mig att hans superstar-aura och look tilltalar många barn.

Något jag underskattat är dessutom Iniestas defensiva jobb, han har tuffat till sig rejält, drar sig inte för att gå i klinch och är snabb i pressen. Intressant att se rörelsemönster på ett helt annat sätt än via TVn.
Neymar och Suarez tog tydliga diagonallöpningar varje gång ter Stegen skulle lyfta bollen för att utnyttja ytan bakom Citys backlinje och för att få backlinjen ur position. Kul att få en helt annan överblick.

Angående Barcelona som stad annars:
Blev förvånad över är olika sakers öppettider. Vi ville besöka tivolit i Tibidabo men de har endast öppet lördagar och söndagar. Detsamma gäller den magiska fontänen som bjuder på ljud och ljusshow. 1.5h och endast på helgen. Riktigt synd faktiskt.

Men en riktigt bra resa. Tog Kategori 2 biljetter på andra ring bakom målet. Inte alls missnöjd med platserna men kommer i framtiden att ta dem som är lite billigare i första ring bakom målet, gärna vid hörnflaggan. Känns som optimala platser för dem som vill va så nära som möjligt. Ska göra detta till en årlig tradition med honom, minstingen är 2 år just nu så han får vänta ett par år till innan han får följa med :)
Barcelona Reymar
2016-10-23 01:04
@El Pistolero #9:

Kan mycket väl vara så att det har med taktiken att göra där Spanien spelar med flera mittfältare och en hög press och där kommer Busquets till sin rätta. Men det förklarar fortfarande inte varför han är så bedrövlig i Barca tröjan där han gång på gång slår bort väldigt enkla sidledspassningar och blir enkelt passerad på mitten som en kona och borde ärligt talat fått sitt andra gula redan i första halvlek. Nej dags för honom att känna på bänken och förhoppningsvis höjer han sig.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2016-10-23 01:04
@El Pistolero #9:

Busquets har gjort sina bästa säsonger under Lucho, speciellt förra säsongen. Varför är vissa här så jävla envisa med att ge Lucho skit för allt? Det är väl klart att ni någon gång får rätt när ni varje match missunnar tränaren vinster, det går inte att vinna alla matcher.

Men ni som säger att individuella prestationer har gett oss en trippen och en dubbel kan inte ett skit om fotboll. Vi har haft 3-4 tränare som har låst fast våra kreativa spelare långt ut på kanten och raderade bort djupledsspelet ur Barcas ideologi, åtminstone för er som tror att Barca alltid spelat som vi gjorde under Pep under 2 säsonger av klubbens över 100 år gamla historia.

Att spela med 3 centrala anfallare större delen av matchen hade vi behövt även med Henry, Etoo, Messi men också när Zlatan och Villa var med. Villa låstes också ut på kanten.

Lucho har gjort mer positiva ändringar än negativa. Jag underar vem ni hellre vill ska leda klubben än en gammal kapten som tränat B-laget och redan vunnit 5 tunga titlar?
Barcelona Fuerza
2016-10-23 00:54
@Katalano:

Propaganda? Propaganda är att ge en felaktig bild av verkligheten. Jag motsätter mig propagandan som sprids. Men jag är färdig för idag. Synd att du missförstod innehållet. Det är ett viktigt tema - jag lägger bara fram information som kan användas som diskussionsmaterial.

Bona nit.
Barcelona Katalano
2016-10-23 00:49
Fuerza

Detta är Barcas forum, inte Reals. Jösses vad du tuggar på. Du diskuterar inte ens, du slänger ut din egen propaganda...
Barcelona Katalano
2016-10-23 00:48
@El Pistolero #9:

Wow. Spännande att läsa om Adama och vilken speed. Walcott, Henry, Bale och Ronaldo, släng er i väggen.
Barcelona Fuerza
2016-10-23 00:47
Ännu situation som påvisar Mallenco's favorisering av Valencia.

Enzo Peréz (som inte ens fick gult kort för att ha skadat Iniesta) tar bollen tydligt med händerna ovanför huvudet precis som Bravo gjorde i helgen.

Se minut 43:48 i matchen (44:58 i klippet).

Resultat: INGA konsekvenser. Enzo Peréz får fortsätta härja fritt som en gris.

Mallenco bedömer att Barca har "fördel" av situationen. Spännande att Busquets får ett gult kort för en enkel tröjdragning. Det räknades som kontringsläge? Varför gör inte detta det?

Inte meningen att mata sönder er med denna information men jag står bakom mitt Barca när jag har fakta och visuella bilder till förfogande att motbevisa alla lögnare som försöker vinkla matchen till något den inte var. Låt er inte luras. Vi vet hur propagandamaskinen fungerar från deras håll. Avundsjukan har funnits där i 13 år nu allt sedan Ronaldinho anlände till klubben.
2016-10-23 00:47
Reymar Busquets fel? Förklara då gärna för mig varför han alltid är bäst på plan i Spaniens landslag?
Annons: