/spanien/barcelona/forum/11825.aspx/spanien/barcelona/forum/11825.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-06-03 16:30
Man blir orolig över att höra massa flyttrykten om Thiago. Varför försöker de katalanska tidningarna pusha ut honom?

Nåja, man får hoppas på att det är skitsnack och att Cesc stannar där han är samt att Thiago blommar ut i Barcelona.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Sergio Busquets, King of London
2011-06-03 16:30
Bra inlägg av tarrak.

Keita behövs enligt mig i truppen. I svåra bortamatcher kan ibland hans spelstil passa in och han är lämpad för att starta. Att han sedan får lite för mycket speltid är en annan sak.

Naturligtvis kommer Thiago få väldigt lite speltid om Cesc kommer. Han är då bakom tre världsklasspelare och en som behövs i vissa matcher och är en av Peps favoriter. Om inte Xavi och Iniesta drabbas av långtidsskador så får han, om Fbaregas värvas, otroligt lite tid på banan, max 10 matcher totalt.

Slutsats: Cesc kan stanna i Arsenal, Thiago är vårt nästa spelgeni.
Barcelona tarrak
2011-06-03 16:14
För att illustrera hur jobbigt det skulle vara för Thiago att få någon regelbunden speltid om Cesc skulle komma är det bara att tänka enligt följande. Barcelona spelar ca 60 tävlingsmatcher per säsong och man har två centrala mittfältspositioner. Detta ger 120 "starter" för mittfältarna att slåss om. Xavi och Iniesta är givna och spelar garanterat två av tre matcher vilket innebär 80 starter. Värvas Cesc för €30-€40 miljoner så vill man självklart ge honom en chans att spela in sig i laget och visa vad han går för. Ett absolut minimum bör ligga på 25 starter. Då har vi 15 starter kvar för Keita och Thiago att slåss om och då Pep anser att laget behöver Keitas annorlunda kvaliteér så kommer han vara mån om att hålla igång maliern, precis som övriga säsonger.

Kontentan av detta är att om Barca inte råkar ut för några allvarligare skador så har vi max 5 starter över till Thiago. Visst, sedan tillkommer även en hel del inhopp, men inte ens där lär han ligga speciellt bra till. I mina ögon kan det omöjligen finnas rum för både Thiago och Cesc och jag skulle ha full förståelse för om den förstnämnde skulle se sig om efter andra alternativ för att undvika att bli en ny Canales.
Barcelona Hetfield
2011-06-03 16:06
Då kan vi enas om att det är Keita som är problemet här, inte Cesc. Om det är Cesc och Thiago som vore bakom Xavi och Iniesta så skulle det funka alldeles utmärkt. Det hela beror på hur mycket speltid Keita får nästa säsong, ska han få spela fler matcher än Messi igen så kommer det att bli problem.
,Sami
2011-06-03 16:04
Nu börjar det hända saker.
Barcelona and Udinese could next week meet to discuss the situation of Alexis Sanchez and to decide if he'll join Barcelona. [sport]
Atlético addeh
2011-06-03 16:03
H.Alavi

"Skulle Cesc värvas in och Thiago lämnar så skulle jag inte klandra honom. Han gör det som är bäst för honom."

Co-sign.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-06-03 16:02
Att blomma ut är definitivt mycket svårare om man har Xavi, Iniesta, Keite och kanske även Fabregas före i kön. Skulle Cesc värvas in och Thiago lämnar så skulle jag inte klandra honom. Han gör det som är bäst för honom.

Sedan kommer det självklart komma upp en massa skit om han att han lämnade för pengarna osv. Jag tror inte att Thiago stannar om Cesc värvas in. Han får den typ av position i klubben som Bojan har nu. En jobbig sådan. Få chanser att visa upp sig.

Även JDS blir drabbad om Cesc spelar i Barcelona.
Atlético addeh
2011-06-03 15:52
el Flaco

Vi får väl helt enkelt acceptera att vi tycker väldigt olika i den här frågan. Jag vill inte ha Rossi, du skulle inte ha något emot värvningen.

Hetfield

"Om Thiago är bra nog så kommer att han blomma ut, det kan jag garantera."

Tror du Thiago blommar ut om han har Xavi, Iniesta, Fábregas & Keita framför sig i hierarkin? Tänk till lite nu. Man måste få speltid för att blomma ut, det är ingenting man gör på träning.

Även om Xavi eller Iniesta skulle bli skadad ser jag hellre Thiago än Cesc. Om det går åt pipsvängen, fine, men då är Thiago inne i hetluften på allvar och allt dåligt för något bra med sig. Sedan kan man inte ha i snudd på lika bra spelare på bänken som i startelvan, det är bara dyrt. När Fábregas, enligt mig, inte ens är självskriven startspelare när Xavi lägger av blir det ännu dummare, men det är ju bara vad jag tycker. Jag vet att du är dökör i Cesc och tror att han kommer ta över efter Xavi och göra det med bravur.
Barcelona haeger
2011-06-03 15:47
Hetfield

Om Busquets kan gå in och starta i en CL final sin första säsong i A-laget i en såpass viktig position som pivote är, så tror jag även Thiago kan göra det som offensiv mittfältare med Iniesta eller Xavi bredvid sig.

Men både du och jag vet att det aldrig lär hända eftersom Keita går före, i alla fall just nu. Man vet aldrig hur Thiago kommer utvecklas under säsongen, han kanske är mer än redo för att vara första alternativ bakom Xavi och Iniesta i april-maj nästa år.
Om inte så har vi både Keita och Afellay som kan spela där.

Fernando Gago - King Of Barcelona

Willians kontrakt går ut efter nästa säsong, så jag tror inte de kommer begära såpass mycket.
Barcelona comprende
2011-06-03 15:47

Någorlunda?! Inte 30-50 som Kun, Rossi, Sanchez
2011-06-03 15:45
Billig? Shakthar kan väl ta ut exakt hur mycket de vill för honom då deras ägare är snuskigt rika. Under 20m för honom är nog inte möjligt.
Barcelona comprende
2011-06-03 15:44
Om man ska reflektera över vilken typ av spelare man vill ha så är William ( shaktar ) det enda som dyker upp i huvudet. Bra en mot en, jobbar för laget, ung, snabb, någorlunda billig och bra speluppfattning. Han har erfarenheter från Cl, han skulle acceptera en bänkplats.
Barcelona Hetfield
2011-06-03 15:30
haeger

Jag tror att det råder en allmän överskattning när det gäller talanger. Om Xavi eller Iniesta skulle bli skadade när det är dags för CL eller t.ex: el clasico så är inte Thiago redo för det. Cesc är däremot en klar stjärna, en färdig produkt som kan prestera.

addeh

Jag ser det inte som antingen eller, båda kan spela i samma lag. Om Thiago är bra nog så kommer att han blomma ut, det kan jag garantera. Men om Thiago och hans pappa ska börja kräva dittan och dattan så kan de go f*ck themselves. Period.
Barcelona el Flaco - "Luca Brasi sleeps with the fishes"
2011-06-03 15:19
addeh/

Jag tycker inte att Rossi är enbart en bra avslutare. Han har mycket boll i sig och är en smart anfallare, både när det gäller att hitta ytorna bakom motståndarnas backlinje och hur man ska använda sig av sina lagkamrater för att komma till de rätta lägen. Nu kanske det låter som att jag dreglar över Rossi, men så är inte fallet. Säger bara att jag förstår syftet med ett sånt köp. Det viktigaste är dock att vi inte betalar överpris för varken Rossi eller någon av de andra anfallsalternativen.
Atlético addeh
2011-06-03 15:15
Hetfield

Om man har en juvel i ungdomsakademin som har potential att bli bättre än Cesc, är det då korkat att satsa på honom och strunta Fábregas? Nej, det är fullt logiskt och bättre på alla sätt och vis. Inte minst ekonomiskt men förhoppningsvis också i längden sportsligt.

Co-signar det haeger skrev om Cesc & Thiago.

el Flaco

Det låter som att du tror jag bara vill ha in en trollgubbe, vilket inte riktigt är fallet. Jag vill ha en anfallare som är duktig en-mot-en, men också, som du är inne på, är duktig i passningsspelet och kan kombinera med medspelarna. Rossi är sista länken i Villarreal, den som avslutar.
2011-06-03 15:09
haeger/

Co-sign.
Barcelona haeger
2011-06-03 15:06
Hetfield

Man ska ju inte resonera på det här sättet: "Vi köper inte en till mittfältare för Thiago's skull, han kanske blir sur".

Utan på det här sättet: "Vi köper inte en till mittfältare för att vi inte behöver en till eftersom vi har Thiago".

Förstår du?

Vad ska vi med Cesc till? Helt ärligt, Thiago kommer helt klart vara en bra backup till Xavi och Iniesta.

Och sen ni som klagar på Rossi ryktena, och hellre vill se en spelare som är en teknisk lirare som gör sin gubbe och som bryter mönstret.
Har ni aldrig tänkt på att Pep kanske inte vill ha en sån spelare? Han kanske vill ha en liknande spelartyp som Villa som kan gå in och göra hans jobb när Villa inte spelar.
2011-06-03 14:59
addeh/

Som du är inne på beror det på vilken typ av anfallare man vill ha in. Om du eftersöker en dribbler finns det betydligt bättre alternativ än Rossi. Jag däremot skulle vilja ha in en anfallare som kan kombinera med de övriga i laget, släppa bollen på ett tillslag, ta en ny position och gå på djupled. Där skulle italienaren vara bättre lämpad. Allt beror på vad Pep vill ha in.
Barcelona Hetfield
2011-06-03 14:55
addeh

Det är väl fan minst lika korkat att klubben ska sluta värva mittfältare bara för lilla Thiagos skull, fattar du själv hur egoistiskt och korkat det låter? Nej fan, jag klarar inte av sånt.
Atlético addeh
2011-06-03 14:54
el Flaco

Får man Rossi för en tia (okej, lite mer) så vore det väl inte helt IQ-befriat, men jag kan fortfarande inte se logiken i en sådan värvning. Det jag eftersöker är en spelare som är målfarlig och som kan ta sig förbi sin gubbe. Visst, Rossi är målfarlig, även om han gör 30% av sina mål från straffpunkten, men någon dribbler än han inte och jag har svårt att se honom trivas ute på en kant.

Ska vi lägga upp mot €20-30 miljoner på en anfallare ska det vara någon som skulle passa in, inte någon som kanske skulle passa in. Naturligtvis går det inte säga säkert att någon skulle passa in, men chansen är betydligt större för en spelare som tidigare har spelat som ytterforward.

Om vi ska satsa billigt vore väl Piatti ett bra alternativ annars. Tror faktiskt han skulle fungera väldigt bra. Han vore inte särskilt dyr och skulle nog acceptera att sitta på bänken. Jag tror han är den bästa vi kan få sett till det billigaste priset.
2011-06-03 14:48
addeh/

Touré Yaya lirade mest som interior, offensiv mittfältare, i Monaco, men klarade av att spela som pivote för oss. Det går att anpassa sig till nya positioner. Dessutom är Rossi en väldig rörlig anfallare och bra på att kombinera med sina lagkamrater för att komma fram till mållägen. Jag tycker inte att en sådan värvning vore helt "IQ-befriat".

Men jag tycker vi ska vänta och se vem klubben köper in till slut. Man vet inte vad man ska tro på under dessa silly season tider, kommer fram nya rykten och spekulationer varje dag. Jag personligen hade kanske föredragit Forlán som ett anfallsalternativ. Pålitlig målskytt, rutinerad, lite äldre men i bra fysisk form. Läste att han är ett möjligt alternativ. Vi får se.
Atlético addeh
2011-06-03 14:41
Hetfield

Nu får du väl ge dig. Det har ju ingenting att göra med att Mazinho vill få det till att Thiago skulle vara större än klubben. Vilken idiot som helst förstår väl att det skulle sabba väldigt mycket för ynglingen om Cesc värvades. Speltiden skulle bli mindre och enligt mig vore det även tydliga signaler att man inte litar fullt ut på hans kapacitet.

Ditt argument att "det är inte antingen eller, det är både Thiago och Cesc" håller inte då Iniesta bara är 27 år och inte kommer lägga skorna på hyllan på väldigt många år. Xavi har inte visat några tecken på ålderdom han heller.
Atlético addeh
2011-06-03 14:38
el Flaco

Grejen är ju den att Rossi inte är snarlik varken Villa eller Pedro, speciellt inte den sistnämnde. Han är ingen ytterforward, that's it. Förstår verkligen inte hur klubben resonerar om man vill värva en spelare som i stort sett aldrig spelat ytterforward, till och med en IQ-befriad höna skulle inse hur dumt det låter.

Anledningen att Bojan inte spelat lika bra den här säsongen? Messi ligger som falsk nia och ynglingen tvingas ut som ytterforward. Samma princip.
Barcelona Rambla~
2011-06-03 14:31
Abbe

Jag tror att du är inne på rätt spår när det gäller Hleb. En bidragande orsak till det är att hans lön till den kommande säsongen höjs tack vare en klausul i hans kontrakt.
Barcelona Rambla~
2011-06-03 14:30
Hetfield

Gaaah. Det var fortfarande Giovani som började kräva saker och inte lillebror Jonathan. Han har hela tiden varit tyst som en mus. :P
2011-06-03 14:26
Abbe/

Har för mig att styrelsen hade sagt att vi kommer ha 45 miljoner att värva för, plus eventuella försäljningar. Läste igår, i Ricos kolumn, att pengarna vi kommer få från Sevilla för Cáceres inte kommer läggas till transferbudgeten, utan istället kommer den summan att gå till återbetalningen av hans prislapp.
Barcelona Abbe. - Gràcies Equip!
2011-06-03 14:21
Vad har styrelsen sagt att transferbudgeten kommer ligga på? 40 miljoner Euro + pengar från diverse försäljningar?

Gällande utförsäljningar så bör Hlebs kontrakt brytas. Såg att man skrivit lite om han i "Silly Season"-artikeln, och eftersom han omöjligt kan gå igenom en läkarundersökning så blir det alltså omöjligt att få honom såld. Jag tvivlar på att man behåller honom och sedan säljer honom i januari. Nej, man kommer nog överens om en deal som båda parter blir nöjda över, och det innebär nog att hans kontrakt bryts.
2011-06-03 14:16
Off-topic, men Santos möter Peñarol i Copa Libertadores finalen. Första mötet spelas i Uruguay den 15 juni och returen i Brasilien en vecka senare. I de här finalmöterna räknas inte bortamål in så om det inte finns någon vinnare efter returmatchen går det till förlängning och sedan till straffar. Jag kommer hålla tummarna för Peñarol av naturliga anledningar.
2011-06-03 14:07
Att Rossi är snarlik Villa och Pedro när det gäller spelstilen ser jag snarare som en fördel om vi nu värvar honom. Om el Guaje eller kanariefågeln inte spelar kan vi bara slänga in italienaren utan att behöva ändra spelsättet. Återstår att se om det nu blir Rossi till slut. Enligt SPORT ska Guardiola ha sagt till Zubi att han vill ha en pålitlig striker, både när det gäller målskyttet och förmåga att anpassa sig till lagets system. Personligen är jag varken för eller emot en värvning av Rossi, det viktigaste för mig är att vi inte betalar ett överpris för honom. 20 miljoner euro, som det ryktas om att styrelsen ska ha erbjudit för honom, känns som ett vettigt pris.
Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-06-03 13:57
addeh

Det klart att det finns flera faktorer till varför det gick så bra som det gjorde för Villarreal. Men Nilmar och Rossi där framme pumpade in bollar och när Rossi eller Nilmar inte spelade så märkte man en klar skillnad i anfallet. Löpningarna uteblev, förre mål och så vidare.

Jag tycker att du har fel i din beskrivning gällande hans egenskaper. Målfarlig är han både med sin höger- och vänsterfot. Han drar isär motståndarnas backlinje likt Pedro och är, som jag tycker iaf, en duktig spelare man-mot-man.

Sedan håller jag med om att priset på italienaren är ridiculous. Men det är bara media som spekulerar kring det. Hur ska vi, som följer media, veta om summan är sant eller falskt. Vi får helt enkelt vänta tills den dagen en spelare köps in och sedan se summan på den officiella hemsidan.

Men det klart, kräver han en hög lönecheck så vill jag personligen inte ha honom i klubben. Kun Agüero-ryktet igår kväll fick mig att dregla natten lång.

----

L.A.M

Om vi leker med tanken att Rossi blir klar så tror jag inte att Messi är den som kommer få "sota" för det. Han sitter Aldrig på bänken och byts aldrig ut. För det första har han den makten som ingen annan spelare i klubben har, nämligen att säga nej till ett byte under en spelande match. (Klipp finns på Youtube)

För det andra är Messi untouchable. Messi är Messi, en gåva från fotbollsguden.

Tror att det skulle bli Pedro och Villa som skulle få pendla mellan bänken och startelvan om Rossi/Agüero värvas in.
Annons: