/spanien/barcelona/forum/1163.aspx/spanien/barcelona/forum/1163.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Reymar
2016-02-15 15:54
Coach pep

Neymar inte bra på små ytor? Nu har man Fan läst allt härinne, du nämner di Maria som en spelare med en extrem bollkontrol men faktum är att di Maria har sämre bollkontrol än Neymar då argentinaren tappar boll titt som tätt. Men vad kan man förvänta sig av en Pep fantast som hellre ser en sidledspass än en dribbling.

Barcelonistas

Som sagt Lucho är lever på att MSN ska prestera. Vi vann på grund av Messi, han satte bollen i krysset när spelet hackade, hans makalösa assist till Suarez, hans soloräd till de viktiga 3-1 målet och han fixa Straffen, knappast något Lucho ska ha cred för. Även när spelet hackade gjorde han inga förändringar, inga taktiska direktiv osv.
Barcelona Vampíro
2016-02-15 15:30
Neymar dribblar av halva Madrid. Han är numera en komplett offensiv spelare. Dribblingar, spelförståelse, hårt jobb, assist, mål, you name it. Den som inte kan se det... well fotboll är inte för alla.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 15:13
Kolla på Arda Turan här t.ex. Det är vad jag menar med bollkontroll ;D
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 15:01
Coach Pep - håller inte med om det du säger om Neymar angående just dribblingar. Men just den kontrollen du pratar om kanske jag kan hålla med om även om jag är osäker. Även om Neymar inte har den där kontrollen du pratar om så kompenserar han det med sättet han tar sig förbi sina motståndare samt sin speed.
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 15:01
Gabriel

Därför att om man ska anses som världens bästa dribbler så är det en självklarhet att man ska ha den där bollkontrollen på små ytor också. Robben har den, Ribery har den, Ronaldinho hade den och t.o.m. Robinho hade den.

Men skitsamma, jag tenderar att vara väldigt detaljfixerad.
Barcelona neymar JR
2016-02-15 14:58
Coach Pep Men nu är det en helt annan femma, nu snackar du om den funktionella tekniken och inte själva dribblingsförmågan. Där brister både neymar & suarez rejält stundtals. Men dock så är det många "tekniska" spelare som brukar brista i den aspekten i Barcelona. Henry, villa, Zlatan, Fabregas osv var grymma tekniker tidigare men så fort dom kommer till Barcelona så ser det tragiskt ut. Det är riktigt skumt. Okej positionsspelet, presspelet, löpningarna och det mentala tar tid när man kommer till Barcelona. Men oroväckande hur spelare som kommer kan se ut som valfritt träben från England. Eller är våra la masia spelare så fantastiskt bra tränade att skillnaden blir så drastisk????
Barcelona Gabriel
2016-02-15 14:55
Coach Pep.

Det är en jävla skillnad på dribbler och "bollkontroll". Kollar man på din lista så är det inte många av dem som är dribblers. Sen förstår jag inte vad det spelar för roll om Neymar tar sig förbi pga sin snabbhet och explosivitet, så länge han tar sig förbi, eller?
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 14:53
Förövrigt så hoppas jag att mina senaste inlägg gett lite mer kött på benen där jag förklarade vad Lucho ändrade på i andra halvlek mot Celta Vigo.. Att Lucho är en mästare är det inget snack om. Han håller på att ta oss till en ny trippel något som Pep misslyckades med.
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 14:53
Katalano

När jag säger "dribbler" då menar jag ren bollkontroll. Så det råder nog lite missuppfattning i vad jag försöker få fram.

Exempel på spelare med extrem bollkontroll: David Silva,Isco, Thiago, Verratti, Robben, Iniesta, Messi, Hazard, Coutinho, Insigne, Arda Turan, Di Maria.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 14:49
Katalano - bra inlägg håller med dig om allt! Neymar ger oss en extra dimension i anfallet. Han bryter mönstret och hans dribblingar leder alltid till antingen mål elr målchanser. Suarez satte bollen tex i stolpen efter en fantastisk räd av Neymar på kanten.
Barcelona Katalano
2016-02-15 14:46
Coach Pep.

Du kan ju inte klassa spelare som Iniesta och Busquets som dribblers. Det är skillnad att vända bort spelare på mittfältet, något som Iniesta är en mästare på, men då har han också passningsvägar åt alla olika riktningar som motståndaren ska försöka ha koll på medan Neymar utmanar för att gå förbi sin gubbe mot målet. Iniesta och Busken gör otroligt sällan den typen av utmanande som Neymar försöker sig på ständigt. Det är en del av Neymars roll att utmana på detta sättet då det dels innebär att motståndarna drar på sig frisparkar och gula kort när de ska hindra honom, men även då han, när han tar sig förbi ofta skapar målchanser åt sig själv eller medspelare.
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 14:40
@Mascherano#14 el Jefecito:

Det där är en ganska dum jämförelse, tycker du inte det? Messis passningar är så pass effektiva att laget drar nytta av hans risktagande, även om det inte alltid går hem. Men jag har svårt att se hur Neymars kladdande ens är hälften så effektivt som Messis passningar.

Neymar är slösaktig i termer av vad han gör MED bollen, och behöver en massa försök innan hans faktiskt visar den där briljansen medan han förlorar bollen till höger och vänster genom att överarbeta situationer. Messi är konstant briljant med sina passningar och slår flera genomskärare per match som många andra stora spelare genom historien inte kunde slå under en hel säsong.

Neymar tar sig förbi sin gubbe tack vare sin extrema explosivitet, men han är inte särskilt bra på att klistra bollen nära fötterna på små ytor (likt Iniesta, Messi, Busquets), dvs det som utmärker högklassiga dribblers. Neymars bollkontroll i sig är en sekundär resurs i förhållande till hans explosivitet och snabbhet när det kommer till hans dribblingsutfall.

Om man tittar på youtube ger han sken av att vara den ultimata trickstern, Maradona eller Magico reinkarderad, men det är helt enkelt långt från sanningen. Han förlorar för många bollar och är inte någon ultraskarp anfallare när det kommer till att skapa klara chanser och utnyttja dem. Han är en väldigt anfallsinriktad spelare med många tekniska resurser och uthållighet för att fortsätta även om saker inte går hans väg.

Jämför honom med t.ex. Robben och Ribery som tog bollen och förstörde sina motståndare totalt... Neymar är inte sån, men samtidigt så är hans målstatistik indikativ för en väldigt farlig spelare.

En väldigt stor del av hans farlighet renderar ur när han kommer fri på vänsterkanten. Detta har mycket att göra med Barca och Suarez/Messi som tänjer ut anfallsspelet, och en mycket stor del att göra med Neymars fart och aggresivitet. Hans fart och villighet att ta sig in å spelbar yta gör att han hamnar i ofta på fria ytor.

Det finns också en aspekt i hans spel som förbises och det är att han lägger riktigt fina passningar när han får vara ledargestalt (länktips). Det är givetvis inte Ronaldinho-nivå men bättre än jag först hade trott. Jag tycker han är ganska smart och farlig när han är ledaren i laget, och känner att han hade sett mycket bättre ut i ett lag som bygger spelet runt honom. Kolla på Sanchez; medelmåttig dribbler, dålig avslutare och begränsad i Barcas anfallsspel men skiner som en sol i Arsenal där han är huvudspelaren. Tidigare trodde jag inte Neymar ahde det som krävs för att ta över efter Messi men där har jag börjat ändra mig.

Summa summarum så är Neymar enligt mig en otillfredsställande och ineffektiv dribbler - men INTE en ineffektiv SPELARE.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 14:33
Heisenberg - Pep hade en närmare relation med spelarna. Lucho är inte riktigt samma typ av människa. Spelarna pratade bra om Tata Martino. Även när denne inte ens var kvar längre. Säger ju ganska mycket elr hur?
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 14:29
Tycker laget hade bättre rörelse i andra halvlek mer intensitet , mer löpningar bakom dras backlinje. Mindre slarv i passningsspelet. Jag tycker Lucho är en mycket bättre tränare än Pep när det gäller och förändra matchbilder. Lucho anpassar sig efter motståndet vilket Pep nästan aldrig gör. Om inte Peps bollinnehavs fotboll fungerar så finns det inget mer han kan komma med. Pep är en arrogant coach.
Barcelona Heisenberg
2016-02-15 14:18
Gabriel

Nu säger jag inte att Neymar ljuger, men finns det någon spelare som går ut och säger annat om sin nuvarande tränare? Det finns liksom inget annat svar än det på frågan "Vad tycker du om din tränare?".
Barcelona Katalano
2016-02-15 14:14
Klart Lucho är en bra tränare , kanske speciellt för den uppsättning spelartrupp som vi fogar över just nu. Han tweakar spelet på så sätt att ge största möjliga utrymme åt våra 3 fantastiska anfallare vilket han gör helt rätt i. Jag betonar igen, Lucho är en fantastisk tränare för den uppsättning spelare som vi har idag där han får ut max av MSN.

Med detta sagt så håller jag även med Kröjff när det handlar om att den scenförändring som skedde igår inte berodde på något specifikt taktiskt drag av Lucho för att förändra matchbilden utan det handlade om att trampa på i offensiven mot en backlinje där 3/4 redan hade dragit på sig gult kort.
Barcelona Gabriel
2016-02-15 14:05
När vi ändå är inne på ämnet Luis Enrique och vilka kvalitéer han besitter som tränare så har åtminstone Neymar gått ut med att "Luis Enriqué är den bästa tränaren som jag har haft".

Nu är Neymar ung och i början av hans karriär så han må inte ha haft många tränare men det är fortfarande fina ord av brassen till sin tränare. Helt oduglig kan den gode Lucho ändå inte vara, trots allt.
Barcelona Kröjff
2016-02-15 13:49
Scenförändringen i andra halvlek mot Celta Vigo igår, visade enligt någon, vilken ”mästare” Lucho är på att ”förändra en matchbild". Fast det skulle ju vara väldigt intressant om vi ändå kunde få lite kött på benen. Exempelvis och utöver själva påståendet, en beskrivning av hur Lucho i så fall gick till väga. Vad var det för sorts förändringar han iscensatte, som bidrog till att förändra matchbilden så till den grad, att han ska beskrivas som ”mästare” i sammanhanget? För anser man sig nu ha underlag att dra sådana säkra slutsatser, borde man väl rimligtvis också kunna redogöra för det sakliga underlaget till dessa utan några nämnvärda besvär?

Det påstås också att den fotboll Barca presterade i andra halvlek mot ett starkt åderlåtet Celta Vigo, var fullt jämförbar med den som Pep Guardiola kommit att bli så berömd för, under sin glans dagar. Men på vilket sätt då? Peps strävade ständigt efter att få hela laget att fungera som en enhet. Eller en sammanhållen men rörligt levande organism om man så vill. I vilken de olika lagdelarna kuggade i varandra som i ett väloljat maskineri. Var det verkligen det vi såg igår, när en rad individuella raider och soloprestationer av främst våra fantastiska anfallare, avlöste varandra och samspelet i stort sett stannade dem emellan?

Tills dess nån närmare förmår peka på vilket konkret sätt Luis Enrique hade ett finger med i matchen som gjorde en sån enormt stor skillnad mellan första och andra halvlek, att den liknas vid den mellan natt och dag”, så nöjer jag mig för egen del med en alternativ förklaringsmodell. Som då istället utgår från vad Celta Vigos egen tränare troligtvis gav för direktiv åt de sina under halvtidspausen. Nämligen att undvika fler varningar än dom som hans spelare redan hade dragit på sig i första halvlek, när dom försökte få stopp på ”MSN”. Inte minst som dessa kunde riskera rendera i röda kort och därmed nya avstängningar och ytterligare avbräck inför ett mycket tufft spelschema som kan komma att bli direkt avgörande, ifråga om spel i Europa League.

Vilket i så fall också skulle kunna förklara varför det på forumet också noteras att Celta Vigos spelares uppträdande, var föredömligt fritt från fula efterslängar med mera. Och det trots all den ”förnedring” dom utsattes för i den senare delen av matchen, då ”MSN” fick mer eller mindre fritt fram att ha sin lekstuga ifred, utan allvarligt menade försök av motståndarna att stoppa dem med diverse ojusta medel. Vilket vi vet är något av ett måste, när Neymar, Suárez och Messi är på spelhumör. Som självfallet höjdes väsentligt när de för en gång skull fick det där extra lilla spelrummet, som sannolikt gör allting så otroligt mycket roligare än ständiga tröjdragningar o d.

Själv tror jag sammanfattningsvis att den cirkusföreställning vi fick lyckan att bevittna i senare skedet av matchen, inte alls berodde på något mästerligt ingripande från Luchos sida med uttalat syfte att förändra matchbilden. Tror för min egen del snarare att Lucho i vanlig ordning i hög grad förlitade sig på sin anfallstrios spetskompetens och gav dom fria tyglar.

Det nya som inträffade i andra halvlek var förmodligen att även det tröttkörkörda motståndarlaget - som hade hela tre tuffa matcher mot Sevilla under den gångna vecka i bagaget - leddes av en tränare som så småningom fann det för bäst att följa hans exempel under matchens gång, i förhoppning om att det skulle löna sig på längre sikt. Självklart kan jag ha helt fel. Så rätta mig gärna med en liten redogörelse för på vilket sätt Lucho lyckades med bedriften, att så märkbart förändra matchbilden från en halvlek till en annan. För endast påståenden räcker inte långt. Helt enkelt eftersom det just bara är påståenden och ingenting annat.
Barcelona B-Guden
2016-02-15 13:41
Om man tycker Neymar en är överskattad dribbler får man gärna säga 5 spelare so är bättre ? Jag kommer bara på Messi.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-15 13:33
Jag vet inte riktigt hur det är med er men för mig så känns det givet varje säsong att vi ska vinna ligan och CdR men framför allt ligan. På samma sätt som alla förväntar sig att Bayern ska vinna Bundesliga så förväntar jag mig att Barca ska vinna allt inhemskt. Vi har vunnit lika många ligatitlar från 08-16 som Bayern gjort i Bundesliga just därför ser jag ligan som något som bara måste vinnas varje säsong. Sjukt att jag ens tänker så med tanke på att Real är ett otroligt bra lag. Men vi har varit så otroligt överlägsna i ligan senaste 10 åren att det inte ens är " stort" elr " roligt" längre att vinna ligan. Skulle vi tex " bara" vinna den inhemska dubbeln så hade jag blivit lite besviken måste jag erkänna.
Barcelona Katalano
2016-02-15 13:32
Xavi77

2 inlägg på kort tid ( och Öht på svenskafans för den delen) och båda med länkar till bettingsajter. Känns väldigt oseriöst tycker jag.
Barcelona Xavi77
2016-02-15 13:21
Spärr för reklam.//Mod.
Mascherano#14 el Jefecito
2016-02-15 13:15
Coach Pep. Jag tycker att du är lite orättvis mot Neymar nu. Visst att han blir av med bollen mer än tex Iniesta eller Busquets pga att han "gör en dribbling för mycket". Men då kan man tex kolla på Messi som också blir av med bollen oftare än tex Iniestaoch Busquets pga att han försöker med "en för svår passning". Grejen är den att de båda spelar en väldigt avgörande roll i sista tredjedelen. Lyckas Messi med sin svåra passning så är det för det mesta friläge för den han passar. Lyckas Neymar med sin sista dribbling så är det ofta fritt fram att passa en omarkerad spelare i straffområdet. Man kan givetvis tycka att Neymar borde slå en enklare passning istället för att riskera att förlora bollen, men då förstår jag inte varför man inte tycker att Messi borde slå en enklare sidledspass till Busquets eller någon istället för att riskera att förlora bollen när han försöker sig på en avgörande och svår passning. "Överskattad dribbler"? Tyck gärna det, men jag själv har svårt att ens hitta 3 spelare i världen som har lättare än Neymar att ta sig förbi sin gubbe.
Barcelona neymar JR
2016-02-15 13:00
Coach Pep Haha lika bra! Men sen sak, överskattad? Nej! Överarbetande? Ja!
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 12:57
Gabriel

Jag syftade givetvis inte på dig utan alla variationer av "Neymar"-nick som härjar här inne med one-liners dagarna i ända.

neymar JR

Jodå, vi kan diskutera många offensiva spelare som är bättre dribblers än Neymar, men jag tänker inte gå in på det då det riskerar att urarta här inne. ;D
Barcelona neymar JR
2016-02-15 12:48
Coach Pep Japp fortfarande överskattad dribbler i ditt tycke, emellan åt är han en överarbetande dribbler som gör en dragning för mycket. Men överskattad skulle inte någon mer än dig påstå. Är det nivån vi ska hålla att jämföra alla med Messi? Rimligt för dig? Då kan vi sluta diskutera offensiva spelare för all framtid då ingen når upp till messis nivå.
Barcelona Gabriel
2016-02-15 12:45
Coach Pep. Haha, jag höll på Barcelona långt innan Neymar kom till klubben och jag är rätt så säker på att många här inne som försvarar honom gjorde samma sak. Sluta försöka rättfärdiga din åsikt (en åsikt du förvisso har all rätt till) med att slussa in massan i "idolkören" som du väljer att uttrycka det och acceptera helt enkelt att du är en otroligt stor minoritet i det här ämnet. Jag är ledsen, men det är inte många om ens någon som kommer att hålla med dig om att Neymar är en överskattad dribbler.
Barcelona Smogen
2016-02-15 12:43
[QUOTE=Liunil Masse]Neymar har precis köpt hus bredvid Suarez och Messi. Rätt tydligt att Neymar vill lämna oss eller vad säger ni? haha. [/QUOTE] Räkna med att det snart kommer tusentals artiklar om att Neymar säljer sitt hus i Barcelona, dvs. sitt gamla hus.
Barcelona Coach Pep.
2016-02-15 12:40
@Flavia:
Det är skillnad mellan "tricksare" och "dribbler". Neymar tenderar att ta felbeslut när han dribblar och gör tricks när det blåser i medvind. Annars tappar han ju bollen nästan hela tiden (jämför med Iniesta och Messi t.ex. som är världens bästa dribblers) men när vi leder blir han plötsligt Ronaldinho med en massa tricks och folk tror han är världens bästa dribbler. Världens bästa tricksare förmodligen. Jävla fanboys asså som idiotförklarar en bara för man inte stämmer in i idolkören. Jag undrar hur många av er som höll på Barca innan Neymar. Hur som helst, jag ska inte vara en partypooper. Men det var lite komiskt att läsa folk som gav Lucho all cred för MSN trions ödmjukhet och att de klickar så bra tillsammans, som om det inte vore helt på eget bevåg. Det finns en lång tradition av "El Seny" i klubben och det är inget som kom med Lucho.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-02-15 12:33
@Liunil Masse:

Jättesmart av honom och bra för Barca.

Man vill ju inte att Neymar ska hamna med fel umgänge där festar, klubba, tjejer och snabba bilen är målet. Messi och Suarez är familjemän och man vill att han tar efter dem. Eftersom han är yngst kommer de påverka honom positiv.

Älskar de här nyheterna om det stämmer.
Igen, om det stämmer. Om inte så hoppas jag att gör detta.
Annons: