/spanien/barcelona/forum/11624.aspx/spanien/barcelona/forum/11624.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Frodo
2011-06-29 23:08
Några defensiva mittfältare som Busquets har petat de senaste åren är: Yaya Toure, Mascherano, Senna och Xabi Alonso. Den senare har han inte direkt petat men han går före honom vilket bevisades i VM. Två meriterade tränare och före detta mittfältare i Pep och Del Bosque ser honom som oumbärlig för deras lag. Xavi och Iniesta har flera gånger uttalat sig om hur bra Busquets är och hur lätt han gör det för de på planen.
Rogge
Ok, Frodo, vi har olika åsikter här. Ni, och många med er, tycker att han är bäst. Jag tycker att det finns andra som är bättre. Det är väl så det ska vara.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
Busquets är extremt viktig för Barcelona. Yaya Touré som dominerar i Premier League och i Manchester City är glömd.

Hade Spanien vunnit VM utan Busquets som defensiv mittfältare? Kanske. Men det är allmänt känt att Xabi Alonso inte har kvalitéerna som ensam defensiv mittfältare i något lag.

Busquets har blivit viktig del i dagens Barcelona. Han står på rätt plats vid rätt tidpunkt varje jävla gång. På fem matcher - hur många gånger lyckade Real Madrid att kontra mot Barcelona?
Barcelona Frodo
2011-06-29 23:03
Rogge

Att Busquets och Mascherano tillhör de bästa defensiva mittfältarna är inte Barcafans ensamma om att tycka. L`Equipe anser Busquets vara världens bästa defensiva mittfältare. De italienska medierna älskar Busquets. I Spanien rankas han högt och om du läser på andra forum än här på svenskafans och arsenalmania så märker du att många anser honom vara världens bästa DM.

Svenska fans gillar ju att ta efter England och om du läser på RAWK, Redcafe, Bluemoon etc så är båda dessa spelare rankade som de bästa. Så jag undrar vart du får din "distans och perspektiv" ifrån?

Panelen på Skysports Revista anser Busquets vara bäst i världen så du verkar bara tala för svenskar som tror att defensiva mittfältare bara ska tackla som galningar.

Mascherano behöver jag inte gå in på. Han sågs som PL:s bästa och har länge ansetts som en av världens bästa defensiva mittfältare. Att han är nr 2 i Barcelona säger inte så mycket då han har Busquets framför sig.
Barcelona Barca4eva
Rogge

"Många mår fysiskt illa när de ser hans usla skådespeleri."

+1
Barcelona moedinho
Har nån videon där Guardiola pratar med spelarna under europeiska supercupen mot Shaktar Donetsk under förlängingen?

Tacksam för svar
Rogge
2011-06-29 23:01
L.A.M Nr 10...

Jag säger inte att han suger, säger bara det finns många som är bättre. Sedan kan ju det faktum att han är en av toppfotbollens största fuskare ha något med hans brist på popularitet att göra. Många mår fysiskt illa när de ser hans usla skådespeleri. Det kan vara en faktor.
Barcelona Shanghai - Angelina Jolie
2011-06-29 23:00
Busquets attraherar inte som fotbollsspelare. Han har en speciell spelstil ingen är lik honom trots detta så är han ändå bäst på det han gör i Barca.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 22:59
Topp 5 DM i världen enligt mig (utan inbördes ordning)

* Busquets
* Mascherano
* Yaya Toure
* Essien
* Alex Song (ja, faktiskt)

Alla dessa spelare tycker jag har förtjänat att få nämnas som en av världens bästa DM. De skiljer sig lite från varandra. Vissa är mer fysiska och råa, andra mer smarta och passningssäkra. Men gemensamt har de att de allihopa håller rent framför backlinjen på ett ypperligt sätt och är viktiga för sina respektive lag.

Varför jag tycker Busi och Masche hör hemma här? Båda två är givna i två av världens bästa landslag. De levererar båda i sitt klubblag (jag anser dem vara ungefär lika bra, Busquets spelar lite mer pga att han är lite mer intilligent och lite mer bekväm i tika taka-liret.

Kanske den främsta anledningen till varför jag anser dem platsa här - båda två klarar av att på egen hand, balansera och länka samman två lagdelar. I de flesta andra lag har man en till DM bredvid sig...De hanterar både rollen som bollvinnare och speluppläggare. Spelarna omkring dem blir bättre av att ha någon av dem på plan! Och sen är de mångsidiga och kan även klara av att spela mittback.
Behövs vidare motivering?

Topp 5 målvakter (utan inbördes ordning)

* Valdes
* Casillas
* Neuer
* Julio Cesar (fram tills denna säsong)
* Buffon

Hade inte Van den Sar lagt av hade han petar bort Buffon från listan. Han kom med pga de kvalitéer jag vet att han besitter, men på senare tid har man inte fått se lika mycket av dem. Mycket pga skador och att han lirar i Juventus som inte är vad de en gång var.
Barcelona L.A.M Nr 10 - Sergio Busquets, King of London
2011-06-29 22:56
För mig är Busquets den bästa defensiva mittfältaren i världen. Att på egen hand kunna ta hand om defensiven i Barca men samtidigt vara så spelskicklig och klara av vårt passningsspel skulle jag gärna vilja se någon annan klara av. När man utser bästa pivoten går man ofta på fysiken och hur många bollar han vinner. Tänk er då att Busquets har det där och dessutom en grym teknik och en av fotbollens bästa hjärnor.

Fantastisk bollvinnare, överlägsen taktiker och passningsskung. Ändå tycker alla att han suger. Faschinerande.
Rogge
2011-06-29 22:55
Mojito

Jag säger inte att någon annan skulle göra det bättre i Barca än Busquets, jag vände mig mot att han skulle vara bäst i världen. Han funkar fantastiskt i Barca men det finns andra som är bättre individuellt, vilket var frågan här. Sedan tycker jag väl inte att Valdes har några särskilda svagheter, han är en jämn och bra målvakt som dock gör missar som alla andra. Ett ex. är van Persies mål... Det är bara det att jag anser att det finns bättre målvakter än honom. Casillas, Neuer, Lloris, Adler, Reina...

1.70-ligan

Essien, De Rossi, Alonso, M`Vila och flera med dem.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 22:51
--
Barcelona Barca4eva
2011-06-29 22:42
Jag vet inte hur många det är som äntligen har erkänt Valdés "storhet". Rankas förmodligen som topp 3 av en hel del.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-06-29 22:40
Rogge

Okej, jag respekterar din åsikt, men jag skulle gärna vilja veta vilka svagheter du anser Valdes har som gör att han inte platsar på topplistan.

Nämn gärna också en spelare som skulle kunna göra det jobbet Busquets gör i Barca lika bra. DM i Barca är inte lika med DM i andra lag.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 22:36
Rogge

Säger inte emot dig, men vilka tycker du är bättre än Busquets/Mascherano som DM?

EDIT: Såg nu att du ansåg att inte heller Valdes platsar som topp 5 i världen på sin position. Vilka anser du vara före honom då? För jag kan i ärlighetens namn inte komma på 5... varken före honom eller Busquets/Mascherano
Rogge
2011-06-29 22:34
Barcetia

Ni är världens bästa lag men att Busquets och Mascherano är bäst i världen på sina positioner är du nog rätt ensam om att tycka. Det är inte fel att älska sitt lag men lite distans och perspektiv skadar inte. I Barca finns ett flertal spelare som är topp 5 i världen på sina positioner: Xavi, Iniesta, Pique, Dani Alves, Messi och eventuellt Villa. Definitivt Inte Busquets och Mascherano och inte heller Valdes.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 22:27
Smogen

"Kollade på videon, Sanchez springer ju som en Pedro med muskler! Imponerande!"

Haha, gillar din beskrivning! Oavsett om han kommer eller inte är åtminstone jag säker på att han skulle passa in utmärkt i Barca.
2011-06-29 22:25
Precis. En sportchefs jobb är inte bara att förhandla med andra klubbar om olika spelare. Men om det ändå är det folk klagar på så har de ju annars gått riktigt bra om man ser till värvningsfronten. Adriano, Mascherano samt Afellay är tre billiga spelare där de två förstnämnda varit riktigt nyttiga i truppen. Holländaren Afellay får vi vänta lite innan vi analyserar, men vi kan ju konstatera att om han floppar så kan man ändå sälj vidare för det dubbla priset. Anlednmingen till att han var så billig är ju att han hade ett halvt år kvar på kontraktet.

För att summera Zubis första år gällande värvningar har det gått bra. Den här sommaren ska man inte klaga än då övergångsförnstret inte ens har öppnat än. Som sagt, några billiga spelare som kan bli nyttiga i nästa säsongs långa säsong hade gjort mig nöjd, och då framförallt helst en back och en ytter. Hoppas i alla fall man hinner värva klart innan försäsongen öppnar, jag tror första matcher är runt sista veckan i juli och det är ju några veckor kvar så Rosell och Zubi har trots allt ett tag på sig.

Barcelona Smogen
2011-06-29 22:18
1.70-ligan

Kollade på videon, Sanchez springer ju som en Pedro med muskler! Imponerande!
Barcelona Frodo
2011-06-29 22:17
Är det bara jag som tycker att De Gea drog för tidigt? Hans talang och potential går inte att bestrida men målvakter i topplag som aspirerar på titlar har inte råd att göra misstag. De Gea är trots allt bara 20 och United måste vara tålmodiga då han kommer göra några missar med jämna mellanrum.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-06-29 21:53
Det finns ju olika dimensioner i en sportchefs uppgifter och man ska inte döma Zubi enbart för hurdet går på värvningsfronten.

Långsiktiga kontakter med agenter, scouter och spelare är viktig för en sportchef, och här tror jag Zubi kan leverera.
Samma sak med kontraktsförlängningar a la Thiago som också är en stor bit i arbetet för en sportchef, bevisligen har det gått bra med både nämnde Thiago och Alves. Nu är det väl Abidals tur.

Jag antar att Zubi anställdes för det nätverk han besitter samt att han och Pep har en god relation - och inte för hans förmåga vid förhandlingsbordet.
Trots allt är det där de riktiga affäerna görs, och det gäller både försäljningar såväl som värvningar.

Lcykas Barca få t ex Sanchez eller Cesc för €30 miljoner +/- variabler eller faktiskt få Sporting att gå med på ursprungsbudet på Angel så får man lyfta på hatten och ändå ge cred för att man lyckas.
Nu ser det kanske inte så ut ändå.

Jag hoppas också att man slutar att ge bort spelare, tänker i första hand på Milito. Kudos om man lyckas få nånstans mellan €4-5 miljoner.

Till sist, någon som vet hur det går med Nolito och Soriano? Den förstnämnde är väl free agent? Benfica ryktades men är något klart?
Och blir det Roma för skyttekungen?
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 21:53
Riktigt bra video av "AllasFCB2" ! Den är om Sanchez och fick mig att bli ännu mer övertygad om att han skulle passa in bra i Barca.

Till skillnad från de flesta andra youtube-filmer innehåller den inte bara massa spektakulära mål utan handlar mer om hur Sanchez jobbar i matcherna överlag. Här ser man vilken arbetsmoral killen har. Både i presspelet och när han jobbar hem långt i banan för att erövra bollen. Sen är han stark i kroppen (inte lång alls, men åtminstone stark) och kan slå fantastiska avgörande passningar. Ta er gärna en titt.
Barcelona Shanghai - Angelina Jolie
2011-06-29 21:49
Förstår mig inte på de som vill ha José Angel från Sporting när vi har tre vänsterbackar av yppertsta i Abidal, Adriano och Maxwell. Den sistnämnde vill många att han ska flytta. Varför ? killen har rutin från CL han är en väldigt duktig backup och sist men inte minst han klagar inte på speltiden.

Abidal börjar komma till åren och skadorna börjar också komma så jag tror nog att det är bäst om Pep tar upp Carles Planas eller Marc Muniesa från B-laget. Satsa på Canteran för den ger framgång och det vet ju alla här inne.

Ang. Agüero visst vill jag se honom i Blaugrana, fast det är dumt att betala 45M sen kommer han att sitta på bänken eller rotera med en annan dyr värvning från ifjol (Villa). Som sagt, låt Canteran tala trots att Bojan samt Jeffren har fått sina chanser så kan de få en till inget att förlora och jag är 99,9% säker på att de tar den.

Viva La Masia!

Länktips (titta bara de visar hjärta)
Barcelona Blaugrana91
2011-06-29 21:49
Barca Barca

Halva sommaren gått? Är du medveten om att transferfönstret inte ens har öppnats officielt ännu?? Det öppnas den 1 juli.

Värvningar som Cesc och Sanchez tar tid, speciellt när båda spelarnas klubbar vill ha överpriser för spelarna. Nu verkar det ju dock som Barca kommer lyckas få Fabregas för ungefär 35 Miljoner pund och Sanchez för €26 Miljoner+€11 Miljoner i bonusar. Det är ju ändå bra jobbat av klubben tycker jag, med tanke på att spelarnas klubbar har krävt mer.

Däremot kan jag hålla med om att det är irriterande att värvningar som t.ex. Jose Angel tar tid, när det bara skiljer någon miljon eller knappt ens det så ska det väl inte vara så svårt att komma överens kan man tycka.:P
2011-06-29 21:47
Jag har funderat på det här med värvningar. Man vill ju egentligen gärna ha någon "crack" men jag blir väldigt nöjd om det bara kommer några utfyllnadsspelare. Billiga sådana, har inga speciella namn men bara det kommer en anfallare och en back som breddar truppen. Lite som Afellay och Maxwell de sista året. Två spelare som kan hoppa in då och då och göra det tillräckligt bra i de lite mindre matcherna.

Kommer en riktigt bra anfallsstjärna blir jag inte ledsen, men kommer det några mindre namn blir jag också väldigt glad. José Angel hade nog varit perfekt att bara få in i försvaret för att stärka truppen, men den värvningen verkar tydligen inte prioriteras av Rosell, Zubi och Bartoméu.

Just nu kan man inte vara arg tycker jag över hur ledningen skött Silly Season. Det är fortfarande nästan en månad kvar tills försäsongen startar, men står vi där i slutet av juli utan några nyförvärv och utan att ha sålt spelare som helt enkelt inte platsar i laget längre(Milito) så är det inte bra. Sen får man lägga till att vi har många spelare på lån också, där många ska köpas loss av andra klubbar. Där har vi gjort ett litet framsteg när Sánchez blev såld idag, men det finns många kvar att bli av med fortfaranade. Henrique, Hleb, Keirrison, Zlatan för att nämna några.
Barcelona Smogen
2011-06-29 21:34
Fin bild på Thiago o Zubi, bonuspoäng direkt till Zubi där. :)

Annars tycker jag både Zubi och Rosell blev rejält omkörda av Galliani i Zlatan affären. Men han gjorde ett bra jobb när det gäller Affelay och Masherano....
Barcelona haeger
2011-06-29 21:33
Jag skulle inte klaga om Maxwell blir kvar, han håller i La Liga. I CL så kommer Abidal och Adriano spela till vänster. Vad finns det att klaga på?
Barcelona DM1982
2011-06-29 21:26
Helt underbar bild när Thiago kramar Zubi när de ska plåtas efter att Thiago har skrivit på ett nytt kontrakt. Den där kramen säger mycket om vad Thiago känner för klubben, hjärta.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 21:21
Rosell är oerhört proffesionell och erfaren. Bartomeu likaså. Över lag känns den nya ledningen betydligt proffsigare än den förra.
Och även Zubi har skött sig bra hittills - under förra sommaren och vinterns transferfönster gjorde han mycket bra ifrån sig. Det är väl hans gamla misslyckanden från tiden i Bilbao och det faktum att ännu ingen spelare har värvats som får en att börja tvivla på honom. Man undrar ju lite vad han sysslar med när spelare i princip sägs ha varit klara för klubben för att sedan dras längre och längre bort. Men vi får vänta tills den 1 september innan vi kan klandra honom. Kom ihåg att han inte, till skillnad från Txiki, tänker betala massa överpris. Och då är det inte lätt att förhandla hit dyra spelare som Sanchez och Cesc. Fast det förklarar ju inte varför t.ex. Jose Angel. aldrig blir klar :P

Jag har fortfarande en god känsla inför sommarens silly season. Med bara Zubi hade jag varit rädd, men som sagt, han är inte ensam och än förtjänar han inte att ta emot kritik. Och tillsammans med Rosell och Bartomeu kan det inte bli pannkaka av alltihopa. Även om kanske inte de spelare som ryktas hit mest nödvändigtvis kommer, är jag ganska säker på att vi gör en bra silly season. Bra spelare kommer komma hit. Det jag är mest orolig över är nästan att våra "dåliga" spelare som Milito och kanske Maxwell blir kvar :P
Barcelona Barca Barca
2011-06-29 21:15
Smogen

Helt riktigt och du e inte ensam om det, jag här sitter också o funderar hur en av världens bästa klubbar har föredetta fotbollsspelare som förhandlare, de går inte riktigt ihop. Jag kan vara ute o cyckla helt o hållet och de finns säkert någon här inne på forumet som kan det bättre.

Halva sommaren har gått och barca fortsätter att förhandla om Cesc och Sanchez. Sanchez förstår jag att vi behöver, men Cesc ? Tror snarare att vi behöver förstärkning på back fronten.
Annons: