/spanien/barcelona/forum/11614.aspx/spanien/barcelona/forum/11614.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Atlético addeh
2011-06-29 01:27
barcetia

Kan hålla med dig om att Muniesa besitter större potential än Fontás, men gör den sistnämnde bra ifrån sig kommer han nog bli svår att rubba i framtiden. Annars är Muniesa en stor favorit hos mig, lyckas han inte ta plats som ordinarie mittback i framtiden hoppas jag han gör det som vänsterback.

Blir för övrigt intressant att se vilka av Juvenil A-spelarna som flyttas upp permanent till B-laget nästa säsong. Dalmau, Sergi Gómez, Balliu, Espinosa, Rafinha, Deulofeu, Ella & Etock känns som de med störst chans, där några, tänker på speciellt fyra, känns givna.
Barcelona Hetfield - Thiago isn't going anywhere
2011-06-29 01:27
Det är stor skillnad. Rochina ägs av Blackburn och han är högst medioker. Han var ingen större hit i B-laget och blev petad av Soriano.

Bojan har potential.
Barcelona barcetia
2011-06-29 01:19
Hetfield

Om Bojan åker till Roma nästa år, räknar du honom inte som Barca spelare? Barca har fortfarande 2 miljoner euros köpoption kvar, därför räknar jag honom fortfarande som en möjlig spelare till Barca.
2011-06-29 01:17
barcetia

Rochina spelar i Blackburn.
Barcelona barcetia
2011-06-29 01:14
Hetfield

Har sett honom spela varenda match i både B-laget och A-laget även några på Juvenil nivå. Visst han är ett säkert kort, dock behöver vi nu en spelare som kan fylla på för Puyol i framtiden och det är inte Fontas. Tycker inte han har det lilla extra som behövs. Han är otroligt säker med bollen och hans framåträder är underbara att kolla på, men defensivt tycker jag inte han är El Clasico nivå. Däremot Muniesa, där har vi en kille som kan bli kapabel att ersätta el Capitan.

Framåt behöver vi inte oroa oss, så mycket talang att det MÅSTE komma 1-2-3 spelare.

Alexis Meva, Rafa Mir, Enguene, Espinosa, Deulofeu, Dongou, Etock, Rochina... klarar inte minst 2 av dessa att ta sig till tpopen får ni lov att skjuta mig.

Och glöm inte Grimaldo. Min favoritspelare efter Deulofeu och Espinosa i hela La Masia! 15 bast och redan otroligt mycket klass!
Atlético addeh
2011-06-29 01:11
barcetia

Den där försvarsuppsättningen ser betydligt bättre ut, fast alla lär nog inte, som du var inne på tidigare, ingå i A-truppen då många skulle få väldigt lite speltid då. Både Sergi Gómez och Muniesa är väldigt unga och lär inte vara spekulanter på en permanent A-lagsplats på minst ett par år.

Det blir intressant att se hur det blir med Botía. Jag är inte helt säker på att han kommer, just med tanke på hur många mittbackstalanger vi har på uppgång just nu.

Vi får se hur det blir med Fontás. Han gjorde det bra när han fick chansen i A-laget under våren men Pep vill nog se hur han presterar på försäsongen innan något fast beslut tas om framtiden.
2011-06-29 01:08
Du har tydligen inte sett Fontas. Fontas är den säkraste och klokaste av alla mittbackarna i B-laget.

Han spelar otroligt klokt och har en väldigt känslig vänsterfot. Dessutom så har Muniesa spelat mest som vänsterback då mittbacksplatserna är så överfyllda.
DavMessi
2011-06-29 01:08
Jag hatar Zamparni och Pozzo. Sanchez har gjort en bra säsong och Pozzo vill ha en halv miljard. Det var rätt av City att dra sig ut ur affären. Udineses taktik är ganska simpel, låt City berbjuda höga priser, få Barcelona att följa med och tillslut sälja till den som betalar mest och helst Barcelona. Nu har Pozzo skrämt iväg City och han kommer inte få ett högt pris för honom. Jag hoppas att detta blir som D'Agostino. Han vägrade att sälja honom, ett år senare så sålde Pozzo honom för kaffepengar.
Barcelona barcetia
2011-06-29 01:03
addeh
Jävlar vad fel jag hade.

RB: Alves, Montoya
RCB: Piqué, Bartra, Goméz
LCB: Puyol, Muniesa, Fontas
LB: Abidal, Adriano
så vill jag ha det nu iallafall. Haha lite pinsamt.
Det är med inklusionen av Botia som försvårar allt. Det är kanske därför vi inte skyndar på köpet Botia förresten.. I nästan samtliga matcher där jag sett honom spela harhan varit RCB och är kanske därför obekväm i LCB rollen som vi vill ha nyförvärv till.
Sant. Skyller på tiden. Jag sitter här och säger att Bartra inte är LCB och ändå inte kan förstå varför Fontas får platsen framför honom.. haha sparar dig mödan och facepalmar mig själv. Fyfan vilken tabbe. Nä då hade du ju en bättre försvarsuppställning, absolut.

Men tycker fortfarande inte Fontas är o hänga i granen. Så han borde ersättas.
Barcelona barcetia
2011-06-29 00:56
DavMessi

Intressant. Tack för upplysningen.
Atlético addeh
2011-06-29 00:55
1.70

Bartra har gjort det bra som högerback både i A- och B-laget när han fått chansen, men Pep visade under våren tydligt att han tror mer på Montoya på den positionen då det alltid var han som blev uttagen när det fattades ytterbackar. Något som visserligen inte är onaturligt på något sätt, då Montoya är högerback i grunden, medan Bartra trivs bäst centralt.

Montoya har imponerat så pass mycket på mig att han blir en av de unga spelarna jag ser fram emot att följa allra mest nästa säsong.

barcetia

Din logik tryter lite då du först menar att Piqué, Puyol, Botía & Bartra samtliga är RCB, för att i nästa mening säga att du helst ser dessa fyra i 2012/13-års försvarsuppsättning. Känns lite märkligt att inte ha någon mittback som trivs allra bäst till vänster?

Att Fontás får chansen före Bartra är inte alls konstigt då det har just med det ovannämnda att göra. Andreu är vänsterfotad och trivs bäst till vänster i mittförsvaret, en position där konkurrensen inte är så hög och där det bara är Milito i truppen som har det som sin naturliga position, men även Abidal som gjort det strålande där. När Puyol och Piqué spelar tillsammans brukar den förstnämnde ta position till vänster då Piqué är den som sköter uppspelen.

Sedan ska jag inte ta ifrån Fontás någonting då han gjort det mycket bra i B-laget och visat upp stor mognad och lugn i sitt spel. Det är inte "bara tur" att just han fick chansen när Abidal var borta. Han var värd platsen.

Sätter en stor peng på att Fontás blir uppflyttad permanent inför nästa säsong. Allt annat vore faktiskt väldigt märkligt.
DavMessi
2011-06-29 00:53
barcetia

Nej, Mancini har uttalat sig nu om hur läget varit. Han har snackat med Sanchez, och han har varit intresserad av en flytt. De har dragit sig ur pga. priset. Jag sa att han var intresserad att gå till City men en viss person hoppade på mig och ville övertyga mig om att han bara älskar Barcelona.

Guest of Special Transfer, aired on Sky Sports, Manchester City coach Roberto Mancini did the English club market: "it's early to return to Italy, England are going quite well. Football italiano I miss, I see it on tv, I miss the Italy. Return to Inter? Have already been four years and I did what I needed to do. Milan? No, at this time in the future you never know. Gasperini is a good coach, has done a great job with the Genoa and I think I might be the right coach for Inter. If Leonardo chose another path I think it's fair to respect his choice. I talked to Sanchez, said he was available to come to the City, but then withdrawn. After the last bid we are out of the running for the Chilean. Cerci? We have several goals, definitely good and young footballers can affect us. We have not closed for anyone, we will do so shortly. Tevez is a good player and I think that will remain in the City. I have three strikers, we need another striker. Balotelli to Milan? For now certainly not, in future, you never know. The English and our supporters have taken to ben wanting. Lavezzi I like very much but I don't think is worth the 30 million provision. Close to Juventus? Never, of meetings if they are many but never anything concrete ".

Översättning av vad Mancini sa, läs "I talked to Sanchez..." Detta är inte fejk eftersom att han blev intervjuad av en radiostation...

Barcelona H.Alavi - Magico!
2011-06-29 00:52
Jag ber om ursäkt om detta har tagits upp tidigare, men Arsenal har släppt en video som visar klubbens nya tröjor. En video som inte innehåller lagkaptenen Cesc Fabregas. Med tanke på att han är lagkapten så är det lite udda att han inte finns med i videon.

Vad kan detta betyda?
Barcelona barcetia
2011-06-29 00:47
DavMessi

Nej, det är Sanchez som drog ur dom med "Barca eller Udinese" uttalandet :-)
DavMessi
2011-06-29 00:46
Manchester City har dragit sig ur kampen om Sanchez. Mancini har bekräftat detta, om jag inte läst fel.
Barcelona barcetia
2011-06-29 00:40
Pep Setvalls, the agent of Albert Dalmau, also claims the player still has an years contract and will be part of Barca B next season #fcblive

Till alla Dalmau fans! Sen lån-option ses inte så bra i Barcelona. Blir du lånad är det som att du failat, det är just därför Bojan inte vill bli lånad. Om du kollar historiskt så kommer de spelare som blir utlånade aldrig tillbaks, tyvärr så är vi inte så lika Real vad gäller den punkten..
Barcelona true_barca_fan
2011-06-29 00:25
SE hela klippet :).
Barcelona barcetia
2011-06-29 00:14
addeh

Dock så tävlar Bartra med Sergi Gomez, och Fontas med Muniesa då Bart/Gomez är RCB medan Fontas och Muniesa är LCB. Muniesa har också visat(likt Puyol fast på andra kanten) att han är kapabel till att spela vänsterback också. Det är köpet av Botia som isåfall skulle försvåra för Bartra och Gomez. Förstår som sagt inte varför Fontas får spela framför Bartra, förutom att han är kapten för B-laget.

Min backlinje hade hellre varit: 2012/13 säsongs försvarsuppsättning: Alves, Montoya, Piqué, Puyol, Botía, Bartra, Abidal, Adriano, Muniesa(ej A-lagskontrakt), Sergi Gomez(ej A-lagskontrakt)

Gomez har imponerat mig mäktigt under de matcher han spelat för Juvenil A, även under matchen mot Sevilla i försäsongen där han var den bästa backen, redan nu bättre än Milito.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-29 00:11
addeh

Dalmau var det ja!

Hehe, du övertygade nästan mig med din text där. Har inte sett Montoya lika ofta som du och tyvärr bara försya matchen i VM, då han inte var särskilt bra. I de matcher jag har sett han i Barca B/A-laget har han inte varit på nåt sätt dålig, men heller inte lika imponerande som t.ex. jämnårige Bartra har varit. Men jag litar på ditt omdöme och isåfall vore det ju dumt att släppa honom helt. Sen är ju frågan vad som är bäst för hans egen del - stanna kvar eller, som du också nämner, lånas ut till en mindre klubb och få regelbunden speltid?

Gillar också din försvarsuppsättning för säsongen 12/13. Möjligt skulle my boy, Sakho, få plats också då både Puyol och Abidal är ännu ett år äldre vid den tidpunkten :P Eller Jose Angel då, om han nu köps. Han känns också spännande.
Atlético addeh
2011-06-29 00:06
barcetia

Ja, Azpilicueta drogs mer en längre skada, men han kom tillbaka under våren och hade gott om tid för att vara tillbaka i form. Att Montoya däremot petade Mario, som inte ens var uttagen i truppen, var för mig en större överraskning då han gjort en kanonsäsong i Villarreal. Vi pratar ändå om ett lag tog fjärdeplatsen i La Liga och spelade Europa League. Montoya spelar i andradivisionen.

Hur som helst tycker jag det var kul för Montoya och han tog verkligen vara på chansen. Gatan vad bra han var.

Angående Sergi Gómez så glömde jag honom inte, men han spelade i Juvenil A mestadels den gångna säsongen och känns ganska långt efter Bartra, Fontás & Muniesa i utvecklingen.

Angående Sergi Gómez så glömde jag honom inte, men med tanke på att Bartra, Fontás & Muniesa känns några steg före honom i utvecklingen samt att han den gångna säsongen faktiskt mestadels spelade med Juvenil A så lär han få vänta på sin stora chans i A-laget. Om den ens kommer, vilket jag inte tror. Vi har gott överflöd på mittbackstalanger just nu, det gäller bara att spela korten rätt.
Barcelona barcetia
2011-06-29 00:04
addeh

Glöm inte Sergi Gomez cabron! Sergi Gomez och Muniesa madre mia vilket mittbackspar det kan bli i framtiden!

Vänsterbackspositionen kan också vara säkrad för framtiden om vi köper Angel. Det ger Grimaldo tid att spela upp sig!
Atlético addeh
2011-06-29 00:03
1.70

Du tänker förmodligen på Dalmau i Juvenil A. Han är ett par år yngre än Montoya men har också han stor potential. Dock har den sistnämnde vuxit enormt mycket i mina ögon ända sedan U19-EM förra sommaren. Han spelade i stort sett alla B-lagsmatcher den gångna säsongen och gjorde det med den äran, han fick chansen ett par gånger i A-laget, och han avslutade säsongen med att ta en ordinarie startplats i U21-landslaget där han konkurrerade med Mario (ordinarie i Villarreal) och Azpilicueta (mer eller mindre ordinarie i Marseilles).

Tycker framför allt hans prestation i U21-EM finalen var helt fenomenal. Det var seriösa Dani Alves-vibbar på Montoya som hela tiden följde med upp på högerkanten. Han vek till och med inåt i planen och hjälpte till emellanåt.

Jag tror stenhårt på Montoya. En säsong till, antingen i Barça B eller på lån i någon annan La Liga-klubb, med regelbunden speltid sedan är det dags att han flyttas upp permanent till A-laget för att börja spelas in som Alves ersättare. Brassen börjar trots allt närma sig 30 och frågan är om hans kropp håller för att spela i stort sett varje match om något år.

2012/13 säsongs försvarsuppsättning: Alves, Montoya, Piqué, Puyol, Botía, Fontás, Abidal, Adriano.

Drömmen vore att även Muniesa tog klivet upp till A-laget något år därefter och ersatte Abidal.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-28 23:59
A deal on Udinese attacker Alexis Sanchez (22) is close. Barcelona would pay 27M+13M variables. Last discussions about variables. [sport]

Hej och hå. Dags att sova, blir trött av alla rykten och snart ska man upp igen
Barcelona barcetia
2011-06-28 23:59
addeh

Montoya gick före Azpilicueta för att Azpilicueta varit borta över halva säsongen med en knäskada i Marseille :-)

Förövrigt håller jag inte med dig 1.70-ligan, Montoya har spelat väldigt bra för Barca B denna säsongen, trots att han är så pass ung. Förstår dock inte varför Fontas får så mycket spotlight, både Sergi Gomez och Bartra är bättre talanger.
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-28 23:33
Det kanske bara är jag, men jag tror inte särskilt mycket på Montoya. Gillar han skarpt som person och så, men jag hetsas inte upp av hans prestationer på planen direkt. Säger inte att han är dålig, han är bara enligt mig, inte tillräckligt bra för att bli en spelare för Barcelonas A-lag.
Visserligen är han fortfarande ung och mycket kan fortfarande hända, men (rätta mig gärna om jag har fel) finns det inte någon ännu yngre som sägs ha ännu större potential? Lägg där till att Alves håller många år framöver och jag tror Montoya får svårt att ens bli en truppspelare i Barca på sikt. Inte mig emot om han stannar en säsong till och kanske rentav motbevisar mig - men jag tvivlar på det. För hans egen del vore det kanske bättre att söka sig någon annanstans.
Atlético addeh
2011-06-28 23:18
Eftersom Montoya gick före både Azpilicueta och Mario Gaspar i U21-landslaget måste han anses vara fullt redo att gå in i ett A-lag. Nu råkar han representera FC Barcelona där Dani Alves i stort sett spelar varje match på högerbacken, men jag slås ändå av tanken att flytta upp honom permanent till A-laget. Nackdelen är som sagt speltiden, men å andra sidan får han träna med truppen varje dag och kommer också in mer i gänget.

Montoya kanske blir nästa års Thiago, dvs tillhör B-laget (vilket jag är övertygad om att han kommer göra om han stannar), men regelbundet tränar med A-laget och får speltid då och då. Sedan kan han ändå spela matcher med Barça B. Det är nog det bästa alternativet ändå.
Barcelona II Barça II
2011-06-28 23:17
1.70-ligan:

Självklart finns det plats för en till forward om Bojan och/eller Jeffren säljs. Jag tror att det mer eller mindre är ett måste om vi ska kunna köpa en ny forward. Det jag ville komma fram till var att jag hoppas att Afellay får mer speltid nästa säsong, starta vissa "enklare" matcher på hemmaplan mot "enklare" motstånd som tillexempel Real :-).
Barcelona 1.70-ligan
2011-06-28 23:05
II Barça II

Om nu Bojan säljs/lånas ut finns det plats för båda. I synnerhet om Jeffren dessutom gör han sällskap. Syftet inför nästa säsong är att ju att bredda men också att skapa mer kvalitet och konkurrens i truppen. Och Afellay är en del av den truppen, oavsett om Sanchez eller någon annan forward köps.

Tänk er Messi, Villa, Pedro, Afellay och en klassforward till nästa säsong. Plus att Deulofeu och Rafinha kanske kan få lite speltid. Åh..
2011-06-28 22:56
Seriöst, finns det något Messi inte gör reklam för :P

Pepsi, parfym, klädesmärke, yoghurt, tv-spel, flygbolag, adidas osv.
Barcelona II Barça II
2011-06-28 22:50
Skön film om Afellay. Tycker att det är en mycket intressant spelare, hans första säsong hos oss var klart godkännt. Höjdpunkten var självklart framspelningen till Messi mot Madrid. Frågan är varför vi inte satsar på honom istället för Sanchez?
Annons: