/spanien/barcelona/forum/1146.aspx/spanien/barcelona/forum/1146.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona neymar JR
2016-02-16 08:05
Ni som har läst/sett xavis senaste intervju, vart ställer ni er nu när han går ut med klubben ville göra sig av med honom 08 med mer dynamiska/fysiska spelare. För laporta/sportchefen var 100% la masia medan det går bra men inte under dom 2 tunga åren. Peps övertalan som höll honom kvar och resten är historia.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona the cameroonians
2016-02-16 07:49
Barcelonistas

Utan att ge mig in i diskussionen "PEP vs LUCHO" så tänker jag bara ställa en fråga;

Hade vi sett annorlunda på Lucho om det inte varit för förlusten på Anoeta i januari 2015 och följdeffekterna av detta?

Ibland är det, precis som du skriver, små marginaler som gäller i fotbollsvärlden.

Barcelona Barcelonistas
2016-02-16 00:42
Det steget som Lucho tagit är något som han måste få mycket mycket mer cred för. Vi alla såg hur media sågade Tata Martino när denne försökte spela en mer rakare fotboll. Jag syftar framför allt på matchen mot Rayo borta där vi vann med 0-4 och körde en hel del omställningar. Eftersnacket handlade dock om hur vi för första gången sedan Rijkaards dagar förlorat bollinnehavet... Alla tränare i världen lever lite på individuella prestationer. Även Pep Guardiola som revolutionerade fotbollen levde en hel del på Messis och Xavi samt Iniestas briljans. 1 - Iniestas mål på stamford Bridge 2009 semifinal cl. 2- Messis solo mål mot Real 2011 semifinal cl. Givetvis så har även Lucho blivit lite räddad också. Messis prestation mot Bayern bland annat sen finns det även fler matcher där Lucho blivit räddad. Så just därför tycker jag det blir lite fel när man bara säger att Lucho lever mer på trions briljans medan Peps Barca så var det bara tack vare hans genialiska coachning. Det är lite detta jag reagerade på tycker inte alls att det stämmer. Både Pep och Lucho har haft spelare som faktiskt räddat dom en hel del. Men enligt vissa så har Lucho glidit på ett bananskal..
Barcelona Barcelonistas
2016-02-16 00:29
Reymar- jag tror du missförstod mitt inlägg. Det jag ville komma fram till var att precis det ni säger angående Lucho ( att han inte förändrat nått, att det är trion som gör allt osv) samma påstående sades det om Peps Barcelona. Det var framför allt Pl fantasterna som kom med argumenten att Pep tagit över ett självspelande Piano. Vi som älskar den här klubben vet att det där är rent nonsens , Pep tog över ett Barca som hamnade 18 poäng efter Real Madrid, man hade mätta spelare som inte leverade längre. Vad gjorde Pep när han kom in? Han skeppade iväg Ronaldinho, Deco och gav Messi och Xaviesta ansvaret. Samma sak tycker jag Lucho gjorde när han kom in och tog över som tränare. Han skepade iväg två svaga länkar i laget vilket var Fabregas och Sanchez för att sen ge ansvaret åt en helt makalös trio. Lucho gör helt rätt som Satsar på vår trio för det är anfallet som just nu är vår starkaste lagdel. Under Pep var det mittfältet som var vår starkaste lagdel. Vad vill jag komma fram till? Ni skyddade Pep när alla dessa haters kom in till forumet och förringade Peps betydelse för laget. Nu förringar ni Lucho på precis samma sätt som dessa anglofiler gjorde när det gällde Pep.
Barcelona Funeral Canticle
2016-02-16 00:10
@Gabriel:

Nu när jag i efterhand läser din kommentar så är det jag som uppfatta det fel, så går det när jag försöker posta ett inlägg parallellt med mina studier.

Barcelona Davids3
2016-02-15 23:47
@LennyRomario:

Jap jag har tydligen förstått det du skrev så som jag ville förstå det och inte så som du menade :p
Barcelona LennyRomario
2016-02-15 23:31
@Davids3:
Du verkar ha förväxlat meriter och resultat med "man vet vad man får". Chelsea och Real Madrid fick precis det alla visste att de skulle få när de anställde Mou. En tränare som sätter defensiven främst och är beredd att använda alla medel som är tillåtna (och ibland otillåtna) i jakten på seger. Precis lika säkert visste de att de skulle få en tränare som alltid kör "det är vi mot världen" tricket i media. Mou må vara Peps antites, men du vet precis vad du får.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-15 23:25
Liga 15/16 MOST: Goals: Suárez - 23 Assists: Neymar - 10 Chances created: Neymar - 70 Dribbles: Neymar - 96 Neymar leker.
Barcelona El Tridente
2016-02-15 23:24
.@BarackObama: “Me and Messi, we're right up there.” #PresidentsDay

Obama har tryckt en tröja med nr 10 och sitt namn.

Messi har uppnått sådan hög status att om 10 år kommer ingen komma ihåg hans skugga crynaldo.
Barcelona Davids3
2016-02-15 23:15
@LennyRomario:

Sa du precis att man vet vad man får när man värvar Mou ? Ja visst det såg vi ju med hans senaste två klubbar :)
Mou lever tyvärr på gamla meriter. Frågan är om inte en merit som Ranieri ev. kan knipa hem nu, alltså vinna PL med Leicester, större än vartenda merit Mou har åstadkommit i hans karriär så här långt.
Barcelona Visca el Barca 17
2016-02-15 23:07
Yes, därför har jag bara börjat betta första halvlekar nu. Får in rätt många träffar på Psg och Barca dessa super lagen har inte allt rätt mänskliga första 45 ;).
Barcelona Reymar
2016-02-15 22:51
One way or another -- as a fan, journalist, broadcaster or even player's guest -- I've been attending professional football matches for 45 years now. On Sunday night at the Camp Nou, I'm convinced that I saw the best five continuous minutes of football in my life.

From the moment Neymar flicked the ball with both heels over his own head and away from two Celta players, via the brilliance of how Lional Messi won his penalty, to the audacious genius of that penalty's conversion and the visionary Luis Suárez-Ivan Rakitic combination that made it 5-1, it was in fact about four minutes and 40 seconds.

Four minutes, 40 seconds to fall in love. Excelsior football. Technique, daring, bravery, invention, two goals, wit, brain over brawn -- FC Barcelona's Valentine's Day card to the world's greatest game (Graham hunter).

Håller med till 100%, fotbollen som spelades igår var bland de sjukaste jag sett.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-15 22:23
[QUOTE=Katalano]Visst är det så. Jag är orolig för det tillfälle då både Messi och Neymar blir skadade samtidigt. Med en av dem borta så tar den andre helt enkelt över taktpinnen, men med båda borta så är jag rädd att vi inte kommer att få så lätt att skapa målchanser. Över enstaka matcher så är jag säker på att andra kan göra vad som krävs men över en längre period så tvivlar jag på det. Men detta är ju nackdelarna med att bygga spelet på individuell briljans också. Andra lag ha just detta problem bra mycket oftare än oss. [/QUOTE] Japp. Ställs vi mot Bayern, Real eller PSG med både Neymar och Messi borta så finns det inte på kartan att vi vinner, tyvärr. Pep och Simeone skulle jag säga är dom två bästa på att bygga lag där man inte är beroende av individuell briljans i samma utsträckning som andra lag. Taktiskt bäst i världen med andra ord.
Barcelona Reymar
2016-02-15 22:00
@LennyRomario:

Mycket bra inlägg. Nu får kappvändana som Barcelonistas sluta sänka ner Pep för vi vet att så fort de går dåligt för Barça så är Barcelonistas först att skriva skit om Lucho.
Barcelona LennyRomario
2016-02-15 21:55
Världsfotbollen står på kö när Pep byter klubb, det finns i stort sett inte en enda storklubb som inte vill ha honom. Jag är absolut inte säker på att alla kommer att ropa på Lucho när han är klar i Barcelona. Det finns ett visst mått av osäkerhet gällande Lucho, man vet inte riktigt vad man får. Det gäller så väl i långa loppet som i nästa match. Folk kan säga vad de vill om att Pep saknar en plan-b och blabla. Värvar du Pep så vet du vad du får. Värvar du Mou vet du också vad du får. Värvar du Lucho vet du tamejfan inte riktigt vad du får. "En som använder alla pianots strängar", som en del brukar säga här inne. Det är möjligt. Men frågar man Roma så spelar det pianot falskt ibland. Kan faktiskt tänka mig att det finns många sportchefer runt om i världen som inte är säkra på om det är Lucho som spelar på pianot eller om det är MSN.
Barcelona Katalano
2016-02-15 21:51
@Liunil Masse:

Visst är det så. Jag är orolig för det tillfälle då både Messi och Neymar blir skadade samtidigt. Med en av dem borta så tar den andre helt enkelt över taktpinnen, men med båda borta så är jag rädd att vi inte kommer att få så lätt att skapa målchanser. Över enstaka matcher så är jag säker på att andra kan göra vad som krävs men över en längre period så tvivlar jag på det. Men detta är ju nackdelarna med att bygga spelet på individuell briljans också. Andra lag ha just detta problem bra mycket oftare än oss.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-15 20:59
Ett bra argument till Peps fördel är att enligt mig så prestera ett reservbetonat Barca mycket bättre under Pep än nu under Lucho. Dvs när den individuella kvalitén på spelarna inte är så hög utan det mer handla om rent taktiskt lagspel. Tycker Lucho brister lite där. Med det sagt så älskar jag båda för vad de gjort/gör för klubben. Förstår inte hur vissa ska behöva förminska den ena o höja den andra. Uppskatta båda för fan.
Barcelona Katalano
2016-02-15 20:26
Mascherano#14 el Jefecito

Om du läst mina inlägg så ser du att vi är helt överens om detta. Tyvärr så ser vissa helt enkelt i svart och vitt och har ett brinnande behov av att "vinna" diskussioner. När Pep var i Barca så försvarade de Pep med blod svett och tårar, men idag för att försvara Lucho så använder de samma argument för att höja honom mot Pep. För att någon skriver att Lucho lever på MSN så kontrar de med att pep levde på Xaviesta och Messi då de inte har förmågan att argumentera på annat sätt. Lite sandlåda över det hela.
2016-02-15 20:20
Katalano

Det har du en viktig poäng i. Jag tycker bara att det är synd att tongången ofta är som den är. Att man måste förminska den ena för att lyfta den andra. Det gör fan ont i mig att behöva läsa nonsens som att Pep levde på Xaviesta och Messi. För att i inlägget efter läsa att Lucho lever på MSN. Det är sån logik som våra hatare brukar leva på, där man antyder att Barca är ett självspelande piano osv.

Varför kan man inte bara njuta av att ens lag har vunnit trippeln två gånger på kort tid? Istället ska det jämföras och tjafsas om vem som är bäst och sämst. Jag tycker iofs att man kan och kanske till och med bör jämföra de två, men då ska det göras med riktiga och grundliga analyser snarare än bäst vs sämst. Det sistnämnda blir bara förnedrande gentemot två riktigt bra tränare som har lett Barca under riktigt bra perioder.
Barcelona Katalano
2016-02-15 19:58
@Mascherano#14 el Jefecito:

Instämmer. Men åtminståne så är det snack om Barcelona ;)
2016-02-15 19:38
Att tjafsa om Pep vs Lucho som om dom vore fiender är en väldigt konstig diskussion där vissa av er håller på med väldigt konstiga argument.

"Den och den fick ut mest utav den och dom vilket gör att den är bättre än den andre, bla bla."

Isåfall tycker jag att Rafa Benitez är den bästa tränaren eftersom han fick Mascherano att göra mål. Något som varken Pep eller Lucho mäktade med :P

Fan att det ska vara så svårt för folk att bara njuta!
Barcelona neymar JR
2016-02-15 19:24
Flavia Messi var inte märkvärdig? Xavi var inte märkvärdig ? Iniesta var inte märkvärdig?
Barcelona papillon
2016-02-15 19:23
Pep och LE är lika bra tränare. Pep "levde" på Xavi-Iniesta-Messi och fick ut det mesta av Messi som falsk tia. LE "lever" på Neymar-Suarez-Messi och får ut det mesta av Messi som ytterforward. Skillnaden med dessa båda herrar är väl att LE har lite bättre statistik nu i början. Annars är de lika bra. Punkt slut.
Barcelona Katalano
2016-02-15 19:16
@Flavia:
Saknas ett ord i slutet av ditt inlägg för att göra det förståeligt, men jag antar att du menar att han inte har fel. Om jag utgår ifrån det så undrar jag om någon tränare som någonsin vunnit något kan komma ifrån att han levde på sina spelare. Klart att alla tränare måste leva på sitt spelarmaterial, det är ju det en tränare finns där för, att få fram det bästa ur sin trupp. Den fotboll som vi spelade under Pep, från försvar till anfall är en produkt av Pep Guardiola där han självklart gjorde det bästa möjliga genom att bygga laget runt just dessa spelare. Lägg märke till att jag aldrig påstått att Lucho lever på MSN. Jag anser att Lucho gör rätt som bygger vårt spel runt vår anfallstrio och att det är det som gör att han är en fantastisk tränare för denna version av Barcelona. Edit: Det var Pep som såg till att bl a sälja av superstjärnan Deco för att bygga spelet runt just Iniesta och Xavi och dessutom plocka upp Busquets just för att spela sin version av Tiki-Taka. Han såg till att omvandla placeringen 3a till att vinna ligan. Alla dessa beslut var i efterhand fantastiska och alla försök till att ta äran från Guardiola är därför löjliga i mitt tycke.
Flavia
2016-02-15 19:07
@Katalano:

Visst kan man förstås säga att hans otroliga framgångar hos oss spelade säkert en ytterligare roll i att flera andra började ta efter oss, även om Pep var som sagt inte riktigt den som var först med det som sagt.
Flavia
2016-02-15 19:02
@Katalano:
Vad som är sjukare är att du vill få det till att Xavi, Iniesta och Messi ej var särskilt märkvärdiga innan Pep blev deras tränare. Samtliga utav dom var fullfjädrade världsstjärnor och duon spanjorerna var bland annat högst bidragande i EM-guldet 2008. Messi var redan som 20-åring i topp 3 till Ballon d'Or. Man kan knappast säga att signaturen "Barcelonistas" har när denne menar att Pep levde på Messi & prime Xaviesta.
Barcelona the cameroonians
2016-02-15 18:57
Angående B-laget;

Det ska också sägas att det är positivt att det tillkommer rutinerade spelare eftersom det är tufft för junior-spelare att gå direkt in i en helt annan liga och tivigas möta spelare som är 5-10 äldre.

Det var precis därför det blev kollaps för B-laget när spelare som Lombán, Sanchez med flera lämnade och ersattes av orutinerade spelare som Cámara, Bicho och Gumbau. Rutin är A och O

Pep gjorde samma sak när han tillträdde -07 och såg till att plocka in rutinerade kort att bygga en ryggrad med.

Det kontroversiella är ju att all utrensning nu skedde mitt i säsongen och lämnade lite utrymme för unga, och i vissa fall omatchade och skadade, spelare att hitta en ny klubb.
Barcelona Santiago Cazorla
2016-02-15 18:57
Lite komiskt att Messis straff räknades som en straffmiss och ett skott utanför mål men även som en assist.
Barcelona Katalano
2016-02-15 18:56
Flavia

Med revolutionerande så menar jag att han fick i stort sett hela fotbollsvärlden att förändra spelstil. Till och med PL började ta in korta tekniska mittfältare från Spanien för att kunna kontrollera mittfältet och det är inte lika många lag som spelar ett anfallsspel som bygger på inlägg från yttrar till långa otekniska anfallare idag. Tiki Taka har funnits länge, men inte påverkat övriga fotbollen på det sätt som Guardiola gjorde när han tog över Barca.
Flavia
2016-02-15 18:48
@Katalano:

Jag vet tyvärr inte riktigt vad du menar med att Peps spelfilosofi var "hans" och revolutionerande såsom du själv vill få det till. Vill minnas att tiki-taka fotbollen har spelats ett bra tag innan, Luis Aragonés och hans Spanien vann nämligen EM-guldet 2008 genom att spela på just det visat (bara för att ta ett exempel).
Annons: