/spanien/barcelona/forum/11388.aspx/spanien/barcelona/forum/11388.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona den närkingska älgen
2011-11-25 14:58
Bekräftat att Falcao och Tiago missar Madrid-derbyt imorgon. Surt.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-25 14:55
Just cuenca var väl inte direkt någon favorit hos enrique? Han lånades ju ut inför första året i segundan
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2011-11-25 14:51
Jag är helt förtjust i Villas Boas. Han har uttryckt beundran för både Pep och Barcelona flera gånger, och jag vet att han ser upptill Pep.

Dessutom är han en gentleman, om det är någon som kan hitta balansen mellan tiki-taka och effektivare fotboll så är det nog han som kan göra det. Han har dessutom ett rätt så häftigt temperament när han förlorar, han är en vinnarskalle och tillräckligt ung för att kunna anpassa spelet.
Barcelona J.DosSantos
2011-11-25 14:45
Ser Luis Enrique som den naturlige ersättaren till Pep (som jag tror kommer lämna efter säsongen). Luis har inte gått som tåget i Roma direkt, vilket förhoppningsvis bidrar till att vi får över honom lättare. Han kan spelet i ryggmärgen, är hungrig och har dessutom tränat de unga i truppen som Thiago, Dos Santos, Cuenca, Montoya, Fontás osv.

Jag tror att en stor anledning till att Pep gick så jävla bra i början var det faktum att han tränat många innan. Bland andra Busquets och Pedro. Dessutom var han hungrig.

vi är fortfarande världens bästa lag. Men jag oroar mig över den brist på hunger jag ser i vissa spelare och kanske till viss del Pep himself. Lag som Real Madrid (som vi alla vet inte vunnit något på länge) är hungriga och därför ett rejält hot.

Hur mycket jag än beundrar Pep så vill jag nog se ett tränarbyte efter säsongen, och ser Enrique som den enda möjliga ersättaren.

Villa Boas? Nej tack. Vi är Barcelona, och har som stolthet att göra våra egna till stjärnor. Vi är inte Madrid...
Hutch
2011-11-25 14:42
Makkaroon

Alla målvakter är kapabla att göra en ''missbedömning''. Nu tycker du att han spelar ett riskfyllt målvaktsspel. Jag håller inte med, jag tycker han visat att han är en säker kille i målet. Hur länge sedan var det nu han drog till men en riktig blunder? Det var några år sedan. Nej, jag har förtroende för Victor.

Angående Villa, målmässigt håller jag med. Men du får inte glömma allt slit han visar i matcherna också, killen deltar alltid i presspelet och jobbar som ingen annan. Jag är nöjd med Villa, men killen måste börja sätta sina chanser. Lär från Pedro som är kylig som en isbit.

den närkingska älgen

Jag skriver under på allt. Det vore för riskfyllt, nu kanske han väljer att forma ett 3-4-3 och jag får lita på honom men räkna med att vi kommer att bli bombarderade med chanser och luckor kommer att öppnas som de kommer att utnyttja. Hålla nollan finns det inte en chans att vi gör.
Barcelona Zamboza
2011-11-25 14:34
Jag vill inte dra hit skit, men kunde bara inte låta bli. Den ökände Kaljic aka FGkom är igång igen. Man förstår varför barnen håller så låg nivå på puertan när en sån som Kaljic får skriva artiklar för real på sf.
Jag citerar Kaljic från Real Madrid News 24/11: På tal om biljetter så har klubben Barcelona fått "hela" 701 stycken sådana till Santiago Bernabéu och till mötet mot Real Madrid. En av dessa bör ju genast gå till den tyska domaren Wolfgang Stark. Det förtjänar han efter alla trogna tjänster.

Skrämmande låg nivå som sagt, men knappast förvånande. Jag blev inte arg, utan skrattade bara åt denne pajas. Precis som klubben Real vägrar deras svenska fans inte heller släppt taget om cl förlusten, där dem inte hade ett skit att komma med och dessutom körde botten lags taktik på självaste Santiago bernabeu med 30 procentigt bolleninnehav.
2011-11-25 14:26
Hutch

3-4-3 är ju bra i matcher där Pep vet om att motståndarna kommer att få svårt att komma över halva planen, lite överdrivet men du fattar vad jag menar. Senaste matchen mot Zaragoza hemma är ett bra exempel på det. I ett sådant läge är ju en fjäde back onödig när vi alltid anfaller i sådana matcher. Så fort vi möter svårare motstånd och spelar med 3-4-3 släpper vi ju in två mål, typ mot Milan och Valencia.

De spelartyper vi har passar inte riktigt för 3-4-3. Våra backar fixar det inte, de rör sig inte som en enhet. När vi spelar med 3-backslinje blir det ofta 4 centrala mittfältare på planen då Pep brukar peta in Cesc som falsk nia. Då man spelar 3-4-3 är det viktigt att ha två yttrar som orkar och vill ta hemjobbet för att täcka kanterna i defensiven, det saknas rimligen när vi spelar med fyra innermittfältare.

Ett lag som klarar av både yttrarna och att röra sig som en enhet är Napoli som jag tycker klarar 3-4-3 bäst i världen för tillfället. De har två yttrar i Dossena och Maggio som ALLTID tar hemjobbet och de ser ofta i defensiven som en fembackslinje, vilket är nödvändigt för att inte blotta sig på ena kanten.

Sammanfattningsvis bör vi spela 3-4-3 mot svagare motstånd där vi vet att vi verkligen kommer att dominera matchbilden totalt. Men så fort motståndarlaget är av någorlunda kvalitet, Sevilla, Athletic Club, Milan, Valencia och för att inte tala om Real Madrid som, minst sagt, är helt okej offensivt, skall vi återgå till trygga 4-3-3. Således 4-backslinje i El Clasico.
Barcelona Makkaroon
2011-11-25 14:22
Ledsen för stavningen Hutch, man jag tror att innehållet i texten stämmer bra. Håller med om att Valdes är många resor bättre idag, men det betyder i sin tur inte att han idag ej är kapabel att göra en och annan "missbedömning" i sitt målvaktspel, tiden får utvisa om jag har rätt. En målvakt som står passiv i större delar av en match kan nog sakna viss timing, så det kanske har varit det som varit en bidragande faktor. Ska man även gå efter "man är inte bättre/sämre än sin senaste match" regeln så håller jag med dig, statistiken ljuger då natuligtvis inte, men det tycker jag mer är ett resultat av vårat passningsspel, naturligtvis främst inom vårt mittfält.

När det gäller Villa därimot, så anser jag att han inte är nära att leva upp till den nivå många av oss hoppades på och är därför mycket besviken. Vänsterkanten känns match efter match som vårat mest oslipade verktyg, och i direkt följd av det blir vår högerkant lättare att läsa av.

Må så vara att jag legat under en sten, men jag har åtminstonde inge haft skygglapparna när jag sneglat ut :). Ha en trevlig em allihop.
Barcelona II Barça II
2011-11-25 14:22
den närkingska älgen & addeh

Jag hoppas också att det blir Luis Enrique tillslut, men om jag ska vara ärlig så har han inte imponerat i Roma. Men visst det är ett nytt projekt och han kanske behöver lite mer tid.

Men tror ni att Enrique lämnar Roma ifall han lyckas få igång de? Jag är tveksam.

Tråkigt att det går dåligt för Ten Cate, han kanske kan bli Enrique högra hand :).

,Sami
Även om jag gillar Villas Boas så har ju inte han imponerat i Chelsea.

Oavsett vem som kommer så blir det oerhört svårt att ersätta Pep.
Hutch
2011-11-25 14:04
Makkaroon

Hmm...jag anar något, men skit i det.

Valdes oroväckande? Har du levt under en sten de senaste åren? Han har spelat upp sig varje år och har utvecklats till en fruktansvärt stabil målvakt. Han är ett monster i Clasico-matcherna. Nej där är du ute och cyklar. Hur är Villa usel i tajmningen på sina djupledslöpningar? Ibland ja, men oftast så rycker med framgång. Pedro må va under isen för tillfället men när det vankas El Clásico så rycker han alltid upp sig. Hur är inte Sergio kanon? Och sist men inte minst, vem är Payol?
Barcelona mariwani
2011-11-25 14:03
Makkaroon

Vet du att Valdes hade hållt nollan i mellan 700-800 minuter innan bilbao matchen?
Barcelona Makkaroon
2011-11-25 13:57
Håller faktiskt delvis med Compadre, delar hans oro.

Några subjektiva "fakta" där problemen härrör ifrån:

Valdes = oroväckade i likamatcherna, naturligtvis inte som för några säsonger sedan, men fortfarande...

Abidal = löpträning/intervalträning

Alves = inläggsträning, annars tummen upp.

Payol = dags att kika på PPM kuveret.

Hela mittfältet förutom Sergio = Kanon!, Iniesta måste få komma upp till sin vanliga nivå¨. Håller inte med om Cesc, tycker att han sköter sig och kommit in bra från första början.

Villa = OFFSIDE (brinner över varje match, Zlatanklass på hans känsla för när han ska ta löpningen, pinsamt å lamt samt avslutar som ett fyllo).

Pedro = Under isen , men har för mycket kvalitet för att inte komma igen.

Alexis = Kommer garanterat leverera (borde matchas betyligt mer än Villa).

Messi = Kommentarer överflödiga.
Hutch
2011-11-25 13:56
3-4-3 är ett bra system då det bl.a. erbjuder möjligheter för våra anfallare och mittfältare att fritt byta positioner, speciellt på breda områden. Detta gör det således svårt för motståndarens försvarare att veta vem denne ska plocka. Men den kan ha förödande konsekvenser mot ett så skickligt lag som Real Madrid. Diamant-mittfältet som vi använder kommer att leda till brist på bredd och stora luckor som deras kvicka yttrar utnyttjar. Då blir det åka av.

Om ett mittfält på 4 används måste våra mittfältare ha disciplin att gå med i attackerna ett i taget, eller så gäller förmågan att återhämta sig riktigt snabbt. Två höga mittfältare skulle lämna laget oerhört sårbart för kontringar som Madrid är mästare på.

Hur känner man egentligen för 3-4-3 i El Clásico?
2011-11-25 13:45
II Barça II

Henk ten Cante är idag klubblös efter att ha lämnat Umm-Salal SC som kommer från Qatar i juli. Där har han varit sedan tidigare i år i Dubai och Grekland. Det känns ju onekligen som om hans karriär som tränare är på väg nedåt, tror nog att det vore ett felbeslut att anställa honom som tränare om nu Pep skulle lämna.

Jag tror och hoppas på att Luis Enrique anses vara Peps ersättare. Jag ser hans period i Roma som ett tillfälle där han lär sig hur det är att vara tränare för ett a-lag i en storklubb. Att han inte har lyckats kan ha att göra med att hela projektet är nytt, det är många nya spelare och många spelare som inte håller när man Enrique försöker spela ett spel som liknar det han gjorde i Barca B. Totti är ju ett bra exempel på det. Nu är deras form på uppåtgående och det känns som att det börjar sätta sig mer och mer. Dessutom gjorde han det mycket bra i B-laget när han tog dem till en 3-eplats i Segundan nu i våras. Han kan klubben och dess filosofi och spelarmaterialet för att spela det spel han vill finns ju onekligen i Barcelona.

Annars är ju Andre Villas Boas ett alternativ. Men han sitter på ett långt jävla kontrakt i Chelsea och lär bli överjävligt dyr att lösa ut. Hans spel offensivt i Porto såg ju dock bättre ut en det krampaktiga spelet som Chelsea visar upp idag, det beror dock betydligt mer på det halvanda spelarmaterial med en jävla massa träben att göra än hans managerförmåga. Hursomhelst tycker jag ändå att Enrique vore ett bättre val för Barcelona än Villas Boas.
,Sami
2011-11-25 13:37
Den som ska ersätta Guardiola är villas boas. Det är min favorit!
Atlético addeh
2011-11-25 13:35
II Barça II

Jag hävdar fortfarande att Luis Enrique är rätt man att ta över efter Pep, när nu det blir. Förhoppningsvis får vi inget svar på frågan än på många säsonger.

Lucho känner klubben väl, känner många av spelarna, kan systemet, har pondus. Spelmässigt har han gjort det bra med Roma. Tyvärr hackar försvarsspelet och de har problem i det avslutande momentet.
,Sami
2011-11-25 13:27
Verkar som det kanske kan bli 3-4-3 mot Real.
Barcelona II Barça II
2011-11-25 13:23
Pep, har som bekant bara kontrakt med oss säsongen ut. Jag hoppas självklart att han väljer att förlänga kontraktet men ifall han nu inte skulle göra det..

Vem tror ni tar över laget? Och vem hoppas ni på?

Personligen hade jag trott och hoppats på Luis Enrique, men han har inte imponerat med sitt Roma.

Det krävs en unik tränare för dagens Barcelona, jag hoppas att det blir en gammal hjälte, Henk ten Cate, hjärnan bakom Rijkaards framgångsrika år hos oss.

Nu vet jag inte vilket lag han tränar just nu eller hur det går för honom men han är en personlig favorit.

Vad tror ni?
Barcelona Hetfield
2011-11-25 13:17
Jag är väl emot 3-4-3, det är så. Jag tänker inte skriva ett långt inlägg om varför jag tycker så, för att det är så enkelt.

3 mittbackar = Sämre försvarsspel = Större defensivt ansvar av mittfältet = Sämre passningsspel = Sämre mittfältsspel = Sämre anfallsspel.
Barcelona Abbe.
2011-11-25 13:03
Adriano har fått el alta medica och är med i 20-mannatruppen mot Getafe. Iniesta kan dessvärre inte medverka.
Barcelona Gio Style
2011-11-25 12:58
Comprende

Bara en madridista ser att higuain tog den med bröstet.
Återigen, sluta vara en douche. Klart att ingen kommer att vinna en diskussion som man har med dig då du blundar och skriver bara det som faller dig in. Du har alltid rätt yada yada. Det räcker nu, så länge som du är i ena hörnet så kommer diskussionerna aldrig att leda till något vettigt.
Barcelona Rambla~
2011-11-25 12:53
Två dagar senare och vissa bråkar som samma sak? Jeeez...

Trevlig helg!
Barca4ever1
2011-11-25 12:40
Så bra att du skiter i om redaktionen spärrar dig, då lär du inte gråta floder nu när du faktiskt är avstängd.
/Red.
Barcelona Abbe.
2011-11-25 12:02
Bra krönika med fina tankar, Klint.
Barcelona CULEEEE- mrfaariis
2011-11-25 11:57
Visar redan att han är en culee !
Barcelona CULEEEE- mrfaariis
2011-11-25 11:55
SPÄRRA COMPRENDE ! Överdrivet nu, Alla har fel och det är bara han som har rätt enligt honom ! En madridista som inte hör hemma här ! Jag menar hur kan man säga att det inte var hands på higuains räddning mot valencia ? Då är man riktig madridista !
Barca4ever1
2011-11-25 11:53
comprende,

Går det dåligt för barca när dom inte förlorat en enda match hittills? Du är madridista, det är inget snack om den saken.

Du har nog inte kommit över alla matcher där barca förnedrat real på senaste. Men det kommer lilla gubben.

Barcelona Larsson1333
2011-11-25 11:51
EL Kaiser de Michoacán

Det är väl där själva frågetecknet ligger, men att plocka tillbaka han för en struntsumma för att pröva han ett par matcher är nog det bästa då man sedan kan sälja vidare han för det tredubbla nästan säkerligen.

Puyol och Mascherano är väl inte alltid heller jättetekniska, men det löser sig ändå när vi har ett såpass rörligt mittfält och en stabil Pique brevid !
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-25 11:39
Hur är det egentligen med Botías skicklighet med bollen samt hans passningspel? Håller det för att spela mittback i Guardiolas Barcelona (förutsatt att Pep är kvar under nästa säsong)?

Att Alberto är mycket bra försvarare rent defensivt tror jag de flesta är överens om. Desstuom skulle hans tyngd och längd (188 cm) var ett välkommet tillskott till vårt småväxta lag. Men, som sagt, passningsspelet är det stora frågetecknet. När han spelade för Spanien i U21-EM i sommras gjorde han inte bort sig uppspelsfasen men jag kan inte tycka tt han briljerade heller direkt.

Svårt också att jämföra eftersom Gijon knappast spelar som Barcelona heller.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-25 11:11
Siempre Barca

Ja, du hjälper ju verkligen till med att höja nivån på det här forumet.
Annons: