/spanien/barcelona/forum/11351.aspx/spanien/barcelona/forum/11351.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-07-29 18:05
Silva21

Jag förstår också att sånt kanske är lite överdrivet men ingen rök utan eld. Sen vore det väl konstigt om dom exakta lönesiffrorna skulle vara helt påhittade?
Min poäng är fortfarande att Aguero får alldeles för mycket betalt om man jämför med Citys andra spelare.

Frodo

Fuck me att Kun är PL:s bästa :P när alla är på jämn nivå kan jag räkna upp minst 5 som, iaf jag tycker, är bättre. Men det är väl en smaksak lite.
Kompany är ju en ledarprofil i City och oerhört viktig för dom.
Barcelona Frodo
2011-07-29 17:32
Kun är troligtvis PL:s bästa spelare. Det är givet att han ska få mer lön än spelare som De Jong, Richards och Kompany.
Barcelona Silva21
2011-07-29 17:09
elbraco - Bojan y Thiago

Källan är Daily Mail, de är pro-United, så det där stämmer inte. Micah Richards har själv på sin officiella sida skrivit att alla rapporter från tidningar är bullshit. Det som är konstigt är att ni tror på det, inga illa menat men Daily Mail är Englands Aftonbladet...

Sen är det ju klart att journalister vill överdriva, City är laget många hatar och det utnyttjar media på ett smart sätt. Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel men aja...
Barcelona Silva21
2011-07-29 17:05
Edit: Nevermind, de har ändrat rubrik. Stod först att "City spending unfair". Tror väl inte precis att Chelsea ska uttala sig om det...
elbraco - Bojan y Thiago
2011-07-29 17:04
Aguero fick tydligen en lön på 2,1 m i veckan i City.
Gamla Cityspelare som Richards, De Jong och Kompany fick nyligen ett kontraktsförslag där De Jong och Kompany skulle få 823k kr i veckan vardera och Micah erbjöds bara 670k i veckan. Richards är visserligen inte ens ordinarie, De Jong är bra men inte jättebra, men Kompany är sjukt viktig för City och en klippa i backlinjen.

Snacka om att skita på sina egna spelare när ett nyförvärv får mer än det dubbla än vad spelare som har varit där i 3 år får (3 år är ganska länge om man räknar City-spelar-tid :P). Aguero som mycket väl kan dra på sig en skada med tanke på hur liten han är är knappast så mycket bättre än Kompany.
Den allmänna åsikten är att det är mycket tack vare Kompany som City ens klarade sig till CL i år.

Dåligt av City att behandla sina spelare sådär.
Barcelona Blaugrana91
2011-07-29 16:52
Winning breeds hatred

Jaha, jag antog att Real skulle ha det på tröjan.
Men som sagt minns att massa Realfans hånade Barca för kontraktet med Qatar Foundation och att vi nu skulle få "Olijepengar", nu får dem det också...

DM1982

Att vi skulle betala mer än €40 Miljoner för Cesc vill nog ingen. Personligen vill jag gärna att Cesc kommer, ett bud på €38 Miljoner ungefär tror jag skulle räcka. Men skulle det bli så att han inte kommer i år så blir jag inte direkt besviken, vi har ju Thiago.

Barcelona DM1982
2011-07-29 16:33
Poll result: "Would you pay more than 40M for Cesc?" Yes 24% - No 76% #fcblive [md]

Verkar inte som om folket i Spanien är sugna på att lägga stora summor på Fabregas. Blir nog ingen deal den här säsongen känns det som.
Barcelona Frodo
2011-07-29 16:28
Av det jag har läst och sett har Thiago mer naturlig talang än Rafa. Däremot har Rafa kombinerat sin talang med hårt jobb och är betydligt mer taktiskt skolad (vilket intervjun med fadern Mazinho bekräftar). Båda är otroligt talangfulla och har varit före sina jämnåriga både i akademin och landslaget. Rafa blev uttagen till U19 i år som 93:a men en skada hindrade honom från att delta. Han lär troligtvis vara den stora stjärnan nästa år. Förhoppningsvis får vi se bröderna dominera tillsammans i Barca i framtiden.
Barcelona Winning breeds hatred
2011-07-29 16:21
Blaugrana 91 To be fair: så är vi också sponsrade av ett flygbolag som hör till mellanöstern, eller Europa eller var nu Turkiet placerar sig själva. Vår är inte på tröjan, men är inte säker om Real heller ska ha den på tröjan - och då med eller utan bwin? Om de sätter Emirates på tröjan känns väl vårat Qatar Fondation bättre.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona tarrak
2011-07-29 16:18
Kan tillägga att Mazinho berättade hur hans pojkar än idag retar honom för hans "klassiska" miss mot Sverige VM-94.

(Ca 2.10 in i klippet, det är han som bestämmer sig för att ett stenhårt skott i krysset är den rätta medicinen mot ett mål som endast skyddas av en liggande försvarare. Klippet innan visar även Giulys legendariska träben mot Werder Bremen.)
Atlético addeh
2011-07-29 16:14
tarrak

Det var den där intervjun jag tänkte på, kul att få läsa den igen!

Förresten, checka din mail per omgående!
Barcelona Abbe.
2011-07-29 16:12
tarrak

Troligtvis den intervjun jag syftade på i mitt tidigare inlägg. Tackar.
Barcelona comprende
2011-07-29 16:11
tarrak

Hahaha så jävla skön farsa ; - Ofta tänker jag: “Bra Rafael, och så full fart fram mot målet nu!” Sedan slår han bara en tråkig passning, för att hans tränare sagt till honom att hålla positionen. Det gör mig vansinnig.
Barcelona tarrak
2011-07-29 16:02
Kan lägga in den här intervjun med pappa Mazinho från 2008.

Vad jobbar du som nuförtiden? Barnskötare?
- Nja, jag skulle vilja säga att jag är en professionell pappa. Jag jobbar 24 timmar om dygnet för mina två söner. Jag kör den ena till skolan, den andra till träning och vice versa, hela dagen fram och tillbaka. Jag inser hur egendomligt det låter, jag gav upp allt - mitt jobb som sportchef hos Aris Thessaloniki i Grekland och min fotbollsskola i Vigo - för att pojkarna skulle kunna spela fotboll i FC Barcelonas ungdomsakademi.

Så enda anledningen till att du flyttade till Barcelona var att Tiago och Rafael skulle kunna spela med Barça?
- Otroligt, men sant. Jag avslutade min karriär 2001 och vi bosatte oss nära Vigo - jag hade min trevligaste proffstid där i Celta. Pojkarna spelade i ett lokalt fotbollslag, och så en dag sommaren 2005 spelade Tiago i en turnering där lag som Real Madrid och Barcelona var med. Han blev vald till turneringens bästa spelare och fick samtal från hela bunten: Real, Barça, Valencia, Deportivo, Celta. Tiago visste ingenting, för det var jag som ahde kontakten med klubbarna och jag sa ingenting förrän jag hade sorterat ut de bästa alternativen. Jag ville inte förvirra honom med alla erbjudanden. Du vet, han var bara 14 år.

Hur gick det till när du till slut berättade för honom?
- Jag kollade upp klubbarna och kom fram till Barca var det bästa valet. Så jag sa till honom: “Tiago, vi kan bo kvar här hemma i Vigo och du kan spela i Celta, eller så flyttar vi till Barcelona och du gör ett försök i Barça.” Han valde Barça.

Tiago är bara 16 men spelar redan i B-laget och spås bli nästa unga stjärna som slår igenom stort i Barcelona. Om du bortser från rollen som blygsam pappa, och ser på honom som en gammal världsmästare som vet mycket om fotboll. Hur bra är han?
- Han är verkligen något speciellt. Han är en offensiv mittfältare med en makalös dribblingsförmåga, ett högklassigt tillslag och en god spelförståelse. Den yngre grabben, han är 15, är ungefär likadan men spelar kanske mer taktiskt. Han använder enkla passningar och respekterar alltid tränarens order, vilket ibland gör mig besviken.

Besviken?
- Ofta tänker jag: “Bra Rafael, och så full fart fram mot målet nu!” Sedan slår han bara en tråkig passning, för att hans tränare sagt till honom att hålla positionen. Det gör mig vansinnig.
Barcelona 1.70-ligan
2011-07-29 15:54
ser att ni diskuterar Alcantarabröderna. Tycker också deras utveckling ska bli galet kul att följa. Hur coolt vore det inte med ett brödrapar i startelvan på sikt?

Konkurrensen är hård men är Rafinha så bra som han sägs vara jag tror jag inte det är orealistiskt att både tillhör a-laget inom tre år.

För övrigt gillar jag många från förra årets juvenil A. Hoppas verkligen att så många som möjligt får möjligheten att lyckas här. Kanske framförallt Rafinha, Deulofeu och Dongou, som jag tror alla har potentialen att göra det.
Fan vad absurt det börjar kännas att köpa cesc ju mer man tänker på det. Åtmimstone om det skulle hämma någon av dessa lirare. Någon lär ju hämmas. Om inte dessa så nån annan, typ sergi roberto
Barcelona Blaugrana91
2011-07-29 15:51
comprende

Nämen sedär...Och dem hånade oss när vi fick Qatar Foundation som sponsor., hellre QF än något flygbolag allafall.
Barcelona comprende
2011-07-29 15:41
Nämen självaste Real tar hjälp av rika araber nu med, och jag som trodde att dom var för fina för det.
Barcelona Abbe.
2011-07-29 15:35
Minns att jag läste en artikel för ett tag sedan angående bröderna Alánctara. Nu har ni nämnt väldigt mycket egenskaper hos de båda, men jag vill minnas att deras pappa, Mazinho, beskrev Rafinha som den mer taktiska av de båda bröderna. Nu tycker jag att Thiago har gjort det utmärkt rent taktiskt, men jag kan tänka mig att han skenade iväg en del som yngre, just av den anledningen att han är så jäkla bra.
Atlético addeh
2011-07-29 15:23
LAM

Rafinha är dock väldigt lugn i sitt spel och jämfördes i unga dagar väldigt mycket med Xavi. Att det skulle bli för offensivt med både Rafa och Thiago framför en pivoté tror jag inte.

Förresten så kan vi inte vara helt säkra på att Messi håller samma nivå i 7-8 till på den positionen han nu spelar på. Hans kvickhet trappas säkerligen ned med åren och vem vet, kanske kommer skolas om helt som mittfältare när han närmar sig 30? Då skulle helt plötsligt platsen där han idag spelar bli ledig (Rafinha) eller så skippas man att spela med falsk nia och kör med en klassisk striker istället (Dongou).

Finns väldigt många alternativ. Kommer bli hur intressant som helst att följa.
Barcelona Meessii10
2011-07-29 15:22
Enligt arabiska sportnyheter har Messi tydligen blivit allvarligt skadad av en bil olycka där hans flickvän gått bort.. Någon som kan bekräfta att detta stämmer?

Edit: Såg nyss att allt va en lögn och arabiska portalen har tagit tillbaka ryktet..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-07-29 14:58
"Allvarligt varför försöker ni få hem Cesc när Thiago är helt jävla fantastiskt bra."

Det är en riktigt bra fråga som jag ställt mig själv många gånger men inte kommit på något svar. Sen är en trio med Thiago, Xavi och Iniesta kanske lite för offensivt, men Thiago kommer definitivt få plats i frmtiden när Xavi slutat.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-07-29 14:53
Rafinha skulle ju lätt kunna spela på Messis position, dock har argentinaren minst 7-8 år kvar på toppen och då skulle Rafinha få vänta rätt länge på sin chans.

Annars är Iniestas plats perfekt. Andrés är 27 och Rafa 18. Om 3-4 år kan man börja med ett tronskifte där, och tills dess kan brassespanjoren först ta några säsonger i b-laget och sen agera inhoppare i a-laget.

Sen kanske två Alcantarabröder på mitten blir lite för offensivt. Båda har ju brasseblod och gillar väldigt mycket och dribbla, så frågan är om man inte behöver en lite lugnare spelare som håller sin position, typ en Xavi.
Barcelona Forza Espana
2011-07-29 14:52
Allvarligt varför försöker ni få hem Cesc när Thiago är helt jävla fantastiskt bra. Tänk flytta ner Busquets på mittbacks position tillsammans med Pique och en trio på mitfältet med Thiago, Xavi o Iniesta. Hade vart helt fantastiskt att skåda.
Atlético addeh
2011-07-29 14:22
elbraco

Jag har bara sett Rafinha i de matcher han spelade med Barça B förra säsongen samt cup-finalen mot Real Madrid med Juvenil A. I den matchen var han läskigt bra. Han gjort precis som han ville. Två mål och ett assist i 3-1-segern och det vad bud på mer.

Han har tekniken, speluppfattningen, och har även utvecklat ett målsinne. Dessutom verkar han vara väldigt ödmjuk som person.

Kanske kommer Thiago & Rafinha spela framför Busquets i framtiden efter att både Xavi & Andrés lagt av? Vem vet, det är svårt att förutspå någonting. Min känsla säger dock att en något mer offensiv position är bättre lämpad för Rafa.

Hetfield

Soriano är ju i alla fall betydligt rockigare än Jeffren så en chans hade han definitivt förtjänat. Tyvärr spelar han ju på den där positionen som numera inte finns i Barça, och jag tror faktiskt han helst vill åt speltid. Time will tell.
Barcelona Gabriel
2011-07-29 14:13
Angående huruvida Ronaldo hade passat in i Barça så måste jag bara hålla med resterande culés här inne som redan uttalat sig om saken. Att Cristiano Ronaldo är en världsspelare är det inget snack om, ingen förnekar ju det men att spela i Barça är antagligen det svåraste som finns, om man inte är den sortens spelare. Spelmodellen kräver en noga utvald lista av spelare till att förstärka truppen inför varje sommar, inte baserat på enbart hur bra dessa spelare är utan även på hur dessa hade passat in i lagets spelsätt. Att Barças fotboll idag är bollinnehav och presspel (anfall/försvar) är knappast något unknown fact för någon. Sätt in Cristiano Ronaldo i den ekvationen och man förstår genast att man kommer att få ett negativt resultat, det är ett faktum, lika så som det är att Ronaldo är en bra spelare, hade han trots det absolut inte passat in i Barça.

Ronaldo är en briljant målskytt, frisparksskytt och tekniker. Hans största attribut som spelare ligger i hans råa athleticism snarare än hans spelförståelse och passningsskickligheter. Han passar utmärkt in i ett lag som bygger deras spel på individuella prestationer så som Real Madrid gör. Men i Barça där det krävs att vara 2-3 steg före allt händer hjärnan, hade han inte gjort det.

Dessutom, nu ska jag säga något smart. Ronaldo hade aldrig pressat!
Barcelona Rambla~
2011-07-29 14:11
Hetfield

Jag håller med. Fast du får försöka se det ur Sorianos perspektiv. Han fyller 26 år nu, har säkert en familj att försörja, och har tills nu i sin karriär knappast haft några speciellt bra löneinkomster. Jag läste att han är på jakt efter att minst få ett 3-årskontrakt med någon klubb. Frågan är ju om Barca är villiga att ge honom det. Jag tvivlar, fast de får gärna överraska mig.
Barcelona Hetfield - Sanchez is the next star
2011-07-29 14:03
Soriano har ju förtjänat en chans. Jag kommer att bli rätt så irriterad om man säljer Soriano för en struntsumma. Killen har spelat bra varje gång han har fått chansen, han slog passningen till Thiagos nickmål. Soriano är ju lite som Villa, det vore bra att ha en sådan målskytt i laget.

Till skillnad från en viss person (Jeffren) så presterar han och verkar brinna för laget. Han har gjort 32 mål i b-laget, är det inte gott nog för att förtjäna en chans i A-laget?
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-07-29 14:01
tarrak//

Spot on (igen) ! =)
elbraco - Bojan y Thiago
2011-07-29 14:00
Rambla

Jag har säkert missat flera. Även spelarna som gick till Zaragoza, har glömt vilka det var. edit: Edu Oriol och Minero! Det gick ju dock bra för Juvenil A (eller?) och där lär flera spelare slussas in ifrån.

I eran tidigare diskussion om Fabregas så känns det som många glömmer Peps och Cescs relation. Pep har visserligen sagt att dom gör allt för att få dit Fabregas men jag har ändå känslan av att han inte direkt "bryr sig" om han kommer i år eller nästa år. Eller så jobbar han i det tysta helt enkelt.

Annars kan man ju spekulera i hur mycket deras relation spelar in i affären. Det var trots allt Pep som gav honom hans signerade tröja när hans föräldrar skilde sig och sa att han skulle bli den nya Guardiola eller liknande. Man borde inte dra för stora växlar över det men jag tror ändå att Fabregas skulle vilja spela i Barcelona under Pep och vice versa.
Om det stämmer får Cesc gärna stanna i Arsenal ett år till för det innebär att Pep stannar i åtminstonde två år till ;)
Barcelona Rambla~
2011-07-29 13:53
elbraco

Du glömde en av de viktigaste spelarna från förra säsongen, Nolito, som för övrigt verkar ha fått en bra start i Benfica. Gjorde sitt första mål i tävlingssammanhang för Benfica när de spelade CL-kval nyligen.
Annons: