/spanien/barcelona/forum/11292.aspx/spanien/barcelona/forum/11292.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelonistas
10/31/2011 21:30
Rijoa

Säsongen 2008/2009 så borde Iniesta kommit på en betydligt högre placering än en 4 plats. Han var helt spektakulär hela säsongen med sina framspelningar och framför allt sättet han kom förbi sina motståndare på. När han fick upp farten kunde han komma förbi 2-3 spelare ganska lätt. Sen runt kvartsfinalerna i cl, runt den perioden var han Barcelonas formstarkaste spelare.
barcarobin
10/31/2011 21:28
Suck dikussioner om spansk spelre som e.v platsar i PL
Och diskussioner om C ronaldo igen.-
Barcelona el Maestro!
10/31/2011 21:26
Barcelonistas:

Att kunna föra spelet och styra en match är inte enbart det som gör en spelare världens bästa. Cristiano har så mycket fotboll i sig än vad Iniesta har. Iniesta är en av världens bästa mittfältare, ja, jag förnekar det inte.

Cristiano är just nu nummer 2. Det är bara Messi som är bättre.
Barcelona el Maestro!
10/31/2011 21:21
Jag skulle vilja säga att till och med Muniain hade uträttat underverk i Premier Laegue.
Mot träbenta spelare som så många spelare är i Premier League kan varje spelare med en hygglig tekniska skicklighet briljera. Det är faktum. Det kan vi se idag.
Barcelonistas
10/31/2011 21:19
el Maestro

Ronaldo är inte närheten av Iniesta när det gäller spelet ute på plan, och kunna föra ett spel.
Barcelona Rioja
10/31/2011 21:17
L.A.M Nr 10

Iniesta blev framröstad som fjärde bästa spelare i europa förra säsongen, så vitt jag vet spelades inget VM då. Han blev dessutom framröstad som världens fjärde bästa spelare säsongen 2008/2009. Kanppast så att han är underskattad, det är bara Messi, Xavi och Ronaldo som hindrat honom från högre placeringar. Det är inte heller osanolikt att han vinner guldbollen i framtiden, oftas är vinnarna runt 30 strecket och Iniesta har 3-4 säsonger på sig.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 21:13
Som ni nämnt tidigare, om en spelare som Cleverly kan ta plats i United eller om Wilshere är Arsenals playmaker, så vad skulle inte Xavi och Iniesta gjort? Inget ont om Wilshere, jag tycker han är riktigt duktig men i Spanien hade han knappt varit topp 15 som bästa mittfältare, i Enlgland är han en av de absolut bästa. Messi, Xavi, Iniesta och hela Barca hade gjort kaos med PL - tills vi stöter på Stoke.
Barcelona el Maestro!
10/31/2011 21:09
"Ronaldo lever mycket på gamla meriter och alla hans pet och straffmål."

Det stämmer att Cristiano gör massa petmål och straffmål men nog är han en bättre spelare än Iniesta som helhet.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 21:04
Det jag menar är att Messi inte bara hyllas som världens överlägset bäste spelare, utan också som en av de bästa genom tiderna. Kanske inte riktigt så men något liknande vill jag att folk ska tycka om Iniesta, för så bra är han in my opinion. Playmaker när den är som bäst.
Barcelona el Maestro!
10/31/2011 21:02
Frodo:
Ja, jag kan bara hålla med dig där.

Om Silva briljerar i premier League mer än vad han gjorde i Spanien, om Wilshere briljerar i Premier Laegue, Aguero, Cesc, Luka Modric med flera, varför skulle inte Xavi och Iniesta göra det?

Nu ifrågasätter han inte Messis förmåga ändå men jag blir förvånad att Niva faller för den gängse argumentationen om att Barcas små bollskickliga spelare inte skulle vara lika bra i Premier League som de är Spanien. Niva är en smart kille. Han kommer att inse att han gjort bort sig där.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 21:01
Rioja

Att Iniesta kom tvåa var tyvärr endast för hans VM. Nu i jul kommer troligen allt var vara som vanligt med Ronaldo som säker tvåa och Xavi som trea. Enligt mig är Iniesta självklar tvåa, han är en så mycket bättre och mer komplett spelare än Ronaldo så det är löjligt. Ronaldo lever mycket på gamla meriter och alla hans pet och straffmål.
Barcelona Rioja
10/31/2011 20:59
L.A.M Nr 10

Hur tänker du nu?

Xavi och Iniesta har hyllats unisont i hela europa de senaste åren. De har röstats fram som värdens 2:a och 3:e bästa spelare av både journalister och fortbollsspelare. Flera av de största tränarna så som Alex Ferguson, Otmar Hitzfelt, Marcello Lippi, Capello och Wenger har hyllat spelarna. Xavi har vid flera tillfällen varit på väg att köpas loss av MIlan, Juventus, Manchester United och Iniesta tackade nej till Real Madrid när dessa la upp han utköpsklausul på 60 miljoner euro.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 20:51
Criff

Men är det alltså bara Real Madrid som gör så?
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 20:50
Jag har tyvärr insett att varken Xavi eller Iniesta någonsin kommer få den uppmärksamthet de förtjänar. Xavi får i och för sig väldigt mycket beröm ofta. Iniesta däremot är så sjukt underskattad, och då menar jag av hela världen, för det verkar bara vara Barcafans som fattar hur bra killen är. Han har nästan lika mycket talang som Messi, och argentinaren tror jag tyvärr är en stor orsak varför Iniesta aldrig riktigt kommer uppskattas. När vi snackar några av de bästa playmakers genom tiderna så är Iniesta med för mig, och jag är fullt seriöst. Hoppas han någon gång kan vinna guldbollen.
Barcelona Hetfield
10/31/2011 20:32
Frodo

Niva sa ju inte att varken Xavi eller Iniesta skulle floppa, han påstod bara att de inte skulle vara LIKA bra i andra klubbar. Det betyder ju inte att Xavi eller Iniesta är dåliga eller sämre spelare, det betyder bara att i den miljön de är i så får de ut max. Jag påstår inte att jag håller med om det, men man kan även se det argumentet.

Det sker ju en ständigt nedvärdering av Barcelona spelarna, förväntade mig inte sånt av Niva. Men samtidigt så förstår jag argumentet, även om jag inte håller med.
Barcelona Frodo
10/31/2011 20:24
Det är märkligt att en fotbollskunnig person som Niva ifrågasätter om Iniesta och Xavi skulle klara av att spela någon annanstans. Det är sånt man förväntar sig av Borell.

Alltid ska folk ta ifrån våra spelares prestationer med bullshit-argument. Cesc, som var en Juvenilspelare gick nästan direkt in i Arsenals a-lag och blev en stjärna i PL. Han är lik Xavi och Iniesta (och i princip alla andra mittfältare från vår akademi) och var bäst i den ligan.

Arteta är en annan mittfältare som briljerat i PL. Han spelade också några år i La Masia och har passningsspelet som främsta egenskap. Det går även bra för Romeu i Chelsea och spelare som David Silva och Luka Modric (som visserligen inte är från La Masia) är samma typ av mittfältare och tillhör top 5 bästa spelare i PL.

Det känns som att den dumma anglofilin inte går att tvätta bort helt trots att de har bra exempel framför sig.

Att ifrågasätta hur Iniesta skulle klara sig i United är helt efterblivet. Tom fucking Cleverley är deras mittfältsstjärna. En spelare som har mer spanska mittfältsdrag med konstant rörelse och onetouchspel än klassiskt brittiskt. Om Cleverley som knappt fick röra bollen mot Thiago, Javi Martinez och Ander Herrera i U21 kan anses göra det bra i United vad fan skulle inte Iniesta då göra? Den enda spelaren i världen som har mer talang än Iniesta är Messi och att ifrågasätta om han skulle klara sig lika bra i andra lag är korkat.

Och att tro att Messi skulle göra 35 istället för 50 mål var också ogenomtänkt. Vad baserade han det på? Om Kun Aguero som är en klart sämre spelare men byggd på samma sätt och har liknande egenskaper som Messi kan snitta ett mål per match så undrar man varför Messi inte skulle kunna göra det.

I en tid där Barca och Spanien (även ungdomslagen) dominerar borde man kanske gå in på hur bra de är och varför de är så bra istället för att ta till korkade argument som bygger på fördomar.

Nåja, Xavi och Iniesta kan fortsätta vinna titlar medan deras storhet ignoreras för att de har klubbkänsla och inte byter lag. Det är vackert när Maldini spelar hela karriären i Milan. Scholes i United, Totti i Roma, Del Piero i Juventus, Casillas i Real osv. Men när Barcaspelare visar lojalitet för sin klubb och bara spelat i en klubb så ifrågasätts deras förmågor trots att få spelare i historien har samlat på sig lika många medaljer. Logiken är helt fucked up.
elbraco - Bojan y Thiago
10/31/2011 20:24
Cassano har fått en stroke!
Barcelona Criff -Llourinho
10/31/2011 18:45
L.A.M Nr 10,
Det där med att Real får en kaka av sponsorerna är en del av spelarnas kontrakt. Det är så Perez kan spendera så stora summor på spelare då han anser att stora spelare drar in dem pengarna lika snabbt igen på reklamintäkterna som klubben tar en rätt stor kaka av.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 18:07
Jag har två frågor som egentligen är helt off topic, men som rör fotboll.

Vet man ungefär hur många som kollade på VM-finalen 2010, Spanien vs Holland, på TV? Jag antar att det är den matchen flest kollar på i hela världen. Har hört att det är runt en miljard, men vill gärna få det bekräftat.

Och när spelare gör reklam, tex Messi för Pepsi, hur mycket får klubben? Har för mig att Real har någonting med att det delas hälften mellan spelaren och klubben, men vad är det vanligaste scenariot?

Skulle verkligen uppskatta svar. Skulle vara otroligt snällt. Ska försöka kolla upp det på Google också, men om någon vet, snälla skriv! Tack på förhand.
Barcelona L.A.M Nr 10
10/31/2011 17:29
Pedro får helt klart skärpa sig. Han har i stort sett inte varit riktigt bra sen första halvan av förra säsongen, spciellt vintern. När jag säger i stort sett menar jag att han då och då gjort riktigt bra matcher, till och med den här säsongen, mot tex Valencia, CL-semin på CN och CL-finalen. Och då kommer vi till det han är bäst på, nämligen att vara bäst när det gäller och göra viktiga mål. Men som sagt, han måste verkligen börja prestera nu.

Både Villa och Pedro är när jag tänker efter rätt onödiga när man spelar lätta matcher. Då är det de passningskunniga som dominerar. I stora matcher är de dock viktiga med sitt oerhörda slit och förmågan att göra mål när det gäller. Men de måste också prestera i de på förhand lite enklare matcherna.
Barcelona Vamos Blaugrana
10/31/2011 17:28
Éluc //
Håller med! De måste göra något åt detta..
Barcelona Barcadinho.
10/31/2011 17:25
På tal om vår match mot Bilbao.

De ska möta Salzburg på bortaplan i EL på torsdag. Det kan bli lite slitage där.
Barcelona 1.70-ligan
10/31/2011 17:24
Xavi var alltså småskadad, det var därför han stod över mot Mallorca. Han är även osäker inför morgondagens möte. Risken är väl att han kommer fortsätta vara "osäker" några veckor framöver..
Barcelona R.E.M. god bless them
10/31/2011 16:51
Har redan skickat artikeln till dom, tycker ni borde göra desamma, de sista dom vill är att folk hotar att lämna dom
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Éluc
10/31/2011 16:46
Förövrigt en skitbra artikel av Spanien-redaktionen angående Canal+ horribla prioriteringar frö La Liga. Borde uppmärksammas på andra sidor så Canal+ får ta del av detta.
Barcelona Éluc
10/31/2011 16:44
Är det bara jag som inte hittar Spanien-delen i dagens ET?
Barcelona 1.70-ligan
10/31/2011 15:49
shanghai

Ser absolut ingen anledning till att flytta upp Cuenca redan i januari. Skulle man göra det får han ju inte längre spela för Barca B, däremot får han spela hur mycket som helst med A-laget så länge han tillhör B-laget. Så det vore rätt korkat..

Däremot ska han givetvis belönas med en uppflyttning på sikt om han fortsätter såhär. Men absolut först i sommar.

Utan att hoppa på Pedro vill jag påstå att hans framtid i klubben inte är stensäker så många år till. Jag minns hur bra han är när han är bra, men med tanke på att isaac, Rafinha o Deulofeu går som tåget där bakom, måste Pedrito snart börja prestera för att inte bli omsprungen. Fotboll är en färskvara och enligt mig besitter åtminstone Deulofeu/Rafinha en större potential än kanarien... Fan vilka lyxproblem inför framtiden,egentligen
Barcelonistas
10/31/2011 15:42
Finns flera faktorer till varför vi inte leder ligan just nu. Den största är väll att vi inte har varit tillräckligt effektiva framför målet när vi haft målschanserna. Den andra är att vi den här säsongen har haft otur med domsluten, och då syftar jag självklart på straffsituationerna som har domarna har friat i stort sett varje match. Tänker främst på Valencia matchen borta där det är enligt mig 2 solklara straffar som domaren friar. Sen är det självklart skador som har ställt till det för oss, och även en hel del slitna spelare. För vi hade ju knappast den bästa försäsongen om man säger så.

Real Madrid har hela säsongen fått flera tvivelaktiga domslut med sig, finns flera straffsituationer som jag tycker dom har haft flyt med. Men jag tror det handlar mer om att domarna i Spanien gör för många misstag, och inte några k teorier.

Mot Bilbao bryr jag mig inte om hur vi spelar, det viktigaste är att vi vinner matchen och tar med oss 3 poäng.
Barcelona Shanghai - SHOOT ME $12
10/31/2011 15:24
Jag är så j*vla imponerad av Isaac Cuenca så jag hoppas att han startar när vi möter storlagen. Han har varit så bra sen jag såg honom första gången mot Hajduk Split sen dess har han bara spelat som en rutnierad lirare. Tror att han kommer bli mycket viktig i framtiden.

En fråga, kan man inte flytta upp honom till A-laget efter juluppehållet ?
Barcelonistas
10/31/2011 15:17
VivaBarcelona

Så jävla skönt att han är tillbaka nu då han verkligen ger oss en extra dimension i anfallsspelet. Han är en framtidspelare för oss, han kommer bara bli bättre och bättre.
Annons: