/spanien/barcelona/forum/1118.aspx/spanien/barcelona/forum/1118.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Flavia
2016-02-21 21:40
Man får hålla tummarna att Villarreal vinner sin match mot Atlético, då hamnar dom endast 4 respektive 3 poäng bakom ATM och RM.

Istället för att ge upp i kampen om ligatiteln och satsa på Champions League, kommer bägge klubbarna att tvingas matcha sina bästa spelare i ligan för att ej tappa direktplatserna till CL inför nästa säsong.

Och då har inte jag ens nämnt att vi ligger 9 respektive 8 poäng före Atlético i dagsläget.

Barcelona Zibarca ~ MESMARizing
2016-02-21 21:39
Sånt ordförråd behöver vi inte. /Mod
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Lion24
2016-02-21 21:38
De första matcherna Real Madrid spelade under Zidane så blev jag faktiskt lite orolig. Jag såg ett energiskt Real Madrid, ett intensivt Real Madrid som försökte etablera ett högt presspel. Även om dessa matcher var mot lag som Real Madrid älskar att möta på Santiago Bernabeu så gjorde det mig lite orolig. Men efter ett tag började jag tänka till och lugna ner mig själv, jag tänkte: kan och vill Real Madrid spelarna spela som ett kollektivt under en längre period eller är man bara glada över att Benitez inte längre är tränare? Är Real Madrids spelare så pass lojala att dom springer för varann, pressar med varann?

Jag såg att vissa spelare som underpresterade under Benitez höjde sig under Zidane. Laget började pressa tillsammans och det gjorde mig lite orolig. Det talades om ''Zizou effect'', man vann sina hemmamatcher övertygande med tennissiffror. Har man vaknat från drömmen nu? Jag tror att Zinedine Zidane vill implentera ett presspel i Real Madrid, spelarna accepterade det i början men nu så alibi-pressar spelarna i Real Madrid. Det är varken kollektivt, intensivt eller effektivt. Det ska sällan vara ett hårt kollektivt arbetande Real Madrid men det ska vara ett hårt individuellt arbetande Real Madrid där spelarna ska vara professionella och hålla sig friska och krya, för sig själva så att dom får spela nästa match.

Frågan är: vad är problemet i Real Madrid? Enligt mitt sätt och se det så är det spelarna som representerar Real Madrid. Båda maränger och cules älskar att jämföra våra lag/spelare med varandra. En sak som våra spelare har och som Madrids spelare inte har är: lojalitet. Våra spelare är lojala mot klubbmärket, hos Madrid så luktar det extremt egoistiskt, divigt och individualistiskt. Framförallt från deras största stjärna och deras egna lagkapten. Vi hade en lagkapten som under en tid erbjöd sig att spela för klubben utan lön när våran klubb hade ekonomiska svårigheter. Real Madrids nuvarande lagkapten ''utpressade'' sin egen klubb för att få en höjd lön.

Om vi tar en annan jämförelse: Busi vs Kroos. Jag säger inte att den ena är bättre än den andra men båda spelarna spelar på samma position. Busi skulle kunna slita ut sin själ för den här klubben, jag har mycket svårt och säga det om Kroos. Jag säger inte att Kroos inte respekterar eller tycker om Real Madrid, jag tror han gör det, men han är inte lika villig att offra sig för sin klubb som Busquets är. Karim Benzema (som är en underskattad spelare) spelar inte för Real Madrid CF, han spelar för en spelare. Vi hämtade in Suarez som vill vinna, jag citerar Malcolm X: ''by any means neccessary''. En spelare som säger åt lagets största stjärna vart han ska positionera säga, pekar åt lagets största stjärna vart han ska pressa. Och då behöver jag inte nämna deras största stjärna.

Våra spelare har vinnarmentalitet och är vinnarskallar (jag säger det ödmjukt). Och när jag säger vinnarskalle så menar jag inte den typen av vinnarskalle som Real Madrid hittat på, den typen av vinnarskalle är unik, den finns bara i Real Madrid CF. Hos Real Madrid fansen (de flesta) så verkar nästan all kritik riktas mot presidenten (oftast välförtjänt), tränarna och så vidare. Real Madrid har haft de bästa av de bästa tränarna (Mourinho & Ancelotti). Med båda blev man titellösa. Mourinho blev i stort sett utjagad och spelarna som älskade Ancelotti så mycket svek samma tränare som man älskade.

Istället för att peka finger mot de största stjärnorna och lagkaptenerna så får oftast Danilo, Carvajal och dom spelare som inte förväntas vara avgörande skit. Jag vet inte vem som har skapat den här atmosfären i Real Madrid där de största stjärnorna oftast undviker kritik trots att man egentligen har skämt ut sig de senaste säsongerna när det gäller antalet titlar. Jag som Barca supporter är extremt glad över den brist på lojalitet som Real Madrid spelarna (i synnerhet dom största stjärnorna) har för sin klubb.
Barcelona enkos
2016-02-21 21:37
@Gabriel:

Så du tvivlar på ditt lag trots +9 och bättre inbördes och med el clasico hemma med 13 matcher kvar?
Barcelona Gabriel
2016-02-21 21:33
Tror fortfarande att majoriteten här inne inte firar ligaguldet i Februari. De flesta väntar nog tills det är klart, vilket också är helt rätt!
Barcelona Gabriel
2016-02-21 21:31
Barcelonistas

Jag respekterar att du känner så och du må kanske även ha ett visst hov för det med tanke på att vi vunnit ligan 5 gånger de senaste 7 åren, men personligen väljer jag ett lite mer ödmjukt tillvägasätt. Jag tycker inte att det ens går att jämföra Bayerns sits med oss då vi har både Real Madrid och Atletico Madrid att stångas med. Och visst, för tillfället är Barcelona hela 9 poäng framför Real Madrid, och i nuläget 8p före Atletico - men det tycker jag säger mer om hur sjukt starka Barcelona är - även i sina svagaste stunder - då man nästan aldrig tappar poäng, än om ligan i sig är svag. Nu påstod du visserligen inte det, men som sagt, konkurrensen är mycket hårdare i La Liga än vad den är i Bundesliga. Minsta lilla felsteg i La Liga kan kosta en dyrt.

När det gäller CL så är det inte alltid det bästa laget som vinner. Det har man sett andra gånger framför allt när Chelsea gick och vann turneringen 2012. Det finns inget som säger att något liknande inte kan hända i år.
Barcelona Himne del Barcelona
2016-02-21 21:30
[QUOTE=enkos]Skrattar ni fortfarande åt mig då jag firar ligatiteln? Fortfarande någon här som väntar att fira den i maj månad ? [/QUOTE] Skulle aldrig få för mig att fira någon titel innan det är klart. Det tar lång tid att skaffa sig ett försprång. Det kan gå betydligt snabbare att tappa det beroende på en mängd faktorer såsom skador, formsvackor, oflyt osv.
Barcelona enkos
2016-02-21 21:17
Skrattar ni fortfarande åt mig då jag firar ligatiteln?
Fortfarande någon här som väntar att fira den i maj månad ?
Barcelona Barcelonistas
2016-02-21 21:17
Jag kan inte se oss bli slaget av ett lag i Cl för att dom va bättre. Det mest troliga scenariot vore att vi själva sjabblar bort det i Cl.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-21 21:13
Gabriel - att vi ska vinna ligan känns givet varje säsong för mig. Lika klart som det är att Bayern ska vinna Bundesliga lika klart tycker jag det är att vi ska vinna den. Det är så jag känner personligen. Vi har varit så pass överlägsna i la liga att det känns som att ligan nästan är vår innan vi ens börjat spela den. Därav hade jag blivit väldigt besviken om vi inte tar hem Cl.
Barcelona Gabriel
2016-02-21 21:01
Barcelonistas

Ja, åtminstone dubbelns sötma. CL är alltid en bonus, men den är också väldigt svår att vinna. Lag som gått dåligt i deras respektive ligor brukar alltid höja sig när det vankas Champions League spel. Räkna liksom inte bort Chelsea, visst, PSG är favoriter men 1-0 räcker för dem. Sen tror alla på en enkel match mot Arsenal men historien visar att vi aldrig vunnit borta på Emirates - inte ens när vi var som starkast (ja, jag vet att dem hade otroligt tur, but still). Det är på Camp Nou vi alltid avgjort mot dem.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-21 20:50
Bara jag som känner trippelns sötma? Vinner vi trippeln i år så har vunnit trippeln 3 gr på 6 år. Vet att det kmr bli tufft men jag hoppas verkligen vi tar trippeln i år också!!!
Barcelona papillon
2016-02-21 20:49
Eusebio alltså men ännu en 3-poängare. Jag tycks ha läst väldigt mycket tidigare att han var usel som tränare, eller så är han det fortfarande?
2016-02-21 20:44
Räknade fel, 3 poäng efter blir det.
2016-02-21 20:43
Någon som kollar Atletico - villa real? Kolla tabellen precis, såg att om VR vinner så är dem bara 2 poäng efter både real och atletico. Har alltid gillat dem gula ubåtarna, hade varit kul om dem tog en direktplats till CL på Reals bekostnad. :-)
Barcelona DM1982
2016-02-21 20:35
Kul att de tog med Guds hand också ; )
Barcelona Himne del Barcelona
2016-02-21 19:50
[QUOTE=Santiago Cazorla]Cool video. Lionel Messi Classic Goals Recreating Iconic Goals By Legends [/QUOTE] Den är helt fantastisk. Speciellt när han kopierar Maradonas solomål. Får såna sjuka rysningar varje gång jag ser det. Det finns något kusligt och mystiskt med att Messi har kopierat både handsmålet och solomålet.
Flavia
2016-02-21 19:47
@Barcelonistas:

Och Granada är grymt ineffektiva, deras chanser var t.o.m. bättre jämfört med lägena som Málaga skapade mot FC Franco.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-21 19:39
Gary Nevilles Valencia leder med 0-1 borta mot Granada..
Flavia
2016-02-21 19:19
@shalit:

Överskattad fotbollsspelare möjligtvis, även om fransmannen var såklart bra :)
Barcelona Santiago Cazorla
2016-02-21 19:16
Cool video.

Lionel Messi Classic Goals Recreating Iconic Goals By Legends
Barcelona Barcelonistas
2016-02-21 19:03
Zidane är top 10 genomtiderna varken mer eller mindre. Jag personligen håller både Xavi och Iniesta högre.
Barcelona shalit
2016-02-21 18:57
Barcelona shalit
2016-02-21 18:57
@AndreD:

Dålig fotbollsspelare?
Barcelona AndreD
2016-02-21 18:55
Hahaha Zidane, dålig fotbollsspelare ännu sämre tränare.
Barcelona Vronskij
2016-02-21 18:55
@Liunil Masse:

@migeru är nog min favorit-barcatwittrare. Nån som har tips på andra bra?
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-02-21 18:49
Today in my head i know i scored the penalty.

- Ronaldo

Nej, den är in min. Kunde inte låta bli :-)
Barcelona LennyRomario
2016-02-21 18:43
Är det någon som har den korrekta tabellen? Måste vara något fel på de jag kollar på. Har nämligen läst minst 50 gånger här inne att det är 100% att Real Madrid vinner ligan i år. Det var klart redan innan den startade! Det har tydligen Simeone gått i god för. Men när jag kollar på mobilen och text-tv så är Barca 9 poäng före. Det kan ju fan inte stämma.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-02-21 18:37
@Joppe9:

Kolla i arkiven i Spain.

Spara länken.
Barcelona Junta Dimision
2016-02-21 18:37
@^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^:

Han vilar spelare för Champion's League matchen borta mot Dynamo Kyiv på onsdag.
Annons: