/spanien/barcelona/forum/11053.aspx/spanien/barcelona/forum/11053.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-08-20 21:40
Rambla~

Nolito har varit en favorit för mig under ett par år nu. Han brukar få kritik för att han är självisk, men faktum är att han är en riktig poängspelare.
Tyvärr var han väl aldrig tänkt som en A-lagsspelare, utan mer som ett komplement till de unga talangerna i B-laget.

Kan tycka att det är lite synd att han skeppades iväg nu när både Bojan och Jeffren lämnade. Men man ville väl helt enkelt inte förlänga hans kontrakt, och då blev det som det blev.

Frågan är om Kiko kommer gå samma öde till mötes när hans kontrakt är på väg att gå ut, eller om man väljer att flyttaupp honom. Osäker på vad planerna egentligen är för denne spelare.

Sen är det ju också så att Nolito def inte besitter samma styrka i det defensiva jobbet som Alexis gör, och Nolito är helt enkelt inte den spelartyp Pep letade efter.
Barcelona Hetfield - Sanchez is the next star
2011-08-20 21:39
Seriöst, jag trodde att Mourinho nöp Tito i kinden, men det ser ut som att han petade honom i ögat. Är den mannen sjuk?

Tänk att han kan skada ögat om nageln tränger in, eller om ögat blir infekterad.
Barcelona Hetfield - Sanchez is the next star
2011-08-20 21:35
Nja, Sanchez är ju tänkt som Villas ersättare, därav priset och jakten efter hans signatur. Nolito är alldeles för bollkåt för att passa in i Barcelonas spel.

Piatti är inte direkt en "superstar", även om han är riktigt bra.
Barcelona Rambla~
2011-08-20 21:32
Seriöst, om det varit så att vi inte hade tänkt lägga ut en massa pengar på tex Sanchez i sommar, hade inte Nolito dugit i Barca som komplement till anfallarna? Jag menar om det nu varit en sån där sommar då det verkligen behövts sparas pengar? Vi har då även Afellay, och kanske hade vi kunnat skrapa ihop 5-10M på ännu någon spelare som tex Piatti. Den stora värvningen hade då alltså stannat vid Fabregas. :P

Jag menar inte att jag beklagar mig över Alexis värvning nu, tvärt om, utan spekulerade bara om det nu hade varit en sommar då svångremmen verkligen hade dragits åt.
Barcelona comprende
2011-08-20 21:26
Kollade på Chelsea innan, en spelare som Neymar hade gjort mest nytta där. Han skulle verkligen bli en världsklass spelare. Då med andra spelarnas slit skulle ge honom tillräckligt med tid för att briljera
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-08-20 21:15
Nolito har gjort det igen - mål alltså.

Killen har verkligen fått en bra start i Benfica.
Cigge
2011-08-20 20:55
Éluc

Exakt, det är ju därför publiksnittet är så högt som det är, vilket är helt underbart enligt min mening. Tack vare det massiva intresset från det "vanliga" folket får nog Bundesliga alltmer blickar mot sig, även utifrån.

Absolut, Bayern kommer sälja sig dyrt i år. Vi vet hur Neuer kan stänga igen butiken och jag tror en hel del på Bayern i år. Leverkusen har tyvärr tappat Vidal som kanske var deras främste spelare ifjol, men de har fortfarande kvar stommen i sitt lag och jag tror att toppstriden i Bundesliga står mellan samma lag som ifjol.

Om du har följt Dortmund en del, så vet du säkert vilken klasspelare vi har värvat för en kaffepeng i Nuri Sahin. Jag har riktigt höga förväntningar på honom då han fullständigt briljerade i Bundesliga den senaste säsongen. En otroligt spelskicklig mittfältare som inte minst kommer vara användbar mot er. Dortmund har ändrat sin spelidé något, gentemot hur det var med Sahin i laget, men de har fortfarande stommen kvar och deras omställningsspel kommer passa som handen i handsken i CL. Ett vassare och något rakare spel än vad Tottenham hade under föregående säsong. Jag kan klargöra med en gång att jag inte vill ha Dortmund i gruppen...

barcetia - BENVINGUT ALEXIS!

Haha, lite komiskt. Jag tycker bara att det är roligt att Bundesliga börjar få den uppmärksamhet ligan förtjänar.
Barcelona JohnGalt
2011-08-20 20:40
Hutch

Jag vet inte. Bara att jag litar mest på Opta.
Barcelona Larsson1333
2011-08-20 20:35
Sergio Romero klar för Sampdoria enligt goal.
Va fan ska han göra där undrar jag? Alldeles för bra för dom

Kanske någon som redan nämnt det, jag orkade inte kolls tidigare inlägg :)
Barcelona barcetia - BENVINGUT ALEXIS!
2011-08-20 20:19
Cigge

Utan att ha läst ditt inlgäg tänkte jag skriva att Bundesliga är framtidens liga :-P

EPLs dominans var för ett par år sedan, nu är det La Liga, om 3-4 år är Bundesliga.
Barcelona Éluc
2011-08-20 20:18
Cigge

Jag började väl följa Bundesliga ordentligt för kanske 3 säsonger sedan, och har precis som du säger tyckt att ligan växt mer och mer för varje säsong sedan dess. Anledningen till det otroligt höga publiksnittet gentemot resterande stora ligor i Europa har ju främst att göra med de låga biljettpriser samt ståplatser som finns i Tyskland.

Även jag tror att Bayern kan "överraska" många denna säsong och gå långt i CL, även om det har varit lite knackigt för dem under säsongsinledningen. Men så snart som Robben och co börjar rulla igång och Neuer inte sviker någon där bak kan de helt klart gå långt. Samtidigt är de lite extra motiverade med tanke på att finalen spelas på Allianz Arena denna säsong.

Dortmund kan även de överraska i år även om Sahin har lämnat för er. Tror nog att CL kan bli jämnare än vad många faktiskt tror.
Cigge
2011-08-20 20:10
Éluc

Håller med, det ska vara två lag på planen helt enkelt. Såg för övrigt att ni nämnde Bundesliga. Jag har i flera års tid sagt att det är framtidens liga. Publiken strömmar till arenorna (som överlag håller världsklass), Tyskland i sig har Europas starkaste ekonomi, ligan är minst sagt oförutsägbar, det rentav kryllar av talanger i så gott som varje lag, det finns en blandning av medelhavsteknik och erkänt tyskt positionsspel, namnkunniga spelare i lag som slåss för att hålla sig kvar m.m.

Jag tycker det är en märkbar skillnad mot föregående säsong hur mycket uppmärksamhet Bundesliga har fått i säsongsinledningen jämfört med föregående säsong, bara i Sverige. Mycket handlar om hur Bundesliga ska kunna marknadsföra sig på ett bättre sätt, men jag tror att det kommer av bara farten med ligans framfart. Bayern München, Leverkusen och Dortmund kommer t.ex. ställa till med bra oreda i årets CL.
Barcelona Éluc
2011-08-20 19:57
Cigge

Precis. Tempot i PL blir så högt att det får en negativ inverkan på den tekniska biten. Vad jag föredrar är lite som vi fick se i den spanska supercupen, nämligen att vardera lag "turas om" att spela bollen inom laget och det andra satsar på kontringar och liknande under tiden som det andra laget har bollinnehavet. Det är detta som för mig blir den optimala balansen mellan tempo and teknik.
Cigge
2011-08-20 19:54
Éluc

I en riktigt bra fotbollsmatch bör det vara högt bolltempo enligt mig och det tror jag att de flesta håller med om. Däremot tycker jag inte om tempot som oftast är i PL, då det går ut över den tekniska förmågan. Det är mycket peta och spring, långbollar på Bengt och inläggsspel. Det här med en renodlad centertank är enligt mig ett 90-talstänk, som fungerade då, inte i dagens fotboll.

Som du nämner, så var Arsenal - Liverpool en ytterst tam tillställning. Inte särskilt högt tempo med extremt många felpassningar där den bristande tekniken var påtaglig hos båda lagen.

Utöver att Man City har värvat Agüero tycker jag inte att PL ser alltför intressant ut. Nu vet jag inte om Mata är klar för Chelsea, men i så fall blir han också ett välbehövligt tillskott i ett annars segt Chelsea.
Hutch
2011-08-20 19:51
JohnGalt

Kolla på denna video. Det är minut 84 på Bernabeú och Real leder bollinnehavet med 54 - 46. Är det möjligt att vi på 7 minuter spelat oss 60 % bollinnehav?

Videon förstås:.P http://www.youtube.com/watch?v=WLbb40ZpSI4
Barcelona Éluc
2011-08-20 19:50
barcetia

Mjo, men samtidigt har PL fler namnkunniga spelare än Bundesliga, så som jag ser det i alla fall, vilket jag tror är en av anledningarna till att folk föredrar PL. Men jag håller absolut med, Bundesliga är en helt fantastisk liga, både spelmässigt och publikmässigt.
Barcelona barcetia - BENVINGUT ALEXIS!
2011-08-20 19:47
Eluc

Jag har däremot inte någon förståelse för dem. Om de gillar tempofylld fotboll är det på tysk fotboll de ska kolla på. Gillar de intelligent fotboll är det spansk fotboll de ska titta på. Gillar de anfall utan någon eftertanke är et engelsk och om det är defensiv foboll är det italiensk. Så ser jag på det iallafall.
Barcelona Éluc
2011-08-20 19:40
Cigge

Absolut. Folk som föredrar PL för dess tempo har jag full förståelse för, men jag har alltid varit den som föredragit La Liga för dess tekniska sida, och framförallt att lagen och spelarna kan hålla i bollen, oavsett om man spelar i Sporting eller Barca. Anledningen till att jag avundas PL-fans för tillfället är pga att flera lag under Barca och Real rustat på ganska så bra under sommaren, vilket gör att jag kommer följa betydligt fler av deras matcher än jag gjort tidigare. Jag tror absolut att dessa lag kan rå på lagen under United och City i PL. Arsenal - Liverpool tidigare idag gav oss väl ett bevis på att PL inte alltid är att hurra över. Jag vill helt enkelt att säsongen rullar i gång så jag kan börja världens enligt mig bästa liga igen.

Förhoppningsvis går denna känsla över nästa helg om nu spelarfacket och det spanska förbundet kan komma överens.
Barcelona JohnGalt
Hutch

Jag kan ge dig en källa som säger att Real vann bollinnehavet också.

Trovärdigaste källan i dessa sammanhang är dock fortfarande Opta Sports.
Hutch
JohnGalt

Och här får du ytterligare en källa från totalBarca.
Barcelona 1.70-ligan
2011-08-20 19:36
"Although Barcelona thought they had a deal on the transfer of Genoa defender Polenta on loan with a 5M buy option, Genoa now want 10m. [tr]"

F*ck it, varför ska alla jävla lag vilja suga ut pengar ur oss? Tror det hade varit ett bra lån och ett bra tillskott till Barca B - kanske även A-lagsmaterial på sikt. Gah.

------------------

För övirgt sa Erik Niva precis att näst nästa omgång kommer Mata finnas tillgänglig för Chelsea. What? Trodde han visste bättre än att ta ut saker i förskott..
Barcelona Good Guy Greg
2011-08-20 19:31
Att Fernando Torres lyckades gå från en utav världens vassaste anfallare till det han håller på med nu är en prestation i sig.
Hutch
2011-08-20 19:30
JohnGalt

Här får du en källa till. Scrolla ner till statistiken. Shots on target och off target skall dock bytas med varandra.
Barcelona JohnGalt
2011-08-20 19:26
Hutch

Fungerar den?

Halvtidsstats i första matchen.

"HT Stats RMad-Bar – Shots: 11-2, On target: 4-2, Fouls: 14-6, Passes: 161-239, % Successful 75%-85%, Dribbles: 5-16, Possession: 41%-59%"

Även soccernet har samma noteringar av bollinnehav.
Länktips: alturl.com/trom6
Cigge
2011-08-20 19:26
Éluc

Det är dock skönt att "vår" liga inte är så otroligt dålig tekniskt sett samtidigt som det är motsatsen till underhållande matcher. Ta gärna en titt på dagens resultat i PL och jämför dessa med Bundesliga t.ex.
Hutch
2011-08-20 19:24
JohnGalt

Jag har väldigt svårt & se att vi hade 60 - 40 i första mötet. I första halvlek noterades bollinnehavet 54 - 46 till Reals favör. Senare i andra halvlek återtog vi bollinnehavet och avslutade med 52 - 48.
Barcelona JohnGalt
2011-08-20 19:21
Optasports är såklart en tyngre källa vad gäller fotbollsstatistik.
Cigge
2011-08-20 19:21
Hetfield - Sanchez is the next star

Jag håller Casillas som nummer ett även idag. Valdes har dock klättrat på rankingen i stadig takt och är numera topp fem. Sedan är det oftast en formsak vem som kommer vart på en så kallad lista.

Håller med dig att Chelseas mittfält är katastrofalt dåligt, minst sagt. Jag har aldrig sett Lampards storhet då han är en billig kopia av Gerrard, Anelka ser otroligt stabbig ut, Ramires fumlar som han brukar, Mikel agerar alibispelare precis som vanligt och det finns ingen som löper utan boll.

Torres försöker emellanåt, men han är för ensam och han skulle göra sig en tjänst genom att minska i muskelmassa och få tillbaka sin kvickhet som gjorde honom så bra.
Hutch
2011-08-20 19:18
JohnGalt

Länktips. Man kan se bollinnehavet mellan klubbarnas 6 senaste möten (inte 3 - 2 matchen på Camp Nou inkluderat)
Barcelona JohnGalt
2011-08-20 19:16
Hutch

Enligt vilken källa?

Optasports säger 60,4-39,6 i första mötet och 60-40 på camp nou.
Annons: