/spanien/barcelona/forum/11032.aspx/spanien/barcelona/forum/11032.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-24 15:43
Jag kan inte minnas att Özil har varit speciellt bra mot ett enda storlag. Det säger jag inte för att nedvärdera Özil utan för att jag verkligen inte minns.
Mot Barca har han aldrig varit bra, mot Milan var han inte bättre än någon annan...vad finns det mer?

Men men, killen är bara 23 eller något sånt, han har alla möjligheter i världen att bli topp 5 inom några år.
Real Madrid selakefo the tank
2011-08-24 15:42
Ursäkta, måste bara svänga förbi och försvara Özil från lite väl oförtjänt kritik.

Har haft faktiskt varit en av det bästa spelarna i Madrid sett över hela förra säsongen, det stämmer som ni säger att han inte presterat speciellt bra mot er. Det har han dock gjort mot andra hyfsade lag i t.ex. CL.

Nu vill jag inte påstå att Özil är i klass med Iniesta ännu som vissa andra. Jag anser dock att han har allt som behövs för att bli det med åren. Han har det som för mig är viktigast, spelsinne och vilja, lägg därtill en enormt bra passningsfot så tror jag han t.o.m. kan närma sig en spelstil likt Zidanes även om jag inte tror att vi kommer få se någon på Zidanes nivå på många år.

För er som nämner Götze så må han möjligtvis har gjort det bättre i bundesliga,(enligt er, jag har inte följt den så noga) så är han i princip totalt oprövad utanför bundesliga vilket Özil inte är.
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-24 15:41
Vissa här underskattar Götze. När Kagawa gick sönder var det snarare Götze än Sahin som tog över och tog Dortmund till segern förra säsongen. Visst fan var Sahin bra. Men Dortmund har 6p på 3 matcher den här säsongen också. Götze har väl 2 mål 2 assist so far. Han kommer fortsätta prestera oavsett om Sahin är kvar eller inte.
Barcelona Andreas V.V - J.Lo
2011-08-24 15:39
El Nino Maravilla

Top 5? Nja.. jag kan nog köpa att Özil platsar på top 10 men top 5, nej..
Men vi alla tycker olika.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-24 15:39
Abbe.

Inte nog med det, Atletico lånar sedan vidare ut honom till Rayo Vallecano vilket tyder på att det är en utköpsklausul inbakad någonstans.

Diego ska också vara på väg till Madridlaget. Hade varit roligt om han kom. Han fick ju aldrig det där genombrottet som det spåddes om så mycket. Diego som offensiv mittfältare med Falcao framför sig kan nog bli riktigt bra.

En liten rolig grej är att Diego hade ranking 88 på mitt Fifa 10. Xavi hade 87, Iniesta 85. Vad röker dom på EA Sports?
Barcelona El Nino Maravilla
2011-08-24 15:38
Oj vad folk här underskattar Özil. Trodde sånt pågick bara i puertan, alltså att man gör rivalernas spelare mycket sämre än vad dem egentligen är men Les Rambles var tydligen inte bättre.

Vissa av er påstår att Götze är bättre än Özil och det är ju helt jävla sjukt. Det Götze gör nu i bundesliga gjorde Özil för någon/några säsonger sedan och sen dess har han bara utvecklats mer och mer. Dessutom innan ni höjer Götze så pass mycket tänk på att det faktiskt var Nuri Sahin som var bundesligas bästa spelare, Nuri Sahin som är långt ifrån lika duktig som Özil är. Özil är absolut inte lika bra som Iniesta & Xavi men det betyder inte att han är dålig, tvärtom han är riktigt bra men Iniesta & Xavi är överlägset bästa mittfältarna för tillfället.

Özil kan jämföras med vilka mittfältare som helst, förutom just Iniesta & Xavi. Jag håller honom top5 tillsammans med Iniesta, Xavi, Silva och Fabregas.

Barcelona barcetia - BENVINGUT ALEXIS!
2011-08-24 15:38
Özil kan aldrig spela i ett spelande lag, måste vara blixtsnabba växlingar från defensiv till offensiva kontringar.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-24 15:36
Cigge

Det var inte alls meningen att få det låta negativt. Min poäng med det inlägget var framförallt att det känns som Özil saknar något viktigt för att jämföras med Iniesta. Tänkte lite på saken och insåg att det handlar snarare om Reals taktik. Pep får helt enkelt ut mer av Iniesta än vad Mou får av Özil. Visst, Iniesta hade också kunnat användas som en arbetshäst som Hetfield sa, men hans jobb är mer komplicerat.

För att göra det simpelt så har Özil en enklare uppgift i Real än vad Iniesta har i Barca. Han ska slå genomskärare till Ronaldo, det är typ det hans jobb går ut på om vi gör det jävligt simpelt för oss :P Förutom det håller han spelet flytade och söker andra anfallsvägar osv. Iniesta har ett mer konkret jobb. Han väggspelar, spelar i triangel, söker ytor, drar med sig försvarare, löper i djupled, pressar motståndarna, ersätter en lagkamrat som har gett sig i väg på löpning, sliter sönder backlinjen, gör en gubbe osv osv.

Det är nog det närmaste jag kan komma en förklaring :P

Barcelona Abbe.
2011-08-24 15:34
Gamla Barça-spelaren Dani Pacheco är klar för Atletico Madrid på lån från Liverpool.
Barcelona Blaugrana91
2011-08-24 15:31
Här kommer man in och så ser man att massa Realfans (I vanlig ordning) är här...
Och nu tror dem att Özil nästan är lika bra som Iniesta...Herregud.
2011-08-24 15:27
" Özil är trots allt den spelare som är närmast Iniesta idag, enligt mitt sätt att se fotboll."

Säger nog mer om ditt sätt att se på fotboll.
2011-08-24 15:22
Götze är redan nu bättre än Özil är. Inget snack om saken. Även Grosskreutz är typ i jämn nivå med Özil. Özil är ojämn och bra ibland. Götze är 19 år och bra varje jävla match.

Vad är det som Özil gör så bra? Han är typ alltid mest anonym på plan när Barcelona möter Real Madrid.
Barcelona 1.70-ligan
2011-08-24 15:20
barca4eva

Ingen aning. Kan ha läst fel om sagt ;)
Real Madrid Los mejores
2011-08-24 15:18
Hetfield

Özil är en väldigt speciell spelare, han är väldigt skicklig med boll men utmanar inte alls ofta en mot en. Han slår ut sina motståndare med sina öppnade löpningar samtidigt som han bemästrar ett passningsspel inte många idag gör.

Özil presterar väldigt bra fotboll när han får användas på rätt position, som inhoppet mot er i ligan på SB förra året, som årets första av två matcher i supercupen. Det säger ju sig självt att han inte kan prestera optimalt när han knappt får utrymme att få göra det han är bäst på. Lite så som att Messi var dålig i VM, mycket av det handlade ju om att han användes på ett helt idiotiskt sätt.

Tror dock på mer vågat spel från vår sida i år, då får vi se hur Özil presterar. Potentialen är dock oneklig, och jag tror definitivt att han en dag kan vara med och konkurrera om guldbollen, kanske redan i år?
Puyol-nollkoll
2011-08-24 15:14
Cigge:

Vad är det för spetsegenskaper som Götze saknar men Özil har? Följer tyska ligan och har så gjort i över tio års tid och måste säga att jag är betydligt mer imponerad av Götzes genombrott i jämförele med det Özil hade i Werder. Båda är grymma spelare, men tror att Götze har en betydligt större chans att slå sig in bland de tre bästa spelarna i världen i framtiden.
Barcelona Barca4eva
2011-08-24 15:12
1.70-ligan

Det där sade han väl för ett tag sen..
2011-08-24 15:11
Cigge

Iniesta kliver fram i de allra största matcherna och är bäst där och Özil kliver fram när det står 3-0 i favör till Real. Özil vågar inte gå in i närkamper, vet inte alls hur man pressar sin motståndare, alldeles värdelös defensivt. Förlamad högerfot. Visserligen har han en bättre passningsfot än Iniesta men Iniesta har mycket bättre teknik än Özil. Om Özil ökar sin defensiv och blir mer dynamisk kan han bli lika bra som Iniesta men i dagsläget är Iniesta mycket bättre. Att jämföra Özil med Iniesta är som att jämföra Thiago med Özil. Det bara går inte.
Barcelona 1.70-ligan
2011-08-24 15:11
läser på md att zubi, efter Piques skada ska ha sagt att "the market never close for a club like barca".
Kanske kan det bli en defensiv värvning trot allt?

Läser dock från mobilen så kan ha fattat fel
Barcelona Hetfield - Sanchez is the next star
2011-08-24 15:08
Cigge

Jag tycker inte att Özil är särskilt speciell. Bra spelare? Ja visst. Något utöver det vanliga? Inte alls.

Jag kan nästan lova att han inte vinner guldbollen. Han används mer som en arbetshäst av Mourinho då han mest presterar mot mitten/smålagen. Den dagen han presterar när hans lag vinner de stora titlarna så kan jag hålla med. No offense, jag ser bara inte Özils storhet eller att han är speciell.
Barcelona el Maestro!
2011-08-24 15:07
L.A.M Nr 10//
Visst är Messi numero uno nu och troligen en tid framöver men Real Madrid har flera spelare som kan vinna guldbollen. Cristiano kan vinna igen och Özil kan vinna i framtiden. Barca har också flera spelare utöver Messi som kan vinna. Han räknar jag även med Cesc som har potential att vinna guldbollen om allting flytar på och han presterar på topp när han är i sådan optimal miljö som Barca är för honom.
Hutch
2011-08-24 15:06
Özil är alldeles för ojämn. Iniesta presterar i varje El Clasico och är en av nyckelspelarna i både klubblaget och i världens bästa landslag. Hans lägstanivå är så ofantlig hög, något som desvärre inte stämmer på Özil, vars lägstanivå är skylåg. Jag kan bara inte ta den jämförelsen seriöst.

Men jag tycker att Özil är en fantastisk spelare. Med åren kommer rutinen och då blir han världsklass.
Cigge
2011-08-24 15:05
Hetfield - Sanchez is the next star

Özil har spetsegenskaper som Götze saknar, även fast jag tycker att Götze är den största talangen födda på 90-talet för tillfället. Otroligt komplett offensiv mittfältare denna Götze, men han saknar dock det där lilla extra för att bli den där yttersta världsstjärnan enligt min mening. Det gör inte Özil, enligt mig. Varför kan han inte nämnas i samma mening som Iniesta? Özil är trots allt den spelare som är närmast Iniesta idag, enligt mitt sätt att se fotboll.

elbraco - Bojan y Thiago

Du får det nästan att låta negativt att han slår assister och petar in några bollar per säsong. Jag tycker inte att det är antal poäng som är den stora grejen med Özil, även om han har en fantastisk förmåga att slå den avgörande passningen. Likt Xavi och Iniesta gör han också en hel del så kallade "hockeyassist". Han bidrar med mer än poäng, trots att han gör en hel del av det också, t.ex. flest assist i Europa under den gångna säsongen. Özil är också "känd" för att skapa otroligt många målchanser åt sitt lag, vart han än spelar, vilket jag tycker är en styrka i sig.

Det är mer beundransvärt att Iniesta klarar av att spela på kanten trots att han inte är så pass snabb, men det är ju mer ett faktum att Özil har den spetsegenskapen också. Det Iniesta är mer eller mindre överlägsen i gentemot Özil så är det att vara kylig i avgörande moment. Iniesta är grym i viktiga matcher, medan Özil gärna passar istället för att ta avslut själv eller rentav är osynlig. Jag tror dock att det kommer med tiden och när han nu har klarat av sin debutsäsong hos oss med bravur.

Sedan håller jag fullständigt med dig vad gäller statistik över mål och assist. Det säger egentligen ingenting över hur spelet har sett ut, även om det är en bonus om en spelare gör mycket poäng. Di Natale, Berbatov och Dzeko kommer t.ex. aldrig bli några världsstjärnor, hur många mål de än gör. Suarez är dock rätt giftig enligt mig, även om han inte är på Messis nivå.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-08-24 14:59
el Maestro

Framtida guldbollenvinnare kan bli väldigt svårt då Messi troligen kommer dominera i många år framöver, och han är bara ett år äldre. Sen måste Özil som sagt verkligen jobba på att kliva fram i de riktigt stora matcherna, det är då man ser vilka som är stora spelare och vilka som endast är duktiga spelare.
2011-08-24 14:56
Cigge

Nämn aldrig Özil och Iniesta i samma mening igen. Inte när du använder presens iallafall. Att säga att Özil kan bli lika bra som Iniesta är en sak men han får inte ens lov att knyta Iniestas skor för tillfället.
Barcelona el Maestro!
Å, nej, dessa ständiga jämförelser.
Hur som helst tror jag dock att jag håller med Cigge om en punkt. Özil är en framtida Ballon d'Or vinnare. Ge honom ett par säsonger så får ni se. Det har jag sagt förut också men han är i dagsläget inte på samma nivå som Iniesta.

Iniesta är Spaniens Messi i landslaget. När han är borta från landslaget så marker man att den lille bolltrollaren Iniesta saknas i spelet.
Özil försvinner fortfarande i de stora matcherna. Pressar man honom är han lätt borta ur matchen. Såg honom nu senast i El clasico på plats. Han syntes inte till mycket i matchen.
Barcelona L.A.M Nr 10
Özil har en grym touch på bollen och är en teknsik playmaker. Iniesta är dock så mycket bättre på det mesta. Han kan styra ett spel fantastiskt tillsamans med Xavi. Han har en grym teknik där det är svårt att ta bollen ifrån honom. Ett enormt spelsinne och fina framspelningar.

För mig och säkerligen för många andra är han världens näst bästa spelare efter Messi. Kliver också fram i viktiga matcher och antingen gör mål eller står för fantastiska insatser där han förnedrar motståndare. Det går knappt att beskriva vilken fotbollsspelare Iniesta är, men Özil är i alla fall långt ofrån, även om tysken är väldigt bra och viktig för sitt Real. Men jag tycker inte man ska jämföra. För stor skillnad.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-08-24 14:50
Men Benzema har ju presterat under en stor del av våren och nu på försäsongen. Tycker det är en riktigt bra anfallare som kan bli stor i Madrid bara han får starta kontinuerligt. En av de jag respekterar i Real.

Sen kan man inte jämföra han med Pedro då det är helt olika spelare vi pratar om. Om man ska jämföra spanjoren med Alexis så tycker jag det är orättvist att folk nästan alltid går på teknik när de jämför spelare, speciellt offensiva. Alexis har bättre teknik men Pedro är minst lika snabb, löper mycket för laget och tar framförallt smarta löpningar i offensiven. Han har även ett grymt samspel med de andra i Barca när det gäller passningsspelet och gör mycket fler mål än Alexis.

I mina ögon en bättre spelare, men Alexis kommer tillföra riktigt mycket både den här säsongen och i framtiden. Fantastisk spelare.
Barcelona J.Guardiola- King
2011-08-24 14:50
Att ens jämföra Özil med Xavi o Iniesta är pinsamt, har han ens bevisat en tionel av vad de två har? Inte ens i närheten
Barcelona FC Barcelona #10
2011-08-24 14:45
Özil bättre än Iniesta & Xavi?
Valdes 4-5a bland målvakterna i Spanien?

Madre mia ni drömmer..
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-24 14:44
Cigge

Att Özil har ett bredare spelregister han åller jag inte med om. Özil slår assister, petar in några bollar per säsong, har en fantastisk blick för spelet osv. Det har Iniesta med. Skillnaden är att Iniesta även kan spela på ytterpositionen och göra det bra, trots att han inte är speciellt snabb.
Dessutom har han tidigare visat att han kan ta över Xavis jobb som spelfördelare alldeles utmärkt. Han är lite av en kameleont spelmässigt :)

Det här med att Özil har bättre statistik har ingen relevans alls. Suarez gjorde fler mål än Messi under hans sista säsong i Ajax, är Suarez än bättre spelare då? Jag vet att inte du påstod detta men till alla andra som använder det som argument...
Annons: