/spanien/barcelona/forum/11029.aspx/spanien/barcelona/forum/11029.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Grace/Wastelands
2011-09-10 16:50
Bra jobbat Dortmund. Underläge hemma mot nykomlingarna och spelar som en säck med skit. Nej, Dortmund blir inget fascinerande i år. Alldeles för långsamt och stelt. Krävs en rejäl uppryckning om dom ska kunna slåss om ligatiteln och spelar dom så här så går dom inte vidare från gruppen i CL.
Barcelona Blaugrana91
2011-09-10 16:43
Haha va fan gör Swanseas målvakt??

Barcelona Andreas V.V - E.P - Viva Las Vegas!
2011-09-10 16:42
lol @ Arsenals 1-0 mål.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 16:41
Frodo

Ja, någon som förstår mig lite i alla fall. Den här säsongen kanske han spelar de viktiga matcherna(om han är frisk) men jag tycker redan Mascherano är riktigt bra och nästan lika bra fär oss som Puyol är. Efter den här säsongen tror jag Puyol blir lite mer reserv.
Barcelona Frodo
2011-09-10 16:32
L.A.M Nr 10

Puyol är inte lika given längre. Han lär fasas ut långsamt och smidigt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 16:26
Okej jag ger upp. Det verkar bara vara jag på forumet som inte tycker Puyol är lika given längre. Okej, han kanske startar i de stora matcherna men Mascherano gör nästan aldrig en dålig insats som mittback och kaptenen får passa sig. Jag tror Mascherano/Abidal långsamt kommer ta över efter Puyol och kanske om ett år ärnågon av dem ordinarie.

Värt att komma ihåg att Pep spelade med Masch i CL-finalen även om Puyol var spelklar. Jag vet att han var matchotränad men han spelade ju i El Clasicona som vänsterback, eller hur?
Barcelona Hetfield
2011-09-10 16:25
Stoke-Liverpool om någon vill kolla. Det är typisk brittisk fotboll, långbollar och dåligt passningsspel. 1-0 Stoke på straff.

Svenska kommentatorer, Viasat som gäller.
Barcelona Shanghai - WWE Champion Pepe
2011-09-10 16:11
Stream för dem som vill se City mot Wigan.

Kun gör mål.
Barcelona Man1
2011-09-10 16:08
Nån som har en bra länk till Arsenal swansea? :)
2011-09-10 16:02
el Maestro!

Det var ju på de sättet jag tolkade det. Men allvarligt talat hur kan man skriva nonsens i sveriges största tidning. Messi är fan söt (inte bög) han skulle kunna ha en fin tjej också, men bara för hans längd så kränker hon honom.
Barcelona el Maestro!
2011-09-10 15:58
Shanghai - WWE Champion Pepe//

Man kan ju tänka sig att hon menar att Cristiano hade fått ligga med alla även om han inte var känd som han är nu men inte Messi. Syfter på kroppen.
Hehe, bara min tolkning.
Real Madrid Nolito
2011-09-10 15:54
Stream till City matchen?
Barcelona Frodo
2011-09-10 15:49
L.A.M Nr 10

Ja, jag nämnde att Ronaldo bara är en powerforward nuförtiden. Han har helt förlorat förmågan att ta sig förbi sina motståndare såvida han inte hamnar i rena löpdueller. Det är bara att kolla på senaste clasicon där han inte kom förbi Alves en enda gång.

Det är bara en tidsfråga innan Özil är den riktiga herre på täppan i Madrid. Officiellt kommer han aldrig att bli det med tanke på att folk bara kollar på målskörd men spelmässigt lär han bli det stora hotet i framtiden. Ronaldo gör mest tap-ins nuförtiden och det är inget fel med det men om man ska klassas som de främsta i fotbollsvärlden bör man kunna ge mer.

Ferguson startade med honom centralt mot oss i Rom och även Mourinho gjorde det i första CL-matchen. Han tar inget jobb i presspelet och kan inte dra sin man vilket gör honom till en börda på kanten i de största matcherna. På Revista sa de redan förra säsongen att Mou egentligen vill spela honom centralt då hans egenskaper är precis som rena poachers men Ronaldo föredrar kanten. I december lär vi dock se Coentrao till vänster och Ronaldo centralt.

Hans fanboys gillar säkert att han är en muskelknutte men det är knappast till hans fördel att han är byggd som en friidrottare.
2011-09-10 15:48
"Kort sagt: Cristiano Ronaldo hade fått ligga även om han inte var känd.
Messi? Känns mer oklart."

Haha, vad menar käre Johanna Frändén ?

(Länktips)
Barcelona 1.70-ligan
2011-09-10 15:31
LAM nr 10

"Han är grym på båda positionerna och kommer troligen spela defensiv mittfältare i år. Dock behövs han så mycket mer i backlinjen då vi har det mycket tunnare"

Visst är det så och det är ju ingen nackdel att han är så pass bra att han håller mot toppmotstånd där också. Som läget har varit det senaste halvåret har det varit guld värt att ha en sån som Mascherano i truppen och ja, det har blivit mest spel i backlinjen ett tag.

"På pivoteplatsen finns både Busquets och Keita, och sålänge Busquets är frisk får nog Mascherano ses mer som mittback, tyvärr för dig då:) "

Där håller jag inte med dig riktigt. Om man säger såhär istället: så länge Puyol, Pique och kanske även Abidal är friska, vart behövs Mascherano mest då? Generellt sett krävs det mer rotation för en pivote än för en mittback.

Men givetvis ska både Keita och Masche få speltid när alla är tillgängliga och då får Pep se till att låta dem turas om och spela både på en och två postioner. Men man kan väl säga såhär: Om inte Mascherano går före Keita i rangordningen som pivote, när det verkligen gäller och han inte behövs i backlinjen...då är något fel :P

Så jag tror inte Mascherano nödvändigtvis ses mer som en mittback utan allt beror på hur skadeläget i truppen ser ut. Han är fortfarande vår näst bäste pivote. Det är hans naturliga postion!
Precis som Keita egentligen gör sig allra bäst som tvåvägspelare. Men det är väl tur att båda två är så mångsidiga. Inte undra på att de är Peps "sunshines" ;)
Grace/Wastelands
2011-09-10 15:31
Dortmund vs Hertha Berlin nu på Eurosport 2. Intressant att se vart Dortmund står i år och med tanke på deras CL äventyr så är en vinst ytterst viktig.

Götze inte med dock =(
Barcelonistas
2011-09-10 15:29
L.A.M

Har du tappat förståndet eller? Med Puyol i backlinjen är det en helt annan trygghet i försvaret. Jag tycker försvaret har sett väldigt darrigt ut utan Puyol faktiskt. Masken gör ett bra jobb men inte alls samma trygghet hos vissa spelare. Kolla bara Pique gör sjukt många misstag nu för tiden, dessa misstag gjorde han inte när Puyol var hans partner vid Bl.

Shet bra att det är Barca match idag, man kan se att vissa har blivit lite tokiga..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 15:29
barcetia

Jo, du har nog en poäng trots allt. Mascherano är nog bättre men Puyol är så sjukt viktig ändå så det blir nog svårt att peta honom.

Men vi får vänta och se vilken form han är i när han spelat några veckor efter skadan. Det är trots allt en långtidskada och en operation han haft, och om han kommer tillbaks som mycket sämre så är han i alla fall inte untouchable i startelvan. Han kan ju också komma tillbaks som sitt vanliga gamla jag, och då ska han såklart spela.

Hur som helst tror jag detta blir den sista säsongen där man ser Puyol som helt ordinarie. Han blir bara äldre och äldra samt mycket långsammare.
Barcelona Rivaldo - The Greatest
2011-09-10 15:22
Trodde aldrig i hela mitt liv jag skulle behöva läsa en diskussion som handlade om att någon är bättre mittback för barca än puyol, skärpning för fan grabbar.
Barcelona Andreas V.V - E.P - Viva Las Vegas!
2011-09-10 15:18
Det finns inte på kartan att Getafe vinner över Real Madrid idag.
Försöker komma på någonting jag kan göra om det inträffar.

Ni som drömmer alltså, ledsen men.. tyvärr.
Barcelona barcetia - BENVINGUT ALEXIS!
2011-09-10 15:17
L.A.M

Puyol är en alldeles för komplicerad spelare för att man bara ska brusha av faktumet att "Mascherano är helt enkelt en bättre mittback".

Visst, Puyol kanske inte är den mest tekniska mittbacken. Visst, Puyol kanske inte är den längsta mittbacken. Men Puyol är Puyol. INGEN kan ersätta Puyol. Inte ens självaste Paolo Maldini.

Något underligt jag märkt med Puyol är att han är ganska average i oviktiga matcher men så fort det är en El Clasico eller utslagningsmatch blir han helt plötsligt above world class. Alltså, bättre än världsklass.

Dessutom är han den stora anledningen till att Piqué är så bra som han är. Piqué har en tendens att förlora koncentreringen när Puyol inte spelar.

"If I don't hear Puyol shout "Geri, Geri, Geri!" at least 10 times every minute, I would think that he is sick or something" Piqué.

Ingen konstighet att Piqué inte är Piqué som vi känner honom bredvid Masch eller Abidal utan bara är så bra som han är defensivt bredvid Puyol.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 15:14
elbraco

Precis. Mot mindre bra lag kan han bara springa förbi alla pga sin styrka och snabbhet, därav hans många mål. Han är bra i kontringar mot bra lag, men när backar med högre skicklighet kommit på rätt sida och Ronaldo tappat farten så står han där och stampar på bollen och kan inte komma förbi.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-09-10 15:08
Barca

Bulkat upp som fan och blivit en tung powerforward som har tappat sin avighet och vad som krävs för att göra en någorlunda bra försvarare. Å andra sidan dunkar han ju in mål som aldrig förr men det har börjat bli lite one-trick pony nu.
Han har inte så många äss kvar i ärmrocken-
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 15:05
1.70-ligan

Han är grym på båda positionerna och kommer troligen spela defensiv mittfältare i år. Dock behövs han så mycket mer i backlinjen då vi har det mycket tunnare. På pivoteplatsen finns både Busquets och Keita, och sålänge Busquets är frisk får nog Mascherano ses mer som mittback, tyvärr för dig då:)
Barcelona II Barça II
2011-09-10 15:04
elbraco - Bojan y Thiago:

Vad för misstag menar du att Ronaldo har gjort?
elbraco - Bojan y Thiago
2011-09-10 14:58
VI får hoppas att Sanchez lär sig av läxan och inte gör samma misstag som Ronaldo. Alexis är också sjukt muskulös, kolla bara länktips, men är ändå avig och hal som en ål.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 14:57
barcetia

Jag trodde väl att någon skulle säga det. Puyol är enormt viktig för laget som kapten men han blir knappast yngre, han har varit skadad mycket senaste året. Mascherano däremot har övertygat som mittback. både mot Real Madrid och Manchester United. Jag tycker helt enkelt han är en bättre mittback.

Sen är det klart att Puyi kanske behövs för laget med sin never give up attityd och det faktum att han är lagets kapten och hjärta.
Barcelona 1.70-ligan
2011-09-10 14:55
LAM nr 10

Jag menade inte alls att jag har något emot Mascherano som mittback, tycker han gör ett kanonjobb där! Det skrev jag också. Men jag saknar att se honom gästspela på mitten ibland. Hans insatser där i vintras/vårkanten sitter fortfarande färskt i minnet. Han är i mitt tycke ännu bättre där, på hans naturliga position. En riktigt beast!

Så det handlar inte om att jag inte vill se honom som mittback, utan att jag vill kunna se honom på mitten snart igen :) Han är grym på båda positionerna och bör således även få speltid på båda positionerna
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-10 14:53
Kul att Real jublar över CRs fysik. Han är stark, snabb och konditionsstark, synd bara att det är fotboll, där tekniken är viktigare, och inte friidrott. Jag tror att Frodo någon gång beskrev honom som en powerforward, och det känns onekligen som han blivit det. Snabb och stark och hårt skott medan han har problem med att ta sig förbi spelare stillastående. Hans teknik är inte jämförbar med andra playmakers, som t.ex Xavi, Iniesta och Messi eller Özil för den delen.

Och folk tycker han är mer komplett. *Skakar på huvudet*
Barcelona barcetia - BENVINGUT ALEXIS!
2011-09-10 14:47
"I stora matcher tror jag nog nästan han är ett bättre alternativ än Puyol. "

OH SNAP! Du brukar vanligtvis vara en bra postare men det där var verkligen det dummaste jag någonsin hört från en Culé. Dummaste.
Annons: