/spanien/barcelona/forum/11017.aspx/spanien/barcelona/forum/11017.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barcadinho.
2011-08-24 11:33
På tal om den tidigare diskussionen.

Ytterligare ett problem som allsvenskan har är att det inte finns en klar spets av ledande klubbar. Folk säger att det är en helt öppen liga eftersom vi får olika mästare varje säsong.
Det är en nackdel gentemot framgångar ute i Europa. Aik uttryckte sådana ambitioner efter ligatiteln 2009, alltså, att dominera ligan i flera år i rad. Men vi vet hur det gick till efteråt, knappt 10.e placering säsongen därpå. Det hänger ihop med det att viktiga spelare försvinner från alla klubbar hela tiden.

Men å andra sidan kan det leda till ett problem när det finns en klar topp. Alltså, samma två/tre klubbar som vinner jämnt den lokala ligan. Shakthar Donesk är ett exempel på en ensam topp. Det måste ta kol på den inhemska ligan.
Det bästa vore om det är en bredd topp som innehåller flera lag och som driver varandra till bättre framgångar. Det bästa exempel som jag har nu i mitt huvud är den ryska ligan. Klubbar som Zenit, Cska, Rubin Kazan, Spartak. Det är klubbar som etablerar sig mer och mer också i Europa. En positiv ekonomisk och sportslig spiral för hela den ryska fotbollen.

Det finns många exempel på investerare som väljer satsa på fotbollsklubbar ifrån mindre ligor. Inte alla ”Shejker” har råd med en City. Men hur ska man locka dem till Sverige? Det är en mycket svår fråga.
Det går förstås att göra det lättare för investerare genom ändring i gamla regler. Frågan är om det räcker. Hockey är en hård konkurrent. Gamla arenor. Ligan spelas i fel period av året.
Man hade en riktigt stark våg efter vm-bronsen, men tyvärr så lyckades man inte bevara och utnyttja den.

Det måste in mycket mer pengar på något sätt. Utan stora pengar, inga stora framgångar som bevaras länge. Det kan hända att ett svenskt lag tar sig in i Cl emellanåt i framtiden. Men utan kontinuitet så kommer det inte leda till någon märkvärdig effekt.

(Ja, nu har jag babblat om allt möjligt, jag gillar att babbla om fotboll…)
Barcelona Hetfield - Sanchez is the next star
2011-08-24 11:25
De som står bakom Mourinho är oftast "nya" fans som törstar efter titlar och som inte bryr sig hur de vinner. "Nya" fans och lite mindre intelligenta fans.

De som har varit med i spelet länge vet hur Real Madrid var för ett par år sen, det var klass och gentlemanna stil, något som inte existerar idag. Det är oftast deras klagomål över dagens Real Madrid som dränks av de nyblivna fansen som vill vinna titlar och skryta om de.

Real Madrid var faktiskt helt fantastiska under galacticos eran, de hade många individualister men samtidigt så spelade de för laget. Idag så har man C.Ronaldo som hellre skjuter från en helt svår vinkel än att passa, eller att försöka med överstegsfinter som sällan funkar längre än passa en medspelare som är där. Det är synd att det är så, och jag kan inte anklaga laget för det utan det är väl mer Mourinhos smutsiga taktik.

Jag ogillar allt Mourinho står för. Om alla tränade lag som Mourinho så hade jag slutat kolla på fotboll för längesen. Destruktivt, pessimistiskt, klasslöst och respektlöst är Mourinho och hans fotboll.
Barcelona Katalano
2011-08-24 11:16
"Avslutningsvis betonar man att Real Madrid alltid kommer att försvara de värderingar som klubben har och att man alltid strävar efter största möjlighet samverkan mellan klubbar och institutioner världen över."

Eh, vad har de för värderingar om man inte tryckt till Mourinho för han något av alla de löjliga uttalanden Mou gjort sedan han kom till klubben för 1... repeterar ETT år sedan?

Förstår inte hur de flesta Madridistas ställer sig bakom Mou och sågar de riktiga ikonerna som Madrid har genom åren vilka tycker Madrid och framförallt Mourinho beter sig pinsamt.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-24 09:48
Captains Puyol, Xavi, Iniesta and Valdes, as well as Messi, met on Sunday with president Rosell to discuss this season's incentives. [as]

Där har vi ett samtal värt att tjuvlyssna på.

Haha, det var en maräng som ifrågasatte Mourinhos metoder på Puertan och hur bra han representerade madridismon, han fick till svar: "Ärligt talat, håll käften!! Vi alla har tröttnat på dig! Mourinho har skyddat Real Madrid mer än alla andra!"

Snacka om motargument :P

Barcelona 1.70-ligan
2011-08-24 09:20
jag köper inte att mourinho gjorde real bättre. Pellegrinis lag var lika starkt enligt mig. Dessutom bra mycket roligare att se på. Skulle han bara fått fortsatt förtroende och låtits bygga vidare på sitt projekt hade real nog knappast varit sämre idag. Men så kallar han ju inte sig själv för "the special one" ...
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-24 08:58
Ja, det var också ett sätt att se på verkligheten. Real bättre än oss. På vad? UFC?

RocFacolab

Börjar undra på om den meningen inte egentligen är typ "förrut var vi mycket sämre än Barcelona, men nu har blivit bättre och kommit närmare" ?

Det vore iallafall mer logiskt, men jag insåg i samma stund som jag skrev ordet att logik inte funkar som brukligt i en marängs huvud. TYvärr. Så antagligen menade personen i fråga att Real är bättre än oss. Det är nästan roligare så.
Barcelona RocFacolab
2011-08-24 08:56
Var inne och tittade förbi "puertan"... Ganska rolig läsning emellanåt,

"2. Innan Mourinho kom var Barca bättre än oss, nu är vi bättre och det gör att rivaliteten blir större."

Bara undrar vad det baseras på att Real är bättre, antagligen baserat på det senaste resultatet antar jag vilket var supercuppen, som barcelona vann?

Rivaliteten har väl inte ökat de senaste åren utan har väl bara blivit mer uppmärksam för att Real supportrarna tror att deras lag är bättre än vad de är för att de har "the special one" i klubben. I och för sig har han lyckats med Real bättre än vad många trodde, ett ligacup guld, två i ligan och semifinal i CL. Men att de resultaten skall vara tillräckligt för att vara bättre än Barcelona, ja det kan ju diskuteras.

Innan portugisen kom till real fanns det drag hos honom man respekterade och gillade men de små "dragen" har väl försvunnit lika fort som han själv kommer göra efter denna säsongen när han får foten för att inte vunnit en ända titel.

Messi...
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-24 08:50
Det jag önskar mest nu vore att samtliga av Barcaspelarna slutade spela i landslaget. Då kan ju spanska fotbollsförbundet få se vad dom får med alla Real Madridspelarna istället, och om dom vill ha tillbaka katalanerna kan dom ju typ ställa krav på Madrid att skärpa till sig och respektera viss fair play och professionalism.

Då slipper ju vi dessutom spelare som kommer tillbaka skadade eller trötta efter massa matcher. Dom har redan bevisat vad dom kan göra i landslaget, så fort man övergick till den katalanska modellen med Xavi och Iniesta som grund så blev det ett EM-guld. Var en ganska tydlig förändring, man sket i att ta med Rauk och satsade istället på Barcelonaspelarna och David Villa och Valencias duktiga generation.

Real Madrid har ju i ärlighetens namn inte bidragit med mycket till Spanska landslaget sista åren. Kan dom få göra igen. Jag hade uppmuntrat detta något enormt.

Sedan är det väl bara att vara tysta, sitta lugnt i båten, låta spelet tala för sig när vi möter Real Madrid och agera likt Tito Vilanova. Om Real Madrid ger oss skit, bara ge skit tillbaka. Men starta aldrig någon pajkastning, för dom har ju Macchiaveli som manager som tar varje tillfälle i akt att vända och vrida på allting till sin fördel om han tycker det behövs. Äcklas något enormt av Mourinhos beteende men det är väl bara att acceptera att han är ett svin. Kul att maränger verkar tro att han bryr sig ett skit om Madrimismon och klubbfärgerna, han bryr väl sig om sitt ego och vägrar bli ihågkommen som en förlorare i Spanien typ, således tar han till alla medel, både tillåtna och otillåtna.
Barcelona Rambla~
2011-08-24 08:23
Denyo ©

Det vet du väl att Piqué gick och skadade sig medvetet nu efter det att han fått reda på att det är strejk och landskamper.

Allt är en konspiration från Barcelonas sida. :)

Seriöst, jag tycker bara det är tragiskt att en människa kan bli så hjärntvättad dom denna Kaljic. "Ett smått legendarisk brev"? Snälla, hela världen skrattar ju. Han behöver ju dessutom inte sitta och ljuga så uppenbart. Rosell har inte alls krävt några utredningar. Det enda han sagt är att förbundet har mandat att starta en utredning, och om de själva vill så kommer de att göra det. Det här är vad Rosell sa. Se och lär nu Kaljic så kanske du kan hålla dig till sanningen någon gång.

Rosell:
"Natural instincts ask for one reaction, but common sense for quite a different one. It's time to reduce the tension. It's time for someone to avoid putting more fuel on the fire. I saw such hatred on the faces of the people who threw stones at our bus that it made me stop and think. If we keep on going this way then we will end up killing each other on the streets, and that couldn't be further from the values of the sport we love.

What Mourinho did has been seen worldwide -- public opinion has judged him. If the Spanish Football Federation has the statutes to proceed against Mourinho then they will -- that is not our business. It is for them to decide and for Madrid to sort out their problem."

Denna Kaljic visar upp skrämmande egenskaper snarlika de den nazistiska propagandaministern Goebbels besatt en gång när han härjade som värst. Hur han hela tiden skönmålar, förvränger fakta och upplyfter råttan Mourinho till någon slags gud eller ikon, precis som Goebbels gjorde med Hitler. Nu vill jag inte att någon ska få den uppfattningen att jag påstår att han är nazist, det gör jag absolut inte. Jag bara jämför hans beteende med en berömd propagandaminister som också vände och vred på sanningen och framför allt vinklade det som rapporterades ut till läsarna till absurdum.

Scary, scary.
Davvidsilva
2011-08-24 04:25
Haha^^
Barcelona Denyo ©
2011-08-24 03:59
Namn: | IKER | CASILLAS |
Sänt: 2011-08-23 23:18
Självklart ska det vara strejk i ligan samt diverse landskamper nu under tiden som komma skall, när en nyckelspelare (Pique) i Barcelona går sönder. Perfekt timing? Mm...

Det här börjar bli riktigt löjligt! konspirations teorier om allt det får fan räcka!
Mitt förslag är att svenskafans sätter upp ett test om respektive lag samt inför en åldergräns på forumen. Det finns få saker som irriterar mig men okunniga människor är en av dem!
Barcelona basaric - Cesc? No! Gago? Yes!
2011-08-24 02:15
Kolla på den här videon som jag gjort, jag vet att jag skrev fel.. Ronaldo avgjorde cupen och inte supercupen.
Barcelona NoGo™
2011-08-24 01:24
Madrid goalkeeper Casillas and some other ESP internationals have scheduled a supper on Monday to try to solve the clasico problems. [ec]

Puyol and Xavi didn't like that Casillas' calls were leaked to the press. And rather than words, they want to see a change on the pitch [md]

Ja de kan ju sluta bete sig som idioter o sparka ner folk varje gång det går emot dem, sen att de har en tränare som beter sig som ett barn hjälper ju inte direkt. Man får ju hoppas på att de kan lösa det för Spaniens skull menar jag.

Fast jag är rätt säker på att så länge den tränaren är kvar så kommer det se ut på samma sätt nästa möte, sorgligt men sant.
Det skulle vara intressant o se hur Spaniens skulle klara sig utan alla Barca spelarna :P inte så bra skulle jag tro hehe. Chansen finns väl att om det inte blir bättre så kanske Barca spelarna bestämmer sig för att inte spela för landslaget helt enkelt, det vore väldigt tråkigt men vad ska de göra.

Reina (Liverpool): "The players have been the same the last 4 years but things only changed in the last season and a half... Why?"

Tror alla vet svaret på den frågan..
Abidal Norris
2011-08-24 01:15
Han kan mycket väl vara bland dom mest tragiska människorna på sf, de som är ännu mer tragiskt är att han tillåts vara moderator och kommer med kommentarer som att Marcelos tackling på Fabregas var "underbar o härlig".

Verkar som om han tar ut sina frustrationer på nätet, vilket är något väldigt många gör som inte lyckas med något i livet
AndreD - WWW = World Wide Winning
2011-08-24 01:05
Mangi

Ike Kaljic är sedan långt tillbaka hjärntvättad av Mourinhos propaganda. Inget nytt, ignorera bara vad stolpskottet skriver.
Barcelona Mangi
2011-08-24 00:41
Ibland kan jag inte låta bli och gå in på Real Madrids Puerta bara för att läsa vad som skrivs där.

Seriöst, man skäms ju som ett fotbollsfan och människa hur man kan bli så färgad av sitt lag så att man helt går ifrån allt som har med moral och etik och göra!

Ett Madrid fan ifrågasatte Mourinho öppet och skrev inlägg där han ifrågasatte vad han vunnit i Real samt hans skamfyllda beteende. Fernando tror jag är ngn slags ledare på forumet ifrågasatte honom därefter och ifrågasatte om han verkligen var ett Real fan...

Själv blev jag så förbannand att han kunde uttrycka sig så jävla dumt emot denna fan!!
Barcelona Rambla~
2011-08-24 00:40
Intressant diskussion som poppade upp men dessvärre är det för sent. Hade gärna fortsatt men bingen kallar. Låt mig bara säga det att jag hade inte haft något emot ett lönetak och även begränsat antal utlänningar även om EU hade satt sig emot det när det gäller spelare från EU-länder. Detta trots att Barcelona kanske hade blivit lite sämre av dessa regler. Åtminstone inte så överlägsna mot vissa lag. Jag tror dock att de hade stått sig ganska bra ändå jämfört med konkurrenterna.

Bona nit!
Davvidsilva
2011-08-24 00:23
elbraco - Bojan y Thiago// Haha usch för honom. Chelsea-fansen har tagit avstånd från den liraren. Det är som han medvetet försöker få sig hatad och bortglömd.
Barcelona Criff -Llourinho
2011-08-24 00:11
Rambla~
Det är helt sjukt det dem skrev på Reals hemsida. Fast sen kan jag också förstå, tycker det är dumt av Rosell att gå ut i pressen & säga att han förväntar sig ett straff för det som hände. Då sätter han automatiskt press på RFEF.
Rosell borde bara va tyst om sånna grejer. Gillar inte när han babblar öppet till pressen. låt El puto jefe ta hand om den biten :P
Barcelona Överläkare Helmer 2.0
2011-08-24 00:09
Més que un Esport

Du har självklart rätt i att risken inte uppväger den potentiella avkastningen när det gäller svenska spelarförsäljningar. Jag ser dock inte hur en förändring av 51%-regeln skulle förändra något radikalt på den fronten. Vilka avkastningsmöjligheter finns det i svensk fotboll? TV-pengarna är peanuts och spelarna säljs för små övergångssummor. Avkastningsmöjligheterna för random miljardär skulle fortfarande vara mindre och osäkrare än för många andra verksamheter; de pengar man skulle få in skulle inte kunna skapa ett lag med realistisk möjlighet att konkurrera. Är rädd för att man slänger ut babyn med badvattnet om man öppnar upp för majoritetsägare.

Svenska lags chans är nog att "hoppas" att de stora ligorna imploderar ekonomiskt av den kris som förmodligen kommer de närmsta åren.

edit: Håller med om Platini! Det bästa som hänt europeisk fotboll på länge. Pinsamt att svensk media satt och håll på feta katten Lennart, han om någon har sett till att svenska lag är chanslösa i Europa. Sen är jag medveten om att de förslag jag nämnde är sjukt orealistiska. Men intressant att höra åsikter i frågan!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-23 23:57
Gonzalez

Jag uttryckte mig nog lite fel, det är inte grejen med att flytta mellan klubbar som jag stör mig på utan snarare "glidar-mentaliteten". Att en spelare som Cole kan förflytta sig mellan diverse toppklubbar i PL utan att spela många matcher per år eller göra något större avtryck* istället för mer spännande spelare underifrån. Det känns bara fel.

Samma som Safari i landslaget, hur fan kom han dit liksom? :P
Eller Shaaban. I Nivas bok sa han själv att han mest glidit på räkmacka i sin karriär. Sen valde han själv att inte satsa jättehårt av diverse orsaker. Shaaban sa detta alltså, inte Niva.

editerade lite, börjar bli trött :P
Barcelona Barca4eva
2011-08-23 23:56
Överläkare Helmer 2.0

Lönerna måste man banne mig ändra på. Det är sjukt höga löner det handlar om.
Barcelona Més que un Esport
2011-08-23 23:55
Överläkare Helmer 2.0

Sveriges brist på stora investerare handlar om en sådan enkel sak som att risken inte uppväger den potentiella avkastningen. Det finns gott om exempel där "venture capital" har gått in och säkrat värvningar, det är bara att titta på vilka klienter Patrick (sp?) Mörk har haft/har de senaste 3-4 åren. Problemet är att det handlar om miljoner, och då snackar vi inte tiotals miljoner. Varför skulle en "oljemiljardär" investera 5 miljoner för en avkastning på 15% som är mycket osäker när man kan investera 50 miljoner på en avkastning kring 20-50% som är mycket säkrare?

I dagens läge ligger allsvenskan, trotts att alla vet att det finns grymma talanger här, långt ner vad gäller risk-vs-reward. Men det vet ni alla.

De affärer som faktiskt görs är rena rip-off för klubbarna. Hur kan en försäljning av spelare X som dominerar (tänk Hallenius, Yes, trotts att det är Superettan) endast ge 30-40% av försäljningspriset till klubben i stålar? Jo, för att det enda sättet en klubb kan hoppas tjäna några slantar är att lita till externa parter. Någon måste ta risken. De som göre detta bryr sig inte ett skit om hur det går för klubben i fråga, avkastningen på investeringen är det som styr.

Hence -> Vi har vad vi ser idag. Finns väl inte ett exempel på någon klubb som har cashat in på en försäljning sedan Ibra/MMFs dagar vad jag förstår. Toivonen kanske...

Sad IMO. Men det är vad 50% spärren gör. Varför skulle en investerare riskera sina pengar om man inte får bestämma. Därför ser vi kortsiktiga investeringar ala Halenius som antagligen hade givit investeraren 2x mer return om man haft en bättre struktur på ägandeskap.

Barca/Real är en annan sak. Hade MMF spelat i CL varje år hade vi sett en markant förändring...

Hm... Kanske jag svamlar...

Edit:

Lönetak - YES
Utlänska spelare - yes (med viss reservation för det faktum att EU aldrig skulle tillåta det)

Men en samlad lönestruktur skulle inte vara fel enligt mig. Kanske ett maxtak på den totala lönekostnaden...
Vill Barca ge säg Messi 20% av denna pot, sure, låt oss.

Annars är det en god väg Platini nu jobbar för. Driv din klubb med vinst eller förlora chansen att spela i Europa.
Men personligen skulle jag säga att detta med olika "tiers" för hur väl du gör i CL är BS.
Varför ska en vinst i CL ge mer stålar? Ska inte själva vinsten vara det som faktiskt är viktigast?
Barcelona Överläkare Helmer 2.0
2011-08-23 23:53
Hur skulle ni som Barca-supportrar ställa er till fastställt lönetak och begränsningar av antalet utländska spelare i Europacuperna? Personligen tycker jag dagens Europeiska toppfotboll är ett skämt; toppen blir bara smalare och smalare och det är bara jätteklubbar eller miljardärers leksaker som har en realistisk chans att konkurrera. I det långa loppet är det en svaghet för fotbollen som sport. Med begränsningar som de jag räknade upp skulle fotbollen bli jämnare och betydligt mer intressant! Dessutom skulle Barcelona fortfarande vara bäst i världen och Real Madrid försvagas kraftigt.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-08-23 23:53
elbraco

Då måste du hata Ronaldo?? Barca -> Inter -> Real -> Milan.. Fattas väl bara att han gör comeback i Palmerias :P
Barcelona basaric - Cesc? No! Gago? Yes!
2011-08-23 23:52
En video som jag gjort. Tryck på CC bredvid där man väljer att visa fullskräm för att få text!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-23 23:51
Joe Cole till tydligen till Spurs nu. Ogillar den spelaren...när han inte fick speltid i Chelsea drog han till Pool trots att han var lite av en Chelseaikon (okej, ikon är lite att ta i om man jämför med "riktiga" ikoner men han var inte samma legoknekt som de andra), och nu när han inte får spela i Pool så vill han desperat vara kvar i en toppklubb och säljer då ut sig till Spurs. Är det inte lite fult att hoppa mellan storklubbar, håva in en fet lön och sedan inte platsa i något av dom?
Dessutom är ju både Spudds och Chelsea Londonklubbar.

Joe Cole lika bra som Messi? Piss off Gerrard :P
Barcelona Rambla~
2011-08-23 23:48
elbraco

Det vet jag inte om han fortfarande gör, kanske är det så men han kan i dagsläget aldrig få majoritet inom klubben.
Barcelona Rambla~
2011-08-23 23:47
Barcelona beslutade ju att inte lämna in någon protest eller önskan om en undersökning till förbundet efter supercupens returmöte på Camp Nou. Nu har förbundet på eget bevåg beslutat sig för att starta en undersökning. Mourinho och även Tito riskerar straff.

Vad tror ni Real Madrid gör då? Jo, de går ut på den officiella websidan och beskyller Barcelona och Rosell för att förbundet startat sin undersökning.

Seriöst alltså, den klubben slutar aldrig att förvåna en. :P
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-23 23:47
Rambla

Det kommer jag ihåg, vilken skitstorm det blev. Milton äger väl trots allt en viss del i AIK.
Annons: