/spanien/barcelona/forum/1096.aspx/spanien/barcelona/forum/1096.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona R.Gaucho 10
2016-02-25 14:19
Är det någon som är intresserad av att se årets el clasico live på camp nou? Det kan vara så att jag har en polare som hyr ut två årskort. För mer information, hör av er på Facebook. Hampus Lönn.
Barcelona R.Gaucho 10
2016-02-25 14:12
Rafinha la precis upp en bild på sin instagram, där han menar på att han snart är helt återställd! Det blir som ett nyförvärv för oss och en viktig tillgång nu på slutet när allting ska avgöras!
Ska bli väldigt roligt att se honom spela fotboll igen ( Vår helt klart bäste spelare på försäsongen ) Hoppas att han kan ta ytterligare kliv i sin utveckling så är jag säker på att vi har en fantastisk spelare på mittfältet att njuta av i många år framöver :D!
Barcelona Barcelunatic
2016-02-25 14:02
Vi har inte en grym kontroll över varje match. Det måste vi supportrar förstå. Däremot har vi en grym kontroll över säsongen. Dvs laget roterar, de väljer intensitet i matcherna för att räcka hela säsongen. Barcelona spelade flest matcher i världen förra säsongen och gör det i år också. Se hur mycket järngänget i Barca spelat senaste åren! De måste vila/grisa sig igenom vissa matcher för att räcka till. Ibland håller vi bollen länge på mitten, det är visst för att vänta ut blottor, men ockdå för att ge anfallet chansen att pusta. Förstår ni intensiteten de ger i anfall och försvar. Förstå att de ibland måste få ta det lugn. De underhåller oss två gånger i veckan. Vi vill inte se skador svackor eller förluster. Vi måste acceptera att de ibland tar det lugnt på jobbet så de inte knäcker sig. Ungefär som ni själva gör! Vi ser det mest absurda årtiondet som något fotbollslag upplevt. Förstå vad som sker, njut och glädj er. Inget lag har någonsin tidigare underhållit med så många titlar och ett sådant skönspel som vi får uppleva. Vi är de lyckligaste av supportrar. Tänk om vi hållit på real madrig! Hur hade ni mått då?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Barcelona Barcelonistas
2016-02-25 13:50
Någon som kan länka eftersnacket Arsenal 0-2 Barca? Henry och några andra diskuterar matchen. Letat utan att hitta något. Tror det är skysport studio.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Vronskij
2016-02-25 13:48
Busquets hyllad i The Guardian idag. Edit: igår.
Barcelona Katalano
2016-02-25 13:43
@Liunil Masse:

Mot Las Palmas så sparade spelarna energi inför matchen mot Arsenal skulle jag gissa som förklaring till hur spelet såg ut. Sen är en annan förklaring det presspel som Ney, Messi och Suarez står för vilket självklart skulle kunna förbättras men samtidigt så vill jag inte se dem ta ut sig för mycket i defensivt spel utan spara krafter till att verkligen trycka på offensivt. Pedro var ju en sådan typ av spelare som verkligen bidrog till presspel vilket gav oss stor kontroll på matcherna, tyvärr var han under sina sista säsonger hos oss helt ofarlig framåt istället.
Barcelona Barca4life98
2016-02-25 13:41
Liunil Masse Utan att kritisera MSN, för jag älskar dom, men när dom inte tar hemjobbet och det andra laget vågar spela fotboll så blir det så ibland. Speciellt borta.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-25 13:31
Har tänkt på en sak: Borde vi inte ha mycket mer kontroll på matcherna med tanke på vilket sjuk jävla startelva vi har? Är det inte lite konstigt hur panikartat det kan bli? Iniesta, Busq o Rakitic på mittfältet, MSN där uppe men ändå tappar vi kontrollen mot Las Palmas o såna lag. Lite mysko är det.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-25 12:17
Katalano - är inte Messi flera klasser bättre än Ronaldo och Lewa,Aguero? Det är han ju men det betyder ju inte att dom inte tillhör en av världens bästa spelare.
Barcelona Katalano
2016-02-25 10:57
@Liunil Masse:

Det räknar jag med också, men jag tror inte att det räcker för att balansera upp då lönerna överlag är så pass höga. Dessutom men en bättre backup till anfallet än Munir och Sandro så kommer den värvningen i sig nästan äta upp det som frigörs i försäljningen av de du nämner.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-25 10:23
"Du menar i inlägget efter detta att Arsenal är top 5 i världen just nu och ändå menar du samtidigt att dom inte kunde göra mer än de gjorde i matchen mot oss när de förlorade med 2-0 och att de hade vunnit mot vilket annat lag som helst. Du menar också att Barca är flera klasser högre än Arsenal men det i sig motsäger ju att de skulle vara top 5 i världen. T o m Valencia skulle vinna mot oss om de gjorde en "perfekt" match." Att det inte räckte för dom beror på på att Barcelonas individuella kvalité är alldeles för bra. Arsenal gjorde allt dom kunde dom spelade på sin högsta nivå men det räcker absolut inte om man ska slå Barcelona du måste ha oändligt mycket tur även om du når upp till din prime. Att dom hade vunnit mot övriga lag är ju ganska logiskt då övriga lag inte har MSN som anfallare. Sen motsäger inte påståendet att "Barca är flera klasser bättre än Arsenal samtidigt som dom är topp 5" vrf skulle de göra de? Barca är just nu på en egen nivå. Peps Barca va klasser bättre än tex Real men det betyder ju inte att Real inte va topp 2-3 i världen. Det är lite som fotbollspelare. Du har Messi sen kmr resten.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-25 10:19
[QUOTE=Katalano]Hm, ja är det någon jag tycker förtjänar en löneökning så är det Busquets me lönerna fortsätter stiga oroar mig. Har vi en hög lön generellt i laget så är det svårt at hålla nere lönerna vid förhandlingar med nya spelare också och då blir det lite ond spiral över det. [/QUOTE] Jag skulle gissa på att en äldre spelare med hög lön kommer behöva lämna i sommar för att balansera det hela aningen. Typ Mascherano eller Alves.
Barcelona neymar JR
2016-02-25 10:19
Ingen sa att vi skulle slänga bravo, han har kontrakt i 3+1 år kvar. En ny förlängning behövs det knappast.
Barcelona neymar JR
2016-02-25 10:18
Vi kommer att ha rakitic, iniesta, denis (?), arda, rafinha och Roberto nästa säsong. Någon måste bort, ett omöjligt val för min del. Men 2 spelare ska man inte röra på. Samtidigt har vi Alena, halilovic och samper inom klubben. Iniesta= legendar, han bestämmer sitt öde. Roberto= mr flexibel är en optimal truppspelare.
Barcelona ^^FreeYourMind*Think*Reflect*^^
2016-02-25 10:18
Varför måste vi slänga/sälja/dizza/välja någon av T.stegen eller Bravo?

Båda 2 levererade föra säsongen på högsta nivån.

Om du frågar mig så vill jag ha båda 2 kvar när ingen av dem har sagt än att de vill dra annars. Minns föra säsongen när olika personer störde sig på den ena målvakten och den andra.

Jag föredrog Bravo föra säsongen då han inger sån trygghet. Nu är jag glad för båda. Ska någon av dem säljas ska det fan kosta för det laget.

Hitta ett annat lag i historian då och nu som har så fantastiska målvakter.
Bravo har spelat på samma nivå som föra säsongen hittills i ligan.
T Stegen håller ställningen båda Copan och Cl hittills.

Låt oss njuta.

Det man däremot vill se närmaste veckorna är att Vermaellen börjar hitta den formen han hade innan han åkte till sjukstugan, Alba hittar formen igen då han har spelat dåligt senaste 4 matcher. Dessutom vill man att det släpper lite för Arda.

*Du som tog dig mödan att hitta statistik för antal km spelarna har avverkat. Jag skickar till dig en guldstjärna.*
Barcelona neymar JR
2016-02-25 10:12
Katalano Blir ju såhär när man inte riktigt har genomgått en generationsväxling. Flera äldre spelare med en bra lön, samtidigt som man har värvat spelare som kommer prestera direkt. Blir ju inte direkt bättre när man ska förlänga kontrakt hela tiden. Spelare som inte borde få bättre kontrakt: Suarez har 3 år kvar på kontraktet= behövs inget nytt kontrakt. Pique kommer väl förlänga med något år senare i karriären men då ska han gå ner i lön. Alves bör lämna Vermaelen/adriano/Douglas ska försvinna Bravo ska spela klart sitt kontrakt. Rakitic ska spela klart sitt kontrakt. Masken kommer väl lämna inom snar framtid. Iniesta kommer troligtvis förlänga men borde gå ner i lön. Messi ska få ett sista 4-5 års kontrakt. Nu har vi en del spännande spelare som vi måste börja öppna poeterna för. Halilovic, denis, lee och Alena. Samper vet jag faktiskt inte vad det kommer bli av.
Barcelona Katalano
2016-02-25 08:52
@neymar JR:

Hm, ja är det någon jag tycker förtjänar en löneökning så är det Busquets me lönerna fortsätter stiga oroar mig. Har vi en hög lön generellt i laget så är det svårt at hålla nere lönerna vid förhandlingar med nya spelare också och då blir det lite ond spiral över det.
Barcelona neymar JR
2016-02-25 08:42
Busquets accepts to sign renewal in summer, but wants conditions to be agreed now. Would become 3rd best-paid, after Messi and Neymar. [cr] Ett rejält lönelyft, visst är han värd det. Lönerna fortsätter öka dock...
Barcelona Katalano
2016-02-25 08:37
@Barcelonistas:

Du menar i inlägget efter detta att Arsenal är top 5 i världen just nu och ändå menar du samtidigt att dom inte kunde göra mer än de gjorde i matchen mot oss när de förlorade med 2-0 och att de hade vunnit mot vilket annat lag som helst. Du menar också att Barca är flera klasser högre än Arsenal men det i sig motsäger ju att de skulle vara top 5 i världen. T o m Valencia skulle vinna mot oss om de gjorde en "perfekt" match.

Jag menar att Arsenal absolut är bra nog att vinna mot oss om de gör vad du kallar för en perfekt match och det är därför jag reagerar på vad du skriver. Alla top 10 lag i världen hade haft stora chanser att vinna mot oss om de gjorde perfekta matcher, eller åtminstone radat upp fler målchanser än Arsenal gjorde utan att släppa till mer i defensiven. Trots att Arsenal spelade bra taktiskt, framförallt i första halvlek så kom de egentligen bara till 2 heta målchanser på hela matchen och då är det inte en perfekt genomförd match helt enkelt, speciellt inte med den offensiva kvalité som laget ändå har.
Barcelona neymar JR
2016-02-25 08:10
Det är en helt annan aura kring Mats, han tycks äntligen ha släppt konkurrens situationen och börjat dra nytta av den. Helt plötsligt känns han som den mer säkra målvakten. Hans spel med fötterna håller pirlo klass, bägge fötterna. Nu ska han bara utveckla den sista aspekten, 1vs1 situationerna. Vips så har vi den målvakten vi behöver.
Barcelona neymar JR
2016-02-25 07:14
Lion24 Laget har äntligen fått 2 dagars vila, välbehövligt. Jag var en av dom som var mest besviken under matchen. Visst dom försökte kontrollera matchen med passningsspelet men det gick inte hem för 5 öre. Ingen rörelse och för många touch på bollen, samt ingen intensitet som du säger. Själva taktiken är bra på bortaplan mot lag som backar hem men det gäller att den ska sitta med. Under första halvlek kontrollerade Arsenal matchen utan att ha bollen och det bevisar hur dåliga vi var. Nu gick det vägen för oss och det måste vi tacka Mats & Messi. Men det kunde ha kostat oss dyrt, hade Arsenal fått in ett mål så hade dom orkat längre. Men min besvikelse grundar sig mest i att jag ville att laget skulle sätta skräck i Europa denna säsongen. Åttondel och Arsenal borta, en överkörning där och Europa hade skakat. Viktigt att lagen redan börjar tappa "tron" på att slå ut Barcelona.
Barcelona Duda
2016-02-25 05:53
Jag vet inte om vi ar bortskamda eller inte, for trots att Suarez gjort 25 mal pa 25 matcher eller va de nu an ar, sa hade han haft 35 mal nu om han suttit de "latta" lagen han missat. Med andra ord sa vet jag inte om vi ska vara glada over att han gjort sa pass manga mal, eller om vi har ratt till att klaga att han missat sa mycket... vad tycker ni?
Barcelona Lion24
2016-02-25 04:35
En konstig match mot Arsenal, inte den typ av taktik jag förväntade mig. Vi spelade runt bollen i första halvlek för att kontrollera matchen/bollen och för att trötta ut motståndarna, för att sedan spela mer riskfullt i andra. Förra säsongen vid den här tidpunkten så jagade vi mål så fort domaren hade blåst igång matchen. Nu så la vi in en högre växel i andra. Jag frågar mig fundersamt om det är den här taktiken vi kommer att köra i de stora matcherna? Ska jag vara ärlig så är jag inte 100% nöjd med spelet. För mig är det oacceptabelt att våra spelare gör så många felpass. Men jag tror att det finns en förklarning (återkommer till det).

Passningsspelet var inte mitt största problem utan det var presspelet. Vi försökte pressa som vanligt när vi tappa boll men det saknades en grej i presspelet: intensitet. Spelarna försökte vara intensiva men det satt inte riktigt där. Varför? Jag tror det har och göra med att vi har varit så ostabila i ligaspelet, förstå mig rätt nu. Eftersom vi har ''sparat'' på krafter i ligamatcherna så blir det extremt svårt att vara så intensiv som man vill när det gäller. Jag har sagt det förr och säger det igen: man måste vara jämn i intensitet, energi, rytm under ett bra tag för att det ska funka 100%. Nu blir det så att vi är intensiva var 4:e match och kroppen/hjärnan hänger inte med i omställningarna. Det är extremt svårt att spela som vi gör, vara intensiva när vi ''vill''. Därav har det också påverkat passningsspelet.

Det är ligan som har gjort oss så här bekväma. Ibland önskar jag att vi hade varit nån poäng bakom nåt lag för då hade vi varit tvungna att prestera på en jämnare nivå under en längre tid. Vi lever riktigt farligt när vi inte har en jämn nivå just nu. Presspelet mot Arsenal visade just det. Nu kan allt hända i fotboll men vi är i princip klara för kvartsfinal som spelas nån gång i mars. Är det vid den tidpunkten vi ska höja växeln? För jag tror fortfarande att laget har ännu en växel att lägga till och jag tror fortfarande att Lucho väntar med att lägga in den men det måste ske snart så att vi ligger på en jämn nivå.

För tillfället så känns varenda spelare ur form, förutom möjligtvis Suarez och ibland Leo och Ney (hans form har sjunkit rejält jämfört med höstas). Det är för att vi har den här slappa attityden och ligatabellen gör det enkelt för FC Barcelona men inte på alla plan. Vi måste höja upp tempot i vårt presspel, energi, rytmen och så vidare. Jag skulle vilja säga att det viktigaste för FC Barcelona är inte passningen eller tekniken, det är intensiteten. Det går inte att lura kroppen kroppen/hjärnan, åtminstone inte under längre tid. Vi har vunnit våra matcher men det har mer och göra med skickligheten hos vissa (få) spelare. Laget FC Barcelona har fortfarande mycket att sakna.
Barcelona Liunil Masse
2016-02-25 02:03
@Barcelonito / Lucho Enrique 21:

Jag vet inte hur många gånger under matchen Messi tappa boll och han bara skiter i att försöka ta bollen. Istället ser man Rakitic (som är mycket längre ifrån) börja springa för att ta bollen efter Messis bolltapp, seriöst... Du möter Arsenal på bortaplan, varför denna lojhet defensivt?

Ja Messi är bäst i världen, bäst genom tiderna men inte ska han arbeta mindre defensivt för det. I ett lag anfaller man tillsammans och försvarar tillsammans. Finns inget "jag är bäst så jag behöver inte springa lika mycket som resten"
Vlom
2016-02-25 01:48
Patetiskt av Diego Godín att ta sig för ansiktet TROTS att Gastón Pereiro inte ens träffade där samt rullade runt 4-5 varv.
Barcelona Gabriel
2016-02-25 01:05
Är det bara jag som har känslan av att MSN kanske inte hade varit lika lyckosamma under Pep som dom är under Lucho? Och innan alla går crazy bananas i ett försvarstal gällande Pep så ska det först sägas att jag älskar Pep för den legend han är både som spelare och som tränare i klubben. Bra då var det sagt. Anledningen till varför jag har de tankarna är för att alla vet om att Pep kan vara rätt så hård i sitt coachande. Han har ett rad olika taktiska upplägg och regler som ska följas. Henry har själv gått ut och berättat att Pep bytte ut honom i en Champions League match för att han valde att byta kant för att få känna mer på bollen då han inte var så involverad i spelet. Henry gjorde mål men inte fan brydde sig Pep om det. Henry sket i att följa order, och fick bli utbytt. Något säger mig att firma Neymar - Suarez - Messi inte hade varit lika liberated under Pep som de är inte Lucho. Att de helt enkelt inte hade haft samma frihet till samma lekfulhet som de idag har, vilket självklart också är charmen kring deras relation både på och utanför planen. Ett annat exempel är att Pep blir irriterad på Thiago på en träning med Bayern för att han showar för mycket med sina passnigar - istället för att bara slå en enkel sidledspassning. Hur hade Pep hanterat Neymar och dennes trix och konster. Jag vet att många gillade att det var så mycket seny under Peps tid i klubben (något som självklart funnits redan innan han anlände som tränare - och som också finns kvar idag) men ibland kunde jag faktiskt tycka att det gick LITE till en överdrift. Jag återkommer till det. Jag vet att många här inne kan störa sig på Neymars konster och dylikt och anser dem vara onödiga. Coach Pep är en av dem, och det får han givetvis också tycka (även om han kanske dribblade bort sig aningen när han påstod att brassen är en "överskattad dribbler"), men personligen hade jag inte önskat att Neymar drog ner på något av hans trixer och konster. Det är det som gör Neymar till Neymar, och ska man börja begränsa en fotbollsspelare som Neymar så försvinner lekfullheten och på sikt även prestationerna i sig vilket gör honom till en sämre fotbollsspelare i slutet av dagen. Men bara för att klargöra, det här går inte hand i hand med att Neymar ibland inte släpper bollen i rätt tid - för det är en helt annan femma och där kan han självklart fortfarande utvecklas. Angående det här med seny överdriften under Pep så var det en känsla jag hade till och från. Att Pep ställer krav och har regler till sina spelare ser jag bara som något positivt, men han känns som en smått fixerad kontrollfreak på ett sätt som ibland stjälper honom mer än vad det kanske gynnar honom. Sen en annan sak, hade Pep verkligen ens valt att inhandla Suarez från första stund om det faktiskt var han som var kvar i Barcelona istället för Lucho? Jag tvekar på det, Suarez flirtade med Barcelona flera gånger när Pep fortfarande tränade oss och om jag inte har helt fel så är Peps bror Suarez agent (eller så var han det åtmistone vid den tiden). Fast nu handlade inte inlägget om det, utan om hur bra Pep hade lyckats få MSN att prestera OM han hade de spelarna i sitt lag. Men okej, jag tror inte att han hade fått ut samma lekfullhet och glädje ur den trion som Lucho har lyckats med just pga alla regler som han sätter upp för sina spelare. Sen en annan sak, hade verkligen Pep valt att flytta ut Messi på kanten igen eller hade han valt att lägga Suarez på en kant? Det hade inte alls förvånat mig. Jag tycker att Lucho förtjänar mycket beröm till vad han lyckats uträtta med Barcelona som lag och även med trion MSN. Han har självklart fått en del "gratis" genom att träna Barcelona med Suarez, Messi och Neymar i anfallet - men han har också fått dem att prestera samtidigt som han även får anfallarna att spela osjälviskt och jobba för laget. Tycker att den trion sett till hur otroligt offensivt skickliga dom är faktiskt tar ett otroligt bra jobb även defensivt, och det måste Lucho också ha cred för. Han har alltså lyckats frigöra trion samtidigt som de jobbar och spelar för laget utan att man får intrycket av att någon av MSN känner sig begränsade. Det är något jag faktiskt inte tror att Pep hade lyckats med på samma briljanta sätt som Lucho har gjort. Men det är bara mina kvällstankar. Edit: En annan sak är att Lucho fått laget att spela mycket på kontringar vilket självklart är en fördel för MSN där uppe. Hur många gånger körde inte laget fast med bollinnehav under Pep. När det såg som allra bäst ut flöt passningsspelet på och det skapades nya trianglar varannan sekund vilket var bland det vackraste man kunde ha skådat som en fotbollsfan, men det var verkligen inget som hände under varje match. Ibland körde det fast, precis som det gjort för Lucho ibland. Det känns som att vissa glömmer det och målar upp Peps Barça som att vi spelade den där dröm tiki-takan varje match från dagen han anlände tills dagen han slutade - not true at all. Och i de matcher där det faktiskt låste sig minns jag att både jag och fler här inne önskade oss att vi kunde gå till anfall snabbare och faktiskt ställa om och kontra. Det var knappast så att Pep inte hade materialet för det. Första året tycker jag att laget mixtrade rätt bra vad gäller bollinnehav och kontringar. Men sedan försvann det totalt. Jag menar, Att kontra med spelare som Messi, Pedro och Villa är inte någon skam det heller, framför allt Villa var ju en uträglad kontringsspelare i Valencia, så nog fan fanns det material för det. Nu gick det ju bra ändå så jag tänker inte klaga för klagandets skull men I'm just saying, det är också en punkt som gör att jag får dessa tankarna. Lucho har minst sagt gjort det bra. Godnatt!
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-02-25 01:04
[QUOTE=Reymar]Ironiskt att Madrid fansen kallar våra spelare för filmare när de har fotbollsvärldens utan tvekan största filmare. Finns nog inget pinsammare än att se en 31-åring ta ett par svandyk under varje jävla match. Avslutar med att citera Lagerbäck som så fint beskrev divan som "en obehaglig filmskådespelare". [/QUOTE] Inte bara att han är en filmare. Han drar till med efterslängar/sparkar på löpande band utan någon som helst varning. Hade en Barca spelare gått runt och sparkat spelare hejvilt kan jag lova er många matchers avstängning men det blir väl så när ligans president är Madrid fan. Real fans är verkligen speciella. Förstår inte hur man kan vara så enögda. Nu är inte Barca fans mycket bättre men det är mest 12 åringar som börjat heja på Barca nyligen som förstör men känslan är att Real fans generellt sett oavsett ålder är lika enögda. Men dom dras väl till den klubb som är mest likt deras tankesätt. Smuts attraheras till smuts.
Barcelona Lionel "Rey" Messi
2016-02-25 00:54
[QUOTE=enkos]Kvartsfinaler i CL spelas 5 och 6 april (retur om en vecka) alltså bara 3 dagar efter EL clasico. Hmm tänk om det nu blir två el clasico till i kvarten så det blir tre på 10 dagar. [/QUOTE] Det var ju så för något år sedan (kommer inte riktigt ihåg årtal) där dom mättes typ 4 gånger på 1 månad eller något liknande. Var iaf sjukt många El clasicon på kort tid och det var då det var som hetast mellan lagen. Men pga så många möten på kort tid tappade El clasico lite i spänning, blev för mycket av samma.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-25 00:50
Barca,Bayern,PSG, Jag rankar nog Arsenal topp 5 i världen just nu.
Barcelona Barcelonistas
2016-02-25 00:47
Katalano - med tanke på hur utspelade Arsenal varit i dom övriga mötena mot oss samt att dom helt klart är flera klasser sämre än oss så gjorde dom en helt perfekt match egentligen. Detta var ett taktiskt Arsenal som verkligen gav allt dom hade inte kunnat göra mer ön de dom gjorde.
Annons: