/spanien/barcelona/forum/10954.aspx/spanien/barcelona/forum/10954.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca4eva
2011-08-28 22:47
Ogillar dock att väldigt mycket av klagandet på "ojämna" ligor kommer efter att Real vinner som de gör.
Barcelona II Barça II
2011-08-28 22:44
Jag tycker att ni är lite orättvisa. Jag menar visst, vi har sett Real Madrid slå ett bottenlag med 0-6 och det är galna siffror. Men samtidigt är det i princip allt vi har sett den här säsongen. Valencias comeback igår var riktigt starkt, tillexempel. Matchen mellan Sevilla och Malaga just nu är även den ganska jämn.

Personligen tycker att det är alldels för tidigt att spekulera i hur ojämn ligan blir i år, även om jag håller med er att Zaragoza var extremt dåliga idag.

Jag hoppas verkligen att det här var en engångs händelse och vi får se jämnare matcher i framtiden.
Barcelona Decinho
2011-08-28 22:41
Nej nu får det vara nog! Jag har tröttnat på alla dessa storsegrar inom elitfotbollen. United-Arsenal ska inte kunna sluta 8-2, likväl som City-Tottenham inte ska kunna sluta 5-1. Real Madrid-Zaragoza på La Romareda ska väl kunna sluta 6-0 en gång i decenniet ungefär, men inte samma dag som de två ovan nämnda resultat. Det är ingen tillfällighet längre! De europeiska toppligorna måste bli jämnare (speciellt La Liga och Premier League, i viss mån även Serie A).

För att lyckas med detta vill jag se:
* Financial Fairplay ska genomdrivas hårt och med inga undantag. Inga ägare ska få skjuta till pengar till klubbarna utan de ska drivas av sig själva. Givetvis ska alla lag kontrolleras så man inte fuskar, som City redan hade försökt med tex.
* Ett netto-lönetak (för att förhindra att de olika skattereglerna i de olika länderna resulterar i fördelar åt den ena eller det andra hållet) ska införas i alla europeiska toppligor. Lönetaket kan väl ligga på medellönen hos en europeisk toppligespelare*22? Detta skulle medföra betydligt lägre löner för toppspelarna vilket bara skulle vara positivt ur alla synvinklar enligt mig.
* Homegrown-kvoten för att delta i Uefa-tävlingar ska höjas ännu mer. Fler lag ska satsa på sina egna talanger, vilket förhoppningsvis leder till större konkurrens.
* I fallet Spanien så måste tv-rättigheterna börja fördelas rättvist, och det nu! Ett system liknande PLs hade varit att föredra, 50% jämnt över alla lag, 25% baserat på supporterantal och 25% rent prestationsbaserat.

Ja, nu har jag fått ut lite av den ilska som just härskar inom mig pga orättvisorna i fotbollsvärlden. Vad tycker ni om ideérna? Bemöt de gärna med kritik då punkterna bara var någonting jag spawnade på under en kort tid av frustration.
Barcelona el Maestro!
2011-08-28 22:40
Det här var en bra nyhet. Något jag inte visste.

"Eligibility rule abolished

Up until this season, B team players were unavailable for the first team squad if they had featured with the reserves in a game less than 48 hours before kick-off, but that rule has now been abolished, allowing Guardiola to take any B team players he may need."
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-08-28 22:37
Rooonney

Jag tycker det är rätt tydligt att Barcelona och Real har två riktigt bra lag just nu, och har haft det ett par år, speciellt Barcelona. Man spelar ut lag som Zaragoza, Racing varje år, men jag ser inte att det skulle vara svårare att möta Englands motsvarigheter. Kort sagt tror jag inte Englans bottenlag är så mycket bättre än Spaniens.

Sen ser vi i CL hur överlägsna Barca och Real är. Spelar ut i stort sett varenda motstånd tills man möter varandra, där det blir två relativt jämna matcher. Sen dominerar Barca finalen mot United och det är ingen tvekan om vilket lag som är bättre.

Jag tror en enstaka match mellan Real och United hade kunnat bli jämn, men i en liga så är Real jämnare och jag tror de skulle vinna PL med flera poäng till slut, utan Barca såklart.
Barcelona Chico micho
2011-08-28 22:32
nån som kollar på Sevilla-Malaga...

Tycker att malaga spelar bra trots underläge just nu
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-08-28 22:30
el Maestro

"Ja, Premier League håller generellt högre klass än La Liga. Det är alltid spänning i matcherna även om det är två bottenlag som möts."

När alla andra lag förutom Barca och Real spelar så brukar det ju vara roliga matcher, titta bara på Valencia-Racing igår. Jag tycker det är kul att se mitten/bottenlag möta varandra, oftast bra kvalité. Det är när Barcelona och Real stöter på dessa lag som det blir tråkigt, men det händer även i England. United brukar väl inte så ofta ha jättespännande matcher där det avgörs i slutet eller där man åker på poängtapp, när man möter nedflyttningshotade lag.
Barcelona NoGo™
2011-08-28 22:29
Snyggt mål av Negredo där. 2-0
Atlético addeh
2011-08-28 22:29
2-0 Sevilla, Negredo återigen.

De spelar riktigt bra just nu, speciellt Perotti & Negredo som hittar varandra gång på gång.
Barcelona Rooonney___
2011-08-28 22:28
L.A.M Nr 10

Vad grundare du det på ? Först säger du att lagen i spanien är mkt sämre än real och barca och därför antar du att dom skulle va lika mkt bättre i till ex PL ?
Barcelona Blaugrana91
2011-08-28 22:27
2-0 Sevilla
Barcelona Barcadinho.
2011-08-28 22:26
Bengan.

Vi har klagat om samma sak här i flera år. Det är inte någonting nytt.
Idag är det en liga premiär och då får vi återigen en klar och tydlig påminnelse om problematiken. Svårt och veta hur man kan lösa det.

Godnatt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-08-28 22:24
Tycker man ser det i de flesta ligor, kanske lite tydligare i Spanien, att det blir ett större gap mellan lagen. Men man måste också tänka på att Barca är bäst genom tiderna och att Real Madrid ockå är riktigt bra. I PL får Arsenal, ett CL-lag, storstryk av en konkurrent. Tottenham-City ska vara en jämn rolig match, slutar 1-5.

För att gå tillbaks till La Liga så hade Real och Barca varit totalt överlägsna i alla andra ligor. Båda lagen är ruskigt jämna och förlorar sällan, och inget annat lag i tex Pl hade kunnat utmana under 38 omgångar.
Barcelona el Maestro!
"Personligen ser jag bara Reals och Barcelonas matcher och stänger av barcelonas matcher när dom gör första målet då det normalt sett är slut vid det laget."

Jag förstår hur tänker.
Ja, Premier League håller generellt högre klass än La Liga. Det är alltid spänning i matcherna även om det är två bottenlag som möts.
Min plan är också att bara titta på stora matcher i La liga framöver. Jag ska strunta i resten av matcherna.
Barcelona 1.70-ligan - Köp en back, tack!
Men grejen med de spanska bottenlagen är ju att de kan stå emot bra i typ en timme, sen PANG PANG PANG!. Sjukt irriterande, i alla fall när det är Real som spelar :P
Det tar dock inte ifrån dem deras prestation. De känns oroväckande starka i år..
Atlético addeh
2011-08-28 22:21
Nästan så man unnar Sevilla en Champions League-plats enbart på grund av deras passionerade fans. Nu när man inte har Europa League att tänka på kanske det är möjligt också.

Hävdar dock att laget fortfarande saknar lite spets. Giovani dos Santos hade suttit som en smeck.
Real Madrid Bengan
2011-08-28 22:17
Jo, men känns som lite väl sent påtänkt att det skulle vara en tråkig liga. Den har varit rätt förutsägbar nu rätt många säsonger.

Personligen ser jag bara Reals och Barcelonas matcher och stänger av barcelonas matcher när dom gör första målet då det normalt sett är slut vid det laget.

Resten av tiden ser jag hellre på premier league som jag tycker håller högre klass rent generellt oavsett om även den ligan också vinns av 2 lag.
Barcelona el Maestro!
2011-08-28 22:14
Bengan:
Håller med men vi har bara konstaterat ett faktum. Det kommer att bli långtråkigt att titta på La liga.
Som tur är får man då begränsa sig till att titta på bara ett fåtal matcher och skippa många av matcherna.
Barcelona Rooonney___
2011-08-28 22:13
I stället för att följa bara Barcelona och Real Madrid (som är på deras egna nivå. De hade vunnit alla ligor i Europa)

Barca ja , real tveksamt. Och även om dom hade vunnit hade det inte skillt 30 poäng ner till trean
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-08-28 22:11
Vad som har hänt med La Liga är att Barcelona går igenom sin bästa period någonsin. Real Madrid värvar till sig den nivån och har värvat för över 3 miljarder. Vilka lag kan konkurrera med det?

I stället för att följa bara Barcelona och Real Madrid (som är på deras egna nivå. De hade vunnit alla ligor i Europa) så finns det flera andra högintressanta lag att titta på.

Vad som har hänt i spanska ligan kommer att hända i alla andra ligor. Kolla på Arsenal som blivit av med deras spelare 8-2 mot Manchester United. Tottenham som förra året gjorde en bra säsong förlorade med 1-5 hemma mot Man City.
Real Madrid Bengan
2011-08-28 22:10
Förstår inte hur ni ens kan vara förvånade. Har ju sett ut så här i spanska ligan säsong efter säsong nu och både Real och Barcelona har förstärkt ytterligare medans de mindre lagen tappat spelare så att det skulle vara någon skillnad kan ju knappast överraska någon överhuvudtaget.
Barcelona 1.70-ligan - Köp en back, tack!
Men skojar ni med mig, 6-0?! Trodde det skulle sluta typ 2-0.. ska real fortsätta som de slutade förra säsongen blir det jävligt svårt för oss. Jag hatar verkligen deras allt mer vanligt förekommande storvinster. Sjukt tråkigt att se dem vinna och övertyga, dessutom dubbelt tråkigt att se hur klena de andra lagen är. Åh
Barcelona DM1982
Sevilla-Malaga, spanska kommentatorer.
Barcelona el Maestro!
2011-08-28 22:08
Som många av er säger, så börjar man tappa intresset för La Liga. Det är nästan så att jag funderar på att titta på bara stora matcher.
Gapet har växt ännu mer. Det syns.
Jag tyckte dock att det var lika tråkigt att titta på Man United vs Arsenal idag. Man ska inte kunna göra så många mål utan motstånd.

Madridmatchen såg jag bara på första 25 minuterna. Det var sorgligt att se på den nya Zaragoza.
Barcelona Denyo ©
2011-08-28 22:07
någon som ska ner till campen 1 Champions Leauge matchen?

Barcelona BB-Barceloneta
2011-08-28 22:07
Man1 3...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Man1
2011-08-28 22:06
Hur många mål gjorde cristina Ronaldo?
Barcelona II Barça II
2011-08-28 22:05
Sevilla har ju ingen reklam alls på sina tröjor, konstigt..
Barcelona BB-Barceloneta
1-0 Sevilla! Negredooo!
Atlético addeh
Oj då, det gick snabbt. Han knappt få på TV:n innan Negredo gav Sevilla ledningen.

Vad är detta för fotbollsdag?
Annons: