/spanien/barcelona/forum/10935.aspx/spanien/barcelona/forum/10935.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-08 16:51
Xabi Alonso och Ramos skadade sig igår. Denna gången är det marängernas tur att förbanna sig över landslagsuppehållen!

---------------------------------------------------------------

Förövrigt är jag lite smårädd över Reals nya sätt att värva. De verkar vara ute efter unga jättetalanger som precis är redo för sitt genombrott. Nuri Sahin,och Özil är två exempel. Även Varane, till viss del... nu pratas det om Eden Hazard, Neymar m.fl.

Man kan förvisso tycka att det är lite dumt att hosta upp så stora pengar på så pass unga spelare, att det är lite överpris då de ännu inte har bevisat så mycket mer än att de har potential för en väldigt ljus framtid. Och jag vill poängtera att jag INTE skulle vilja att Barca gjorde likadant - men för Real som ändå i alla tider har spenderat, känns detta som en betydligt smartare väg att gå en alla tidigare galacticosköp. Faktiskt!

Varför? Framförallt dessa saker är bättre med det nuvarande värvningssättet gentemot tidigare etablerade stjärnköp:

* Jag tror både Hazard, Neymar och många av de yngre som redan är i Real kan bli stora stjärnor med tiden. Och genom att låta dem ta det sista steget i klubben får de en viss klubbkänsla. Inte riktigt jämförbar med den våra La Masia-lirare har, men ändå en rätt stark klubbkänsla.
* Dessutom är det lättare att forma dessa unga spelarna lite som man vill och få ut max av deras kapacitet i ett fungerande lagbygge, än vad det är att göra samma sak med äldre stjärnor som redan fått sin nisch och identitet. Svårt att förklara det på ett bra sätt, men "det går inte att lära en gammal hund att sitta", så att säga...
* Spelarna må vara dyra, men de hade kostat ännu mer om ett par år om allt går som det förväntas för dem. Till skillnad mot tidigare verkar man tänka mer än 1 dag framåt när man värvar.

... nu vet jag inte hur det kommer gå med Reals "lagbygge" ändå i slutändan. Klubben är ju inte känd för kontinuitet och att ge unga chansen. Man saknar en trygg spelidé att luta sig tillbaka mot och bygga vidare på. De har mycket att bevisa!
Men det finns ändå förutsättningar med det lag man har (och ryktas att köpa sig till) att bygga på något som faktiskt känns långsiktigt, genomtänkt och stabilt.

Som sagt, det återstår att se vad det blir av det här, men jag räds mer nu än av tidigare värvningar! Vår filosofi är fortfarande oslagbar i mina ögon, men som tur är lär Real aldrig tänka åt det hållet. Detta är ändå så nära de kan komma - en köpt talangsatsning :P

Fan vad långt detta blev. Ni som orkar läsa igenom det - åsikter/tankar?
Barcelona tikitaka-GOOL
2011-10-08 16:35
Haha det är klart puyol är bättre, syftade bara på passningspelet.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-08 16:33
David Luiz är sämre än Puyi. Titta bara på hårsvallet. Inte i närheten av Puyols längd.
Barcelona tikitaka-GOOL
2011-10-08 16:21
Ajaaa, vi behöver ju inte överdriva, David luiz är tex en bättre passningspelare.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-08 15:49
Puyol är ju riktigt teknisk för att vara mittback om man ser på alla ligor. I PL skulle han nog varit den bästa i passningsspelet. Det är nog bara för att han spelar i Barca som han ses som oteknisk. Kommer också ihår någon match mot Rangers i CL där han spelade högerback och hela tiden förlje med upp och dribblade. Han är verkligen kung.
Atlético addeh
2011-10-08 15:40
Puyol är unik på så ofattbart många sätt. Påstår man att han är oteknisk är man helt ute och vinglar.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-08 15:12
addeh

Gillar stavningen, visca Catalunya!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-08 14:55
Heywood

Hahaha, fan vilken kung han är! den sista är ju sjukt ball även om bollen till slut går till en mexikan :P och han som så orättvist beskylldes för att inte ha någon teknik i Radio La Liga...
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-10-08 14:46
Den här om inte värre. (även fall det bara var i en träningslandskamp) Perfekt brytning, faller ner drar med sig bollen kickar upp den och skickar den vidare.
Atlético addeh
2011-10-08 14:42
Gatan vad läckert av el capitá!
2011-10-08 14:36
Puyi, Puyi!! Puyi, Puyi!! Puyi, Puyi!!
2011-10-08 14:35
Song, Yaya, WIlshere är dock spelare som har en fysisk förmåga, men också kan spela sig igenom motståndare. Song har tagit enorma kliv och jag är faktiskt imponerad av honom.

Som du säger, I Premier League fungerar det bättre än i andra ligor. Men ju mer gamarna från England letar i Spanien kommer de väl också kunna passa boll till varandra i framtiden.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-08 14:31
För de som är intresserade så Samper, Grimaldo, Batoyock(?) och Jordi Quintilla tränade idag med A-laget :-)
Barcelona Hetfield
2011-10-08 14:27
Heywood

Köttare funkar utmärkt i PL, det är inget snack om saken. Köttare funkar inte bra i t.ex: La liga för att det går att manövra de genom korta passningar emellan, men i PL så är oftast köttare stommen i laget. Titta på De Jong, Yaya, Fletcher, Parker, Song, Wilshere (till viss del) osv.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-08 14:24
Suarez är riktigt bra, tror att han kommer att ta ett sista kliv också. Det är en klasspelare, även om jag har svårt för honom (tycker att han är alldeles för mycket av en diva). Om Liverpool inte tar det sista klivet igen och blir en klubb som alltid är med i CL kommer de nog få svårt att behålla honom..
2011-10-08 14:22
Hetfield.

Ja, han ska kötta som mittfältare. Det säger jag inte emot, men jag tycker också att när man som "köttar" som mittfältare så är man medioker. Den defensiva mittfältarens uppgift är inte bara att backa upp de mest kreativa i laget, utan också sköta uppbyggnadsfasen.

Spelare som Parker håller på att dö ut. Om 5-10 år kommer de inte att existera.
Atlético addeh
2011-10-08 14:19
Luis Suárez var bäst i Ajax, men det fanns andra spelare som kunde leverera. Där spelade han också i Champions League. Nu håller han till i Liverpool, där han bär laget på sina axlar, och han får inte spela ute i Europa överhuvudtaget.

Suárez hör hemma i CL.
Barcelona Hetfield
2011-10-08 14:17
Heywood

Du har missuppfattat syftet med köpet av Parker. Parker är inte där för att vara deras lilla playmaker, det är hans jobb att vara en köttare.

Han ska backa upp t.ex: Modric, det är han otroligt bra på.
2011-10-08 14:15
L.A.M Nr 10

Har väl egentligen att göra med bredden av truppen. Tycker att det ser fan så mycket bättre ut nu. Finns en del backar skadade, Gallas och Dawson, som är riktigt bra när de är hela och i form. Dessutom har de ju som sagt fått in Parker och Adebayor i utbyte mot Palacios och Crouch och dessutom plockat in nya, unga spelare som Jake Livermore. De har en bättre och bredare trupp nu, tror att de skulle klara att kombinera CL och ligan nästa säsong om de tar sig dit. Jag tror att United vinner, City kommer tvåa, Chelsea kniper nog trots allt en tredjeplats och Spurs får slåss med Pool om fjärdeplatsen. Som det känns just nu är ju Spurs aningen starkare och inte lika beroende av en spelare (Suarez).
Atlético addeh
2011-10-08 14:13
Heywood Jablome

Fast Modric är långt ifrån Spurs viktigaste och bästa spelare, så försvinner han lär det generera i en stor bunt pengar som i sin tur kan användas till bra ersättare.

Håller för övrigt inte alls med dig om Parker. Någon medelmåtta är han definitivt inte, han är en av Premier Leagues bästa mittfältare. Börjar dock bli lite till åren och senast mot Arsenal tyckte jag man såg tydligt att han tröttnade i andra halvlek.
2011-10-08 14:10
Hetfield.

Ja, att han blev framröstad som PL bästa spelare var otroligt korkat. Nemanja Vidic borde ha vunnit. Han var otroligt bra när han fick kaptensbindeln och lyfte sig själv några snäpp till och med.

Parker är bra i ett lag som måste stångas, sämre när det går fort för honom och han inte hänger med. Att Tottenham gjorde ett bra köp förnekar jag inte.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-08 14:09
Det var synd att Tottenham inte verkar klara av ligan och CL samtidigt. Förra säsongen hade man lätt kunnat ta en CL-plats igen men man satsade för mycket på själva turneringen där man gick till kvartsifinal. I år är jag rätt säker på att man kommer topp 4 då man har ett fantastikst mittfält och anfall tillsamans med ett stabilt försvar. Tror på en tredjeplats bakom City och United som slåss om ligatiteln.
2011-10-08 14:06
elbraco - Bojan y Thiago

Hm. Lite roligt egentligen. Med facit i hand vore ju Parker helt rätt spelare att ta in i Arsenal. Någon som kan tacklas ordentligt och har lite rutin. Tycker inte att han är en medelmåtta, även om han börjar bli till åren. Barry är kass. Kul att fler tycker det. Adebayor har en skön spelstil, kanske mindre skön personlighet, även om jag tycker att firandet när han gjorde mål på Arsenal för City var klockrent.

Grace/Wastelands

Medelmåttor ja. 35 miljoner pund för Andy Carrol (även om det var ett panikköp), och 20 miljnoner pund för Jordan Hendersson. Visst är det kul att de är på väg uppåt igen, men deras nya ägare betalar ju dubbla priset för många av de spelare man värvat. Galet. Hendersson är ju så jävla överskattad så det finns ju inte. Bästa värvningen de har gjort är ju José Enrique från Newcastle.
Barcelona Hetfield
2011-10-08 14:05
Nja, Parker är knappast en medelmåtta. Han var en av PL:s bästa mittfältare trots att han spelade i West Ham (som åkte ut).

Och nej, Parker är bra, men om man skulle ersätta Cesc med Parker så vore det dåligt, annars så är han en bra mittfältare. Tottenham gjorde ett bra köp.
2011-10-08 14:02
Scott Parker är en medelmåtta. Han är bra när motståndarnas mittfältare består av lika mediokra eller sämre fotbollsspelare.

När det tacklas och stångas är han någon man vill hålla i handen, när de spelas kort, snabbt och teknisk vill man helst undvika honom.

Barry? Tyskland och Özil klippte hans tong under VM.

addeh. Spurs har fått saker och ting att stämma och de kommer nog att spela CL nästa säsong. Fast då går väl Modric till Chelsea.

Atlético addeh
2011-10-08 14:02
Utöver United & City tycker jag inget lag ska ha chans att rå på Spurs mittfält, åtminstone inte sett till pappret, men det är ju aldrig någon garanti. Adebayor & Parker har kommit in i laget superbt samtidigt som Modric inte gjort en Tevez och slutat spela utan gått in för det till hundra procent. Det blir CL nästa säsong för Tottenham.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-08 13:56
För ett halvår sen var det flera här inne som skrattade åt Arsenal för att dom var ute efter medelmåttor som Parker...just sayin. visst, han är duktig men att sätta honom på ett mittfält tillsammans med Barry...nahh.

Har för mig att Jörgen Lennartsson har dissat Barry ganska hårt...under U21 EM tror jag det var. kallade han han tung och klumpig osv.

Adebayor må spela för pengar men jag gillar han ändå rätt mycket. Hans mål förförra omgången var grymma. Kyligt, stenhårt avslut. Dessutom har han en schysst frisyr.
Grace/Wastelands
2011-10-08 13:55
Kollar egentligen bara på Liverpool för Suarez. Egentligen är det laget så fruktansvärt ointressant och har så mycket medelmåttor så jag kan bara skratta åt deras drömmar om ligatitel med det där laget.

Spurs spelar fruktansvärt rolig fotboll och deras offensiva sexa är på pappret riktigt vass.
Adebayor, VdV, Bale, Lennon, Modric och Parker. Ett riktigt bra mittfält/anfall där.
2011-10-08 13:49
Tycker att PL är intressant på sitt sätt, även om jag föredrar La Liga och Serie A. De flesta lagen (utom brölgäng som Wolwerhampton, Stoke etc) kan vara intressanta på sitt sätt.

Barry är riktig seg och håller inte alls på högsta nivån. Känns som att det är den positionen (och högerbacken) som City måste förstärka på om de vill vinna något på riktigt. Yaya Touré känns ju given som en av de två defensiva mittfältarna men Barry är ju för trög och De Jong är ju mer intresserad av att bryta benen av folk än att spela fotboll.. Scott Parker är enligt mig PLs bästa defensiva mittfältare. Riktigt jävla bra är han. Han har dessutom en inställning som få har. Det märktes inte minst i derbyt mot Arsenal när han knappt kunde springa sista 10 men ändå gav mer än 100 % för att hålla i sin 2-1 ledning.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-08 13:42
Att Barry startar för både Manchester City och England är helt galet. Riktigt medioker spelare som egentligen inte har någon stryka. Brister helt teknsikt och i passningsspelet och är helt otroligt långsam. Parker är en underskattad mittfältare men ska han starta för England? Nja.

England kommer antagligen bli väldigt hypade inför Em för att sedan antingen slås ut ur gruppen eller åka ut med huvudet före i kvarten, beroende på vad man får för motstånd. Finns väldigt många europeiska länder som är mycket bättre än England, tror till och med Sverige skulle ha en okej chans.
Annons: