/spanien/barcelona/forum/10921.aspx/spanien/barcelona/forum/10921.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 23:42
Samma klubbar som aldrig åkt ur la liga. Sammanträffande?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Essienesque
2011-08-30 23:34
comprende

Klart som fan det är orättvist! Har du tänkt på att det står ett lag på andra sidan planhalvan när Barcelona eller Real Madrid spelar förutom två gånger!?

Självklart ska Barcelona och Real Madrid, om de är toppplacerade i ligan, dra in mest pengar av tv-avtalet. Men att dra in ~100 miljoner euro mer per år än trean, Valencia är absurt. Bara för att sätta in det hela i ett europeiskt perspektiv; Valencia drar in mindre pengar än Portsmouth på sitt tv-avtal.
Barcelona comprende
2011-08-30 23:31
Bilbao antar jag
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-30 23:30
Vilken är den tredje utöver Barcelona och Real Madrid?
Barcelona el Maestro!
2011-08-30 23:24
comprende//
Tre Klubbar.
Barcelona comprende
2011-08-30 23:22
Det är fan inte orättvisst att Barcelona och Real får mer av TV- pengarna. Då vi och Real lockar 70% av alla tittare till La liga. Det som däremot vore orättvist är att fördela dom jämt bland alla 20 klubbarna Någon som vet hur många klubbar i La liga som är medlemsägda?
Barcelona el Maestro!
2011-08-30 23:21
Butiken är väl stängd för Barcas del. Inte en chans att det blir en ny spelare i A-truppen imorgon. Synd för dem som är sugna på en ny mittback. Kan tänka mig att det kan bli någon värvning till B-laget dock. Man vet aldrig. Det snackades ju om en argentiisk målvakt.
Förväntar mig också att Hleb skriver på för en annan klubb.
Barcelona 1.70-ligan - Köp en back, tack!
2011-08-30 23:17
Arsenalfansen hoppas mycket på att de ska köpa Hazard nu innan fönstret stänger, men tror de inte att de saboterade den övergången är Wenger "snodde" sydkoreanen som var "klar" för Lille först? Deras president blev rasande. Känns tveksamt att samma person ska sälja sin nyckelspelare till den klubben dagen efter :P
Barcelona II Barça II
2011-08-30 23:09
Är det bara jag som tycker att Hargreaves är vidrig om han går till City? I flera år så betalade Man U hans lön, trots att han var skadad. Han tackar de genom att skriva på för City...
Barcelona Good Guy Greg
2011-08-30 23:05
Elbraco: det är inte pengarna i själva spelarförsäljningarna det handlar om. Det handlar om att klubbarna inte har pengarna från första början att behålla sina spelare på grund utav att alla pengar går till de två stora.
Varför ska klubbarna behöva sälja sina bästa spelare för att överleva medan barcelona & real madrid kan leva på tv & prispengar.
i och med det nuvarande systemet så får varken de mindre klubbarna TV-pengar eller ha kvar sina bästa spelare vilket gör att dom inte kan konkurrera för dom högre platserna.

Den som inte ser felet med dagens liga är antingen blind eller har ett väldigt kapitalistiskt tänkande.
Barcelona A.Gaudi
2011-08-30 23:04
Problemet är väl snarare att alla lag tvingas sälja sina stora spelare. Inget lag i spanien förutom real och barcelona(och nu även malaga då) har kapitalet att bygga ett storlag. Att storlagen snor spelarna är väl mer bara tomt gnäll.

Barca(gaspart-laporta... mängden pengar som gått förlorat på usla värvningar under dessa presidenter är extrema. Dock kommer jag alltid stödja laporta) och real betalar bra, men hade klubbarna haft möjligheten tror jag Sevilla exempelvis hellre hade investerat och utmanat på riktigt om ligaguldet än att sälja Alves, Ramos, Baptista och andra stora lirare dom haft de senaste 10 åren.
Barcelona Barcadinho.
2011-08-30 23:01
Det finns många som säger att situationen inom fotbollen i båda Spanien och Italien hänger ihop med en mer omfattande och nationell ekonomisk kris i respektive land. Den ekonomiska krisen har nått fotbollen. Allt som har med fotboll som t ex hyror, skatter, löner, tv-rättigheter, pengar in och ut, påverkas av den dåliga ekonomin och arbetslösheten som har drabbats hela samhället. Det är inte bara Real o Barcas fel att små klubbar har svårt med ekonomin. Vi står också med enorma skulder.
Men vist bör man försöka lösa olika typer av problem, båda för stora och små klubbar, på olika sätt.
2011-08-30 22:54
Nu blev dock Athletic Club av med en spelare i Orbaiz som skriver på för Olympiakos.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 22:52
Det här med att Barcelona stjäl spelare från smålagen är också bara bullshit.
På runt 8 år har man bara värvat tre spelare som har gått rätt in i startelvan och det är Villa, Alves och Eto'o. För alla tre betalade man ordentligt mycket pengar och i längden har jag svårt att se att någon av klubbarna gjorde en förlustaffär.
Valencia sålde en 28-åring för 40 mille, eto'o gick från ett bottenlag för 26 om jag inte minns fel och Alves kostade 32. Inte direkt så att Barca har scammat något lag på spelare, snarare överpriser som har betalats ut.

Resten av spelarna är sådana som inte var stjärnor i laget men bra spelare, typ Belletti, Adriano, Keita. Sen finns det dom som misslyckades i laget men som man ändå hade betalat enorma pengar på. Cacerés för 16 mille och Gabi Milito för 20 (!!). Stackars Zaragoza säger jag.
Det är inte klubbarnas fel att dom misslyckades i Barca, det får Blaugrana ta på sig men det är lite väl magstarkt att klaga på att man tar deras stjärnor imo.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-08-30 22:47
Hahahahhaa klockrent!

edit: oj andreas hamna på länktipset..
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 22:39
Blaugrana91

Japp, läste det med. Det skulle man finansiera genom att expandera i Asien och via mobilen och internet på något sätt. Låter som ett rätt bra alternativ. Barca och Real skulle kunna skära ner på sina vinster men det räddar bottenlagen iaf.
Barcelona Barca4eva
2011-08-30 22:39
Andreas V.V - Seydou Keita!!!!!!

Hahahahahaha, fy fan vad bra
Atlético addeh
2011-08-30 22:36
Längesedan så många spanska toppklubbar värvade så pass stort. Diego känns dock som ett väldigt osäkert kort, det kan gå precis hur som helst. Lyckas han väcka liv i den gamla Bremen-formen kommer han bli extremt nyttig för Atlético, hamnar han däremot i trubbel lär det snarare gå åt andra hållet.

Kul med många nya stora namn i ligan dock, och inte bara i Barcelona och Real Madrid. Falcao, Diego, Arda, Rami, Toulalan och så vidare blir spännande att följa.
Barcelona Andreas V.V - Seydou Keita!!!!!!
2011-08-30 22:34
Blir nog en svettig morgondag för "vissa" supportrar :P
Barcelona Blaugrana91
2011-08-30 22:32
Gällande debatten om hur TV-pengarna ska fördelas, en sak man måste tänka på är att både Barca och Real är väldigt beroende av dessa pengar, skulle man sänka den totala summan för båda klubbarna så skulle det vara till båda klubbarnas nackdel när det gäller att utmana dem Engelska lagen som har ägare som kan pumpa in massa pengar.
Barca och Real har inga ägare som kan pumpa in Miljarder i klubben, dock får man ju då drygt €150 Miljoner i TV-pengar istället.

Men visst sjävklart är det otroligt orättvist mot dem övriga klubbarna i ligan och det gör att ligan blir ojämn.

Barca och Real kom ju med förslaget att den totala summan TV-pengar skulle höjas med några Miljarder, det skulle då betyda att Barca och Real skulle få ännu mer, men samtiidigt skulle även övriga klubbar också få mer pengar. Har för mig att Valenica även var för just det förslaget.

Jag kan personligen tycka att det förslaget var ganska "bra".
Jag menar jag tror knappast att Barca och Real kommer gå med på att få in mindre pengar och dem övriga klubbarna vill inte ha det som det är nu, då kanske man måste mötas på mitten på något sätt.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 22:28
A.Gaudi

Nu vet jag inte vad du räknar som "det sistonde" men senaste gången dom har varit nära på att åka ur var -06 då man hamnade på 17:e plats med relativt höga poäng. Den enda riktigt bra spelaren man har tappat är Aduriz och det är ingen stjärnnamn det heller.

09/10 slutade man åtta och 10/11 slutade man sexa så det är framförallt nu man har börjat visa framfötterna.

När det gäller talanger så har man fått fram Muniain, San José, Javi Martinez, Iturraspe osv så jag skulle vilja påstå att deras ungdomsverksamhet är riktigt bra.

Tycker du hade fel i det mesta du sa om Bilbao tbh :P
Barcelona Rambla~
2011-08-30 22:25
II Barça II

Ja det är han, rätt medioker har han varit sen han lämnade Werder Bremen.
2011-08-30 22:24
A.Gaudi

I Dortmunds fall var det snarare usel ekonomi som gjorde att klubben var tvungna att titta i sin egna akademi istället och börja om. Efter deras framgångar slutet av 90-talet och början av 00-talet blev dom otroligt skuldsatta och fick mer eller mindre sälja av hela laget. Endast Kehl och Wiedenfeller är kvar från den tiden. För att lösa skulderna sålde man laget och började bygga upp nått. Nu har man väl lyckats rätt väl och har få om några skulder kvar alls och fått in en kompetent tränare.

Dock är en hel del spelare unga som kommer från andras ungdomslag, Hummels från Bayern b.la.

Rambla

Ja det är iofs sant. Men jag tycker dom har ett rätt intressant lag. Men det blir väl deras underbara backlinje som fixar floppen i år som alltid. Saknar dock Ujfalusi

Och Diego är väl idag snarare ett stort namn än en stor fotbollsspelare. Kan han inte briljera i Italien lär det inte bli någon succé i Spanien.
Barcelona II Barça II
2011-08-30 22:23
Är det Diego som spelade i Juventus för två år sen? Han är ju dålig, eller han va det iallfall i Juve..
Barcelona Rambla~
2011-08-30 22:21

Heh, Atlético värvar ju nästan en startelva till varje säsong. Kontinuitet?

När det gäller tv-pengarna. Det är i första hand LFP och det spanska förbundets fel. Se för fan först till att ge rättigheterna till ett tv-bolag, ett med proffsig produktion som tex Sky i England. Då får man in pengar från ett enda bolag som de sedan kan fördela till alla klubbar likt det system som de fördelas efter i PL. Varför tillåter de ens att klubbarna får förhandla enskilt med olika tv-bolag? Snacka om fail. Spansk fotboll är på väg ner i avgrunden om ingenting görs snart. Visst, Barca och Real Madrid är envisa som synden och vill inte hjälpa till. Tvinga dem då att göra det.
Barcelona A.Gaudi
2011-08-30 22:21
VI har varit fantastiskt bra på att utveckla talanger. det är verkligen extraordinärt. jag skulle säga att barcas framgångar är rätt 50/50 mellan pengar och klubbens beslutsamhet att göra det på "barca sättet".

Andra spanska klubbar hade inte varit tvugna att släppa sina bästa spelare varje säsong om pengarna var mer jämnt fördelade. Som det är nu drar ju real och barca in så mkt mer. Därför är det inte konstigt att klubbarna klagar på att dom blir våldtagna, när alla lag i ligan är tvugna att sälja sina bästa spelare.

Bilbao tycker jag inte är ett bra exempel då dom varit nära att åka ur ligan flertalet gånger på sistone och även dom tappar sina bästa spelare snabbt, även om nu llorrente varit kvar oväntat länge. Dom kör sitt race men det är svårt att argumentera för att dom varit framgångsrika med det, åtminstone under andra halvan av 00-talet. Det enda exemplet jag kan komma på där ungdomsverksamheten, i stort sett ensamt, har skapat ett superlag är Dortmund.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 22:17
Fernando Gago

Och Forlan sålde dom för 5 m euro. Lite väl billigt kan jag tycka men han kanske hade kort kontraktstid kvar.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-08-30 22:12
A.Guadi

Tyckte personligen att tarraks kommentarer i esquinan var vettiga.

Man måste ju för fan gå samman lite bättre i "de andra" klubbarna och inte kriga på var sitt håll. Kommentarer i pressen kommer inte göra skillnad.
Det har väl uppkommit ett och annat förslag, men då har alla övriga klubbar inte ställt sig bakom - där heller.

Det finns också en annan sida av saken, och det är ju hur mycket TV-bolagen drar in på la Liga. Har intresset sjunkit och börjar reklamtiden att minska?
Även de borde vara intresserade av att se till att produkten de tillhandahåller förblir efterfrågad.

Barca och Real kommer väl inte att ta initiativet till en annan omfördelning, revolutionen sker sällan på toppen, eller hur?!

Sen måste ju även förbundet ha något att säga till om. Strejken borde väl vara ett tydligt bevis på hur illa klubbarna står ekonomiskt när spelarna kräver garantilöner etc. Men där är det ju politilken som styr, och det är väl tveksamt om man vågar ta tag i frågan i rädsla att göra sig ovän med giganterna, eller har jag missbedömt dem totalt?
2011-08-30 22:10
Diego klar för Atletico. Dom har värvat rätt vasst i sommar.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-30 22:08
Visst, dela på pengarna men sluta peka hela fingret på Barcelona och Real.

" De voldtar oss på banen"
edit: citat taget från senaste zaragozakrönikan.

Vissa verkar dra slutsatsen att Barcelona är bra på planen för att dom har mycket pengar. Jag skulle vilja se transferprisen för Valdes, Pique, Puyol, Xavi, Iniesta, Messi, Busquets och Pedro. Oh right, det är snarare så att det är kontinuitet och bra scoutingverksamhet som lönar sig i längden.
Bilbao är ju ett annat exempel på detta. Bara basker i laget och en stämning i klubben som gör att talangernas största dröm är att få spela för Lejonen hellre än att lämna för andra storlag.

Börjar bli irriterad på allt raljerande om att Barcelona är så egoistiska och elaka för att dom snor alla pengar när det finns anledningar till varför klubben har blivit så stor - och det är inte en rik oljeshejk som har pumpat in pengar...
Annons: