/spanien/barcelona/forum/10891.aspx/spanien/barcelona/forum/10891.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona NoGo™
2011-08-31 16:41
Alvés - Por Que?

Här har du :.)
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-08-31 16:40
Någon som kan länka till den där sidan där man kan ladda ner matcher som hette något med wizwig nånting.. tack på förhand! har letat men har tyvärr inte hittat
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:36
rågi - Kung M.Llorente!

Jag vet inte hur det ligger till men jag gissar att det måste till en lagändring. De som driver ligan LFP måste ju få rätten att bjuda ut tv-rättigheterna till bästa tv-bolaget. Hur det fungerar i Spanien vågar jag inte gissa, men jag förmodar det måste upp till regeringsnivå eller till högsta instans inom idrotten, motsvarande i Sverige är väl då idrottsförbundet.

Vafan, lägg ut tv-rättigheterna till brittiska SKY, de lär ju ha råd då de väl ägs av Murdoch? Det skulle innebära att vi åtminstone får en jävligt bra kvalité på produktionen av sändningarna.

Atlético tunga köp? Visst, Falcao är ju en tung värvning men det roliga är ju att de själva inte ens äger honom. De har fått hjälp att värva honom av något investeringsbolag som har lagt upp pengarna.
Valencia rågi - Kung M.Llorente!
2011-08-31 16:31
Rambla//

Jo om man slopar den begåvade idén att förhandla individuellt och följer Englands modell kommer Barca/RM förmodligen få mindre pengar från tv-avtalet. Kan de bli tvingade till en sådan förändring om det skulle ske eller måste det ske självmant?

Jag vet inte men jag tror nog att alla måste samarbeta och då lär det nog vara svårast att få RM/Barca att hoppa på tåget. Valencia i all ära men de har inte alls tillräckligt med inflytande.

När det gäller Atletico vet jag inte vad fan de håller på med på ren svenska. Valencia var i deras sits för 3-4 år sedan men är inte där längre. Valencia är just nu mitt i ett långsiktigt projekt med en kompetent ledning i spetsen. De €42m euro man får är då en trygghet på vägen tillbaka. Det är alltså tryggheten i första hand tror jag som ligger bakom att klubben tiger.

ATM skulle kunna gå förbi Valencia närsom om de bara hade en kompetent ledning. De kan fortfarande göra tunga köp. Valencia handlar inte någon spelare för över €10m längre. Ändå lyckas man komma trea. Det om något är väl att "göra det bästa av situationen"?
Barcelona NoGo™
2011-08-31 16:30
Pjanic klar för Roma alltså, det ska bli mycket intressant att följa han där.
Barcelona Abbe.
2011-08-31 16:27
Verkar som att Uche är klar för Villarreal från Zaragoza, och man lånar genast ut honom till Granada. Hm, konstig affär.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:24
Frodo

Just precis, det är problemet. Tv-pengarna skulle gå till en organisation, LFP eller förbundet RFEF. De borde äga rättigheterna, sälja ut till det bolag som bjuder högst och samtidigt garanterar bäst kvalité när det gäller produktion och sändningar. Jag antar att det inte ligger till så eftersom klubbarna förhandlar enskilt och flera tv-bolag är inblandade. Senast i helgen var det ju tjafs mellan Zaragoza och något tv-bolag som fortfarande var skyldiga Zaragoza pengar. Vi minns förra sommaren när Barca inte fick sina tv-pengar i tid för att mediapro (var det väl?) låg i någon tvist och var konkurshotade.

Jag antar att det måste till en lagändring eller liknande för att förbundet eller ligan får rätten till alla klubbars tv-rättigheter så att de sen kan bjuda ut dem till högstbjudande tv-bolag.
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-08-31 16:23
1 – César (235 goals)

2 – Kubala (194 goals)

3 – Messi (186 goals)

Denna säsong kan Messi bli den som har gjort flest mål för Barca genom tiderna som 25! åring om hans målform håller sig, han har även gjort den bästa säsongstarten sen han blev a-lagsspelare. Man kan garantera att denna säsong eller nästa så är han den störste i klubben(forwards)

Barcelona Hetfield
2011-08-31 16:21
Hehe, det är mycket som händer nu. Snacka om att de flesta lagen lär köpa en hel del spelare innan fönstret stänger.

Kjaer, Pjanic och Gago är klara för Roma. Zarate är klar för Inter :P
Barcelona Frodo
2011-08-31 16:14
Rambla~

Ok, intressant. Roten till problemet är alltså snarare att man förhandlar individuellt? Det innebär ju inte per automatik att de andra klubbarna får mer pengar om Barca och Real får mindre.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 16:04
rågi - Kung M.Llorente!

Du tycks inte ha förstått eller så missförstår jag dig. Det finns inget tv-avtal som bestämmer hur mycket varje klubb ska ha. Var och en (klubb) ser efter sitt eget hus och förhandlar enskilt fram respektive avtal med olika tv-bolag.

Förbjud detta och vi kan börja snacka om mer rättvisare tv-avtal.

När det gäller Valencia och Atlético. Jag misstänker att de är rädda för att de klubbar som ligger precis under dem när det gäller status och ekonomi ska rusa ikapp om tv-avtalet blir mer som det ser ut i PL. Bara en tanke, kan det vara så?
2011-08-31 16:00
Fernando Gago//

Atletico kan du ta upp som ett skolexempel på det du talar om. Valencia likaså under Soler och Koeman. Däremot lag som Sevilla eller Villarreal hade nog gynnats enormt av att få betalt för prestation.

Och nej ja tycker inte att övriga 18 lag skall kräva pengar av Barca och RM men de skall dela med sig av TV-Avtalen förr eller senare. Meningen med ett tv-avtal trodde jag var att alla skulle får ta del av det.

Varför skall övriga klubbar anpassa sig efter något som är dåligt?
Varför skall man inte söka en lösning eller förändring på TV-avtalen?

Att göra reklam för sin egen klubb har jag aldrig hävdat att det är Barcas eller RMs ansvar. Det jag menar är att en förändring av tv-avtalen inte kommer ske om inte Barca och RM ger efter. För TV-avtalen är inte en institution skapad för att förse dessa två med pengar. Det är meningen att det skall gynna samtliga.

Valencia och ATM är fega som tiger men det beror också på att de är skuldsatta. Om man marknadsförde spanska ligan som folk och följde englands modell skulle ATM ändå få mer pengar än vad de får nu om de så skulle sluta på sistaplats. Är inte det något att sträva efter eller vill vi ha en fotbollsvärld som är mer kapitalistisk än George W Bush?

EDIT: Såg nu även att Rambla är lite inne på samma spår. Återigen kul att cules börjar diskutera detta och komma fram till vettiga slutsatser sitället för att sitta med armarna i kors.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 15:59
Frodo

"Graham Hunter sa något riktigt intressant på senaste Revista. Han sa att la liga har den bästa produkten men att man marknadsförde sin produkt på ett bedrövligt sätt."

Japp, han sa också en annan sak. LFP, de som äger ligan, ligaföreningen eller vad man ska kalla dem plua förbundet RFEF, är ju de största klantskallarna. De har en underbar produkt, spansk fotboll, men de har inte en susning om hur man på bästa sätt ska marknadsföra den. Hur jävla svårt kan det vara att tex kontakta engelska FA och Barclay som driver Premier League och be om att få göra ett studiebesök?

Det är fortfarande så att klubbarna själva sätter sig ner med olika tv-bolag och förhandlar om bästa tv-avtalet. Varför tillåts detta? Det är ju här problemet ligger. Det är i den här ändan man måste börja och inte genom att försöka få Barca och Madrid skänka/avstå intäkter. Rättigheterna ges till ett tv-bolag, Sky i England och Barclay är väl sponsorn antar jag. De pengarna delar sen FA ut till de 20 klubbarna efter ett på förhand bestämt system och som är någorlunda rättvist. Varför kan de inte göra samma sak i Spanien? Hur jävla svårt kan det vara? Problemet är väl att ingen klarar av att sammarbeta för alla är lika jävla tjurskalliga.
Barcelona Deulofeu
2011-08-31 15:38
Bra ideer idag både på nedräkning av Messis mål till att bli barcas bästa målskytt genom tiderna samt Sids krönikor som är grymma.

Vilka idesprutor ni är he he.
Barcelona Hetfield
2011-08-31 15:36
Nej, det är inte Barcelona eller Real Madrids fel, det är också en hel del pga. de andra lagens inkompetenta ledare som inte ens kan marknadsföring A.

Men samtidigt så är det inte en hållbar utveckling att de stora lagen äter upp hela kakan och resten kämpar om smulor. Lösningen måste vara att de som styr över spanska fotbollen sätter in nya regler där man får betalt utifrån prestation och inte enbart namn. Klyftan mellan 1:an och 3:an ska inte vara så gigantiskt enligt mig.

Det är inte heller realistiskt att tro att de stora lagen ska visa solidaritet genom att dela med sig av kakan frivilligt, det är inte så världen funkar (för det mesta). De som styr måste införa reglerna.

Sen kan de spanska lagens misslyckande också bero på deras naiva försvarsspel, som vissa finner charmigt, men som jag tycker är dum.
Fernando Gago - King Of Barcelona
2011-08-31 15:29
Villarreal springer ju runt utan tröjsponsorer. Det kanske är fint men då har man inte riktigt någon möjlighet att klaga. Varje klubb får nog ta varje möjlighet till inkomster på allvar. Det är väl för fan bara att springa ner till en supermarket i stan, det är ju bättre än inget.

Att Bilbao endast kör med basker är självvalt likaså.
Betis är ett konkursbo, det är väl knappast för att Barcelona och Real Madrid är rika. Det är snarare pga inkompetens i styrelsen.

Atletico hade en underbar president som stal ur klubbens kassor eller vad fan det var.

Alla saker går liksom inte att peka på Barcelona och Real Madrid. Finns inte alltid ett kausalt samband mellan två saker. Visst, Barcelona och Real Madrid har jävligt förmånliga avtal, men då får väl de andra klubbarna anpassa sig efter det som finns och sköta sina ekonomier bäst de kan. Det går inte att anpassa sig till en verklighet som inte ännu är här. Det är som att jag ska börja anpassa mig till att leva i en värld där bilar flyger och man kan teleportera sig. Det är en aning svårt.

Barcelona Frodo
2011-08-31 15:27
rågi - Kung M.Llorente!

Jag har läst att klubbar som Valencia och Atletico är en del av problemet. De tjänar mest av de övriga 18 klubbarna. Vad Barca och Real gör är att man viskar till Valencia och Atletico att de kommer att få en del av kakan om de inte går emot de två stora. De velar om vilken sida de ska välja. Vad som krävs är att alla 18 står eniga tillsammans för att det ska få någon effekt.

Visst är TV-avtalen det stora problemet i la liga men samtidigt går det inte att förneka att vissa sköter sina klubbar riktigt dåligt. Vissa lyckas inte ens fixa fram tröjsponsorer vilket bara tyder på inkompetent marknadsföring. Graham Hunter sa något riktigt intressant på senaste Revista. Han sa att la liga har den bästa produkten men att man marknadsförde sin produkt på ett bedrövligt sätt.
Atlético addeh
2011-08-31 15:17
Skönt att det löste sig för Hlebs del. Även om jag inte bryr mig nämnvärt vad som händer med honom var det skönt att det i alla fall blev klart. Att det däremot handlar om lån är synd, någon framtid i Barcelona har han ändå inte. Nåja, ingen klubb ville väl köpa loss honom.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 15:15
Jag känner att jag behöver lite mer pengar. Varför kan inte de rikaste i det här landet dela med sig lite av sin rikedom? Det känns orättvist att de ska ha så mycket pengar när inte jag har det.
2011-08-31 15:15
rågi - Kung M.Llorente!

Att Real Madrid omsätter mest pengar i världen kommer ju ändå från någonting. Mycket av deras investeringar har ju faktiskt gått med vinst i långa loppet även om dom har skyhöga skulder.

Rikedom kommer oftast utifrån någonting, jag tycker aldrig man kan kräva att få pengar från någon rikare. Däremot anser jag att man ska ha högre skatter på högre löner för att jämna ut skillnader och klyftor. Men tycker inte man kan kräva eller förvänta sig att att bli försörjd av någon annan.

Jag är rätt medveten om att det är en ond spiral. Men jag gillar inte riktigt tanken att de andra 18 lagen bara ska titta argt på Barcelona och Real Madrid och skylla ifrån sig. Det känns liksom inte som det är hela sanningen. Tror inte direkt att Valencia elelr Atletico går och vinner ligan såfort tv-avtalen släpps såvida dom inte gör förändringar i sina projekt och sina system. Att sparka sin tränare och sälja halva laget varje år är liksom inte logiskt. Atleticos försäljningar av Jurado och Simao kan väl knappast ha varit för pengar. Dom fick knappt pengar alls för spelarna i fråga.

Jag orkar inte med att Barcelona ska få skit för att andra klubbar lyckas sämre. Även Barcelona och Real Madrid startade väl någonstans, att man ska få skit för det nu för att man varit mer framgångsrika än andra när det från början var samma förutsättningar är rätt skumt. Det är snarare väldigt väldigt ärligt och schysst om Barcelona och Real Madrid går med på att riva upp tv-avtalen och knappast något man kan kräva av klubbar som slitet i över 100 för att komma dit dom är idag.

Du för det att låta som att man bara lottade fram två klubbar i en jävla hatt med massa lappar och så vips blev det två klubbar som skulle få alla pengar och alla andra klubbar ska man pissa på. Tror du att det är så?
2011-08-31 15:06

Jag gillar att många cules är för ett rättvisare TV-avtal m.m. och att man ser lite mer allvarligt på diskussionen nu än vad man gjort innan.

Fernando Gago - King Of Barcelona//

Däremot tycker jag att du är lite orättvis när du säger att de andra klubbarnas misslyckanden beror på att man inte försökt skapa seriösa projekt. Återigen är pengar även en förutsättning för detta och även en förutsättning för att kunna hålla kvar sina stjärnlirare. Det är en ond spiral det tror jag du är medveten om.

Allt är inte Barcas och RMs fel men de måste ge med sig förr eller senare. För de nuvarande villkoren har ju visat sig bli en katastrof för ligan.

Sedan undrar jag vad du menar med att RM är ett långsiktigt projekt?
Såsom de värvar spelare och byter tränare har jag svårt att se hur de skulle kunna vara ett långsiktigt projekt. Snarare utnyttjande av sin maktposition och slösar pengar i snabbare takt än vad USAs befolkning förbrukar jordens naturresurser.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-08-31 14:46
Dagen efter Arsenalkrossen twittrade Chelseas nya talang Davila eller vad han heter följande:

"The Arsenal players didnt have breakfast this morning. Appearantly they 8 2 much last night".

Lol.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 14:38
Heywood Jablome

Det låter bra. Hoppas det går igenom.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-08-31 14:31
Rambla.

Bra idé!

Tänkte lägga upp Sid Lowes krönikor om Barcelona och den hemsidan du lade upp med taktiken.

Ska höra med centralredaktionen om man kan ha en sådan bredvid forumet här så att man enkelt kan läsa artiklarna.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 14:18
Oleguer Presas-King of Barcelona

Det brukar jag alltid göra.

Hm, en idé är ju annars att redaktionen kan lägga upp en länk till senaste avsnittet här till vänster i menyn. De kan alltid få länkarna av mig.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-08-31 14:03
Rambla, tack för revista de la liga. Skulle du kunna länka den här på forumet varje gång?
2011-08-31 14:00
Jag hade inte sagt nej till att sälja Afellay. Han kommer knappt få spela någonting alls den här säsongen.
Barcelona el Maestro!
2011-08-31 14:00
Rambla~

Jag tror mer att Kaka är den spelare som kan ryka i sista minuterna. Tycker syn om Kaka som inte har fått den speltid som han behöver i Real Madrid för att kunna uppnå en rimlig form. Har alltid tyckt om den spelaren.
Barcelona el Maestro!
2011-08-31 13:58
Helt otroligt att Messi kan gå förbi legenden César i denna säsong och bli Barcas nummer 1 vad gäller antalet gjorda mål någonsin. Han behöver bara göra 49 mål. Han har redan nu gjort 6. 43 återstår. Det är inte alls omöjligt och killen är bara 24 år fyllda.

Siffrorna:

1 – César (235 goals)

2 – Kubala (194 goals)

3 – Messi (186 goals)

Tycker att redaktionen ska sätta upp en räknare eller något så att man ser hur Messi närmar sig detta mäktiga mål match efter match.
Barcelona Rambla~
2011-08-31 13:58
Jag är rädd för att någon klubb i sista minuten kommer med ett bud på Afellay. Någon klubb som själva blir av med en bra spelare. Ribery till Chelsea tex och Bayern genast vänder blickarna mot Barcelona och Afeally. Fan, kan det inte bli midnatt snart. :P
Annons: