/spanien/barcelona/forum/10753.aspx/spanien/barcelona/forum/10753.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Thiago en mi corazón!
2011-09-25 20:41
Någon som vet vilken plats Barca B ligger i Segundan?
Barcelona Hetfield
2011-09-25 20:29
Förövrigt så kan ni sluta läsa det Frändén skriver, hon har fått jobbet pga. könen, inte för att hon är särskilt duktig.

Hon ska vara en "expert" inom spansk fotboll, trots det så har hon alltför ofta faktafel i texterna. Äh, låt henne få skriva om Zlatan istället.
Barcelona Hetfield
2011-09-25 20:28
Jag håller med om en sak som jag saknar och det är "underground" känslan. När jag började följa Barcelona med Rivaldo så var det galna fans och många arbetare som gick på matcherna, det kändes verkligen som att man höll på ett lag som få gjorde. Nu känns det som att majoriteten av fansen i Camp Nou är turister som bara vill gå in och uppleva en match, men de kan inget om klubben. Barcelona har blivit lite av en pengarmaskin som ska driva in pengar.

Det är "inne" att heja på Barcelona, när folk som inte vet så mycket om fotboll vill vara "inne" med andra fotbollsälskare så säger de att de är Barcelonafan, det drar ner på det lilla unika som man kände för ett par år sen. Det är tröttsamt när folk gör så med Barcelona.

Fast det finns den andra sidan som jag älskar och det är att Barcelona har en unik identitet, det finns inget annat lag som spelar som Barcelona och som prioriterar egna och unga spelare på samma sätt. Det är något som är vackert. Det är något som ska hyllas. Det är faktiskt helt grande och makalöst.

Jag kommer att älska Barcelona oavsett hur det går, det är bara något som finns kvar, oavsett om det är kommersiellt ibland. Men det är Barcelona.
Barcelona Capitan Puyi
2011-09-25 20:27
tarrak

Saker och ting har förändrats för klubben men det beror till stor del på att fotbollen förändras. Barca måste förbli en storklubb och då är man tvungen att anpassa sig. Barca har en rik historia som få andra klubbar har, vi har en djup spelfilosofi och en ungdomsverksamhet som hela världen beundrar. Det kan man inte ta ifrån oss och för mig så var det just de grejerna som fick mig att förälskas i klubben. De har inte ändrats.
Barcelona Frodo
2011-09-25 20:23
Fränden har fått sitt jobb tack vara könskvotering. Det är sällan man får intrycket av att hon kan något om fotboll.
Barcelona tarrak
2011-09-25 20:21
Även om Frändén kanske inte använder sig av helt rätt ordval, så håller jag med om att klubben tappat mycket av sin identitet. Anledningen till att jag verkligen fastnade för Barcelona var att klubben så tydligt skiljde sig mot andra klubbar. Idag finns egentligen endast det sportsliga och det faktum att klubben är medlemsägda kvar att framhålla. I övrigt är FC Barcelona mest en storklubb som alla andra.Jag blir fortfarande lika lycklig när jag ser Messi och gänget spela fotboll, men jag brinner inte alls på samma sätt för klubben längre.

En sorglig utveckling och jag avundas alla som lyckats behålla den där kompromisslösa kärlek jag en gång kände.
Barcelona Rioja
2011-09-25 20:20
Fränden vt inte vad hon snackar om. Konceptet mes que un club har ingenting med Barcelona som fotbollsklubb att göra och det borde hon ha fatta efter att ha tillbringat tid i Barcelona. Att Laporta använde det som sin egen slogan i sitt patetiska politiska spel har lyckats lura många som innan inta överhuvud taget ens hörts talat om det.

mes que un club är ett för en icke katalan närmat obegripligt att förstå eftersom man inte är infödd i det. Det är ett koncept som är ungefär lika obegripligt för en svensk som den svenska jantelagsmentaliteten är obegriplig för en katalan.

Men det är klart att har man som fránden aldrig satt sin fot utanför den hispaniserade Barcelonaregionen är det ytterst svårt att komma i kontakt med den del av FC Barcelonasfáren där mes que un club verkligen betyder något.

Jag föreslår att fränden tar och sätter sig på tåget ut till exempelvis Villafranca eller Valls och dár går in på närmaste bar/bager/restaurang etc och intervjuvar valfri person vad just "KONCEPTET" mes que un club faktiskt innebär.
Barcelona Barcadinho.
2011-09-25 20:06
elbraco.

Mycket intressant ämne. Går säkert att diskutera det i timmar från olika aspekter. Inte specifik om reklamen, utan mer om att klubben har utvecklats till en gigant inom fotbolls sammanhang. Barca är idag referensen för hur fotboll ska spelas.
Det finns mycket som man kan ta upp här. Jag personligt har ibland lite svårt med det att varannan person som jag träffar är en ”Barcafan”. Det har varit kul i början men har utvecklats sig till ett fenomen som jag ibland har svårt att svälja (inte alltid, utan ibland). Man får alltid en reaktion i stil med – visst visst du gillar Barca, vad annars.
Tråkigt att något som man älskar bagatelliseras nu för tiden.

Camp Nou har utvecklats till en turistisk obligatorisk sevärdighet. Jag har t ex två bekantar som ska till CN med deras arbetslag om några veckor. Båda två gillar överhuvudtaget inte fotboll. Kan nada om just FCB. Stör mig att det finns folk som varken gillar fotboll o laget men som köper en biljett till en match. Jag skulle aldrig betala 60 euro för en konsert om jag inte skulle gilla bandet eller musik.

Kul däremot att komma hit till LR – här finns det folk som brinner för sporten och som följer laget hela tiden. Tack för er.
Barcelona Capitan Puyi
2011-09-25 19:55
Det är tydligt att Fränden, liksom resten av Sverige, misstar betydelsen av Mes que un club. Hon liksom de andra ignoranta tror att det betyder att Barca ser sig själv som bättre än alla andra klubbar och att det omöjligt kan vara så att betydelsen av FCB för det katalanska folket kanske är något mer än bara ett fotbolls lag man håller på. Man kan ju tro att journalister ska besitta kritiskt tänkande och källkritik men när det kommer till Aftonbladet så handlar det om att sälja tidningar och sälja skitsnacket.

Inget värt att lägga någon större notis på. Det är enkelt att missuppfatta betydelsen när man själv inte är katalan. Man kan ju begära lite mer av någon som Fränden som spenderat väldigt mycket tid i Barca men så inser man sen att hon jobbar för Aftonbladet..
Barcelona VizzlA-"Tots Units Fem Força"
2011-09-25 19:50
Hur mycket krävs det för att Barca ska få straff!?..Ronaldo redan 3 straffmål.
Barcelona Hetfield
2011-09-25 19:48
Äh, om man tycker att en sponsorn på något sätt förminskar eller ändrar på klubbens fina värderingar så är man tom i huvudet, det visar Frändén igen.

Vill vi verkligen bli nästa Arsenal som är så stolta över deras ekonomiska läge, men som å andra sidan saknar spelare med hjärta och som inte vinner titlar? Nej tack.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-25 19:33
Vi har ju kört över alla lag i tre säsonger nu utan reklam på tröjorna... Står fast vid att det verkligen inte behövdes, även om vår ekonomi verkligen kommer stabiliseras..
elbraco - Bojan y Thiago
2011-09-25 19:28
taget från frändéns plus-artikel i aftonbladet (hela finns att läsa på puertan, någon kopierade in hela artikeln):

den handlar delvis om hur barcelona inte riktigt är "mes que un club" längre:

"Barcelona har en historisk image som Spaniens progressiva underdog som slår mot etablissemanget, och som de med imponerande framgång fortsatt odla via liga- och Europatitlar på vägen mot sitt världsherravälde. Att först inte upplåta sin tröja för reklam, för att sedan göra ett goodwill-undantag för Unicef har på 2000-talet varit deras enda riktiga anspråk på att vara mer än en fotbollsklubb."

det här med att vara en underdog som spelar vackert och har kvar sina principer är något jag saknar och en stor del till varför jag blev barcafan, men att det har så mycket att göra med mes que un club vet jag inte riktigt. det kopplar jag mer till katalonien vs barcelona än hela uplägget att man kör goodwill/uefa osv.

jag tycker hon har en poäng i det hon skriver om att man inte är underdogs längre, ett lag som kör sitt eget race och har tydliga riktlinjer. nu är man ett fulländat storlag, och tyvärr får man ju betala ett pris för det. i vårat fall att man slopar ingen-reklam-på-tröjan m.m.

vad säger ni?
underdog-lag som spelar vackert och kan slåss om ligan eller ett mer kommersiellt lag som kör över varenda motstånd?

dagen då man börjar torska igen på frekvent basis så hoppas jag att man startar om och blir det lag vi var för ~10 år sedan, men nu är det rätt trevligt att ses som CL-favorit varje år :P
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-25 19:01
Synd att Valencia förlorade igår. Hoppas de kan hänga med ett tag till men nu är de redan en poäng bakom oss och har lika många som Real. Dock tror jag det kan vara med i toppen rätt länge, kanske inte kriga om titeln till slut men inte vara så långt bakom.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-25 18:49
Hur vem man det här med att Laporta tagit pengar från klubben? Hittils är det väl bara Rosell som sagt det och som alla vet så gör han allt för att smutskasta den tidigare presidenten. Nej, gillar inte riktigt det här "kriget" mellan Rosell och Laporta. Båda har varit bra presidenter(hittils för Rosell) men det här är bara löjligt.
Barcelona el Maestro!
2011-09-25 18:49
tarrak//

Vad har de för bevis på att Laporta har betett sig kriminalt? Handlar inte det hela om en personlig vendetta? Jag har svårt att se att Laporta skulle sätta klubbens medel i sin eget konto. Jag har inte orkat sätta mig in i det då jag tycker att det kanske snarare handlar om prestige och att smutskasta varandra.

Edit: Fram med beviset och låt en domstol avgöra det. Det kanske ändå handlar bara om misstänkar.
Barcelona tarrak
2011-09-25 18:32
Intressant att se hur tydligt Guardiola går ut och försvarar den tidigare styrelsen. Undrar om Rosell vågar fortsätta med de juridiska processer mot Laporta som Guardiola kallar för sorgliga. Själv är jag kluven i frågan på många plan. Det är ingen tvekan om Laporta räddade klubben från dess värsta period i historien till bäst i världen på tre år. Att jag även tycker genuint illa om Rosell försvårar helt klar saken.

Samtidigt går det inte att bortse från att mycket tyder på att Laporta betett sig direkt kriminellt under slutet av sin era. I slutändan känns det som att det mer kokar ner till en moralisk än juridisk fråga. Är det ok att sko sig på den klubb som man själv räddat från ekonomisk och sportslig kollaps?
Barcelona Shanghai - Pepe vs John Cena
2011-09-25 17:45
Synd att det går dåligt för våra rivaler Espanyol ligger under mot heta Levante med 3-1, men dem har två utvisade spelare. Kul att smålagen är hungriga som en skrev, men dem kommer inte att klara sig lite längre fram när säsongen har börjat på allvar. Jag minns säsongen 2004-05 så var just Levante 1:a eller 2:a efter några matcher 6-7 tror jag. När säsongen var slut så åkte dom ur ligan.
Barcelona Blaugrana91
2011-09-25 17:37
barcetia - Asexis7

Roligt att journalisten på Marca kritiserar Barca för att ha ett avtal med Qatar Foundation när Real har ett avtal med Fly Emirates.

Marca är ett skämt, precis som klubben dem stödjer.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-09-25 17:28
: barcetia - Asexis7

Vad heter den "journalisten" på riktigt?
Hutch
2011-09-25 17:23
Levante är charmiga. De leder med 2 - 0 mot Espanyol. Tre poäng här och de har 11 tillsammans med oss och Sevilla.

Smålagen är hungriga tidigt på säsongen.
Barcelona Shanghai - Pepe vs John Cena
2011-09-25 17:16
Levante är verkligen heta. Hur långt håller det ?
Hutch
2011-09-25 17:09
Är det där seriöst? Vad är det med stackaren? Är det en journalist som skrivit det där?
Barcelona FC Barcelona #10
2011-09-25 17:05
Det som han säger är fan överdrivet speciellt "Hala Madrid - Allah Barca"...
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-09-25 16:57
Wow vilket svin de har på MARCA.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-09-25 16:54
Vilken jävla idiot. Hur fan kan MARCA anställa en sådan journalist och påstå sig vara en seriös tidning?

Börja nerifrån och läs uppåt..
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-09-25 16:09
Barca4eva

Haha fan va tungt, själv såg man Keita av alla människor göra hattrick under min första match på plats..

Capitan Puyi

Om du syftar på Falcao och Diegos reaktioner så kan man se de vid 10:00 i länktips.

Rekommenderar er alla att subscriba till kanalen "Nikeur2keuf" som jag länkade till, kollar ni igenom hans video så har han lagt upp HD highlights på alla barcas matcher den här säsongen, och han lär göra fortsätta göra det i framtiden.
Barcelona Denyo ©
2011-09-25 16:06
Varför är det otroligt att han ser lite tung ut? Messi var briljant igår men han tappade lite mer bollar en vanligt, samt att perea hann i fatt han några gånger och stod för excellenta brytningar lite tung har nog allt bllivit men vad gör det när han spelar som han gör!
Barcelona Gud är störst! - Pep el rei!
2011-09-25 15:50
Hetfield

Jag tycker att det ser ut som att Messi har blivit snabbare, trots lite extra kilo muskler.
Barcelona Capitan Puyi
2011-09-25 15:23
Ingen som råkar ha klipp på det? Måste ha missat det.
Annons: