/spanien/barcelona/forum/10705.aspx/spanien/barcelona/forum/10705.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona B-Guden
2011-10-05 07:09
addeh

oj oj, om det är så är det katastrof, då vill jag ha en ny tränare om det fortsätter gå dåligt samt ett nyförvärv i januari till Barca B på den position där det behövs mest, jag har inte så jätte stor koll på b-laget så vet inte
Atlético addeh
2011-10-05 00:28
barcetia

Det stämmer det Frodo säger. När B-laget når andradivisionen får spelare under 23 år pendla hur mycket som helst mellan A- och B-lag. Det var därför Thiago kunde spela så mycket i A-lagströjan förra säsongen, exempelvis. Hamnar man i Segunda B igen är det helt andra regler och en spelare får inte medverka i alls många A-lagsmatcher.

Ja, Espinosa & Deulofeu har varit bra när de fått spela, åtminstone den sistnämnde. Tycker Javi varit lite för osynlig i vissa matcher, men man ser att han sitter inne på enormt mycket potential.

Konkurrensen är hård även på mittfältet.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-05 00:16
Frodo

Det där visste jag faktiskt inte. Men då borde de ju stanna i Segundan för ifall dom åker ner i Segunda B måste dom vid flera tillfällen så speltid för att få den där edgen av världsklassfotboll som de inte behöver ifall de spelar i Segundan.

addeh

True dat, Rafinha har varit helt magisk faktiskt. Tycker både Espinosa och Deulofeu har spelat på tok för dåligt men när de spelat har båda sett helt klockrena ut, alla gånger. Tello var grym i första matchen trots att han missade straff.
Atlético addeh
2011-10-05 00:07
Frodo

Rafinha har enligt mig varit klart bäst i B-laget den här säsongen. Det är klart att spelare som Jonathan dos Santos & Sergi Roberto sällan gör dåligt ifrån sig med tanke på deras rutin i jämförelse med resterande spelare i truppen, men Rafa känns som den enda som tagit ytterligare ett kliv i utvecklingen. Att han kan spela på flera positioner gör honom bara ännu mer intressant.

Har länge sagt det, men för framtidens bästa vore det spännande att se hur Rafinha skulle klara sig på en kant. Han har alla verktyg som krävs för att lyckas där. En central position lär han knappast få i A-laget i framtiden med tanke på vilka lirare som huserar där för tillfället och vilken ålder alla befinner sig i.

---

Fantastiskt sagt av Claudio Borghi! Kunde inte sagt det bättre själv. Don Andrés är min husgud.
Barcelona Frodo
2011-10-04 23:29
addeh

Jo, det är en hård konkurrens i anfallet i år. Förra året klagade man på att vi inte hade spännande anfallare. Cuenca, Tello och Deulofeu bör få mest speltid på kanterna enligt mig då de har mest talang och presterat bäst hittills också.

Det är rätt intressant att se hur bra Rafinha spelar både som falsk nia och mittfältare. Killen behöver ingen coaching.:P

Alvés - Por Que?

Iniesta höjer kvaliteten och underhållningsvärdet med flera snäpp. Killen är helt magisk.
Barcelona Capitan Puyi
2011-10-04 23:24
Alvés - Por Que?

Tror vi har dagens citat där
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-10-04 23:21
Claudio Borghi(Chile coach): "Iniesta is like an erotic dream... when he plays you just want it to go on for a little longer, you don't want it to stop."[Sport.]

Kunde inte beskriva det bättre... För mig så har Iniesta världens mest läckra teknik, går inte att beskriva
Barcelona Frodo
2011-10-04 23:15
barcetia

Enligt mig hade det varit väldigt dåligt att åka ner en division. Segunda A ger spelarna i b-laget möjligheten att pendla mellan a- och b-lag hur många gånger som helst. Segunda B tillåter väl bara 5 eller 10 matcher?

Dessutom erbjuder det bättre motstånd och många talanger är villiga att vänta längre för att slå sig in i a-laget.
Atlético addeh
2011-10-04 23:14
Frodo

Tello är ju en personlig favorit, men jag tycker han är alldeles för ojämn. När han väl är bra är han riktigt bra. Tycker det är knivhårt mellan honom och Deulofeu. Den sistnämnde har alltid hittat på något vettigt när han varit på planen, även om han, som du är inne på, har svårt att värdera situationer väldigt ofta. Han är en frisk fläkt på kanten och även om det inte alltid resulterar i målchanser är det just en frisk fläkt.

Som det vari nu Eusebio format laget helt vridet. När Kiko, Rafinha & Rodri spelat samtidigt har den sistnämnde tagit en central position som spjutspets, medan Rafa släpat bakom och Kiko flankerat ute till höger. Vänsterkanten har således ofta lämnats väldigt tom.

Att Cuenca inte fått mer speltid är ett under. Han var riktigt bra under försäsongen och satt på bänken i A-laget senast. Det måste väl betyda någonting i alla fall.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-04 23:10
Okej, tack för svaren hörni. Det är klart att det är segt att det inte funkar och laget går sämre än i fjol. Jag tror personligen inte att spel i Segundan eller i Segunda B spelar en avgörande roll för talangutvecklingen, vi ska komma ihåg att Thiago och Pedro kom fram när B-laget inte låg i Segundan. Men nu när man gjort en så bra fjolårssäsong med en tränare som på sikt verkar kunna ta över A-laget när Pep är borta och det följs upp med en sämre säsong vill man ju stanna kvar på den höga nivån. Borde inte Eusebio få gå om resultaten inte blir bättre snart?
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-04 23:07
Ser att ni snackar om Barca B. Tycker precis som många andra att uttagningarna/rangordningen i anfallet känns helt vriden. Jag har sett merparten av Barca B:s matcher i år och tycker Rafinha, Cuenca, Deulofeu och Tello har varit bättre än de två köpen Kiko och Rodri. Ändå har de två sistnämnda spelat mer än de flesta andra.

Jag kan väl köpa att de fick en hel del speltid i början. De köptes ändå hit och förde med sig en hel del förväntningar. Åtminstone hade jag ganska stora förväntningar på dem. Men ingen av dem har levt upp till dem - särskilt inte Kiko. Rodri har varit OK...

Nu tycker jag de har fått nog med chanser. Sett till vad alla anfallare har presterat bör de inte ligga högst upp på rangordningen. Jag hade spelat med Rafinha, Cuenca och Tello från start och Deulofeu som förste inhoppare. Men Eusebio verkar vilja köra med en striker och då är väl Rodri det enda alternativet.... vi får se vad som händer när Soriano kommer tillbaka. Kanske kan lyfta laget och även få igång Kiko och Rodri. För visst bör de kunna bidra med rätt mycket. Åtminstone mer än vad de gör nu.

Vidare håller jag med Frodo ang. Montoya och framförallt Sergi Roberto. Han har inte alls gjort mig glad i höst och då är han ändå en personlig favorit. Även i mittlåset ser det sådär ut. Det finns så oändligt mycket man kan förbättra i det här laget, som besitter en enorm potential och talang. Men nu måste de snart hamna på rätt köl igen innan det blir för sent. Med tanke på åldern på grabbarna har man inte råd att stagnera för länge.
Barcelona Mangi
2011-10-04 23:01
Känns oerhört skönt att Iniesta, Pique och Puyol är tillbaka efter landslagsuppehållet!!

Då kan vi äntligen gå tillbaka till vår ordinarie elva och sluta upp med dom här jävla laguttagningarna som Guardiola håller på med.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-04 22:54
Tror även att många fokuserar på Liga Adelante och att det skulle ses som ett fiasko ifall vi skulle åka ur till Segunda B men det skulle på vissa sätt vara något bra också. Då kan laget spela ihop sig och på ett kollektivt sätt utvecklas, ur det kollektivet kan man då plocka ut stjärnorna, som man gjorde med Thiago. Nästa stjärna skulle då vara Deulofeu.

Klart det är viktigt med bra motstånd för utveckling men det är rent utsagt dåligt ifall Barca B skulle bli krossade av allt motstånd och med tur hålla sig kvar. Hade då hellre velat se dom i Segunda B mot motstånd i sin egen nivå. Dock har det ju inte sett ut på det sättet, man har däremot rullat ut de flesta motståndare och med ren otur förlorat vissa matcher.

Lucho och Eusebio är helt olika tränartyper och är i helt olika nivåer vad gäller sina karriärer. Ut går Lucho, som ändå hade två år som tränare med samma grupp, och in kommer Eusebio, visst, han är Barca-legend, MEN han har ingen tidigare erfarenhet och då kanske inte spelarna tar åt sig på samma sätt som de skulle ta åt sig instruktioner av Lucho.
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-10-04 22:53
Muniesa, vänsterbacken har ju tränat ett långt tag nu med A-laget, behövs som backup på vänsterbacken när Abidal börjar gå sönder så ofta.
Barcelona Frodo
2011-10-04 22:44
addeh

Jag håller nästan med dig om allt. Jag tycker att Tello ska gå före Deulofeu i dagsläget då den senare måste värdera situationer bättre samt jobba hårdare i presspelet. Men han bör helt klart vara nummer tre efter Cuenca och Tello och få mycket speltid till skillnad från de enstaka minuter han får i dagsläget.

Precis som Mojito är jag också lite orolig över hur Eusebio kommer att påverka vissa ynglingar. Särskilt Deulofeu med sin något slappa attityd hade behövt en Enrique som hade motiverat honom att jobba hårdare.

Även Sergi Roberto och Montoya har sett tveksamma ut. Det är två spelare som ska gå igenom fas 3 den här säsongen men med fel vägledning lär de stagnera i utvecklingen med dåligt självförtroende. Det finns ett klipp från förra säsongen där Enrique mer eller mindre manar på Montoya en hel match från tränarbänken och blir vansinnig när Montoya tabbar sig. Att Montoya blev uttagen till det spanska landslaget kan till stor del Luis Enrique tackas för.
Barcelona B-Guden
2011-10-04 22:30
Första frågan ang B-laget för mig är.

varför flytta upp Fontas ? Han hade behövts där nu och garanterat utvecklats mer där än vad han gör på bänken nu med Pique Puyol Masken Abidal Busquet och en 3 backslinje mot sig.

Visst pep vill spela in fontas, men han hade kunnat träna med a-laget, och när pep ville spela han i nån match kunde han lika gärna ta upp honom från B-laget.

Andra frågan, Varför köper man inte in en rutinerad herre ? Det är det som varit bra förut rutinerade med yngre talanger. Jag önska att man ersatt thiago med en rutinerad herre och Nolito med en rutinerad herre.

3 frågan finns det nån viss ålder på spelarna i b-laget ska få kunna spela i B-lagett men få spela med A-laget också ? har hört att om man är x antal år får man inte spela med b-laget och tas upp från b-laget
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-10-04 22:24
Älgen

Jag tror att det handlar om avsaknaden av Nolito och Soriano som producerade enormt mycket framåt förra säsongen. De ska nu ersättas av de helt nya Kiko & Rodri - vilket inte fungerat särskilt bra.
Det är målproduktionen som inte infunnit sig denna säsong.

Att Romeu, Fontás och Thiogo "försvunnit" tror jag spelar mindre roll. De spelade inte så värst mycket ändå utan var endera skadade eller satt på bänken/läktaren i A.laget.

Sen ska man så klart också nämna Eusebio. Att jämföra honom med Lucho är som att jämföra minimjölk med buffelmjölk. Enrique vet hur man sätter sin prägel på ett lag, Eusebiu verkar mest förvirrad överlag och saknar karisma.

Frågan är vad detta får för påverkan långsiktigt, dvs om det grusar vissa spelares chanser att ta steget upp till fas 2 i utvecklingen.
Atlético addeh
2011-10-04 22:18
den närkingska älgen

Det är väl inte en av de anledningarna du rabblade upp, utan snarare en blandning. Tycker dock den största skillnaden gentemot förra säsongen är mannen på tränarbänken. Jag trodde inte på Eusebio inför säsongen, och jag gör det desto mindre nu. Han är inte i närheten av den tränaren Luis Enrique är.

Thiago spelade inte särskilt mycket med B-laget ifjol så hans frånvaro är inte så märkbar. Fontás däremot, som ofta bar kaptensbindeln, saknas. Men det är inte försvaret som läckt, utan snarare målskyttet som inte lossnat. Bartra & Sergi Gómez kompletterar varandra bra i mittförsvaret och så länge inte Armando spelar funkar det.

Romeu var skadad ganska mycket förra säsongen men han hade garanterat varit ordinarie om han vore kvar och då ingen naturlig ersättare finns ser jag honom som ett väldigt stort avbräck. Men som sagt, han var skadad mycket ifjol och då klarade dem sig galant.

Håller med Frodo på hans punkter. Soriano & Nolito saknar något enormt där framme, både för kreativiteten i spelet och när det gäller målproduktionen. Fast det leder å sin sida till det största problemet, Eusebio, som enligt mig och många fler matchat laget helt fel under inledningen av säsongen.
Barcelona Frodo
2011-10-04 22:17
den närkingska älgen

Jag skulle peka på två faktorer:

1. Sorianos och Nolitos målproduktion saknas. De gjorde nästan 60 mål förra säsongen. Två rutinerade och kliniska anfallare som tog tillvara på chanserna.

2. Luis Enrique är flera klasser bättre än Eusebio. Eusebio har ett dåligt trackrecord som tränare. Han saknar karisma och verkar inte vara särskilt driven.

Spelarna du nämner är inte den stora skillnaden vilket kan låta konstigt. Thiago spelade sparsamt med Barca B då han mer eller mindre inofficiellt tillhörde a-laget. Romeu var borta stora delas av säsongen pga skador. Fontas var bra men Bartra, Muniesa och Sergi Gomez är väldigt talangfulla mittbackar (visserligen har inte Muniesa spelat än pga skada).
Atlético addeh
2011-10-04 22:13
Frodo

Att man plockar hem Cuenca samt flyttar upp Deulofeu & Rafinha, men ändå väljer att köpa både Lobato & Kiko är ganska märkligt. Köpet av Rodri förstår jag inte alls.

Trion Cuenca-Rafinha-Deulofeu känns som den klart bästa just nu.
2011-10-04 22:10
Det ska stå "Jag har inte följt Barca B". Sorry!
2011-10-04 21:57
Jag har följt Barca B riktigt ordentligt, det får jag säga. Någon får därför gärna förklara varför det har skett en totalförändring från förra säsongen till den här. Beror det på att Thiago och Fontas flyttades upp till A-laget, Luis Enrique stack till Roma och Romeu till Chelsea? Är det skador på nyckelspelare som felar eller är Enriques ersättare helt fel man för jobbet? Jag menar, något måste ju vara fel så illa som det går nu .
Barcelona Frodo
2011-10-04 21:56
L.A.M Nr 10

Eusebio verkar inte ha koll på läget. Spelare som Cuenca, Tello och Deulofeu är efter Rodri och Kiko i rangordningen trots att de två sistnämnda inte har presterat. Att Guardiola plockar upp Cuenca till a-laget vid behov före de andra borde väl ändå sända ut några signaler till Eusebio?

Jag förstår inte ens varför man köpt Rodri och Kiko när man har bättre spelare på de positionerna. Tidigare har man värvat äldre och mer rutinerade spelare med spetskompetens som kan hjälpa ungdomarna. Nu värvar man istället två ynglingar med mindre talang än de som redan finns i b-laget.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-04 21:24
Barca B går riktigt dåligt just nu och jag börjar bli rädd att man får svårt att hålla sig kvar i Segundan. Det skulle vara katastrof om man åkte ur, det är så bra för talangerna att lira i en såpass bra serie som Liga Adelante. Förhoppningsvis kan Jonathan Sorianos återkomst hjälpa mycket, för just nu handlar det mest om att vinna matcher och då kan hans målskytte betyda någonting enormt.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-10-04 21:06
Extremt skön läsning.

När vi värvade Mascherano hade jag ingen aning om hur vi skulle använda honom. Skulle han ersätta Busquets? Spela tillsammans med Busquets?

Den lilla generalen har verkligen tagit för sig i Barcelona. Guardiola är oftast på honom och dirigerar honom efter att vi gör mål eller ligger under. Han vet att Mascherano kommer att förmedla budskapet vidare.

Underbar spelare!
,Sami
2011-10-04 21:05
Det är så att jag har pro evolution soccer 2011. Och jag hade tänkt köpa Neymar till mitt lag men hittar inte han. Hur hittar man han? Han kanske inte finns med i spelet?
Barcelona DM1982
2011-10-04 20:56
Karlsson

Kul med läsning som ger Keita lite cred. Det finns allt för många Keita-haters som inte riktigt förstår hans värde.
Atlético addeh
2011-10-04 20:33
el Maestro!

Jonathan Soriano behövs mer än någonsin i Barça B nu. Dem har det riktigt svårt med målskyttet och Sevilla-värvningen Rodri har knappast rosat marknaden. Jag tycker han fått för många chanser redan.

Frågan är hur Rafinha, som ofta agerat falsk nia, kommer placeras när Soriano är tillbaka.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-10-04 20:24
Taget från Bank o Niva där Niva i dag skriver om fyra ramsor av fyra olika supportrar.

Det här är vad Atletico Madrid-fansen sjöng mot Sevilla i helgen.

"Ea, ea, ea – Puerta se marea"

Betyder att han är yr/vinglar. Fansen syftar på ögonblicket då Puerta föll till marken. Spanska fotbollsförbundet betedde sig svagt under El Clasico-hysterin, hoppas verkligen att de kan göra någonting vettigt den här gången.
Barcelona Karlsson
2011-10-04 20:22
Läsvärt! Särskilt sista delen om Keita.
Annons: