/spanien/barcelona/forum/10672.aspx/spanien/barcelona/forum/10672.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona mbarca
2011-11-27 03:01
Andreas- (Barcelona) håller med dig till 100 %. Vill lägga till att motivationen hos pep har också varit lägre som spelarna, det märks! Hoppas de övervinner detta så fort som möjligt!! Mer än 50% av ligan återstår så!! Men pep avgör då han har till uppgift att få spelarna att bli motiverade. Jag litar på honom och tror på honom. Hoppas han förlänger ett år till. Då kan det bli som hans första år om vi inte vinner i år!! Ha tålamod o lita på att vi är tillräckligt bra för att vinna över Madrid hemma och borta!! Då har vi motivation!! Barca ALLTID i hjärtat!!
Postat via SvenskaFans-appen
Andreas-
2011-11-27 03:00
DanTamfan

Det är min också. Men mina förhoppningar på att vi kommer lyckas är så stora att det just nu känns i princip hopplöst. Jag har stora förvätningar på det här laget, och det är bara kolla på hur det sett ut senaste åren. Fan, bara tanken på att allt kan vara över är för jävlig helt enkelt.

Edit: Vänder Pep detta till ligaguld är han Gud...
Barcelona DanTamefan
2011-11-27 02:55
Andreas-

jag förstår ditt tänk o du skriver bra saker.. . . men allt jag vill förmedla är att min kärlek till barca är större än mitt hat mot real madrid. .. .
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-27 02:42
Håller med Andreas. Motivationen har nog fått sig en törn i Barcelona. Kom igen, tre ligatitlar, två Champions League-titlar, EM- och VM-guld för många av spelarna på fyra år.

Men spelarna jobbar fortfarande hårt. För tre dagar sedan slog vi italienska mästarna med 3-2 på San Siro. I dag förlorade vi mot Getafe borta. Motivationen skulle jag peka på.

Ligan är verkligen inte över. Vi måste hitta tillbaka på vinnarspåret och aldrig lämna det spåret.
Andreas-
2011-11-27 02:34
DanTamefan

Du har en stark tro på att detta kommer lösa sig. Det får du gärna ha. Jag har inte det, av flera anledningar. Det är bara kolla på årets matcher som Barca o Real gjort, motivationen (senaste åren har våra spelare vunnit ALLT, det har INTE Reals), sättet vi spelar vår startelva match efter match kontra hur Real spelar sin osv.

Känslan blir inte bättre över att ösa skit över våra egna, men besvikelsen över våra insatser i kombination med att titeln ser ut att hamna i Madrid (i mina ögon), gör att det i princip kokar över, för vi HAR ett MYCKET bättre lag. Det handlar bara om motivationen.

Chansen på CL kan vara enorm, för då kanske alla taggar till till fullo. Men hjärtat blöder av att se oss så ointresserade av mindre stora matcher i ligan. Kolla bara vårt bortafacit nu och jämför med förut, jag minns hur det var när Pep tog över Barcelona. Vårt bortfacit då som nu är som dag o natt, då slog vi t om rekord i antal vunna bortamatcher.

Som sagt, viljan finns inte där att vinna ALLA matcher. Det svider som fan i hjärtat.

Edit: Ska verkligen POÄNGTERA att vi var o när som helst kör över vilka som helst när vi spelar som bäst. Därför är det så extremt dåligt o tappa ligan till Real, när vi är så mycket bättre. Den är min anledning, kan bara tala för mig själv, till att jag sågar årets upplaga av FC Barcelona just nu.
Barcelona LaSagradaFamília
2011-11-27 02:06
Motivationen känns som problemet... för lite rörelse och för segt bolltempo
Barcelonistas
2011-11-27 01:56
B-Guden

Spelet på Camp Nou har väll ändå sett väldigt bra ut, eller vad sägs om 30-0 i mål skillnad?. Det är Borta spelet som hackar något fruktansvärt, och det beror på många olika faktorer som jag tidigare skrev.

Skador på nyckel spelare vilket har lett till att vi inte fått chansen att spela ihop laget ordentligt. Alldeles för mycket rotation från Pep har klart och tydligt stört balansen i spelet och laget. Formationen med den nya uppställningen 3-4-3 är något som verkligen inte har funkat, där spelarna är lite vilsna. Detta i kombination med Motivation och formsvackor har gjort så att spelet hackat.

DanTamefan

Har ochså stora förhoppningar på att vi kommer fixa detta tillslut. Jag tror verkligen på laget, jag vet vad Barcelona kan när dom är som bäst.
Barcelona DanTamefan
2011-11-27 01:56
Andreas-

"FAN, är du helt borta eller?"

nej Andreas jag är inte helt borta.. .. jag har bara en stark tro på att det kommer lösa sig.. . och jag förstår besvikelsen iom att jag känner den själv med... .. men på vilket sätt blir känslan bättre av att ösa skit över sina egna?.
Barcelona Thiago Next no.1 - MESSI FOTBOLLSGUDEN!
2011-11-27 01:54
Jag är faktiskt inte mest besviken på att vi förlorade idag och mot "Team Dubai" som vi ska vinna 9/10 gånger. Jag är fruktansvärt besviken på det sätt vi uppträdde. Alexis gjorde ingen höjdarmatch direkt, men han kämpade och försökte i alla fall till skillnad från resten av laget. I nästa match s*iter jag i om vi vinner eller förlorar. Men jag kräver att alla till 100% går in för att vinna matchen. Att dom kämpar och sliter matchen igenom. Att dom försöker. Jag vill se vilja!
Barcelona LaSagradaFamília
2011-11-27 01:53
Mot Real såg det bra ut, tycker jag...
Barcelona Barclasico
2011-11-27 01:53
Andreas- dina ord är UNDERBARA !
Barcelona B-Guden
2011-11-27 01:44
Felet med barca är när man sl¨år iväg passning är man stillastående one tuoch spelet är som bort blåst går alldeles för segt i sista tredjedelen, hela spelet har hackat hela säsongen forutom mot villareal
Andreas-
2011-11-27 01:36
DanTamefan

Kom in i matchen nu va? Dem flesta här hejar nog på Barcelona, och har så gjort en längre tid. Att förlora en match är inte katastrof, men med dagens Barcelona är det INTE bra att torska mot Getafe. Det är så jävla enkelt det är. Fan, är du helt borta eller? Kolla på dem senaste säongerna. Många poäng förra året tappades i slutet när vi spelade B-laget o ligan var säkrad. Vi hade tagit 103 poäng till 99 % säkerhet om vi spelat bästa lag hela vägen in. Men det gjorde vi inte pga en avgjord liga o en stundande CL-final. Helt rätt, såklart.

I år har vi redan tappat 11 pinnar och tar 103 poäng om vi vinner resterande matcher trots att vi på pappret är bättre än någonsin. Vi har en bättre trupp än förra året. Det kan väl ALLA enas om? Och ja, vi kommer aldrig vinna varenda match som återstår.

Det handlar inte om att folk inte älskar Barcelona, det handlar om att folk är besvikna, med rätta. I mina ögon har inte Real många spelare, knappt någon, som tar en plats i vår startelva. Varför showar Real o inte vi? För att dem är hungriga. Det är inte vi. Snudd på skandal i mina ögon.

Efter senaste årens framgångar är det också självklart, att vi med bättre lag har ÄNNU STÖRRE förhoppningar. Att folk är besvikna idag är inte konstigt, det är en självklarhet. En torsk borta mot Getafe är inte okej med detta lag, speciellt inte när Real Madrid radar upp vinst efter vinst...
Barcelonistas
2011-11-27 01:32
s.eto

Vi måste vara mycket mer motiverade i dom här mindre matcherna. Att bara vara det mot Real Madrid och slå dom, det räcker inte för liga guld. Det gäller att vinna mot Getafe, Socidead, och alla dom där blåbärs gängen.
Barcelona Sentuary
2011-11-27 01:32
DanTamefan

Co-sign. Dina ord är underbara
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-11-27 01:31
Såg ett underbart inlägg på ett annat barcaforum som jag tänkte trycka in här, var en bra taktisk analys som jag tycker alla borde läsa. Vet att det står i reglerna att man inte får copy/pastea från andra forum men det är väl bara forum inom svenskafans?

Iallafall, tyckte det var för klockrent för att lämnas. Props till CD och till alla er som orkar läsa. Desperate times need desperate measures.

Since there is too much garbage in the match thread, I though this would be a better place to try to analyze the problems with our team.

Being 6 points is not nice, however there are 75 more points to go. Having said that turning a blind eye to the problems with Barcelona this season would be foolish.

One thing I've noticed wit our tactics is how dependent we have become on Messi. Villa and Pedro have not really stepped up this season, and Alexis while has looked good when given the chance, is yet to get regular playing time and is not really linking up with Messi the way I had hoped. When Messi looks average the whole team looks average, which is worrying to be honest. I think Pep needs to focus on solution that doesn't involve the attack always going through Messi, who has been basically in the center of any goal that mattered this season.

Usually Alves provides us with a good option down the right flank, but he has not been spreading the opponent's defense the way he should be. His crossing has been rather poor as well, I believe the fact that we have been using 3-4-3 often hasn't helped him get into the groove either. We have not been seeing the Alves-Messi link-up that used to tear the defenses apart game in game out.

Our midfield is the only area that looks to have improved with the introduction of Thiago, who has been a very reliable Xavi/Iniesta cover. Iniesta showing flashbacks of his injury prone self isn't fun to see, but I don't think that is our problem this season. Busi has also been doing fine.

Amidst all the rotation and experimentation, there is one positive that we should build on going forward to be honest.

The incredible chemistry between Messi and Fabregas.

If we look back at our good performances, the Messi - Cesc duo was always present. Given the decline of quality from the wings in our front line I think its time to start reshaping our attack force to take advantage of what has actually been working and more importantly consistently producing results. I know there has been some hate towards Cesc which is also fueled by the fanboyism he brought with him, however we have to put our feeling aside and think about whats best for our team. If Pep focuses on building the frontline around this duo IMO, our form will change.

Now moving on to our defense, not many will like this but its time to keep it real. Pique is looking like a liability with no Puyol next to him, I thought that was a myth but he hasn't done much to convince me it is.

The Mascherano- Abidal has looked far more solid than anything involving Pique so far. Puyol is getting older and is losing his consistency, however on his day he by far our best defender. Since we need Abidal at LB, we need to figure out who should be partnering Mascherano, who IMO should be the first name in our CB pairing in a 4 man backline. I'm glad we're getting back Botia next season as by that time it will be crucial to have a dependable CB with the way things are looking, and he'll cost us nothing and has been looking very reliable. Now back to this season, if Pique doesn't start looking more solid, we could be in trouble at the back.

Now summing everything up and basing a formation on what has been working and producing results this season, this should be our strongest lineup IMO:

--------------------VV-----------------------
--------Mascherano---Pique/Puyol--Abidal
--A----------------Busquets/Thiago----------
---L------Xavi/Thiago------------------------
---V------------------Iniesta/Keita------------
----E------Cesc------Messi-------------------
----S------------------------Sanchez/Villa/Pedro

With the players on the left being the first option.

Of course we won't be playing our best S11 every game, therefore Pep has been experimenting with many different formations. Like Irv pointed out in another thread, with the fixture pile-up on the way it is crucial to find a good secondary formation to switch into between games. It is also important to transition between 4-3-3 and the 3-4-3 in games that need a plan B. People have always been calling for a plan B, well have a perfect one here..

The 4-3-3 I posted above should be our primary line-up in clutch matches , however there are games against lesser opponents where we will need to rotate. Having said that it is important to give this 4-3-3 a decent run of games to get some sort of rhythm going, and get Alves back into his groove. Now when rotating and going for the 3-4-3, it could be either for resting purposes or plan B purposes:

--------------------VV------------------------
----Alves------Mascherano/Pique---Abidal
-----------------Busi------------------------------
-------Xavi/Thiago-------Iniesta/Thiago/Keita--------
--------------Messi/Iniesta-----------------------
---Cuenca/Adriano--Cesc/Villa-----Pedro/Sanchez

Of course the selection will depend on whether we are trying to rest players, or whether we are transitioning to a plan B during a game.

The line-up going with players left of the / is our 'plan B' 3-4-3, while the one with the players on the right should be our 'resting' 3-4-3. Playing Pedro/Sanchez is absolutely crucial to a 3-4-3 as they are the best at racking back and making up for the lack of full backs, which could cost up against counter-attacking sides. Cuenca/Adriano is just as crucial on the other side as both players provide a much needed width in a 3-4-3. The midfield is pretty selfexplantory, with Thiago being our versatile cover, a crucial player in our 3-4-3. Cesc does best when played as a number 10 in the 3-4-3 with Messi playing more as playmaker, which can also be a role fulfilled by the Don in case Messi needs a rest. Villa will be an option as a proper number 9 in case Cesc needs a rest. The plan B 3-4-3 gives us a great alternative while maintaining the dominating Messi-Cesc presence, while the 'resting/rotation' 3-4-3 provides a decent selection as well...

In summary these are the main areas that we should focus on to improve going forward IMO, in order of importance

- Build our offense around Messi-Cesc, get them more playing time together.
- Address the issues with Pique.
- Get Alves into his groove and revive the Messi-Alves link-up, which should happen when we use 4-3-3 more consistently.
- Start using the right players in the right positions when playing 3-4-3, which Pep hasn't been doing so far IMO

Looking back I kind of contradicted myself when saying
Barcelonistas
2011-11-27 01:31
DanTamefan

Sant, detta var säsongens första förlust och det är kaos här inne. Men det var dyrbara poäng som vi tappade, poäng som kan kosta oss titeln.
s.eto
2011-11-27 01:29
Tror att det bror på att Pep roterat för mycket i laget den senaste tiden och försökt spela 3-4-3 som inte funkat speciellt bra... 4-3-3 är det barca ska spela helt enkelt

Tar vi madrid i båda matcherna så tar vi ligan , glöm inte det
Barcelona DanTamefan
2011-11-27 01:27
vilka här inne håller på Barca?... jag har bläddrat igenom kvällens kommentarer och insett att det verkar vara en skrämmande stor procent människor som "håller" på mitt kära barca för att skryta o hävda sig själva.. . 1 förlust och det är ok att SÅGA sina egna? nae ni gott folk.. i min barca värld ställer man upp för laget och SUPPORTAR dem i upp och nedgång.. . oavsett vad man känner för individuella spelare så är barca mer än just individuella spelare.. det är ett LAG!.. och sitta o vara bitter (som vi svenskar gärna är) o dra till med rent skitsnack om ett LAG ni säger att ni stöder är för mig vansinne.. . . var det bara jag som såg ett barca försöka pressa sig igenom en väldigt välplacerad blå mur?.... hur kan man tappa tron på en man som Pep efter 1 (jag säger det igen) 1! förlust i ligan.. . jag kan förstå att det finns folk här som bara har hållt på barca under pågående storhetstid.. . men även ni borde förstå att en 1-0 förlust inte innebär varken död eller ångest för vår vackra fotbollssjäl.. . TRO och hoppas på vårt lag o sluta vara bittra.. . stöd spelarna och laget i alla lägen och känn efter djupt in i hjärtat om det verkligen är Barca ni håller på... . hasta la victoria siempre
Barcelonistas
2011-11-27 01:26
Barca4eva

Inte fan var Getafe spelaren på boll inte.
Barcelona S91
2011-11-27 01:23
Barca4eva
En 50-50-situation.
Barcelona Barca4eva
2011-11-27 01:21
Inte en enda jävel med vett klagade på domaren idag.
Andreas-
2011-11-27 01:19
För helvete grabbar, Keita var inte onside. Och det var inte straff.

Vi förlorar inte pga domaren, tro ALDRIG det...

...och det gör det hela nästan ännu äckligare. Det är kris med stora bokstäver.
Barcelona Sentuary
2011-11-27 01:17
Pep måste omedelbart sluta upp med denna ''snälla'' stilen, varför i h*lvete fick Puyol vila? De spelar fotboll för att de vill spela fotboll, inte för att vila och tjäna pengar. När var det sist vi spelade med en full startelva? Jag vet att vi har skador och så, men han måste sluta upp och göra projekt med startelvan. Och nej, ligan är inte körd, sluta bete er som små panik fans som precis började heja på laget igår.
Barcelona Barca4eva
2011-11-27 01:17
Barcelonistas Antar att du är den enda som tycker så isåfall. Är dock inte förvånad, så brukar det vara med enögda supportrar.
Barcelonistas
2011-11-27 01:15
Barca4eva

Det var en straff och Keita var onside.

www.synoptik.se// ( rea ,passa på)
Barcelona Barca4eva
2011-11-27 01:14
Barcelonistas Det var ingen straff och Keita var offside. Cut the crap.
Barcelonistas
2011-11-27 01:13
Barca#1

Ligan är långt ifrån körd, glöm inte att säsongen är lång. Lyckas vi pricka in formen ganska snart så kan vi mycket väll vända hela steken. För Barcelonas topp form är kanske bland det bästa som någonsin skådads i historien. Vi alla vet hur sjuka vi är när vi är i form, så vi kan mycket väll vända detta.

Jag har fortfarande stora förhoppningar, och jag tror på mitt lag.
barca#1
2011-11-27 01:09
Pinsamt dålig insats av oss. Spelarna borde se sig själva i spegeln och skämmas ALLIHOP. Real ångar på som slaktmaskin, samtidigt som vi inte har nått till vår normala nivå. det är för få spelare som tar intsiativ och spelet blir ofta stillastående och statiskt. Begrepppet djupledslöpning verkar inte existera hos någon i laget, förutom Iniesta och möjligtvis Keita.
Villa kan gärna få sitta på läktarn nästa match. Han tillför ingenting. Han visar ingen glöd och han känns bara almänt mätt.

Naturligtvis är besvikelsen enorm just nu, men nu får vi gå all in på Champions leauge.
ÄLSKA FC BARCLONA I MED OCH MOTGÅNG.
Barcelonistas
2011-11-27 01:06
Addeh

Mot Valencia så har dom flytt att domaren friar en solklar straff för Valencia. Medans när Barcelona spelade borta mot Valencia så friade domaren 2 solklara straffar som vi borde haft. Visst vi spelade knappast bra och förtjänade kanske inte att vinna matchen rent spelmässigt men 2 straffar, varav en måste domaren blåsa för.

Busquets incidenten idag, kunde mycket väll blivit straff. Getafe spelaren är knappast på bollen. Och det bort dömda målet så var det precis på linjen.
Annons: