/spanien/barcelona/forum/10654.aspx/spanien/barcelona/forum/10654.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Hutch
2011-09-26 17:08
Shanghai

Ronaldo en av de bästa spelarna genom tiderna? Hur då menar du? Han får visa brutalt mycket mer ifall han skall nämnas bland denna kategori. Tona ner hyllningarna till Cristiano vettja. Han är inte ens bäst just nu, det är Messi, och Ronaldo kommer en bit efter.

Ronaldo komplett? Han har som tidigare skribenter skrivit, tappat en del egenskaper såsom förmågan att göra en gubbe, det funkar helt enkelt inte nuförtiden. Han är en jävel på kontringar, det kan jag ge honom.
Barcelona Hetfield
2011-09-26 17:06
C.Ronaldo är en duktig spelare, men jag håller honom långt efter de allra bästa. Det är bara så. Jag tycker att C.Ronaldo har för många svagheter för att de ska överväga hans styrkor. En stor spelare ska aldrig ge upp eller vara så begränsad som spelare,C.Ronaldo saknar ju helt och hållet spelintelligens.

C.Ronaldo har dumpat Real Madrid om och om igen när de har behövt honom och han spelar för sig själv. Men om man gillar spelare som gör "peta in" mål så visst.
Barcelona Thiago - Next no.1 - MESSI FOTBOLLSGUDEN!
2011-09-26 16:56
Haha så fort medlemmar i Puertan börjar kritisera Ronaldo får de påhopp.
Barcelona DM1982
2011-09-26 16:44
Ronaldo är nog inte lika bra som han var i ManU men å andra sidan var ManU riktigt, riktig bra när han spelade där.

Det som egentligen är intressantast är att spanska ligan har de två absolut bästa spelarna i Ronaldo och Messi. Tävlingen dem emellan kommer, när den är färdig, vara en episk saga. De hetsar varandra till stordåd och många mål, personligen tycker jag det är roligare än att jämför dem allt för mycket mellan dem. Jag vill ha Messi i laget, Ronaldo skulle inte funka för vårt spel men han funkar väldigt bra för Real.

Det är två fenomenala spelare, vi ska vara glad över att vi får se dem i spanska ligan.
Barcelona Shanghai - Pepe vs John Cena
2011-09-26 16:43
Man måste ta av sig glasögonen och erkänna att Cristiano är f*n sjuk. Han spottar in mål det gör inget om det är straffar det är ändå mål. Han öser in mål som en galning och är den mest kompletta spelaren i världen.

Han är arrogant, självisk, respektlös med mera, men han är f*n i mig komplett som sagt och är en av dem bästa spelarna genom tiderna i denna branschen.

Jag kan hålla med honom att han är snygg, rik och bra. Det är därför många som är avundsjuka (jag är en av dem). Han kan få vilken tjej han vill och all mera. Livet leker för Cristiano Ronaldo!
Barcelona Pep_Guardiola
2011-09-26 16:36
Ronaldo är väl lika bra nu som innan, däremot är Real Madrid ett sämre LAG än United är/var, fler egon och mindre samspelt i Real.

Har för övrigt ett antal matchtröjor 2011/12 över om någon är intresserad.

Hemmatröjan med Messi och Alexis tryck, samt bortatröjan med Messi och utan tryck.

Maila beb3000@hotmail.com om intresse finns
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-09-26 16:35
Ja, han är mer effektiv framför mål och har blivit mer av en målskytt än en ytteranfallare.

Ska bli intressant att se vad som händer med Ronaldo den här säsongen. Graham Hunter på skysports har ju talat med Uniteds fysteam och de säger att Ronaldo brukar ringa till ledarstaben och prata om hur det är i laget.

Sedan är ju frågan om Zidane sätter press på Perez och Mourinho om att Benzema ska starta så mycket som möjligt. En spelare som har möjlighet att göra 20-30 mål per säsong.
Barcelona Vamos Blaugrana
2011-09-26 16:23
Heywood Jablome - Por qué, Messi? //
Känns också som om han var van vid en annorlunda roll då också även om han fick en mer central roll, han var en bättre dribbler förr inget snack men han är mer effektiv och målfarlig nu helt klart.
2011-09-26 16:18
Vamos Blaugrana.

Den Ronaldo som var i Manchester United hade lekt sönder Dani Alves under supercup-mötet på Camp Nou. Dani Alves mötte Ronaldo majoriteten av matchen helt ensam utan understöd. Högt uppe på plan, lågt nere på plan. Ronaldo kom inte förbi en enda gång.

Ronaldo i Manchester United hade utnyttjat det på ett helt annat sätt.
2011-09-26 16:16
Ryo.

Cesc har varit helt fenomenal. Tidningarna är helt överlyckliga över att ha honom i laget och Xavi sade förra veckan att Cescs närvaro har gjort honom bättre.

Han och Messi verkar ha ett telepatiskt samarbete med varandra.

Till och med de på forumet som försökte förringa Cecs kvalitéer och var emot en värvning har vänt sin kappa och är överlyckliga över att ha honom.

Han var nära att göra ett drömmål i lördags! Länktips.
Barcelona Vamos Blaugrana
2011-09-26 16:14
Lite väl överdrivna argument om ronaldo, killen är galen och är förmodligen bättre nu än vad han någonsin varit skillnad är väl att barcelona har varit i vägen alla gånger sedan han kom från United ?
2011-09-26 16:13
Om tre dagar ska Laporta tala med Catalunyua radio. Han skulle ha gjort det under morgonen, men han fick lämna återbud av personliga skäl.

Han nämner också att han har ätit middag med Cruyff och Guardiola under veckan.

Undrar verkligen vad han kommer att säga. Guardiola sitter i en position idag som inte kan vara särskilt bekväm.

Cruyff och Laporta går inte ihop med Rosell. Guardiola är tränare under Rosell. Om tre dagar ska alltså Laporta tala. Intressant.
Ryo Miyaichi !
2011-09-26 16:10
Jag personligen tycker Ronaldo har gått ner sig lite. Han 'dominerar' inte på samma sätt längre. Gör inte så många långskottsmål eller drar sin gubbe ala Ronaldo style längre.. Han kan ju komma upp i den gamla nivån igen för vi alla vet ju vilken spelare han kan vara. Han borde börja fokusera mer på spela fotboll än att klaga och se sur ut...
Barcelona Hetfield
2011-09-26 16:07
LAM

Nej, jag undrade bara. Jag visste inte om du höll med eller om du bara sa vad du tyckte om Rooney :P

Ja, jag håller Rooney betydligt högre än C.Ronaldo. Ta bort C.Ronaldos snabbhet så har man....typ Vucinic.
Barcelona Capitan Puyi
2011-09-26 16:05
L.A.M Nr 10

3 frisparksmål i ligaspel eller överlag alla turneringar. Låter nästan osannolikt killen får ju minst 2 bra lägen per match.
Ryo Miyaichi !
2011-09-26 16:03
Jag undrar hur många år irad Messi har prenumation av ballon door. Det är sjukt hur bra han är .. Hoppas det lossnar för honom i landslaget oxå.

Cesc är en av mina favoritspelare, hur har han skött sig nu inledningsvis för er? Lika bra som för oss antar jag när jag kollade statistik! Har bara sett några få minuter av Barca iår.

Jag vet att det fanns några här inne som inte tyckte att cesc var en av världens bästa när han spelade hos oss - har det ändrat nu när han bär eran tröja?

Cheers!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 16:02
Frodo

Intressant att du tog upp det här med frisparkar. Fortfarande tycker folk att han är bäst i världen på det. I United gjorde han väldigt många frisparksmål men förra året gjorde han som sagt endast tre och den här säsongen har han inte gjort något än. Han får ju 2-3 riktigt bra lägen per match så man kan tycka att han borde göra mer än att skjuta i muren eller samt sätta ungefär var fyrtionde.

Messi är dock en underskattad skytt på liggande boll. Han måste ha gjort minst lika många som Ronaldo förra säsongen, vilket inte är så mycket men det är som du säger skrattretande att folk tycker han är överlägsen Messi där och till och med bäst i världen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 15:57
Hetfield

Ja. Men kändes tråkigt och bara skriva "co-sign":)
Barcelona Hetfield
2011-09-26 15:21
LAM

Så kontentan av det du skrev var att du höll med :P?
Barcelona Frodo
2011-09-26 15:12
Endast maränger och CR-fanboys som dreglar över hans frisyr och magmuskler tycker att Ronaldo är bäst.

Att vissa bara bedömer spelare efter antal mål är efterblivet. Om man ska kolla på antal mål kan man ju bryta ner statistiken ännu mer. Förra säsongen hade Ronaldo 250 avslut i ligan. Messi hade 150. Ronaldo gjorde överlägset flest straffmål i hela Europa. 11 st.

I år har Ronaldo redan tagit 40 avslut i ligan. Då har det bara gått 5 omgångar. Om man exkluderar hans 3 straffmål så har han alltså gjort 4 mål på 37 avslut. Effektivt? Även i CL hade han flest avslut. Som sagt, han är bara en one-trick pony nuförtiden.

Att han kallas världens främsta frisparksskytt av somliga är också skrattretande. På ca 60 frisparkar gjorde han 3 mål i ligan förra året. Ca 5% effektivitet. Han har gjort ca 25 straffmål under sin tid i Real.

Han spelar endast för sig själv. Han har en fin statistik men han är inte mer än en ren striker. Özil och Xabi Alonso är de vi bör oroa oss över inför el clasico. De har i alla fall intelligens. Ronaldo kommer att ta ut sig själv genom sina dumma skott från alla omöjliga vinklar.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 14:49
Hetfield

Rooney i form är mer komplett och bättre för sitt lag än Ronaldo. Engelsmannen kan dock vara riktigt dålig ibland, som delar av förra säsongen men det kan i och för sig Ronaldo också vara. Rooney har mycket bättre spelsinne och bättre touch(inte på liggande boll alltså, menar i passningsspelet). Båda är snabba men Rooney har bättre teknik och är speciellt mer allround där. Han dribbla men har också perfekta mottagningar och fina djupledsbollar. Ronaldo kör sina överstegsfinte men knappt det lyckas längre.

Ronaldo är dock en bättre målskytt men Rooney är ju knappast dålig där, och han jobbar mer i en match än vad Ronaldo gjort i hela sitt liv.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 14:44
I Puertan sa man att Ronaldo gjort 73 mål på 68 ligamatcher och Messi inte var i närheten av det. Det är ju dock inte sant. Ronaldos första säsong i Real var 09-10, så jag räknar Messis statistik därifrån. Han gjorde 34 mål 09-10, 31 förra säsongen och har gjort 8 i år. Det blir 73, lika många som Ronaldo. Dock vet jag inte hur många matcher han spelat men det maximala antalet man kan ha spelat under den här perioden är 81, så han kan ju inte ha spelat mycket mer än Ronaldo.

Det ska tilläggas att det är utklassning när det gäller målskyttet i CL. Messi har vunnit skytteligan tre gånger i rad och gjort sjukt många mål. Ronaldo är inte nära där.
Barcelona Thiago - Next no.1 - MESSI FOTBOLLSGUDEN!
2011-09-26 14:30
Härligt att det går dåligt för Team Dubai.
Postat via SvenskaFans-appen
2011-09-26 14:30
En bild kan säga mer än tusen ord.

Om Ronaldo hade spenderat mer tid på att utvecklas som fotbollsspelare än att spela in meninglösa actiondokumentärer, gå ut och dansa på Madrids nattklubbar med sitt gäng och mindre på tid på hans frisyrer så hade han varit en bättre fotbollsspelare.
Barcelona Hetfield
2011-09-26 14:25
Jag håller personligen Rooney högre än C.Ronaldo. Rooney är mer komplett och har faktiskt en väldigt bra fotbollshjärna, han förstår sig på löpningar och kan slå fina passningar. C.Ronaldo kan inte slå en fin passning om så hans liv hängde på det, det är så han har utvecklats.

Messi är den bästa spelaren i världen just nu. Jag måste även säga att Oleguer är en av mina favoriter, dissa inte honom.
2011-09-26 14:23
Läsvärd artikel om att Ronaldo har blivit sämre i sitt spel.

Tycker själv att han under de senaste åren har utvecklat sitt målskytte, men stagnerat i sitt spel. Han känner mycket mer som en renodlad målskytt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 14:20
Heywood Jablome

Det där med komplett är ett riktigt gammalt argument. Ronaldo är fysiskt komplett, alltså stark och snabb. Dessutom är han bättre på huvudet. Men annars är han inte komplett någonstans. Han slår sina försvarare i löpdueller och kan inte komma förbi någon stillastående. Hans teknik har blvit mycket sämre. Han är ofta en börda för Real i passningsspelet och han jobbar ingenting utan boll.

Jag skulle vilja säga att det enda han är bra för Real just nu är med sitt målskytte och i kontringar. Målskyttet har han förbättra avsevärt men på bekostnad av teknik, förmågan att göra sin gubbe. Men inte ens i målskyttet är han bättre än Messi. De som säger att han är mer komplett än Messi förtjänar en örfil.
Barcelona Capitan Puyi
2011-09-26 14:15
Kommer alltid finnas inbitna Madrid supportrar och Barca hatare som kommer påstå att Ronaldo är bättre. Att Ronaldo är mera komplett är som Heywood säger ett gammalt argument. Och det är för att Ronaldos utveckling har stannat sedan 2 år tillbaka medan Messi har utvecklat ett starkare målsinne och en helt fenomenal blick för spelet. Att han gör mera assist och slår passningar Xavi själv avundas säger ju det mesta.
2011-09-26 14:11
Det enda Madridsupportrarna tror de kan luta sig tillbaka på är att nämna att Ronaldo är mer komplett. Vad menar de med komplett? - Jo, han är starkare, snabbare, bättre på huvudet.

Däremot så tar de inte med att Messi är; en bättre passningsspelare, bättre avslutare, mer delaktig i spelet, gör fler assist, skapar fler lägen åt medspelare.

Ronaldo får gärna vara starkare och snabbare - attribut som passar mer in på friidrottare än fotbollsspelare.

Messi hade vunnit skytteligan förra året - om inte Ronaldo och Madrid hade blivit desperata. 11 mål på de sista 3-4 matcherna gjorde han väl? De slutade på lika många mål trots det. :-)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-26 14:09
Capitan Puyol

Snacka om överlägsen. Notera att trots 12 färre skott så har han fler på mål och fler i mål. Dessutom nästan dubbelt så många passningar, 5 mot 1 i assists och lägg till att Ronaldo redan gjort tre straffmål. Messi vinner på allt, bara att inse. Såväl spelmässigt som statistiskt.
Annons: