/spanien/barcelona/forum/10636.aspx/spanien/barcelona/forum/10636.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Grace/Wastelands
2011-09-29 15:58
Jag jämför inte deras kontext. Messi är en bättre spelare. Punkt slut.
Han har dessutom varit bra längre än vad Ronaldinho lyckades. Att Ronaldinho hade mer ansvar berodde snarare på att laget runt om honom var sämre. Men att påstå att spelare som Deco (vid sin peak) Xavi, Puyol, Eto'o, Edmilson, Marquez inte är ett bra lag är direkt löjeväckande.

Ehm, Ronaldinho var då fan inte en vanlig spelare när han signades. Han sågs ju som den näste världsspelare han blev. Han fick sitt stora genombrott i VM 2002. Efter det var han i stort sett en världsstjärna. Kom inte in här och jämför honom med Di Maria. Han sågs länge som ett underbarn.
Barcelona Shanghai - You Can't See Me
2011-09-29 15:56
När Ronaldinho signa för Barca så var han inte "en stjärna" utan en vanlig spelare som di Maria tex. Man hade inte så stora förväntningar på honom en vanlig truppspelare helt enkelt. Men killen tog för sig och förde laget till titlar från ingenstans. Han gjorde så mycket mer än vad Messi gjort och vad han än någonsin kommer att göra.

Att det finns folk som påstår att Messi har större status för att han har gjort fler mål än R10 är bara patetiskt. Då kan vi lika gärna säga att Cristiano är större än Messi för han har bättre statstik.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-29 15:54
Såg matchen i efterhand precis. Det är ju sjukt hur bra vi är. Visst är inte BATE bästa motståndet men det är ändå bortaplan i CL och att då ha en sådan kontroll på matchen och vinna med 5-0 är helt sjukt. Vår offensiv är helt otrolig i år. Som någon skrev så har vi gjort 36 mål på de inledande 10 matcherna, Messi 14 av dem. Fortsätter vi såhär blir det ligamålrekord och fortsätter Messi såhär så kan han bli klubbens främsta målskytt någonsin redan den här säsongen.

Sen vill jag berömma David Villa lite extra. Han har fått mycket kritik men igår gör han bra match. Gör ett mål, slår en fin assist till Pedro samt jobbar stenhårt. Det är skönt att både Villa och Pedro har tagit sig i kragen rejält efter lite hackig säsongsinledning. Barcelona generellt är i strålande form just nu. Och det utan Iniesta och Alexis. Synd bara att det är landslagsuppehåll snart.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-09-29 15:51
Messi har minst lika mycket ansvar. Han avgör alltid stormatcherna, han växer alltid med utmaningen han har framför sig. Ronaldinhos orkade i 2-3 år. Messi är redan vid 24-års ålder i sin 4:e säsong som storstjärnan och konstigt nog utvecklas han fortfarande.

Dinho var världens bästa spelare i 2 år och han spelade i Spaniens bästa lag som vann ligan och CL. Messis situation är likadan, världens bästa spelare i 2 år(3 snart) och spelar i Spaniens bästa lag och vinner CL.

Messi gör mer för Barcas bästa upplaga än Dinho gjorde för förra Barca. Det är min åsikt.
Barcelona Abbe.
2011-09-29 15:48
Jag väljer Messi före Ronaldinho.

Brassens storhet räddade dock Barcelona under Laportas första period som president. Ekonomin var, som ni känner till, körd i botten när Joan tog över klubben. Köpet av Ronaldinho resulterade inte bara i bra prestationer på planen utan också i stora inkomster utanför planen i form av tröjförsäljningar och så vidare. Om det är någonting som bör tas med i beräkningen när det gäller "Ronaldinho vs. Messi" vet jag inte, men han betydde oerhört mycket för Barça när man som mest behövde hans stjärnglans. Både på och utanför gräsmattan.

Men som jag skrev först; Messi går före Ronaldinho för mig.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 15:47
Man kan ju då vända på frågan och säga att Ronaldinho kom från PSG där han blev totalt utfryst och dominerade i Barcelona. Messi har spelat i Barcelona hela sitt liv och får spela 4-3-3 och tiki-taka som han har spelat hela livet. Hans väg till framgång har ju varit "lättare" och behagligare än Ronaldinho.

Det går att vända och vrida på det.
Grace/Wastelands
2011-09-29 15:46
Men det där är ju snarare en förklaring till varför Ronaldinho blev så stor som han blev snarare än varför han är en bättre spelare än Messi. För antagligen blev ROnaldinho delvis så populär och stor som han blev för han snabbt växte in i rollen som stjärnan i Barcelona och lyckades bära Barcelona till titlar. jag säger inte att han är överskattad, men situationen och kontexten han befann sig i innebar att han fick en stjärnstatus väldigt enkelt. Just för att Barcelona befann sig lite halvt på dekis så blev Ronaldinho mannen på allas läppas.

Det är dock en jämförelse som är direkt omöjlig att göra. Messi gör dubbelt så mycket poäng som Ronaldinho gjorde per säsong, Barcelona vinner fler titlar. Å andra sidan är laget som helhet bättre än det var då.

Och ditt sista stycke är ju mer en hänvisning till att laget runt om Ronaldinho var sämre, att han var viktigare för laget då än Messi är nu ja. Men spelarnas kvaliteter emellan är nog svårare att mäta än så.

Sen har jag alltid haft svårt för Ronaldinho då jag tyckte han betedde sig rätt bedrövligt se sista åren och var en rätt unken vice kapten.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 15:44
Jag säger inte att Ronaldinho gjorde det på egen hand, men han bar mer av Barcelona då än vad Messi gör idag. Det betyder inte att Messi är dålig, det betyder bara att Ronaldinho hade mer ansvar. Messi spelar i Barcelonas bästa upplaga genom tiderna (tycker jag), medan Ronaldinho spelade i ett sämre lag.

Båda är fantastiska på sitt sätt, men jag anser att Ronaldinho var startskottet till det vi ser idag. Ta bort Messi idag och vi är fortfarande en titelkandidat, jag kan inte tänka mig att vi kunde ta bort Ronaldinho då han var som bäst och vinna ett smack. Det står jag fast vid, rätt eller fel.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-09-29 15:40
Hetfield//

"När el Kaiser var som bäst då kunde man inte komma förbi honom, klockrena glidtacklingar och en otroligt känslig högerfot"

Amen brother! Som mitt nick vittnar är jag otroligt svag för Rafa. Älskade när han för bryskt tryckte till en motstånadare och erövade bollen för att sedan direkt i momentet efter slå en 60-meters cross på läppen till Dinho på vänsterkanten! Ah, good times!
Grace/Wastelands
2011-09-29 15:39
Pep, Piqué, Busquets, Iniesta, Eto'o och Messi.

Messi är galet mycket bättre än vad Ronaldinho någonsin var.

Då plockar jag ut respektive spelare ur dess kontext då det blir väldigt konstigt att bedöma. Ja, Ronaldinho betydde mycket för Barcelona under en period där mycket av det vände. Men Messi kommer inte kunna hamna i ett sådant kontext och således är det direkt skevt att anse Ronaldinho bättre än Messi på grund av det faktum.

Dock är Piqué vs Marquez otroligt svårt då jag hade föredragit Piqué och Marquez framför Puyol och någon av dom. Älskade verkligen Rafa men Piqué älskar jag minst lika mycket. Piqué är nog dock en bättre mittback och han har antagligen ännu inte ens nått sin peak än.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-09-29 15:39
"Det var ju han som gjorde Barca där dem är idag."

Det argumentet är inte värt 5 öre. Eto'o, Deco, Giuly, Belletti, Edmilson, Sylvinho osv. köptes året efter Ronaldinho och då började titlarna komma. Det handlar om ett lag. Ronaldinho var största stjärnan, men det är respektlös mot andra spelare att påstå att det var Dinho som gjorde Barca det de är idag. Då bortser man från Iniesta, Puyol, Xavi, Messi osv.

Det argumentet kan man köra med Maradonas Napoli och P-12 matcher i Småland. Sen duger det inte till så mycket mer...

Och glöm inte vad Ronaldinho INTE gjorde för klubben också. Alla missade träningar, alla chanser han fick, när han åkte hem med Deco ensamma efter en bortamatch mot Zaragoza osv.

Messi är mycket större än Ronaldinho när man tar med alla olika aspekter som behövs för att bli störst i en klubbs historia.

Barcelona Abbe.
2011-09-29 15:31
Nicname

Diskussionen handlade om Rijkard vs. Pep och dess lagbyggen. Rivaldo har inte spelat under någon av dem.
Nicname
2011-09-29 15:25
Alla snackar bästa spelare hit och dit, antingen är det massa nya fans här eller så är jag den enda som har åsikten att rivaldo är en av våra största profiler och spelare.
2011-09-29 15:21
Hutch

Försökte bara vara lite ironisk. :) Som du skriver är båda legender i denna klubb, men jag tycker att R10 jag kan inte beskriva honom med ord. Det var ju han som gjorde Barca där dem är idag.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 15:19
Haha, kul med olika åsikter. Motivera gärna ett par av valen så att det kan bli en diskussion.

Taher

Xavi har ju alltid varit Xavi, vi hade inte en "liknande" spelare under Rijkaard, så Xavi är i en kategori för sig själv.

Annars så är nog Xavi den bästa mittfältaren Barcelona har haft.
Barcelona Taher (Barça-Red)
2011-09-29 15:15
Hetfield

Tränare: Pep

Back: Pique

Pivote: Busquets (Egentligen Toure Yaya...)

Mittfältare: XAVI (Jag vet att han inte är med som alternativ, men jag kan inte låta bli:))

Anfallare: Eto'o

Stjärnan: Ronaldinho (Messi är bäst, men jag har aldrig i mitt liv sett någon göra saker som Dinho gjorde...)
Hutch
2011-09-29 15:15
Shanghai

En liten skit? Messi har presterat minst lika mycket om inte mer än Ronaldinho i Barcelona. Dessutom är ingen skit jämfört med varandra, båda är legender i klubben, men mitt val är glasklart, Messi är bättre.
2011-09-29 15:09
Hetfield

Tränare : Pep

Back : Piqué

Mittfältare : Deco

Anfallare : Eto´o <3

Stjärnan : Ronaldinho (Messi är en liten sk*t jämfört med kungen R10)

Barcelona Hyder
2011-09-29 15:08
If Messi maintains his current scoring average (1.4), he'll finish the season on an incredible 91 goals. #fcblive

Ibland är det bara läskigt att titta på statistik.
2011-09-29 15:04
El Kaiser de Michoacán

Fortsätter han i samma spår som han gjort hittills så kommer han utan tvekan att slå rekord, men han ska inte tänka på det för det finns risk att han tappar koncentrationen om han tänker på rekordet hela tiden och då blir det givetvis svårt. Han sa nåt sånt i en intervju igår.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 15:03
Jag tänkte att vi kan blicka tillbaks och köra med vilka ni tycker är bäst mellan Rijkaard och Pep eran (notera att då menar jag när spelarna och tränarna var som bäst):

Tränare : Pep vs Rijkaard

Back: Pique vs Marquez

Pivote: Busquets vs Edmilson

Mittfältare: Iniesta vs Deco

Anfallare: Villa vs Eto'o

Stjärnan: Messi vs Ronaldinho

Kör på! Jag väljer Pep, Pique, Busquets, Iniesta, Eto'o och Ronaldinho.
Jag kan väl motivera ett par av de genom att säga att Eto'o var en betydligt jämnare spelare, dessutom så presterade han på topp i flera år. Ronaldinho väljer jag för hans betydelse, vi hade aldrig varit där vi är idag utan honom. Dessutom spelade han i ett "sämre" lag där han fick bära laget en hel del, Messi har lyxen att spela i Barcelonas (kanske) bästa upplaga.

Pique och Marquez är en klurig fråga. När el Kaiser var som bäst då kunde man inte komma förbi honom, klockrena glidtacklingar och en otroligt känslig högerfot. Jag väljer fortfarande Pique med tanke på hans låga ålder och hans lugn. Marquez fick väl ett par utvisningar för dumheter.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-09-29 14:54
Det är så jävla sjukt att Messi just nu behöver göra 43 mål till denna säsongen (ingen omöjlighet om man råkar heta Lionel Messi) för att gå om César. Fixar han det så blir han klubbens bästa målskytt genom alla tider innan han har fyllt 25 år!! Och då ska man veta att det har passerat X antal fantastiska fotbollsspelare i Can Barça genom åren. Vill skiva "otroligt imponerande" men i detta fall känns ju det så en massiv underdrift.

All hail the Messiah!
Barcelona R.E.M. god bless them
2011-09-29 14:45
Barca är bra på fifa men real herregud... Går inte att stoppa ronaldo å kaka...
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hyder
2011-09-29 14:05
Adrian Barcelonistas

Han är spärrad nu så vi behöver inte älta det något mer.
Adrian Barcelonistas
2011-09-29 14:02
Alvarligt talat, du med nicket hata Barca kan du inte bara lämna detta forum nu tack. Du är bara ute efter att provocera...
Barcelona Siempre Barça
2011-09-29 13:14
fan va bra fifa 12 är, köpte den nyssssssss
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-09-29 13:01
Graeme Souness förklarar varför Real Madrid spelar som de gör mot Barcelona.

"They are frighten to death to take them on in a game of football"
S90
2011-09-29 12:45
Grace/Wastelands

Tackar för ett bra svar. Nu när du säger det så kommer jag på att jag blev överraskad av nickmålen, speciellt Pedritos. Man ser för lite av den varan i Barca. Thiago är också bra med huvudet (även Villa, Pique, Busquets, mfl), så det är inte precis så att Barca inte har spelare som är bra i huvudspelet. Hoppas att Barca kan göra fler "brittiska" mål också i framtiden!
Barcelona Hyder
2011-09-29 12:36
Barcadinho.

Nuri Sahin har inte hamnat i samma sits som Canales. Han har varit skadad sedan försäsongen och kommer säkerligen få mer speltid än den unga spanjoren när han väl kommer tillbaka. Speciellt nu när Khedira och Lass inte har presterat som mittfältare.
Grace/Wastelands
2011-09-29 12:34
S90

En utveckling som jag har märkt är att Barcelona börjat spela en aning mer på djupet. Både Pedros och självmålet kom ju till efter inlägg, även Fabregas har ju gjort ett antal både mål och assist genom inlägg både från kant och på djupet. Det är en positiv aspekt. Och det märkbara är att vi verkar kunna få in en hel del mål genom inlägg utan att ens ha speciellt långa spelare. Handlar mer om att inlägget tajmas perfekt till löpningen och det har vi massvis med spelare som behärskar. Så jag tycker det ser relativt bra ut även mot lag som spelar med bussen framför eget mål. Sen är väl inte Bate direkt den bästa värdemätaren. Men det är nog få storlag som kommer parkera spelarbussen framför mål såsom Bate gjorde igår, de flesta lagen vill ju faktiskt själva spela fotboll och kommer således blotta sig defensivt i deras egna intentioner att gå framåt.

Annons: