/spanien/barcelona/forum/10624.aspx/spanien/barcelona/forum/10624.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-10-02 15:15
Rambla

Här och där? Ja visst, Barcelona drar ner på takten, men bollen trillar in fortfarande. Jag tar väl Napoli som exempel, varför inte sluta "briljera" efter 3-0?

Det som stör mig är att Camp Nou har blivit rena teatern där folket ska bli underhållna med klackar osv. så spelarna har nästan skyldigheten att förnedra motståndaren med för mycket mål och klackar hit och dit. Ja visst, det är charmigt för de som är där, men oerhört äckligt beteende.

Särskilt mot lag som inte kan försvara sig, det känns som att jogga förbi en som saknar ben och förnedra personen. I Italien så finns den här "gentlemanna" dealen att man inte gör mål efter X antal mål. Ja visst, tråkigt med hedersvärt, det finns noll charm i att förnedra ett mindre lag i mina ögon.

Kanske dags att börja använda det i Barcelona? Eller tål inte publiken med sånt, de hade väl bränt upp Camp Nou då?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-02 15:14
Vad tror ni om startelvan ikväll då? Fyra skador och intressant att Cuenca är uppkallad, förhoppningsvis får han några minuter i slutet. Det är bra att både Villa och Pedro blivit bättre på sistonde, annars hade Cescs skada kommit i ett riktigt dåligt skede. Men båda två är i bra form, både spelmässigt och målmässigt, speciellt Villa tycker jag gör en riktitgt bra match mot BATE i onsdags.

Jag hoppas Piqué startar. Han har tränat ett tag nu med laget och fick en halvtimme mot Atlético, han bör vara redo. Annars har vi Puyol som mittback brevid antingen Puyol eller Abidal, med Alves och Adriano på kanterna. Mascherano är en av de som spelat mest den här säsongen så han kan vara i behov av lite vila. På mitten tycker jag Busquets, Xavi och Thiago är rätt givna. Thiago blir bara bättre och bättre och gör som många andra en grym insats i onsdags, och även mot Atlético förra veckan. I anfallet så startar Villa, Pedro och Messi.

Vad tycker ni?
Barcelona B-Guden
2011-10-02 15:12
När Jag spelar själv (Innebandy) Och vi leder med flera mål då är vi inte ute efter att förnedra men då skiter vi nästa i deffensiven och kör på framåt alla i laget vill göra så mycket poäng som möjligt (Mål och assist) då det är en rolig tävling i sig, men först vill man ju vinna men har man redan säkrat segern går vi alltid och och försöker göra poäng vilken kan göra att man i vissa matcher fått diva stämpeln

att slå av på takten, aldrig det vill jag inte se barca göra
Barcelona DM1982
2011-10-02 15:11
City vann. United vann. Chelsea kommer vinna. Jämn liga det där.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-10-02 15:09
Vad är mest respektabelt? Att spela som att det står 0-0 eller att gå med bollen, bjuda upp på klackar eller att håna de genom att helt enkelt skratta och roa sig?
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-02 15:08
Feel you. Slog på matchen för att kolla in Cahill. Svårt att göra någon bedömning när allt går fel för laget. Men samtidigt tycker jag inte att han gör något superjobb när det kommer till att organisera försvaret. Men som sagt, svår match att göra en bedömning utifrån..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-02 15:07
Som den närkingska älgen är inne på så är det ju förnedrande att sluta spela vid en stor ledning. Det är fotboll och det är proffesionella spelare vi snackar om, det är klart att man under 90 minuter hela tiden ska göra sitt bästa för att göra fler mål och inte släppa in några, även när man leder stort.
Barcelona Rambla~
2011-10-02 15:06
Fan vad du överdriver Hetfield. Barca är ju ett av de få lag som faktiskt brukar dra ner på takten efter att ett par mål har trillat in. Ett par stora vinstmarginaler här och där ger dig inte rätt. De råkar helt enkelt vara så överlägsna de flesta av sina motståndare.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-02 15:05
haha, funderade på att betta på chelsea borta mot bolton men gjorde inte det pga att bolton kan vara ett sånt jävligt hemmalag plus att torres är avstängd.
och nu står det 4-0 efter 27 minuter...chelsea slår till med en manita snart.
Barcelona Naknooo
2011-10-02 15:02
Vad är det för pajjas till målvakt bolton har? 2 tavlor på 2 minuter!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-02 15:01
i ligan och CL tycker jag att man kan få göra hur många mål som helst utan att det vara anses vara fel. målskillnad kan räknas in i slutet av ligastriden, chansen är väl inte så stor men ändå. man spelar för att visa att man är det bättre laget, inte för att man är det bättre laget till en viss gräns.

DÄREMOT tycker jag man kanske bör slå av om man ställs mot typ ett div. 3 lag i CdR (där målskillnad inte spelar någon roll va?) och ställer upp med bästa laget. Finns ingen anledning att sparka på dom som är klart sämre helt enkelt.

som exempel tycker jag det var fint av Alcorcon att slå av på takten när man körde över Real med 4-0. Vem vet hur mycket det hade kunnat rinna iväg annars. tennissiffror?

det beror helt enkelt på motstånd, men möter man typ Mallorca tycker jag man borde kunna få köra över dom. det är trots allt två professionella klubbar i högstaligan, inte något brögäng som härjar runt i korpen.
Atlético addeh
2011-10-02 15:01
el Masetro!

My misstake, du har rätt. Matchen spelades på el Molinón.
2011-10-02 15:00
Kul grej med tanke på den diskussionen vi har just nu. Chelsea leder med 4-0 mot Bolton efter en halvtimme, ska bli intressant att se om de slår av på takten eller kör vidare. Själv tror jag på det sistnämnda..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-02 14:57
Man kanske kan tagge ner lite när man leder med tennissiffror men grundtanken ska alltid vara att spela sitt bästa vilka man än möter. Man kan ju inte missa öppet mål med mening mm. Sen kan man ju såklart byta ut några spelare som behöver vila till nästa match, och då brukar ju avbytarna vilja bevisa sina kvalitéer för tränaren.
2011-10-02 14:54
Det är ju nästan förnedrande hur man än gör. Om man väljer att sluta spela vid 4-0 tycker jag att man markerar sin överlägsenhet gentemot motståndarna. Man signalerar ju att man är på en helt annan nivå som motståndarna inte är i närheten av. Å andra sidan är det ju rätt förnedrande när man vinner med 8-0 också. Personligen tycker jag att man ska köra på så mycket som möjligt. Dels för att det kan bli så att målskillnaden kommer att spela en avgörande roll (inte jättetroligt i ligan, men ändå), men även för att kunna bygga självförtroende inom gruppen och momentum mot de andra lagen i ligan.
Barcelona Hetfield
2011-10-02 14:54
Målskillnaden räknas väl inte, det är bara om båda lagen hamnar på samma poäng, då är det inbördesmatcherna,jag ser inte poängen med att förnedra ett lag.

Jag måste säga t.ex: med Almeria förra året, vad är poängen med att förnedra en motståndaren sådär? Är det för att laget ska må bättre och så att Messi ska få göra ett par mål?

Jag tycker att det är äckligt beteende. Om man leder komfortabelet och om motståndaren är så pass sämre så varför inte bara slå av takten? Jag förstår verkligen inte det, och det är en sak som stör mig något enormt med Barcelona, jag hoppas att Barcelona inte gör så med Sporting. Jag gillar Preciado och Sporting.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-02 14:50
Frodo

Det är väl inbördes möten i CL också? Milan leder ju gruppen..
Barcelona Mch
2011-10-02 14:49
Lite söndagshumor i länktips för er som är uttråkade i väntan på kvällsmatchen. Varje skämt är halvsanning heter det ju...::D
Barcelona Frodo
2011-10-02 14:44
Leder man med 5-0 borde man tagga ned en aning. Men man kan samtidigt inte missa givna lägen bara för att motståndarna helt slutat spela. Däremot känns det väldigt onödigt när vissa stornationer "misshandlar" blåbärsnationer i EM-kval och liknande. Många av spelarna i blåbärsnationerna är inte ens riktiga proffs utan jobbar extra vid sidan om.

I CL gäller det inte såklart då man man måste ha en bra målskillnad. I la liga är det inbördes möten först och främst men man kanske vill gardera sig genom att inte lämna något åt slumpen.
Barcelona DM1982
2011-10-02 14:37
Det är väl inte ofta målskillnad avgör spanska ligan? Först poäng, sedan inbördes möten, sedan gjorda mål i inbördes möten, sedan kommer målskillnad.

Man ska alltid spela sitt spel men visst, leder man med 5-0 finns det ingen större anledning att tokspela. Om inte annat så för att undvika skador.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-02 14:37
Hetfield -

Ja, jag tycker att det finns en gräns. Svårt att säga var gränsen ligger. Men jag syftar mer på HUR man beter sig under en jäkla stor vinst. Det går inte att missa öppet mål med avsikt.
Ta tex Holland San Marino som slutade 11-0.
Det var i o f sig ett nytt målrekord för det holländska landslaget, men jag tycker att båda spelarna och publiken överdrev med firandet.
Lite respekt bör folk ha också för blåbär fotbolls nationer som har spelare som kommer direkt från arbetsplasten till en match.

Sen kan målskillnaden vara viktigt, men det finns många fall där det inte gör som t ex laliga eller CL-gruppspel.

Så igen, det beror på HUR, mer än på hur många mål.
Så tycker jag i alla fall.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-02 14:29
Hetfield

Man ska alltid fortsätta spela sitt bästa. Det är väl snarare respektlöst att helt sluta spela efter att man tagit ledningen med fyra mål. Det är klart man kan ta det lite lugnare men ändå, alltid fortsätta försöka göra mål.
Atlético addeh
2011-10-02 14:26
Hetfield

Eftersom målskillnad kan vara avgöranden i slutskedet så ser jag inte varför man inte skulle göra 7 mål om man kan. Det stärker ett lag ju fler mål man gör, dessutom kan fler få hitta nätmaskorna vilket stärker självförtroendet för målskyttarna i fråga.
Barcelona B-Guden
Hetfield

helt klart att man ska fortsätta försöka göra så många mål som möjligt, målskillnaden kan va avgörande i slutet. sen är det ju Barcas spel att alltid spela offensivt om vi förlorar en match i cl kvartsfinal med 1-0 sen returmötet leder vi med 2-0 då backar ju inte vi hem som 99% av alla andra klubbar skulle göra och försvara sin ledning utan vi fortsätter framåt hela tiden
Barcelona el Maestro!
addeh:

Nejdå. Jag tänker på matchen som spelades den 21 september 2008 på El Molinón.
Se min länk.
Barcelona Hetfield
2011-10-02 14:25
Jag kan väl säga att jag är lite konservativ när det gäller sånt, jag tycker inte att det är rätt att sparka på någon som redan ligger ner (hehe, tror att Pepe kommer att argumentera mot det), det räcker med att leda komfortabelt och dra ner på tempot ordentligt. Jag tycker inte om Messis kåta jakt på mål, även mot bottenlag.
Barcelona Hetfield
2011-10-02 14:20
Dagens fråga: Tycker ni att det är "rätt" att göra fler än t.ex: 4 mål mot en motståndare (då räknar jag inte med t.ex: Real Madrid och Espanyol).

Tycker ni att det är "moraliskt" rätt att göra t.ex: 7 mål mot ett mitten/bottenlag, eller ska man inte förnedra motståndaren?
Atlético addeh
2011-10-02 14:10
el Maestro!

Om du tänker på 6-0-segern så utspelades väl den på Camp Nou om jag inte missminner mig?
Barcelona el Maestro!
2011-10-02 13:55
Är det någon som har tänkt på att det är faktiskt El Molinón, mot Sporting Gijón, som framgången tog sin början för Guardiola. Det var väl där han tog sin första vinst i ligan i hösten 2008. Guardiola förlorade sin första match, en match där man hade väldig många chanser men som bollen inte ville gå in. Det var ribban och det var stolpe ut. . Han kryssade sin andra match också på hemmaplan. Sen åkte han till El Molinón och vann stort. Framgången fortsatte därefter som bekant.

El Molinón är således historiskt på ett sätt för Pep och hans era i Barça.

Är det någon som har länk till veckans Revista de la Liga, förresten?
Atlético addeh
2011-10-02 13:29
Hade helt glömt av att baskderbyt var 12:00 idag. 2-1 till Athletic hur som helst, de verkar kommit igång nu efter framgångarna i Europa League.
Annons: