/spanien/barcelona/forum/10607.aspx/spanien/barcelona/forum/10607.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:54
Balotelli blev dumpad i ett sjukhus där han under det första året blev omhändertagen av sjuksköterskor, och när han väl lyckas så kommer hans föräldrar fram som parasiter och vill vara hans föräldrar. Man kan väl förstå varför han gör så? Han testar alla tränare han har haft för att se om de klarar av honom.

Tevez är en väl en typisk streetboy. Han växte upp i de fattiga delarna och har alltid levt på att vara tjurskallig och envis. Även där förstår man honom, även om han beter sig väldigt barnsligt nu.

Kontentan är att man kan inte bara döma personer sådär. Alla personer och spelare är människor med olika brister. Ronaldinho tappade fokus mycket pga. hans bakgrund, om han skulle kunna göra om det så hade han antagligen inte gjort samma misstag.

Jag tycker att han svek sig själv pga. potentialen han hade, en konsekvens av det blev att klubben blev lidande. Nej, inga hard feelings, bara kul att ha olika åsikter.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-09-29 16:49
Rivaldo ville vara kvar och blev såld av Van Gaal. Jag kallar inte Ronaldinho svikare för att han lämnade för Milan. Jag var överlycklig att han lämnade Barca. Men när han missade över 80 träningar på en säsong, kom tillbaka sent efter landskamper, festade dygnet runt, åkte själv tillbaka från bortamatcher så blev det lite för mycket. Varje fall är unik, ja. Men då vill jag veta dina åsikter om Ballotelli och främst Tevez som diskuterades häromdagen.

Ta bort känslorna från ämnet, det är inget personligt mot dig. Sanningen är att han svek Barca när laget verkligen behövde honom mest. Ett jagande Madrid och miljontals Barcafans som väntade vecka efter vecka på att han skulle vakna. Men han festade och missade träningar istället...
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:42
Vad har det med saken att göra? Varje fall är ju unikt och jag pratar om Ronaldinho i det här fallet. Om du vill ta upp Rivaldo så var han inte precis en ängel, han försvann ju till Milan, är han en svikare? Det är hårt och orättvist att lägga den stämpeln på någon som har gjort så mycket för klubben. Du väljer att fokusera på att han "festade loss" i 1 år, men inte på allt han har gjort som är positivt. Det är inte så livet funkar.

Nej, jag pratar om Ronaldinho. Hans bakgrund är betydligt mer annorlunda än Messi, så man kan ha FÖRSTÅELSE för ifall hans koncentration försvann. Vi är människor, vi är giriga och har brister, han var/är ett geni, men även han lockas av pengar och tjejer. Han svek sig främst sig själv.

Man kan ju luta sig tillbaks och peka fingret, men faktum kvarstår att i Ronaldinhos fall så har man en viss förståelse, även om jag inte tyckte att det var bra gjort. Vem vet hur Ronaldinho hade varit om han hade växt upp i la Masia.
2011-09-29 16:40
Hetfield

Rivaldo tappade sina tänder när han var 12-14 pga hunger och brist på vitaminer. Du nämner Ronaldinho och Ronaldo och deras uppväxt och varför de blev som de blev. Du glömmer ca. 5000 andra brassar i Europa som försörjer sig på fotboll och många är världsspelare. Du väljer ut 2. Ta en titt på Cafu, Carlos, Emerson, ja... Ska jag nämna alla verkligen?
Barcelona Shanghai - You Can't See Me
2011-09-29 16:35
Haha, finns det större legend än denna kille. Klart den bästa spelaren vi har haft.

Haha, måste ses alltså. :)
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:29
Messi var ett barn. Hans utveckling som person och spelare skedde i akademin, det är väl betydligt lugnare än vad Ronaldinho hade.

Det är klart att det är en faktor pga. hur deras bakgrund var. Men du kan ju sitta och korsa armarna och förbise alla faktorer och göra Ronaldinho till en svikare, fine by me.
Barcelona Abbe.
2011-09-29 16:28
Afellay kommer att opereras på måndag av Dr. Cugat och Dr. Pruna (doktorerna säger mig inte så mycket) klockan 14.00, meddelar klubben.
Barcelona tarrak
2011-09-29 16:26
Som alla andra culés har jag stor respekt för det Ronaldinho gjort för klubben, men för mig är det ingen tvekan om att Messi är bättre och det med ganska bred marginal. Ronaldinho hade ofta sjok med hysteriskt bra matcher, för att hamna i ganska långa formsvackor, medan Messi levererar vecka efter vecka, året runt.

Även under matcherna är det ganska stor skillnad på hur Messi rivstartar och håller en hög nivå i 90 minuter, medan Ronaldinho ofta kunde vara ganska anonym innan han blixtrade till och gjorde något avgörande i slutet.
2011-09-29 16:26
Hetfield

Ganska lätt att säga Äh, och komma med fattigdomsargumentet.

Messi var i behov i medicin, grät sig ända fram till Spanien, lämnade sina närmaste kompisar och delar av sin familj... Ska vi köra den nu? Nej, som vuxen människa svek Ronaldinho laget när det gällde som mest. Thats it.
Barcelona >The Reporter<
2011-09-29 16:24
Nystartade La Liga-gruppen, gå med och expandera gruppen. Innehåller intevju med Kviborg m.m :)
2011-09-29 16:24
Bryr mig inte vad folk tycker, men alla får säga sina åsikter och min är Ronaldinho är den bästa spelaren jag har sett i Barca tröjan. Den närmaste till R10 är Xavi utan tvekan. F*n vad jag saknar honom. :(
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-09-29 16:23
Jag älskar Ronaldinho och det var han som fick Barcelona att bli ett av de bästa lagen igen efter mörka år. Men för mig är Mess bättre. Killen har varit världens bästa tre säsonger i rad nu och innan det var han också riktigt bra. Han är de stora matchernas man, han slår målrekord, han är så komplett man kan bli. Ronaldnhos 2-3 säsonger där han var som bäst var han helt magisk, men jag håller fortfarande Messi högre. Jag är helt säker på att han räknas som världens bästa genom tiderna när han lägger av. Killen är bara 24 och är snart Barcas mesta målskytt någonsin. Han har vunnit skytteligan i CL tre år i rad och kommer vinna guldbollen tredje året i rad i december.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:20
Äh, Ronaldinho svek sig själv mer än klubben. Messi har haft "turen" att han har fått växa upp i en akademi där ödmjukhet och lugn är nyckelorden. Ronaldinho växte upp genom att spela fotboll på asfalt och drömma om pengar, det är stor skillnad på deras bakgrund.

Om Ronaldinho hade växt upp i samma trygga miljö så hade hans "vilda" sida antagligen dämpats. Det är orättvist att döma någon för sånt.

Om man växer upp i fattigdom så är det lätt att man drar ifrån fotbollen så fort pengarna rullar in och när folk börjar ge en uppmärksamhet. Det är bara så vissa funkar, även Ronaldo hade samma problem.
ponta p
2011-09-29 16:20
Sen kanske man ska kolla till förutsättningarna för hur man blir en bra fotbollsspelare. Ronaldinho har lärt sig det mesta han kan själv. Medans Messi varit i en av världens största klubbar och ett av världens bästa ungdomsled sedan han var 13. Vill inte ens fundera på hur bra Dinho varit om han spelat i Barcelona sen han var 13.

Ronaldinho som bäst > Messi.
Hutch
2011-09-29 16:19
Keita ger mig också pirr. Han är unik, unik i den bemärkelsen att han lyckas stjäla speltid som ingen annan. Keita är en legend.
2011-09-29 16:18
Okänd? Vet inte vad du minns från 2002 men visst fan var Dinho en storstjärna redan då. Förväntningarna på honom var som sagt skyhöga. Det var ingen tvekan om att det var HANS uppgift att ge Barca hoppet tillbaka.
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:17
Grace

Keita ger mig också pirr i magen. Men det slutar med att jag spenderar 4 timmar i toan och tar slut på toarullarna.
2011-09-29 16:16
Barcelonito / Lucho Enrique 21

Han var ändå inte den stora stjärnan han var relativt okänd för dem flesta faktiskt. Att han vann VM med Rivaldo och Ronaldo köper jag inte tyvärr. Då kan jag lika gärna säga att vi skulle tex värvat Pedro från Valencia och han spelade i startelvan VM 2010 med spelare som Xavi och Iniesta. Är han så spektakulär ?
Grace/Wastelands
2011-09-29 16:13
Keita då?
Barcelona Thiago - Next no.1 - MESSI FOTBOLLSGUDEN!
Ronaldiniho = Magi!
Postat via SvenskaFans-appen
Jag älskade Ronaldinho en gång i tiden, men i slutet svek han klubben och därmed hamnar han ganska långt ner i min lista som favoritspelare och även ikonmässigt för klubben.

Hade Xavi, Iniesta, Puyol, Lucho Enrique, Pep och många andra svikit klubben vid fel tillfälle så hade inte Barca varit den klubben som de är idag.

Glöm inte att Xavi, Iniesta och Puyol hade alla chansen att sticka till Milan och Madrid för Iniestas del. Men de stannade, där har ni grunden till att Barca är världens bästa lag idag. Inte Ronaldinho...
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:12
Jag måste även tillägga att Ronaldinho är den enda spelaren som gav mig "pirr i magen" varje gång han fick bollen, man visste att han skulle göra något magiskt.

Thiago ger mig ungefär samma pirr, men han har inte samma frihet att göra magiska saker pga. spelsystemet och hans position.
Grace/Wastelands
2011-09-29 16:11
Ronaldinho hade dock ett poängsnitt på mindre än 1p per match genom hela sin karriär i Barcelona. Inte för att det är så dåligt men Messi har väl nära på 1,2 p mer match so far.
ponta p
"Messi gör mer för Barcas bästa upplaga än Dinho gjorde för förra Barca. Det är min åsikt."

Ronaldinho drog dock ett mycket större lass när han var som bäst eftersom det Barca han spelade i inte är i närheten av det Barca som är nu. Jag håller Ronaldinho 04-06 som den bästa spelaren genom tiderna. Han hade allt. Allt.
Barcelona Taher (Barça-Red)
För mig kan man inte säga vem som var bättre och så vidare. Alla måste bedömmas för sin egen tid och jämföras med just den tid de spelade. Alla tid hade sina för och nackdelar.

Min egen åsikt om detta är att Messi är säkert bättre med tanke på de mål han gör, de matcher han avgör och så vidare. Det håller jag helt med om. MEN för mig personligen, som har kollat på mycket mycket fotboll i mitt liv och kommer göra det i framtiden också har jag hittills aldrig sett en spelare göra de saker som Ronaldinho gjorde när han var som bäst. Ingen!

Detta vill inte säga vem som var större för Barça och bla bla, det skiter jag i. Båda är legender och kommer alltid att vara det. Men för mig när Dinho var som bäst så var han magisk. Med Messi vet man oftast vad han kommer göra och han gör det, det är otroligt i sig men med Dinho visste man inte vad som skulle hända när han tog bollen. Det är det jag menar med magiskt. Exempel är hans mål mot Chelsea i den bittra 4-2 förlusten, killen tar bollen, dansar, och sedan "lägger" in den utan att Cech ens rör på sig. Bara för det målet borde de ha gett Champions pokalen till honom...

Ronaldinho, jag kommer alltid att sakna dig.

När det gäller rivaliteten mellan dessa så ser jag det mest som en mästare som gav över sin stjärnstatus till sin elev och som denne har redan blivit större. De har tom kontakt privat mellan deras familjer så för mig var det en perfekt byte av två av Barcelonas legender...

Det är vad jag tycker...
Barcelona Hetfield
2011-09-29 16:10
Hutch

Du förringar Ronaldinho genom att bara nämna "underhållande". Han var mer än flashig och underhållande, han var otroligt effektiv när han var som bäst.

Har du glömt bort alla smörpassningar han la upp för t.ex: Eto'o match efter match? Sen att han lyckades vara effektiv och "flashig" är väl något som gjorde honom så unik. Xavi är effektiv, men inte flashig, det är få spelare som har båda delarna i sig. Det hade Ronaldinho.
Grace/Wastelands
2011-09-29 16:09
På tal om något helt annat så är det tre rätt intressanta matcher idag.

Bilbao - PSG
Sporting - Lazio
Celtic - Udinese.

De två förstnämnda känns rätt intressanta.
Barcelona Barca4eva
2011-09-29 16:08
Ganska kul då att Messi är den man tror kan bli en av de bästa genom tiderna och inte Ronny. Ronny i all ära men Messi har redan överträffat honom.
Postat via SvenskaFans-appen
Hutch
2011-09-29 16:07
Bara för att Ronaldinho var mer flashig och underhållande är han en bättre spelare än Messi? Det verkar bl.a. vara så många resonerar. Nej, Messi anser jag har ett bredare register och är fantastiskt mycket jämnare. Han är 24 år och anses redan av många fotbollsentusiaster vara en av världens bästa genom tiderna. Trots sin ringa ålder har han en meritlista som heter duga. Han har slagit ett flertal rekord och är ett fenomen.

Ronaldinho har jag stor respekt för, men jag föredrar Leo.
Grace/Wastelands
2011-09-29 16:07
Jo det är nog sant. Han har väl haft en större betydelse för utvecklingen, men jag tycker fortfarande han är en sämre spelare än Messi när de båda är i toppform. Men den debatten är som att jämföra Pele och Maradona. Olika tider ger olika svar. Det är mest subjektvitet man kan bedöma det med.
Annons: