/spanien/barcelona/forum/10597.aspx/spanien/barcelona/forum/10597.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-11 17:17
Bojan kan ju knappast ha känt sig utfryst av Pep. Hur många gånger har man inte sett de Pep pratat med, kramat om och uppmuntrat Bojan? T.o.m gjort honom till kapten ibland.
Det var väl först de sista veckorna när rykten spreds om att han skulle gå till Roma som det kom upp. Troligen pga det sätt som Zlatan lämnade sommaren innan. Men nej, Bojan var inte utfryst av Pep. Däremot kanske han inte fick så mycket speltid som han hade trott och hoppats på inför säsongen, och därmed känt sig lite åsidosatt. Man trodde ju han skulle få spela mer efter sin starka vår 2010... men det berodde ju på att Bojan själv inte presterade.

Tycker alltså inte Pep kan klandras i det här fallet. Hans relation med Bojan har varit bra. Uppenbarligen tog Bojan illa vid sig när han inte byttes in i CL-finalen men nog fan har han fått sina chanser och stöd. Gång på gång.
Jag tror Pep hade velat spela Bojan mer än han gjorde, men han var inte bra nog helt enkelt. Och när man är 20 år måste man spela mer för att utvecklas. Flytten till Roma var nog oundvikligt och det bästa för båda parter.

Kanske kan Bojan komma tillbaka om några år som en stjärna. Det hade varit kul, jag gillar killen. Men ärligt talat tror jag inte på det. Ser mer potential i Rafinha, Deulofeu osv, som också ska ha sin chans snart.
Barcelona Hetfield
2011-10-11 17:11
LAM

Då har du tydligen missat hela grejen.

"If Guardiola calls me now I would not go back to Barcelona," the youngster told TV3.

"I spent a long time without speaking to Guardiola. I could not find the right words when I used to see him.

"I do not think I got what I deserved there."

"I knew I would not be a starter for Barcelona. Even when we were 3-1 up at Wembley, the coach did not play me. From that moment I knew he did not count on me."

Det handlar nog mer om bara speltid, det handlar om respekt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-11 17:07
Med Pep så kan en spelare antingen vara en av favoriterna eller helt utfryst. Man känner från först stund om Pep litar och tror på en spelare. Henrique har varit utlånad i tre säsonger nu och Pep verkar inte bry sig. Samma sak med Cáceres. Zlatan var efter julen ingeting för Pep. Han är en väldigt bestämd och envis tränare vilket kan vara både bra och dåligt. Se bara på vad han gjort med Busquets och vad han håller på och göra med Thiago. De två förstnämnda var inte ens några av de största talangerna i ungdomslagen men Pep trodde på dem, och nu är de ordinarie i Barcelona och Spanien.

Angående Bojan så har väl ingen sagt att han blev helt utfryst. Bojan gick ut och sa att han kände sig orättvist behandlad, själv tror jag han mer syftar på den lilla speltid han fick, vilket delvis är befogad då han inte gjorde någon glad den sista säsongen.
Barcelona Hetfield
2011-10-11 16:57
Det handlar inte om att man ska ge speltid bara för att Bojan är en trevlig pojke, det handlar om att behandla sina spelare med värdighet. Man kan inte välja att vända ryggen och ignorera personer, det är inte så livet funkar. Pep är en av mina favoriter, men han är också feg när det gäller sånt. Säg bara till personen, men ignorera inte.

Han gjorde samma sak med Chyg, han använde Rosell som ett sätt att fly undan för hans misslyckande. Pep visste att Chyg inte var bra nog när han väl fick spela i Barcelona, och han använde Rosells "vi har dålig ekonomi och måste spara på pengarna" som ett sätt att skeppa bort Chyg och inte få kritik.

Bojan klagar inte på speltiden, utan på det sättet han blev behandlad. Ingen spelare, inte ens Zlatan, förtjänar att frysas ut sådär. Ja visst, man ska kanske bänkas, men att totalt ignoreras av en tränare är bara dåligt gjort av personen och verkar visa brist på förståelse för den personen.

Pep är så, det är det som gör honom så bra. Han låter oftast hjärtat få göra besluten, därav att Keita får så mycket speltid, eller att Villa får flera chanser.
Barcelona Oleguer Presas-King of Barcelona
2011-10-11 16:49
Grymt bra skriver flaco.
Barcelona el Maestro!
2011-10-11 16:27
Om Pep behöll Bojan så vore det tjänstefel enligt mitt sätt att se på saken.

Vi vet alla att Bojan inte skulle få mer speltid när Alex och Cesc har anlänt. Bojan gjorde därför rätt när han valde att lämna Barca. Han kommer till en annan klubb där han kan få större möjliget att spela och utvecklas vidare.

Sen gnället om att Pep inte gav honom speltid förstår inte jag riktigt från Bojans sida. Fotboll är som arbetslivet i övrigt och tränaren ska leda laget framgång. Det är det han ska mätas på vid säsongens slut. Ska han ge spelare som inte kan prestera chans efter chans då kommer laget inte att vinna. Pep är som alla andra huvudtränare. Han ser till att laget vinner och är motiverade.

Jag tycker lite synd om Bojan men tyvärr kan jag inte skylla på Pep för att han inte fick chans lika ofta som han skulle vilja ha. Det berodde också på Bojans prestation när han väl har fått chans att spela. Han verkar ha glömt detta faktum.
Barcelona Hetfield
2011-10-11 16:01
Pep verkar ha en dålig ovana att ignorera spelare som han inte vill ha i laget. Bojan gick ut nyligen och sa att Pep ignorerade honom och att de inte pratade med varandra.

Zlatan gick ut och sa samma sak, Pep ignorerade honom när han inte ville ha honom i laget. Bojan sa även att han blev orättvist behandlad, jag håller med. Varför får Afellay stanna kvar när han är sämre än Bojan? Om man har två spelare som inte presterar så kan man väl behålla den egna produkten som är yngre.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-10-11 15:46
Tack för artikeln el Flaco - bra sammanställt!
Barcelona B-Guden
2011-10-11 15:14
Är det bara jag som hoppas att Pele och maradona ska spela 10-25 min i klubblags vm
Maradonna har ju visat sig ha en fin touch kvar med några snyga skottt på argentinas träningar
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-11 14:51
Valdés är tveklöst en av världens absolut bästa målvakter nu, om inte den bästa. Tråkigt att han är från Spanien, där Casillas har för hög status för att rubba. Hade Valdés fått lite fler chanser tror jag det hade varit rätt jämnt mellan de två.

Jordi Alba är annars en riktigt duktig spelare. Spaniens bästa vänsterback för tillfället och definitivt en av ligans bästa. Fortsätter han vara skdefri så kan han utan tvekan bli en av de bästa vänsterbackarna inom några år, hoppas bara Valencia får behålla honom.
Atlético addeh
2011-10-11 12:35
På tal om rykten om värvningar som det diskuterades en hel del om igår här inne har ju Jordi Alba varit på Barcelonas radar väldigt länge nu. Han tillhörde ju La Masía några år men var då ren ytter, det är i Valencia han skolats om till vänsterback och lyckats slå igenom på allvar.

Hoppas Alba får chansen från start mot Skottland. Enligt mig är han tveklöst det bästa alternativet Del Bosque har till vänsterback.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-11 11:02
Kul med Valdes, känns väl lite som att han slåss med Reina om andramålvaktsplatsen, men kul att han får stå. Esbjörnsson pratade i Eurotalk igår om att Jordi Alba förmodligen skulle få chansen som vänsterback mot Skottland. Även det är ju roligt, där har ju spanska landslaget har en vänsterback av klass för många år framöver.
Barcelona BB-Barceloneta
2011-10-11 10:52
Aa verkligen kul! Otroligt att en sån klassmålvakt inte fått stå fler landskamper
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-11 09:31
Valdes verkar stå kväll för Spanien. Kul!
Barcelona ¡Barca! - Crèma Catalana
2011-10-11 06:03
Bojan: "If Guardiola calls me now I would not go back to Barcelona, I do not think I got what I deserved there" #fcblive
Barcelona Bernie
2011-10-11 02:35
Kan inte bli medlem sen Rosell tog över, nya regler. Tyvärr.
Barcelona R.E.M. god bless them
2011-10-11 01:50
Bäst är att bli medlem i barca å få dina biljett efter dina 3 år som medlem...
Barcelona Bernie
2011-10-11 00:44
Bara av intresse, de som har varit på El Classico matcher. Får man fråga hur ni har fått era biljetter? Är det verkligen via deras egna hemsida? Ni kan svara via PM så det inte blir värsta diskussionen här. Tack på förhand

Visca Barca
Atlético addeh
2011-10-11 00:16
1.70

Troligen skulle det bli så, men Neymar är Santos både bäste och överlägset kändaste spelare så det är väl på så sätt inte konstigt att den kampen tas upp. Är det någon som skall göra det för brasseklubben är det väl Neymar.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-10 23:28
Messi/Maradona vs Neymar/Pele - Två legender vs deras arvtagare

"Världens två bästa spelare genom tiderna" på planen tillsammans med vår tids bäste fotbollsspelare - som faktiskt ser ut att kunna ansluta sig till övriga två och bilda en trio istället, om han fortsätter som han gör.
Och så Neymar då, som tros vara den som på sikt kan utmana Messi...

Jävlar vilken match alltså! Gillar egentligen inte att dra med Neymar i de här jämförelserna. Han har inte där att göra än, men media lär ju vinkla det så.
2011-10-10 23:10
addeh

Jo, jag håller med i sak. Men jag har svårt att ta honom på riktigt efter vissa tveksamma grejer han har gjort. Jag vet inte, jag kanske är för idealistiskt. Hursomhelst vore det stort att se dom mötas, såklart.
Atlético addeh
2011-10-10 23:04
den närkingska älgen

Nja, tror till och med Maradona skulle tycka detta vore mäktigt och inte alls göra det enbart för pengars skull. Att få spela tillsammans med Messi, i Barcelona - mot Pelé. Det tror jag inte Maradona skulle tacka nej till. Jag har åtminstone inte gjort det.
2011-10-10 23:01
addeh

Maradona är nog sugen, så länge som de cashar upp lite. Det känns, tyvärr, som att han har lagt ner det där med "moral" iom sitt besök i Tjetjenien och sitt nuvarande tränarjobb i Dubai. Inga jämförelser i övrigt mellan att spela en match för en politisk ledning som står anklagade för brott mot mänskliga rättigheter och att hoppa in i klubblags-vm, men det känns mest som att han jagar pengar.

Jag tycker ändå att det hade varit otroligt häftigt. Särskilt med Pelé. Det hade varit stort.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-10 22:57
Hade personligen hellre sett Aitor Ocio eller Weligton mot Pelé, men aja, Maradona får väl duga :-)
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-10-10 22:55
Han har feelingen kvar.
Atlético addeh
2011-10-10 22:45
Det vore helt fantastiskt att få se Pelé hoppa in några minuter i klubblags-VM. Då skulle man faktiskt kunna stoltsera med att man sett Pelé spela.

Vad gäller Maradona så tror jag han vore enormt sugen på att göra samma sak. När han ledde Argentina såg man på klipp från träningarna att hans bollkontroll sitter kvar, däremot ifrågasätter jag hans tidigare kvickhet. :P

Det hade onekligen varit mäktigt att se Pelé & Maradona, öga mot öga, hoppa in i klubblags-VM-finalen mellan Santos och Barcelona.
Barcelona tarrak
2011-10-10 22:44
addeh

Min första verkliga aha-upplevelse angående Iniestas popularitet var när jag var på 4-0 matchen mot Bayern. Hela laget var enormt överlägset och briljerade verkligen, samtliga anfallare gjorde mål (Messi 2), men det var Iniesta som hyllades mer än någon annan. Har väl varit på ett gäng matcher sedan dess och fått samma känsla av att Iniesta är den absoluta kelgrisen, i den tuffa konkurrensen av världsspelare sprungna ur La Masia.

Min personliga uppfattning är att Messi är både bäst och viktigast. Vi har en bra uppsättning mittfältare som kan passa runt bollen i evighet, men Messi är unik och omöjlig att ersätta när det kommer till de att få slå de avgörande passningarna och framför allt att göra mål. Inte heller att förglömma hur hans blotta närvaro sätter skräck och lamslår motståndarnas försvarsspel. Att fått följa La Pulga från första träningsmatchen och framåt är inte annat än en välsignelse.
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-10-10 22:42
Irland vinst, holland vinst.

Holland kommer leka ut dom som dom gjorde hemma. Sverige har tyvärr inget att hämta mot Holland. Sverige är till och med bättre utan Zlatan iaf spelmässigt då det går snabbare men Holland är tyvärr hyperfarliga(Sneijder saknas) men ändå.
Barcelona FC Barcelona #10
2011-10-10 22:36
Vad tror ni om Irland - Armenien samt Sverige - Holland imorgon?
2011-10-10 22:31
1.70-ligan

Det hade onekligen varit jävligt häftigt, men fan vet om klubblags-vm är rätt ställe att göra det. Såvitt jag vet försöker FIFA höja turneringens status så att fler tar den på allvar, just nu känns det ju som en onödig lång resa och en sorts supercup, åtminstone för det europeiska laget.

Dock tycker jag att själva Pelé/Maradona-matchen hade varit sjukt häftig, men den hade nog gjort sig bättre i tex Gamper-throphy eller någon liknande match. Det kommer nog inte gynna själva turneringen, men vafan, den är ju onödig i grund och botten.
Annons: