/spanien/barcelona/forum/10594.aspx/spanien/barcelona/forum/10594.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-10-10 20:56
el Maestro!

Co-sign!
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-10 20:56
Att direkt ersätta Xavi går inte, dvs ingen spelare från hela jorden kan gå in och ersätta Xavi utan att vi måste göra om vårt system lite, eller byta ett par spelare. Det är omöjligt.

Han är den viktiga kuggen i laget, men att säga att han är den viktigaste, vetifan alltså. I detta laget finns det ingen som är viktigare än den andra, av de 5-6 untouchables som finns.

Messi, Piqué, Puyol, Iniesta, Xavi och Busquets. Vem kan på rak arm säga en spelare som kan ersätta någon av dessa utan att vi försämras? Impossiblé.
Barcelona el Maestro!
2011-10-10 20:52
addeh:

Messi är bäst. Helt klart men om du frågar alla cules i Katalonien om vem som är viktigast i Barca så lovar jag att du får svaret att det är Xavi.

Xavi gör att Barca spelar det spel laget spelar. Han tappar nästan aldrig bollen och han leverar pass efter pass. Han ser till att laget håller bollen inom laget och han dikterar tempot.
Du kommer att märka skillnaden när han lägger av.

Jag tror att du underskattar lite om Xavis roll i Barca.

Valdes är den bästa målvakten för Barca men han är långt från viktigare än Xavi.

Skilj lite på vem som är bäst och vem som är viktigast för laget.

Edit: Jag påstår inte att Xavi är bättre än Iniesta.
2011-10-10 20:49
Dagen då Xavi lägger skorna på hyllan kommer jag gråta som en liten flicka..
2011-10-10 20:49
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-10 20:48
el Maestro!

Tycker att det är precis tvärt om. Xavi är unik och en fantastisk spelare, men både Cesc och Thiagos spelstil påminner om Xavis, men det inte sagt att de är lika bra än, även om jag tror att främst Thiago kan nå den nivån. Iniestas spelstil är betydligt mer unik och jag kan helt ärligt inte komma på någon som kan liknas med honom i dagens fotboll. Tror att det blir svårare att ersätta Andrés än Xavi den dagen det blir aktuellt.

Fan, tycker det blir så svårt att skriva sådana här inlägg utan att "ta ner", i det här fallet, Xavi i samma veva. Det är ju naturligtvis inte meningen. Det är ju för fan en legend.
Atlético addeh
2011-10-10 20:42
Frodo

Haha, har tänkt på det flera gånger! Nästan så att Pedros arm bryts av när Villa drar ner honom i gräset. Helt otroligt fantastiska bilder dock. Går inte sluta titta på.

el Maestro!

Jag hävdar att åtminstone Messi & Valdés är viktigare än Xavi i Barcelona. Vem som är viktigast mellan Xavi & Iniesta är hårfint och oerhört svårbedömt då de behöver varandra, men vi har samtidigt sett att laget är otroligt mycket svagare utan Iniesta (tog upp flera exempel längre ned). Det vi ännu inte sett är hur Barça skulle klara sig i en viktig match utan Xavi. Det hade, även om jag för allt i världen inte hoppas det, på ett sätt varit intressant att se.

Tills den dagen är kommen går det bara spekulera, och jag tror som jag nämnt hela kvällen att Iniesta är svårare att ersätta än Xavi. Faktiskt.
Yalle
2011-10-10 20:24
asså fatta att xavi puyol mm inte har många år kvar skrämmande tanke
Barcelona el Maestro!
2011-10-10 20:23
Iniesta är verkligen en brilliant spelare men Xavi är den viktigsate spelaren för både Barca och det spanska landslaget.
Det går att ersätta Iniesta någorlunda bra men det går inte att ersätta Xavi.
Xavi är hjärnan bakom Barcas spelsystem. Med det menar jag att det är han som reglerar tempot.

Ett litet citat:

Villa: "Xavi would be a cornerstone of any team in the world. In any generation, past, present or future. He is unique."
Barcelona Frodo
2011-10-10 20:15
L.A.M Nr 10 & addeh

Xavi är inte bara en spelare. Han är ett helt spelsystem!
Barcelona Frodo
2011-10-10 20:14
addeh

Det är rätt kul att se Villas och Pedros firande 1.40 in i klippet. De firar alltid så våldsamt mot marängerna. Det finns ju risk för att de skadar sig i samband med det.:P
Atlético addeh
2011-10-10 20:08
LAM

Playmaker är ett väldigt svårdefinierat begrepp. Jag kan hålla med om att Xavi är lagets motor, men han är väl ingen riktig playmaker. En sådan skall enligt mig göra betydligt fler både mål och assist än Xavi, och ligga i en position högre upp i banan. Messi är vår playmaker, även om han samtidigt är vår främste målskytt.

Det var inte meningen att ta någonting ifrån Xavi, han är unik på alla sätt och vis, men ag definierar honom inte som en playmaker.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 20:05
addeh

Fabregás hade säkert gjort det bra men det finns bara en Xavi. Honom ersätter man inte. Även om Iniesta har gått om honom så är Xavi något unikt, han måste ju vara en av de absolut bästa djupt liggande playmakers genom tiderna. En sådan spelare är så viktig för vilket lag han än spelar för.

Men både Xavi och Iniesta och även Messi är oersättbara. Det finns spelare som gör det bra på samma position, men aldrig i närheten av lika bra.
Atlético addeh
2011-10-10 19:56
Oj, länken kan ju vara bra att kopiera in också. Nu så!
Barcelona DM1982
2011-10-10 19:51
addeh

Länken kanske?
Atlético addeh
2011-10-10 19:49
barcetia

Same great minds. :-)
Atlético addeh
2011-10-10 19:48
För att bota Iniesta-abstinensen, åtminstone för stunden, rekommenderar jag videon i länktips.

Längtar tills man får höra publiken på Camp Nou skandera "Inieeesta, Inieeesta, Inieeesta" igen. Förhoppningsvis gör han comeback mot Racing till helgen.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-10-10 19:43
"Vi har ju inte sett Cesc ensam i Xavi's position för att kunna göra en rättvis bedömning men jag tror han hade kunnat ersätta Xavi bättre än vad någon annan hade kunnat ersätta Iniesta. Vågar däremot sticka ut hakan och säga att Thiago hade gjort det bättre än Fábregas i Xavi's roll"

Har du varit o rotat i min hjärna igen? :-P
Atlético addeh
2011-10-10 19:29
LAM

Vi har ju inte sett Cesc ensam i Xavi's position för att kunna göra en rättvis bedömning men jag tror han hade kunnat ersätta Xavi bättre än vad någon annan hade kunnat ersätta Iniesta. Vågar däremot sticka ut hakan och säga att Thiago hade gjort det bättre än Fábregas i Xavi's roll. Han känns oerhört bekväm där.

Nåja, det är svårt att sia om. Både Xavi & Iniesta är vitala för vårt spel, men många pratar ofta om hur svårt Barcelona skulle få det utan Xavi. Få tänker på hur svårt vi faktiskt haft det utan Iniesta.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 19:19
addeh

Om Xavi är borta en lång tid blir han också svår att ersätta. All heder åt Cesc men de där tikitaka-egenskaperna och förmågan att fullständigt kontrollera en match, det klarar han inte på långa vägar lika bra som Xavi. Iniesta grejar det också, kanske inte lika bra men han gör det bra, men då tappar man ju honom från hans favoritposition. Thiago är riktigt bra men Xavi är fortfarande klasser bättre.
Barcelona el Maestro!
2011-10-10 19:18
!Sergio_ Busquets!:

Visst kan jag hålla med. Men skillnaden är nu att det är Mourinho som bestämmer mer eller mindre. Han nöjer sig med en tredje anfallare, antingen Neymar eller Tevez inte båda två. Hade däremot Perez bestämt helt och hållet då hade han hämtat bägge två.
Atlético addeh
2011-10-10 19:06
LAM

Fast du vet väl att det inte är bara FIFA som väljer ut sina favoriter? Förbundskaptener, lagkaptener för landslag samt journalister lägger sina röster.

"Han var riktigt bra trippelåret, för att sedan ha ett litet mellanår, mestadels pga skador, för att sedan förra säsongen växa ut till en riktig gigant."

Håller med fullständigt där. Att Iniesta knep andraplatsen före Xavi ifjol handlade främst om hans makalösa VM-slutspel, där han enligt mig var helt klart bäst i Spanien sett över det hela, och dessutom utsedd, med all rätt, till finalens bäste spelare. Bara Forlán tycker jag var bättre.

Dessutom var Andrés en riktig gigant under hela hösten vilket garanterat också spelade roll då Xavi å sin sida drogs med lite skador varpå Iniesta fick ta ett större ansvar.

Nu har Iniesta haft ett år i stort sett helt skadefritt, och nått en fantastisk nivå. I de inledande matcherna under hösten kändes det som han var på väg mot en ännu högre nivå, vi får se hur det utvecklar sig nu när han är tillbaka.

För övrigt, du nämner att Xavi fortfarande är en av våra absolut viktigaste spelare. Det håller jag naturligtvis med om, men jag hävdar ändå att han är "lättare" att ersätta än Iniesta. På Xavis position kan vi sätta in både Cesc & Thiago, även Iniesta har bevisat att han behärskar positionen. Däremot har ingen bevisat att de klarar av Iniestas roll när han är borta. Vi är inte urusla utan Don Andrés, men när de stora matcherna stundar inser man hur otroligt mycket han betyder. Vi åkte ur CL 2010 utan Iniesta, och jag är helt övertygad om att läget hade varit helt annorlunda med han på planen i de matcherna mot Inter.

Det senaste exemplet när vi spelat utan Iniesta är mot Milan i CL för några veckor sedan. När Andrés fick utgå i slutet av första halvleken tappade vi otroligt mycket tempo. Cesc klarade inte alls av att fylla rollen. Han stod mest och tog emot passningar, och passade vidare. Den där tempoväxlingen Iniesta har inom sig är han starkaste egenskap, och vi är ett helt annat lag utan den.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 18:46
addeh

Jag säger inte vad jag tycker, bara hur jag tror UEFA tänker. Jag tror inte man vill ha Xavi, Iniesta och Messi som dominerar varje år. Enligt mig är de tre självklara på pallen, ingen som i nuläget hotar.

Sen kan jag inte annat än hålla med dig om Iniesta. Han var riktigt bra trippelåret, för att sedan ha ett litet mellanår, mestadels pga skador, för att sedan förra säsongen växa ut till en riktig gigant. Han är så otroligt bra och håller oftast en väldigt jämn nivå. Xavi har tappat lite, men är som du säger fortfarande navet i vårt spel och en av våra absolut viktigaste spelare.

Barcelona !Sergio_ Busquets!
2011-10-10 18:38
el Maestro!

Säg aldrig aldrig när det gäller Real Madrid och värva spelare. Ingen här trodde att de skulle kunna värva Ronaldo, Kaka och Benzema samma sommar men de gjorde dom. Så plocka Tevez och Neymar skulle inte vara helt omöjligt för dom
Atlético addeh
2011-10-10 18:35
LAM

Bara en liten rättelse. Iniesta kom faktiskt tvåa ifjol, Xavi trea.

För övrigt kan/ska man inte ta hänsyn till vart spelarna i fråga spelar. Representerar de bästa samma lag, fine, låt det få vara så. Det är inte julafton där man ska vara vänlig mot alla.

Jag tycker det är fullt befogat att Messi, Iniesta & Xavi tar guld, silver & brons igen. De har presterat en underbar fotboll, visserligen tillsammans, och har tagit hem de största titlarna.

Angående Cristiano så tycker inte jag han är i närheten av att peta någon av de tre ovannämnda. Han har gjort många mål, men det har inte lett till något större. Det är ytterst sällan han presterar i de stora matcherna.

En spelare som Radamel Falcao, som var helt fantastisk hela våren i Porto och bokstavligen tog sitt lag till en Europa League-titel och dessutom vann ligan anser jag vara en större prestation. Han var även bra i Copa América, trots sin straffmiss i kvartsfinalen, där han gjorde två strutar. Han har börjat riktigt bra i Atlético också.

Annars är ju Rooney ett alternativ också. Han var bra i våras när United ångade på som bäst och har inlett den här säsongen på ett strålande sätt.

Hade inte Cavani varit skadad så många under Copa América och istället varit riktigt bra hade jag nog hållit han som den störste utmanaren till topp tre utöver Messi, Xavi & Iniesta.
Atlético addeh
2011-10-10 18:26
Xavi är alltid bra, det är sällan han gör dåliga insatser, men han har ändå sviktat lite och inte hållit lika hög nivå lika ofta som tidigare år. Samtidigt tycker jag Iniesta tagit ytterligare ett steg så att han numera sprungit om sin lekkamrat är för mig givet.

I matcherna mot Arsenal, Shakhtar & Real Madrid på Camp Nou i CL var Don Andrés outstanding. Han var så fruktansvärt bra att jag får kåtrysningar bara jag tänker på det. Tempoväxlingarna och de fenomenala passningarna som avgjorde mötet med Arsenal. Vi hade inte tagit oss vidare utan Iniesta. Crossbollen som friställde Dani Alves mot Shakhtar, plus hans egna mål. Helt magiskt. Sedan insatsen mot Madrid i den andra semifinalmatchen. Helt otrolig. Passningen som gav Pedro friläge, vilket också resulterade i mål, går inte sluta njuta av.

Med detta sagt tycker jag inte Xavi varit dålig. Han var enorm i CL-finalen, snäppet bättre än Iniesta då, även om han också var femstjärnig i den matchen. Men jag tycker Andrés gjort mer avgörande grejer. Man måste ändå ha i åtanke att det är kalanderåret som speglar Ballon d'Or-monineringarna, inte den förra säsongen.

Det som händer den här hösten har också viss betydelse, om än inte lika. Iniesta har, även om han varit skadad de senaste veckorna, börjat bättre än Xavi. Jag tycker därför det vore lite märkligt om Xavi placerade sig före Iniesta, men det är inte upp till mig att bestämma.

Att Messi kommer vinna sin tredje raka guldboll råder inga tvivel om. Hans år har varit helt makalöst.

Utöver den nämna trion bör Cavani, Ronaldo, Rooney, Falcao, Piqué, Vidic & Luis Suárez placera sig högt upp. Den sistnämnde mestadels för sin fantastiska insats i Copa América.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 18:22
Iniesta måste bara vara med. Han har presterat magi tre säsonger nu men har bara en tredjeplats som bästa merit. Hade han spelat samtidigt som Messi hade han för mig kunnat prenumerera på guldbollar. Nu finns argentinaren och han är så given etta man kan bli. Sett till kvalité ska naturligtvis Xavi vara trea, men tveksamt om man låter tre spelare från samma lag stå på pallen två år i rad. Då petar man nog in Cristiano istället.
Barcelona el Maestro!
2011-10-10 17:58
"Jag skulle välja Messi, CR och Xavi."
Där håller jag med dig.
Jag tror att de tre kommer att tävla om guldbollen. Messi tar den hem.

Vid nästa besök på Museet på Camp Nou kan man se tre guldbollarna. Det hör inte till vardagligheten.

Det ryktas om förresten att Tevez ska gå till Real Madrid. Det är inte omöjligt. Mourinho kan hantera besvärliga spelare. Spelare som är på samma våglängd som han själv. Om det sker kan Real Madrid glömma lille brassen Neymar.
Om Tevez inte hade haft den attityd han har, skulle jag inte ha något emot att se honom i Barca. Men nu är det väl inte troligt.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-10 17:03
Jag skulle välja Messi, CR och Xavi.
Satt o tänkte en stund mellan Xavi och inietsa. Jag har svårt att släppa Xavis roll på grund av hans historia. Jag vet att man ska bedöma enligt året 2011, men jag kan inte. Man behöver inte bara köra logiskt hela tiden ...(lite känslor får räknas...).

Jag byter Iniesta med Xavi nästa säsong om de två fortsätter på samma sätt. Men Inte än.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-10 16:55
Ang guldbollen - Messi kommer nog vinna igen. Allt annat kommer bli märkligt. Han har dominerat världsfotbollen på individuell nivå, samt han har plockat två tunga titlar (CL, ligan) plus två små (supercuperna) under året som har gått hittills.

Vilka andra två nominerade som ska sitta bredvid honom är då lite svårare att gissa.. En av Iniesta o Xavi kommer säkert vara med. Iniesta var kanske lite vassare än Xavi tycker jag men marginalerna är inte så stora.
CR har inte vunnit en tung titel (bara Cdr), men han har gjort mer än 50 mål förra säsongen och han fortsätter producera mål också den här säsongen. Han har också spelat en jäkla bra fotboll, utöver de allra flesta i världen, på en individuell nivå.

Sen kan det kännas konstigt om ingen från United kommer bli med (Rooney i så fall), eftersom de har vunnit ligan och kommit till en cl-final. Men Ingen från Inter (Sneijder väl) var med efter trippeln. Det räcker trots allt inte med bara titlar. Man måste vara också jäkla outstanding.
Annons: