/spanien/barcelona/forum/10585.aspx/spanien/barcelona/forum/10585.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 18:46
addeh

Jag säger inte vad jag tycker, bara hur jag tror UEFA tänker. Jag tror inte man vill ha Xavi, Iniesta och Messi som dominerar varje år. Enligt mig är de tre självklara på pallen, ingen som i nuläget hotar.

Sen kan jag inte annat än hålla med dig om Iniesta. Han var riktigt bra trippelåret, för att sedan ha ett litet mellanår, mestadels pga skador, för att sedan förra säsongen växa ut till en riktig gigant. Han är så otroligt bra och håller oftast en väldigt jämn nivå. Xavi har tappat lite, men är som du säger fortfarande navet i vårt spel och en av våra absolut viktigaste spelare.

Barcelona !Sergio_ Busquets!
2011-10-10 18:38
el Maestro!

Säg aldrig aldrig när det gäller Real Madrid och värva spelare. Ingen här trodde att de skulle kunna värva Ronaldo, Kaka och Benzema samma sommar men de gjorde dom. Så plocka Tevez och Neymar skulle inte vara helt omöjligt för dom
Atlético addeh
2011-10-10 18:35
LAM

Bara en liten rättelse. Iniesta kom faktiskt tvåa ifjol, Xavi trea.

För övrigt kan/ska man inte ta hänsyn till vart spelarna i fråga spelar. Representerar de bästa samma lag, fine, låt det få vara så. Det är inte julafton där man ska vara vänlig mot alla.

Jag tycker det är fullt befogat att Messi, Iniesta & Xavi tar guld, silver & brons igen. De har presterat en underbar fotboll, visserligen tillsammans, och har tagit hem de största titlarna.

Angående Cristiano så tycker inte jag han är i närheten av att peta någon av de tre ovannämnda. Han har gjort många mål, men det har inte lett till något större. Det är ytterst sällan han presterar i de stora matcherna.

En spelare som Radamel Falcao, som var helt fantastisk hela våren i Porto och bokstavligen tog sitt lag till en Europa League-titel och dessutom vann ligan anser jag vara en större prestation. Han var även bra i Copa América, trots sin straffmiss i kvartsfinalen, där han gjorde två strutar. Han har börjat riktigt bra i Atlético också.

Annars är ju Rooney ett alternativ också. Han var bra i våras när United ångade på som bäst och har inlett den här säsongen på ett strålande sätt.

Hade inte Cavani varit skadad så många under Copa América och istället varit riktigt bra hade jag nog hållit han som den störste utmanaren till topp tre utöver Messi, Xavi & Iniesta.
Atlético addeh
2011-10-10 18:26
Xavi är alltid bra, det är sällan han gör dåliga insatser, men han har ändå sviktat lite och inte hållit lika hög nivå lika ofta som tidigare år. Samtidigt tycker jag Iniesta tagit ytterligare ett steg så att han numera sprungit om sin lekkamrat är för mig givet.

I matcherna mot Arsenal, Shakhtar & Real Madrid på Camp Nou i CL var Don Andrés outstanding. Han var så fruktansvärt bra att jag får kåtrysningar bara jag tänker på det. Tempoväxlingarna och de fenomenala passningarna som avgjorde mötet med Arsenal. Vi hade inte tagit oss vidare utan Iniesta. Crossbollen som friställde Dani Alves mot Shakhtar, plus hans egna mål. Helt magiskt. Sedan insatsen mot Madrid i den andra semifinalmatchen. Helt otrolig. Passningen som gav Pedro friläge, vilket också resulterade i mål, går inte sluta njuta av.

Med detta sagt tycker jag inte Xavi varit dålig. Han var enorm i CL-finalen, snäppet bättre än Iniesta då, även om han också var femstjärnig i den matchen. Men jag tycker Andrés gjort mer avgörande grejer. Man måste ändå ha i åtanke att det är kalanderåret som speglar Ballon d'Or-monineringarna, inte den förra säsongen.

Det som händer den här hösten har också viss betydelse, om än inte lika. Iniesta har, även om han varit skadad de senaste veckorna, börjat bättre än Xavi. Jag tycker därför det vore lite märkligt om Xavi placerade sig före Iniesta, men det är inte upp till mig att bestämma.

Att Messi kommer vinna sin tredje raka guldboll råder inga tvivel om. Hans år har varit helt makalöst.

Utöver den nämna trion bör Cavani, Ronaldo, Rooney, Falcao, Piqué, Vidic & Luis Suárez placera sig högt upp. Den sistnämnde mestadels för sin fantastiska insats i Copa América.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 18:22
Iniesta måste bara vara med. Han har presterat magi tre säsonger nu men har bara en tredjeplats som bästa merit. Hade han spelat samtidigt som Messi hade han för mig kunnat prenumerera på guldbollar. Nu finns argentinaren och han är så given etta man kan bli. Sett till kvalité ska naturligtvis Xavi vara trea, men tveksamt om man låter tre spelare från samma lag stå på pallen två år i rad. Då petar man nog in Cristiano istället.
Barcelona el Maestro!
2011-10-10 17:58
"Jag skulle välja Messi, CR och Xavi."
Där håller jag med dig.
Jag tror att de tre kommer att tävla om guldbollen. Messi tar den hem.

Vid nästa besök på Museet på Camp Nou kan man se tre guldbollarna. Det hör inte till vardagligheten.

Det ryktas om förresten att Tevez ska gå till Real Madrid. Det är inte omöjligt. Mourinho kan hantera besvärliga spelare. Spelare som är på samma våglängd som han själv. Om det sker kan Real Madrid glömma lille brassen Neymar.
Om Tevez inte hade haft den attityd han har, skulle jag inte ha något emot att se honom i Barca. Men nu är det väl inte troligt.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-10 17:03
Jag skulle välja Messi, CR och Xavi.
Satt o tänkte en stund mellan Xavi och inietsa. Jag har svårt att släppa Xavis roll på grund av hans historia. Jag vet att man ska bedöma enligt året 2011, men jag kan inte. Man behöver inte bara köra logiskt hela tiden ...(lite känslor får räknas...).

Jag byter Iniesta med Xavi nästa säsong om de två fortsätter på samma sätt. Men Inte än.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-10 16:55
Ang guldbollen - Messi kommer nog vinna igen. Allt annat kommer bli märkligt. Han har dominerat världsfotbollen på individuell nivå, samt han har plockat två tunga titlar (CL, ligan) plus två små (supercuperna) under året som har gått hittills.

Vilka andra två nominerade som ska sitta bredvid honom är då lite svårare att gissa.. En av Iniesta o Xavi kommer säkert vara med. Iniesta var kanske lite vassare än Xavi tycker jag men marginalerna är inte så stora.
CR har inte vunnit en tung titel (bara Cdr), men han har gjort mer än 50 mål förra säsongen och han fortsätter producera mål också den här säsongen. Han har också spelat en jäkla bra fotboll, utöver de allra flesta i världen, på en individuell nivå.

Sen kan det kännas konstigt om ingen från United kommer bli med (Rooney i så fall), eftersom de har vunnit ligan och kommit till en cl-final. Men Ingen från Inter (Sneijder väl) var med efter trippeln. Det räcker trots allt inte med bara titlar. Man måste vara också jäkla outstanding.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-10 16:39
Jag tror inte ett dugg på dessa fyra rykten. Det är bara en nyhetstorka. Det en sak vad en sport journalist hoppas och vad ledningen planerar. Jag tror knappt att Zubi jobbar på med de här spelarna. Neymar tror jag blir klar för Real. Santos försökte nog trissa upp priset med att involvera Barca i det hela. Jag tror knappt att Santos får de 50-60 som de drömmer om. Det kommer att landa på max 25-30 till slut.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-10 16:19
L.A.M Nr 10

Neymar känns ju mer eller mindre klar för Real, det blir nog klart i vinter. De får gärna slänga ut typ 60 miljoner euro för honom. Jag håller dessutom med dig helt och hållet i att han är överskattad. Sczezny, äh, Pinto kan väl värma den bänken något år till? Annars finns det väl folk till det i B-laget.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-10 15:29
Den enda intressanta av de där spelarna är Victor Ruíz, riktigt bra mittback med fin teknik och bra spelsinne, vilket passar för Barca. Kan man få honom billigt, dvs €15 M eller mindre, skulle jag inte tacka nej. Dock tror jag han kommer göra succé i år i Valencia, så lag som vill ha honom lär få betala betydligt mer.

Neymar är sjukt överskattad. Förstår inte hur Santos vill ha €60 M för den killen. Laget som köper honom gör troligtvis århundradets sämsta värvning, ja, till och med värre än Zlatanköpet. Ashley Cole är en okej spelare men en riktig diva. Szczesny är en medelmåttig målvakt som startar i Arsenal, tror han är rätt nöjd och han vill nog knappast byta till Barcas bänk.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-10 13:00
Neymar? Trolig? Naaa... Inget namn där var troligt, möjligtvis Ruiz men nej. Chesney har redan kommenterat Barcaryktena.
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2011-10-10 12:20
Haha, det är verkligen någon som trollar. Szczesny? Varför ta in en medioker reservmålvakt, vi har redan Pinto som är medioker.

Victor Ruiz kan stanna där han är, det är inte Barcelona material.

Ashley Cole är ogillad i hela PL, till och med av de egna fansen. Jag kommer att täcka över vänsterkanten på tv:n om Cole får spela i Barcelona, jag tål inte killen. Dessutom så lär han vilja ha en skyhög lön.

Neymar är väl den som är mest trolig av de. Nej, köp Cavani och Botia, sälj Villa och Maxwell, sen behövs det inte mer. Det hade varit bra.
Barcelona Rambla~
2011-10-10 11:38
Szczesny finns inte på kartan. Det är ett skitrykte från England efter någon interjvu. Han är förstamålvakt i Arsenal. Knappast att han sätter sig på bänken i Barcelona. Jag tror dessutom inte Barca är det minsta intresserade. Tyckte man att Andrada var för dyr som andremålvakt, vad skulle då inte polacken vara?

Victor Ruiz är ett gammalt rykte som det inte blev något av. Hade han varit intressant så hade han värvats från Napoli och inte nu när Valencia har fått honom.

Cole? Snälla, jag spyr rakt ut.

Neymar? Redan klar för Real Madrid.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-10 11:36
addeh

sant, men om man verkligen hade velat ha Ruiz var det ju lite korkat att inte slå till innan Valencia knep honom. Eller så ville man se hur han klarade denna säsongen, för att känna sig säker... Men jag tror, eller åtminstone hoppas, fortfarande att man går efter det bästa marknaden har att erbjuda - Thiago Silva.

Lyckas man inte med honom finns det kanske ett par tre något billigare lightverisioner. Sakho, Vertonghen, Ruiz... Och så har vi ju Botia som jag hoppas köps hem oavsett. Om man inte vill behålla honom kanske man kan få ned priset på en annan och han själv får gå till en storklubb. Detta är i alla fall hans sista år i Sporting, tror jag
Atlético addeh
2011-10-10 10:53
Oj oj, mycket värvningsrykten i dagens Sport & Mundo Deportivo.

Sport säger att Szczesny, Víctor Ruiz, Ashley Cole & Neymar är huvudmålen nästa sommar. Att vi värvar samtliga fyra kommer inte hända. Enligt mig är det givet att Montoya kommer flyttas upp nästa sommar varpå Maxwell säljs och Adriano helt blir vänsterback.

En målvakt måste i alla fall in om man inte väljer att förnya Pintos kontrakt ytterligare. Vad gäller den posten ser jag hellre Esteban Andrada, även fast jag bara sett ett par U21-landskamper med honom, före den nuvarande Arsenal-keepern.

1.70

Det är stor skillnad på Ruiz och Botía. Den förstnämnde är mycket spelskickligare vilket vi alla känner till är ett krav för att spela i den här klubben. Men Ruiz lär vi inte få betala några småpengar för.
Barcelona Deulofeu
2011-10-10 10:49
Rykten kommer alltid när det är landskampsuppehåll...

Mycket intressant artikel om canteran i barca vilka framtida egna produkter vi har som ersättare till alla våria startspelare.

Jag kommer nu avsluta mina inlägg resten av veckan med att jag snart ska åka dit...Sorry men det var två år sedan jag var på plats har numera fått en liten familj så det blir inte som förr när man kom iväg till ett el classico samt 5 matcher per säsong.Skönt det verkar som man får se Iniesta starta i helgen.

En av mina största passioner är just ungdomslaget.Jag såg Xavi,Puyul,Valdes i b-laget och har följt dom hela vägen.Hoppas nu göra samma resa med några från dagens b-lag tex Deulofeu.Xavi såg man för 13 år sedan i b-laget det kallar jag passion.

trots vårt b-lag ska laget kryddas och en spelare som Neymar har något extra så för mig är han välkommen.Thiago Silva skulle smaka också men han blir nog kvar i Milan brassenästet.Jag förstår tänket mer Ashley Cole men jag gillar inte att vi köper så gamla spelare som tex Villa.Jag förmodar att Grimaldo flyttas upp inom tre år han är sjukt bra.Riktigt nice för alla med barca tv att kunna se Celtic mot Barca med Samper,Dongou och company.
Länktips: www.sport.es
Barcelona Myrran
2011-10-10 10:44
Ingen koll på vem som kommer upp underifrån på La Masia? Kolla in detta "talang-trädet", ger en bra bild vilka som har potential att ersätta spelare från a-laget.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-10 10:20
fyfan vilka dåliga rykten. Spyr om vi köper cole som abidals ersättare eller om Neymar köps för överpris... Men jag tror inte någon av dessa rykten stämmer, möjligen Victor Ruiz. Fast även det känns osannolikt. Varför inte bara köps Botia istället om man misslycksas med Thiago Silva?

Sen tror jag inte barca gör 4 köp nästa sommar. 1-2 klasspelare, resten plockas upp underifån
Barcelona Riiio!!
2011-10-10 10:03
Enligt sport.es verkar vi vara ute efter Sczensy eller vad han heter som ersättare till Pinto. Cole som eventuell ersättare om Abidal skulle tillbaka till Frankrike. Neymar ryktas som vanligt men det kanske roligaste ryktet är ändå Victor Ruiz från Valencia som backup till Pique och Puyol....

Vad gäller målvakten så hade det varit skönare med en lite äldre målvakt som kanske är en liten kopia av Pinto dvs skön i omklädningsrummet men även spelar helt OK då han får chansen i cupmatcher osv, helst inte en ung målvakt.

Får man inte Thiago Silva så kan man kanske få V. Ruiz för en betydligt mindre summa.
Barcelona El Nino Maravilla
2011-10-10 03:24
Grace/Wastelands

Håller inte med där, visst är Xavi riktig viktig för Spanien också men för mig är Don Andres den helt klart viktigaste spelaren där. Märktes dessutom i VM också. Det är enklare att ersätta Xavi med Fabregas än vad det är att ersätta Iniesta med någon annan spelare.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-10-10 02:59
Iniesta och Xavi briljerar i landslaget utan Messi. Det är dock Messi som får skit för att han inte kan leverera utan Xavi och Iniesta. Även det argumentet är orättvist och fel tycker jag, men jag vill bara få comprende att se saken från en annan vinkel. :)
Grace/Wastelands
2011-10-10 02:08
comprende

Du vet nog lika väl som någon annan att Xavi kommer vara den enskilt viktigaste spelaren för spanska landslaget tills den dagen han lägger av. Det är inte ens något som går att argumentera.
Barcelona Blaugrana91
2011-10-10 00:24
comprende

Det är stor skillnad på att ha bra självförtroende och att skryta om sig själv. Vilken kategori Ronaldo ingår i får du klura ut själv...

"Ta bort Messi så får vi se hur jävla mycket Iniesta och Xavi briljerar."

Jag hoppas du skämtar med den där kommentaren? Visst Messi är världens absolut bästa spelare, men att säga att Xavi och Iniesta inte kan brilljera utan Messi är bara patetiskt. Seriöst är du allvarlig med det påståendet? För din egen del hoppas jag inte det, för då har du skämt ut dig.

"För det är Messi som skillnaden mellan Barcelona och Madrid. Inte Xavi och inte Iniesta"

Skillnanden är att Barcelona är ett bättre lag, samt har en fungerande spelidé. Att vi dessutom har världens bästa spelare i form av Messi gör ju såklart inte saken sämre heller. Men både Xavi och Iniesta är bättre än samtliga spelare i Real, båda dessa är dessutom otroligt viktiga för hela vårt spel, även om Messi är viktig för oss så hänger inte ALLT på honom. Xavi och Iniesta är minst lika viktiga, speciellt Xavi.
Tar du bort Xavi och Iniesta så är inte vårt spel lika bra.

"Och under vm var det Villa, Iniesta och Casillias bakom det guldet"

Ja, dock glömmer du fortfarande en person, Xavi. Som sagt han är både Spaniens och Barcas spelmotor, han styr vårt spel.
Han var en stor bidragande faktor till Spaniens VM och EM-guld.

Atlético addeh
2011-10-10 00:16
Frodo

Håller helt med dig i ditt tidigare resonemang kring guldbollen. Både Xavi & Iniesta bör vara före Ronado och om det är någon av dem två som förtjänar en pallplats återigen så är det Andrés. Enligt mig tog han klivet förbi Xavi redan förra hösten, men han har bara blivit bättre och bättre.

Man har lärt sig att inte bli upprörd över hur individuella priser slutar, men jag hade inte höjt på ögonbrynen om Xavi missade pallplats. Däremot undrar jag vem som skulle kunna besegra honom. Varken Ronaldo, Rooney, Cavani eller Falcao har tillräckligt "kött på benen" enligt mitt tycke för att ta en pallplats på Xavis bekostnad.

Hade däremot blivit irriterad om inte Iniesta kom tvåa.
Barcelona Frodo
2011-10-09 23:57
Jag håller med comprende om Rooneys prestationer. Han får se till att prestera i fler än några månader per säsong. Han bör inte ens få en topp 10 placering men med tanke på att han är engelsman lär han ändå få det.
Barcelona comprende
2011-10-09 23:52
Han var värdelös från augusti till januari. Nani var den som briljerade offensivt för Man u och var det tillsammans med försvaret som bidrog till liga guldet. Ge Rooney en månad till så kommer han vara nere på jorden igen
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-09 23:47
comprende

Nu avser ju Guldbollen år 2011, och Rooneys vår, han var helt klart en bidragande faktor till Uniteds ligaguld, och hans höst såhär långt gör honom absolut aktuell för en topp 3-placering. Återigen, hans roll i Man United är en annan än Ronaldos i Madrid. Ronaldo gör mål. Rooney är lagets offensiva nav, då blir det kanske inte lika många mål, men han är ändå jävligt viktig för sitt lags prestationer. Sedan var han inte kass i halva säsongen, skadad i oktober, halvdan halva november, grym resten..
Barcelona comprende
2011-10-09 23:42
Jaha nu är det fel att tro att man är bäst? Så Muhammed Ali ligger inte dig varmt i hjärtat heller ? Ta bort Messi så får vi se hur jävla mycket Iniesta och Xavi briljerar. Den trion tillsammans är det bästa som finns i fotbollsvärlden. Men ta bort Messi ur den ekvationen så blir det är den inte så lätt. För det är Messi som skillnaden mellan Barcelona och Madrid. Inte Xavi och inte Iniesta. Spanien; allt annat än ett vmguld vore ett fiasko för dom. Dom har nästan två perfekta lag i den truppen. Och under vm var det Villa, Iniesta och Casillias bakom det guldet
Barcelona Blaugrana91
2011-10-09 23:33
comprende

Nu vet inte jag om det var mig du svarade, men antar det.

Jag är alltså enögd för att jag anser att Xavi och Iniesta är bättre än Ronaldo? Ok då vet jag...

Det är fakta att Messi, Xavi och Iniesta är världens 3 bästa spelare och jag är knappast heller ensam om att tycka det.

Säg mig, vad är det som gör att du tycker Ronaldo bör placera sig framför Xavi och Iniesta? För att han gör mycket mål? (Där en stor del är enkla mål eller straffmål). Var snäll och titta lite bakom alla x-antal mål han gör, vad gör han i övrigt för lagen han spelar i?

Xavi och Iniesta är två unika spelare, Xavi och även Iniesta är en stor bidragande faktor till Spaniens och Barcelonas framgångar dem senaste åren, det är två unika spelare, och du anser att Ronaldo bör placeras före dem?....

Sen att jag ogillar Ronaldo har inget att göra med att han spelar i Real, jag har alltid ogillat honom, även då han spelade i Man United. Han är en kaxig, divig och vidrig spelare och person som tror att han är bäst, han har ett äckligt beteende. Bara kolla det citatet som "BB-Barceloneta " visade.

Sen som sagt nej jag anser inte att hans spelsätt är något vidare kul att kolla på.
Annons: