/spanien/barcelona/forum/10574.aspx/spanien/barcelona/forum/10574.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 16:10
Här är en annan artikel ifrån SPORT om nästa generations mittfältare som är påväg uppåt- Sergi Samper och Kaptoum. Den sistnämde har jag ingen koll på medans Samper är allmänt känd, åtminstone för mig. Någon som vet mer om Kaptoum? Intressant läsning hursomhelst. Man vill ju att alla canteranos ska lyckas!! Nu går ju inte det men förhoppningsvis lyckas vi behålla de bästa guldkornen på varje position.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 15:54
1.70-ligan

Beror på vad du menar med permanent. Jag tror inte Pep ser honom som en långsiktig partner till Piqué i flera år. Men den här säsongen lär han få spela mestadels mittback, d han behövs mycket mer där. Puyol kommer inte vara frisk hela säsongen, så enkelt är det. Och även om han inte blir skadad klarar inte hans kropp 90 minuter två gånger i veckan längre. Abidal blir även han äldre och mot svårare motstånd behövs han som en lite defensivare vänsterback. Dessutom, undra om inte Mascherano är den bästa mittbacken av de här tre. Han är otroligt bra och har knappt någon svaghet.

Slutsatsen är att Masken lär få spela mycket mittback i år igen. På mitten finns suvuränen Busquets, och bakom honom Keita. Sen kan man mot mindre lag välja att spela tre lite offensivare mittfältare, t.ex Xavi, Thiago och Cesc som man testat lite i inledningen av den här säsongen.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 15:39
Sen ska det bli intressant att se hur Pep resonerar inför vinterfönstret. Keita blir ju borta i 2 månader nu till våren nu också och Afellay är borta sedan tidigare. Finns det någon möjlighet att vi får se en ny billig och smart/enligt vissa panik/värvning i vinter?

Sen hoppas jag att man köper hem Botia nästa sommar, oavsett om man ska ha Thiago Silva eller inte. Vi kan ju alltid sälja honom för mer än 2,5milj om vi inte vill behålla honom. Hans värde är ju betydligt högre än det egentligen och det vore korkat att bara låta bli honom helt och hållet.
Barcelona Hetfield
2011-10-09 15:33
Thiago Silva är en komplett mittback. Om Pep vill ha en spelande mittback så finns det få av det i världen. Thiago Silva kan spela som pivote om det krävs och han har en underbar teknik för en mittback. Han är komplett och har inga svagheter enligt mig, men hans pris och ålder är fortfarande något som är lite avskräckande.

Om man får honom för runt 25 miljoner så ska man vara glad. Galliani kommer som vanligt att lura Barcelona på en massa pengar.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 15:28

Förövrigt håller jag med Frodo angående Thiago Silva. Men det visste ni ju redan...Hellre att man köper en spelare som verkligen tillför något än att köpa något halvdant budgetalternativ. Vill barca verkligen ha honom och bestämmer sig för att gå "all in" tror jag att man kommer man kunna få honom för en helt acceptabel summa. Så gick det till med Cesc och Alexis denna sommaren.

Vi behöver inte köpa många spelare nästa sommar. Vår trupp är redan väldigt bra och sen finns ju Barca B. Jag är mer än nöjd ifall barca endast köper en spelare nästa sommar - om denne heter Thiago Silva
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 15:19
LAM ,

Ja och jag har inget emot att han spelar mittback nu. MEN jag är emot att han permanent ska flyttas ned dit. Och det tror jag Mascherano själv också är.
När alla är friska tror jag inte Masch kommer starta som mittback längre. Både Puyol och troligen även Abidal lär gå före. Han kanske blir första/andra backup. Vad sjutton är då vitsen med att flytta ned honom permanent dit, när han bara har Busi före sig som pivote ?

Som sagt, han är och har alltid varit en mittfältare. Nu är han en mittfältare som kan vikariera som mittback. Kanon! Låt det förbli så då.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 15:16
Frodo

För några veckor sen skrev jag också att Puyol inte längre är ordinarie i startelvan, då blev jag rejält påhoppad. Jag håller med dig, Mascherano spelar bättre och bättre som mittback och Puyol får passa sig. Det här kan bli det sista året där Puyol får starta de större matcherna, nästa säsong lär han ha blivit ännu längsammare och har troligen haft ännu mer jobbiga skador.

Håller inte med dig om Thiago Silva. Piqué är såklart given flera år framöver, sen har vi Puyol och Abidal som bara har ett par år kvar. Masscherano lär spela väldigt mycket mittback den här säsongen och kanske även nästa men jag tror inte han är den som kommer bilda mittbackspar med Piqué en lång tid framöver. Det är där generationsskiftet kommer in, men jag tror inte heller Thiago Silva är den rätta spelaren. Nästa sommar är han 28 vilket gör att han blir en rätt kortsiktig värvning. Just nu tycker jag Botía och Bartra har störst chans att ta en startplats om ett par år. Botía lär komme hem förr eller senare, just nu ser jag dock inte behov av en till mittback.
Barcelona Frodo
2011-10-09 15:00
Puyols tid som ordinarie verkar vara över. Mascherano vikarierar inte längre utan han klassas som en mittback i Peps ögon. Puyol kommer givetvis att få speltid då säsongen är lång och vi ska spela många matcher. Men tiden då han var självskriven i startelvan inför stora matcher är slut.

Som alla vet så är Pep besatt av bollinnehav och att spela sig ur backlinjen. Detta är en fördel för Masch som i grund och botten är en mittfältare.

Egentligen hade jag föredragit Abidal före Masch som Puyols ersättare på mittbacken men med tanke på att vi inte köpte in en vänsterback får han stanna kvar där.

Mittbackssituationen är väldigt intressant i både Barcelona och Real Madrid. Carvalho börjar närma sig slutet och som ersättare har de bara en 18-åring utan erfarenhet såvida de inte flyttar in Ramos och köper in en ny högerback.

Jag är rädd för att Real kommer gå efter Thiago Silva. Personligen ser jag Thiago Silva som den enda värvningen vi behöver göra nästa sommar. En bättre reservmålvakt än Pinto lär också behöva men Pep verkar gilla Pintos engagemang utanför plan.

Botia är också väldigt intressant men Pep är sjukligt besatt av spelskickliga backar så då är Thiago Silva mer eller mindre den enda som passar in på profilen.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 14:43
Jag fattar fortfarande inte varför det är slöseri att spela honom som mittback. Jag vill ha spelare man litar på på varje position. Mascherano är en grym mittback och då borde han starta där ofta och sålänge Busquets är frisk så har han ändå ingen chans att ta en plats på mittfältet. Om Mascherano inte behövs på mitten men i backlinjen, vilket så har varit ett tag nu och troligen kommer vara stora delar av den här säsongen, då ska han spela mer som mittback än som mittfältare.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 14:36
LAM nr 10

Därför att han då skulle få ännu mindre speltid som pivote. I min värld är det slöseri med resurser att spela honom mittback alltför ofta. Anledningen till att han spelat så mycket mittback är till största del pga att vi haft skador där men överflöd på mitten. Och så gjorde han det väldigt bra när han fick chansen, såklart.
MEN han är en mittfältare i grund och botten. Vi får inte glömma bort det, vilket risken hade blivit om han blev mittback permanent.

Nu när alla defensiva spelare börjar bli friska igen hoppas jag att Masken åter blir andravalet bakom Busquets som pivote och att Keita oftast spelar högre upp i banan. Samtidigt som Mascherano även såklart är redo att hoppa in som back... på så vis tror jag han får mesta möjliga speltid.
Atlético addeh
2011-10-09 14:27
1.70

Puyol är inte slut än. Vi har Mascherano & Abidal som backar upp som mittbackar i fall det behövs. Med tanke på de talanger som finns att tillgå i akademin tycker jag inte vi är i behov av att slänga ut stora pengar på en mittback som i Thiago Silvas fall är 27 år gammal. Hur bra han än må vara i Milan och Serie A är jag inte helt säker på att han skulle gå rakt in i elvan. Är Puyol frisk så kommer han spela, åtminstone ett par år till.

För övrigt har Mali kvalat in till de afrikanska mästerskapen, vilket gör att Keita & Pep missar totalt 12 matcher i januari-februari. Dras vi med skador under den perioden lär en del ynglingar kunna få chansen.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 14:27
Jag tycker faktiskt inte Fontas var så dålig mot Sociedad i år. I första halvlek var han faktiskt riktigt bra. Likaså mot Napoli. Men det är ju uppenbart att han inte rankas högt av Pep och även om el Mister säger att han vill skynda långsamt med Fontas är det nog snart dags att lufta honom lite från bänken. Vi kan inte ha en mittback som bänkas till förmån för Busquets (som då tvingas flyttas ned ifrån mittfältet där han är suverän, till en mittbacksposition där han är högst medelmåttig)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 14:26
Grace/Wastelands

Pep tror inte på honom när det är tufft motstånd, vilket är förståligt. Vi har haft ett väldigt tufft spelschema inledningsvis och Fontás har inte fått så många tillfällen till speltid. När vi får fler lättare motstånd i rad är jag övertygad om att han får mer speltid.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 14:24
1.70-ligan

Varför ska Mascherano inte lira mittback permanent? Som pivote finns Busquets som ingen klarar av att peta, och en spelare som Mascherano är för bra för att nöta bänk i för många matcher. Och eftersom han gör ett grymt jobb som mittback så ser jag inga anledningar till varför han inte ska´få mycket speltid där. Om Busquets blir skadad flyttar han naturligtvis upp.
Grace/Wastelands
2011-10-09 14:18
Handlar väl snarare om att Pep inte verkar tro på honom alls. Att han inte ens får chansen före Busquets och Mascherano som mittback när våra två ordinare är borta och han var den enda friska mittbacken i hela truppen säger en del.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-09 14:14
Vi har ju fyra riktigt bra mittbackar i nuläget även om två inte har så många år kvar. Sen gillar jag inte hur folk fullständigt dömer ut Fontás. Han har startat en tävlingsmatch i år där han visserligen inte var så bra men man måste ändå ge han många fler chanser. Förra säsongen var han en av ledarna i Barca B och gjorde en utmärkt insats mot Almería. Om man tror på honom så kommer han utvecklasoch bli en bra mittback.

Om vi nu ändå ska värva in en mittback så är Botía det enda alternativet för mig. Vi vet hur svårt det är att anpassa sig till Barcas spelstil och att många nyförvärv är sådär i spelet. Botía däremot har gått igenom akademin och varit en viktig spelare i Barca B så han kommer inte ha några problem. Sen är han ju också extremt billig, endast några miljoner för en av ligans allra bästa mittbackar.
Grace/Wastelands
2011-10-09 14:13
Abidal har väl inte fått spela en enda match som riktig mittback i år så vet inte ens om han ska räknas dit.
Barcelona Unicef
2011-10-09 13:49
Frågan är ju oxå vad som händer med Abidal, han ser ju faktiskt inte ut att fixa 90min som ytterback längre, han ser ju död ut i slutet av matcherna o tar dåliga beslut med bollen, de har han aldrig gjort. I mittlåset finns Pique Puyol Masche Abidal. Fontas lär Vell få lira Cdr, behövs verkligen någon till nästa säsong?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Hetfield
2011-10-09 13:47
Jag skulle inte säga att Mascherano är klockren som mittback. Om han får möta en snabb anfallare så ligger han ruskigt illa till.

Hans positionsspel är inte heller det bästa, men han blir bättre. Men stort av Mascherano att inte klaga.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 13:38
addeh, Hetfield, närkingska älgen osv

Man kan väl säga såhär: Är det nånstans man ska spendera större summor framöver så är det i alla fall till backlinjen. Någon spelare utifrån bör i alla fall köpas till den lagdelen nästa sommar. Sen om det är Thiago Silva eller någon annan får ledningen besluta. Men han är åtminstone min favorit, by far. Sakho kvalar väl in som nr 2.

Och sen ska man ju inte glömma det addeh tar upp, att Mascherano är lite som en mittbacksvärvning. Han är klockren där och håller defintivit mot vilket motstånd som helst... MEN jag gillar ändå inte tanken att flytta ned honom dit permanent. Han är fortfarande fantastisk på mittfältet. Vi får inte glömma det! Det var dit han köptes från början. Sen är det ju inte optimalt med en mittback på 174cm, även om han har bevisat att det går... han får gärna spela där även i framtiden, men inte permanent. Tycker jag.
Barcelona B-Guden
2011-10-09 13:07
alltså fuck vad jag saknar eto

Det värsta av allt var att vi bytte denna krigare mot Zlatan...
Atlético addeh
2011-10-09 13:03
Håller med Hetfield. Thiago Silva är väldigt skadebenägen och börjar dessutom komma upp i en ganska hög ålder (även om backar brukar peaka när de närmar sig 30-sträcket).

Det känns ju i alla fall inte som Fontás är den som kommer ta över efter Puyol. Jag både tror och hoppas fortfarande enormt mycket på Bartra, han är mer lik Puyi i spelstilen än Fontás också. Tror Piqué & Bartra skulle komplettera varandra bra. Båda må vara väldigt eleganta och spelskickliga, men Bartra är mer rivig i sitt spel, lite som el capitá. Det gillar jag.

Jag tror det mycket väl kan bli som så att Bartra flyttas upp nästa sommar, och Fontás istället lånas ut. Sedan utesluter jag inte att någon mittfältare, troligtvis Sergi Roberto i sådana fall, flyttas upp vilket i sin tur skulle kunna göra Mascherano till mittback permanent.

Enligt mig behöver vi inte spendera sjuka summor på spelare just nu. Vi har redan en bra trupp och många namn på väg upp underifrån. Det räcker så.
Barcelona Siempre Barça
2011-10-09 12:55
jag tycker vi borde köpa Gary Cahill ist för tiago silva som kostar max max 50 mil om vi köper honom i januari eller på sommaren , Gary Cahill är bara 25 år jämför med tiago s som är 27.
Barcelona Hetfield
2011-10-09 12:53
Nja, Thiago Silva är 27 år och är rätt så skadebenägen. Jag ser inte poängen med att betala minst 25 miljoner euro för en sådan spelare, det känns lite onödigt.

Det är synd att Pep inte verkar ge Botia en chans bara för att han var ha "spelande" mittbackar, jag tycker Botia kan bli nästa Pique i rätt miljö. Ge honom en chans.
Barcelona Mascherano
2011-10-09 12:38
Thiago silva till Barca Yesssss
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-09 11:30
1.70-ligan

Det är ju ett lyxproblem egentligen då det finns riktigt talangfulla backar i B-laget och dessutom Botia som vi har en fastslagen prissumma på (antar jag?), tack vare återköpsklausulen. Precis som du säger så bör man ju veta hur man ska värva, och om Botia gör en bra säsong är det nog inte otroligt att står högt upp på listan. Helt klart är det kul att spekulera..

Priset går nog att få ner på en rimlig nivå, om man verkligen går in för det. Det känns rent spontant som att Silva kommer att vilja ta chansen att komma till Barca om han får den. Milan vinner ju inte CL på långa vägar med det lag man har nu. Om spelaren har en önskan att lämna brukar ju det kunna sänka priset en del..

Atlético addeh
2011-10-09 11:29
Vi lär förhoppningsvis sälja ett par spelare ifjol (läs Keita & Maxwell) och få en del pengar för dem så även om vi gör någon stor värvning nästa sommar bör vi inte spräcka budgeten på långa vägar.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-09 11:19
Man har ju hela säsongen på sig att se om Botia håller eller inte. Tills sommaren bör man veta hur man ska göra. Om man ska satsa på Thiago Silva, Botia, eller att ta hit båda två. Vi har ju två backar som "snart" går i pension.... fast jag vill ju att Bartra ska få chansen också! Men å andra sidan, är inte Botia också värd chansen om han gör det bra i år? Kanske finns det plats för Bartra ändå.Vi får se vad som händer helt enkelt...Men det är kul att spekulera :P

Ang. Thiago Silvas pris så lär det bli saftigt, javisst! Men i år lyckades man få hit Alexis och Cesc för rimliga priser utan att spräcka budgeten och jag tror inte det är omöjligt för Rosell och co att göra detsamma med Thiago Silva - om man nu beslutar sig att gå all in på honom.
Det lär fortfarande bli kanske den dyraste backen vi har köpt, men jag tycker det kan vara värt det. Precis som jag tycker man gjorde rätt i att köpa loss Alves för tre år sedan.

Barcelona den närkingska älgen
2011-10-09 11:03
Ska det köpas en världsback nästa sommar är det ju Thiago Silva som ska in, utan tvekan. Jag tycker dock att man ska avvakta lite och se hur Botia utvecklas. Han lär ju bli betydligt billigare och har dessutom gått igenom akademin och B-laget, något som Pep gillar. Men om han inte håller är Thiago Silva helt rätt spelare, bollsäker, rätt snabb men ändå inte svag rent fysiskt. Han skrev väl dock på ett nytt kontrakt med Milan fram till 2015 i våras? I sådant fall lär det inte bli en billig historia..
Barcelona BB-Barceloneta
2011-10-09 10:51
1.70-ligan Som sagt så florerar det ju en hel del rykten nu, men skulle det stämma så är det ju sjukt kul. Thiago Silva känns som den perfekta Barca mittbacken, och så har han fötterna på jorden också.
Postat via SvenskaFans-appen
Annons: