/spanien/barcelona/forum/10567.aspx/spanien/barcelona/forum/10567.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-18 18:10
addeh

Dani Alves, Cesc, Pique och Villa möjligtvis. Sen tycker man ju personligen att Valdés, Abidal och Mascherano förtjänar en nominering men det tvivlar jag starkt på.

Känns svårt att inte ta med framförallt Pique och Dani, tveksamt om resten. Cesc lär ju också komma med.
Atlético addeh
2011-10-18 17:58
FIFA kommer den 1 november presentera de 23 kandidaterna till FIFA Ballon d'Or. Den 5 december kommer senare de tre finalisterna offentliggöras.

Vem/vilka Barcelona-spelare tror ni tar plats bland de 23 kandidaterna utöver de tre självklara?
Atlético addeh
2011-10-18 17:54
På något sätt kändes det som om Messi trivdes ännu bättre när han fick spela på kanten igen. Det såg så otroligt lekfullt ut matchen igenom, mer än vanligt.

Nu när Piqué gör Cesc, Alexis & Afellay sällskap på skadelistan finns bara 17 A-lagspelare tillgängliga inför morgondagens match. Vem tror ni får chansen att sitta på bänken av B-lagspelarna? Mittfältare & försvarare finns det ändå gott om, en anfallare hade däremot inte skadat. Cuenca följde ju med till Vitryssland, kanske får han chansen igen?

Har ingen koll på vem/vilka som tränat med A-truppen under dagen nämligen. Det hade varit fruktansvärt kul om Rafinha fick chansen faktiskt. Han är väl den som är värd den mest. Å andra sidan är ju han mer av en mittfältare eller släpande anfallare, ingen ytter, vilket i det här fallet kan vara till hans nackdel.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-18 17:47
Fan vad skönt. Blev rejält sne. Det hade ju varit att dra det minst ett steg för långt..
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-18 17:46
Hyder

Riktigt bra skrivet!
Det känns som Pep håller på att ta Barca till ytterligare en nivå på genom att tillämpa ett par olika formationer. Först var det en trebackslinje och nu är detta, med tre kreativa mittfältare och Messi på kanten/Villa centralt. Alla tre är väldigt användbara drag för att motståndaren ska bli lite tagna på sängen om de tror sig vara förberedda på att tackla barcas sätt att spela. För det går inte längre att ta för givet att Barca spelar sin klassiska 4-3-3 med Messi som falsk nia.

Personligen är jag extra förtjust i att se Messi tillbaka på kanten. Dels för att jag saknat att se honom där ibland (han var och är ju grym även där!), dels för att jag gärna ser Villa i mitten. Men framförallt för att det öppnar upp än mer för Rafinha och Dongou att ta sig hela vägen till A-laget.
Fortsätt på den inslagna vägen Pep! Det är aldrig fel att ha två klockrena anfallsformationer att kunna använda sig av.

Barcelona Abbe.
2011-10-18 17:40
den närkingska älgen

Det är redan dementerat. El Clásico kommer inte att spelas klockan 12.00.
Barcelona den närkingska älgen
2011-10-18 17:33
Fyfan i helvete vad arg jag blir!! Har inte bläddrat ner och sett om någon annan skrivit om det, men jag måste ändå avreagera mig. Enligt en spansk radiokanal skall Clasicot den 11e december flyttas till 12.00 på förmiddagen för att tillgodose den asiatiska marknaden. Ryktet är inte bekräftat av spanska fotbollsförbundet, men om det stämmer kan dom (precis som hela den moderna fotbollen) dra åt helvete!
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Capitan Puyi
2011-10-18 17:29
Hyder

Jo det var det jag syftade på. Jag är väl medveten om hans rökande men det kändes lite som att förringa honom. Men jag överreagera nog lite. Han hyllades ändå i samma mening :P
elbraco - Bojan y Thiago
2011-10-18 17:22
tarrak

tack för historielektionen. man undrar ju hur relationen BN - Rosell ser ut. Är det inte så att Rosell inte är lika anti-BN som Laporta?

spelar väl antagligen ingen roll, hade man accepterat in Boixis Nois på Camp Nou igen så hade man nog inte varit president länge till.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-18 17:10
Just Bartra och Montoya tror jag kommer att stanna tillslut. De är båda cules ända ifrån hjärtat, mer än vad många andra som lämnat har varit. Men det är klart, man måste få chansen att utvecklas också. Och ta ytterligare ett kliv framåt. Men är man bara bra nog så..
Atlético addeh
2011-10-18 16:58
Rambla

När det gäller talanger har jag åtminstone fullt förtroende för Pep. Han känner till samtliga spelare väldigt bra och vet vilka som behövs både nu och i framtiden.

Sedan är det mycket möjligt att någon talang faller bort men då kan vi bara hoppas att det inte blir någon av de allra största framtidshoppen.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-18 16:47
Bra matcher idag men rätt lätt för mig att välja. Jag kör med Napoli-Bayern.

"Syns" ikväll.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-18 16:43
Jag menar också att Pep inte kan ta hänsyn till talangerna i b-laget när han förbereder truppen och taktiken till en match. Det går inte att köra med ett resonemang i stil med - nej, jag behöver köra 433 så att Montoya får tro om framtiden. Han bör inte heller känna sig tvungen att spela Fontas om han inser att det finns andra viktigare spelare som bör spela.

Och Montoya då eller andra talanger - vill han flytta till Bayern eller Roma - ju, gör det då. Lycka till. klubben kan försöka övertala honom att stanna under rimliga villkor. Men går det inte så får det vara.
Man kan inte vara alltför sentimental med sådan saker. Tyvärr.

Det finns ytterst få spelare som är så pass duktiga att det är smart att ändra all taktik och formationer för deras skull. Inte alla är Messi.
Barcelona Rambla~
2011-10-18 16:42
added

Haha, du är så hoppfull och full av förtroende för Pep och Zubi. Jag önskar att jag kunde vara detsamma. Tyvärr så tror jag att de lyckas klanta bort en och annan talang. Det ligger liksom i klubbens DNA att göra bort sig mellan varven.
,Sami
2011-10-18 16:27
Hahaha kolla in det hära klippet. Så jävla roligt!
Barcelona Barcadinho.
2011-10-18 16:22
Det blir i snitt en uppflyttning per säsong mer eller mindre. Ibland kanske två. Det finns inte en plats för alla talanger. En del kommer att försvinna och man kan bara önska dem lycka till.

Det leder till press men en ömsesidig press.
Ena sidan har man b-spelarna i frågan som inte vet något om deras framtid. ingen kan lova de någonting. Det enda de kan göra är att fortsätta kämpa eller tacka ja för ett erbjudande från en annan klubb.

Men det är också stressigt för Zubi o Pep.
Svårt att veta vem som ska flytta upp. Man kan göra ett bättre eller sämre val. Jag hoppas att valet av Fontas kommer visa sig vara positivt. Thiagos uppflyttning är däremot redan bevisad som så.

Sen får man också ha tålamod på bänken. Fontas och andra unga talanger bör ha tålamod när det hamnar i a-laget. Chanserna kommer så småningom.
Atlético addeh
2011-10-18 16:04
Rambla

Fast har man i åtanke vilka talanger som finns i akademin kan inte ens Pep vara så korkad att han vill införa en trebackslinje permanent.

En spelare som Montoya, som jag anser vara given att flyttas upp nästa sommar samtidigt som Maxwell försvinner, borde få ganska mycket speltid. Han håller helt klart nivån för att kunna avlasta Alves när det passar.

Alla försvarstalanger, som det finns en hel uppsjö av, är vana vid 4-3-3. Det finns ingen logik i att införa trebackslinje permanent. Att pröva det någon gång kan jag köpa, men det är knappast något som är för framtiden. Pep är smartare än så.

Hyder

Ja, exakt. Vi tänkte nog precis samma sak.
Barcelona Hyder
2011-10-18 15:43
addeh

Jag formulerade mig nog lite fel där. Tänkte bara att om Messí kan ta en roll som ytter kan fler spelare slussas in centralt, rent allmänt. Du har dock rätt i att han är en ren 9:a

Capitan Puyi

Tackar. Vilken pik menar du nu? Om du tänker på cannabisrökandet så är det ingenting som holländaren själv varken tagit avstånd från eller varit blygsam med. Därav förstår jag inte den så kallade "piken". Om jag har förstått dig rätt nu det vill säga.
Barcelona Capitan Puyi
2011-10-18 15:18
Hyder

Skön artikel. Piken mot Rijkaard var dock väldigt onödigt.
Barcelona Rambla~
2011-10-18 15:17
addeh

Det sägs att avsaknaden av speltid för Fontas knappast gör saken lättare för klubben när de förhandlar med de två. Peps förbannade experiment med 3-backslinje är en annan negativ faktor vid förhandlingarna. Montoya och Bartra är helt enkelt rädda för att ruttna på Barcas bänk när de väl blir uppflyttade. Jag kan förstå deras rädsla. Tyvärr men, hur mycket Pep än har gjort för klubben, så håller han nu på att skrämma iväg försvarstalanger från canteran.
Atlético addeh
2011-10-18 15:07
Hyder

En liten notis från din senaste artikel. Dongou är mer av en riktig nia, en spjutspets. Han släpar inte och fördelar som Rafinha eller för den delen Messi gör. Fast det är inte negativt, snarare tvärtom, det kan skapa ännu mer möjligheter att ändra formation och uppställning i framtiden om nu Dongou når A-laget.

Mycket bra skriver för övrigt.
Atlético addeh
2011-10-18 15:01
Rambla

Det vore än värre att tappa talanger som Montoya & Bartra. Nolito var ändå 24 är, och spelar på en position där det redan är ganska fullt. Montoya & Bartra kan bli startspelare i framtiden, sådana talanger gäller det att hålla hårt i.
Andreas-
2011-10-18 14:55
Har Aftonbladet bara misstolkat något skämt eller är detta något som kan hända?

Edit: Är dessvärre sant, herregud alltså...
Barcelona Rambla~
2011-10-18 14:52
Nu får fan Zubi snart göra klart med Montoyas och Bartras förnyade kontrakt. Klubbar som Bayern Munchen, Roma, Valencia och Malaga är tydligen väldigt sugna på Montoya. Idag kan man läsa att Tottenham vill ha båda. Deras kontrakt går ut nästa sommar. Det börjar bli bråttom nu, i januari kan de förhandla fritt med vilken klubb de vill. Det vore väl fan om vi ännu en gång ska tappa spelare utan ersättning som vi gjorde med Nolito.
,Sami
2011-10-18 13:44
Visst ser de kära ut. Gullig bild:P
Barcelona tarrak
2011-10-18 13:21
El Kaiser

Det stämmer. Det var även i samma veva de var en hårsmån från att lyckas med ett kidnappningsförsök, när de försökte slita in honom i en bil på öppen gata.
Barcelona Hyder
2011-10-18 13:18
Laporta var väll både arg på BN men även för att pamparna på läktaren menade på att det var Joans fel att det blev som det blev. Då blev han arg och satte dem på plats.

Han menade vidare att det är Espanyols ansvar att värna om säkerheten på arenan. Laporta hade ju redan stängt ute BN från Camp Nou, vad mer kunde han göra?
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-10-18 13:17
Tarrak//

När Laporta stängde av Boixos Nois från Camp Nou, visst var det då dom sprejade på Laportas hus "Vårt hem är på Camp Nou, ditt är i graven!"?
Barcelona tarrak
2011-10-18 13:13
Grace/Wasteland

Bråket började med att Espanyols dåvarande president Libre anklagade Laporta för BN:s uppträdande. Laporta blev förståeligt upprörd och påpekade att han omöjligen kan ta ansvar för huliganer som inte ens får sätta in sin fot på Camp Nou. Om jag inte minns fel var dock även Espanyol maktlösa i det här fallet, då arenan var kommunalt ägd och de kunde därmed inte godtyckligt stänga ute oönskade supportrar som man kan göra på en privatägd arena.

För övrigt var BN:s uppträdande extremt svinigt. Att skjuta fyrverkerier rakt in i folkmassor är självklart alltid ett jävla ofog, men här handlade det om att trycka på en öm punkt hos Espanyol-supportrarna. Ett antal år tidigare var det nämligen en 13-åring Espanyol-supporter som blev dödad av en fyrverkeripjäs och sedan dess har den typen av krig varit absolut tabu i samband med deras matcher. Men ingenting är heligt för vissa...

Edit: El Kaiser hann före...
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-10-18 13:02
Grace//

Har för mig att Laporta hade stängt av Boixos Nois från Camp Nou (i denna vevan så hotade Boixos Laporta till livet) men att Espanyol släppte in dom på sin hemmaplan. När sedan dom började kasta bengaler sa Espanyols ledare till Laporta att hålla koll på "sina" supportarar varpå Laporta blev vannsinig och skrek att han inte ens släpper in dom på Camp Nou.
Annons: