/spanien/barcelona/forum/10531.aspx/spanien/barcelona/forum/10531.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Barca-nist
2011-10-21 14:39
addeh

Det hade vart grymt och hitta lite mer om gubben och om hur allt började.

Atlético addeh
2011-10-21 14:30
Barca-nist

Ja, det stämmer. Minns inte exakt historien kring Xavi, men har för mig att Tort redan ville knyta åt sig Xavi till klubben när denne var 5 år. Man väntade dock några år innan han till slut kom in på La Masía men hans ögon för talang är extrema. Hittar tyvärr ingen artikel om just den storyn.
Barcelona Barca-nist
2011-10-21 14:21
addeh

exakt det sägs att mannen är hjärnan bakom en del av rekryteringar.

“Oriol Tort was a wise man. There aren't any more left like him. He would come in to the club and work for hours until he had done what he needed to. Because of people like him we are where we are today.” pep G
Atlético addeh
2011-10-21 14:16
Om jag inte är helt ute och seglar så har jag för mig att Oriol Tort var mannen som upptäckte Xavi och rekryterade honom till klubben.
Barcelona Barca-nist
2011-10-21 14:14
Jag läste nyss om Oriol Tort på goal.com,

Kanske nån som vill skriva lite mer detaljerad om de här på SF?
Atlético addeh
2011-10-21 14:10
Känns bra att Fábregas är spelklar igen. Är det någon annan som funderat i de banorna att Pep medvetet flyttat ut Messi på kanten för att så småningom kunna peta in Cesc som falsk nia? Just för att kunna ha båda på planen samtidigt, utan att gå ned på en trebackslinje. Jag menar, så länge Xavi & Iniesta är skadefria spelar ju dem när det väl gäller.

Hoppas på ett inhopp från Fábregas sida imorgon. Starta lär, och borde, han inte göra.
Barcelona Abbe.
2011-10-21 12:34
Skönt att Fàbregas har fått el alta médica. Katalanen lär alltså ingå i morgondagens matchtrupp.
barcarobin
2011-10-21 12:18
Abbe: Jävla skit också!. Nåja får nöja mig med att supa mig full på porrklubbarna istället!.
Barcelona R.E.M. god bless them
2011-10-21 12:17
Barcarobin... Det finns månting som heter google.se eller fcbarcelona.com....
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona Abbe.
2011-10-21 12:13
Nej, det gör de dessvärre inte.
barcarobin
2011-10-21 12:10
Tycker barcas spel schema här på svenskafans är rörigt, kan någon som har koll säga om barcelona lirar hemma match i november runt 24-27 ? ska till barcelona då med jobbet!.
Barcelona DM1982
2011-10-21 11:28
Ska väl inte vara så svårt för Barcelona att visa upp vilka siffror som stämmer angående Sanchez. Det är ju inte så att det kan vara en statshemlighet.

Ställer mig väldigt tveksam till att Barcelona skulle ha lagt ut så mycket för honom.

För övrigt går källor som Aftonbladet och goal.com fetbort, använd inte dem som källor.
Barcelona tarrak
2011-10-21 11:17
Skrämmande om det stämmer. Dels för att det är ett väldigt högt pris och att det innebär att ledningen har överskridit budgeten. Men framförallt för att man ljuger och vilseleder medlemmarna. Laporta hade åtminstone några år av ärlighet, innan maktberusningen tog över, men om Rosell börjar på samma bana redan efter ett år (av åtta!) är läget verkligen allvarligt.

Nu är det för tidigt att döma åt någondera hållet, men jag hoppas på ett klargörande från styrelsen. Synd att det här inte kom upp innan Asamblean, så de verkligen hade blivit tvingade till ett svar.
Barcelona Hetfield
2011-10-21 10:52
Nu säger Udinese spanske representant Quique Pina att Barça ljög om köpet som var betydligt dyrare än så.
– Alexis kostade dem 43 miljoner euro (390 miljoner kronor), säger Pina till Deportes Cope enligt goal.com.

Haha. Nu blev mina förväntningar på Sanchez än mer. Vem betalar 43 miljoner för Sanchez? Jag hoppas att de försöker trolla med oss.
Barcelona Taher (Barça-Red)
2011-10-21 09:06
Senor Grande Pep

Det finns flera olika sätt att bli intagen på La Masia. Många gånger kan det vara kontakter men de flesta gånger brukar Barça ha jättemånga talangscouter som går runt och tittar på intressanta och väldigt unga spelare.

Min granne här nere i Barcelona har t ex sin son som lagkapten i ett av FC Barcelonas lag, han är 12 år tror jag. Han spelade i Hospitalet (det lag som Barça kommer spela mot i Cupen) när Barças talangscouter såg han en gång i en match och bad hans föräldrar att deras son skulle göra en provträning. De accepterad honom och nu ett antal år senare är han dessutom lagkapten...

Så kan det gå ibland, men man ska också veta att många, många av dessa spelare till slut inte lyckas alls heller. Det som ändå är bra är att de får en väldigt bra utbildning och lär sig mycket om livet också och inte endast om fotbollen.
Barcelona Barca4eva
2011-10-21 08:03
Härligt att Bilbao fick med sig nån poäng!
Barcelona Criff -Llourinho
2011-10-21 01:46
På tal om unga talanger i barca, lite stort!!
Barcelona Senor Grande Pep
2011-10-21 01:38
Fan asso tänk er om vi också hade fått börja i La Masia vid 12 års åldern och få gå i skolan och träna där :D fyfan bättre än att vinna 100 miljoner på Lotto :D

Kan man inte fxa in sin son där? hehehe
Ne men seriöst hur hamnar man på La masia? är det bara så att man blir upptäckt eller kanman gå på intervju eller nåt :P
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-10-21 00:36
Alla tidningar känns rätt ointressanta. Hatar när journalister bara ska sälja och vänder och vrider på matchen så att den passar till artikeln man planerat. Antingen är det jättedåligt eller jättebra, för det är det folk går igång på. Det är väl i och för sig inget nytt. Men jag läser nästan aldrig någonting i tidningarna. Tack och lov att svenskafans finns. Bästa kvalitén. Det är sjukt hur ni i redaktionen inte får någonting men lägger ned så mycket tid på det. Men ni ska veta att det verkligen uppskattas, man får oftast väldigt bra artiklar till skillnad från tex Aftonbladet.
Barcelona Blaugrana91
2011-10-21 00:25
Börjar bli irriterad på Udinese, dem säger att vi köpte Sanchez för €43 Miljoner, Barca sa i samband med att värvningen blev klar att hans pris var €26 Miljoner +€11,5 Miljoner i ev. bonusar.
Detta menar Udinese eller rättare sagt deras Spanska representant är fel.

Så frågan är om vi alltså har betalat €43 Miljoner för honom? Jag kan inte tro att Rosell och ledningen skulle gått med på ett sånt pris och sen angett en annan summa.
Atlético addeh
2011-10-20 23:43
1.70

Undantaget var väl CL-finalen samt 5-0-segern mot Madrid förra säsongen då framför allt Niva & Bank skrev fullständigt briljanta texter om Barcelonas vackra spel. Fast det klart, kritiserar man ett lag vid sådana tillfällen går hatet över styr.
Barcelona Blaugrana91
2011-10-20 23:41
Frodo

"Vad var det för skärmar på byggnadens utsida?"

Led-skärmar, klubben har satt upp 350 500 skärmar längs La Masia, detta kommer framtiden antagligen användas främst som "reklampelare" för klubbens sponsorer. Men även live matcher kan/kommer att kunna visas på byggnaden samt massa andra häftiga effekter.

Står mer på hemsidan (länktips) finns bilder och en video också. :)

Hur som helst riktigt häftigt.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-20 23:35
addeh

Jag tror hon har bättre koll än vad många av hennes krönikor ger sken utav. Vet inte riktigt vad det beror på - lathet eller order från chefen att baka in lite Zlatan och andra påhitt som spär på barcahatarnas förutfattade meningar?

Ibland känns det nästan som att svensk press måste ha med någon form av kritik mot Barca i deras artiklar. Hur bra match de än har gjort måste det alltid finnas något som smutsar ned fasaden, så att hatarna har något att gå igång på... Visst, det säljer tidningar och jag tror att det är något vi får leva med i Sverige. I alla fall så länge Barca fortsätter vara bäst och så länge Zlatan fortfarande spelare fotboll.

MEN, just Frändén borde vara ett undantag. Som sagt, med de förutsättningar hon har skulle hon kunna leverera klockrena krönikor. Verkligen gå ned på djupet och skriva om massa intressanta saker. Det finns faktiskt en stor mängd läsare som skulle uppskatta det också.
Atlético addeh
2011-10-20 23:17
1.70

Håller fullständigt med. Med tanke på hennes förutsättningar när det gäller bevakningen av Barcelona bör hon ha väldigt bra koll. Som du säger känns det faktiskt som hon skrev väldigt mycket från en mall.
Atlético addeh
2011-10-20 23:15
Barcadinho

Så är det helt klart. Det är väl först när Europa League går in i slutspelsfasen då även grupptreorna från CL kommer in det börjar bli allvar.

Starkt av Athletic att hämta upp 0-2 till 2-2. PSG fick bara oavgjort borta mot Slovan Bratislava så det ser fortsatt väldigt ljust ut för Bilbao-gänget som leder gruppen.
Barcelona 1.70-ligan
2011-10-20 23:13
addeh

Reagerade också på den "krönikan". Tyckte den var smått pinsam att läsa. Fränden försöker verka som att hon har förklaringen till varför Barca endast vann med 2-0. Det kanske går hem hos de läsare som inte följer barca, men inte hos oss andra..
Det känns som att hon redan långt tidigare hade bestämt sig för att skriva denna artikel nästa gånger barca vinner med typ 2-0. Och igår dök den matchen upp! Sen hur matchbilden egentligen såg ut spelade ingen roll, mallen till krönikan var redan klar innan matchen ens hade sparkats igång.

Jag kan tycka att man i vissa fall kan ha förståelse för att journalister inte har lika bra koll lagen som oss fans. Men inte i det här fallet. Johanna Fränden bor i Barcelona. Hon tjänar bra med pengar för att bevaka dem på plats. Se alla deras matcher, ta del av hur snacket går nere på stan. Då kan man begära mer klass på det hon skriver. Lite mer djup och korrekta analyser... lite mindre Zlatan och påhittat skitsnack som målar upp en felaktig bild av Barca - och som hatarna älskar att läsa. Dessa kan lika gärna Patrik Sjögren leverera från Stockholm.

Kom igen nu, Frändén! Jag vet att du kan bättre om du anstränger dig.
Barcelona Barcadinho.
2011-10-20 23:06
såg bara några minuter på Tottenham mot Kazan. Precis då kom det ett dubbelbyte. Modric och Lennon kom in. Redknapp väljer alltså att ha dem på bänken 75 min. Det är tecken på en viss prioritering här.
Det är rätt många lag som inte tar EL på största allvar. Man har byt namnet från uefacupen till europacupen för att det ska låta mer lukrativt. Det hjälper knappt, inte för medelstora lag. De vill satsa först av allt i den inhemska ligan.
Atlético addeh
2011-10-20 22:39
Såja, är det något lag som alltid reser sig och aldrig ger upp är det Athletic! 2-2 nu efter Llorente x2 och lite drygt en kvart kvar att spela. Man har bara två försvarare på planen och har satsat allt framåt.
Grace/Wastelands
2011-10-20 22:36
Frändén har ju börjat skriva allt mer skit om Barcelona nu på sistone. Kanske på uppdrag av AB som vill att all fokus ska hamna på Milan istället och Barcelona m.m ska ha ski istället. Förstår förövrigt inte ens varför hennes blogg finns kvar eller hennes jobb heller för den delen. Jag läser den inte, jag tvivlar på att de speciellt initierade barcelonafansen följer den slaviskt. Kändes mest som alla Zlatanister som läste den.

Atlético addeh
2011-10-20 22:33
Läste precis Johanna Frändéns text från gårdagens match. Hon skrev att Barcelona spelade uddlöst och ofokuserad. Det senare kan jag hålla med om till viss del, främst på grund av alla brända chanser. Fast jag tycker snarare det var otur än dåligt fokus. Antingen var det ribban, stolpen, eller ett ben i vägen.

Vart hon däremot fick uddlöst ifrån har jag ingen aning om. Vi gjorde en kanonmatch igår, sett till spelet. I första halvlek var vi riktigt bra och visa kombinationer fick mig att rysa. Resultatet borde varit därefter också.

Undra om fröken Frändén hade skrivit samma sak, om Messi gjort ett par mål och det istället hade blivit 4-0? Väldigt tveksamt.
Annons: