/spanien/barcelona/forum/10445.aspx/spanien/barcelona/forum/10445.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Vampíro
2011-11-12 18:27
Del Bosque är så tråkig, varför ska han alltid spela med dubbla pivotes? Bort med Alonso och in med en till kreativ spelare, Mata, Cesc, vem som helst, det är slöseri på talang. Kul dock att Jordi Alba äntligen fått chansen.
Barcelona Larsson1333
2011-11-12 18:22
Varför ska Del Bosque ALLLTID spela med i stort sett alla våra spelare, låt Xavi vila någon gång för fan. Likadant med Pique, killen har ju varit skadad ett tag för fasen. Skulle inte förvåna mig om någon åker på en skada..
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 17:42
addeh

Ja, det gör jag väl också egentligen. Men det gör så ont att förlora talanger, även om man vet att de flesta till slut inte komme hålla måttet för en startplats i A-laget.
Atlético addeh
2011-11-12 17:39
LAM

Den här säsongen var han för gammal för Juvenil, ja. Jo visst, fast skulle Montoya flyttas upp hade ju Dalmaus chanser till att nå A-laget varit väldigt minimala. Jag förstår hans beslut helt och hållet faktiskt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 17:38
Det kanske bara är jag men det känns som om Alves vilat mer än vanligt den här säsongen. Och som addeh säger så blir han bara äldre och äldre, nästa säsong kommer han att vara 29 år. Det känns perfekt för Montoya att komma upp då, få känns lite på A-laget och sedan säsongen efter det kanske börja ta över på allvar.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 17:36
addeh

Om han bara är ute efter speltid så kunde han väl ha stannat i Juvenil A. Eller han kanske är för gammal för den nivån? Det är synd att han inte stannade, om Montoya flyttas upp nästa säsong hade han kunnat bli ordinarie för Barca B, då som 20-åring, vilket inte är fyskam det heller.
Atlético addeh
2011-11-12 17:32
el Flaco

Jag tror inte vi behöver vara särskilt oroliga. Som sagt, klubben har visat tydliga tecken på att man vill satsa på Montoya. Hittar man ingen kontraktslösning och låter han lämna för vilken klubb han vill vore det grovt tjänstefel.

Flyttas Montoya upp inför nästa säsong finns naturligtvis risken att situationen blir densamma som med Fontás. Men i ärlighetens namn, Alves blir bara äldre, och lite vila emellanåt skulle inte ens han ta skada av. Och även om Montoya inte skulle få speltid varje vecka tror jag han hade utvecklats och mått bra av en uppflyttning. Bara att träna med gubbarna varje dag och åka med överallt är en erfarenhet i sig och något man växer av.

Hur det däremot blir med mittbacksfrågan i framtiden kan nog ingen svara på. Lånas Fontás ut? Flyttas Bartra upp? I sådana fall, blir det samma situation som med Fontás? Plockas Botía tillbaka? Lägger vi astronomiska summor på en ny back? För ja, värvar vi lär det inte bli någon blåbärslirare.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-12 17:30
Hetfield

Jag förstår inte riktigt grejen. Om en klubb har en spelare som man anser har en enorm potential, som skulle kunna blomma ut och ge dem både framgång och stora pengar på sikt... ja, då är det klar som f*n att de vill ha bra betalt för att sälja redan nu. Annars är det ju ingen idé att sälja.

Sen är det ju upp till storklubben om man vill köpa för det priset. Och vill man det så anser väl båda parter att spelaren är värd pengarna. Det är ju knappast alla talanger som går för jättesummor...

Men visst kan man tycka att priserna inom fotbollen är för höga överlag.. och visst finns det extremfall. Vissa spelare blir överhypade, som t.ex Neymar - den som skulle köpa honom just nu skulle få betala ett sjukt överpris.
Och så finns det ju extremfall åt andra hållet, där klubben inte får in alls de pengar man borde kunna få för en spelare. Ofta för att de köps i ännu tidigare ålder. Arsenal har lyckats plocka ett par sådana exempel ifrån La Masia

Barcelona el Flaco
2011-11-12 17:24
Hetfield/

Håller med dig. Mycket av det beror på de mindre klubbarnas vilja att cascha ut på sina bästa spelare när de stora elefanterna knackar på dörren, vilket å ena sidan är fullt förstårligt. Sen har man även agenterna som har fått en större huvudroll och man kan diskutera ifall det är på gott eller ont.

Intressant att du skrev just 15 miljoner euro. Det är precis vad som kostar klubben att ha igång La Masia under ett år. Föredrar att försätta på det spåret och plocka fram unga talanger varje år. Hellre det än att köpa in en Neymar där man inte riktigt vet vad man får.

addeh/

Just nu handlar det mycket om hur det går med förhandlingarna för Montoyas del. Rico skrev ju för några dagar sen att det ser ljust ut, men inget är klart än. Förhandlingarna har pågått länge och från och med januari nästa år får han förhandla med vilken klubb som helst. Knepig situation. Är rädd för att han kommer hamna i samma sits som Fontas ifall han flyttas upp, dvs. mest få sitta på bänken med tanke på att Dani Alves sällan får vila.
Atlético addeh
2011-11-12 17:23
LAM

Med tanke på att han inte fick så mycket speltid i Segundan ifjol tvivlar jag på om han tagit plats i ett A-lag. Möjligtvis som reserv, men i det här fallet kan jag nästan garantera att Dalmau var ute efter speltid. I en klubb som Valencia, där deras startman som högerback passerat 30, har han dessutom goda chanser som jag ser det att i framtiden gå hela vägen upp till A-laget. Mycket beror nog på vad som sker i nästa sommars transferfönster hos Los Ché. Värvar man en ung talang som Azpilicueta eller Mallo sjunker Dalmaus chanser att nå A-laget väldigt snabbt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 17:21
För tillfället känns Montoya som den som har störst chans att flyttas upp, möjligen tillsamans med Bartra. Har för mig att ledningen tidigare sagt att man ska flytta upp två och köpa två varje sommar, vilken man gjorde den här transferfönstret. Nästa säsong blir det väl Montoya, Bartra och Sergi Roberto som har störst chans.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 17:18
Frågan är varför Dalmau gick till Valencia B? Ska han ha speltid hade han väl kunnat gå till ett A-lag istället. Finner det riktigt skumt att man går från ett B-lag till ett annat, som dessutom är mycket sämre och ligger en(?) division under.

Frodo

Ja, jag glömde nästan Pedrito. Med den formen han haft den här säsongen så känns en plats i startelvan långsökt, men mycket kan naturligtvis ändras på de månader som är kvar tills truppen släpps. Tror nog ändå inte han är ordinarie till slut, blir nog Llorente eller Cesc.
Atlético addeh
2011-11-12 17:17
el Flaco

Att klubben sålt både Hector Bellerín och Albert Dalmau visar ju ändå att man tror enormt mycket på Montoya. Hoppas nu bara han får chansen att visa vad han går för även i A-laget. Som jag ser det är det dags att någonting händer inför nästa säsong. Helst en uppflyttning, varpå Maxwell försvinner, och Adriano helt och hållet blir vänsterback. I annat fall en utlåning.

Hetfield

Det var ju precis det jag påpekade. :-)
Barcelona Hetfield
2011-11-12 17:14
el Flaco

Syftar på allt. Det räcker med att en ung talang gör ett par mål och göra ett par fina finter så är man helt plötsligt värd mer än 15 miljoner.

Vad är det som händer med fotbollen. Ska man inte behöva förtjäna ett stort namn och att få "äran" att bli dyr?
Barcelona el Flaco
2011-11-12 17:12
Hetfield/

Syfter du på det här med Neymar eller något annat?
Barcelona Hetfield
2011-11-12 17:12
addeh

Det är inte så konstigt att spelare från Swansea har så mycket rätt i passningsspelet, efter Barcelona (tror jag) att Swansea har mest bollinnehav i Europa.
Barcelona Hetfield
2011-11-12 17:07
Jag tycker att det är en oerhört sorglig och negativ trend att folk börjar betala stora summor för talanger. Det handlar inte längre om att man ska förtjäna ett stort namn och mycket cred, det handlar bara om att folk köper talanger för stora summor. Jag låter som en bitterf*tta nu, men det är så tråkigt. Jag kommer ihåg en tid där man var tvungen att prestera något för att få äran att bli dyr och att få spela för topplagen. Nu räcker det med att göra ett par mål i brasilianska ligan osv.

Nu fick man det sagt. Jag hoppas att det tar slut.
Barcelona el Flaco
2011-11-12 16:59
Frodo & 1.70-ligan/

Tack för uppdateringen. Det förklarar en hel del.

Tycker hur som helst att det är synd att han inte fins kvar i Barcelona med tanke på den råtalangen han visade upp för några år sen. Men å andra sidan ha man kvar Montoya. Får se hur kontraktsförhandlingarna går för hans del.
Barcelona Éluc
2011-11-12 16:56
18:10 på TV10.
Barcelona Smogen
2011-11-12 16:54
När börjar eng-spa och visas den på någon svensk kanal?

svarar på min egna fråga 18.10 på tv10.
Barcelona Smogen
2011-11-12 16:53
jonas_

tänk också på att nästan alla platser på camp nou tillhör säsngskortsinnehavare. När matchdatum närmar sig så brukar dom bli tillgängliga på hemsidan. Så bli inte orolig om det inte finns platser med en vecka kvar, sista dagarna och framförallt sista dan kommer det släppas massvis.
Jag o polarna var o sog Sevilla för någon månad sedan, gick till ett internetcafé i barcelona o köpte på matchdagen.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-12 16:51
el Flaco

Dalmau lämnade för Valencia B i somras.

Edit: Det är inte ofta man kan tillrättavisa dig..:)
Barcelona Frodo
2011-11-12 16:50
el Flaco

Dalmau lämnade för Valencia B i somras.

Jag antar att Mazinho vill att Rafa ska flyttas upp som 20-åring i a-laget precis som sin bror. Jag läste även någonstans att Deulofeu är på väg att skriva på ett nytt kontrakt till 2014.

L.A.M Nr 10

Jag håller med om din elva där Llorente, Cesc och Pedro krigar om den sista platsen. Kanske Jose Enrique som vänsterback också men han verkar inte finnas i del Bosques planer.
Barcelona FC Barcelona #10
2011-11-12 16:47
Håller tummarna att Spanien vinner med minst 2 mål :)
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 16:34
Ja, JDS hör hemma på mittfältet men nu när man har många försvarare borta så kan det vara ett alternativ som definitivt skulle funka för mig. Frågan är då vem som ersätter som pivote. Grimaldo hade varit roligt att se men tror tyvärr inte Eusebio tänker i de banorna, då skulle JDS som högerback vara betydligt troligare.
Barcelona el Flaco
2011-11-12 16:27
Det är lite synd att Dalmau inte får mycket speltid, känns som att han har hamnat i skymundan. Förra säsongen fick han inte spela så mycket i Juvenil A och denna säsong har det sett ungefär likadant under Eusebios ledning i b-laget. Tyckte han verkade riktigt lovande för ett par år sedan under en försäsong. Tycker precis som addeh att Dos Santos hör hemma på mittfältet och inte som "falsk" högerback.

Rico i MD skriver idag att förhandlingarna om Rafinhas förnyelse går framåt. Det nya kontraktet kommer gälla fram till 2013, som Mazinho vill ha det även om klubben hellre hade velat skriva på ett längre kontrakt.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-12 16:27
Casillas;
Ramos, Puyol, Piqué, Jordi Alba;
Xavi, Busquets, Iniesta;
Silva, Llorente, Villa

Där har vi enligt mig Spaniens bästa elva inför EM. Spelare som även kan ingå är väl främst Cesc, men sedan får vi se formen på både Llorente och Villa tills sommaren. Framförallt Soldado har ju öst in mål och nosar nog på en plats där i anfallet också. Men med den här elvan blir spelet väldigt likt Barcas, man byter ut Silva mot Messi, Silva får nog en väldigt fri roll, och sedan blir det två strikers.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-11-12 16:15
jonas_

Bästa platsen kan variera beroende på vad man är ute efter. Vill man ha lite mer liv och energi rekommenderar jag att sitta på kortsidan med de "aktiva" supportrarna (Gol Sud Nike)
Är man däremot inne på att ha så bra sikt som möjligt är långsidan en bit upp det bästa. Högst upp är inget bra, men "andra ring" fungerar utmärkt.

I länktips finns info om priser och platser, du kan köpa biljetter via hemsidan eller på servicaixa.com - de är lika billiga.
Dessa matcher kommer inte att säljas slut, du behöver därför inte vara orolig att stå utan biljett. Dock kan det vara svårt att få 6 platser bredvid varandra, men det brukar fixa sig väl inne på arenan så att man i alla fall kan sitta tre och tre.
Biljetterna släpps för icke medlemmar cirka en vecka innan match. Matchdatum bestäms också cirka en vecka innan omgången spelas.

Trevlig resa!
Atlético addeh
2011-11-12 16:13
LAM

Det vore en möjlighet också, fast i Barça B vore det lite väl slöseri med talang att sätta Jonathan dos Santos som högerback istället för att använda honom på mittfältet. Det ultimata vore som sagt att spela Balliu till höger och Grimaldo till vänster.

Abbe

När ska gubben inse att Alonso snarare segar upp spelet än tillför någonting? Nu tycker jag för det första att man inte borde matcha bästa laget, men det är ju ändå tydliga signaler från Del Bosques sida att han kör på sin tänkta elva till EM. I mitt tycke - in med antingen Fábregas som falsk nia, eller Llorente som spjutspets.
Barcelona jonas_
2011-11-12 16:01
Ska se Barca - Getafe/Sporting Gijon till våren på Camp Nou med 5 pers, tips för bra pris och platser? Tacksam för svar.
Annons: