/spanien/barcelona/forum/10433.aspx/spanien/barcelona/forum/10433.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-18 13:05
Det var nog Pepe. Dock ser man klart och tydligt att den inte träffar, osportsligt av Messi att ta sig för ansiktet som om det gjorde jätteont. Att alla Barcelonaspelare filmar hela tiden, till och med på intervjuer :)
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-18 13:03
el Flaco.

Underbar bok helt klart. Kommer ihåg när jag köpte den i London och läste den under flygresan hem. Väldigt fascinerande. Gillar hur han går in på detaljer kring tränare, spelare och presidenter.

Jimmy Burns om vad han tycker om att Ronaldinho, Deco och Eto'o fick lämna klubben:

– I think Ronaldinho caught the Brazilian disease of partying off the pitch more than playing on it, and he dragged Deco with him, and for a while Messi too. It affected the training of all three and their performance impacted negatively on the team.??

Messi was justly given a second chance and told to mend his ways, but I think Ronaldinho and Deco were thought to be expendable and told it was time for them to go. The departure of Ronaldinho and Deco provided an opportunity for a whole change of choreography within the team, and a new coach capable of exercising control and discipline. Hence the replacement of Rijkaard by Guardiola.

Eto’o scored some wonderful goals and created others at Barça, but he is not a player who liked being told what to do, and his performance varied enormously. I think he is a difficult player to build a solid team around and I was happy to see him go, as I think was Guardiola.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-18 13:02
elbraco

Han borde vara redo för att starta. Han byttes in mot Victoria Plzen och har nu spelat för landslaget. Gör han tre matcher nu så har vi ett till alternativ för El Clasico, vilket skulle behövas i och med Villas och Pedros formsvackor. Vi har fyra matcher kvar innan klassikern, Sánchez borde få starta minst två av dem, helst tre.
Barcelona el Flaco
2011-11-18 12:58
Canaletes/

Det var säkert Mourinho. :P
Barcelona MESSI.CORLEONE
2011-11-18 12:48
L.A.M Nr 10

Håller med vännen, messi ska inte behöva bära oss var enda match.
De tre.matcherna han var mållös i(2-0 h mot viktoria, 0-0 h mot sevilla och 1-0 b mot granada bevisar ju hur jävla viktig han är) Bara 3 mål på tre raka matcher av våra andra anfallsvapen är fanimej oroväckande!
Jag har stora förväntningar på Sanchez, känns som om han kan kliva fram och hjälpa messi där framme mer än villa o pedro som verkar vara helt flummiga på plan.
Barcelona Canaletes
2011-11-18 12:46
Vem vare som facking kasta?!

Messis version :P
Barcelona el Flaco
2011-11-18 12:33
Mojito/

Det jag gillade var att jag tolkade det som att Burns inte tyckte om Nuñez och smög in några pikar mot expresidenten i boken. Personligen tålde jag inte Nuñez och tyckte om hans arroganta sätt att agera. Han ville fatta alla sportsliga beslut trots att han inte visste något om fotboll.
Barcelona Mojito - Culé (un estilo de vida)
2011-11-18 12:26
el Flaco

En mycket bra bok, jag har den i två exemplar till och med :-)
Framför allt tycker jag det är intressant med berättelserna från tiden när Nunez och Gaspart var presidenter.

Inte förvånad att Guardiola har den, han vet hur viktig historian är för nuet.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-18 12:26
Hur stor är sannolikheten att Sanchez lirar mot Zaragoza?

Vill gärna se han skadefri ett långt tag nu så han kan slå sig in i elvan och lära känna Barcas spel, jag tror mycket på honom. Förväntar mig att han kommer bli en viktig spelare och det vore ju inte dumt om han gjorde iaf 10-15 mål redan första säsongen. Han lär antagligen behöva slipa bort lite av sin tendens att lita på sin snabbhet och komma behöva lära sig vikten av lagarbetet mer.

Han är en sådan spelare som man njuter av att kolla på.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-18 12:11
Messi är så inblandad i spelet. Som Frodo säger så gör han allt, målskytt, assistkung, playmaker, dribbelgubbe och tiki taka är det han ska göra. Ändå gör han över 50 mål på en säsong och över 20 assist.

Ibland kan jag tycka att vi är lite för beroende av Messi när Villa och Pedro inte presterar. Jag skulle gärna vilja ha det som 08-09 där all anfallare gjorde över 20 mål totalt, Messi 38, Eto'o 36 och Henry någonting med 25 har jag för mig. Hoppas Pedro, Villa och Alexis kommer igång så småningom. Egentligen bryr jag mig inte så länge laget vinner men det är bra om alla anfallare gör mycket poäng.
Barcelona el Flaco
2011-11-18 12:08
En rolig detalj att Guardiola har boken "Barça - a peoples passion" av Jimmy Burns i sitt kontor i träningsanläggningen. Den boken borde varje culé ha i sin ägo eller åtminstone ha läst den.
Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-18 11:55
elbraco.

60 mål hade nog Messi kunnat komma upp i förra säsongen. Efter hans solomål mot Real Madrid i slutet av april hade han gjort sitt 52:a mål. Det var fortfarande en hel månad kvar av fotboll då.

...fast då kräver vi väldigt mycket av Messi. :) I min bok kommer han alltid att vara störst. Aldrig sett en spelare dominera så mycket som han gör på den här nivån och så här länge. Fantastiskt!
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-18 11:30
Frodo Syftade på ligaspel, där gjorde han 18 (19?). Borde skrivit det. 60-70 mål? Överdrivet eller?
Postat via SvenskaFans-appen
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-18 10:18
Såg precis att fcbarcelona.com har tagit bort tid och datum i kalendern för el Cláscio. Innan stod där 10/12 kl 22:00 och nu står där endast 11/12 och ingen tid. Någon som vet om det är bekräftat på annat håll om när matchen egentligen ska spelas?
,Sami
2011-11-18 10:09
Har en stark känsla att Valencia vinner över Real imorgon.
Barcelona Frodo
2011-11-18 09:34
elbraco

Villa gjorde 23 mål förra säsongen.

MESSI.CORLEONE

Jag tror också att Messi kan göra 70 mål om han vill. Men Messi är mer än bara en målskytt. Han är striker, winger och playmaker allt i ett. Att han är så delaktig i spelet gör honom så farlig. Om han bara hade satsat på att vara nära straffområdet och trycka in bollar likt en Mario Gomez hade han kunnat göra ännu fler mål. Jag tycker inte att han ska satsa på att bara göra mål. Men han lär göra ca 50 mål och 30 assist är min gissning.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-18 09:19
Du menar att Messi kan snitta nästan 2 mål per match utan otur...? Villa däremot borde gjort 20-25 förra säsongen.
Barcelona MESSI.CORLEONE
2011-11-18 09:12
Tänkte på en grej, fan va otur Messi har med sina frisparkar. Han träffade ribban mot Napoli i träningsmatchen vi vann med 5-0. Han träffar stolpen mot Milan och mot Viktoria. Jag hoppas att vinden vänder snart och att vi kan få se den bästa av de bästa visa sin överlägsenhet i alla fronter.

Lägg därtill hans nick som träffa stolpen och hans chipp i ribban mot Osasuna nån månad sen.

Utan att överdriva så tror jag att en skadefri Messi, med lite tur o flyt kan göra över 60 mål denna säsong, om inte över 70?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-18 06:07
Men ska Bartra få ha det som Fontás hittils haft det den här säsongen då? Tycker det är så onödigt att flytta upp när han ändå inte kommer få så mycket speltid. En sådan som Montoya kan alltid rotera med Alves när denne inte kan spela men Bartra kommer ha 4-5 spelare framför sig.

Sen börjar det nog nästan bli dags för Puyol att tänka på att sluta. Inte efter denna säsong men kanske sommaren 2013. Vid den tiden är han 35 år och jag tycker redan man märker att han inte orkar med fysiskt längre. Den här säsongen har han inte startat många matcher, även när han varit frisk. Jag tror inte han spelar El Clasico tex. Nä, det gör ont att säga det men Puyols karriär börjar gå mot sitt slut.

Men för att summera mitt första stycke så ser jag gärna att Bartra flyttas upp om han får speltid. Och då menar jag starta alla Copa Del Rey-matcher samt flera hemmamatcher i ligan och någon i CL. I somras ville jag se Fontás i A-laget men visst jag att han bara skulle startat en match när vi är inne i mitten av november så hade jag varit väldigt tveksam. Och en sak till, om Bartra flyttas upp så måste Fontás lämna. Jag ser verkligen inte plats för båda två i truppen.
Barcelona CULEEEE- mrfaariis
2011-11-18 00:31
``There is a myth that says you can`t win by playing beautiful``

- Carles Rexach, barcelona legend.

Till real madrid !!!
Barcelona Aniesta8
2011-11-17 23:45
Jag tänkte på en sak. Keita används som dm numera och Mascherano som mittback. Eftersom vi har för få mittbackar och eftersom Mascherano gör det riktigt bra där, eftersom Keita börjar bli gammal och eftersom Romeu gör det riktig bra som dm i Chelsea så tycker jag att vi ska ersätta han med Keita efter säsongen.

Jag vet att Seydou är Peps favorit men han börjar bli gammal hans värde sjunker mer och mer och vi ska försöka att sälja honom innan klubbar är villiga att betala bra för honom. Romeu är ung, han är La Masia produkt, han kommer att utvecklas både i Chelsea och hos oss och vi kan ta honom tillbaka bara för några miljoner.

Vad tycker ni om det?
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 23:06
United har värvat en 5-åring, tro det eller ej. De hade scoutat han sedan han var 3, men då var han för ung enligt dem, haha.
Barcelona II Barça II
2011-11-17 22:40
Enligt Irakisk Tv ska Fc Barcelona bygga en fotbollskola i Irak. Rosell ska även inviga en ny arena i staden Basra. Samtidigt har man värvat en 14 årig Irakie..
Barcelona Alvés - Por Que?
2011-11-17 22:33
Släpper vi Marc Bartra blir jag skogstokig på Pep.. Hoppas han flyttas i vinter eller i sommar då han redan är mogen för A-lagsfotboll. Helt klart bättre än Fontás, han har bollkänslan, brytningarna och det viktigaste han är riktigt snabb för att vara mittback.
Barcelona Barcadinho.
2011-11-17 22:27
Får väl se hur klubben kommer att lösa det med mittbackarna. Det är inte bara Bartra som ska diskuteras utan också Abidal. Båda två diskuterar just nu med klubben om ett nytt kontrakt.
Jag skulle våga säga att båda Puyi och Abidal inte kommer hålla många år framöver som startspelare. Då har vi ett stort behov av mittbackar.

Jag tror att det bästa skulle vara om klubben erbjuder Abidal ett korttids kontrakt. Kanske ett par år och samma sak med Bartra. Ta upp honom till a-laget och börja med två års kontrakt.

Frågan är så klart om spelarna själva godkänner ett sånt förslag.
Abidal är 32 och han vill nog ha ett längre kontrakt som försäkrar honom fram tills det är dags att lägga av med fotboll. Inte så lätt att hitta en ny klubb när man är 34 år. Bättre att avsluta karriären i Barca.
Klubben vill dock spara pengar. De har erbjudit Abidal ett nytt kontrakt som innehåller variabler som t ex antal spelade matcher. Agenten tackade nej.

Däremot tror jag att Bartra kommer att acceptera ett två års kontrakt på typ 1-1,5 mil per säsong. Frågan är vad Pep kommer att göra med båda han och Fontas på bänken (ja, om pep blir kvar då)

Får väl se som sagt.
Atlético addeh
2011-11-17 22:14
barcetia

Sergi Gómez känns som en sämre version av Bartra. Lite sämre, på allting.

Riojo

Trevlig information, det var mer än jag visste. Har dock läst att kontakten med Sabadell funnits, fanns en del att läsa om det då Cuenca lånades ut till klubben. Trots att de är nykomlingar har de öppnat starkt i Segundan, vi kan bara hoppas att de tar steget upp, även om jag tror det blir kämpigt.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 21:50
Lite rolig fakta; detta är Castrols lista över de bästa spelarna i världen. Gjort med massa matematiska formler osv, men den känns rätt flummig ändå. Den är FIFA-sponsrad för övrigt:

Topp tio på Castrols ranking:
1. Leo Messi, Barcelona 1146 poäng
2. Mario Gomez, Bayern München 1057
3. Karim Benzema, Real Madrid 989
4. Robin van Persie, Arsenal 943
5. Cristiano Ronaldo, Real Madrid 913
6. Gerard Pique, Barcelona 910
7. Eric Abidal, Barcelona 873
8. Sergio Agüero, Manchester City 863
9. Antonio Di Natale, Udinese 857
10. Willy Caballero, Malaga 841

Känns jävligt omotiverad den listan :P Xavi? Iniesta? Var är dom? Och vad gör Willy Caballero där?
Barcelona Rioja
2011-11-17 21:47
addeh

Det är ju dock mer än bara ett liknande spelsystem, tränaren Lluís Carreras föredetta la masia produkt under Cruyff och lagkamrat med Guardiola var och lärde sig under ett par månader Peps spelmodell, Pep har sen dess varit på besök hos Carreras när laget tränat. Under sig har Carreras Roger som andretränare, lillebror till Oscar som är Juvenil A tränare för FC Barcelona.

Sen har jag läst om att Rosell och Soteras (Sabadells president) haft en del kontakter sinsemellan. Man kan ju bara hoppas på att det kan mynnar ut i ett eventuellt sammarbete, inte så att Sabadell blir en farmaklubb men jag ser ju gärna att våra talanger ges chansen att spela så mycket som möjligt och då helst i en miljö som gynnar deras utveckling.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 21:47
Manita

härligt video. denna är också fantastisk. Det är när Milan kommer till Camp Nou förra året och därmed Ronaldinhos återkomst - älskar att puyol ber dinho vara med på lagfotot innan matcher :) kan inte komma ihåg att jag har sett detta innan.
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-11-17 21:41
Bartra, vår största mittbackstalang.

Skulle vilja säga att både Sergi Gomez och Muniesa är bättre talanger :) men I get what you mean, Bartra är en personlig favorit av alla defensiva talanger, minus Grimaldo, och om han försvinner blir jag riktigt jävla sur!
Annons: