/spanien/barcelona/forum/10413.aspx/spanien/barcelona/forum/10413.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-17 18:33
Gai tillhör City om jag inte minns fel
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-17 18:29
Gai skulle vara nästa superstjärna men failade grovt. Vet inte var han spelar nu men hör aldrig talas om honom så kan inte vara någon superklubb direkt.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-17 18:10
addeh

Skulle valt precis samma elva som du. Fan vad kul det vore om allihopa nådde A-laget en vacker dag! Det är inte omöjligt att åtminstone 8-10st utav dem faktiskt gör det.

Bubblare precis bakom som också har en rätt stor chans att nå A-laget då mycket fortfarande kan hända: Sergi Gomez, Dongou och Espinosa.

PS. Jag kommer också ihåg Gai AKA den nye Messi ;)
Atlético addeh
2011-11-17 18:04
När det gäller Barcelona dras ju alltid kopplingar från A-lagspelare med ungdomsspelare. Om vi tar fjolårets elva, skulle nog deras arvtagargeneration, om man helt ser utifrån La Masía, se ut ungefär så här:

Valdés
Alves Piqué Puyol Abidal
Xavi Busquets Iniesta
Pedro Messi Villa

Pol Balleste
Montoya Bartra Muniesa Grimaldo
Thiago Samper Roberto
Cuenca Rafinha Deulofeu

De allra hetaste namnen på varje position. Det domineras så klart av den gyllene generationen -91 som Montoya, Bartra, Thiago & Cuenca tillhör. Även Planas, Romeu & Tello för att nämna några ingår ju i samma generation. Gai Assulin också, om det är någon som minns honom. :-)

Det var bara en parentes.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-17 17:56
addeh

Vi skulle nog klara oss, ja. Men vi skulle inte direkt förbättras av att tappa en sådan spelartyp. Men det är ju bara vad jag tror.

LAM nr 10

Det är sant, men som du säger, så har Keita spelat så mycket som pivote på sistone, att jag tror att Romeu skulle kunna ersätta honom ändå. Så pass lika spelare har de numera blivit. Har ingen aning om hur Romeu skulle fungera som tvåvägspelare dock. Å andra sidan är ju inte Keita optimal som pivote och det känns som det är en sådan vi mest är ute efter...

Jag har för mig att Samper från början var en Xavi-typ men numera brukar agera pitvote. Så han kanske skulle klara av både rollerna. Perfekt ju. Håller tummarna för den grabben
Atlético addeh
2011-11-17 17:53
LAM

Fast skulle Keita ersättas just nu är det en pivoté vi söker efter, då vi fått upp Thiago och värvat Cesc. Att värva en mer offensiv mittfältarare vore det mest patetiska vi kunde göra.

Angående Samper har han, åtminstone de matcher jag har sett, spelat som pivoté. Bakom honom finns även Wilfred Kaptoum som är ett år yngre och spås en lysande framtid.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-17 17:43
Oriol Romeu spelar inte ens på samma position som Keita. Han är pivote och Keita brukar i och för sig spela som pivote då och då men ska vara högre upp i planen på Iniestas normala plats. Samper är 95:a, vilket betyder att han fortfarande är väldigt ung och väldigt mycket kan hända. Vet dock inte om han är pivote eller är bäst i Xavis roll men har för mig att han är en oerhört passningssäker Busquets-typ.
Atlético addeh
2011-11-17 17:43
1.70

Vi vinner alla stora matcher utan Keita, jag tror vi skulle klara oss utan honom permanent faktiskt. Men det är ju bara vad jag tror.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-17 17:33
addeh

Jag tycker vi behöver ersätta Keita den dagen han lämnar eftersom vi då tappar en av få spelare som kan erbjuda tyngd och huvudspel - vilket varken Sergi Roberto eller JDS direkt är kända för.

Tycker helt klart de Rossi vore en av de mest spännande alternativen på marknaden nästa sommar om han nu står kontraktslös. Men Oriol Romeu är den jag hoppas mest på.

Då uppstår det dock ett dilemma. Om Romeu gör bra ifrån sig tycker jag inte det är mer än rätt att plocka hem honom. Man bör göra det!
Samtidigt skulle det sätta käppar i hjulet för unge Samper, som jag hoppas jättemycket på. Han har reda nobbat utlandskontrakt och väntar tålmodigt på att slå igenom i Barca. Vilket han även har stor chanser till att kunna göra så småningom.. vad händer med honom om Romeu återvänder?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-17 17:31
Det där med att man är storväxt som yngre är riktigt intressant. Jag har alltid varit ganska kort och fått kämpa mot ofta större motståndare. Nu har jag växt ikapp lite och när jag nu går in i närkamp mot en i min storlek så vinner jag väldigt ofta. Och det kommer nog bli ännu bättre för mig senare. Spelare som Messi, Xavi och Iniesta har säkert alltid varit mycket mindre både till längd och sett till muskler men har tack vara sin teknik klarat sig. Nu dominerar de mot alla.
Atlético addeh
2011-11-17 17:21
Frodo

Precis, ett kvitto på att Bartra faktiskt gjorde bättre ifrån sig än Fontás. Man kan tycka att det är konstigt att inte Bartra var den som blev uppflyttad, men jag tycker det är ganska logiskt ändå. Pep har själv tränat Fontás och sett mer av honom än Bartra, dessutom är han två år äldre.

Fontás har alltid varit ganska storväxt. Kan det vara så att han på ungdomsnivå stack ut bland alla canteranos och därför kunde dominera? Bara en tes.
Atlético addeh
2011-11-17 17:18
1.70

Eller så skippar man att värva en ersättare till Keita och använder de spelare som redan finns att tillgå. Thiago & Xavi har spelat i mer defensiva roller, dessutom finns både Jonathan dos Santos & Sergi Roberto att tillgå underifrån. Sedan finns ju alltid Mascherano kvar, vilket inte bör glömmas bort.

Lämnar Keita mot all förmodan till sommaren, anser inte jag att vi behöver värva någon ersättare.
Barcelona Frodo
2011-11-17 17:17
addeh

Du har rätt om att Bartra bidrog mer till att Barca B kom trea förra säsongen. Bartra blev nominerad till top 3 bästa försvarare i liga adelante och inte Fontas.

L.A.M Nr 10

Bartras kontrakt går ut i år och frågan är om han vill skriva på för ytterligare ett år i Segundan.
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-17 17:14
Fontas lär starta mot Zaragosa. Eller lär är väl fel ordval, men jag känner på mig det!

------------------------------------------------------------------------

Byter ämne lite.. Om nu Keita lämnar efter säsongen, vore det inte isåfall värt att försöka knyta till sig de Rossi?
Italienarens kontraktsförhandlingar med Roma sägs ha gått i lås och han kan komma att gå på free transfer nästa sommar i "värsta fall", sett ur Romas perspektiv. Och då har de Rossi själv sagt att han är mest intresserad av en utlandsflytt. Frågan är hur han skulle reagera om Barca hörde av sig?

Vad tycker ni? Jag tycker det vore jäkligt intressant, men det är mycket som ska klaffa också. Snackar alltså bara "om utifall att" Keita och de Rossi lämnar sina respektive klubbar i sommar.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-17 17:06
Fontás måste först och främst få spela fler matcher men jag skulle inte gråta om han såldes i sommar. Bartra är en mycket större talang som är två år yngre och dominerar i B-laget samt är ordianrie i U-21. En sak jag inte gillar med utlåningar och försäljningar med återköpslausuler är att spelarna aldrig kommer tillbaka, i alla fall inte när Pep varit tränare. Blir man utlånad så är det ett tecken på att man aldrig kommer platsa i Barcelonas trupp. Se på Botía. Han gör succé men blir ändå inte tillbakaköpt.

Hur som helst tycker jag ändå Montoya är given att flyttas upp nästa säsong. Killen är en extrem talang, skolas han rätt lär han bli ordinarie. Konkurrensen kommer vara hård till en början men Alves är åtta år äldre vilket betyder att ynglingens tid definitivt kommer. Bartra kan stann i B-laget en säsong till i mitt tycke då det värsta som finns är att det blir som Fontás. Vi kommer nästa säsong ha Piqué, Puyoo och Abidal som lär spela mycket som mittbackar. Busquets kommer gå före Bartra i tuffare matcher och Puyol kommer gå före när han kan spela. Enligt mig finns det ingen poäng i att flytta upp spanjoren. Problemet blir då hur man ska motivera en stor talang som Bartra att spela i Segundahn ett år till. Man borde locka med speltid i framförallt Copa Del Rey, men även ligan ibland. Men han kan fortfarande stanna i B-laget och spela matcher med dem.

Så backuppsättninngen nästa säsong skulle bli:
HB: Alves, Montoya
MB: Puyol, Mascherano, Piqué
VB: Abidal, Adriano

Mittbacksuppsättningen kan se lite tunn ut men tänk på att både Busquets och Abidal gör bra jobb där också, och som tidigare nämnt ska Bartra få en del speltid även om han tränar med B-laget.
Atlético addeh
2011-11-17 17:05
elbraco

Det är naturligtvis skillnader när det gäller tempo i högsta respektive andradivisionen. Dessutom får vi inte glömma bort att Bartra var den som dominerade i försvaret när Barça B kom trea förra säsongen, inte Fontás. Den senare bar däremot ofta kaptensbindeln och var viktig ur det perspektivet.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 16:49
På tal om något helt annat så är det lite komiskt att clownen Blatter så fort han hamnade i den här rasismhärvan publicerade en bild på Fifa där han kramar om en random svart man (någon som har jobbat med apartheid eller liknande).

En jäkla massa spelare, t.ex. louis saha, ferdinand, frimpong, joe jordan (spurs andretränare som gattuso bråkade med), tony pulis har reagerat och många kräver hans avgång.

frimpong hade den skönaste kommentaren; "if blatter ever come to arsenal im gonna frimpong him."
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 16:43
Frodo

nej, det var lite klumpigt uttryckt av mig. "hype" är det väl inte men jag tycker ändå att det är oförtjänt många som backar upp Fontás när man kritiserar honom och kommer med argument som "ja, men han var en stabil kugge när Barcelona B hamnade 3:a" osv. Inte nog med att det är en gammal bedrift, det är också en sämre liga. det kanske var miracle work från Lucho Enrique, men antingen så har Pep gjort ett misstag med Fontás genom att inte spela honom, eller så är han klart överskattad och kan då inte ha varit en så pass viktig kugge i B-laget.
Barcelona Frodo
2011-11-17 16:20
elbraco

Det är och har väl knappast varit någon hype om Fontas här inne? Majoriteten tvivlar ju på honom pga att han inte är snabb, smidig och dessutom något trög i tanken.

Man kan inte jämföra Fontas med Montoya. Fontas blev inte ens uttagen till U21-EM trots att han är 2 år äldre än Montoya medan den senare alltid varit ordinarie i de olika spanska ungdomslandslagen och till och med blivit uttagen till a-landslaget. Dessutom har man aldrig hört klubbar som Arsenal, Bayern, Roma, Valencia etc vara intresserade av Fontas.

Ingen säger att Montoya ska ersätta Alves rakt av. Däremot måste man ge honom en plats i a-laget där han kan agera backup. Att låna ut honom till bottenlag som du vill kommer aldrig att hända. Han lär inte skriva på ett nytt kontrakt och lånas ut till ett bottenlag när han har europeiska storklubbar som alternativ.

Lämnar Maxwell nästa säsong kan Adriano vara Abidals backup och Montoya Alves backup. Om han i värsta fall failar så kan man alltid sälja honom och tjäna lite pengar. Förnyar vi inte med honom kommer han att gå utan ersättning.

Uppflyttningen av Fontas var märklig med tanke på att yngre och mer talangfulla mittbackar som Bartra och Muniesa finns i Barca B. En uppflyttning av Montoya är däremot naturlig med tanke på att Maxwell är slut.
Atlético addeh
2011-11-17 16:09
Hetfield

Fast du överdriver åt andra hållet istället. Ingen har jämfört honom med Cafu, eller påstått att han vore nya Alves.

Visst, Montoya är ingen talang utöver det vanliga, men det var inte Puyol heller under sin tid som ung. Se hur det gick för honom. Montoya har varit stabil i många säsonger nu, och gör riktigt bra ifrån sig i U21-landslaget. Det är väldigt få ytterbackar som tidigt utmärker sig. I de yngre åldrarna spelar de bästa spelarna centralt, nästan alltid.

På dig låter det som att Montoya är okej, varken kommer blir något mer. Aldrig kommer bli mer än möjligen en truppspelare i Barcelona. Om det är så du menar, måste jag fullt ut säga att jag tycker tvärtemot. Ingen är lik Alves, han är unik på alla sätt och vis, men Montoya är ändå en liknande spelartyp som brassen. Han är ständigt med upp i offensiven, har väldigt bra inlägg varpå han gör en del assist, och är stabil defensivt. Sedan vet vi inte heller hur det ser ut efter Alves tid i Barça, då kanske vi inte anfaller från högerkanten 9/10 gånger. Kanske är det vänsterkanten, med Grimaldo och Deulofeu (vem vet?) där spelet ofta går igenom? Då hade Montoya förmodligen varit helt perfekt på högerkanten.

Det går alltid spåna.

Klubben har visat tydliga signaler och skeppet iväg så många högerbackar att det är Montoya man ska satsa på. Katastrof är fel ord att använda, men det vore verkligen inte bra om man släppte honom. Potentialen finns där.
Atlético addeh
2011-11-17 16:02
elbraco

Montoya om någon skulle väl ha goda chanser att få speltid vid en uppflyttning. Fontás har just nu Piqué, Puyol, Mascherano & Abidal framför sig, kanske även Busquets. Montoya skulle ha Alves, som spelar varje match för att det inte finns någon ordentlig backup. Adriano finns naturligtvis att tillgå, men han har på sistone mycket på andra positioner.

Även om Montoya säkerligen skulle fått mer speltid i en klubb som Sporting Gijón tror jag han hade vunnit mer i längden på att stanna kvar i Barcelona. Flyttas han upp inför nästa säsong kommer han inte få spela varje helg, men å andra sidan träna med gänget varje dag, och åka med till samtliga matcher. Det handlar inte om att direkt slå sig in som ordinarie, utan att först bli en i gänget och långsamt spela sig in i laget. Tidpunkten är perfekt nu. Det är dags för Montoya.

Att lyfta upp två mittbackar från canteran känns inte logiskt alls. Som jag ser det har vi tre riktigt duktiga mittförsvarare i Piqué, Puyol & Mascherano. Vi behöver en fjärde, som just nu är Fontás, kanske någon annan nästa säsong.
Barcelona Hetfield
2011-11-17 15:55
addeh

Du har ju totalt missuppfattat det jag har skrivit. Jag säger bara att vissa överhypar honom, nästan så att klubben kommer att gå under om ett annat lag värvar honom. Det jag säger är att han inte är en hypertalang, det är ingen större fara om han försvann. Han är en sympatisk person och en bra högerback, varken mer eller mindre.

Dessutom så ska man inte överdriva med att han har spelat för landslaget, det är inte så svårt att slå sig in som högerback när till och med Arbeloa får speltid där. Men nåja.
Atlético addeh
2011-11-17 15:54
El Kaiser

Stämmer det vore det absolut läge att vila Messi på lördag. Med Alexis, Villa, Cuenca och även Cesc som kan ersätta Messi rakt av som falsk nia bör vi klara av Zaragoza.

Hoppas Cuenca får chansen från start, han om någon har förtjänat den.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-17 15:43
Jag håller med Hetfield. Av det (visserligen få matcher) jag har sett av Montoya så är han en duglig backup, men inte i närheten av Alves potential och tveksamt om han ens har tillräckligt med kvalité för att slå sig in i A-laget.

Samma hype kan man hitta här inne gällande Fontás ibland. Visst, han är ung och ja, han var bra med b-laget men skillnaden mellan Segunda-lagen och bottenlagen i Primeran är inte jättestor - och när får Fontás lira mot dom?
Aldrig.

Jag ser hellre både Muniesa, som jag gillar mycket, och Bartra före Montoya och Fontás i a-laget nästa säsong. Förhoppningsvis lånas de båda (F&M alltså) ut till ett bottenlag i Primeran där de kan få erfarenheten och matchtiden som de aldrig kommer få här.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-17 15:37
Enligt SPORT kom Messi tillbaka helt utmattad och har tappat 4 kg i vikt under detta landslaguppehåll. Kanske läge att vila la Pulga mot Zaragoza på lördagkväll om detta stämmer? Glöm inte att Milan väntar på onsdag.
Atlético addeh
2011-11-17 15:14
Hetfield

Montoya har, till skillnad från många andra talanger, faktiskt presterat på en hög nivå väldigt länge. Att han är helt ordinarie i spanska U21-landslaget, där han var en bidragande faktor till EM-guldet i somras, och redan blivit uttagen en gång i A-landslaget är fantastiskt stort. Det är ingen som utnämner honom till näste Cafu, men Montoya sitter helt klart inne på mer potential än att bara bli truppspelare.

Förstår inte varför du så ofta vrider till saker.
Barcelona El Kaiser de Michoacán
2011-11-17 14:36
Förutom Montoyas fotbollsmässiga egenskaper är det ju knappast till hans nackdel heller att han verkar vara en mycket ödmjuk kille med bägge fötterna på jorden vilket inte ska underskattats när tränare heter Pep Guardiola. Dessutom en sann culé som har varit i klubben sedan han var 8-9 år gammal.

Självklart ska man inte ta upp någon spelare bara för den sakens skull men för mig så har Montoya det som krävs för att ingå i Barças trupp nästa säsong. Det skulle låta riktigt bra att komma överens med Montoya om ett nytt kontrakt där han spelare med B-laget säsongen ut med ett fåtal A-lagsmatcher kryddat med ytterligare lite U21-matcher och sedan flyttas upp efter sommaren. Skulle det visa sig att han inte pallar A-laget så har man liksom ändå inte gjort någon jätteinvestering och man kanske dessutom kan få igen de pengarna man lagt ut på hans kontrakt genom en övergångssumma.

Barcelona Heywood Jablome - Por qué, Messi?
2011-11-17 14:30
Hetfield.

Kommer vi någonsin att kunna ersätta Alves? Helvete, vad jag avgudar den mannen. Han är aldrig skadad och blir aldrig trött.

Ryo.

Jag tror att Barcelona har ett större bagage. De kan tappa poäng i matcher utan att laget hamnar i obalans. Madrid däremot kan bli stressade över poängtapp och fokusera för mycket på Barcelona.

Den här säsongen blir väl lite av upp till bevis för Madrid och Mourinho. Mourinho har levt med att "hans andra säsong är hans bästa". Nu ifrågasätter folk Barcelonas motivation, men de kan tangera Cruyffs dream team-lag som vann fyra raka ligatitlar och bli första laget som vinner Champions League två gånger i rad.
Barcelona Hetfield
2011-11-17 13:55
Jag håller med. Det är bara det att vissa tenderar att tror att alla la masia spelare är en blandning av diamant och guld, det är bara att acceptera att vissa spelare överhypas pga. att de förknippas med klubben Barcelona. Montoya är en stabil högerback, varken mer eller mindre i mina ögon. Han kan bli en utmärkt backup till Alves, men inte ersätta.

Om man vill ha en ersättare till Alves så måste man nog hämta det från andra platser. Jag skulle inte påstå att Zambrotta misslyckades, det var väl snarare att Barcelona var helt usla, och om man ska vara ärlig så blev jag frustrerad över att han aldrig fick en passning, han löpte hela tiden men ingen passade honom.
Barcelona Frodo
2011-11-17 13:47
Hetfield

Jag har aldrig läst ett inlägg där Montoya påstås vara det bästa La Masia har producerat. Barcelona kommer inte att gå under om han lämnar men det är inte svårt att förstå varför folk vill att han ska skriva på ett nytt kontrakt. En ung och talangfull 20-åring som redan har blivit uttagen till det spanska landslaget kan lämna gratis. Han är en bra backup till Alves, kan spelsystemet och att han har potential bekräftas av att lag som Bayern, Valencia, Roma och Arsenal har visat intresse.

Man ska inte överdiva hans kvaliteter? Nej, absolut inte. Men man ska inte överdriva kvaliteter hos spelare utanför klubben heller vilket är återkommande fenomen hos vissa här inne.

Zambrotta hade precis vunnit VM med Italien när han kom och ansågs vara världens bästa ytterback. Han var ett misslyckande. Ibland är det bättre att tro på spelarna i akademin som kan spelsystemet istället för att sukta efter dyra värvningar.
Annons: