/spanien/barcelona/forum/10405.aspx/spanien/barcelona/forum/10405.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
La Liga - Barcelona
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Barcelona Hetfield
2011-11-20 20:16
DivineNerd(Man utd fan)

Om du vill höra hyllningar så besök forumet efter att Sanchez har knutit skorna eller slagit en sidledsspassning :P
Barcelona barcetia - Asexis7
2011-11-20 20:15
LAM

Precis som du säger finns det ingen som kan påstå att Cesc har varit en dålig värvning, men det är mer på de som påstår att han kommer vara en innermittfält, att han startat på allra bästa sätt, att han presterar otroligt bra, som jag, säkerligen många andra, retar upp oss på.

Men någonting som är värt att nämna som är otroligt viktigt om vi ska komma någonstans denna säsongen är att med Thiago och Cescs uppflyttning/köp denna säsongen, kan vi vila Xavi och Iniesta med knapp förlust! Det kommer vara otroligt viktigt för denna säsongen och framtiden.
DivineNerd(Man utd fan)
2011-11-20 20:12
Tycker ni bör vara jätte glada att Cesc har varit så bra som han har varit. Själv trodde jag inte att han skulle få ut lika mycket som han fick ut i Arsenal där hans uppenbara styrka var långa passningar bakom backlinjen. Att det kommer vara en superb värvning långsiktigt är jag övertygad om. Finns väl egentligen ingen innermittfältare i världen i hans ålder eller yngre som är bättre än han, samtidigt som han med åren kommer kunna anpassa sig efter erat spel helt perfekt. Thiago i all ära men jag är inte helt övertygad om att ni har en framtida världsspelare där även om han ser oförskämt bra ut i nuläget.
Barcelona jonas_
2011-11-20 20:09
Känns som värvningarna Pep gjort blivit antingen succé eller kalkon, framför allt sett till prislappen.
I kalkon-gruppen räknar jag definitivt in Chygy, Ibra och Hleb sen får vi se tills vidare.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 20:00
För att summera mina åsikter tycker jag Cesc har varit en bra värvning och det vet jag inte om någon säger emot på. Däremot finns det vissa aspekter i hans spel där han kan bli bättre. Tex att kontrollera en match när han spelar på mittfältet. an gör det jättefint med en lite friare roll i offensiven, men på mittfältet kan han förbättra sig rejält. Visst, han ska inte gå ner och hämta bollar när han startar som falsk nia tillsamans med Messi men när han spelar tillsamans med någon av Xavi, Thiago eller Iniesta på mitten förväntar jag mig mer.
Barcelona Barca4eva
2011-11-20 19:50
Skitmatcher idag..jeez.
Postat via SvenskaFans-appen
Atlético addeh
2011-11-20 19:38
Kudos Frodo, riktigt bra inlägg.

2-1 Athletic, ser väldigt bra ut. Håller tummarna för att de kan knäppa Sevilla på näsan.
Barcelona Hetfield
2011-11-20 19:36
el Maestro

Jo, jag märker det. Sanchez älskarna har en förmåga att inte hylla Fabregas, men om Sanchez slår en sidledspassning så får man höra om det hela dagen.

Frodo

Du tror inte att Cesc har fått order om att vara så fri och offensiv? Om Pep ville att Cesc skulle backa hem och slå sidledspassningar så hade han gjort det.

Cesc är inte heller en anfallare, även om han flyter strax utanför straffområdet så går han oftast ner och plockar upp bollar. Det är ju vad Pep vill ha, man har redan Iniesta och Xavi som kan hålla bollen, det vore ju överdrivet om Cesc fick order att backa hem och passa istället för att löpa. Det är ju Peps order, inte Cesc svaghet.

Kort och gott, Cesc är inte så begränsad, jag tror att han skulle funka fint, men jag håller med dig om att han är lite för vass på kanterna, han behöver mogna till lite. Men jag antar att han kommer att bli en Xavi kopia när åldern tar sig rätt och när han inte kan löpa eller springa så snabbt mer.

Btw, jag kritiserar inte det du skrev, bygger lite vidare bara. Det är roligt att alla tycker olika om Cesc och nya värvningar.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 19:35
Fantastiskt inlägg av Frodo. Men istället för att han ska försöka bli mer disciplinerad så kan man ju fortsätta spela ho0nom som falsk nia. Det bästa har varit när vi spelar Fàbregas och Messi fria roller med tre mittfältare och antingen Pedro eller Villa på planen så får Dani Alves fylla på på sin högerkant. Det är inte riktigt ett 3-4-3 utan någon blandning mellan det och vårt vanliga 4-3-3. Men jag skulle också vilja att han blir mer taktisk i sitt spel. Laget skulle bli mer komplett om vi kunde använda oss av den förre Arsenalspelaren som både falsk nia, tia i ett 3-4-3 samt spelfördelare i det vanliga 4-3-3, och få ut mycket av honom i alla roller.
2011-11-20 19:20
el Maestro!

Det är väl annars ni Cesc-sympatisörer som är "OMG CESC GÖR MÅL HAN E BÄÄÄÄÄZST!"...

Istället för att komma med ett argument till varför Cesc är värd pris summa så skriver du sådär.. Påvisar bara att jag har rätt.

Bra inlägg Frodo!
Barcelona Frodo
2011-11-20 19:19
Hittills har Cesc varit grym som falsk nia eller på toppen av diamanten i 3-4-3. Problemet som jag ser det är att Pep har ändrat spelsystem för att få in Cesc på plan. Han gör sina mål och assist som diamanttopp men laget som helhet lider av det. Yttrarna flyttas för långt ut på kanterna och minskar därmed sin målfarlighet. Det innebär i princip att man bara har två (Messi och Cesc) som konsekvent är riktiga målhot istället för tre i ett 4-3-3.

Det är ju iofs inte Cesc fel att Pep ändrat systemet precis som det inte är Keitas fel att han får så mycket speltid. Beslutet ligger i Peps händer och hittills har inte 3-4-3 varit särskild lyckad.

Cesc har ingen disciplin i sitt spel eftersom han har spelat som klassisk 10:a i Arsenal där han fått härja runt fritt. Man ser hur han ständigt är högre upp än Messi till och med i 4-3-3 vilket är helt fel såvida han inte har fått direktiv om det. Igår mot Zaragoza var han ständigt inne i deras straffområde och låg oftast i jämnhöjd med Messi vilket lämnade Xavi och Keita ensamma på mittfältet. Det var "bara" Zaragoza så då har man lyxen att vissa spelare är ur position emellanåt men mot bättre lag måste man ligga rätt i positionerna och särskilt som mittfältare då ytterbackarna ligger högt upp.

Nu ser jag det inte som något större problem för Barcelonas framtid att han är så offensiv då Thiago är Xavis rättmätiga arvtagare. Men jag skulle vilja se lite mer tålamod och disciplin från hans sida. Jag vill se honom dominera ett mittfält och det mäts inte i mål och assist som vissa verkar tro. Även om våra 3 anfallare gör ca 100 mål tillsammans varje år så vet vi alla att nyckeln till våra framgångar ligger hos den dominans mittfältet ger oss.

Med det sagt så tycker jag att Cesc fortfarande ska utnyttja sina offensiva spetsegenskaper där han löper i djupled in i boxen. Han erbjuder en ny dimension vilket är välkommet men det är även viktigt att han lär sig de defensiva aspekterna i vårt spel.
Barcelona el Maestro!
2011-11-20 19:17
Hetfield & Company:

Cesc är usel men Alexis är bäzt!

Jag har noterat att de som är mest negativa till Cesc är de som hyllar mest en Alexis som jag inte ens vet om han är fågel eller fisk:-).

Det är väl uppenbart vad Cesc kan bidra med laget i det här läget, not?
Barcelona 1.70-ligan
2011-11-20 19:07
Har skrollat igenom Cesc-snacket lite snabbt. Kort och gott tycker jag han har varit en klockren värvning. En av de bättre vi har gjort. Han är användbar i så många roller. Allra bäst är han som länk mellan "anfallare" tillsammans med Messi men han har även gjort det riktigt bra som mittfältare, speciellt med Thiago.
2011-11-20 19:07
addeh

Påstod inte heller det, vet att du vet att Thiago alltid har varit en innermittfältare, något som stärkts ytterligare pga att han blivit bättre defensivt.

Menade mer den generella åsikten om att eftersom Cesc är Guardiola 2.0 så måste han ersätta Xavi.. vilket är felfelfel.

L.A.M

Ett bra kortpassningsspel i England är inte detsamma som ett bra kortpassningsspel i Spanien. Finns spelare i sämre lag i La Liga som har bättre kortpassningsspel än Cesc.. snackar inte om link-up typen nu utan vanliga passningar vertikalt/sidled.
Barcelona Andreas V.V - "Pagar"
2011-11-20 19:06
Glenn Hysén: Förstår inte varför Reina inte står i landslaget, han är bättre än Casillas.

Nja Glenn, kan tyvärr inte hålla med dig.
Barcelona Barcelonito / Lucho Enrique 21
2011-11-20 18:59
Chelsea har nu förlorat mot Arsenal, United och Liverpool.

Man blir lite sugen att möta dom i CL.
Barcelona Déu és Culé
2011-11-20 18:50
Är det någon som kan tipsa om en youtube-kanal som lägger upp "El Dia Despues"- och "Punto Pelota"-klipp samt annat intressant från spansk TV regelbundet?
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 18:45
Okej, nu ska vi inte överdriva. Cesc har ett grymt kortpassningsspel men det ser bara dåligt ut när man har Xavi och Iniesta brevid sig. Jag tror att Thiago blir Xavis arvtagare och Cesc någon gång tar en ordinarie plats i anfallet, eller fortsätter vara en superinhoppare som kan spela ofta och göra det riktigt bra.
Atlético addeh
2011-11-20 18:44
Hetfield

Ehm? Cesc har spelat som mittfältare flera gånger när vi spelat 4-3-3, det är då han visat sig vara som sämst. I ett 3-4-3 har han en betydligt högre utgångsposition och en friare roll.

barcetia

Har alltid hävdat att Thiago är Xavi's arvtagare. Jag har knappast ändrat min åsikt angående det efter säsongsinledningen.
2011-11-20 18:39
En innermittfältares primära egenskap är att dominera. Det kan inte Cesc, och säg inte emot för vi alla vet att Cescs koncentration sviker honom samt att hans kortpassningsspel är på tok för dåligt.

Hyllas gör mittbackarnas precisa långbollar(Piqué), innermittfältarnas krisp passningar(Xavi) och anfallarnas grovjobb defensivt(Villa)

MEN

om en back inte kan försvara, en innermittfältare inte kan dominera eller en anfallare inte göra mål/assistera/öppna upp viktiga ytor så är han inget o hänga i granen. Det är inte dåligt att ha spetskunskaper, MEN den viktiga baskunskapen på din position MÅSTE uppfyllas för att spetskunskapen ska vara nödvändig.

addeh

Cesc kanske togs hit för att ersätta Xavi, men dom planerarna har definitivt skrotats nu när Thiago visat sig vara den riktiga arvingen. Till skillnad från Cesc har han bra kortpassningsspel, men även hans koncentration sviker ibland.

Barcelona Hetfield
2011-11-20 18:20
Det känns ju lagom onödigt att klaga på Cesc. Han har spelat som mittfältare (oftast) när Barcelona har spelat med 3-4-3, det är inte precis hans styrka.

I ett 4-3-3 så kommer han att göra stor nytta, hans kortpassningsspel håller inte samma nivå som t.ex: Xavi, men hans genomskärare och långpassningar är snäppet bättre. Killen har ju gjort en massa mål och gjort en hel del assist, och hans samarbete med Messi är redan bra. Det är en klasslirare som har gjort det mer än bra, sen om han är en succévärvning utifrån priset kan man inte säga just nu, det måste man vänta i minst 2 år på.
Barcelona L.A.M Nr 10
2011-11-20 18:15
Cesc har varit en bra värvning i mina ögon. När han spelat falsk nia har han haft fantastiska kombinationer med Messi och skapat flyt i vårat anfallsspel. Lägg till alla mål och assists. En grej jag gillar är att han vågar slå den avgörande långbollen oftare än Xavi vilket skapar en ny dimension. Trots det här är jag inte fullt ut nöjd med hans prestation. Som mittfältare har han inte varit dålig men jag förväntar mig mycket mer. Då ska han dominera och vara spelfördelare. Jag tycker inte han har tagit för sig.

Men å andra sidan visste man från dag 1 att han inte har kortpassningsspelet Xavi och Iniesta har, man visste att han inte skulle vara lika som de två förstnämnda. Jag tycker han mestadels för använas som falsk nia, han gör sig helt enkelt mycket bättre ifrån sig högre upp i planen. Han ska inte får vara fast på en position längre ner, det är Xavis jobb. Låt han ha en fri roll brevid Messi så blir det bra :)
Atlético addeh
2011-11-20 18:06
Åh, Athletic har sina snuskigt snygga bortatröjor mot Sevilla just nu. Det kan inte bli annat än vinst. :-)

Stream finns i länktips.
Atlético addeh
2011-11-20 17:57
Måste för övrigt säga att det är väldigt synd att Valencias fans sjunker till en nivå likt Arsenal-fansen här på SF. Detta efter att vi inte ens mött Los Ché, utan efter att de blivit slagna av Madrid. Känns som de inte riktigt tror på sitt lag fullt ut, och snarare glädjs av gårdagens resultat just för att inte vi skall komma ikapp de vita.

Att folk fortfarande har mage att påstå att C.Ronaldo är bättre än Messi (att ens nämna dem i samma mening är smått obegripligt) är bara absurt. Fast det klart, det finns ju en anledning att folk jämför C.Ronaldo med Messi och jämför Messi med Maradona.

Det var kul att Valencia stod upp och visade stolthet igår, men i ärlighetens namn. Varför kan aldrig Madrid vinna tuffa matcher helt cleant? När hände det senast? Nej, att vinna stort i ett derby mot Atlético eller spöa ett skadedrabbat Málaga räknas inte som tuffa matcher.

Hade Madrid vunnit med 5-0 hade jag blivit imponerad på riktigt, och gett dem en applåd. Nu sitter man här med den där smaken i munnen att Los Ché förtjänade minst en poäng, och dessutom borde haft straff. Detta trots att man saknade sin offensivt mest kreativa spelare, vilket å andra sidan tyder på bredd och enorm klass. Synd att det är inte räckte hela vägen fram bara. Det krävdes högre makter än en domare.
elbraco - Bojan y Thiago
2011-11-20 17:54
addeh

tror du syftar på någon annan :)
Atlético addeh
2011-11-20 17:33
barcetia

Håller med dig, som central mittfältare har inte Cesc nått upp till den nivå man önskade. De okunniga tror han varit en succévärvning utan dess like, främst för hans mål och assist. Men har han varit någon stor succé, egentligen? Det är en definitionsfråga. Han har oftast spelat högre upp i banan, som offensiv mittfältare eller falsk nia. Kalla det vad ni vill. Hur som helst är han värvad för att så småningom ta över som central mittfältare, och i den positionen har han inte levt upp till förhoppningarna. Han känns inte till freds där, väldigt osäker.

elbraco

Givetvis. My bad!
Barcelona Barca4eva
2011-11-20 17:23
J.DosSantos

Jaha, hahaha. Fan vad seg jag är idag!

+1
Barcelona J.DosSantos
2011-11-20 17:20
Barca4eva>

Nej, men Higuain agerade ju målvakt igår. Han bör ju således leda Zamoran (målvaktsligan) för att han inte släppte in något mål.
Barcelona Gonzalez_Barca
2011-11-20 17:19
Stämmer in i hyllningskören, el Flacos krönika, wow!

Bland mest intressanta man läst här på SF på riktigt länge. Varje gång man läser Flacos krönikor så känner man hur ens kunskap om denna vackra klubb ökar. Kudos!
Barcelona Hetfield
2011-11-20 17:11
Cesc är väl ingen anfallare.
Annons: